Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2188
Jeg har alltid hatt store økonomiske problemer. Spiller bort penger, og bruker dem helt feil. Har og hatt gode jobber, som gjør at lån og stipend blir gjort om til fulle lån. Uansett står jeg igjen med 285 000kr i studielån etter endt bachelor om noen år, og ikke 150 000kr slik som de fleste normale økonomiske. Er det veldig krise/ligger jeg veldig dårlig an med et så stort studielån? Blir jo mer eller mindre gjeldsslave for resten av livet. Og vil det påvirke det at jeg får mindre huslån/boliglån i banken når det er aktuelt?
Om det viser seg å være et stort problem kan du fint betale ned 150.000 på lånet i løpet av et år hvor du jobber om du velger å ikke ha alt for høy levestandard. Mer om du får en godt betalt jobb.¨

Edit: og 300.000 i studielån er ikke så ille - er jo det nesten alle som tar en master går ut med .
Sist endret av etse; 21. juni 2012 kl. 20:03.
Studielån er det beste lånet du kan ha, og det er ikke uvanlig å ha et lån på opptil 300 000 kr. Jeg tror du uroer deg for mye om lånebeløpet, og heller bør konsentrere deg om å bli kvitt unødvendige utgiftsposter til du er ferdig utdannet. Det er dessuten ytterst sjeldent at studielånet kommer i veien for f.eks. boliglån.
Det du har i studielån påvirker det du får i lån. Beløpet er ikke spesielt høyt og dette skal jo løpe i mange år, så jeg vil si dette er din minste bekymring. Ikke betal ekstra ned på lånet heller. Tenk mer på den der spillingen du.
Føler meg bare komplett idiot som kunne fint gått ut med 150.000 kr i studielån, og ikke det dobbelte.. Men ja, renten er heldigvis ikke den verste. Spilleproblem og uøkonomisk kultur skal jeg heller prøve å slutte med. Får trøste meg med at jeg er ikke den eneste i 20 åra som er uøkonomisk.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Føler meg bare komplett idiot som kunne fint gått ut med 150.000 kr i studielån, og ikke det dobbelte.. Men ja, renten er heldigvis ikke den verste. Spilleproblem og uøkonomisk kultur skal jeg heller prøve å slutte med. Får trøste meg med at jeg er ikke den eneste i 20 åra som er uøkonomisk.
Vis hele sitatet...
Jeg var selv uøkonomisk i ung alder (16-20), du er absolutt ikke alene!
Løste det ved å bare betale ned, betale ned, betale ned og atter betale ned.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
285 er uansett lusepenger når du hiver et huslån + billån + andre lån på toppen.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
285 er uansett lusepenger når du hiver et huslån + billån + andre lån på toppen.
Vis hele sitatet...
Huslån og billån er og rimlig i dag da, med tanke på den lave renten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Huslån og billån er og rimlig i dag da, med tanke på den lave renten.
Vis hele sitatet...
Og du mener studielånet er ugunstig ?
Ser ikke helt problemet ditt her...studielånet ditt setter deg ikke inn i et økonomisk uføre sånn uten videre.

Et lån på 285 000 koster deg 4 678 kroner per termin gitt at du har 4 terminer i året, har du 12 terminer vil det bli 1560 kroner pr. måned. (http://app.lanekassen.no/slnebe/default2.aspx)

Med en vanlig inntekt og ryddig økonomi skal ikke dette være noe problem?

Faren oppstår dersom du ikke betaler renter og avdrag...

Gjerne kom med mer info om annen gjeld,forbruk og inntekt.

Blir litt vanskelig å si noe om din situasjon i og med at du bare nevner spilleproblem og at du har et studielån.
Om du syns det er trøblete skaffer du deg jobb i Nord-Troms/Finnmark (100%) og flytter.
Staten trekker 10% av orginalbeløpet hvert år du jobber 100% + det er lavere skatt o.s.v.
I teorienn kan du bo og jobbe i Finnmark i 10 år, kun betale renter å være kvitt studielånet.

Eller, det er maks 25.000 pr år så det blir litt ekstra på deg. Men uansett, en flott måte å bli kvitt gjeld på.