Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3130
I slutten av juli skal jeg inn for å ha rekrutt i stavanger.
Ca. 10 uker senere skal jeg til Lillehammer, der skal jeg være i 2 år som Lærling.

Førsteåret: Værnepligtig førstegangstjeneste / Lærling
Åndreåret: Lærling

Det jeg lurer på går det ann for meg å finne meg en leilighet i Lillehammer og bo der mens jeg har førstegangstjenesten? Jeg vet jeg kan gjøre det andre året men hadde vert supert om jeg kunne hatt leieligheten i 2 år.

Så lurer jeg på om jeg i førstegangstjenesten kan forlate leieren sån på ettermiddagen (når har jeg fri) og i helgene.
Ja dette er fullt mulig. Du kan bo i egen leilighet og du kan forlate leiren så sant ikke noen spesielle restriksjoner blir pålagt ved særskilte anledninger

Edit: Kan jeg få spørre om hvorfor du vil dette da staten spanderer kost og losji for deg hvis du vil?
Sist endret av laksen; 30. juni 2009 kl. 03:01.
hei. er inne nå, dimmer om en uke.. hatt leilighet under hele førstegangstjenesten, dekket alt av forsvaret.. det du må er å ha hatt leiligheten 4måneder før du har innrykk.. er en haug med papirer du må ordne, men dette får du informasjon om når du kommer inn.. 2.året som lærling er jeg usikker på, for da er du ferdig med verneplikten og får som regel grenader/matros distinksjoner.. du får da et tilbud om en forsvarsbolig/godkjent forlegning for vervede mannskaper..

Den første måneden får du som regel ikke forlate basen(rekrutt)... Om du får turnus/helgefri osv kommer helt ann på hvilken avdeling du er på..
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av voids Vis innlegg
hei. er inne nå, dimmer om en uke.. hatt leilighet under hele førstegangstjenesten, dekket alt av forsvaret.. det du må er å ha hatt leiligheten 4måneder før du har innrykk.. er en haug med papirer du må ordne, men dette får du informasjon om når du kommer inn.. 2.året som lærling er jeg usikker på, for da er du ferdig med verneplikten og får som regel grenader/matros distinksjoner.. du får da et tilbud om en forsvarsbolig/godkjent forlegning for vervede mannskaper..

Den første måneden får du som regel ikke forlate basen(rekrutt)... Om du får turnus/helgefri osv kommer helt ann på hvilken avdeling du er på..
Vis hele sitatet...
Jeg vet at jeg er alt for sent ute til å la forsvaret betale for leiligheten men det jeg lurer på er om jeg kan bo i den.

Jeg kommer til å være kontorlærling så blir vell mye kontor i førstegangstjenesten.
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av laksen Vis innlegg
Ja dette er fullt mulig. Du kan bo i egen leilighet og du kan forlate leiren så sant ikke noen spesielle restriksjoner blir pålagt ved særskilte anledninger

Edit: Kan jeg få spørre om hvorfor du vil dette da staten spanderer kost og losji for deg hvis du vil?
Vis hele sitatet...
Fint å kunne ha en liten hybel for meg selv med tv, data, internett itillegg til at dette øker mulighetene for besøk samt at jeg driver å starter en liten nettbutikk nå som jeg gjerne vill drive også mens jeg er i millitæret.
Sitat av hbrath Vis innlegg
Jeg vet at jeg er alt for sent ute til å la forsvaret betale for leiligheten men det jeg lurer på er om jeg kan bo i den.

Jeg kommer til å være kontorlærling så blir vell mye kontor i førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Jada, hvis det er i nærheten av der du bor så kan du også søke om hjemmeboer status. Ergo, du slipper rom vask og oppstilling før tjeneste. Da får du nok det ganske chill, mye fri Da kan du også dra hjem etter endt tjeneste hvis du ønsker. så lenge du rekker tjeneste dagen etter.
Sist endret av voids; 30. juni 2009 kl. 03:19.
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av voids Vis innlegg
Jada, hvis det er i nærheten av der du bor så kan du også søke om hjemmeboer status. Ergo, du slipper rom vask og oppstilling før tjeneste. Da får du nok det ganske chill, mye fri Da kan du også dra hjem etter endt tjeneste hvis du ønsker. så lenge du rekker tjeneste dagen etter.
Vis hele sitatet...
Så om jeg får meg adresse i Lillehammer nå så kan jeg søke om hjemmeborstatus?
Sitat av hbrath Vis innlegg
Så om jeg får meg adresse i Lillehammer nå så kan jeg søke om hjemmeborstatus?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. Du får til og med ekstra spenn
Sist endret av voids; 30. juni 2009 kl. 03:28.
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av voids Vis innlegg
Det er korrekt. Du får til og med ekstra spenn
Vis hele sitatet...
Søkte på det nå, 54 kroner ekstra om dagen fordi jeg ikke spiser eller sover der?
hbrath's Avatar
Trådstarter
54 kroner i matpenger * 31 dager i måneden = 1.634,- ekstra i måneden.
Så bare matpengene kan dekke store deler av husleia? Eller tenker jeg feil?

