Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4092
Jeg har en stund nå tenkt på å skrive et innlegg/lage en tråd om mine erfaringer på dette området. Jeg håper noen har interesse av å lese dette og kanskje kjenner seg litt igjen i det, eller kan få inspirasjon fra det til å endre en haltende tilværelse. Jeg er ikke noen veldig flink skribent så dere får heller bære med meg om det er litt kjedelig språk og dårlige formuleringer innimellom.

Den fellen mange (inkl meg) har gått i er å misbruke planten. Noe av grunnen til at mange går i den fellen tror jeg er at man begynner i alt for ung alder, før man i det hele tatt er særlig bevisst på noe som helst. Jeg skulle gitt mye for å kunne ventet til jeg var 22-23år med å begynne å røyke, da jeg tror jeg kunne unngått å bruke planten på en unyttig, og lite respektfull måte. Det har ikke nødvendigvis bare med alder å gjøre heller, men mye med hvem som introduserer en for planten, og hvilket miljø man er i.

Grunnen til at jeg i første omgang begynte å røyke mye, var jo disse bevissthetsutvidende virkningene, samt at jeg følte et sterkt samhold med kammeratene mine. Men såpas ung som jeg var klarte jeg ikke å se at i løpet av de første par åra så ble disse effektene ble mer og mer borte og den eneste grunnen til at jeg egentlig røyka var at jeg var vant til det, og at jeg kjedet meg veldig fort når jeg ikke var stein. Selvfølgelig kombinert med at alle andre var lystne på å bli steine hele tida. Det som var litt merkelig var at jeg følte at jeg var litt aleine i å utnytte de bevissthetsutvidende effektene, mens for de andre var det omtrent bare virkelighetsflukt og lattis osv. Etter hvert så datt jo jeg selvfølgelig ned i samme gropa, og røyka mest for å slippe å tenke på alt stress og mas (som egentlig bare var et resultat av at jeg røyka så mye) samt å ha det gøy med kompisene. Vi hadde unektelig mye gøy, men det var heller ikke mer enn det.

Omtrent alle ønskelige effekter forsvant pga. det jeg kaller daglig misbruk, og jeg endte opp i en negativ spiral som jeg forestilte meg at det var utrolig vanskelig å bryte ut av. Noe jeg skulle oppdage senere at det egentlig ikke var bare jeg ”gikk litt ut av meg selv og så meg selv fra et annet perspektiv” (kanskje litt dårlig forklart men dere skjønner sikkert hva jeg mener).

Jeg har nå funnet nøkkelen til plantens hemmeligheter, kan man si -den er et utrolig godt verktøy for selvransakelse, spirituell og personlig utforskning og utvikling- og synes det er utrolig synd at ikke alle de andre kammeratene mine har oppdaget mulighetene den gir. Og tro meg, jeg har prøvd å hjelpe, men flesteparten er i dag fortsatt i en negativ spiral, bare med hardere stoffer. En spiral som jeg også var godt på vei inn i helt til jeg tok meg i nakkeskinnet og forstod at nå hadde jeg et valg om vilken retning jeg ville at livet mitt skulle ta.

For meg er nå planten i meditasjonsøyemed et helt utrolig verktøy, som kan hjelpe en til å oppnå tilstander av forståelse, medmenneskelighet, glede og tilhørighet, i en enda større grad en kun ved tradisjonell meditasjon. Klart man kan oppnå dette kun ved meditasjon også, men det krever enormt mye mer innsats, og er i overkant tidkrevende for min del ihvertfall. Tid jeg dessverre ikke har mulighet til å sette av til et dette formålet, skal jeg få ting til å gå rundt.

Jo lenger jeg venter mellom hver gang, og jo mer jeg gjør ut av det hver gang jeg skal røyke, jo mer får jeg igjen. Som i å lage en "seremoni", planlegge, forberede seg (gjerne noen dager i forveien) og kvitte seg med negative tanker, sette et mål for opplevelsen, samt forsikre seg om at man ikke blir forstyrret. Mobiltelefon og lignende er helt uaktuelt for meg å ha med meg når jeg skal lage meg en slik seremoni.

Så lenge det er varmt og godt ute foretrekker jeg helt klart å ta med et pledd, noe vann, frukt o.l. ut i skogen, på en slette, på et berg, eller hvor som helst i naturen -langt fra alt- hvor en kan være i fred og ikke risikere å bli dratt ut av fantastiske tilstander/tanker av utenforstående eller ens egne idiotiske bekymringer. Men det er også godt å sette seg i foran godstolen en fin vinterdag, fyre opp i peisen, og skue utover landskapet rundt meg.
Jeg klarer nesten ikke røyke sammen med andre lenger, da jeg ikke har noen bekjentskaper i nærheten som nyter planten på denne måten, og jeg slipper meg ikke løs i nærvær av folk som er mest opptatt av hva alle andre syns og hvordan man skal være for å være ”kul”. Allikevel gir planten meg mer enn noensinne, og jeg har oppdaget at alt ligger egentlig i en selv.

Jeg røyker kanskje gjennomsnittlig en til to ganger i måneden nå, men når jeg første røyker så røyker jeg meg hinsides stein for å komme så dypt ”inn” jeg bare kan.
Gir meg nå før det blir for langt (kanskje for seint) Og jeg håper at det er flere her som har blitt, og kanskje til og med pga. det jeg skriver, kan bli oppmerksomme på potensialet i denne ”hellige” veksten.

Ønsker med denne tråden at andre kan dele sine historier, og erfaringer med denne planten og at vi kan ha en god og inspirerende diskusjon rundt emnet.
Sist endret av Tias; 1. oktober 2008 kl. 00:44.
Fint å høre DeMent. Min erfaring og historie er noenlunde lik. Moralen er den samme: at hasj er fantastisk som et meditativt verktøy, at dens evner der, er mye mer omfangsrike og vakre, enn som et billig underholdningsmiddel. Jeg tror jeg må fortelle historien min seperat (fordi den er lang og detaljert) og en annen dag (fordi senga kaller).

Blir så glad av å høre at folk bruker hasj og lignende planter på denne måten. God natt, inntil videre.
Bra for deg DeMent, driver å kutter ned fra daglig røyking selv. Dette inspirerer!
Veit godt hva du snakker om når du nevner den negative spiralen..Jeg vil ikke sitte å se livet gå opp i røyk uten å gjøre noe.
thanx
KP for inlegget ditt DeMent

"du skrev innlegget om mitt liv" eller, til en viss grad da
samme problem hadde jeg, begynte med mange "venner" og fyrings for morro skyld, men ender opp med ensom fyring og spirituell "ransakelse", altså refleksjoner over egen livssituasjon etc.

er nå riktignok kristen i tillegg, så for meg har det gitt mye for syn og sinn. eneste er at jeg har lovet meg selv å bremse ned, noe som har vist seg værre pga kjedsomheten
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Snublet over denne tråden og tenkte jeg kunne bompe den for deg litt Dement, med en egen merkelig erfaring jeg hadde selv.

Jeg hadde røyket på med noe ganske god pot og ble rimelig fjern, så fjern at det nesten ble i det meste laget. Så jeg tenkte at jeg kunne gripe sjansen til å la tilstanden min hjelpe til med meditering. Skrudde på Under Mount Kailash av Process (låta finner du på albumet Mystery of the Yeti - Part 2) og satte meg ned på gulvet. Da jeg lukket øynene merket jeg at jeg såvidt hadde visuals. Jeg så for meg hele kroppen i et slags elektrisk syn, hvor kun konturene var synlige og det i takt med hjerteslagene mine gikk elektriske impulser gjennom hele kroppen. Låta jeg hadde på setter meg til vanlig inn i et litt spesielt, psykedelisk og mystisk modus, men under den kraftige cannabisrusen tok sangen meg med på en reise innover. Alt var nå svært psykedelisk og veldig rart, og etter å ha sittet en stund fikk jeg en overvhelmende følelse av noe urgammelt. En eller annen slags assosiasjon til noe utrolig gammelt, så gammelt at vi antakelig ikke kan beskrive det engang. Jeg nådde dypere og dypere, ble roligere og roligere. Jeg trakk meg tilbake fra virkeligheten, innover, og så inn i en veldig rolig, utforskende og mystisk stemning.

