Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvordan skal sangtekster være?
Grunne / om kjærligheten (boyband?) 3 2,29%
Dype / om problemer i samfunnet 67 51,15%
Bryr meg ikke så lenge den passer inn i sangen 61 46,56%
Stemmegivere: 131. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  93 22200
Hvilken sang synes du har den dypeste og mest meningsfulle teksten?

Det er så sinnsykt mange sanger , (spesielt fra boyband) som handler om det samme, nemlig den store kjærligheten. Nå er jeg drittlei, og tenkte kanskje det er noen sanger der ute som har en litt mer meningsfull tekst.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Helt klart Pain of Salvation - Water.

Første vers (eller strofe eller hva det heter):

Ground water moves very slowly. While water at surface can be measured in
meters per second, the ground water will more likely be measured in meters
per year! Contamination of the ground water causes severe damage for a very
long time.
Dream Theater - Metropolis Pt. 2: Scenes from a memory. Ikke en sang, men et album. Alle sangene utgjør tilsammen en historie, om en person som under hypnose ser tilbake på ett tidligere liv.
Skulle skrive det samme som mr_eff.

Meditasjon og høre på =)
Ozzy osbourne - Diary of a madman
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Britney Spears - Hit me one more time

Denne synst jeg er veldig dyp. Handler om en deilig jente som er forelska i en fyr, men hun vet ikke hva hun skal gjøre for å få han til å elske hun så hun bestemmer seg for å dominere han med pisken sin. Det går veldig bra en stund, men tilslutt vil gutten også dominere litt og det er der sangen har fått selve navnet ifra.
Veldig vakker sang.


Ellers så synst jeg at HiM er veldig artig å høre på.
"King Diamond - Abigail" albumet visst du liker metal.
Hele plata er laget som en slags horro film... Kanskje ikke så meningsfult men er artig når et helt album er laget på den samme idéen...
"Bare Egil Band - Arne"

Arne er en ensom uheldig stakkard. Han tryner ned en trapp og dauer til slutt. THE END
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Arne er jo bra. Men hvem gidder å høre på tekstene. Hører jeg på musikk reagerer jeg egentlig ikke på hva de synger om.
Føler jeg må ha med litt flere enn en.

Black Sabbath: Snowblind, Sweet Leaf

Grateful Dead: Touch of Gray, Black Muddy River, Box of Rain
Patient zero
iblis's Avatar
som darris sa, fade to black med metallica!
Jeg synes aqualung med jethro tull er en fin sang.
Handler om en gammal mann som er boms
wu tang clan - for a better tomorrow
Cypress Hill - IV. Ett album der hele plata er en historie om ett par typer som blir bøffa i en pot handel.
En joint og to frø for x00 dollar. :-)

(reker er god mat)
original reprint
xaff's Avatar
Papa Roach - Between angels and insects
Tool - Sober
The Doors - Pepole Are Strange (The Doors har mange fine tekster)

Synes de er fine.

Men det er mange andre, det der er de jeg kommer på nå. Og jeg gidder ikke skrive opp alle låtene med tekst jeg liker.

Edit: Må nesten legge til Tool - Stinkfist som har redefinert min tilværelse..
Sist endret av xaff; 13. august 2002 kl. 05:04.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Opprinnelig postet av Angry Clown
Arne er jo bra. Men hvem gidder å høre på tekstene. Hører jeg på musikk reagerer jeg egentlig ikke på hva de synger om.
Vis hele sitatet...
Er ikke enig med deg der. Tekster er noe av det første jeg legger merke til i en sang. Tekstene er jo liksom litt av poenget i en sang dah, ellers blir det jo meningsløst "tull".... Kjenner MANGE som henger seg fast i tekster på sanger pga mening og budskap. Og hvis du ikke hører på teksten kan du jo ikke være med å synge allsang i bilen på grensa til svinesund osv...

