Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 7705
Genetic's Avatar
Trådstarter
Jeg tror at det med andre motivasjonskilder er løsningen. Dersom det virkelig er et problem i dagens skole, synes jeg at vi skulle ha vedført premier osv snarest.

Belønn de flinke - Ikke Straff de som ikke er det!
Sitat av Genetic Vis innlegg
Jeg tror at det med andre motivasjonskilder er løsningen. Dersom det virkelig er et problem i dagens skole, synes jeg at vi skulle ha vedført premier osv snarest.

Belønn de flinke - Ikke Straff de som ikke er det!
Vis hele sitatet...
For eksempel

Jeg skjønner ikke helt hva som blir oppnådd ved en slik løsning som nevnes av trådstarter.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Det gjør jeg:

- På en skala fra 0 - 100000 vil selvtilliten og skonummeret bli det samme
- Man må verve flere lærere
- Man får sterk prestasjonsangst
Jo såklart, jeg formulerte meg litt feil :P

Det jeg vil fram til er jo såklart hvilke positive virkninger dette gir for elevene.
Syntes Det forslaget der ikke hører hjemme i sjuende klasse. Det er greit at om man har gått to år på vidre gående så kan det kansje være en opptaksprøve for å komme inn på visse tredje års linjer. slik at man luker ut de som garantert vill få 1 i alle fag det året.
Men å dumpe i sjuende klasse vil ikke føre til annet en mobbing å uthenging av elever i mye større grad en det er idag.
Syns det er en god idé, er ikke smart å sende unger som ikke kan plusse videre til et hardere nivå.
Bare å gi mer oppfølging så greier de seg nok bedre.


GOOOOOO SUMMER SCHOOL!
Genetic's Avatar
Trådstarter
Apu: Oppfølgingen må skje på ungdomskolen!
Denne "oppfølgingen" og tilretteleggingen er sterkt overvurdert. Det er faktisk mange elever som har et behov for å kutte ned antall pensumsider og konsentrere seg om å i hvertfall få til noe. Dette skolesystemet bygger på at det tar 1 år å komme gjennom så og så mye. De som faktisk ikke klarte det, fortsetter til neste år med nye ting. Da får disse elevene enda mindre ut av det nye pensumet enn de ville hatt av å gå i et annet tempo, eller det som jeg har kalt for "nivå" i mitt tidligere forslag.

Hvordan gjør vi noe med dette her da? Små justeringer ser jo ikke ut til å hjelpe.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Denne "oppfølgingen" og tilretteleggingen er sterkt overvurdert. Det er faktisk mange elever som har et behov for å kutte ned antall pensumsider og konsentrere seg om å i hvertfall få til noe. Dette skolesystemet bygger på at det tar 1 år å komme gjennom så og så mye. De som faktisk ikke klarte det, fortsetter til neste år med nye ting. Da får disse elevene enda mindre ut av det nye pensumet enn de ville hatt av å gå i et annet tempo, eller det som jeg har kalt for "nivå" i mitt tidligere forslag.

Hvordan gjør vi noe med dette her da? Små justeringer ser jo ikke ut til å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg skjønner hvor du vil med nivåinndelingen. Enig at det kan bli for mye fagstoff for noen. Dele inn i forskjellige nivåer slik at elevene får tilpasset arbeidsmenge etter behov er faktisk ikke så domt. Er ikke i tvil om at det finnes mange postive sider ved det.

Jeg tror et slikt system må brukes veldig varsomt og at det kun må brukes til å tilfredstille alle barns behov når det gjelder å lære best mulig etter deres utgangspunkt. Må ikke ligge noe prestisje i det. Og hvor stor betydning skal en slik nivåinndeling ha i ung.skolen og videre?

Men igjen, ser ikke helt hvordan man kan ha blitt en dårlige student i 18-års alderen av å ikke huske hele pensumet fra barneskolen. Skjønner hvor jeg vil?
Dette forslaget er helt rævva. Greit nok at de vil kontrollere elevenes læring, men herregud, det kommer til å legge enda mer press på elevene. Er enig med Genetic, det finnes mange med lærevansker i den alderen som ikke er oppdaget. Et ganske håpløst forslag av unge høyre, spør du meg.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg er helt enig i forslaget, men jeg syns det skulle vært en fysisk og kjønnslig test, ikke en intellektuell. Det Norge trenger er sterke, raske kvinner. Har du ikke utviklet deg nok innen du er 13 er det faen ikke håp for deg.
Sist endret av CaptainP; 15. mai 2009 kl. 06:02.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Jeg er helt enig i forslaget, men jeg syns det skulle vært en fysisk og kjønnslig test, ikke en intellektuell. Det Norge trenger er sterke, raske kvinner. Har du ikke utviklet deg nok innen du er 13 er det faen ikke håp for deg.
Vis hele sitatet...
Hva i svarteste grønne Faen er det du sier? At man må være sterk og kjapp for å gå på ungdomskolen? Dummeste jeg har lest her hittil.