Jeg brukte pusteteknikken for å meditere. Pustet inn med magen gjennom nesa, og ut igjen. Distanserte meg fra pusten og observerte. Men på det stadiet jeg hadde kommet nå var pust irrelevant. Den gikk av seg selv og jeg følte meg separert fra det å være menneske. Jeg var i en ganske abstrakt tilstand. Men nå kommer det jeg fant mest interessant; Omlag 5 minutter ute i sangen kommer det et parti med utrolige psykedeliske lyder, nøyaktig hva det skal forestille vet jeg ikke, men med en gang disse lydene kicket inn skvatt jeg nesten; Iogmed at jeg var så distansert la jeg ikke merke til musikken lenger, men når disse lydene kom var det noe i meg som reagerte. For meg føltes det ut som om de kom fra ingen steder, og disse lydene minte meg fryktelig om lydene som omringet meg da jeg hadde røyket DMT.

Lydene spredde seg ut fra høyttalerne og ut i hele rommet, før det til slutt hørtes ut som om jeg var omringet av de, akkuratt slik det var under DMT turen. Hjertet mitt begynte å dunke fortere, og det visuelle feltet mitt bak øynene begynte å bli forsterket. Jeg følte at jeg ble dratt inn mot DMT space og gjenopplevde en del følelser som hadde blitt med meg på DMT opplevelsen. Det var nesten som å få et flashback, det eneste som manglet var de kraftige hallusinasjonene og kontakt med entiteter. Men fjern som jeg var i denne tilstanden kjente jeg at de var der, jeg kunne bare ikke se dem. Det hele foregikk på et mer abstrakt plan gjennom minner, tanker og følelser. Det var vel det at jeg virkelig husket opplevelsen mye sterkere i denne tilstanden, og klarte å gjenopprette tapte minner fra turen jeg hadde hatt. Interessant var det =)
Sist endret av Sky; 10. januar 2009 kl. 22:57.
Supert innlegg, DeMenT! Virkelig flott at du viser at du har såpass god selvinstinkt, kontroll og samtidig respekt for dette rusmiddelet (selv om du kanskje ikke hadde det i starten). Dette stoffet er ikke for alle, men når det blir brukt med respekt, forståelse og på en måte som gir deg selvinnstinkt slik som du beskriver her, så ser jeg over hodet ikke noe gale i det. Bare det at du skriver at du bruker det som et verktøy til å meditere viser at du er moden nok for dette, og har såpass peiling at ting burde gå på skinner for deg Lykke til videre, veldig bra med slike inspirerende innlegg!
jeg har aldri røyket før..har ingen store planer om å bruke det, ikke fordi jeg er redd det, eller er en bedreviter.
men hadde det vært ille og gjort det en eneste gang? hadde det gitt meg noen virkning senere tid?
Du kunne jo risikert å ende opp med litt økt innsikt i alternative bevissthetstilstander =)
Sitat av Corsair Vis innlegg
men hadde det vært ille og gjort det en eneste gang? hadde det gitt meg noen virkning senere tid?
Vis hele sitatet...
Tviler veldig på det. Det er ikke sikkert du en gang vil få noe som helst effekt første gang.
KP til deg DeMenT

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver... veldig igjen!
Og siden jeg prøver og kutte ned nå for første gang på flere år er det virkelig inspirerende
Sist endret av slink; 11. januar 2009 kl. 14:49.
Pleide selv å røyke 1 til toppen 2 ganger i uka. Og da mye. Tok å røyka så mye jeg bare klarte med bongen min, og endte alltid opp med å bli så ekstremt fjern at jeg ikke var i stand til stort. Pleide å spille mens jeg fyra, men endte alltid opp med at jeg ble så fjern at det bare ble stressende, og så tok jeg å tenkte over ting, å drømte meg bort i musikken. Det skjedde alltid. Synd jeg aldri hørte på noe psykedelisk musikk, ble alltid trance.
Trådstarter
Oj, denne tråden hadde jeg helt glemt Så takk til Sky for den.

Veldig hyggelig med så mange tilbakemeldinger! Og sky: Spennende! Det er overraskende hvor kraftig cannabis kan være, bare man har lav toleranse og jobber _med_ cannabisen istedet for mot. Det sies jo at meditasjon kan utløse DMT i hjernen, så det kan jo hende du kom så langt inn at det ble utløst små mengder? Eller som du sier, at du opplevde minnene på nytt. Ikke vet jeg. Jeg har hvertfall opplevelser i forbindelse med cannabis og meditasjon som laangt overgår alt av virkninger jeg har fått av cannabis uten meditasjon.
Nå har jeg selv aldri brukt annet rusmiddel enn alkohol, så jeg skal være litt forsiktig med å peke finger ... men er det ingen som tenker tanken at dette kanskje ikke bra for kroppen i det hele tatt, når man forsvinner inn i slike sinnsyke bevissthetstilstander ? Jeg mener, du er bevisst, men allikevel helt fjern? Det høres ikke helt bra ut spør du meg.
Milligan: For kroppen? Hva skulle være galt for kroppen? Den fungerer utmerket så og si uansett hvor "fjern" man er. Og psyken får seg som regel bare en smell om man opplever noe i disse tilstandene som er skremmende (noe man som regel kommer over). Alkohol derimot, DET er ikke bra for kroppen!
Så du ser ingen problemer med at man ser og hører ting rundt seg som ikke er i nærheten av realiteten ? At man, selv om man er bevisst, mister helt virkelighetsoppfatningen sin ?

At det var farlig for den fysiske kroppen var kanskje feil å si .. men at det ikke bra for deg som menneske når det har slike effekter ... ble det kanskje en bedre formulering ?
Trådstarter
Vel, meditasjon regnes jo som terapi for sjelen. Man oppnår "hallusinasjoner" hvis man ønsker det under vanlig meditasjon også, hvis man er flink nok. Jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet. Har gått relativt bra for de fleste buddistmunker også i kombinasjon med cannabis. Men ja, man kan oppleve følelser man ikke liker osv. men det er gjerne der den terapeutiske effekten ligger.
Sist endret av DeMenT; 11. januar 2009 kl. 18:31.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Så du ser ingen problemer med at man ser og hører ting rundt seg som ikke er i nærheten av realiteten ? At man, selv om man er bevisst, mister helt virkelighetsoppfatningen sin ?

At det var farlig for den fysiske kroppen var kanskje feil å si .. men at det ikke bra for deg som menneske når det har slike effekter ... ble det kanskje en bedre formulering ?
Vis hele sitatet...
Så lenge ikke dette skjer når du er i din hverdagslige tilstand så nei, da ser vi ikke noe problem i det. Videre så er det å høre og se ting som ikke er i nærheten av virkeligheten, eller i nærheten av din hverdagslige virkelighet liker jeg heller å si, noe av poenget ved å gjøre disse tingene. Det høres kanskje forstyrrende ut for en som mangler kunnskap om emnet at man kan oppleve slike ting og sitte igjen "to tell the tale", men det er utrolig hvor langt du kan bøye inn bevisstheten din til andre virkeligheter og tilstander for så å bruke det du har blitt vist til selvutvikling.

Edit: Må man ikke være bevisst på et eller annet plan for å oppleve en virkelighetsvri? Det står ihvertfall i min bok =)
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 18:47.
Jeg drømmer meget surrealistiske og realistiske drømmer nesten hver natt, og har også en tendens til å huske dem. Disse er da faktisk mer inntense enn de fleste halliser og mindfucks jeg har hatt på cannabis.

Jeg tviler på at det å drømme så regelmessig kan være noe mer farlig for hodet enn å nyte cannabis kanskje en til to ganger i måneden - og ingen har noen gang sagt at det å drømme er farlig, selv om alle drømmer så og si hver natt..

Men til topic: dette med å utforske de meditasjonsmulighetene cannabis frembringer kan være utrolig spennende og givende, helt klart.
For å ta en annen vinkling på saken .. og bare for å nevne det .. jeg spør her, jeg dømmer ikke. Om dere ønsker å røyke ++, så er det selvsagt helt opp til dere, og jeg bryr meg ikke om det. Nå er jeg mer inne og spør for formålet av debatten, samt kanskje å lære noe.

Uansett, tilbake til topic. Du røyker ett narkotisk stoff, som har en eller annen effekt på hjernen og syken din. Den kan få deg til å se rosa elefanter som galer som høner, midt i stua de. Så forteller du meg at disse opplevelsene er en form for selvransakelse og personlighetserfaring ? Nå er jeg også klar over at rosa elefanter sikkert tilhører sjeldenheten, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan en tilstand som er frembragt av ett narkotisk stoff skal fortelle deg noe om hvem du er og hva du er i stand til ??

