Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3830
Har fundert litt over hvorvidt det i nærmeste fremtid når datasikkerhet og etikk problemer ville vært løst, att Norge ville opprettet en DNA database hvor ALLE innbyggere var registert.


feks: Si att når en unge ble født så ville den obligatoriske blodprøven som blir tatt også blitt sendt til en avdeling under regjeringen/politiet hvor DNA profileringen ble tatt og dette ble da lagret i ett system som lett sammenlignet med andre profiler.

Fordeler jeg kommer på:

-Stor hjelp for politiet, det kan føre til mer effektive og riktige arrestasjoner og godt bevismateriale.
-Dette vil også fungere forebyggende.
-Trenger ett sykehus en spesiell type blod eller "ikke vitalt organ" feks nyre.
Så kan de oppsøke riktige personer på mye mindre tid og kanskje redde flere liv.


Jeg tror tiden er inne for å opprette en slik database (under trygge forhold).
Usa feks vil utvide sin database til å ikke bare gjelde alle dømte men også gjelde alle arrestasjoner. dette er sikkert fordi att oppklarings statisikken går ned pga "snitch" mentaliteten. http://www.usatoday.com/news/washing...dna-usat_x.htm
Sist endret av Tang0; 28. mai 2007 kl. 01:06.
Dette har jeg lenge syntes å være en god idè.
Jeg mener, hva er bakdelene?Personvern vil sikkert noen si, men så lenge det kun dreier seg om DNA, og man gjør systemet slik at man ikke kan se ditt DNA uten en god grunn så kan vel ingen seriøst mene at de føler de blir overvåket og at folk graver i privatlivet deres?
Hva kan man isåfall gjøre med et DNA som kan gå utover privatlivet ditt?
Jeg er helt enig i oppramsingen din av fordeler, men det finnes også ulemper, som etter mitt syn er mer tungtveiende. Personvernet er selvsagt det viktigste. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor man i utgangspunktet blir sett på som en potensiell kriminell, og hvor politiet/staten/storebror har et redskap for å finne ut hvor man har vært, og hva man har gjort til enhver tid. Man kan sikkert lage et slikt register med strenge regler for hvem som skal ha tilgang, men i teoretisk sett kan et slikt register brukes til overvåkning over folk som politiet/staten ikke liker, uavhengig om man er kriminelle eller ikke. Og nei, dette er ikke paranoide tanker fra en gal mann. USA, for eksempel, har innført sin Patriot Act, hvor en hvilken som helst amerikaner kan bli overvåket og fengslet, i praksis uten dom. Jeg tør ikke tenke på hvor mange fler som ville ha blitt fengslet med en sentralt DNA-register.
Jeg mener nei!

Hvorfor? Det burde alle med et minimum av interesse for personvern vite. Har hatt denne diskusjonen mange ganger og ofte så ender det med at ytterpunktene står steilt i mot hverandre.

Når det kommer til spørsmålet om noe slikt etterhvert vil opprettes så gjetter jeg faktisk på at det aldri vil skje. Det har nylig blitt opprettet et rådgivende utvalg som skal sette søkelys på dette med personvern. Håper det kan komme noe godt ut av dette.

Sorry at jeg sier det trådstarter, men jeg syns holdningene dine er triste og håper ikke den siden du representerer vinner denne kampen. Da har samfunnet tapt masse...
Tang0's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Jeg er helt enig i oppramsingen din av fordeler, men det finnes også ulemper, som etter mitt syn er mer tungtveiende. Personvernet er selvsagt det viktigste. Jeg vil ikke ha et samfunn hvor man i utgangspunktet blir sett på som en potensiell kriminell, og hvor politiet/staten/storebror har et redskap for å finne ut hvor man har vært, og hva man har gjort til enhver tid. Man kan sikkert lage et slikt register med strenge regler for hvem som skal ha tilgang, men i teoretisk sett kan et slikt register brukes til overvåkning over folk som politiet/staten ikke liker, uavhengig om man er kriminelle eller ikke. Og nei, dette er ikke paranoide tanker fra en gal mann. USA, for eksempel, har innført sin Patriot Act, hvor en hvilken som helst amerikaner kan bli overvåket og fengslet, i praksis uten dom. Jeg tør ikke tenke på hvor mange fler som ville ha blitt fengslet med en sentralt DNA-register.
Vis hele sitatet...
Jeg vet att personvernet ville være det viktigste argumentet mot denne databasen
(de fleste ville argumentert med personvern uten ekstra fordypninger utover det, fordi att de fleste dyptgående argumenter kan mest sannsynlig løses)

Potensiell kriminell:
-Ville ikke du følt deg tryggere hvis oppklaringsprosenten på alle overgrep både mot barn og voksne gikk drastisk ned?
-kriminalitet generellt gikk ned.
-ER man ikke kriminell så har man ikke noe å frykte! så enkelt kan det sies.