Og hva mener du egentlig med kjønnslig? At det bare er (feks) jenter som må utføre denne testen for å gå videre? Husmortiden var på 60-Tallet, og jeg vet ikke hva moren din gjør, men min hun jobber faktisk.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Apu: Oppfølgingen må skje på ungdomskolen!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ta det før? Da gror bare problemene, la oss si du er dårlig i matte. Du kan ikke gangetabellen sier vi, du kommer på ungdomsskolen hvor de pøser på med vanskeligere stoff. Da starter denne oppfølgingen og du må få lære det grunnleggende før du kan lære det nye. Dermed ligger du bak, og når du er klar til å lære nytt stoff ligger du allerede langt bak alle andre.

Jeg mener at sommerskole burde settes opp på ALLE skoler, sånn at om du stryker i et fag, eller læreren føler du ikke har gjort det bra kan du gå på skole da.
Det er ikke urettferdig, det er logisk. Du sender ikke en fugl ut i luften før den kan fly..


Press er bra i tidlig alder, press fører til at du må jobbe.. Det fører til at du ikke bare kan sitte å ta livet som det kommer, du må gripe livet fort og forstå virkeligheten. Jeg ser folk hver dag som ikke forstår at det de gjør på skolen, grunnlegger framtiden.
Er veldig provosert av folk som sier her: Nei nei! Prøve på barneskolen ødelegger barndommen.

Burde vi ikke heller tenke på at om vi ikke har det, kan vi ødelegge framtiden deres?
Sist endret av Apu; 15. mai 2009 kl. 11:34.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Nei, de som har vansker må få gjort det i semesteret! Prøver må til ja, men det er for å kartlegge.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Nei, de som har vansker må få gjort det i semesteret! Prøver må til ja, men det er for å kartlegge.
Vis hele sitatet...
Semesteret? Denne testen skal altså være i slutten av barneskolen, du kan ikke si helt i slutten "Herre, han er ikke smart nok" jaja vi får sende han videre.

Om eleven ikke absorberer stoffet godt nok på sine år på barneskolen, må det repeteres. Sommerskole er en mulighet, eller gjentakelse siste året på barneskolen.

Du kan ikke si "de som har vansker må få gjort det i semesteret!" for hva om de ikke greier det? Hva da?
like barn leker best er det noe som heter, like barn lærer best er like sant. det er forståelig at de høyre vil ha fram et slikt forslag. selv begynner jeg å bli møkk lei av den politikken norge kjører når det gjelder utdannelse. fordi alle skal absolutt bli behandlet likt selv om vi alle vet at alle har forskjellige behov. jeg vet ikke hva som får dem til å fortsette skakkjørt skolepolitikk å håpe på at det blir bedre. så i en avis i dag at 1/3 dropper ut på vidregående noe som faktisk ikke virker så veldig overdrevent etter hva jeg har observert.

et godt forslag spør du meg. selv om jeg ikke er så glad i høyre sin politikk ellers, men noen må insee at ungdomskolen i dag bare er kaos fra ende til annen.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
like barn leker best er det noe som heter, like barn lærer best er like sant. det er forståelig at de høyre vil ha fram et slikt forslag. selv begynner jeg å bli møkk lei av den politikken norge kjører når det gjelder utdannelse. fordi alle skal absolutt bli behandlet likt selv om vi alle vet at alle har forskjellige behov. jeg vet ikke hva som får dem til å fortsette skakkjørt skolepolitikk å håpe på at det blir bedre. så i en avis i dag at 1/3 dropper ut på vidregående noe som faktisk ikke virker så veldig overdrevent etter hva jeg har observert.

et godt forslag spør du meg. selv om jeg ikke er så glad i høyre sin politikk ellers, men noen må insee at ungdomskolen i dag bare er kaos fra ende til annen.
Vis hele sitatet...