Yoga, meditering ol derimot kan jeg absolutt se effekten av. Her putter man seg selv i en transe (eller kall det hva du vil) ved hjelp av konsentrasjon, fantasi, vilje ++. Her er det personen selv som gjenspeiles i transen, ikke ett narkotisk stoff som har påvirket hjernen.
Sitat av Milligan Vis innlegg
For å ta en annen vinkling på saken .. og bare for å nevne det .. jeg spør her, jeg dømmer ikke. Om dere ønsker å røyke ++, så er det selvsagt helt opp til dere, og jeg bryr meg ikke om det. Nå er jeg mer inne og spør for formålet av debatten, samt kanskje å lære noe.

Uansett, tilbake til topic. Du røyker ett narkotisk stoff, som har en eller annen effekt på hjernen og syken din. Den kan få deg til å se rosa elefanter som galer som høner, midt i stua de. Så forteller du meg at disse opplevelsene er en form for selvransakelse og personlighetserfaring ? Nå er jeg også klar over at rosa elefanter sikkert tilhører sjeldenheten, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan en tilstand som er frembragt av ett narkotisk stoff skal fortelle deg noe om hvem du er og hva du er i stand til ??

Yoga, meditering ol derimot kan jeg absolutt se effekten av. Her putter man seg selv i en transe (eller kall det hva du vil) ved hjelp av konsentrasjon, fantasi, vilje ++. Her er det personen selv som gjenspeiles i transen, ikke ett narkotisk stoff som har påvirket hjernen.
Vis hele sitatet...
Du er tydeligvis ikke så veldig reflektert når det gjelder dette her, men jeg skal prøve:

For det første så oppnår man dessverre ikke å se rosa elefanter som galer som høner midt i stua, ei heller nakne nisser som danser oppå bordet. Hadde sikkert vært gøy å være vitne til noe sånt, men det er ikke sånn dette her foregår.

Disse opplevelsene trenger ikke nødvendigvis å bidra til selvutvikling, men de kan hjelpe til med dette. Og nå snakker jeg ikke om de mer konvensjonelle stoffene, men jeg sikter til cannabis, psilocybin, LSD og andre interessante substanser som gir deg en radikal bevissthetsforandring. Tilstander frembrakt av et gitt rusmiddel kan fungere som en katalysator for noe som allerede ligger inni deg selv, dessuten er det ikke noe annet enn hjernekjemien din som blir forandret. Hvorfor skulle det bli noe mer feil, selvom oppsettet av kjemiske stoffer i hjernen din er annerledes i dette gitte tidspunktet? Dessuten er det ofte først i ettertid man kan dra nytte av det man opplevde.

Hvem sa at man ikke putter seg selv inn i en transe ved å f.eks drikke ayahuasca, meditere under påvirkning av f.eks cannabis, spise en stor mengde LSD eller noe annet? As far goes for meditering og yoga og lignende praksiser forandrer man sinnstilstanden sin på en annen måte, igjen her er det kjemikalier som råder. Disse er bare en _annen_ måte og oppnå slike tilstander på, kanskje en tryggere måte for mange. Eller for mennesker som sverger til å ikke røre rusmidler. Tilstandene som oppnåes ved dyp meditasjon kan ofte ha likhetstrekk ved mye man opplever ved inntak av et psykedelisk stoff.

Når du kan så lite en annen gang, foreslår jeg at du ikke uttaler deg.
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 19:17.
Milligan: De narkotiske stoffene induserer en transe i noenlunde samme kategori, det at du tror at man ser rosa elefanter som galer som høner midt i stua, tyder bare på at du ikke har noen form for peiling på disse tingene. Når man røyker hasj skjer ikke noen av disse tingene, forresten, det mest intense jeg har opplevd på hasj er å se omrisset av en en neonsommerfugl fly ut av et tre - midt på vinteren. Når man er på sopptur, for eksempel, så ligger man (eller jeg) helst i ro og lar fantasien, som allerede finnes i meg, spinne, for i den tilstanden er den "litt" mer livlig. Man kan gjenoppleve barndomsminner, føle ting man aldri har følt før som endrer synet ditt på tilværelsen, og "samtale" indirekte med sin egen underbevissthet. Det visuelle er også et minimalt viktig aspekt av turen. Rosa elefanter har jeg heller aldri sett noe særlig til.

Om man skal følge din logikk i dette emnet, så er det også livsfarlig å drømme. Der kan man tross alt møte på exkjærester som forvandles til demoner og spiser tissen din mens dere har sex. SHIT! Jeg tror at du som mange andre overvurderer vår edru tilstand, faktum er at mennesket ser ting gjennom "filter", når man er på psykedelika endres filterene - verden er fremdeles den samme før man turer, som etter man har kommet inn i turen, men det ser selvfølgelig over hodet ikke sånn ut.

EDIT: Beklager bøynings/tidsfeil, jeg har nettop vært ute og jogget i regnet og ser meg lite lysten til å konsentrere meg om slikt nå.

Det som skjer nå du inntar et stoff FINNES ALLEREDE I DEG. Stoffet skaper ingenting, bare katalyserer det som allerede finnes.
Sist endret av random25880; 11. januar 2009 kl. 19:23. Grunn: ++
Jepp, jeg kan ingenting om dette her. Noe jeg også sa i min første post. Dette er vel også ett diskusjonsfora, så jeg benytter meg av muligheten til å uttale meg, selv om jeg ikke kan gi noen doktoravhandling rundt emnet. Dere må huske på at jeg uttaler meg basert på MIN oppfatning av det, og hvordan jeg analyserer det hele. Selvsagt vil jeg ha en helt annen oppfatning enn dere, spesielt da jeg ikke har prøvd stoff(ene) før.

Tilbake til topicen .. igjen.
Rosa elefanter som galer som høner .. omrisset av en neonsommerfugl som flyr ut av ett tre .. to forskjellige klatter som kommer fra samme ræv. Poenget mitt er at dere inntar ett stoff som får dere til å hallusinere (blant annet). Jeg vil også bestemt påstå at dette ikke kan sammenlignes med å drømme. Drømmer foregår i en ubevisst tilstand .. i rus er du vel fullt bevisst, men allikevel i en drømmeverden. I mitt hode, skurrer det litt.

For all del, jeg ser poengene deres med at sinnet og fantasien har uante muligheter. Jeg har heller ingen problemer med å se for meg at man lar den få fritt utspill til tid annen .. det som "bekymrer" meg er at det blir brukt unaturlige, for kroppen, stoffer for å fremkalle det. Jeg mener, hvis det bare er stoffer som dere allerede har i det dere som blir satt i sving, hva er da vitsen med røyken ?
For å sette opp en ligning, om du ønsker å bestige himalayafjellene for å få se den vakre utsikten, ville du kjørt opp med helikopter (jeg vet egentlig ikke om det engang er mulig), eller ville du brukt evigheter på å få klatret opp selv, noe man sikkert ikke engang klarer? Greit nok at det smaker bedre når man først får det til, men akkurat i psykedelikaenes verden er det "utsikten" vi er ute etter, ikke klatreturen.
Milligan:

Fra ditt perspektiv har jeg faktisk full forståelse for din oppfatning, skjønner det godt. Dette er et vanskelig og bredt tema, spekket fullt av litt av hvert som strider mot det ene og det andre. Men i drømmer så er du jo faktisk ikke ubevisst, bevisstheten din jobber bare på et helt annet plan. Du kan gjøre valg i drømmen, du kan tenke og føle i drømmen, det er derimot ikke alltid du husker noe som helst av det som skjedde. Men det betyr ikke at du er noe mindre bevisst. Du er kanskje ikke klar over den hverdagslige virkeligheten din, eller at du faktisk ligger og sover i senga di og at dette bare er en drøm, men hjernen din jobber fremdeles på høygir gjennom et underbevisst landskap. Det interessante med drømmer er også hvordan sinnet ditt klarer å lage en tredimensjonal virkelighet =)

Under påvirkning av et psykedelisk stoff er det fort gjort at du rett og slett bare ligger med øynene lukket, som om du skulle ligget og sovet, bare at her er du i en våken tilstand. Du kan være klar over omgivelsene dine, eller det kan hende du er inne i en helt annen verden og ikke vet om noe annet.

