Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 3198
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2587970.ece'

Så nå skal Nord-Korea sende opp en satelitt, og både Japan og USA mener dette er for å teste langdistanse missiler. Er ikke dette å ta litt i? Hva om vi skal gjøre det samme med USA, eller et annet land? Har ikke Nord-Korea like stor rett til å sende opp en satelitt for fredlige hensikter?

Men igjen er jo Nord-Korea veldig lukket, men de er vel ikke så dum at de vil sende missiler mot et annet land.

Hva mener du om dette?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Samlet sett er det vel nok firepower til å knekke tusen Nord-Koreaer rundtom i verden, hvis de angriper blir de nærmest voldtatt av hele verden.
En atombombe plassert riktig kan gjøre veldig mye skade på en global basis, men er de dumme nok til å sende ut én, kommer antakelig resten av verden til å sørge for at det blir den siste.

Får vi håpe.
Sist endret av robhol; 26. mars 2009 kl. 09:45.
Trist at det finnes slike styrer som det vi finner i Nord-Korea. Innestengt, ytringsfri-mangel, undertrykkelse, helvete, osv.

Jo, de har tross alt like stor rett som andre.
Jeg vil egentlig si meg enig i at USA kan gjøre som de vil, teste så mye våpen de vil og sende ut så mye satelitter de vil uten at noen kan si noe som helst på det. For er egentlig USA verdenspoliti? Jeg mener de er det, og at de ikke burde være det. For hva er det som har skjedd som har fått alle land i Europa til å akseptere at USA skal ha kontrollen over alt som skjer her i verden? Joda, de er mektige og har mye våpen, men de kan vel like gjerne misbruke makten sin som det nord-Korea kan?
Sitat av Ritualz Vis innlegg
Så nå skal Nord-Korea sende opp en satelitt, og både Japan og USA mener dette er for å teste langdistanse missiler. Er ikke dette å ta litt i? Hva om vi skal gjøre det samme med USA, eller et annet land? Har ikke Nord-Korea like stor rett til å sende opp en satelitt for fredlige hensikter?
Vis hele sitatet...
For det første er det helt usansynlig at dette er en satelitt for fredelige hensikter. Nord-korea er en gjennomført militarisert stat med veldig begrensede ressurser og det er opplagt at dette ikke er en satelitt for å måle været over Pyongyang eller gi innbygerne satelitt-tv tilgang fra resten av verden.

Dette er antageligvis et forsøk på en langdistanse-rakett som vil være intendert til å gi signalet om at nord-korea kan levere stridshoder over lengre avstander. Nord-korea har tidligere sendt raketter inn i Japansk farvann og å sende en rakett til USA's halvkule ville være i tråd med den politikken nord-korea fører.

Nord-korea er en totalitær stat med et familiedynasti og generaler som styrer. Det er føydalisme med rød stjerne.
en utrolig bra Dokumentar, om Nord-Korea, og om hvor sjukt det egentlig er der. sendt på National Geograpich channel en stundtilbake.
om du ikke har sett den, anbefaler jeg den på det sterkeste.

http://www.wimp.com/northkorea/
Så et bra utsagn om Nord Korea;
"Om du er fattig så kjøper du ikke en ny TV, da kjøper du heller en pistol og raner noen."
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Som kinseek sier kan Nord-Korea være, mildt sagt, destabiliserende. De vil nok bruke dette som et pressmiddel, etter at de holdt atomvåpentestene fikk de presset Sør-Korea og USA for drivstoff.
Har de atomvåpen som kan nå frem til USA, kan det tenkes at de satser på at det er nok til å hindre at USA griper inn i en væpnet konflikt mellom dem og Sør-Korea.
Glad at vi bor så langt unna de som vi gjør jeg ,
Men forstår ikke at de våger å prøve seg på noe sånt , kan bare tenke meg ufallet av hva som vil skje med nord-korea hvis de sender en rakett mot usa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hadde alle land hatt atomvåpen, så hadde det ikke vært krig.
Glad at vi bor så langt unna de som vi gjør jeg ,
Men forstår ikke at de våger å prøve seg på noe sånt , kan bare tenke meg ufallet av hva som vil skje med nord-korea hvis de sender en rakett mot usa.
Vis hele sitatet...
Skjer ikke. Nord-korea viser i verste fall muskler med dette, fremover. Som noen tidligere sa, så ville denne staten sannsynligvis blitt pulverisert om den skulle finne på å - jeg ler - angripe USA. ^^
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hadde alle land hatt atomvåpen, så hadde det ikke vært krig.
Vis hele sitatet...
neppe, tror det først da ville det blitt krig for alvor..^^
absolutt ikke bra at nord korea sender opp en satellitt, noen burde invadere nord korea før helvete slippes løs spør du meg.