Like barn leker best? Hva slags argument er det? :s Om du ikke har lært det grunnleggende kan ikke vi si at "Like barn leker best" er et argument. Barn lærer best med struktur. Vi kan ikke overse at noen barn ikke får inn alt det de trenger for å gå videre på barneskolen.


Det å legge bak fra barneskolen putter store hull i kunnskapen din, et hull blir større så større så større. Og før du vet ordet av det ligger du bak på videregående bare av den grunn at du ikke fulgte med godt nok på barneskolen..
Genetic's Avatar
Trådstarter
Det burde finnes andre måter enn å miste sommerferien for å få lært det du skal.
Før noe som det her burde skje, må skolene skaffe (utdannede)lærerne så de undervise ungene. Det er for få lærere i hver enkelt klasse, skolematerielle er for dårlig. Mange skoler er generelt for dårlige og de må sørge for at det er lærervikarer når lærere er borte. Først da kan de begynne å stille krav, når de får den utdanningen de trenger for å klare å måle disse kravene.
Opptaks prøver høres ut som en ypperlig ide, er man så av sporet at man ikke følger med på barne skolen burde man lukes ut av det norske skolesystemet der, i stedefor å prøve å gå et par år på ungdoms skolen, for deretter vidregående der man dropper ut.

Jeg sier ikke herved at om du driter deg ut på barneskolen burde du lynsjes av det norske samfunn, ting som f.eks sommer skole og slikt burde kansje blitt vurdert, men er rett og slett lei av alle de badass mother fuckerne på ungdoms skolen / begynnelsen av vidregående som styrker i alt, og bare er på skolen får å ha det morsomt på andres bekostning. Disse har ofc. foreldre, men det virker ikke som at foreldrene er noe interesert i å gripe inn med mindre det gjelder klaging på at barnet har mistet skoleretten sin.

Luk ut ugresset før det rekker å slå røtter!

Blir for dumt å la alle andre tape så hardt på det i stedefor å ta problemene ved rota.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Opptaks prøver høres ut som en ypperlig ide, er man så av sporet at man ikke følger med på barne skolen burde man lukes ut av det norske skolesystemet der, i stedefor å prøve å gå et par år på ungdoms skolen, for deretter vidregående der man dropper ut.

Jeg sier ikke herved at om du driter deg ut på barneskolen burde du lynsjes av det norske samfunn, ting som f.eks sommer skole og slikt burde kansje blitt vurdert, men er rett og slett lei av alle de badass mother fuckerne på ungdoms skolen / begynnelsen av vidregående som styrker i alt, og bare er på skolen får å ha det morsomt på andres bekostning. Disse har ofc. foreldre, men det virker ikke som at foreldrene er noe interesert i å gripe inn med mindre det gjelder klaging på at barnet har mistet skoleretten sin.

Luk ut ugresset før det rekker å slå røtter!

Blir for dumt å la alle andre tape så hardt på det i stedefor å ta problemene ved rota.
Vis hele sitatet...

Må si, er helt enig med deg!
1 år til på barneskolen eller sommerskole er virkelig noe som kan hjelpe. Er jo helt sant, folk dropper ut på videregående siden de helt siden barndommen har lagt bak andre i fag. Om de hadde fått 1 år ekstra oppfølgelse istedenfor å gå rett på ungdomsskolen kunne det vært annerledes.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Men tenk på at det kan funke BEGGE VEIER. Unger som dumper blir satt i bås og får selvtillit på 0,000001.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Men tenk på at det kan funke BEGGE VEIER. Unger som dumper blir satt i bås og får selvtillit på 0,000001.
Vis hele sitatet...
Noen som har et problem med at drittunger som senere utvikler seg til å selg dop til barna våre og som stjeler bilen vår om det er ulåst, blir satt i bås på dette tidlige stadiet?

Folk som er kriminelle er det for en grunn, og det er fordi at de har havnet utenfor. Ola norman våkner ikke bare opp å bestemmer seg for å smøre seg ei grov brødskive med brunost, og deretter å stjele en bil.

Enten tettere oppfølging i et tidligere stadie, om dette ikke skjer så sett dem inn i båsen. De ødelegger for resten...

