Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3612
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Da skola stara igjen, så skaffe jeg og en kompis oss en kjellerleilighet. Alt så helt greit ut, så vi flytta inn.

Vi kjenner noen som bodde der før, og dem sa at det så langt ifra sånn ut da, for da var det vistnokk helt forferderligt der. Så huseieren har tydeligt vis pussa opp hele greia. Far min er elektrikker og han kunne straks se at han hadde gjort alt arbeidet selv, og at det ikke var noen elektrikker som hadde gjort arbeidet. Så han har sikkert gjort absulutt alt selv.

Vennen min har ett ganske lite rom, og alt virka til og være greit. Men nå merker man tydeligt at det er fukt i rommet. Sengesettet blir litt fugtigt, og det blir klær også. Man kan også lukte det av klærne. Så det er tydeligt at det er mugg, sopp eller noe i den duren inne på rommet, og såntno er helseskadeligt og kan føre til blant annet astma, noe jeg har ifra før så det er ikke spesielt bra.

Har vi krav på og flytte ut eller må vi vente til leiekontrakten går ut neste år?
flytt ut med en gang, er det mugg i hus er det lurt og enten flytte ut midlertidig til det er gjort noe med muggen eller flytte ut permanent.
har vært i et hus med mugg, ikke min beste opplevelse, tett i nesa, hodepine, tungpustet.
Sist endret av Mathsterk; 19. september 2010 kl. 00:41.
Du kan vell nekte å betale leien og kreve at eieren skal fikse opp (så dette på tv2 hjelper deg)
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Hvis hybeleieren sier seg imot dette, hvem er det da vi skal kontakte for og få hjelp? Just in case.
Ligger ikke bevisbyrden på husvert hvis det ikke er tvil om at leiligheten har hatt fuktskader, og det ikke skal være muggsopp på grunn av dette?

Muggsopp er noe av det kjipeste som finnes, jeg har vært borti det en gang, min samboer en gang; Aldri igjen! For å illustrere hvor gale det er, så ville min daværende husvert at jeg skrev under en konrakt hvorpå jeg sa fra meg alle rettigheter hvis jeg skulle bli skadet/syk som følge av dette. Som plaster på såret skulle jeg få 50% avslag i leien til jeg flyttet.

Nektet å skrive under, men jeg krevde avslag av husleie for det om. Dette var et kollektiv, så jeg måtte sove i stuen som andre benyttet. Resulterte i gratis leie ut min leieperiode.

Forøvrig, hvis det er muggsopp der, og når dere flytter, må alt av klær og overflater vaskes. Mykotoksiner som lages av muggsopp, transporteres via luft, og når du puste det inn går det inn i blodet via lungene.

Ressurser:
http://www.sykavhuset.no/muggsopp.htm
http://www.inneklima.com/index.asp?d...t=157&context=
http://forbrukerportalen.no/faq/1146220795.21 - kanskje den beste

En luftprøve vil gi deg svar på om det er muggsopp i kåken, koster tusen kr eller i den duren. Den er forøvrig såvidt jeg vet ikke påkrevd at husvert skal betale.
Sist endret av tore-; 20. september 2010 kl. 14:44.
Har dere god lufting? Har opplevd det samme, men når man startet å lufte forsvant problemet.

Hvis dere ikke har merket noe til nå av typ hodepine, tung pust, tett i nesa etc. så er det nok ikke mugg.
se siste/nest siste episode av tv2 hjelper deg! samme problemstilling ang fukt/mugg

Link: http://www.tv2underholdning.no/hjelp...n-3278100.html
Fuktig tøy, mugg, hodepine, tett i nesa og tungtpusta er vel ikke akkuratt den beste oppskriften til en god dag på skolen??

Få det fiksa/fløtt ut!
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Sitat av kengro Vis innlegg
Har dere god lufting? Har opplevd det samme, men når man startet å lufte forsvant problemet.

Hvis dere ikke har merket noe til nå av typ hodepine, tung pust, tett i nesa etc. så er det nok ikke mugg.
Vis hele sitatet...
Vi har vært syke faktisk, men trudde det kom normalt av årsskifte.

Vi har nå funnet ut av vi skal skrive opsigelse, og hvis han ikke godtar av vi flytter ut uten og betale 3 månder oppsigelse, så sender vi kommunen og helsedirektoratet på døren her, så kan dem ta fra han retten til og leie ut.

Han driver også og skal selge huset, så det vil nokk merkes kraftigt på hva han får for huset hvis noe sånt no skjer.

Men takk for all hjelp
Jeg hadde ikke godtatt å måtte betale ut oppsigelsestiden om det er tilfelle at det er muggsopp i leiligheten. Finn fram dine krav og støtt deg på de.
Kan aldri tenke meg at du har krav på full fritak for innbetaling under oppsigelse, da måtte du hatt en etroms, hvor det var muggsopp i oppholdsrommet.
Sitat av tore- Vis innlegg
Kan aldri tenke meg at du har krav på full fritak for innbetaling under oppsigelse, da måtte du hatt en etroms, hvor det var muggsopp i oppholdsrommet.
Vis hele sitatet...
Kilde?

