Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 8739
Kjøp deg en safe.
Jeg solgte et semiproff videokamera til 20 000 kr. Jeg gikk til banken og satt penger i kontoen uten problem. De stilte ingen spørsmål.
Banken lager da ikke trøbbel. Det er skattemyndighetene sin jobb å ta opp suspekte innskudd som blir rapportert inn.
Du kan bli bedt om å bevise at du har solgt et videokamera til 20k.

Selv har jeg alltid sagt at cash is king og bryr meg ikke så mye om banker og lignende.
Ville holdt pengene fra svart-jobben unna banken, spar heller lønna og lev på kontantene. Høres ikke bra ut når du sier at du stadig setter inn 5 000- 10 000...
Ikke bekymre deg for dette. Som du ser er frikort grensen ganske høy, og den gjelder for ALLE ikke bare studenter. Dog skal du faktisk oppgi kontantbeholdning på selvangivelsa. Ser folk nevner formueskatt, dette er det bare å gi en stor beng i, gir ikke økon. konsekvenser før du er rundt oppe i 400 000 i formue og det skal litt til. Får du uansett til dette så kan du alltids ta opp noe lån. Inntektene dere nevner er uansett såpass lave (under 200k) at dere slipper billig unna kemneren uansett. Vet ikke helt sikkert, men tjener du rundt 100k i året betaler du kanskje 10% skatt.
For og understreke det som Pidget sier så er bankene veldig sløve med og rapporter pengesummer som går inn og ut av kontoer til vanlig lønnsmotager. Men skjer det for mange ganger over kort tid så går det nok opp et flagg og så er det skattemyndighetene som skal ta seg av det. Verste som kan sje er og bli skjønnslignet, da går de bare ut fra et tall som de tror du har tjent og så må du bevise at du faktisk ikke har tjent dem
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
gir ikke økon. konsekvenser før du er rundt oppe i 400 000 i formue og det skal litt til
Vis hele sitatet...
Men om du er student og har lån/stipend fra lånekassa, så gir det utslag dersom du har større formue enn 253.932 kr, eller større inntekt enn 128.360 kr.
Overstiger man disse så reduseres stipendet og blir omgjort til lån, og det gjøres med denne formelen:

Formelen for å regne ut hvor mye stipendet skal reduseres ved for høy inntekt:
Inntekt over beløpsgrensen x 5 prosent x Antall måneder med støtte = Omgjøringsbeløp

Formelen for å regne ut hvor mye stipendet skal reduseres ved for høy formue:
Formue over beløpsgrensen x 2 prosent x Antall måneder med støtte = Omgjøringsbeløp



Så jeg kan godt skjønne at folk som er studenter og har høy formue (i penger) tar ut disse fra banken og holder som kontanter (og ikke melder ifra disse) når det er tid for årslikningen.


PS: Størrelsen på maks inntekt og maks formue endrer seg fra år til år.
De tallene jeg nevner er for i år, altså 2009.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ikke noe problem bare ikke sett inn over 9999kr så blir det ikke regget men helst ikke samme dag da
Sitat av masson89 Vis innlegg
ikke noe problem bare ikke sett inn over 9999kr så blir det ikke regget men helst ikke samme dag da
Vis hele sitatet...
Eg gjetter du nettopp har sett ein hollywood film der dei nevner dette sidan du søker opp to tråder og poster samme bullshiten.
Hmpf, nå har jeg ikke lest hele tråden, men så vidt jeg vet blir ingenting av det du setter inn på konto selv, skattet av. Du kan heller få problemer ved at for store beløp blir satt inn på di konto, uten at de er registrert som inntekt. Men dersom det allikevel skulle skje en gang eller to, så kan det jo hende at det er fordi noen skylder deg penger og bare betalte tilbake via kontonr. Anyways så kan det jo være likegreit å få de svarte pengene i cash, og holde dem utenom bank... (Nokk en gang: Dominic is drunk. ^^. så hvorvidt dette gir mening får dere tolke selv :P)
sett heller inn litt etter litt.. når jeg jobbet i kasse på kiwi måtte vi gi beskjed hvis noen setter inn mer enn 20 000,- på konto(post i butikk). Om du f.eks deler opp beløpet vil jeg tvile på at det vekker oppmerksomhet
▼ ... over en uke senere ... ▼
det du ma gjore er aldri sett inn mer enn 9999kr alt over blir øremerket så gjør d annahver uke eller bare ha en safe
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er du 16 år? Du får nok mer problemer med morra di enn med myndighetene hvis du ikke kan svare for 20 tusen.
Ingen bryr seg om du setter inn 100 tusen på kontoen engang. Alt over 300 tusen som du ikke kan svare for begynner å bli vanskelig. Under det så er det ingen påtalemyndighet som bryr seg med hvor pengene kommer fra...med mindre du blir tatt for å pushe dop da.
Solgte båt nå i vinter, og fikk 80.000 i kontanter. Satte pengene rett i banken, har ikke blitt noe problem hittil.
å legge in store beløp på konto er null stress har selv lakt in 50 tusen å ikke hatt noe problem med det.

er nok heller bare vist du legger in store summer regelmesig in på kontoen. går du på skole så kan du tjene ca 40 tusen uten å si noe. å vist det skulle ha vert noe stress så er det jo bare å si at det er penger du har spart opp i lang tid