Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 6120
Som tråd tittel sier=) Forklar hvordan du laget den, legg gjerne ut filmer og bilder hvis du har =).


Starter jeg da, ikke den kjekkeste men smalt ganske greit. Noen gram flash og svartkrutt blandet i en halvliters flaske med noen stjerner. http://www.youtube.com/watch?v=w4nMf6lvQf4


Edit: Ikke tenk på den dumme latteren til kompisen min som filmer. Hehe
Har ikke lagd så mye til nå, men jeg synes nitrogen trijodid (NI3) var ganske morsomt.

Har ikke bilder eller film av det (har ikke kamera )

EDIT: Jeg fikk lagd en video nå. Jeg brukte mobil kamera, så kvaliteten er ikke topp akkurat: http://www.youtube.com/watch?v=Olx3KCuQq1I
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Nitrogen trijodid (NI3) er fun! Har dessverre ikke film, men regner med å teste det flere ganger!
Zinkitt og Negative X har jeg testet, det er også veldig morsomt!
Har ikke film av Negative X, men har noen bilder jeg har tatt tril guiden min: http://www.thscience.no/eksperimenter/negativex.php
Film av at jeg tester zinkitt: http://media.putfile.com/Zinkitt
God Jul!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ble veldig fornøyd med et crackling-shell jeg kastet sammen en gang. Litt ræva filming, men. Here we go: http://www.youtube.com/watch?v=agCh_qm-zto

Legg forøvrig merke til totalt uforsvarlig og absurd avfyringsmetode. Lunta brant ut ved siden av shellet, så ventet, helte en dose svartkrutt i morteren (la seg rundt shellet) og kastet en crackling-kule nedi.

Ellers var 200 gram flash sammen med Anders en høydare.
den jeg er mest fornøyd med er vell en liten salutt jeg laga i dag. som filmen viser er den på siden av en 11kg propan tank og har en del snø og flytte på. det som var kult var det syke reinet av snø blandet med jord som kom flygende mot meg.

tanken fikk også kjenne hvordan det er og være i mitt selskap. kameraet sto bare noen meter unda og jeg var litt redd det skulle få fukt skader idet jeg så att det var delvis dekker av snø.

vell, her er en video.

http://www.youtube.com/watch?v=o77YYDpYCBE

det andre er vell da jeg detonerte 1kg ANEG under ett tre med noen tonn snø oppå. ble ett fint dump da ja. det jeg syntes var kult med den ladninga var det att jeg traff på røykskya inni skogen på tur hjem igjen noen minutter etterpå.

i morgen skal jeg prøve 300g i en PC så dere hører vel om det også om ikke lenge.
To pene filmer der må jeg si!

Veldig flott shell! Selv om det så ganske farlig ut å fyre det opp på den måten da.
Sannsynligvis første gangen jeg og en kompis lagde AP. Vi var så forsiktige med mengden at resultatet ble en klump på størrelse med et fyrstikkhode, da mye hadde gått bort pga at filteret revna under skylling. Vi tvilte på at syntesen hadde gått bra, men da den lille putten sa poff ble begge rimelig fornøyde.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bortsett fra alle mine "ligge nært "store" HE ladninger" episoder, som altid er jævlig digg, så vil jeg si at da jeg første gang slo på min hjemmelagde NG, og det smalt, var veldig tilfredsstillende.
En anna sak var da jeg krystaliserte min første batch ETN, og så tørka det, og fikk en monster yield bedre enn de fleste på roguesci...
Da ble jeg også glad.
Var så mange som hadde problemer med den metoden jeg brukte, så jeg var skeptisk.
Men i slutten så var det stor suksess.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Sannsynligvis første gangen jeg og en kompis lagde AP. Vi var så forsiktige med mengden at resultatet ble en klump på størrelse med et fyrstikkhode, da mye hadde gått bort pga at filteret revna under skylling. Vi tvilte på at syntesen hadde gått bra, men da den lille putten sa poff ble begge rimelig fornøyde.
Vis hele sitatet...
haha hørtes ut sånn som når jeg laget Hmtd forige gang , kunne nesten ikke se de i filteret, ble bare en bitte bitte liten klump