Edit: Det er også klart at mye som kan bli opplevd under slike tilstander rett og slett bare er vrangforestillinger, men da gjelder det jo å tenke seg litt godt om i ettertid.
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 19:48.
Rottegift, god metafor, men den faller allikevel litt tilbake på det poenger jeg har prøvd å formidle fra min side. Opplevelsen av å ta helikopteret opp er sikkert fin den, men den kan vel ikke i det hele tatt sammenlignes med å klatre opp selv? Ved å fly opp er det noen andre som har gitt deg opplevelsen. Klatrer du opp selv, er det du selv som har gjort det.

Sky, takker for forståelsen. Jeg er klar over at det kan være irriterende å prøve å forklare/informere noen som ikke har erfaring med ting .. som du sier så er det ett vanskelig og bredt tema, så det er viktig at vi klarer å holde en saklig og informativ diskusjon på gang.

Det sagt, så tar du litt feil i det du sier. Det finnes tre stadier av drømmer .. Du har drømmer før du sovner skikkelig .. du har drømmer når du er i din dypeste søvn (den ubevisste søvnen), og du har drømmer i stadiet før du våkner. Det er drømmene rett før du våkner du husker, hvis du husker noe av dem i det hele tatt.

Så må jeg da også få hente inn litt av poenget/meningen som jeg skrev til rottegift også.. er det ikke litt skummelt at ett stoff har en slik effekt på hjernen/kroppen/sinnet ditt.. ? Tross alt, så er sinnet en abstrakt ting, og at ett fysisk stoff har en virkning på det i den grad synes jeg er litt skremmende.

Jeg ser hvordan dette kan oppleves som interessant. Jeg kan så absolutt se, etter å ha lest deres opplevelser og meninger, hvordan dette kan bringes tilbake i din virkelig verden for så å analyseres og tolkes .. og hvordan dette kan gi en følelse av "selvransakelse"/"selvfinnelse" etc .. du har jo tross alt hatt en bevisst drøm for å si det på den måten. Det jeg derimot har problemer med, er som nevnt over, at denne drømmen er forårsaket av ett stoff som har hatt en bedøvende/narkotisk effekt på kroppen din. Jeg klarer ikke helt se hvordan drømmen er DIN, og ikke noe som oppstår som ett resultat av stoffet, og hvilken innvirkning stoffet har på drømmen din. (Det blir litt feil å kalle det hele for drøm, men jeg gjør det bare for å ha ett ord å sette på saken)
Jeg har endelig et tiår med cannabisbruk i bagasjen, og jeg har dette å si om saken.

Det har vært min beste venn, men også min værste fiende. Vi har hatt mange diskusjoner om hvor vidt jeg får en utvidet bevisshet, eller om det bare er en følelse planten gir, for å opprettholde min bruk. Men jeg vil etter mye tanker og diskusjoner med meg selv påstå at den er til hjelp og ikke det motsatte.

Det er alltid dette med, hva man begynner å bruke tiden sin på i cannabis-rus som har gjort at jeg i det hele tatt hadde mine tvil, hva mener jeg? Kan prøve å forklare hvertfall.

Da jeg først begynte å bruke cannabis, var det ingen tvil om at følelsen av utvidet bevisshet kom veldig påtrengende - hvertfall for meg - , men i ettertid har jeg ofte tenkt: Kan det hende det eneste cannabisen gjorde, var å stresse ned tankene mine litt, holdt meg stille lenge nok til å ikke bare følge impulser og instinker? Jeg tror kanskje cannabis er mer som en meget dyktig "biblotekar"? Istedet for en "forfatter"?

Jeg har inntrykk av at total bevissthet er noe som i utganspunktet er i alle mennesker - som ikke lider av anatomiske feil da -, men at det noen ganger er mye kaos i et mennesket's sinn, kanskje spesielt unge mennesker. Og at cannabis'en da hjelper deg å virkelig sette deg ned og slappe av.

Men etterhvert som jeg tenkte på dette måtte jeg stille meg selv et annet spørsmål: Hvorfor valgte jeg å sette meg ned å tenke over "andre" aspekter av livet enn hva jeg hadde gjort tidligere?

Og det er her jeg føler cannabis er et godt hjelpemiddel på utvidet bevissthet. Hvorfor sier du? Vel, la meg igjen prøve å forklare..

Jeg var en rimelig "A4" person, jeg tenkte stort sett på skole, familie, kjærest og ikke minst fremtid. Det var en følelse jeg idag liker å kalle naturlig "speedet", tankene mine stanset sjeldent og hele tilværelsen min gikk på signaler fra sansene og over i nevronene som ga meg beskjed om hva jeg skulle tenke. Alle tanker er jo påvirket av tanken før og den tredje tanken er ofte et resultat av de to forrige, men det var dette jeg følte cannabis'en kunne hjelpe med, det var som en virkelig dyktig organisator, som satte tankene mine i "prioritering esker", og hjalp med velge den esken jeg følte jeg ville fokuserer på, da uten tusen tanker om sprekk i mobilen, utro dame, hvilket yrke jeg skulle ha og hvordan jeg skulle overleve livet generelt.

Dette er jo helt klart også viktige ting å tenke igjenom, men det nytter ikke tenke på alle samtidig, eller dedikere for mye tid på, før du vet hvem du er.

Jeg vet ikke om dette er en erfaring jeg deler med andre, men jeg har også følelsen av at det blir lettere å bli en observatør og gjøre en seg opp en mening, uten at man legger for mye følelser eller personlige meninger i tankegang og resonering.

Det er her cannabis'en har gjort en utrolig god jobb! Og jeg vil være den evig takknemlig.

Men det er klart at livet mitt også har blitt anderledes etter cannabisbruk, jeg har endret mitt syn på hva jeg ser på som viktig i livet og hva som ikke er, dette har helt klart skapt vanskeligheter med autoriteter og andre situasjoner, men det er etter min oppfatning verdt prisen ganger tusen og jeg har faktisk følelsen av at mine problemer oppstod nettop fordi jeg endelig så ting klart.

Jeg vil også påstå at hele prosessen med å dyrke cannabis, vil hjelpe enhver å respektere planten, å kanskje redusere mengden av bruken. I min erfaring har det hvertfall utartet seg slik, man setter virkelig pris på det produktet man bringer fram av egne hender og om du ser plantene trenger noen ekstra dager for å gjøre seg ferdig, er det for meg blitt mye lettere å vente til planten får fullført syklusen sin, enn det er å vente noen uker ekstra på neste trekk.

Og hva som er bra for organismen kroppen er et mye dypere spørsmål en hva individet angår, skal man tenke på hva evolusjonen ønsker, noe som ingen kan si er riktig eller galt - enda hvertfall -. Så kan det til og med hende at utvidet bevissthet ikke gjør noe som hels for rasen menneske, men det vi vet er at hverken griskhet, urettferdighet, innsnervethet eller lav IQ, gjør at mennesker reproduserer seg noe saktere, og hva evolusjonen angår er det dens eneste ønske - som vi vet om pr. dags dato. Men det er der cannabis igjen gjør jobben sin og sier til meg: Men burde vi ikke finne det ut?

Det har i lang tid nå vært de som stort sett lever på innstinker og impulser som har styrt verden og jeg mener det er på høy tid at vi gir oss andre også sjansen, problemet er kanskje at "vi" som har en utvidet bevissthet ikke bryr oss med store mengder penger, og det er de med penger som styrer denne verden om vi liker det eller ikke. Det var de samme store selskapene som støttet både Obama og McCain, og dette betyr i min oppfatning at de med penger fikk det som de ville uansett hvem som vant valget. Uten sponsorer hadde ikke noen av de kunne ledet en valgkamp, og det er ofte der valget blir gjort.

Uansett håper dette ikke bare ble svada og vissvass, og at selv om jeg verken kan skrive eller formulere setninger, håper jeg det er noe i denne teksten som kan hjelpe til å se på cannabis som så mye mer enn hva det blir fremstilt som i dag - for den kan fremstille mer enn nepal og marokk=P

Happy smoking, livet er vel hardt nok som det er, om ikke det skal komme mennesker å fortelle deg hvordan du skal leve det. Gjør hva du vil, så lenge du ikke skader andre! Det er min oppfatning etter et tiår med cannabisbruk.
Igjen går dette på filteret i hjernen, Milligan, stoffene "gjør" ikke disse tingene selv, de åpner bare opp for en annen tolkning i hjernen. Det er heller ingen "bedøvende/narkotisk effekt" i psykedelika, om du skal tolke det etter den klassiske definisjonen.