Tror situasjonen mellom nord korea og usa i dag er ganske lik den kalde krigen og jeg tror nord korea er besatte på å ta usa, virker sånn vertfall!

Og en ting til jeg tror er at nord korea kommer til å bombe usa med atombomber...


Nord korea sprengte sin første atombombe 4 juli! bare det burde få noen bjeller til å ringe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Tror situasjonen mellom nord korea og usa i dag er ganske lik den kalde krigen og jeg tror nord korea er besatte på å ta usa, virker sånn vertfall!
Vis hele sitatet...
Du tenker på Mutual Assured Destruction, som var eit vesentleg element av sovjetisk og amerikansk atomvåpenpolitikk?

Nei, en ting er vel rimelig åpenbart og det er at det er ikkje det som er statusen i dag. Statusen i dag er at Nord-Korea med en _god_ porsjon flaks kan skade deler av en amerikansk storby, mens USA uten problemer kan asfaltere Nord-Korea over natta.

Om Nord-Korea angriper USA, eller Sør-Korea for den del, så blir dei overkjørt prompte, av både USA og ein del andre land. Dei får landet asfaltert, og dagens regime blir avsett for å bruke eit pent ord. Det veit garantert regimet, og et angrep er difor svært lite sannsynleg i mine auge.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Og en ting til jeg tror er at nord korea kommer til å bombe usa med atombomber...

Nord korea sprengte sin første atombombe 4 juli! bare det burde få noen bjeller til å ringe.
Vis hele sitatet...
Kva vinn Nord-Korea på atomkrig med USA? Dei kan ikkje vinne den. Nord-Korea har maksimalt et einsiffra tal atomvåpen ifølgje ekspertisen på feltet, medan USA garantert har eit firesiffra tal atomvåpen på lager - og kan utan problem produsere fleire om behovet skulle melde seg.

Nord-Korea har heller ikkje ei høvelig leveringsplattform for å angripe USA - så langt. USA, derimot, har 11 hangarskip, som utan viare kan settjast inn mot Nord-Korea. Dei har atomubåter bestykka med kjernefysiske missiler.

Alt i alt er eit angrep på USA den enklaste måten for det nordkoreanske regimet å garantere sin eigen død på.
Det er vel egentlig derfor nord-korea vil ha denne typen våpen og leveringssystemer/plattformer. Atomvåpen er praktisk talt meningsløse i noen som helst annen forstand. Det eneste man kan bruke dem til, er å avskrekke en motstander fra å angripe deg, siden du da ihvertfall vil kunne drepe noen millioner av angriperens sivile innbyggere.

Ja, NK vil bli asfaltert hvis de noensinne skulle finne på å angripe f.ex. USA med atomvåpen, og så stokk dumme tror jeg ikke at nordkorea (eller for den saks skyld Iran) er - dette vil rett og slett være en veldig sikker og rask måte å miste all makt for lederne der. MEN det at de da ihvertfall potensielt har muligheten til å ødelegge en amerikansk storby, vil nok gjøre f.ex. USA ganske mye mindre lystne på å faktisk angripe dem til å begynne med.

Alt i alt - om NK skulle klare å skaffe seg ICBM'er som kan brukes til å frakte atomvåpen... vel, jeg tror ikke det vil ha så mye å si. Det vil være litt værre å presse dem til fornuft siden de vil ha litt mer muskler, men dette er våpen som ikke kan brukes uten at det vil garantere makthaverne å miste all makt, og sannsynligvis tilogmed en rask død, og dermed er de ikke annet enn en trussel.
Sist endret av atomet; 24. juni 2009 kl. 00:26.
Ang 4 juli tok jeg feil, de avfyrte sin første langdistanserakett som kan frakte en atombombe til usa, de sprengte ikke noen atombomber.
Har på følelsen av at de gjorde det for å vise verden at de faktisk har litt slagkraft og grunnen til at de fyrte de av 4 juli tror jeg var for å tirre usa.
Dette viser klart å tydlig at de har noe i mot usa, pluss en rekke andre ting selvfølgelig.