Hvor man har vært:
Neppe gjennomførbart hvis da ikke onkel politi hadde plukket opp alle sneiper, tyggiser de fant på gata og linket alle disse for å finne en match på deg.
(her er det allerede bedre teknologi ute telefonsamtale register/bank utskrift etc.

Patriot Act:
har ingenting med dette å gjøre. For med patriot act kan man låse opp hvem som helst hvis de utgjør en "trussel" for samfunnet selv om myndighetene ikke har tilstrekkelig bevis.

i motsetning:
Hadde disse blitt arrestert pga DNA databasen så ville de blitt arrestert på vanlig måte fordi det da var bevis og ikke indisier.
Sist endret av Tang0; 28. mai 2007 kl. 01:30.
Sitat av C.Hendrix085
Dette har jeg lenge syntes å være en god idè.
Jeg mener, hva er bakdelene?Personvern vil sikkert noen si, men så lenge det kun dreier seg om DNA, og man gjør systemet slik at man ikke kan se ditt DNA uten en god grunn så kan vel ingen seriøst mene at de føler de blir overvåket og at folk graver i privatlivet deres?
Hva kan man isåfall gjøre med et DNA som kan gå utover privatlivet ditt?
Vis hele sitatet...
Bortsett fra å...
  • finne ut intime detaljer om hvem som er dine ekte foreldre, og eventuelt se incestforhold i familien (det er vanligere enn du tror er jeg redd)
  • kunne kartlegge de sykdommene du har og de sykdommene du vil få, og kanskje diskriminere på bakgrunn av dem
  • kunne lage tusenvis av eksakte genetisek kopier av deg og bruke dem til å bekjempe jedier
  • kunne ved hjelp av enkel åstedsgranskning kunne finne ut om du var på et sted til en gitt tid. Dette kan like gjerne bety å forfølge politiske motstandere som å fange forbrytere.

Det finnes flere bruksområder for DNA enn det finnes for hvetemel.

Sitat av Tang0
Potensiell kriminell:
-Ville ikke du følt deg tryggere hvis oppklaringsprosenten på alle overgrep både mot barn og voksne gikk drastisk ned?
Vis hele sitatet...
Hvis oppklaringsprosenten gikk ned ville jeg kanskje følt meg litt mer utrygg. Uansett er det ingen garanti for at et DNA-register vil føre til enormt større oppklaringsprosenter og at vi blir tryggere av den grunn. De fleste forbrytelser skjer i affekt og har allerede skjedd når en skyldig blir tatt.
Sitat av Tang0
-kriminalitet generellt gikk ned.
Vis hele sitatet...
De fleste forbrytelser etterlater ikke DNA. Økonomiske forbrytelser? Ran? Drap med våpen? Folk som blir kjørt ned av biler? Tyveri? I praksis er det stort sett bare drapssaker i affekt (liten gjentagelsesfare) og sedlighetsforbrytelser som vil ha stor nytte av et register... Og joda, det er viktig å oppklare dem, men ikke så viktig som personvernet i mine øyne.
Sitat av Tang0
-ER man ikke kriminell så har man ikke noe å frykte! så enkelt kan det sies.
Vis hele sitatet...
Dette er et helt latterlig argument fordi det baserer seg på den forutsetningen at alle stater og rettsvesen er ufeilbarlige og ukorrumperbare. Og et lite hint her kan være at det har vist seg å sjeldent være tilfelle.

edit: tillegg skal det sies at et DNA-spor på ingen måte er bevis. Det er lett å skaffe DNA fra noen og så plante det på et åsted.
Vist det kommer et DNA register, så tviler jeg på at hvem som helst kan grave i dette uten grunn.
Man må nok ha noe tilsvarende en rettsordre for å få tilgang til dette registeret.
F.eks ved mistanke eller som bevis i en sak ville dette vært nyttig.
Og med tilatelse kun til å nettopp bruke det i slike saker er det vel ikke mange som kan finne ut av alt det du(ivioyner) ramset opp?
OT: seriøst ivioyner. You just made my day!