Ellers:
Enig i at Dream Theater har en del bra tekster.. Ellers er feks. Eminem sin Cleaning out my closet ganske bra... Puff Daddy og Faith Evans - I'll be missing you (RIP B.I.G) og guano apes - Open your eyes er også ganske fine. Mange tekster som setter seg i hodet egentlig....
en personlig favoritt ville vel vært omtrent alle låtene til minor threat.. er ikke bare straight edge propaganda, men alskens drit som skjer oppi huet og i nærområdet til de fleste unge mennesker
Pink Floyd - The Wall er et bra album, hvor sangene handler om (for de som har vært på en annen planet de siste 30 årene) en gutt som mistet faren under krigen og smerten rundt dette... gutten blir stor rockestjerne etter hvert, og plages av dette + mye mer.

Akkurat nå hører jeg på Alanis Morissette - Uninvited som er ganske bra (men hun er stort sett litt mannshater dah )

Dream Theater - A Change Of Seasons er oxo bra.
Jeg må si meg enig med totto. Puff Daddy og Faith Evans med I'll be missing you. Den er så bra at jeg alltid setter på den først når jeg skal høre på musikk
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
oj, glemte nesten å nevne at gatas parlament har noen sinnsyke tekster, det har forøvrig apollo og equicez også... Så var det sagt
Puff Daddy og Faith Evans - I'll be missing you
Bare Egil Band - Arne
Tenacious D - Fuck Her Gently
Den dypeste låta jeg vet om må være Delerium feat. Sarah Mclachlan - Silence (dj tiesto in search of sunrise remix)

ufattelig mange måter å tolke teksten på. har grubla meg ihel på denne låta, gjør det enda.

dette gjelder ikke bare tiesto remixen, det gjelder egentlig alle låter av Sarah Mclachlan. genial kvinne.

Sist endret av Tierra; 12. august 2002 kl. 23:35.
Groove Armada - I see you baby shaking that ass

utdrag:

"..get ready to get down, get funky, get loose.. I see you baby, shakin' that ass, shakin' that ass, shakin that ass'.. wooh! close your eyes, get sexy with it.. come on, I see you.." osv..



Men seriøst:

det meste av Motorpsycho

aha (ja, aha)

The herbaliser

the beatles

u2



kunne nevnt mange flere, men det gidder jeg ikke
Opprinnelig postet av DJ ozon
Den dypeste låta jeg vet om må være Delerium feat. Sarah Mclachlan - Silence (dj tiesto in search of sunrise remix)
Vis hele sitatet...
Ja den er sjef.. utrolig bra/annerledes vokal på den og.


btw, besteste sangen: aha - velvet

men den er om love da, men ikke slik listepop-love-tekster som alltid starter med baby, I love you, me and you forever osv..

ordentlig bra altså..
Trådstarter
Siden jeg glemte å skrive min "inspirasjonskilde" til denne posten kan jeg jo gjøre det nå...

Jeg hadde tlc-unpretty i tankene. Teksten er utrolig sterk. Videoen ble forbudt i noen land og, pga litt nasty scener...
Sist endret av Preben; 12. august 2002 kl. 23:09.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Når jeg hører på musikk er det oftest instrumentene som fanger oppmerksomheten først. Aner i grunn ikke hvorfor, kan ha noe med at jeg spille gitar. Men, iaffal. Teksten har mye å si, og den må passe inn. Og med det samme det diskuteres musikk her, bootlegging er ikke kult. det er somoftest voldtekt. bawah!!! me so angry!
Nerf Herder - Welcome to my world
Opprinnelig postet av Angry Clown
Arne er jo bra. Men hvem gidder å høre på tekstene. Hører jeg på musikk reagerer jeg egentlig ikke på hva de synger om.
Vis hele sitatet...
jeg hører først og fremst på vokalen/tekstene.
Er ikke vokalene bra nok så kaster jeg det
Metallicas Fade to Black er seff konge. Faktisk er de fleste tekstene til "Mighty - James" gode/seriøse tekster.

Men vil likevell trekke frem en sang kanskje ikke alle her har hørt:

Savatage - Believe

Vanvittig bra tekst!
Prodigy - Smack my bitch up
Tool.