Jeg vet ikke hvorfor de skulle gå i krig mot usa, men lederne i nord korea er jo noe for seg selv, for alt vi vet så er det en ny Hitler som styrer landet og de vil ha makt og starter med å fjerne den største trusselen og den største trusselen bærer de også mest nag mot, noe som synes.

Alt er jo bare spekulasjoner, men skulle det faktisk skje, så tror jeg nord korea bomber usa systematisk med langdistanse raketter når de har nok våpen, jevner usa med jorda mens nord korea sitter på ræva i sitt eget land uten å løfte en finger annet en når de trykker på avfyrings knappen til rakettene.

Magefølelsen sier at det vil skje

Selv om nord korea ikke har så mye atomvåpen så driver dem å testsprenger og bygger nye og fler, hva skjer når dem har nok?
En ting er sikkert og det er at dem ikke sitter å venter på å bli angrepet for å bruke de til forsvar, nord korea er et land som kjemper og som ikke tenker på menneskeliv og konsekvenser, de venter ikke på å få bank de gir bank.
Nåja, Usa har jo forsvarsystem som kan slå en atomrakett ut av spill lenge før den er farlig, så å prøve på noe sånt ville jo vert selvmord til di grader.
Håper det forsvarssystemet funker vis noe sånt skulle skje isåfall
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
Håper det forsvarssystemet funker vis noe sånt skulle skje isåfall
Vis hele sitatet...
For min del så kan Nord Korea sende så mange raketter de vil til USA.
Jeg tror ikke akkurat det er noe å stole på. Jeg tror trusselen fra Nord Korea er reell, vi kan ikke forutse hva de kommer til å gjøre. Men det er jo tydelig at de rasler med sabelen for å si det sånn. Forhåpentligvis vil ting forholde seg rolig, men ingenting kan jo garanteres.
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
neppe, tror det først da ville det blitt krig for alvor..^^
Vis hele sitatet...
Tviler strekt, hadde du sendt en rakett inn i et land. Hvis du viste du fikk en tilbake?
Derfor sender du ikke en rakett men en hel haug som slår ut landet så dem ikke er i stand til å sende noe som helst tilbake. Noe som ikke er så veldig vanskelig vis du bomber systematisk med atombomber.
Og i tillegg trur med å gjøre det samme med land som prøver å hjelpe usa.

Å sende en rakett inn i et land og vite at du får noe tilbake er vel egentlig det man kaller starten på en krig og har vel skjedd en del ganger før?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Derfor sender du ikke en rakett men en hel haug som slår ut landet så dem ikke er i stand til å sende noe som helst tilbake. Noe som ikke er så veldig vanskelig vis du bomber systematisk med atombomber.
Og i tillegg trur med å gjøre det samme med land som prøver å hjelpe usa.
Vis hele sitatet...
Jo, det er grønnforjævlig vanskelig når du ikkje har ballistiske missil som når USA. Det blir enda vanskeligere når du ikkje har kapasitet til å produsere meir enn eit einsifra tal våpen.

Det blir ENDA verre når kvar er fizzles på under 20kT TNT-ekvivalent.

Atombomber har store skadevirkninger, men ikkje *så* helvetes store. Ei enkelt bombe av den størrelsen NK har vil ikkje gjere skade på ein heil amerikansk storby sannsynligvis, og enda mindre om dei ikkje får til ei detonering over byen.

Nord-Korea har hverken våpen eller leveringssystem til å true USA. Om Nord-Korea hadde hatt ICBM's som kunne nå usa kunne dei uansett maksimalt fått utsletta ein amerikansk by før USA hadde latt det hagle multi-megaton-bomber over NK tipper eg.

Nei, uansett korleis du snur og vender på det er ikkje Nord-Korea i stand til å angripe USA på ein fornuftig måte. Det blir i så fall eit reint sjølvmordstokt for heile landet.