Får jeg utbetaling en gang i måneden eller hvordan er det?
Sitat av hbrath Vis innlegg
Søkte på det nå, 54 kroner ekstra om dagen fordi jeg ikke spiser eller sover der?
Vis hele sitatet...
Stemmer, men du får riktignok mat når du er i tjeneste. 3måltider, frokost, lunsj og middag. 54kr ekstra om dagen er faktisk veldig mye!
Sitat av hbrath Vis innlegg
54 kroner i matpenger * 31 dager i måneden = 1.634,- ekstra i måneden.
Så bare matpengene kan dekke store deler av husleia? Eller tenker jeg feil?

Får jeg utbetaling en gang i måneden eller hvordan er det?
Vis hele sitatet...
Utbetaling den 1.hver måned, kommer som regel 1 eller 2dager før
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av voids Vis innlegg
Stemmer, men du får riktignok mat når du er i tjeneste. 3måltider, frokost, lunsj og middag. 54kr ekstra om dagen er faktisk veldig mye!
Vis hele sitatet...
Mente det var noe med at men ikke hadde krav på mat når man bodde hjemme?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg regner med du vet dette, men det kommer til å bli utrolig dyrt å bo i egen leilighet under førstegangstjenesten uten støtte for dette. Flere av gutta i troppen min slet med pengene selvom de fikk dekket det meste av boomkostningene. Og de måtte fortsatt være inne i leiren til revelje klokken 06.15 og være med på vask og diverse. Jeg sier ikke det kommer til å bli sånn for deg, men jeg ville heller vurdert å anskaffet meg en leilighet når du blir lærling. På den andre siden er det helt klart deilig å ha et eget sted å bo og man får mye mer frihet da i forhold til hvis man bor på rom med 10 andre som jeg gjorde. Jeg tror ikke man har krav på mat når man bor hjemme, men det burde ikke være vanskelig å snike seg til litt. Vi hadde forresten kveldsmat i tillegg til de 3 andre måltidene.
Sist endret av kosepaa; 30. juni 2009 kl. 03:52.
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Jeg regner med du vet dette, men det kommer til å bli utrolig dyrt å bo i egen leilighet under førstegangstjenesten uten støtte for dette. Flere av gutta i troppen min slet med pengene selvom de fikk dekket det meste av boomkostningene. Og de måtte fortsatt være inne i leiren til revelje klokken 06.15 og være med på vask og diverse. Jeg sier ikke det kommer til å bli sånn for deg, men jeg ville heller vurdert å anskaffet meg en leilighet når du blir lærling. På den andre siden er det helt klart deilig å ha et eget sted å bo og man får mye mer frihet da i forhold til hvis man bor på rom med 10 andre som jeg gjorde. Jeg tror ikke man har krav på mat når man bor hjemme, men det burde ikke være vanskelig å snike seg til litt. Vi hadde forresten kveldsmat i tillegg til de 3 andre måltidene.
Vis hele sitatet...
hehe,
Om jeg har 140 om dagen + 54 kroner fordi jeg ikke bor der vil det bli 194 om dagen.

194 om dagen * 31 dager i måneden = 6.014,-

Kunne fått en fin leilighet for det
hbrath's Avatar
Trådstarter
Sitat av hbrath Vis innlegg
hehe,
Om jeg har 140 om dagen + 54 kroner fordi jeg ikke bor der vil det bli 194 om dagen.

194 om dagen * 31 dager i måneden = 6.014,-

Kunne fått en fin leilighet for det
Vis hele sitatet...
Får jeg penger 31 dager i mnd eller bare på hverdager? korriger meg om jeg sier noe feil,
Sist endret av hbrath; 30. juni 2009 kl. 04:15.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Du får penger for hver dag. Men du må huske på at ikke alle utgifter er dekket av militæret. Forbruksvarer må du dekke selv. Og det er svært vanskelig å ikke bruke penger.
Sist endret av kosepaa; 30. juni 2009 kl. 04:23.
Mange velger å ha deltidsjobb ved siden av forsvaret hvis de har turnus tjeneste, noe som kan være lurt. Men dropp leilighet hvis du ikke har tenkt å få denne dekt. Selv har jeg jobbet som dørvakt i bergen ved siden av tjenesten, dog det blir mye jobbing til tider, men vel verdt de tusen jeg får ekstra i måneden
Ski for your life
kosepaa's Avatar
I leiren vår hadde vi en vegg der det var hengt opp lapper med diverse småjobber mest for eldre og uføre. Dette var ting som snømåking og gressklipping, men 200 spenn for en times jobb er absolutt verdt det.