Har hatt mangen kule tester med AnFo , mitt beste minne er nok når jeg skulle teste anfo for første gang , 150g i myr
trodde at jeg skulle gjøre testen alene men så kom akuratt noen venner av meg gående som skulle gå å bade i et vann som ikke ligger så langt i fra meg, akuratt når de kom gående så drev jeg å jaget på sauer som gikk der ( som ganske logisk nok kan hørest litt morsomt ut hehe ) så de begynte å le litt , så løp jeg til bakke til låven vår å fyrte av , de fikk seg litt av et sjokk ja når de hørte smellet å så torvene som fløy langt opp i lufta .

var ganske morsomt med de første 2" shellet mitt også hadde litt liten lift så de landet nesten på bakken før de gikk av var bare 20-30cm fra bakken,
glad at ikke var noen som så de uansett så ikke helt helt sikkert ut .
Sitat av spudfarm Vis innlegg
den jeg er mest fornøyd med er vell en liten salutt jeg laga i dag. som filmen viser er den på siden av en 11kg propan tank og har en del snø og flytte på. det som var kult var det syke reinet av snø blandet med jord som kom flygende mot meg.


http://www.youtube.com/watch?v=o77YYDpYCBE
Vis hele sitatet...
noe som bare slo meg, disse tankene er ganske dyre??
du vet du får tusenlapp i pant for den?
bare sånn tilfelle du ikkje visste det
Får ikke så mye for de ståltankene her i distriktet hvertfall.

De i komposittmateriale ligger på ca. 859 kroner på statoil.
Etter som jeg har forstått så er disse de dyreste tankene til vanlig bruk.
De i kompositt er de dyreste ja, men man får en del for de i metall og, tror de i metall ligger 300 kr under de i kompositt eller noe sånt, hvertfall her på vår statoil, rundt 700 i pant og litt under 1000 for kompositt eller noe sånt.
Den mest gøyale... det må være den gangen jeg og Thoryllo testet thermite. Her er en film av det: http://www.youtube.com/watch?v=tx9EvkikqcM

Det var første gang jeg hadde sett themite direkte, så jeg synes det var veldig spennende.
Trådstarter
24 2
Mye kjekt, legge ut mer da.
det kuleste jeg har lagd må ha vært en kanon som skøyt en metallkule på ca 50gram diameter på 2,5cm eller noe sånt! skøt igjennom en kraftig glassfiberplate og fortsatte vidre ut i skogen, hørte skudde knekke greiner innover...

Eller så har jeg lagd en potetkanon, kom faktisk i dagbladet pga av den... kunne lade den med feks skrutrekkere og skyte dem igjennom garasjeveggen fra 30meter, ligger film av den i signaturen min.

Lagd noen ganske heftige rørbomber også, sprengt alle på et jorde i nærheten... er er et bilde av en av de http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/DSC00352.jpg
mitt kjekkaste smell var på ein fotballbane med eit syltetøyglas med fylt APAN 40:60 med ei 30cm lunte, som blei smelt til himmelen!:P
har desverre ingen bilder eller videoer.
bomba var sikkert på 120g APAN eller noe sånt, det vekje eg heilt men det blei eit koslig krater på bakken.
PS. bomba berre sto fint på bakken og det var fråssen grunn og vi spreng som F! for det var eit selskap 140m unna!:P
Sist endret av Fyllingz; 25. desember 2008 kl. 00:34.
Nå har ikke jeg holdt særlig på med pyroteknikk, men forrige nyttårsaften blanda jeg MASSE "knitterfrits" og hylere i en dorullskjerne, jeg hadde hylerpulveret nederst og knittergreia oppå det. En halv dorullskjerne HELT full med krutt. Jeg brukte flere lag teip, først isolasjonsteip så etterpå elektrikerteip for å tette 100%, stakk en lunte ned på toppen.