Det Nord-Korea kan bruke atomvåpen til er å hindre invasjon, ved å gjere invasjonen så kostbar som mulig. Og det treng dei ikkje leveringssystem med lang rekkevidde for.
Nord korea har jo raketter som kan nå usa da... og det var av den typen som kunne nå usa som de testa ut 4 juli.

Og hvorfor skulle de ikke ha kapasitet til å lage mer enn et 1 siffra nr med bomber?
Sist endret av sykofant; 24. juni 2009 kl. 23:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Nord korea har jo raketter som kan nå usa da... og det var av den typen som kunne nå usa som de testa ut 4 juli.
Vis hele sitatet...
Nei det har dei ikkje. Dei har raketter med middels rekkevidde, som kan no Tokyo. Det er anslått at 2-3 MAKSIMALT kan vere bestykka med atomvåpen, under 50kT.

Dei kan med en _god_ porsjon flaks wipe en amerikansk by, mot å signere sin egen dødsdom. Det er ikkje fornuft i den slags angrep, så risikoen er totalt fraværande i mine auge. Det verste som skjer er at dei blåser i lufta et amerikansk hangarskip eller noko slikt om USA forsøker å invadere landet.

Så igjen - nei, dei har ingen praktiske måter å nå USA på. Og uansett så har antakeleg USA atomubåter med kjernefysiske våpen i sjøen til ei kvar tid, som kan slå ut Nord-Korea frå kor som helst i verda, når som helst.
for å få det klarert så kan dere feks lese denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3095977.ece

en grei oversikt over hva Nord korea sysler med og gir en liten forståelse på hvor skrudde lederne der borte faktisk er.

Nord korea inngikk en avtale med usa om at de skulle kutte ut atom prosjektet sitt hvis de fikk 2 atomreaktorer og drivstoff for flere mill.
Isteden brukte de drivstoffet på å lage atombomber....
Sist endret av sykofant; 24. juni 2009 kl. 23:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
for å få det klarert så kan dere feks lese denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3095977.ece

en grei oversikt over hva Nord korea sysler med og gir en liten forståelse på hvor skrudde lederne der borte faktisk er.

Nord korea inngikk en avtale med usa om at de skulle kutte ut atom prosjektet sitt hvis de fikk 2 atomreaktorer og drivstoff for flere mill.
Isteden brukte de drivstoffet på å lage atombomber....
Vis hele sitatet...
Skjerpings.

Det er ingen som har hevda at regimet i Nord-Korea er spesielt humanistisk innstilt, eller nekta for at dei prøver å lage atomvåpen. Men det der er vitterlig ikkje et argument for at dei kan bruke atomvåpena sine som meir enn ei avskrekking mot invasjon.

Dessuten kan du ikkje utan viare nytte drivstoffet til ein atomreaktor til atomvåpen, sidan du vil ha ein sterkt overkritisk reaksjon i atomvåpen, og ein kritisk reaksjon i atomreaktoren.
Det var ikke det som var meninga med linken heller, meninga med linken var å vise at de faktisk har raketter som kan nå usa.
Og hadde du lest den skikkelig hadde du sett at det står at de brukte brenselsstaver til atomreaktorer for å produsere atombomber.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det var ikke det som var meninga med linken heller, meninga med linken var å vise at de faktisk har raketter som kan nå usa.
Og hadde du lest den skikkelig hadde du sett at det står at de brukte brenselsstaver til atomreaktorer for å produsere atombomber.
Vis hele sitatet...
Dei HEVDER å ha raketter som kan nå USA. Hittil har dei ikkje demonstrert en einaste rakett som kan gå så langt. Dei har heller ikkje eit høvelig reentry vehicle til å bære atomvåpen tilbake mot jorda etter en svipptur i rommet - og å treffe målet er vel halve poenget.

Eg trur ikkje på dei når dei hevder å ha den teknologien, enkelt og greit fordi det dei hevder å ha produsert til no ikkje stemmer med det dei har demonstrert. Det er også spekulert i at raketten dei har med lengst rekkevidde har ei nyttelast i området 500-1000kg, og det er tvilsomt om dei er teknologisk i stand til å lage såpass lette atomvåpen.

