Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1273
Ønsker erfaringer;

For de som har gått på liten dose seroquel (12.5-25mg) for søvn har dere opplevd at evt kognitive bivirkninger klarner seg med tid? Tenker på at man føler seg litt tett i pappen dagen derpå.

Andre bivirkninger som vektoppgang etc er ikke så farlig.

Vennlig hilsen,
Sitat av torsken Vis innlegg
Ønsker erfaringer;

For de som har gått på liten dose seroquel (12.5-25mg) for søvn har dere opplevd at evt kognitive bivirkninger klarner seg med tid? Tenker på at man føler seg litt tett i pappen dagen derpå.

Andre bivirkninger som vektoppgang etc er ikke så farlig.

Vennlig hilsen,
Vis hele sitatet...
Du blir aldri helt kvitt den følelsen av å være tett i hodet, men den blir noe svakere med tiden, og til slutt kjenner du ikke lenger igjen om det er medisinen som gjør det sånn eller ikke.
Går ikke bort. For min del ble det sakte men sikkert verre.
Må nevne at jeg tilfeldigvis denne uka jobber med å trappe ned og slutte på Seroquel etter å ha brukt det for søvn i mange år. I natt var natt nummer 2 uten Seroquel, og idag føler jeg meg rar, har liksom mye mer energi enn jeg er vant med.
I bøkene så nevnes det at det skal bli bedre, men aldri merket til noe av det selv, selv etter monsterdoser av seroquel over tid ble aldri vandt til det. så føler jeg meg lobotomert selv ved søvndoser, sjeldent her jeg tar det da det henger lenge igjen på meg.
Alle som bruker Seroquel for søvn bør lese dette tidsskriftet av profesjonelle som forklarer at det er en ræva sovemedisin mtp bivirkninger.

https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin

Bruk av kvetiapin medfører betydelig bivirkningsrisiko også ved lave doser. Blant annet er vektøkning og metabolske forstyrrelser, inkludert økning i triglyserider, rapportert ved lave doser kvetiapin (15–17). Sedasjon på dagtid («hangover») er hyppig rapportert (7–9), (15–17). Blant andre observerte bivirkninger av lavdose kvetiapin er urolige bein, akatisi, munntørrhet og redusert oppmerksomhet (9, 15), (5, 9).

Det antas at sentral histamin H1-reseptorblokade, og i mindre grad alfa-1-antiadrenerge og antimuskarinerge egenskaper er viktige for kvetiapins sederende effekt (11, 12). Det er anslått at nær 100 % av H1-reseptorene og over 50 % av serotonin 5HT2a- og dopamin D2-reseptorene blir blokkert allerede ved bruk av 50 mg kvetiapin (12). Det er med andre ord holdepunkter for at kvetiapin utøver effekt på flere reseptorsystemer også ved lave doser

Seroquel/Quetiapine påvirker flere systemer i hjernen som ikke er gunstig selv om det kanskje føles ut som om det hjelper på innsovning. Det er ikke verdt det med andre ord.
Sist endret av krystallkongen; 1 uke siden kl. 14:11.
Hva slags doser var disse erfaringene på? Referer ikke til studien over btw, den never 50, som nok er normalt, men i min erfaring veldig høy når 12.5 til 25 gjør jobben.
Den har blitt fullstendig borte hos meg, står på 1500mg/døgn
Sitat av Candiru Vis innlegg
Den har blitt fullstendig borte hos meg, står på 1500mg/døgn
Vis hele sitatet...
Du bruker 1500mg Seroquel i døgnet?

Bruker du noen andre medisiner?

Kan jeg spørre hva du bruker Seroquel for å lindre?
Jeg merker allefall sjeldent til det, men så er jo sammenlignings grunnlaget mitt og ha ingen eller dårlig søvn uten seroquel.

Lyst å slutte med dette såklart, men har både jobb og skole. Er bare ikke tiden for det. Kanskje til sommeren.
Har stått på Seroquel i 12 år, lavdose 25-50 mg. Funker fortsatt, ganske trøtt i trynet en halvtime før kaffe bare.
Har prøvd 2-3 dager uten sammenhengende, og da merker man hvor avhengig man blir av disse.
Føler meg tett i pappen uansett, så om det er bivirkning eller bare sånn jeg er, vet jeg ikke.
Tror det er verst i begynnelsen, at man får bivirkninger. Anbefaler prøve å ikke ta de hver kveld, helst når du virkelig har behov for det, da å slutte på de etter lang tids bruk kan være ganske vanskelig.
Er vel egentlig en møkka medisin som de slenger om seg, men når man står mellom valget; enten få noen timer søvn, eller tankekjør og ingen søvn, blir det til at man tar kvelds dosen.
Ser flere nevner at dere blir «tett i pappen». Kan dere forklare hva dere mener med dette?