Sitat av ivioyner
Bortsett fra å...
  • kunne lage tusenvis av eksakte genetisek kopier av deg og bruke dem til å bekjempe jedier
Vis hele sitatet...
Hvor mye makt vil man egentlig legge i hendene til andre mennesker? Mennesker som blir valgt hvert 4. år av den gjennomsnittlige nordmann. Som en gang kan komme til å si at de har funnet en genetisk grunn til at noen blir kriminelle, og derfor lover å fjerne disse individene før de slår til?

Hver eneste gang inbyggerene av et land har gitt sine overmenn denne type makt, har det gått grundig galt. De som ikke forstår historien, er dømt til å gjenta den..
Finnes jo haugevis av registere og gadgets allerede (både offentlige og kommersielle) som har gjort personvern til noe en kun har innenfor sine fire vegger (hvis alt jeg har hørt om dagens teknologi er riktig; sporing av telefoner og såntno). Hva gjør et register til, som kan brukes til noe godt og nyttig?

Min holdning til dette overvåkings-greine: helt greit så lenge vi får like mye lov til å overvåke tilbake. Det er desverre der USA feiler, de overvåker sine innbyggere, men innbyggerne blir nekta å overvåke tilbake grunnet "nasjonal sikkerhet".

EDIT: Neh, tror ikke "folket" kommer noengang til å godta at vi sorterer folk bare på grunnlag av et gen. Gener er bevist at aldri har HELE skylda.
Sist endret av empty_other; 28. mai 2007 kl. 02:36.
Syns du er en smule naiv Ivioyner. Utenom det å bekjempe jediene da så klart.

Du er så redd for at staten skal kaste oss i hundre års fengsel fordi de har har planta DNA`et ditt på et åsted hvor det er begått en folkemasker med neglsaks.
Hva med nå hvor det ikke trengs dna bevis? Det holder med at en liten skokk offentlige tjenestemenn sier de har sett deg gjort noe kriminelt, så vil det holde i en rettsak så lenge du ikke har solide beviser på at du ikke har gjort det.

Men syns også du undervurderer demokratiet alt for mye. Det er ikke snakk om att staten er en skokk mennesker som går sammen for å drive konspirasjon mot befolkningen sin. Det er _vi_ som er staten.

Men bakenden med DNA bevis er at eneggede tvillinger har 100% likt DNA. Litt vrient å vite hvem som har vært der om begge er med på leken.

Dessuten er det ekstremt skjeldent at DNA blir brukt som fellendes bevis i rettsaker alene.

/edit: ikke lett å skrive om kvelden :<
Sist endret av TechLash; 28. mai 2007 kl. 03:31.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av TechLash
Syns du er en smule naiv Ivioyner. Utenom det å bekjempe jediene da så klart.

Du er så redd for at staten skal kaste oss i hundre års fengsel fordi de har har planta DNA`et ditt på et åsted hvor det er begått en folkemasker med neglsaks.
Hva med nå hvor det ikke trengs dna bevis? Det holder med at en liten skokk offentlige tjenestemenn sier de har sett deg gjort noe kriminelt, så vil det holde i en rettsak så lenge du ikke har solide beviser på at du ikke har gjort det.
Vis hele sitatet...
Siden beskrivelsen din er vag og situasjonen er uavhengig er svaret: Nei, det er ikke slik
Jeg ser heller ikke nytteverdien av det argumentet i diskusjonen her. Slik vil det jo uansett alltid være.

Men syns også du undervurderer demokratiet alt for mye. Det er ikke snakk om att staten er en skokk mennesker som går sammen for å drive konspirasjon mot befolkningen sin. Det er _vi_ som er staten.
Vis hele sitatet...
I teorien ja. Men dette er din mening, og dette er absolutt åpent for diskusjon.

Men bakenden med DNA bevis er at eneggede tvillinger har 100% likt DNA. Litt vrient å vite hvem som har vært der om begge er med på leken.
Vis hele sitatet...
Nei? http://www.google.no/search?hl=no&cl...g_no%7Clang_sv

Dessuten er det ekstremt skjeldent at DNA blir brukt som fellendes bevis i rettsaker alene.