Det dei har testa til no av atomvåpen har vore på under 10kT, og den første testen var jo regelrett fiasko etter alt å dømme, og den andre var heller ikkje spesielt mykje fres i.

Men sjølv om dei HADDE raketter som kunne nå USA, reentry vehicles, og atomvåpen som passa og var i megatonn-kategorien, så ville det vere sjølvmord å bruke dei. Dei kunne ikkje håpt på anna enn strategisk angrep mot eit tilfeldig mål, og det er garantert at USA hadde hatt kapasitet til å la det regne atomvåpen over landet om dei ønska det.

Eg ser på det som eit skrik om oppmerksomheit, og ein garanti mot amerikansk invasjon, meir enn som eit agresjonsvåpen. Den dagen dei bruker atomvåpen først så har dei heile verden imot seg, og blir invadert / bomba tilbake til steinalderen rimelig kjapt tipper eg.
Nå vet jeg ikke hvor du har dine kilder slashdot, men det er ihvertfall godt mulig at situasjonen faktisk er litt verre enn det blir oppgitt i media.

Har hørt fra folk jeg kjenner i millitæret at akkurat dét gjelder ihvertfall for Russland-Norge situasjonen.
Sist endret av Gamgee; 25. juni 2009 kl. 00:41.
Jeg tror ikke du sykofant vet helt hva 10kT er for noe. Det er altså: 10 000 tonn, som igjen er 10 000 000 kg

Det er altså vanskelig å ta med seg en så stor bombe, når allerede raketten ikke har stor nok rekkevidde fra før av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor du har dine kilder slashdot, men det er ihvertfall godt mulig at situasjonen faktisk er litt verre enn det blir oppgitt i media.

Har hørt fra folk jeg kjenner i millitæret at akkurat dét gjelder ihvertfall for Russland-Norge situasjonen.
Vis hele sitatet...
No er situasjonen at Nord-Korea har interesse av å overdrive sine evner, og dei er rimelig velkjente for å vere notoriske løgnere når det kjem til militæret sitt. Og det ville vere _i_ USA si interesse å opplyse om det om Nord-Korea hadde interkontinentale missiler - det ville gje USA ei endå betre sak i sikkerhetsrådet.
10kT betyr jo ikke at bomba veier så mye, men at den har like stor kraft som 10KT med tnt...
Så da trodde du feil om meg og det er faktisk du som ikke vet hva 10kt betyr..

Hvordan vet du at de ikke har raketter som greier å utføre jobben?
Noe av det som er problematisk her, det er vennskapet mellom Nord Korea, Iran og Russland.. Det jeg kan se for meg er at dersom den "alliansen" skulle bli styrket så ligger Israel veldig dårlig an. USA og Israel er jo allierte som bare det fordi det er en _stor_ andel jøder høyere opp i hierarkiet i USA. Men som Slashdot sier så har ikke Nord Korea noe reel evne til å skade USA uten hjelp fra de nevnte.
hvorfor ville det være i USA sin interesse og dele det med verden og skape frykt?

I såre tider blir ting holdt hemmelig og feil informasjon blir gitt, noe vi også har sett før..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hvordan vet du at de ikke har raketter som greier å utføre jobben?
Vis hele sitatet...
Basert på at det dei har skote opp til no av langdistanseraketter stortsett har styrta i sjøen på grunn av feil. Det er også det enkle fysiske fenomenet at størrelsen på nyttelasta blir veldig fort liten når en skal ha stor rekkevidde.

I tillegg kjem problemet med å treffe målet frå ei ballistisk bane. Alternativet til ballistiske raketter er cruisemissil, som også har visse problem med rekkevidda. Til gjengjeld tipper eg dei er litt enklere å få til å funke bra...