Det Sky mener med drømming er nok relatert til lucid dreaming, noe man kan lære seg opp til uten psykedelikabruk.

Og det er klart at det er skummelt at et stoff har en slik effekt på hjernen din, om du har et ekstremt kontrollbehov og tror at alt du ser i denne realiteten er ekte og ingenting annet. For oss som klarer å hengi oss til "alt" og slippe kontrollen over oss selv, og sette spørsmål ved ting, derimot, er det en fantastisk reise. Dette er også forresten noe man lærer etterhvert av psykedelika, som Hunter S. Thompson sa det så fint: "a drug person can learn to cope with things like seeing his dead grandmother crawling up his leg with a knife in between her teeth".

Dette har blitt diskutert før på forumet, og andre har bragt på banen at vår edru tilstand kun er laget for en ting - å overleve. Psykedeliske tilstander er for å gi deg perspektiv, noe vårt halvhjertede apeinstinkt ikke alltid er så bra til. Og selvfølgelig kan man bli litt gal av å sitte med slike minner og perspektiver - psykedelika er ikke for alle - om du ikke tror at du takler det, så ikke ta noen, enkelt og greit, men det finnes de av oss som klarer dette så og si fint.

Beklager om jeg virker litt aggressiv og arrogant i tonen forresten, jeg, i likhet med Sky har full forståelse for din skepsis, det er ikke noe vondt ment på noen måte, og brukes bare som virkemidler for å illustrere mitt poeng.

LoveToGrow: Vakkert.
Sist endret av random25880; 11. januar 2009 kl. 20:19.
Milligan: Som jeg sa; Under drømmer jobber bevisstheten din på et annet plan, om en søvn er svært dyp eller ikke, og du drømmer, så holder bevisstheten din på med et eller annet. Er du ikke enig? Ergo; du er bevisst på et eller annet plan. Men dette kan sikkert diskuteres fram og tilbake, så tilbake til dette med disse artige stoffene.

Det sies vel at hjernens kjemiske oppsett er ansvarlig for at du er bevisst, at det som utgjør din bevissthet er elektriske impulser i hjernen osv osv. Det kan jo diskuteres om det bare er dette som er bevissthet, men det kan vi ta i en annen diskusjon. La oss ta utgangspunkt i at de kjemiske stoffene i hjernen utgjør din virkelighetsoppfatning, og hva skjer hvis disse kjemikaliene blir forandret? Jo, da blir vel naturligvis ditt perspektiv også forandret. Det forklarer jo ganske godt hvorfor man opplever slike effekter. Så så skremmende er det vel kanskje ikke?

Som vi skrev tidligere i tråden setter stoffet igang en prossess som antakelig ligger latent inni deg selv, men som du først blir klar over da du er i tilstanden og tankegangen din er radikalt forandret. Jeg håper også du er klar over at vi snakker om psykedeliske stoffer her og ikke sentralstimulerende. For sentralstimulerende lover kun den samme effekten hver gang, og rusen er egentlig ikke avhengig av så mange faktorer fordi den er så lik uansett. Psykedeliske stoffer derimot lover aldri kun èn gitt effekt, og mange faktorer spiller inn på hvordan "rusen" vil uvikle seg.

Du kan forsåvidt skifte ut ordet drøm, med ordet opplevelsen

LoveToGrow: Flott innlegg, jeg tror det er en prossess mange av oss virkelighetssøkende "narkiser" kan kjenne oss igjen i!
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 20:21.
Trådstarter
LoveToGrow: Kjenner meg utrolig godt igjen i det du skriver. Var da mer enn godt skrevet det der! Spesiellt det med naturlig speeda, instinkter og impulser har jeg grubbla jævlig mye på
Sitat av DeMenT Vis innlegg
LoveToGrow: Kjenner meg utrolig godt igjen i det du skriver. Var da mer enn godt skrevet det der! Spesiellt det med naturlig speeda, instinkter og impulser har jeg grubbla jævlig mye på
Vis hele sitatet...
Takker så mye, godt å vite at det var leselig og ikke minst at jeg ikke er aleine=D
Bra innlegg LoveToGrow.

Først, så vil jeg bringe frem;
Gjør hva du vil, så lenge du ikke skader andre!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig. Det er en bra ting med røyking. Det fremmer, etter hva jeg vet, ingen agressive tendenser, snarere tvert imot. Eller? Jeg er også av den oppfatning at så lenge det ikke skader noen andre, så burde man få lov til å bestemme selv hva man skal gjøre.

Ellers var du jo inne på ganske mange punkter i tråden din. Interessante punkter enn så, men jeg sitter allikevel igjen med en liten følelse av at problemer og tanker du nevner er ting som kunne enkelt blitt løst ved å sette seg ned og gruble litt? At cannabisen har hjulpet deg med dette kan jeg jo skjønne, da den har en bedøvende effekt slik at du faktisk tar deg tiden til å tenke over ting .. Igjen, dere får korrigere meg hvis jeg tar feil i antakelsene mine .. jeg har ikke hands-on erfaring med droger, så kan godt tenkes jeg tar feil.
Jeg skal også være litt forsiktig i denne diskusjonen, for det er nok ganske lett å tråkke noen på tærne, eller si ting som kan oppfattes galt, så for hva det er verdt, tingene jeg sier her i denne diskusjonen er ikke ment som fornærmelse eller personangrep på noen som helst måte.

Når det gjelder hvordan cannabisen "sorterte" tankene dine, så er jo dette en veldig "må oppleves" situasjon. Virker det som ihvertfall. Jeg klarer ikke se for meg hvordan dette er ett behov. Jeg er 25 år, lever ett A4 liv hvor jeg jobber, tar meg av sønnen min, bruker litt tid på dama, sparker fotball, spiller litt rugby og tar meg en pils eller to med kamerater av og til. Jeg har dagligdagse problemer og tanker rundt økonomien min og hvordan jeg sliter i forhold til finanskrisen .. jeg går med tanker om fremtiden til familien min og meg, jeg har hele tiden oppgaver på jobben som skal løses .. jeg har i det hele tatt nok å sette fingrene i. Jeg trenger allikevel cannabis for å løse opp i eller sortere problemene mine. Jeg trenger ikke cannabis for å slappe av. Jeg trenger ikke cannabis for å fokusere på en ting.

Her er vi selvsagt inne på at folk er forskjellige, at jeg ikke kan uttale meg uten å ha prøvd .. jeg mener, kanskje cannabis hadde ført til at jeg fikk enda bedre kontroll på tilværelsen min? Kanskje jeg er sterkere psykisk enn deg? Som det ble sagt så greit av Sky, det er ett interessant og bredt tema.

Der kom det en del innlegg mens jeg skrev ja. Cannabis har en rå effekt på touch metoden deres også ? Jeg må også beklage om jeg har en "bedreviter" eller "moralpreken" tone .. jeg debaterer for informasjonen og nysgjerrighetens del.