Resultatet? Ganske heftig synes jeg. Hvertfall til å være laga av hylere og knitter frits.

http://www.youtube.com/watch?v=LZP4l...e=channel_page
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
mitt kjekkaste smell var på ein fotballbane med eit syltetøyglas med fylt APAN 40:60 med ei 30cm lunte, som blei smelt til himmelen!:P
har desverre ingen bilder eller videoer.
bomba var sikkert på 120g APAN eller noe sånt, det vekje eg heilt men det blei eit koslig krater på bakken.
PS. bomba berre sto fint på bakken og det var fråssen grunn og vi spreng som F! for det var eit selskap 140m unna!:P
Vis hele sitatet...
120 g APAN vil aldri fylle ett syltetøyglass, men vent litt...
Sier du at dere la APAN på et _syltetøyglass_ og sprengte den i nærheten av en haug med folk? Du tenkte aldri på overlydsglasskår?
må jo nesten legge inn det bilde her, stillbilde av 800gram flash, legge merke til fotballmålet og trærne så ser du hvor stor eksplosjonen er... hadde flashe i en termos
her er en litt mindre ladning, ca 10-20gram flash på samme stedet, var litt mindre kan du si
Man kan ikke bedømme hvor "stort" et smell er ut i fra spredningen på stjernene.
Ikke på disse bildene.
Sist endret av Knask; 26. desember 2008 kl. 17:42.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er jo ikke rent flash heller...
nei nei vi sprenger når vi er langt unna folk det nærmaste huset var vell 300m men det var noen folk som hadde leigd noe som vi ikkje fant ut før etterpå. lita tabbe der.
og nei vi la APAN oppi eit syltetøyglas, noen syltetøyglas er større enn andre, men kansje det var mindre APAN:/
Sist endret av Fyllingz; 27. desember 2008 kl. 01:32.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så det var ikke 1 liter eller halv liter glass? Men forde, og putte ubrisante stoffer som APAN i ett tykt glass er livsfarlig. Syltetøyglass er ganske tykt, og jeg tipper glassbitene flyr langt... Og fort...
Unnskyld språket mitt, men det er så farlig som faen!

Till og med lette og tynne plastbiter kan bli til dødelige prosjektiler!
akkurat lagd en morsom sak nå, et papprør med 3 skudd! Skyter ut 3 flashbomber på 5gram i rekkefølge! morro og enkelt å lage
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1 papprør med 3 skudd? Eller 3 king Airbombs seriekoblet?
Viss første, du brukte Romerlys prinsipp?
brukte romerlys prinsipp eller så hadde jeg ikke kalt det 3 skudd fra et rør, fremdeles 3 rør om du seriekobler 3 king airbombs

den funka foresten utrolig bra, fikk en stighøyde på ca 20-30meter. Koblet det slik at de 2 første skudda gikk av med ca 1sekund mellomrom så det siste etter ca 4sekunder, og litt ekstra svartkrutt under det siste pluss at da er løpet enda lengre så det siste skuddet gikk litt høyere

lagde den sånn som jeg har tegna!
Sist endret av Hedges; 28. desember 2008 kl. 20:19.
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
må jo nesten legge inn det bilde her, stillbilde av 800gram flash, legge merke til fotballmålet og trærne så ser du hvor stor eksplosjonen er... hadde flashe i en termos
Vis hele sitatet...
Det der ser bare ut som kruttet fra en del kjøpefyrverkeri. Og som nevnt mange ganger før er det ikke lurt å tukle med..
Reinert med beine !
griped's Avatar
heftigste bomba jeg har lagd, bygde jeg for noen dager siden nå. Den var rimelig syk. hvertfall det sykeste jeg har vært med på.
Her er hvordan jeg lagde den:

Hadde et stålrør med en ytter dim på 8cm 15cm høy og med 1cm tykke stålvegger.

så kappet jeg og slipte til 4 8mm stålplater.
deretter slo jeg den ene ca 1.5cm nedi og sveiste med høy varme på begge sider. deretter slo jeg ned den andre og sveise den godt fast. så spente jeg den opp i dreiebenken og boret et 10.2mm hull i senter av platene som nå var sveis fast inni røret, og gjenget det opp til M12.
Nå gjorde jeg det samme på andre siden, bare uten boringa og gjeninga :P

så bore jeg et tynt lite hull til lunte midt på røret.

