Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 20851
Du har delvis rett Paven.

Cannabis-Absinth tilhører en butikk-absinth merke kalt "Spirits of Cannabis" og inneholder cannabis strengt tatt kun for smak og aromaens skyld. Det er strenge nasjonale regler for de gjeldende merker, og skal ikke kunne medføre psykoaktiv rus i noen form - på lik linje med absinten kjøpt i butikken.

Logoen viser at den tilhører Spirit of Cannabis, en type absinth a la maltwhiskey er en type whiskey. Og dreit jeg på leggen når det gjaldt whiskey-sammenligning så ta druesprit og vanlig hjembrent da.

Du tar delvis feil der the captain. Tror det er begrenset til 1mg thc per dag per person. Dette gjelder i Tyskland da.

Ta en titt her

Husker jeg drakk noe sånt selv, og ble ikke nevneverdig annerledes full av den og annen absinth kjøpt i butikken i utlandet. Men jeg likte ikke smaken da (på cannabis-absinth).

Kun destillert absint kan regnes som ekte absinth, og selv idag er det framsatt strenge regler for hvor "virkningsfull" destillert absinth i utlandet kan være psykoaktivt. Tror nok en må øke mengden thujone i destillasjonsmetode uansett, dog ikke så mye har jeg hørt rykter om..

Ekte absinth får du uansett ikke hvis du ikke destillerer den selv.
Sist endret av paranoy; 16. januar 2008 kl. 01:06.
ja, det er kun en myte det med at det er "ekte" absinth i øst-europa, som kommer av at det er (mer) malurt i den der. drakk så mye absinth i bratislava at jeg ble så full at jeg ikke klarte å drikke mer, ble kasta ut på gata, hvor jeg satt og snakket amerikansk med meg selv til vi gikk hjem. så ingen "grønne feer". og jeg hørt om folk som visstnok skulle ha sett grønt på et shot.. det er bare dumt. man må ha mer thujone ja, men jeg vet ikke hvor mye. angående den cannabis-absinthen, har jeg bare kommet over absinth tilsatt smak. vanlig smaker bedre, though

http://home.broadpark.no/~djorgens/hans/absinth.html
har ikke prøvd de selv, men drinkene er gode
Lagde absinthe med langt mindre malurt enn det den oppskriften der tilsier (7-10 gram) og det ble så bittert at det faktisk var umulig å drikke det på noen som helst måte. Den var god før jeg tilsatte malurten (ble gjort de to siste dagene). Malurt er noe av det jævligste som finnes å smake på.

(Kostet meg over 500kr å lage den flasken også)
Neste gang forsøk å bruke sukker når du skal drikken. Det virker som om det var andre mengdeforhold i blandinga du skippa litt. Den oppskrifta til trådstarter skulle gitt deg en litt bitter lakrissmak-aktig drikke ihvertfall. Hvis det er den oppskrifta jeg forsøkte. Husk å bruke 60% eller sterkere, og bruk sukker. Ellers kan jeg være enig at det blir noe bittert.

Sukkerbiten(e) kan du bare ha i en sil-opplegg, legg denne sila oppå koppen og hell vann fra en mugge, ikke for fort men såpass at sukkeret løses opp jevnt og kommer i blanding med absinten. Høy nok alkoholprosent + sukker + absint (som den på apoteket) så har du en lakrislignende alkohol-smak. Noe a la sambuca-opplegg, litt mer bitter da.
Sist endret av paranoy; 16. januar 2008 kl. 15:36.
Har nok hatt en del sukker i, og jeg sjekket at den smakte nok lakrisaktig før jeg tilsatte malurten. Men det var tydeligvis ikke nok. Brukte 60% og noen dråper med 40 for å fylle opp flasken.
Å ja - Ok, da veit jeg ikke.

Min smakte godt ihvertfall. Men syntes det ble litt for mye styr til at det er verdt å prøve det igjen. Unntaket blir på en ekte destillasjon, men jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem. Har forstått at ingrediensene og første del av oppskriften er en sats, og deretter skal den destilleres. Men siden jeg ikke er noen hjemmebrenner tror jeg jeg må sette meg ned og finne ut av hva disse hjemmebrennerne anser som viktig i sine destillasjonsprosedyrer, og hvordan de behandler satsen. Hadde som sagt to oppskrifter der det stod om slikt, men jeg finner det <masse banneord, en av de på f.. gjentatte ganger> ikke igjen.
Feilen lå nok i det at jeg hadde 30 gram blå lotus i, som også er meget bittert samt. at den sikkert ikke var sterk nok på smak på forhånd. (Jeg kom derimot frem til at det var malurten som forårsaket den "fuckede" smaken uansett)
Sist endret av random25880; 16. januar 2008 kl. 20:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan jeg bruke Burot (Artemisia vulgare) fremfor Malurt til absintlagning ettersom jeg i det minste klarer å kjenne igjen planten? Et annet spørsmål, hvor mange mg Thujon blir det ca ut av denne oppskriften?
Har lest noe om at grensen i Norge er på 35mg pr et eller annet.
The European Union permits a maximum thujone level of 10 mg/kg in alcoholic beverages with more than 25% ABV, and 35 mg/kg in alcohol labeled as bitters.[63] Member countries regulate absinthe production within this framework. Sale of absinthe is permitted in all EU countries unless they further regulate it.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er en EØS regel, så da vil den gjelde for Norge også. Dette tilsvarer ca. 35mg/L drikke.
Hvorvidt du kan bruke Burot vet ikke jeg, men om smaken er noenlunde den samme så har det vel ikke så mye å si. Ang. innhold av thujone i drikken din kan du bare google etter, finn ut hvor mye plantene inneholder i gjennomsnitt per gram, og regn med 10-20% svinn. Deretter er det jo relativt enkel matematikk.
▼ ... flere år senere ... ▼
Skikkelig absint lages selvsagt ved å destillere urtene, men sånn heimelagd infusert jukseabsint kan faktisk være overraskende god!

