Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2133
Jeg fant ut at jeg ikke ville skrive denne i den posten som allrede pågår..

Jeg har fått bekreftet at jeg skulle få sommerjobb hos et større firma (Et jernverk). Jeg hadde i fjor Lønn på 21.200,- etter 4 ukers arbeid -- Og betalte IKKE skatt da jeg hadde et "skattefrikort"

Har hørt at feriepenger har noe med skatt å gjøre, og andre sier at skatten ikke har noe å si.

Dette firmaet er et legalt firma med ca 2000 ansatte, så samme situasjon som skjer i "Feriepenger"-posten skjer altså ikke.

Noen som vet om jeg har krav på feriepenger?
Nei feriepenger har vel ingenting med skatting å gjøre. Jeg fikk ihvertfall feriepenger når jeg jobba på frikortet som det heter.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
For en del år tilbake jobbet jeg en eneste dag hele året, tjente 2000,- og fikk litt over 200,- i feriepenger året etterpå.

edit: Jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle ha rett på feriepenger.
Les litt her og se hva du finner. jeg finner ihverfall ikke noe som indikerer at du _ikke_ har rett på feriepenger.

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/feriekr.html
Har ingenting med skatt å gjøre. Du har krav på feriepenger uansett om du jobber én dag iåret hos et firma og at du har en arbeidskontrakt.
Har hørt det er flere som tror det har med skatt å gjøre. Flere voksne som har fortalt meg at lønn inntjent under frikort, får man ikke ferielønn på. Mao, bare på inntekter du har skattet på. Men dette er heldigvis _ikke_ tilfelle. Så det
Jeg fikk feriepenger i fjor, selv om jeg hadde frikort. Fikk penger i år også(fikk brevet i dag), men tjente i fjor langt over frikort grensen uansett.
Etter mine beregninger har du 2560,- kroner tilgode i feriepenger. Det er 12,5 % som er satsen nå? Ikkesant?

Feriepenger er skattefrie dersom de utbetales året etter. Lønna for 2004 bestemmer feriepengene i 2005. Det eneste tilfellet hvor skatt blir trukket inn i feriepengene er hvis du vil ha utbetalt feriepengene fra 2005 i år. For eksempel hvis du har jobbet et sted og sagt opp før sommeren.
men du kan faktisk be om feriepenger fra året før når du vil.. vil du ha dem i februar f.eks. kan du det.
de kan ikke nekte deg dette
FlyingVeeVee: Dette fann eg på Dinside.no:
Feriepengene for dem som har fem ukers ferie er 12 prosent av feriepengegrunnlaget. Feriepengegrunnlaget er det du mottok i lønn og andre skattbare ytelser ifjor, minus fjorårets feriepenger.

Så det ser ut som om det er 12% feriepengar.
Sist endret av Seigmann; 2. juni 2005 kl. 20:47.
Kan bekrefte jeg også at jeg har fått feriepenger på lønn inntjent på frikort.
Eg og har fått feriepengar på frikort, men eg gidde ikkje rekna på kor mange prosent det er. Men det skal vel vera 12% som det stod på DinSide.
er ikke sikkert det er 12%, 12% er for dem som har 5 ukers ferie og dette er ikke alle, ellers er det 10,2%, dette kommer ann på avtalen deres.
Stod litt meir på DinSide, såg berre etter 12% då eg leita i stad.
Sitat:
Etter ferielovens regler utgjør feriepengene 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Mange er imidlertid omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, og da er den ordinære satsen 12%, og 14,3% for arbeidstakere over 60 år. Husk at den femte ferieuken er en del av lønnsoppgjøret mellom partene, og er ikke en del av ferieloven.
Ja, du får feriepenger. Satsen er 10,2%, med mindre du er 60 år gammel, eller det står noe annet i arbeidsavtalen. Du beregner feriepengegrunnlaget ved å ta det du tjente brutto i fjor minus feriepenger (feriepengene du fikk i fjor selvsagt).
Sist endret av Trond; 2. juni 2005 kl. 22:07.
Nå har jeg akkurat sluttet i jobben min. Vil jeg altså få utbetalt feriepenger for året 2004-2005 + feriepenger for i år - skatt?
om det var sommer jobb så fikk du sikkert feriepengene utbetalt sammen med siste lønning, det gjorde i allefall jeg i fjor.
Ok. Takk alle sammen. jeg har enda et spørsmål til, da.
Må jeg betale skatt om inntekt+feriepenger overstiger frikort-grensen?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av hrafnidr
Nå har jeg akkurat sluttet i jobben min. Vil jeg altså få utbetalt feriepenger for året 2004-2005 + feriepenger for i år - skatt?
Vis hele sitatet...
Nei, normalt skal du få utbetalt feriepenger for det forrige kalenderåret du jobbet. Altså 2004.
Feriepenger er en kjekk sak. Jeg har en onkel som jobber på NTNU. Som jeg fikk meg job til i fjor sommer. tjente 2800 på en ukes arbeid. Men i år er det ikke like sikkert at jeg får arbeid der. Jeg har fra før prøvd å spurt noen andre steder uten noe lykke.