Google 'North korea and weapons of mass destruction' så finn du litt.
Kina har også en allianse med Nord-Korea. Men sjangsen for at Russland eller Kina faktisk hjelper Nord-Korea hvis de går imot USA eller at annet land er meget små. Det er Kina som er Nord-Koreas største alliert og jeg tviler på at Kina vil risikere handel og diplomati for å hjelpe Nord-Korea.
Tror vel at USA vil vinne en slik krig selvom Iran, russland og nord korea skulle gått sammen for å ta ned USA, er vel mange land inkludert norge som hadde kommet til å hjelpe USA
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av A-H Vis innlegg
Jeg tror ikke du sykofant vet helt hva 10kT er for noe. Det er altså: 10 000 tonn, som igjen er 10 000 000 kg

Det er altså vanskelig å ta med seg en så stor bombe, når allerede raketten ikke har stor nok rekkevidde fra før av.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vet helt hva man mener når man sammenligner bomber med x tonn TNT.
Sitat av slashdot Vis innlegg

I tillegg kjem problemet med å treffe målet frå ei ballistisk bane.
Google 'North korea and weapons of mass destruction' så finn du litt.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være vanskelig, men hvor ofte treffer du målet når du kaster ballen?
Som regel, alltid!
Hva skjer da? du regner ut den ballistiske banen til prosjektilet før du kaster ballen, uten å offre en tanke på det...
Det samme greier du med et våpen eller en rakett for den saks skyld, så lenge du har brukt det litt før og har litt kunnskap om det, er det virkelig så vanskelig å regne ut banen til en større rakett da?

Jeg tror ikke det...
Sitat av sykofant Vis innlegg
Ikke for å være vanskelig, men hvor ofte treffer du målet når du kaster ballen?
Som regel, alltid!
Hva skjer da? du regner ut den ballistiske banen til prosjektilet før du kaster ballen, uten å offre en tanke på det...
Det samme greier du med et våpen eller en rakett for den saks skyld, så lenge du har brukt det litt før og har litt kunnskap om det, er det virkelig så vanskelig å regne ut banen til en større rakett da?

Jeg tror ikke det...
Vis hele sitatet...

Kanskje på tide at du slutter å TRO og heller begynner å VITE?
Jeg TROR slik at andre har et VALG om å VITE.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Ikke for å være vanskelig, men hvor ofte treffer du målet når du kaster ballen?
Som regel, alltid!
Hva skjer da? du regner ut den ballistiske banen til prosjektilet før du kaster ballen, uten å offre en tanke på det...
Det samme greier du med et våpen eller en rakett for den saks skyld, så lenge du har brukt det litt før og har litt kunnskap om det, er det virkelig så vanskelig å regne ut banen til en større rakett da?

Jeg tror ikke det...
Vis hele sitatet...
Her tror du helt på trynet feil. Det er bl.a. problematikk med nøyaktighet som var hovedgrunnen til at Sovjet satset på større og større bomber under den kalde krigen, mens USA hadde klart å lage systemer som var mye mer nøyaktige, og dermed kunne klare seg med mindre nukes. Se også på scudmissilene Saddam sendte ut under Desert Storm, å treffe NØYAKTIG med et missil fra et par kontinenter unna, er absolutt ikke bare-bare.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det var vel en av de avgjørende faktorene for at USA utviklet GNSS (sivilt kalt GPS) slik at de kunne skyte missiler med høyere presisjon.

Personlig ville jeg bekymret meg mer over NK sitt artilleri som kan utslette Seol på 30 minutter. Et motangrep fra Sør-Korea og USA sin side vil bruke minst 45 minutter på å ta ut hele artilleriet.
kjedelig streiting
Sitat av fomox Vis innlegg
Tror vel at USA vil vinne en slik krig selvom Iran, russland og nord korea skulle gått sammen for å ta ned USA, er vel mange land inkludert norge som hadde kommet til å hjelpe USA
Vis hele sitatet...
Skulle det skje så er det egentlig samma hvem som vinner, da det ville vært svært få som kunne gleda seg over seieren. I live...

http://www.albinoblacksheep.com/flash/end
Denne flash filmen illustrerer det vel greit
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg er ganske enig med den røde tråden i mange av Slashdots innlegg.
Nord-Korea har sannsynligvis ikke nok atomvåpen til å kunne gjøre noe som helst annet enn å skremme med.

Problemet som kan oppstå nå er om forholdet mellom Nord-Korea og Amerika går addundas. Obama er i mine øyne en veldig flink president som tjener hele verden godt. Alikevel så amerika seg nødt til å true med en blokade da Nord-korea detonerte en aldri så liten A-bombe. Men da Nord-Korea truet med å plaffe ned alle som ville borde disse skipene skrinla Amerika disse planene.

