Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2810
Ser at dette kommer snart, og er (i mine øyne) priset noe høyt for oss som har 6 tv apparat! Fins det løsninger
Skal knækkes
Golder's Avatar
Ja, det finnes løsninger. Jeg vet dog ikke hvor jeg har dokumentasjonen på dette. Skal se i kveld, eller noen andre får finne det for deg. :P
Kabel-TV kanskje?
Trådstarter
10 0
Sitat av Trash2000
Kabel-TV kanskje?
Vis hele sitatet...
Klart det, men...i campingvogna, i båten, på hytta 6 mil fra nærmeste kabel

Tenkte mere på slike ting som "ikke lisensierte" tunere
kreativ nerd
devotio's Avatar
Det er rabatt dersom du har mer enn en dekoder i huset. At du faktisk ikke har de spredt over flere hytter/hus/båter regner jeg med de ikke finner ut, regningen står vel uansett på deg
Noen som veit om det er kommet noe pris på bruken av det der?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sjekk ut RiksTV.no, kanalpakkene er lansert.
Det ser da brukbart ut det der, bare de ikke skulle ha vært så stiv på prisene.. :s
Hvor er SVT 1 og 2 og svensk TV 4? For ikke å snakke om BBC World eller andre internasjonale nyhetskanaler? Hvordan blir muligheten for å ta inn disse kanalene på en annen måte? Bruker vel forskjellig mpeg dekoding i Norge og Sverige, så dermed går det vel ikke ann å ta i mot de svenske kanalene på analog/digital måte, eller?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Med mindre du skaffer deg en MPEG2 dekoder vil du ikke få inn Svenske kanaler via det digitale nettet, SVT og TV4 er nedprioritert slik jeg har forstått det, de fikk ikke så god plass i nettet som de trodde/ville.

Bare for å gjenta, man får 70% rabatt fra dekoder nummer 2 på RiksTV pakken
Syns det er stive priser og dårlig utvalg og lite fleksibelt. Har sett regnestykker for den minste kanalpakken for folk med 3 tvapparater. tror det var 10.000 kr ca første året. Tror både kabel og satelitt har bedre tilbud på alle måter.

Kjekt med tilbud for de som ikke kan få kabel/satelitt, og sikkert greit for de som klarer seg med bare nrk (de betaler kun for dekoder). Men for alle andre er det langt fra det beste tilbudet.

Folk flest bruker heller det gode gamle trauste fremfor det beste tilbudet uansett så de kommer sikkert til å tjene store penger likevel.

Priser for 3 tvapparater:

Man må ha 3 stk dekodere, de skal ikke koste mer enn 1500 kr (les: de koster 1500 kr, var snakk om noe rabatt her også, usikker på hvordan det blir)
Abonnement: 2268 kr for første tv 680*2 kr for de to neste = 3628 kr
Kortavgift: 720 kr pr kort (vil jeg tro) = 2160 kr
Etableringsavgift: 200 kr (vil tro man kun betaler denne èn gang selv om man har flere tver.
TV-lisens: mye er den på nå til dags da? 2500 kr må det vel nærme seg snart.

Så med innkjøp av tunere så ligger det sikkert rundt 10000 kr første år og 8000 etter det? rundt regnet. for en håndfull interessante kanaler (hvis du har små hender). Godbiter som for eksempel nrk3, tvnorge2, tv2zebra, the voice, sportN, viasat4, fem?? (underholdningskanal som appellerer til kvinner). rett å slett fantastiske greier. for meg ser det ut som de har de kanalene som folk idag betaler ingenting for, pluss de billigste skrotkanalene de har klart å skrape sammen.

Med tanke på kanalutvalget så er det intet mindre enn sinnsykt dyrt i mine øyne.

Glad det finnes parabolantenne og dreambox
Sist endret av bo1e; 19. juni 2007 kl. 12:25.
Trådstarter
10 0
Sitat av bo1e
Glad det finnes parabolantenne og dreambox
Vis hele sitatet...
Vil dreambox kunne være en løsning?
Sitat av Jonne
Vil dreambox kunne være en løsning?
Vis hele sitatet...
Vil tro at parabol har et bedre tilbud, ihvertfall hvis du ser på prisen. Både viasat og canaldigital tilbyr rabatt for flere kort, og har et mye bedre kanalutvalg. Dreambox er for litt spesielt interesserte og medfører ytterligere innsparinger men det er jo litt på kanten og en litt urettferdig sammenligning. Men vi er storfornøyd med dreambox. cardshare og streaming og sånt er veldig greit. full pakke fra canaldigital og viasat til en brøkdel av det rikstv vil ta for nrk, tv2 og 10 andre søppelkanaler.

Har lest at kabel kan være greit for folk med mange tver, men jeg har aldri hatt kabel selv så jeg vet ingenting om det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av devotio
Med mindre du skaffer deg en MPEG2 dekoder vil du ikke få inn Svenske kanaler via det digitale nettet, SVT og TV4 er nedprioritert slik jeg har forstått det, de fikk ikke så god plass i nettet som de trodde/ville.