/edit: ikke lett å skrive om kvelden :<
Vis hele sitatet...
Det er sjeldent at et bevis alene blir fellende


Forøvrig er det vel du som er naiv, og ivioyner er skeptisk
Sist endret av z0p; 28. mai 2007 kl. 04:47.
Sitat av TechLash
Men syns også du undervurderer demokratiet alt for mye. Det er ikke snakk om att staten er en skokk mennesker som går sammen for å drive konspirasjon mot befolkningen sin. Det er _vi_ som er staten.
Vis hele sitatet...
Nei, det er vi som velger hvem som skal representere oss i staten. Norge har et representativt demokrati. Det er en saktegående prosess hvor inget enkeltindivid har hele skylden, men til slutt korrumperes staten. Bare se hvordan USA litt etter litt har gått fra prinsippene landet ble bygget på for noen hundre år siden. Det starter f.eks med et slikt DNA-register, som i utgangspunktet bare skal brukes av politiet. Om dataen først er registrert finnes det ingen garanti for at styresmaktene ikke en dag åpner registrene for mer utstrakt bruk og i kommersielle sammenhenger. Det er forresten du som er naiv for å stole på staten i så stor grad, ikke IvIoyner.

Et nasjonalt DNA-register er en dårlig idè. Problemet med argumentet "hvis man ikke er kriminell har man ingenting å frykte" er at det er staten som bestemmer hvem som er kriminell eller ikke, og den definisjonen forandrer seg. Jeg vil anslå at svært mange her på forumet er kriminelle etter norsk lovverk, ikke nødvendigvis fordi de røyker hasj, men fordi de deler film på bittorrent. Slikt gjør at man bør tenke seg om før man ønsker et mer effektivt politivesen.
Sist endret av Nichotin; 28. mai 2007 kl. 07:36.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er positiv til biometri som autentiseringsmetode, f.eks. iris- eller retinascanning i en bedrift eller organisasjon med ekstra behov for sikkerhet - men en nasjonal DNA-database ser jeg absolutt ingen fordeler eller grunner til. Syns heller ikke det er fremstilit noen positive eller overbevisende grunner til HVORFOR vi skal ha et nasjonalt DNA-registert?
Denne diskusjonen er vanskelig. Har ikke vi i Norge per dags dato et lovverk som beskytter oss mot å lage en DNA-database?
Uasett så vil jeg anbefale filmen "Gattaca", den handler utelukkende om denne diskusjonens tema.
Nei dette er absurd, det går bare for langt.. En DNA database? hallooo..
skal hjelpe mot kriminalitet? hvor idiotisk går det ann å bli?!

jeg vil gjerne beholde på mitt takk.. det er DNA for faen, noe som ikke tilhører i ANDRE SINE HENDER..

Sitat av Nichotin
Nei, det er vi som velger hvem som skal representere oss i staten. Norge har et representativt demokrati. Det er en saktegående prosess hvor inget enkeltindivid har hele skylden, men til slutt korrumperes staten. Bare se hvordan USA litt etter litt har gått fra prinsippene landet ble bygget på for noen hundre år siden. Det starter f.eks med et slikt DNA-register, som i utgangspunktet bare skal brukes av politiet. Om dataen først er registrert finnes det ingen garanti for at styresmaktene ikke en dag åpner registrene for mer utstrakt bruk og i kommersielle sammenhenger. Det er forresten du som er naiv for å stole på staten i så stor grad, ikke IvIoyner.

Et nasjonalt DNA-register er en dårlig idè. Problemet med argumentet "hvis man ikke er kriminell har man ingenting å frykte" er at det er staten som bestemmer hvem som er kriminell eller ikke, og den definisjonen forandrer seg. Jeg vil anslå at svært mange her på forumet er kriminelle etter norsk lovverk, ikke nødvendigvis fordi de røyker hasj, men fordi de deler film på bittorrent. Slikt gjør at man bør tenke seg om før man ønsker et mer effektivt politivesen.
Vis hele sitatet...
HELT enig!
Dette her hadde sikkert Hitler likt også.
Spora ned alle jøder, kommunister, tilbakestående, homofile osv. for å så likvidere dem.

Er dette så lurt hvis gale folk kommer til makta?
Vil dette følge sin mening?

Pointet mitt er at det er en farlig idè.
Det blir rett og slett for privat. Noen har detaljer som setter dem i bås, noen ikke.
Men jeg vil ikke at politiet skal vite til en hver tid hvor jeg er.
Pappa ble forfulgt av politiet pga han var anarkist, og han syntes det var ubehagelig og allitd være imot det.