Jeg delte opp et batteri, pga jeg ikke har kommet så langt i denne kruttproduseringen. og jeg brukte kun kruttet som er inni de som smeller. altså det grå kruttet samt stjernene. gadd ikke å bruke svartkruttet fordi det suger.

jeg fylte den til litt under halveis og det var alt kruttet jeg hadde fra batteriet. Min er erfaring er at det er bedre med en del luft inne i beholderen slik at mest mulig krutt kan antenne før det går hull på beholderen.

Vi satt bomba midt på en grusbane kl 6 på morgene ( vi brukte hele natta på å lage den :P )

Tente fyr på lunta og løp ca 100m av sted og opp et lite fjell så vi kunne se og han god oversikt over området.. vi lå ganske dekket for å si det sånn.
Opplevelsen når dette smalt var helt syk! det smalt og knagte så langt vi kunne se. og det kom ei heftig trykkbølge som gjorde at bildet vi så også ble helt bølgete/forvregnt :P

Har vært med på å sprenge av 3kg moderne dynamitt på en gang åpent på noen sandhauer ved en vei men syntes dette her var mye sykere.!
Griped: Er du klar over hvor ustabilt noe av kruttet inni de fyrverkeri-batteriene er?
Jeg har gjort mye dumt, men aldri funnet på å demontere et batteri stappfullt av ustabilt flash-krutt som kan sprenge av deg fingrene hvis det kommer så mye som en statisk gnist.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ofte er den flashen som brukes i disse batteriene ganske harde og sette av.
Har hatt en liten haug en gang som bare ikke ville gå av. Det var en veldig liten mengde da.
Litt større mengde gikk lettere av, men holdt seg i 2 sekunder i flammen.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Litt større mengde gikk lettere av, men holdt seg i 2 sekunder i flammen.
Vis hele sitatet...
Er ikke sikkert det var det du mente, men bør vel nevne at en flashkomp kan være både sensetiv for friksjon og slag, men samtidig være "vanskelig" å tenne med en flamme. For eksempel så har vi svartkrutt som ikke er sensetiv for slag og friksjon, men som samtidig er meget lett anntennelig når en flamme blir introdusert. Så har vi flash som er sensetiv for både friksjon og slag, men som ved hjelp av en flamme ikke tenner like lett som BP.

Altså: Flash er "vanskeligere" å tenne enn BP, men BP er vanskeligere å sette av på mekanisk vis enn flash
Reinert med beine !
griped's Avatar
hmm, jeg syntes jeg kan brenne rimelig lenge på BP før det tar fyr men. har aldri erfart at kruttet har selvantent på andre måter enn ved bruke av flamme..
Very Important Pyrotechnician
Sitat av griped Vis innlegg
hmm, jeg syntes jeg kan brenne rimelig lenge på BP før det tar fyr men.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er dårlig Det er ikke for ingenting svartkrutt-komposisjoner som regel blir brukt som siste lag i prime på stjerner og lunter. Det er fordi det tar ekstremt lett fyr, og samtidig tåler røff behandling. Men det finnes selvfølgelig ting som tar fyr ennå lettere, men de tåler nesten ingenting heller. Der har du f-eks en av de aller mest sesitive flashmixer: kaliumklorat, svovel og aluminium som antenner på latterlige 150 grader, og som strengt tatt aldri bør lages.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er fult klar over den Ruben, men jeg mente selvsagt sensitiviteten for flamme, da drittunge nevnte statisk gnist.
Kommer vell også kansje ann på hvilken flash komposisjon det er snakk om
Jeg ble veldig fornøyd da jeg lagde mine første gram AP ^^
og så glemmer jeg heller alldrig mit første shell, og min første rakett :P
Store høydepunkter det der
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
24 2
Ser det har vert lite aktivitet her det siste året, har ikke hatt pc selv på ca. et år. Hehe. Nyttår nermer seg fort, er det noen som har lagd noe morsomt til da? Fortell gjerne om uhell under produksjon og liknende episoder også. Som er morsomme og se tilbake på i ettertid. =)
Sist endret av Peebzz; 10. desember 2009 kl. 18:16.
det må vell være den første gangen meg og en kamerat fikk en vellykket detonasjon av dynamitt:P filmen forklarer mer enn nok om hvor farlig det var og hvor nerme vi satt.... http://www.youtube.com/watch?v=RHJASxRrvdA