I know the pieces fit, cus I watched them fall away.
Mildewed and smoldering.
Fundamental differing.

(Schism)

Sinnssykt mye bra tekster. tekst er viktig.
Nine Inch Nails - Closer
regner med at alle har hørt den...



Btw.. brødhoder.., den Puff Daddy sangen "missin you".... er en coverlåt fra Sting
Scooter - Move Your Ass

Jeg hører bare på hip-hop og litt annet småtting, og mye rap har jo dype tekster, men det kommer først og fremst an på låta om teksten betyr mye.
Klovner i Kamp - kaninkoker har jo et poeng, og ville vært temmelig meningsløs uten teksten.

Flying steps - Breaking It Down derimot...:
see the rocking nation breaking it down.
here's the rockin' nation breakig it down.
rocking nation break it down.
rocking nation.
hehe.. 'scooter - move your ass' er jo raw, da .. men, sånn særiøst så er 'Apoptygma Berzerk - Bitch' sykt, sykt, sykt bra! Sjanger synthtechnoindustrial (omtrent) for de som ikke vet..
Manowar - Warriors of the world er konge
åh, mange. akkurat i dag;
kent - 747
dashboard confessional - the places you have come to fear the most
yazoo - winter kills
nine inch nails - now i'm nothing
The Doors - Backdoor Man
Opprinnelig postet av Xarion
Btw.. brødhoder.., den Puff Daddy sangen "missin you".... er en coverlåt fra Sting
Vis hele sitatet...
hmm.. vel.. riktignok ble det lånt tungt fra the Police' "every breath you take" til den låta, men verset er vel mest en litt sippete ballade ting til den døde rapperen Biggie Smalls (elns)

(hjelp! kan jeg så mye om rap?? *løpe å sette på Converge*)
coldplay - yellow


:banana:

tøff "smiley".. wow ..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Indeed, det er en salute til Christopher G. Wallace aka Notorious B.I.G aka Biggie. Bigge ble skutt på åpen gate under en drive-by-shootout. Han var den andre store rapperen som ble skutt ned på ett år. Det er dog the police som har orginalen.
Trådstarter
kan legge til lisa lopes-a new star is born.... litt mer filosofisk da...
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Indeed, det er en salute til Christopher G. Wallace aka Notorious B.I.G aka Biggie. Bigge ble skutt på åpen gate under en drive-by-shootout. Han var den andre store rapperen som ble skutt ned på ett år. Det er dog the police som har orginalen.
Vis hele sitatet...
Kjipt at det alltid er de flinke rapperene som dør!

Verden er et bedre sted uten wannebe`s som britney spears... de ødelegger bra sanger.... (re: i love rock n roll)
Rammstein, alle sangene deres handler om kjærlighet. Kansje bortset fra Rammstein sangen. Som handler om en ulykke under en flyoppvisning.
Sist endret av Zalderach; 26. august 2002 kl. 19:06.
Opprinnelig postet av mia
Tool.

I know the pieces fit, cus I watched them fall away.
Mildewed and smoldering.
Fundamental differing.

(Schism)

Sinnssykt mye bra tekster. tekst er viktig.
Vis hele sitatet...
Helt enig. TOOL er konger!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Indeed, det er en salute til Christopher G. Wallace aka Notorious B.I.G aka Biggie. Bigge ble skutt på åpen gate under en drive-by-shootout. Han var den andre store rapperen som ble skutt ned på ett år. Det er dog the police som har orginalen.
Vis hele sitatet...
I'm impressed.Someone knows a little hiphop history
Anyway, Xarion: De fleste her vet jo at I'll be missing you er en cover, men gjør det noe dah????
Litt offtopic,men er det noen som vet hvor jeg kan skaffe tekst(ene) til Rammstein på engelsk?
Liker musikken demmers, men skjønner ikke stort av hva de synger :P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Finnes jo tusenvis av lyrics sider.. Leit litt rundt
Vell på noen av cdene står jo teksten oversatt, i coveret.

Men du kan også prøve denne:

Rammstein Lyrics