Det er jo uetisk å sette de inn i en slik bås, men etter all fornuft så skal man jeg greie å bruke hjernen nok til å fullføre all skolegang, da den er vital for resten av livet ditt, om du gir blanke faen i det hvorfor skal man omfavne deg så sent som på slutten av vidregående? Slikt må bli luket ut tidlig som sagt, det trekker oss andre ned med dem.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Vi må ha problemet vekk i tidlig fase ja, så hyr inn ekstralærere på de punktene! Vi er verdens rikeste land for pokker, sommerskolepengene må brukes på ekstralærere
Sitat av blueshift Vis innlegg
Opptaks prøver høres ut som en ypperlig ide, er man så av sporet at man ikke følger med på barne skolen burde man lukes ut av det norske skolesystemet der, i stedefor å prøve å gå et par år på ungdoms skolen, for deretter vidregående der man dropper ut.
Vis hele sitatet...
Alt for mye generalisering ute å går her. Mener du altså at samtlige elever som kanskje ikke gjorde det så bra på barneskolen dropper ut på videregående. Halloen mister, tenk deg litt om.

En opptaksprøve vil fungere for å kartlegge, men ikke for å filtrere ut de dårligste. La oss ikke være begynnelsen til en ny nazistat.

Som nevt, kvalitet på lærerne og undervisning må bli bedre. Antall lærere må økes BETRAKTELIG mye. Slik at man legger mer merke til elevene og lærerne kan hjelpe med elevens utvikling.
Sitat av pixelmade Vis innlegg
Som nevt, kvalitet på lærerne og undervisning må bli bedre. Antall lærere må økes BETRAKTELIG mye.
Vis hele sitatet...
Alle er klare over at vi må ha flere og bedre lærere. Problemet ligger jo i at vi ikke klarer begge deler. Å bli lærer er ikke interessant med det ansvaret og den lave lønnen. For få "dyktige og resurssterke" ønsker å bli lærere, og kvaliteten er ikke god nok på de som er på lærerhøyskolene.

Vi kan gjerne kjøre noen reformer på lærerhøyskolen, men at de plutselig er flere og bedre tror jeg vi kan drømme om.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Egentlig skjønner jeg ikke helt hvordan denne sommerundervisningen eller et ekstra-år skal hjelpe i det hele tatt. Min oppfatning av de som gjorde det dårlig på undomsskolen var et det var snakk om motivasjonsproblemer. Tror dere virkelig en sommerskole vil hjelpe med det? Et mer grunnleggende problem er foreldrene, som sannsynligvis er opphavet til motivasjonsproblemene. Jeg tror ikke mer skole og mer prøver og evaluering er løsningen. Man må finne en måte å få motivert elevene fra barneskolen av (og ungdomsskolen har jo vist at evaluering ikke nødvendigvis motiverer).

Matthiesen: Jeg er ekstremt skeptisk til denne nivå-idéen du snakker om tidligere. Jeg har vært inne på tanken selv, for jeg føler at jeg aldri har blitt utfordret i det norske skolesystemet. Men et grunnleggende prinsipp er at alle skal ha samme muligheter og grunnlag, og det har noe ved seg. Jeg tror forslaget ditt vil skape enda mer skiller i samfundet. Og tenk på de barne som vokser opp ut fra nivå 1 undervisning. Tror du de kommer til å være flinke til å motivere barna sine?

Det kunne vært greit som et prøveprosjekt, kanskje det hadde fungert, men jeg tror ikke personlig det er den riktige løsningen.

En ting jeg har tenkt på: Jeg føler at jeg har blitt "smart" og fått gode karakterer (ihertfall i realfag) fordi andre i klassen har oppfattet meg som smart. Jeg tror den oppfattelsen er viktigere enn hva man faktisk kan. Hvorfor? Fordi man hele tiden blir spurt spørsmål når andre medelever jobber med problemene sine, og når man skal forklare andre noe så lærer man det på en mye bedre måte. Noen ganger hadde jeg ikke svaret heller, og da må man lære å resonere seg fram selv eller sammen med den man hjelper.

Jeg tror dette kan brukes mer i skolesystemet. Et fag kunne f.eks. være splittet i to. Halvparten av tiden jobbet man med nytt materiale og fikk hjelp av eldre (eller flinkere) elever, andre halvparten hjalp man yngre elever med ting man har lært før. Jeg tror det å finne at man faktisk kan bruke kunnskapen, og at man har lært noe i løpet av det siste året kan være veldig positivt for motivasjonen.
Sist endret av Skyfex; 16. mai 2009 kl. 11:19.
Jeg kan si at motivasjon det fungerer, her er et eksempel:

Vi hadde fått ny lærer i engelsk fordypning timene.
Hun var ikke så kjent med de "geniale" reglene til lærerne som sa blant annet at man ikke kunne slippe elever før det ringte. Men første dagen så var det ekstremt mye bråk i klassen, så sa hun at de som ble ferdige kunne gå å ta friminutt/matpause, etter hun sa det var det ikke en lyd i klasserommet.
Nå har lærerne snakket med henne og nå slipper hun oss ikke før lengere, det vil si resten av klassen ikke har motivasjon og derfor er det bråkete igjen.