Jeg kjøper den med at det er ett filter i hjernen som brytes ned. Det er (dette blir pur antakelser fra min side nå) antakelig det samme filteret som man overbelaster ved hypnotisering som blir "koblet ut". Det åpner det ubevisste sinnet for alle slags idèer og man blir betraktelig mer mottakelig enn hva man er i en "kritisk bevisst tilstand". Jeg er på meget tynn is nå, men jeg kan da også se for meg at man er i en meget sårbar posisjon om man inntar denne tilstanden?
I tillegg, så legger jeg ikke bort den med at ett fremmed stoff fører til endringer i dine egne. Det er jo derfor man røyker, nettopp for å innta ett stoff som skal påvirke kroppen din på måter man selv ikke klarer gjennomføre.
Sist endret av Java; 11. januar 2009 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Jeg kjøper den med at det er ett filter i hjernen som brytes ned. Det er (dette blir pur antakelser fra min side nå) antakelig det samme filteret som man overbelaster ved hypnotisering som blir "koblet ut". Det åpner det ubevisste sinnet for alle slags idèer og man blir betraktelig mer mottakelig enn hva man er i en "kritisk bevisst tilstand". Jeg er på meget tynn is nå, men jeg kan da også se for meg at man er i en meget sårbar posisjon om man inntar denne tilstanden?
I tillegg, så legger jeg ikke bort den med at ett fremmed stoff fører til endringer i dine egne. Det er jo derfor man røyker, nettopp for å innta ett stoff som skal påvirke kroppen din på måter man selv ikke klarer gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Da er det vel egentlig ikke noe mer som skal være sagt? Det er jo som vi sier akkuratt det som skjer ved psykedelika. Filteret blir brutt ned og du kan oppleve og få den konstante strømmen av informasjon gjennom sanseapparatene dine på en annen måte. På denne måten kan man finne ut mye om seg selv og naturen, og generelt kanskje få en bedre holdning til alt rundt deg. Som du sa; Det ubevisste sinn kommer til overflaten, egoet blir brutt ned, og man er mer mottakelig enn i en hverdagslig tilstand.
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 20:43.
Ja, men dette vil man da også være mottakelig for både på godt og vondt. Men det har dere jo forsåvidt også sagt. Og på den andre siden, så er det jo ikke heldig å være ukritisk til omgivelsene sine ?

I hypnose bringes en person inn i denne tilstanden på en kontrollert måte, ved hjelp av sine egne tanker og hypnotisørens instruksjoner/suggesjoner. Når personen er i tilstanden hypnose, avhengig av dybde, kan hypnotisøren komme med suggesjoner som senere vil sitte i personens ubevisste sinn, og som vil ha en effekt på livet deres.
Ved å frembringe en lignende tilstand, med ett narkotisk stoff, åpner man ikke da opp underbevisstheten sin for skade også ? Hva om opplevelsen din ikke er god, og dette setter seg i underbevisstheten ? Kan man ikke, i teorien, rable fullstendig ?
Å sammenligne en hypnose med en psykedelisk tilstand blir ihvertfall veldig feil, men jeg tar poenget ditt. Og joda, det er selvfølgelig en fare for uheldige konsekvenser. Men såvidt jeg vet har det aldri rablet for folk fullstendig uten at de enten har hatt problemer fra før eller har en familie historie med psykiske problemer og lidelser. Man kan få et noe sjokket sinn i ettertid, og være veldig opptatt med å surfe gjennom psykedeliske tanker og teorier som følge av opplevelsen sin, men man fungerer som regel i hverdagen. Uheldige folk har fått panikk-angst etter en sterk og fæl opplevelse eller andre forstyrrende lidelser, så det er som vi sier at psykedelika ikke er for alle. Men igjen vil kunnskap, forberedelse og innsikt kunne forhindre mye av dette.
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 20:53.
Ja, for all del .. hypnose og rus kan ikke sammenlignes, selv om tilstanden, slik jeg forstår den, kan minne om hverandre.

Jeg er med på teorien deres om at det ikke er for alle. Det er jo ganske tydelig at man må kunne reflektere og behandle den ukritiske opplevelsen sin med det kritiske sinnet i ettertid, og de som ikke er i stand til dette kan få svi.

Hva med varig bruk av cannabis? Igjen, så har jeg jo ingen erfaring, ei heller brukt nevneværdig tid på å sette meg inn i det. Synes allikevel å huske at varig bruk kan ha innflytelse på hukommelsen din .. hvor "våken" du er i hverdagen, etc ?
Til ditt første spørsmål, nei jeg har hvertfall ikke opplevd en stoner som en særlig aggresiv person, det finnes unntak i alle forhold, men massen av stonere er ikke kjent for å lage bråk på byen, eller gå særlig mye ut på byen for den saks skyld=)

Neste spørsmål er noe jeg faktisk har prøvd å jobbe mye med: Hadde det vært nok å bare sette meg ned å virkelig gruble? Her er mitt personlige svar, ja mest sannsynlig ville dette holdt, men jeg vil også påstå det ville ha tatt mye mye lengere tid en det jeg føler det tok.

Det har vært mange år hvor menneskroppen - psyke og selve materien -, har vært undertrykkt pga hvordan samfunnet er bygd opp, noe som de som har "laget" dette samfunnet er svært klar over. La meg prøve å forklare:

Som jeg nevnte i sta, er en tanke besert på den forrige og den andre basser på den første og den tredje et resultat at de to forrige. Prøv så å tenk at dette er det noen som har forstått og sett det som en fare for deres makt at dette blir allmen viten. Eks: Det er igjen de med penger som setter standaren på skoler, jobber o.l. Og hvis da bevisstheten har blitt sakte men sikkert innsnervet gjennom samfunnet. Hvordan føler du det er å leve i dag? Vel jeg VET det er kunnskap og teknologi til at ingen trenger å sulte og at ingen trenger å lide generelt, men dette ville helt klart resultert i at ingen eller alle om du vil har samme makt. Dette er jo helt klart en av grunnene til at kravene på skoler og yrker stadig synker. Vi er mest effektive for "de" som stryer om vi holdes med aktiviteter. Som om de hele tiden presse litt på lommeboken så vi ikke får tid til å tenke på hva jeg mener er viktigere saker.

Det er i dag lagt opp slik i dette landet at - massen av oss - vi skal ha akkurat nok inntekt pr. måned til å "komme igjenom", det er for meg opplagt at dette er gjort med den hensikt at vi ikke skal sette oss ned å tenke for mye, for den som tenker for mye vil bli mer og mer bevisst det spillet som hele tiden skjer rundt enn, og dette har flere "kjipe" konsekvenser for de som sitter på makta og så gjerne vil beholde den. For den som tenker mye, jobber som regel mindre, og dermed betaler mindre skatt. Også den som tenker for mye, reproduserer seg saktere og resulterer i færre skattebetalere.

Når jeg sier sortere tankene mine bruker jeg kanskje litt feil ord, men språk generelt er en så begrenset form for kommunikasjon, men prøver igjen.

16 år med idoktrinering i dette samfunnet vil gjøre noe med et hvilket som helst mennesket, og jeg var falt inn i denne "fellen" hvor jeg ikke så mitt eget beste, og jeg innser idag at jeg kanskje kunne klart å se det uten cannabis, men det har for meg vært en snarvei, stort sett i dette stressede samfunnet begynner ikke folk å VIRKELIG gruble før de blir pensjonert. Det er i min oppfatning litt seint.

"Jeg er 25 år, lever ett A4 liv hvor jeg jobber, tar meg av sønnen min, bruker litt tid på dama, sparker fotball, spiller litt rugby og tar meg en pils eller to med kamerater av og til. Jeg har dagligdagse problemer og tanker rundt økonomien min og hvordan jeg sliter i forhold til finanskrisen .. jeg går med tanker om fremtiden til familien min og meg, jeg har hele tiden oppgaver på jobben som skal løses .. jeg har i det hele tatt nok å sette fingrene i"

Dette er slik du ser på det, uten cannbisbruk. Her er min oppfatning etter cannabisbruk:

"Jeg er 24, har heldighvis ikke fått noen barn enda - for det er jo så mange barn fra før som gjerne ønsker seg foreldre som elsker de - , jeg bruker enda masse tid på min kjære, men jeg har hatt samme dame i 8 år, leser endel bøker, mediterer og styrer med planter og dyr. Jeg har absolutt økonomiske problemer med jevne mellomrom, men jeg vet at disse "problemene" som f. eks finanskrisa er "skapt" for å holde oss i "sjakk". Jeg vet at finanskrisen bare er et annet triks så du ikke skal se "den store illusjonen" de faktisk har skapt.... Jeg vet at de problemene du sliter med er satt der for å holde deg okkupert med noe mens de fortsetter sitt ønske om verdensherredømme.

Og det at du allerede er forelder og at du kjenner denne finanskrisen på økonomien din, er noe som tilsier at du eier mer en meg, og dermed konsumere flere ting enn meg. Og at "planen" funker som den skal.

Jeg garanterer deg at det finnes større problemer enn denne finanskrisen som bare er en annen måte å holde deg i sjakk på.