Har gått på 50mg i rundt 7 år. Merker at jeg noen ganger kan få urolige bein når jeg skal sove. Merker ikke noe til «hangover» lenger – kun helt i begynnelsen.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Du bruker 1500mg Seroquel i døgnet?

Bruker du noen andre medisiner?

Kan jeg spørre hva du bruker Seroquel for å lindre?
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, brukte i en periode enda høyere doser, tror max var på rundt 2100mg/døgn noe som ikke var hensiktsmessig i det hele tatt. 1500mg er fortsatt en meget høy dosering... Blodprøvene er derimot helt fine, merker ingen bivirkninger og skulle ønske jeg fortsatt fikk denne søvndyssende effekten, men det hjelper kanskje best for de som sliter med å vedlikeholde søvn, fremfor å falle i søvn, sånn er det i mitt tilfelle i det minste. Ingen hangover eller noen problemer relatert til det.

Når jeg derimot startet på dette for en del år siden så ble jeg relativt slått ut av bare 100mg som var min startdose. Stemmer, jeg bruker en del andre preparater i tillegg til Seroquel.

Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Ser flere nevner at dere blir «tett i pappen». Kan dere forklare hva dere mener med dette?

Har gått på 50mg i rundt 7 år. Merker at jeg noen ganger kan få urolige bein når jeg skal sove. Merker ikke noe til «hangover» lenger – kun helt i begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Det refereres til flere ting, brainfog, konsentrasjonsvansker, sløvhet, grumsete hukommelse og lignende symptomer. Generelt sett bare det at man føler seg en smule treg og redusert, ofte like fysisk som psykisk
Sist endret av Candiru; 1 uke siden kl. 03:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har opplevd at det klarner ja. Jeg kan få veldig toleranse på det også. Et tidspunkt brukte jeg de også mot uro på dagtid, spiste vel 10-20 sånne 25mg tabletter om dagen og merka nada av de til slutt...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har opplevd at det klarner ja. Jeg kan få veldig toleranse på det også. Et tidspunkt brukte jeg de også mot uro på dagtid, spiste vel 10-20 sånne 25mg tabletter om dagen og merka nada av de til slutt...
Vis hele sitatet...
Når jeg først startet så fikk jeg svaret at man aldri blir tolerant mot disse, men som du skriver så vet du at dette ikke stemmer, og det har jeg hørt flere hevde også. Hvor raskt det skjer varierer vel en del fra individ til individ, men for min del kom det veldig raskt. Jeg har aldri følt at Seroquel hjelper det minste mot noen som helst form for angst og ned til mild uro
Sitat av Candiru Vis innlegg
Når jeg først startet så fikk jeg svaret at man aldri blir tolerant mot disse, men som du skriver så vet du at dette ikke stemmer, og det har jeg hørt flere hevde også. Hvor raskt det skjer varierer vel en del fra individ til individ, men for min del kom det veldig raskt. Jeg har aldri følt at Seroquel hjelper det minste mot noen som helst form for angst og ned til mild uro
Vis hele sitatet...
Jeg er på en syklus hvor jeg bruker quetiapin på kveldene for å sove, i økende grad pga toleranse og tar en 10 dagers pause hvor jeg får imovane, nettopp fordi man bygger toleranse på begge to. På den måten skifter jeg ut medisiner slik at jeg alltid har noe som duger...
Kan man få bivirkninger av og bare prøvd og tatt seroquel 50mg i 1 uke og så brå stoppe ?!
Jeg bruker det nesten hver kveld pga store søvnvansker. Eneste minuset jeg merker er at ALT smaker godt og jeg kan spise dobbelt så mye som vanlig, noe som er uheldig som dame ���� Det går faktisk nesten ikke ann å ikke gi etter for sultfølelsen… Men sove, får man. Stopper tankekjør og.
Hangoveren går over etterlever, jeg merker ikke noe nå.