Dette høres kanskje ut som en overdrivelse, men hvis dere faktisk hadde vært i vårt klasserom er dette en underdrivelse.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg tror forslaget ditt vil skape enda mer skiller i samfundet. Og tenk på de barne som vokser opp ut fra nivå 1 undervisning. Tror du de kommer til å være flinke til å motivere barna sine?
Vis hele sitatet...
Systemet mitt bygger på at det faktisk ER store skiller i samfunnet. Det er også store skiller i barns evner og foreldres innvolvering. Du tenker naturlig nok at de i nivå 1 får mindre utfordringer og henger etter, men tanken er jo at de faktisk bare skal få bedre tilrettelagt undervisning på sitt nivå. Jeg tror det kommer til å bli tørrere og kjedeligere å være på nivå 3, men det er jo også for de som allerede selv er motivert av det å lære vanskelige ting, som ikke trenger den ekstra dytten i ryggen.

Nivå-systemet har jeg kjempetro på. Skiller i elevers kunnskap er det fra før, hva gjør vi for å heve det totale nivået?

Alle kan ikke bli like gode, men la oss i hvertfall gå inn for en normalfordeling.

Vi kan ikke godta at mange elever ikke er gode nok til å engang bestå et fag, og at vi bare senker nivået på prøver og eksamener for å ikke ydmyke vårt eget skolesystem. Alle med karakteren 2 på ungdomsskolen har ikke nok kunnskap til å kunne ha bestått et fag, vi bare stryker ingen av solidariske hensyn. Yes, I said it!

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg tror dette kan brukes mer i skolesystemet. Et fag kunne f.eks. være splittet i to. Halvparten av tiden jobbet man med nytt materiale og fikk hjelp av eldre (eller flinkere) elever, andre halvparten hjalp man yngre elever med ting man har lært før. Jeg tror det å finne at man faktisk kan bruke kunnskapen, og at man har lært noe i løpet av det siste året kan være veldig positivt for motivasjonen.
Vis hele sitatet...
Den var ikke dum. Å utfordre elever til å lære fra seg det de har lært er en god idé. Hvordan får bli en annen diskusjon. Ideen liker jeg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det med å ta klasser om igjen eller liknende, tror jeg ligger i kategorien "invitasjon til mobbing" og er en (fuckings) dum ide.

Det at man derimot regner med at ingen elever er god i alt og sørger for å teste elever på hvert klassetrinn fra og med første for å se hva de er sterke og svake i og gir ekstraopplæring i mindre klasser for alle elever kunne være en god ide.
Jeg har tatt en matte "prøve" en lokal videregående skole gir hvert år til de som begynner i førsteklasse (eller kommer fra en annen skole). Det var innenfor alle områder av matte man skal ha kunnet etter barne og ungdomsskole, og etter å ha tatt den satt jeg igjen med et kart over eksakt hvor jeg hadde huller i min opplæring. Den skolen bruker de resultatene til å se hvor de må hjelpe.

Jeg skulle ønske jeg hadde tatt den prøven på begynnelsen av ungdomskolen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig der. I tilegg, hvem vil vel starte i helt ny klasse, med de som er yngre enn deg. Du blir ny med elever som har kjent hverandre i mange, mange år. Dette kan spesielt by på problemer for f.eks barn som er litt sjenert, og som hadde et par venner i gamle klassen.

Ofte den som er mest annerledes er den som blir mobbet.

Jeg tviler at dete vil hjelpe på de som gir beng i skolen. Derimot de som har lyst på hjelp, det er en annen sak. Men de kan heller få tilbud om ekstra timer.
litt off topic..
når jeg gikk ut av ungdoms skolen hadde jeg et snitt på 3,4 og nå på VG1 elektro så har jeg et snitt på rundt 5,4.
litt rart å tenke på, men faen så glad jeg er =D

vet ikke om det har noe med bedre oppfølging eller bare at man har mer interesse for det man har som fag, når man vet at man kommer til å få bruk for det senere.
Sist endret av IncassoMail; 17. mai 2009 kl. 00:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det forslaget hørtes veldig bra ut.