Det virker som at verden hadde det lettere for å godta at Frankriket blåste noen stillehavsøyer opp i luften og smuglet norsk tungtvann til Isreal på 1960 tallet. Jeg vet det var boikotter og liknende, men Amerikanske soldater har skutt Nord-Koreanere før og jeg kan se for meg et scenario hvor dette kan skje igjen.

Men som Slashdot sier, atomvåpen er ikke smarte å bruke. Du sende ikke en rakett når du vet at alt du eier og har blir asfaltert. Men på den andre siden ville ingen godtatt at vi pulveriserte et land. Hva om Nord-Kora hadde sendt bare noen små nukes til Sør-Korea i fremtiden? Ville vi gjort noe da?

Nei fremtiden vil bringe mye rart fra østen, vi kan bare spekulere.

http://www.fas.org/nuke/guide/israel/nuke/
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/609438.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3095977.ece linket til tidligere i tråden
http://no.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Personlig mener jeg at et land som framstiller seg såpass truende bør holdes under nøye oppsikt (de blir vel det,) og at faktiske angrep med atomvåpen slett ikke bør tolereres. Det er nokså begrenset hva de faktisk kan få til/vil risikere mot eksisterende stormakter, men personlig tror jeg ikke det er noen god ide å la dem sende for eksempel Sør-Korea til helvete og at vi overser det eller gir inntrykk av at det er "greit".
Sitat av robhol Vis innlegg
Personlig mener jeg at et land som framstiller seg såpass truende bør holdes under nøye oppsikt (de blir vel det,) og at faktiske angrep med atomvåpen slett ikke bør tolereres. Det er nokså begrenset hva de faktisk kan få til/vil risikere mot eksisterende stormakter, men personlig tror jeg ikke det er noen god ide å la dem sende for eksempel Sør-Korea til helvete og at vi overser det eller gir inntrykk av at det er "greit".
Vis hele sitatet...
Tror du faktisk at det er NOEN som mener at angrep med atomvåpen bør "tolereres", eller noe som helst annet av det du babler om?
Jeg tror ikke nødvendigvis USA og andre ville svart med atomvåpen ved et evt. atomangrep på sør-korea. Men at FN nå hadde gått inn med militær makt hersker det vel liten tvil over. MAD(mutually assured destruction) funker bare hvis det er to land med atomvåpen som kriger, sør-korea har ikke denne luksusen. Men Nord-Korea trenger vel neppe atomvåpen for og ta sine uvenner i sør.
MAD betyr som sagt Mutually Assured Destruction og betyr at to land er i en situasjon hvor de kan garantere hverandres ødeleggelse, selv om en av partene skulle angripe med hele sitt arsenal først. En del av våpenavtalene under den kalde krigen var beregnet for å opprettholde MAD ved å stipulere at en ikke kunne ha missilskjold og faktisk en viss opprustning på områder.

USA har både gjennom den kalde krigen og i nyere tid garantert at sør-korea er beskyttet av USAs atomvåpenarsenal. Selv om det ikke finnes noen atomvåpen i sør-korea så har Nord-Korea en reel frykt for at USA vil slå fullstending tilbake på vegne av sør-korea hvis sør-korea skulle bli angripet med atomvåpen.

Nord-korea har absolutt ingen muligheter for å vinne en konvensjonell krigføring mot selv bare sør-korea, som jo også har USA og andre som allierte og nord-korea har i praksis ingen allierte å stole på. Sør-korea har over dobbelt så mange innbyggere og en mye mer avansert industri og økonomi. Nord-koreas forsvar er håpløst utdatert, de har mindre avansert panser enn Irak hadde i 2001, og i Irak ble disse totalt utslått uten problemer.

Nord-korea har muligheter for å angripe sør-koreas byer med artilleri, spesielt vil det være et problem for Seoul som er så nær grensen.

Kina vil neppe støtte nord-korea hvis nordkoreanerne er den agressive part, og knapt ellers da de nå er så avhengig av verdenshandelen.

Problemet med gjenforening vil bli potensiale for insurgents ala Irak og de enorme økonomiske kostnadene for å bygge opp et slikt skakkjørt land.
Sist endret av Kinseek; 25. juni 2009 kl. 19:47.