Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 873
skal lage denne: http://www.powerlabs.org/flybackdriver.htm
jeg har en kjøleribbe med disse målene: høyde: 6 cm
bredde: 8,8 cm
lengde: 10,5 cm
på toppen har jeg skrudd fast en magic 80 mm pc vifte på 24v 0,24a. noen som hvet om om det vil bli kaldt nok for 2N 3055 transistoren? kjøleribba er forresten hul på innsiden.
Sist endret av TURBOSOPPEN; 29. juni 2008 kl. 15:01.
Du må nesten bare teste det og se om det blir for varmt
Trådstarter
57 2
kjøpe fler tranistorer, altså
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Finn ut kor stor effekt transistorane vil avgi. Om du bruker dei til switching vil dei avgi minimalt med varme, om du bruker dei til forsterking vil dei avgi meir varme. Presser du stor straum gjennom dei vil dei avgi meir varme. Flytter du arbeidspunktet endrer varmeutviklinga seg.

Når du har funne ut det ser du på termisk resistans mellom junction og casing, deretter på max. junction temperature, og på omgivelsestemperatur for ribba, og varmetransport fra casing til ribbe, og fra ribbe til luft.
Som slashdot sier.

Lagde forresten den flyback-driveren der for ei lita stund sia.
Monterte transistoren på ei kjøleribbe jeg fant i en gammel tv. Brukte ikke vifte da.
Transistoren blir ikke særlig varm , men så har jeg ikke kjørt den særlig lenge. Er sikker på at jeg kan kjøre kretsen hardere. Men mangler brukbar PSU.
Lagde en liten video. ( Halv-bra kvalitet.)
http://www.youtube.com/watch?v=Dv5ryn1JuaQ
Sist endret av Arex_x; 30. juni 2008 kl. 07:25.
Heilt canooon
Man skal kunne bare ha en kjøleribbe der uten vifte, det ser du også på bildene på den siden du linket til.

Forresten, PC-vifte på 24V?
Sist endret av Rindae; 30. juni 2008 kl. 20:16.
undret litt over 24v men den har fire ledninger, en gul, en rød og 2 svarte, hvet ikke hvorfor. men etter som are x ikke drepte transistoren sin uten vifte, tror jeg det skal funke, men er ikke sikker på hvor jeg skal bestille transistorer, kanskje bitbox.
Heilt canooon
Hvis det ikke står 24v på den så er det vel 12v? Rød er som oftest 12v og gul 5v, svart er jord/0v.

Uannsett, du har jo ELFA og Electrade som er i Norge ihvertfall. Men det er jo billigere i utlandet.
Sist endret av Rindae; 2. juli 2008 kl. 15:29.
rettelse: GUL er +12 Volt, RØD er +5 Volt, og de svarte er 0 Volt/GND