Jeg mener heller på ingen måte såre eller være vondt i kjeften, men sannhet er hva det er.
Milligan: Det stemmer at regelmessig bruk av cannabis, f.eks hver dag eller nesten så mye kan ha noen negative effekter på deg. Man kan fort bli litt sløvere, glemsk, og giddeslaus. Dette gjelder ikke for alle, men jeg tror dog det er rimelig generelt at kort tidshukommelsen kan bli svekket ved bruk av mye cannabis. Det sier vel egentlig seg selv at å konstant pumpe dopamin gjennom hjernen og å gå i en tåkete tilstand dagen lang hver dag over en lang periode ikke er bra.
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 21:18.
Det Sky sier stemmer. Men det skal også nevnes at dette reverseres ganske fort når man slutter å røyke. Det har vært gjort forskning på dette som konkluderer med at korttidshukommelse og andre egenskaper er tilbake til normalen etter 1-3 uker (skulle gjerne funnet kilde nu, men har for mye å gjøre).
Sitat av Milligan Vis innlegg
For å ta en annen vinkling på saken .. og bare for å nevne det .. jeg spør her, jeg dømmer ikke. Om dere ønsker å røyke ++, så er det selvsagt helt opp til dere, og jeg bryr meg ikke om det. Nå er jeg mer inne og spør for formålet av debatten, samt kanskje å lære noe.

Uansett, tilbake til topic. Du røyker ett narkotisk stoff, som har en eller annen effekt på hjernen og syken din. Den kan få deg til å se rosa elefanter som galer som høner, midt i stua de. Så forteller du meg at disse opplevelsene er en form for selvransakelse og personlighetserfaring ? Nå er jeg også klar over at rosa elefanter sikkert tilhører sjeldenheten, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan en tilstand som er frembragt av ett narkotisk stoff skal fortelle deg noe om hvem du er og hva du er i stand til ??

Yoga, meditering ol derimot kan jeg absolutt se effekten av. Her putter man seg selv i en transe (eller kall det hva du vil) ved hjelp av konsentrasjon, fantasi, vilje ++. Her er det personen selv som gjenspeiles i transen, ikke ett narkotisk stoff som har påvirket hjernen.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett meg ganske lei på dere uten noen som helst skikkelig kunnskap og/eller erfaring som skal uttale dere. Du sier selv "rosa elefanter" tilhører sjeldenheten, men så motsier du deg selv rett etterpå. Og i tillegg sier du selv senere at du ser effekten av det - hva vil du egentlig fram til her?
Offtopic: Hey loathsome, ut i fra sted vi "bor" er vi naboer=P
LoveToGrow, konspirasjonsteorier er jeg helt med på å diskutere. Jeg vet at det egentlig ikke finnes noen finanskrise i Norge, men at media++ har dyttet en ball over kanten, slik at det har blitt en reaksjonseffekt. Ballen tar tak i ett ledd, som drar med seg det neste. Jeg er berørt i den for at jeg ikke får solgt huset mitt, selv om jeg har kjøpt meg ett nytt. Dette er ett resultat av at folk flest tror det er en finanskrise. Men, det er en helt annen diskusjon, som egentlig er tatt helt ut av fatning. Man trenger ikke cannabis for å se slike ting Men jeg er mer enn gjerne med på å filosofere/diskutere over konspirasjonsteorier. Det er MASSE som skjules for allmenheten.

Og for å vinkle litt på det .. har ikke illusjonene til "de som styrer" en effekt på deg også, da du bruker tiden din på å gruble over hvorfor de gjør det, istedenfor å gruble over hvordan du kan løse det problemet som har sin effekt på deg? Dette kan jo faktisk skli over i en hva er meningen med livet debatt .. ja, det er noen som styrer .. jeg er ikke enig i det, men hva kan jeg gjøre med det, være det med cannabis eller ikke ? Situasjonen blir ikke noe bedre om du er stein ? Her gjelder det bare å evne det å tenke litt ut av boksen. Men her er jeg kanskje litt annerledes enn ola nordmann ? Jeg har ett åpent sinn, og kan se enkelte alternative, plausible vinkler på ting ?

Sky, det er sånne ting som skremmer meg litt i tillegg. Hvis stoffet kan ha en sånn virkning på hjernen og sinnet ditt, så må det vel være noe som tilsier at det ikke er bra ?

loathsome, vet ikke om du har lest postene, men jeg er ikke inne her for å belære folk. Jeg er her for å diskutere og fronte mitt synspunkt samt høre på hva dere med erfaring har å si. Sky, LTG og Rottegift har gitt meg flere reflekterte svar som har gitt meg en ny vinkling å se på "saken" på. Når det gjelder rosa elefanter, så var det ett eksempel som tydeligvis ikke går ofte igjen .. men til gjengjeld så har rotte sett neonfargede sommerfugler som flyr ut av trær midt på vinteren .. blir ikke det litt av samme sak? Prøv å se poengene, ikke bare teksen.
Sist endret av Java; 11. januar 2009 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joda, godt å høre du ser noe av det jeg ser, men det er meget forskjell på lære seg noe i teori og virkelig føle det på hele organsimen som kroppen består av. Det er klart man ikke trenger cannabis for å se disse tingene, men det er faktisk et flertall som gjør de fleste valg i livet sitt helt uten å virkelig tenkt igjenom det, fordi det er slik "de" vil ha det.

Det som ikke er en konspirasjonsteori er at det finnes en plan på hvordan vi hadde klart oss helt fint uten penger, uten maktinnhavere og politikere. Men dette gjenomføres ikke, det betyr at ordet demokrati bare er en fornærmelse for mennesket.

Det er klart jeg blir påvirket av av illusjonen, men jeg gjør alt i min makt for å ikke gjøre illusjonen værre. Når man føler på kroppen hva som virkelig er viktig, uavhengig av personlig mening - for det er ting i denne verden som er riktig uavhengig av personlig mening og oppfatning - er det en helt annen opplevelse enn å kunne se det teoretisk.

Det er en annen ting som også er rimelig sikkert, og det er litt av poenget mitt, hadde heleverden tatt et mega trekk av cannabis i natt kl 4:20, ville all krig stoppe. Er ikke det noe du ønsker?

Og jeg er enig i at det er ikke så mye vi/jeg kan gjøre med disse tingene, men jeg vil heller vite å betale prisen enn å gå med "slør" for øynene.

Og litt av poenget mitt er at jeg tror cannabis kan hjelpe mye på veien OM man skal endre verden, det er ikke den ultimate løsningen, men at massen av mennesker som røyker rimelig jevt, men kontrollert er generelt mennesker med GODE verdier og GODE mennesklige egenskaper. Har ikke du et ønske om at vi alle skal nå den samme forståelsen og komme til enigheten hvor verden blir et bra sted for alle?

Hjalp dette noe=)?
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Offtopic: Hey loathsome, ut i fra sted vi "bor" er vi naboer=P
Vis hele sitatet...
Flottings, tar meg gjerne en liten tur innom deg

Phew, du fikk lest det første før det forsvant.

Jeg er med på idèen om at luringene som sitter på toppen av næringskjeden har planer for alle slags situasjoner for å kontrolle oss andre. Igjen, så er det en kjip situasjon, det er frustrerende å tenke på og en helt annen diskusjon

Seff, fikk du hele verden til å ta en trekk 04:20, så ville all krig stansen. Men det ville det forsåvidt også gjort om du fikk hele verden til å spille fotball med hverandre.

Det høres også litt feil ut for meg at vi skal løse verdensproblemer med å ruse folk .. valg og handlinger ville da vært tilslørte av narkotikum .. og selv om det kanskje ville blitt en bedre verden, ville det ikke blitt en "realistisk" verden, om du skjønner hva jeg mener, da det ville vært cannabis'en som styrte.
Sitat av Milligan Vis innlegg
Phew, du fikk lest det første før det forsvant.

Seff, fikk du hele verden til å ta en trekk 04:20, så ville all krig stansen. Men det ville det forsåvidt også gjort om du fikk hele verden til å spille fotball med hverandre.

Det høres også litt feil ut for meg at vi skal løse verdensproblemer med å ruse folk .. valg og handlinger ville da vært tilslørte av narkotikum .. og selv om det kanskje ville blitt en bedre verden, ville det ikke blitt en "realistisk" verden, om du skjønner hva jeg mener, da det ville vært cannabis'en som styrte.
Vis hele sitatet...
Vel fotball teorien din holder ikke mål, da dette er en av de mest agressive sportene man finner, og det hadde garantert vært problemer under kampene som hadde skap nye "kriger"

Et annet poeng er at etter kampen hadde alle falt tilbake til samme gamle leksa, mens ved cannabis får du med deg følelsen av å ville være et bedre mennesket.