Noen som vet av en grei arbeids plass med god lønn? ^^
jobba i fjor sommer, og på lønnslippene mine stod det et felt "opptjente feriepenger" eller noe liknende... men når kan man regne med å få de? er ikke så lysten på å ringe den forrige arbeidsgiveren min. likte ham ikke.
derfor jeg slutta kan man si.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Om man kan regne med å få de? Man har rett på de enkelt å greit. Men om du er så kjerring at du ikke tør å ringe arbeidsgiveren din så kan du være uten pengene.
Sitat av nohope
Ok. Takk alle sammen. jeg har enda et spørsmål til, da.
Må jeg betale skatt om inntekt+feriepenger overstiger frikort-grensen?
Vis hele sitatet...
Om inntektene overstig frikort-grensa må du betala 50% skatt.
Veit ikkje om det er for alt, eller om det er for det du tjener over frikort-grensa, men du bør nok halda deg under.

Edit: Har sjekka litt no, og hvis du overstig grensa, må du betale 50% skatt av alt du har tjent. Men du kan be om vanlig skattekort når du overstig frikort-grensa, og då betaler du vanlig skatt.
Sist endret av Seigmann; 3. juni 2005 kl. 14:04.
OT: for oss som ikke har bedt om pengene på forskudd.. Når vil vi motta pengene?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Litt offtopic, men den 50% skatt saken er jo en ypperlig måte å spare penger for veldige mange. Om man ikke trenger pengene da riktignok. Renten man får på skattepengene er høyere enn den man får i banken pr dags dato.
litt offtopic: frikortet har nå en sum på ca 23000kr som du kan tjene uten å skatte for det, og lurte på hvorfor ikke normale arbeidstakere, som f.eks en elektriker(for de tjener ca.20000-22000 brutto i måneden) bruker dette den første måneden av året, og vanlig skatt resten. har alltid lurt på dette egentlig. er det lov? såfall skal jeg begynne med dette fremover
fordi skatt regnes ut av det du har tjent totalt, så om du har frikort første måneden fører det uansett bare til at a) du må betale mer skatt resten av året, eller b) du får baksmell fordi du har betalt for lite totalt

og baksmell på et par tusen er ganskje kjipt selv om du får 12k i feriepenger og 8k i netto lønn for de 2 siste ukene :/
Sitat av Zoidberg
OT: for oss som ikke har bedt om pengene på forskudd.. Når vil vi motta pengene?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig den datoen i måneden her som firmaet du jobbet i har lønningsdag. Om man ikke er fast ansatt eller har sluttet før årsskifte, som f.eks. i sommerjobb skal pengene bli utbetalt til nyttår. Men de fleste sender ut når resten av firmaet får. Du kan også ringe når som helst, også nå, for å be om forskudd..
om du bruker frikort går dette under skatting. Og dermed har du krav på akkurat det samme fra arbeidgiveren om du bruker frikort eller skattekort... Frikortet er bare et tilbud fra staten for at oss ungdommer med liten lønn skal i hvertfall få hele lønna vår... om vi mistet feriepengene er jo litt av meningen borte...
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av nohope
Jeg fant ut at jeg ikke ville skrive denne i den posten som allrede pågår..

Jeg har fått bekreftet at jeg skulle få sommerjobb hos et større firma (Et jernverk). Jeg hadde i fjor Lønn på 21.200,- etter 4 ukers arbeid -- Og betalte IKKE skatt da jeg hadde et "skattefrikort"

Har hørt at feriepenger har noe med skatt å gjøre, og andre sier at skatten ikke har noe å si.

Dette firmaet er et legalt firma med ca 2000 ansatte, så samme situasjon som skjer i "Feriepenger"-posten skjer altså ikke.

Noen som vet om jeg har krav på feriepenger?
Vis hele sitatet...
Feriepenger ved oppsigelse

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.


Du skulle hatt feriepengene med på siste lønninga.