noe mer av det som var awsome av det jeg har på film må nok være den av en 88gram co2 patron fylt med krutt og 2 propan grill tanker tapet rundt^^
http://www.youtube.com/watch?v=zcwOtJWG5Hw
Sitat av Peebzz Vis innlegg
Ser det har vert lite aktivitet her det siste året, har ikke hatt pc selv på ca. et år. Hehe. Nyttår nermer seg fort, er det noen som har lagd noe morsomt til da? Fortell gjerne om uhell under produksjon og liknende episoder også. Som er morsomme og se tilbake på i ettertid. =)
Vis hele sitatet...
Nå har vi allerede tråder for det

Nyttårsaften planer
Uhell under produksjon
Trådstarter
24 2
Hehe stemmer det. La oss si det sånn da. Post alt det du selv har lagd som du syns var gøyalt da =)
Sitat av <HBS>Golem Vis innlegg

noe mer av det som var awsome av det jeg har på film må nok være den av en 88gram co2 patron fylt med krutt og 2 propan grill tanker tapet rundt^^
http://www.youtube.com/watch?v=zcwOtJWG5Hw
Vis hele sitatet...
Huff.. Nok en gang er dere i den umiddelbare nærhet av et sprenglegeme som benyttes i et urbant område.
Det er ingen vits i å poste slikt her på WIP for min del vertfall.
Reinert med beine !
griped's Avatar
veldig for nøyd med mange av mine 10kg + ladninger av ANFO, men vil ikke legge ut film av det her.
er rimelig uerfaren, men har lagd noe gøy i mitt liv!

Jeg tok ut kruttet (flash) og stjernene fra 3/4 av et batteri. Dette gikk oppi en meget tørr halvliters-flaske, sammen med litt sprengstoff fra Speedfire. Et mikroskopisk hull på toppen til lunta, og vips

Har ingen film, men kan filme i romjula da dette garantert skal gjentas!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av laksir Vis innlegg
Har ingen film, men kan filme i romjula da dette garantert skal gjentas!
Vis hele sitatet...
Skal godt gjøres å finne en sjel på WiP som er interessert i en film av demontert fyrverkeri i ei brusflaske...
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Noe av det morsomste jeg har gjort er nok kobberoksid-thermite.
CuO + Al 3:1. noe annet var vel seriekobling av 5 KNSU (120g) med ca. 10 sek. mellom hver. har desverre ikke film av noe av dette, men gøy var det!
Trådstarter
24 2
Har jort det samme selv jeg. Men, så er det jo meningen at du skal poste det du selv synes er morsomt på denne tråden og ikke det du tror alle andre synes er kjekt. =)
Morsomt eller ei, demontert fyrverkeri og lignede kvalifiserer ikke til å kunne kalles pyroteknikk, og er da egentlig ikke et emne her heller.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@Bangfish: Er ikke 3:1 litt mye Al? Jeg kalkulerte rette formel for OB%@0% her et sted på forumet. Mener huske det var rundt 12-15% Al. Kan finne den når jeg har tid. Er kjapp tur innom. Eller så kan noen andre det... Kanskje dere får KP for min post?
3 CuO + 2 Al = 3 Cu + Al2O3

CuO: 79.5457 g/mol * 3 = 238.6371
Al: 26.9815 g/mol * 2 = 53.96300

53.96300 + 238.6371 / 100 = 2.926001

CuO = 238.6371 / 2.926001 = 81.5574226%
Al = 53.96300 / 2.926001 = 18.4425774%

regna ut selv