Det jeg pleier å gjøre:

60% sprit og tre glasskrukker. Glasskrukkene brukes for å lage base, smak og kryddermodifikasjon. Fordelen med å bruke tre blandinger er at isteden for å blande sammen alt på en gang kan du lage den ferdige absinten ved å blande gradvis fra de tre krukkene til du er fornøyd med resultatet.

a - Base: malurt og sprit blandes. Husk at malurt er bitre saker, så avpass mengden av denne etter hvor bitter du liker absinten. Du kan selvsagt lage et skikkelig heksebrygg som du så kan bruke som ingrediens til å lage flere flasker, men pass litt på her, det kan fort bli for mye av det gode. Hvis du ønsker en absint som etterlikner originalen mest mulig er det ikke mye malurt som skal til. Bitterheten skal være en undertone i tradisjonell absint, den skal ikke dominere sånn som i de egentlige bitterdrikkene ala Unicum, Fernet osv.

b - Smak: anis, fenikkelfrø blandes med sprit.

c - Kryddermodifikasjon: hensikten med denne blandingen er å gi et krydret hint til absinten, ikke å overdøve. Tradisjonelle urter som gjerne har blitt brukt i absint er sitronmelisse, isop, kvann, einebær, koriander, muskatnøtt, kalmusrot osv. Selv bruker jeg kvann, isop, sitronmelisse, einebær og koriander blandet i sprit.

-Eksempel på framgangsmåte-

Sørg for at glasskrukkene er helt rene og fri for smak fra tidligere innhold. Jeg koker mine godt.

I (a) heller jeg sprit og tilsetter malurt. Du kan enten tilsette mye og la de trekke kort tid, eller du kan tilsette mindre og la det trekke lenger. Selv tilsetter jeg nokså lite og setter det bort i et mørkt skap for å la det trekke – eller jeg tilsetter en god slump og bruker dette glasset som en slags essens som kan brukes til flere produksjoner. Ved å smake regelmessig og ryste noen ganger om dagen kan du både justere ved å tilsette mer malurt eller mer sprit og du kan foreta smaksprøver for å finne ut når blandingen er ferdig. Denne trekkes fort ferdig, ikke noen vits i å la det stå i evigheter.

I (b) helles det sprit og det tilsettes anis og fenikkelfrø. Settes bort i et mørkt skap for å trekke. Sjekkes ved smaksprøver og rister noen ganger hver dag.

I (c) går de utvalgte urtene og spriten, justert etter hvilken smak jeg vil ha på krydderblandingen. Inn i skapet for å trekke osv.

Neste skritt, etter at blandingene har trukket seg fram til ønsket smak er å filtrere dem over på hver sine glasskrukker/flasker e.l. Jeg bruker først en ren tesil for å fjerne grovmateriale, deretter en finere sil eller et damprenset bomullstykke for å fjerne finslagget.

Så skal de tre blandingene over i én flaske. Jeg foretrekker absinten gjerne litt bitrere enn standarden, så jeg justerer deretter. Hvis jeg ikke bruker opp alt av (a) og (c) lagrer jeg disse til en annen absint eller så kan de fint også brukes som ingredienser å lage annen bitter schnaps osv. Hvis du har god marijuana liggende kan du jo forsøke deg på en bitter psykoaktiv tinktur med eksempelvis peppermynte som smak og marihujana & litt malurt som base f.eks. Kun fantasien setter grenser.

Er du ikke fornøyd kan du justere mer eller tilsette mer sprit for å vanne ut. Det ferdige resultatet kan drikkes med en gang men har også godt av å lagres på et mørkt og kaldt sted.

Obs! - for best resultat sørg for at alt utstyr er rent og legg gjerne noen ekstra kroner på skranken for å få fatt på ingredienser av god økologisk kvalitet. Noen av ingrediensene kan du også samle og tørke selv.
Sist endret av Bolverk; 27. februar 2011 kl. 16:56. Grunn: skrivefeil..