Bare for å gjenta, man får 70% rabatt fra dekoder nummer 2 på RiksTV pakken
Vis hele sitatet...
Den norske dekoderen vil fungere både på mpeg2 og mpeg4-strømmer, så viss du får det inn kan du sjå det med en tuner.
Sitat av Jonne
Vil dreambox kunne være en løsning?
Vis hele sitatet...
Det finnes Dreamboxer for bakkenett, kabel og parabol.

Alternativt så kan vel naboen "leie" 2-3 dekodere, og "låne" bort 2 bokser til naboene, da har man "cardshare" uten å kunne mekke Dreambox Linux.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
vil det fynke med dreambox for bakkenettet? altså vil man få inn noe serlig kanaler uten og betale?
Forsåvidt så vil det komme flere kanaler (og trolig HD-sendinger) etterhvert som det analoge nettet slukkes og flere multiplexer frigjøres. F.eks. så disponerer NRK i dag en halv multiplex (13,5 Mbit) og skal når det analoge nettet slukkes i 2009 disponere en hel multiplex, altså over 20 Mbit.

I hvert fall slik jeg har forstått det.

Dreambox funker på det digitale bakkenettet.
Sitat av oliknoli
vil det fynke med dreambox for bakkenettet? altså vil man få inn noe serlig kanaler uten og betale?
Vis hele sitatet...
I Møt RiksTV Tett på Nett i VG så finner du svar på det aller meste.

Noen har forøvrig tatt en spydig en, som faktisk har blitt besvart:

http://www.filenanny.com/files/44f7b9c9f14e0/bakkesvindel.JPG
Gubbe: Blir vel det samme som när telenor sier du ikke kan dele internett over flere husstander (trädlöst eller med kabel til naboer), det finnes slik jeg har forstätt det ingen mäte RiksTV kan finne ut om du faktisk bruker dekoder nummer 2 i samme husstand eller i en annen hustand... Det er dog fortsatt rimelig dyrt. Jeg ville prövd ä finne en annen lösning, kabeltv, IPTV eller parabol.
Jeg håper at prisen går ned. 3000 kr er mye for en student, og dessuten har jeg en dritt TV. Og analog skal allerede stenges ned om et år, har jeg hørt. Faen og...

Studenter får ikke lov å se på TV
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Liten oppklaring: Du betaler IKKE 1500 for tuneren dersom du samtidig tegner abbo på RiksPakken i 12mnd. Da koster tuneren 399,- Man kan kjøpe tuneren for 1500 hvis man vil, og gratis få inn NRK 1, 2 og nye NRK 3 + Radiokanalene. Du får da samtidig gratis TV2 ut 2009. Dette er en ganske gunstig løsning for de som bare vil ha de standard kanalene og ingenting mer. Rikspakken er IKKE priset stivt i mine øyne. Kanaltilbudet er noe dårligere enn Familiepakken fra CanalDigital, men denne koster noe mer i måneden også. Fordelen med RiksTv er at du slipper unna med en liten fjert av en antenne bak tven din, eller i værste fall en liten sak på veggen. Dette er veldig bra for de som bor i borettslag eller regulerte områder hvor de ikke kan montere parabol...
Sitat av devotio
Gubbe: Blir vel det samme som när telenor sier du ikke kan dele internett over flere husstander (trädlöst eller med kabel til naboer),...
Vis hele sitatet...
Bare tåpelige forbud for at de (leverandørene) skal tjene penger.
F.eks. så kunne fint en 4-5 lette internettbrukere "søndagssurfere" dele en 2mbit linje via trådløst i et borettslag.
De skal jo bare lese nettaviser, og sjekke mailen.
Som andre her nevner så er det 70 % rabatt om du kjøper flere kort. En ting dere må huske på er at det går ann å ta med seg kortet fra dekoder til dekoder f.eks om du vil se tv på hytta så du ikke trenger egent kort der.

Vil også minne dere på at jeg har opprettet et egent forum for det digitale bakkenettet som ligger på:

http://bakkenett.rolvs.org

Er ikke mye trafikk der enda, men det kan jo bli litt mer ettersom folk begynner å koble seg på og sånn.

(Håper ikke det var galt å linke til forumet mitt, om det var galt får admin heller redigere innlegget mitt.)
Kommer NRK lisensen i tillegg? Det står "Fritt tilgjengelig" under NRK kanalene på RiksTV.no, så jeg begynte å tvile litt..
Kringkastingsavgiften kommer selvsagt i tillegg.
Er det noen på forumet som har fått installert dekoder for det nye bakkenettet enda? Kom men rapport om det fungerer bra og om kvaliteten er bra.
Sist endret av rolvs; 2. september 2007 kl. 22:59.