(10 tegn)
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Kilde?

(10 tegn)
Vis hele sitatet...
Ingen. Men vurder dette:

Du leier et objekt, deler av objektet er ubeboelig (f.eks stuen). Du kan ikke oppholde deg der pga helsefaren. Resten av objektet er i OK stand. Siden du kun blir dårlig av langvarig opphold, kan du fint bevege deg igjennom stuen uten problemer, men som oppholdsrom er det ubrukelig. Derfor kan du få en hvis % avslag på husleien intill huseier retter opp feilen.

Hvis det f.eks hadde vært soverommet hadde avslaget etter min mening vært større, siden du oppholder deg mest på soverommet i en sammenhengende periode. Da blir soverommet ubrukelig.

Det er hvertfall min analyse, uten at jeg er ekspert. Hva mener du?
Jeg ville betraktet det som en seriøs mangel ved leiligheten, og flyttet ut umiddelbart uten å betale leie i oppsigelsestiden. Med mindre jeg hadde fått et enormt avslag på leia da, noe som utleier sikkert ikke ville gått med på.

Jeg er heller ingen ekspert på området, men jeg har fått med meg såpass at muggsopp ikke er til å spøke med. Det er heller ingen garanti for at muggsoppen holder seg til ett rom, den kan likegodt spre seg til soverommet og andre rom. Det burde da være mulig å forvente at alle rom i leiligheten kan benyttes, uten at det medfører helseskade. Syns nå jeg da.
Nå vet jeg ikke hva du mener "enormt" avslag er, men realiteten er at husvert skal ha rimelig tid til å rette en feil på. I denne tiden er det rett og rimelig å be om avslag, hvor mye må vurderes mot leilighetens strl., bruksområde som forsvinner med feilen, og annet.

Muggsoppen i seg selv sprer seg ikke. Muggsopp genererer mykotoksiner som spres via luftveier, som er det som er skadelig for deg. Derfor vil vedvarende luftig være en god _midlertidig_ løsning før problemet løses, men man har likevel krav på avslag siden man ikke bør befinne seg i rommet hvor soppen befinner seg.

Ja, men forventer at alle rom skal være beboelig, derfor man krever avslag når dette ikke er tilfelle. Ønsker ikke husvert å rette på feilen etter rimelig tid, da mener jeg det er grunnlag for å flytte ut på dagen uten å betale noe, gitt at man har gitt husvert mulighet for å rette problemet.
Og, siden vi snakker om en muggsopp som sprer seg via luftveien, så vil det potensielt være ugunstig å oppholde seg i andre tilhørende rom også, ikke bare det aktuelle rommet.
Sitat av nomore Vis innlegg
Og, siden vi snakker om en muggsopp som sprer seg via luftveien, så vil det potensielt være ugunstig å oppholde seg i andre tilhørende rom også, ikke bare det aktuelle rommet.
Vis hele sitatet...
Du er vel ikke så tett at du holder dørene åpne? Men jeg tar tydeligvis feil. Virker som du forventer at problemet skal løses på null-komma-niks. Desverre fungerer ikke verden slik, men det får du oppleve på den harde måten en gang.
Med mindre det står i kontrakten at han leier ut en leilighet med sopp og faenskap, så har han ikke noe spesielt han kan si og gjøre.. uansett så er den helsefarlig og som er heller ikke lov å leie ut. Skriv oppsigelse dere
Sitat av tore- Vis innlegg
Du er vel ikke så tett at du holder dørene åpne? Men jeg tar tydeligvis feil. Virker som du forventer at problemet skal løses på null-komma-niks. Desverre fungerer ikke verden slik, men det får du oppleve på den harde måten en gang.
Vis hele sitatet...
Det var da veldig til utblåsning?

Eg vet ikke noe om den byggtekniske tilstanden eller løsningene i leiligheten/hybelen det her er snakk om, så derfor sier eg at potensialet er der til at muggsoppen kan spre seg fra et rom til et annet, uten at man må gå inn for det. Det setter seg i tekstiler, møbler, gjenstander og hår i tillegg til at det kan spre seg via luften som forflytter seg mellom rommene(selv om dørene er igjen). Så selv om man unngår å oppholde seg for eks på soverommet, så er det usannsynlig at man flytter alt av gjenstander ut av det til problemet er løst, og da må man i tillegg regelmessig inn for å hente klær osv. Og der har du et veldig godt utgangspunkt for at sporene kan spre seg.

Ikke la det dårlige humøret ditt å ut over meg
sjekke husleieloven kapittel 2 - http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html#2-5 - om overlevering og krav til husrommet, jeg har ikke pastet inn alle paragrafene da det er en del som gjelder for krav til hvordan leiligheten skal være og for hva leietaker plikter å gjøre.. husk ihvertfall å meld fra om skade skriftlig hvis det ikke allerede er gjort da det ser ut til at det står at du mister retten til å kalle det en mangel hvis du ikke har rapportert det innen rimelig tid..
Sist endret av exceed; 23. september 2010 kl. 17:05.