Men jeg skal faen ikke inn på noe database!
Sitat av Valberg
Dette her hadde sikkert Hitler likt også.
Spora ned alle jøder, kommunister, tilbakestående, homofile osv. for å så likvidere dem.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke til dags dato mulig å se noens legning eller tanker gjennom ens DNA.
Sitat av Nichotin
Problemet med argumentet "hvis man ikke er kriminell har man ingenting å frykte" er at det er staten som bestemmer hvem som er kriminell eller ikke, og den definisjonen forandrer seg.
Vis hele sitatet...
Den beste setningen jeg har lest online, ever.

Det er nok mulig å gjøre mer med DNA enn folk her har oversikt over. Og selv om du ikke kan lese tanker, blir det kanskje mulig en gang i framtiden å kunne si med høy sannsynlighet hvem som blir homofile. Veldig mange sykdommer har sterk genetisk sammenheng, kanskje vi får politikere som vil starte renskning av menneskene for å utrydde genetiske sykdommer. I motsetning til da Hitler holdt på, ville dette faktisk også virke, Hitler så ikke hvem som var "silent carriers" men har du genotypen, kan du identifisere alle som er med på å bringe sykdommer videre. Da er veien kort til å knerte disse.
Sist endret av kardemommeby; 28. mai 2007 kl. 22:06.
En av mine yndlingsfilmer, Gattaca, handler om nettop dette temaet og den viser veldig godt hvordan samfunnet vurderer deg ut ifra all informasjon de får med bare en dna test.

Personlig er veldig skremmende og tenke på hva man faktisk kan bruke et sånt system til...

Forresten så har man til en viss grad en dna database i Norge, trur det er sånn at alle kriminelle med dommer over 3 år blir registrert. Hadde kanskje vært en ide i og utvide et sånt system, og kanskje sette opp lover som verner bruk av dette registeret
Sitat av veslefreak
Nå er det jo ikke til dags dato mulig å se noens legning eller tanker gjennom ens DNA.
Vis hele sitatet...

Vel, kanskje ikke på den måten, men den ene tingen fører til den andre.
Etter hvert ville det svært muligens fylt på personelig fakta som livssyn/religion, legning osv.
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg skal inn og sone nå seint i august og har fått innkallelse til dna-test, woot hva skjera, erre nå mikrochipen kommer? implantert injisert i vaksine? neida men hva skal jeg det får? vil dem ha meg i registeret? jeg har for en stund siden både tatt fingraavtrykk og mugshot så hva? hva skjer der?
Jeg ville ikke si du blir "mistenkt"/kriminalisert/lignende bare fordi de har ditt DNA.

Jeg er for et slikt tiltak, så lenge det ville vært skikkelig kontroll på hvordan det ble brukt og hvem som hadde tilgang. Men så er det jo alltid en dust så kan ødelegge, så det er det eneste negative jeg ser..
Herrejesus, hva om FrP havner i regjeringskvartalet og Per Willy blir justisminister og har tilgang til et komplett DNA-register? Gud hjelpe oss alle som en.
Jeg nekter å tro at et DNA-register kan være til stor hjelp. Det kan hjelpe politiet med å oppklare noen drap her og der, men det kan også bli missbrukt av maktsyke korrupte byråkrater eller masse overvåkning
Sitat av Nichotin
Det er forresten du som er naiv for å stole på staten i så stor grad, ikke IvIoyner.
Vis hele sitatet...
Ehm, nei. Det er faktisk veldig mange flinke og fornuftige personer som jobber i departenmentene, på stortinget osv. Bare fordi man er uenig med dem i noen få ting, betyr ikke at vi ikke skal stole på dem.
Sitat av Nichotin
Jeg vil anslå at svært mange her på forumet er kriminelle etter norsk lovverk, ikke nødvendigvis fordi de røyker hasj, men fordi de deler film på bittorrent. Slikt gjør at man bør tenke seg om før man ønsker et mer effektivt politivesen.
Vis hele sitatet...
Når man ser hvor omfattende denne ulovligheten er, vil det umulig være noe konsekvens at alle blir straffet. Det er 100% sikkert at staten ikke gidder å bruke så mye tid og penger som det ville kostet å straffe alle.
Et register over whatever, DNA, iris osv er nok mer nyttig for eksisterende kriminelle og ikke alle "potensielle" kriminelle. Det kunne selvfølgelig fremskynde oppklaring av en sak men vill aldri forhindre kriminalitet. Dermed er nåværende system mer enn bra nok. Skal man FORHINDRE kriminalitet derimot får man bygge systemet brukt i Minority report eller noe mer realistisk..
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Staten kan få lage DNA-database den dagen kardemommeloven innføres. Inntil da vil jeg fortsette med lovbruddene mine.
Sitat av Skeid
Sitat av Nichotin
Jeg vil anslå at svært mange her på forumet er kriminelle etter norsk lovverk, ikke nødvendigvis fordi de røyker hasj, men fordi de deler film på bittorrent. Slikt gjør at man bør tenke seg om før man ønsker et mer effektivt politivesen.
Vis hele sitatet...
Når man ser hvor omfattende denne ulovligheten er, vil det umulig være noe konsekvens at alle blir straffet. Det er 100% sikkert at staten ikke gidder å bruke så mye tid og penger som det ville kostet å straffe alle.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor skal man da ha lover som ikke kan håndheves? Les sitatet mitt under, fra Atlas Shrugged. Kort forklart handler det om hensikten med å ha mange lover som alle bryter.