Det handler om å endre bevissthet mot noe som vi alle kan forstå og leve med i harmoni. Og om vi må i noen generasjoner røyke jevnt, vil det ikke være evigvarende. Og hva realitet angår, hva er virkelig? Siden vi alle har lagd et system hvor vi sier at 1+1 = 2, blir det da sant bare fordi vi alle er enig om det?

Jeg tror også at en "nær døden opplevelse" gir et "bedre" perspektiv, men hvorfor ikke bruke et hjelpemiddel som etter 5000 år med bruk har 0 registrert dødsfall?

http://i214.photobucket.com/albums/cc312/LoveToGrow/swansheart.jpg Noen har uendelig kjærlighet, helt naturlig=) Kun det jeg prøver å si, for det finnes en måte å oppnå dette på, ja uten cannabis eller andre rusmiddler, men hva som må til er vel ikke like viktig, som hvor fort vi kommer dit=)
Sist endret av LoveToGrow; 11. januar 2009 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Synes vi skal holde oss på topic, og la konspirasjonsteoriene ligge langt unna.

Jeg må si jeg tar folk som deg, milligan, inn med åpne armer, du er høflig selv om du kanskje ikke er enige i det vi sier og viser en interesse for å ta til deg informasjon.

Jeg føler for å gå tilbake på dette med stoffer i hjernen.
De fleste psykedelika er analoger/derivater av serotonin, et signalstoff vi har i hjernen, og mange forskere har hatt interesse for disse stoffene ettersom de kan fortelle mer om hvordan hjernene våre fungerer og gi innblikk i mystiske og religiøse overbevisninger etc.

Det mest interessante stoffet er n,n-DMT, eller Dimethyltryptamine.
Vi har en kjertel i hjernen, pineal kjertelen, som har alle byggesteinene for å lage n,n-DMT, vi har bare ikke enda klart å finne stoffet der. Forklaringen er at det brytes ned fort, og derfor ikke kan finnes i døde mennesker, og man vil jo selvfølgelig ikke stikke en nål inn i skallen på et levende menneske for å ta stikkprøver.

Indianerne i sør amerika er fast overbesvist om DMT's rolle som et svært viktig stoff i spirituell utvikling, og en kirke som har blitt opprettet har lov til å utøve ayahuasca ritualene, som involverer et brygg med DMT og MAO-hemmere fremstilt av lokale planter.
Jeg glemte kanskje å nevne at DMT finnes over alt: Gress, trær, dyr. Om man hadde nok materiale kunne man ekstrahert det fra vanlig gress som vokser i Norge (Nei, det er ikke praktisk mulig for en privatperson, vi snakker flere tonn gress så ikke spor av denne tråden til sånt).

Pineal kjertelen har også blitt omtalt som "Det tredje øyet", eller "sjelens vugge", noe man hører om i mediteringssammenhenger og noen spirituelle hendelser.

Rick Strassman er den eneste til dags dato i den vestlige verden som har gjort seriøse forsøk på dette, noe han skriver om i "DMT: Spirit molecule" boken sin, som jeg anbefaler å lese om du interesserer deg for å lese om søken etter en fysisk "link" mellom det spirituelle og kroppen.
Vi har bare skrapt overflaten enda, men at DMT har en rolle i ekstreme situasjoner som nær-døden, ut-av-kroppen og spirituelle overbevisninger kan ikke bortforklares.

Mer lesing:
http://www.erowid.org/library/books_...tihkal06.shtml
http://www.rickstrassman.com/dmt/
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyltryptamine

For klarifiseringens skyld: Det korrekte navnet er n,n-DMT, men i lengre tekster blir det bare forkortet til "DMT".
Sist endret av Dodecha; 11. januar 2009 kl. 22:38.
Et veldig interessant poeng du tar fram her Dodecha, og det kan jo hjelpe deg med å lære litt også Milligan. Her snakker vi altså om noe som faktisk kan være en fysisk link til det vi tidligere har diskutert i tråden. Og av alle de psykedeliske stoffene er det vel også DMT som gir noen de mest ekstreme effektene. Vi har egentlig stort sett sagt det vi kan til deg nå Milligan, dog i meget korte trekk. Hvis du virkelig har interesse av å fordype deg og lære mer om dette så anbefaler jeg deg varmt å lese f.eks DMT: The spirit molecule. Sett deg litt inn i temaet, som jeg har sagt tidligere er det et bredt felt.
Sist endret av Sky; 11. januar 2009 kl. 22:43.
Dette her syntes jeg var en bra tråd
Skal prøve å få dette til å bli en kort innlegg

Det du sier er så sinnsykt sant!!

Jeg røyka masse før, men så hadde jeg ambisjoner om å gjøre det bra i militæret, så noen uker før jeg skulle inn, så slutta jeg å røyke, det var egentlig sinnsykt ekkelt i begynnelsen, for jeg følte meg ganske annledes når jeg sto der sammen med 200 andre, di var skikkelig, skikkelig god form og di var stolte, men vi hadde et felles mål..
Det var å kjempe om di 16 ledige plassene.

Når jeg satt på rommet på kvelden å prata med gutta på rommet og sånn, så var di så annledes, jeg følte at jeg viste så mye mer enn alle di andre, men jeg viste ikke så mye om det di interiserte seg for og prata om, så jeg følte meg litt uttafor, selvom jeg klarte og være på samme planet som de.
De andre gutta hadde lixom så ensporet tankegang, mens jeg filosoferte og reflektere mye mer over ting.

Siden det ikke ble noe røyking i militæret, så ble jeg mer og mer "enkel", sånn som alle di som ikke røyker er, mer og mer kjedelig tankegang egentlig, det tok noen mnd, Di første mnd var laaaange og skikkelige kjipe.

Men ettervært, så begynnte jeg og se litt lettere på livet, ting var egentlig veldig greit, bare å bli en robot og le av di dårlige vitsene, så ser man værtfall ikke så "viggo" ut.
Etter en liten stund, så ble dette livet mitt, å jeg lærte å like den jeg "hadde" blitt (dette er jo mest sannsynlig den personen jeg hadde vært, hvis jeg alldri hadde røyka).

Etter noen mnd nykter, så fikk jeg en skikkelig tanke oppvekker, "livet mitt hadde gått videre"
Den tiden jeg røyka, så sto livet mitt stille.. livet mitt var skikkelig A4..
Når jeg var hjemme på perm, så røyka jeg med di folka som jeg alltid har røyka med, å det var ikke det samme som før, følte plutselig at jeg viste mer enn di igjen, akkurat som den følelsen jeg hadde da jeg ble nykter å møtte millitær gutta på rommet.
så ting ble ikke som før igjen, men den dag idag, så er di folka jeg røyka med stortsett på samme plass, som det jeg var før jeg dro i militæret, å det er 3 år siden..
jeg har kommet meg videre i livet, fått meg dame å leilighet og fått meg noen hobbyer og begynnt å være med di vennene jeg hadde før jeg begynnte å røyke, å ting er egentlig ganske normalt.

Har ikke blitt anti hasj eller noe, men nå har det gått opp for meg at di gangene jeg skal røyke, så skal jeg ha noe ut av det, skal ikke bare "kjede"røyke..
Å di gangene jeg røyker, pleier å bli en sinnsykt bra opplevelse, kan nesten måles med di første gangene man røyker.

På en annen side, (så det var en som skrev det lenger opp i posten) er det at di folka man røyker med, prater man så sinnsykt mye med at di kommer egentlig veldig tett innpå deg, ingen som kjenner deg bedre enn en god "stoner" kompis.
Er jo sinnsykt kjipt at jeg "vokser" fra di folka som jeg har vært med nesten vær dag i flere år, i gode og onde dager.
Men vill si at livet mitt er veldig bra etter jeg slutta å røyke så mye.
Kunne jeg valgt igjen, så hadde jeg røyka den første joninten og fortsatt sånn som jeg gjorde.
Hasjen har åpnet sinnet mitt.

Men folkens, værdt å prøve å være nykter for en periode, man har 2-3mnd å "tape" på det, er jo bare å ta opp di gamle røyke vanene, hvis det ikke skulle bli bra..

Rett dere opp i ryggen, skaff dere en hobby og trapp ned på røykinga! mitt råd
Sist endret av Noxius86; 11. januar 2009 kl. 23:34.