Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 886
Nå om dagen har de fleste større teleleverandører lansert "fri familie" som gjør slik at man kan ringe gratis mellom alle telefonene i hustanden. Jeg grublet litt på om det var noen måte å utnytte dette på, og kom på en idé, spørsmålet er vel om den kan utnyttes i praksis.

Scenarioet er som følger.

Man er på farten med en laptop og en mobiltelefon, så benytter man mobiltelefonen som modem og ringer hjem med den gratis. Hjemmetelefonen (IP telefon) er koblet til internett. Er det da noen mulighet å komme seg på nett via denne linken? noen tanker om emnet?
Jævla bra tenkt, men det må da vere en sperre for dette?
Går sikkert om man er flink i data og elektronik.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, det er det. Du vil få ~9.6kbps, som er såpass lavt at eg synst det er langt enklare å betale en 50-lapp for å få 50-100kbps.
Trådstarter
Fart er ikke så viktig, blir mest til mail i mitt tilfelle. har du en link til "50-lapp for å få 50-100kbps"?
Og har du litt mer info om hvordan det er mulig til oss vanlig dødelige
ikke noe nytt det der, eneste "små problem

detta er mine erfaringer testa det for liksom 3år siden bare med netcom bedrift , siden dem hadde gratis internt

normalt modem over mobil tlf ikke funker, men får du det til og funke får du bare 9600baud.
klarer du få over 9600 så ser telenor at du bruker modem og dem tar betalt for data trafikk.

problem nr 2 er at modem ikke funker over 28.800 på iptlf hvis sip levrandøren din støtter modem relay , telio,iplink,online.no, osv .. støtter det ikke.
normalt på iptlf får du max 19.600 mend jukser du litt med gitterlag osv... så får du den opp til 28.800
Har du 3G på mobilen er jo dette en enkel sak? Mobilselskapene som Telenor og Netcom har jo satt en maks grense mener jeg på hva en skal betale i mnd for og surfe med 3G. Mener ikke denne summen hva så alvorlig stor, men dette er jeg dog ikke 100 % sikker på.
50 kr per dag, 549kr pr måned om du vil bestille.
Trådstarter
Sitat av typical
50 kr per dag, 549kr pr måned om du vil bestille.
Vis hele sitatet...
Syns at dette blir litt dyrt jeg Sikkert flere som vil ha det gratis

Sitat av Ranvik
ikke noe nytt det der, eneste "små problem

detta er mine erfaringer testa det for liksom 3år siden bare med netcom bedrift , siden dem hadde gratis internt

normalt modem over mobil tlf ikke funker, men får du det til og funke får du bare 9600baud.
klarer du få over 9600 så ser telenor at du bruker modem og dem tar betalt for data trafikk.

problem nr 2 er at modem ikke funker over 28.800 på iptlf hvis sip levrandøren din støtter modem relay , telio,iplink,online.no, osv .. støtter det ikke.
normalt på iptlf får du max 19.600 mend jukser du litt med gitterlag osv... så får du den opp til 28.800
Vis hele sitatet...
Kan du forklare litt nærmere? fant ikke noe på "modem relay" på wiki.
Jeg har en Linksys SPA-2102 VoIP ruter kan denne brukes?

takker for alle svar
Sitat av ranvik
...mend jukser du litt med gitterlag osv...
Vis hele sitatet...
Dette er da ingen måte som helst å forklare noe på i det hele tatt. Jeg tipper de som leser dette ikke har samme inngående kunnskap om gitterlag i telefonnett som det du har.
Sitat av campod
Syns at dette blir litt dyrt jeg Sikkert flere som vil ha det gratis


Kan du forklare litt nærmere? fant ikke noe på "modem relay" på wiki.
Jeg har en Linksys SPA-2102 VoIP ruter kan denne brukes?

takker for alle svar
Vis hele sitatet...
litt info om modem og iptlf:
modem relay er noe du setter i sip sentralen. ikke på selve adaptre ditt(men noen veldig få cisco har støtte for det)
du har fax relay som er nesten det samme.
har ikke en guid i hode på alle setingsa , men med SPA-2102 kan du få den til og linke på 33kbit men den er lagt fra stabil. for stabilt må du ned på 28.800 du kan ikke kjøre auto på pc'en siden da vil den ringe opp 6-7ganger før den linker, så force pc'en hjelper en del.

ting DU må endre på er komprimering av samtalen ut fra box'en G-711a/b er beste. siden da pakker du veldig lite. du må og slå av den eco tingen , endre og flere ting.
men endre du bare på dem tinga der så vil den linke på stabilt på 9600bps.

gitterlag = hvor rask den skal kompriemere(lagg i box'en) er ikke helt siker men trur det er noe sånt. det hjelper og hvis du har 10ms til sip tlf sentralen. har du 80-90ms får du veldig lett problemer.

Sitat av lefsegokk
Dette er da ingen måte som helst å forklare noe på i det hele tatt. Jeg tipper de som leser dette ikke har samme inngående kunnskap om gitterlag i telefonnett som det du har.
Vis hele sitatet...
det jeg skal frem til er at det ikke er bare plugg and play.
en ting til er at den bruker 130kbits vær vei selv om den linker bare på 9600bps
Sist endret av ranvik; 27. februar 2007 kl. 14:15.