Sitat av Atlas Shrugged
"Did you really think that we want those laws to be observed?" said Dr. Ferris. "We *want* them broken. You'd better get it straight That it's not a bunch of boy scouts you're up against- then you'll know that this is not the age for beautiful gestures. We're after power and we mean it. You fellows were pikers, but we know the real trick, and you'd better get wise to it. There's no way to rule innocent men. The only power any government has is the power to crack down on criminals. Well, when there aren't enough criminals, one makes them. One declares so many things to be a crime that it becomes impossible for men to live without breaking laws. Who wants a nation of law-abiding citizens? What's there in that for anyone? But just pass the kind of laws that can neither be observed nor enforced nor objectively interpreted - and you create a nation of law-breakers - and then you cash in on guilt. Now that's the system, Mr. Rearden, that's the game, and once you understand it, you'll be much easier to deal with."
Vis hele sitatet...
Når alle bryter en lov, kan staten selektivt håndheve dem mot alle de ikke liker, slik som folk som prøver å gjøre motstand. Vi er heldigvis et stykke unna et slikt samfunn i Norge i dag, men det er allikevel viktig å ikke ta våre friheter for gitt!

Mer lesning her: http://www.mind-trek.com/articles/t12d.htm
Sitat av Nichotin
Så hvorfor skal man da ha lover som ikke kan håndheves? Les sitatet mitt under, fra Atlas Shrugged. Kort forklart handler det om hensikten med å ha mange lover som alle bryter.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat. Det er en mening i å ha lover mange bryter, men fortsatt så kommer ikke staten til å gidde å følge opp denne loven noe mer enn de gjør nå, selv etter de har fått hele befolkningens DNA. Det hadde ikke vært noe problem å straffet mange for ulovlig nedlastning i dag heller, selv uten DNA-register, men staten tenker vel at det er sløsing av mye ressurser på noe som faktisk ikke er noe stort problem. Kanskje litt viktigere å bruke politiet for å ta yrkeskriminelle enn hobbynedlastere som deg og meg (om du ikke er yrkeskriminell da).

Edit: Leste ikke det nederste du skrev, og som kommentar sier jeg; du stoler sannelig ikke mye på staten, som faktisk har gitt deg denne friheten!
Sist endret av Skeid; 15. juli 2008 kl. 15:41.
Neutral Good
Mith's Avatar
Det å stille spørsmål ved styresmakter er det eneste fornuftige å gjøre. Staten gir vel ingen frihet, de innskrenker friheten til alle ved å innføre lover og regler. Slik samfunnet fungere i dag er det kanskje nødvendig, men når det kommer lover/lovforslag som går langt over grensen er det helt nødvendig å reagere.
Alle mennesker er født frie og avhengig av hvor du er født får du mer eller mindre frihet.
Sist endret av Mith; 15. juli 2008 kl. 15:48.
Sitat av Skeid
Ehm, nei. Det er faktisk veldig mange flinke og fornuftige personer som jobber i departenmentene, på stortinget osv. Bare fordi man er uenig med dem i noen få ting, betyr ikke at vi ikke skal stole på dem.
Vis hele sitatet...
Ja, det betyr jo at alle ikke lar seg korruptere. De som sitter der nå skal vel også sitte der i all fremtid, eller?
Jeg kan se at over lengre tid, så kan vi få styresmakter som er farlig radikale, og derfor kan det være viktig å være ops på firheten. Men slik som det er nå, med så utrolig moderate politikere der selv de radikale er ganske moderate, så har jeg hvertfall ikke i mitt liv noen begrensninger når det gjelder frihet. Litt avsporing dette. Skjerpings til meg selv.