Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9477
Er det noen som har informasjon om, evt kjenner noen som har tatt lappen i polen?
Er det mulig å ta det på en uke?
Hva må man gjennom av teori og praksis?
Hvor mye koster det?
Lappen i polen er bare tull, mister du lappen i norge mister du også retten til å kjøre bil i norge. Samma om du har med deg lappen fra uglbuggla beta.


Polsk førerkort?

Postet av: John Christian Elden, 22. mars 2006 kl. 16:32
tema: Juss stikkord: juss førerkort polen inndragning
Vi har lenge hørt begrepet polsk riksdag som noe uregjerelig ustrukturert. De siste dager har også begrepet polsk førerkort inntatt norske håpefulle farts- og promillesyndere.

I følge enkelte medier kan nordmenn nå reise til Polen og ta førerkort, som angivelig skal være gyldige i hele Europa.

Vel og greit så langt. Under visse forutsetninger, kan et polsk førerkort brukes i Norge.

Men bare av de som ikke allerede har mistet lappen i Norge.

Når media legger opp til en masseturisme til Polen med Fyll- og fartsreiser AS, lurer man ikke bare det norske samfunnet, men også de som blir med på turen.

Rettslig sett kommer du akkurat like langt med et polsk førerkort som å kjøre uten førerkort dersom førerretten din først er tapt i Norge. Kjørerett følger ikke av førerkortet i seg selv. Dette betyr enkelt og greit at det er oppdagelsesrisikoen som avgjør. Og jeg har en mistanke om at norsk politi, når de stopper en norsk borger som fremviser et polsk førerkort, vil kunne bli en smule mistenksomme og undersøke nærmere med politistasjonen om du har mistet lappen før.

Og har du det, blir det bot, gjensettelse av bilen og lengre tid til du kan kjøre lovlig igjen.

Førerrett i Norge fratas du av domstolene når dommerene regner deg som en trafikkfare. Poenget er da at du ikke skal kjøre bil på en stund.

Og det er vel ikke så urimelig, er det vel?
Vis hele sitatet...
Hva jon christian elden har å si om saken, postet på dagbladet.no i går.


edit:

Selvfølgelig er det mye penger å spare ved å ta lappen i polen om det er det du tenkte på. Du burde leie deg en tolk, som koster 100,- kr eller noe i den duren. Lappen tas mer eller mindre som i statene, du får teori prøve og en oppkjøring ikke noe mer. Hele greia koster deg nok ikke mer enn 500.- kr.
Men om du har mistet lappen, kan du som sagt bare glemme det.

edit2: Når du igjen kommer til Norge med ditt nye og blanke Polske førerkort, må du konvertere til Norsk førerbevis innen tre månder (hvis du er bosatt i Norge)! Dette koster deg oppkjørings takst + noen avgifter hos biltilsynet,samt leie av bil. Rimligere enn i Norge blir det nå uansett.
Sist endret av voktern; 24. mars 2006 kl. 22:27. Grunn: idiot struktur og leif.
Hva er ca. prisen på førerkort i polen? Hadde vært litt kjekt om det koste rundt 5k istedenfor 12-13k
En kompis av meg flyttet til Norge fra USA. Det kostet han nøyaktig 700kr og "konvertere" fra US DL til Norsk førerkort klasse B
Ikke det du spurte om, men bevis på at det faktisk går å ta lappen i polen når du har mistet den i norge: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article588394.ece
Er klar over at det er mulig.
Men er interessert å høre om noen andre har erfaringer rundt det.
kjpuck: Javist kan du ta lappen i Polen, eneste aberet er bare at du ikke kan bruke den i Norge da du har mistet førerretten!
Sist endret av voktern; 30. mars 2006 kl. 20:31.
Ja, men om du ikke har mistet lappen fra før av, og ikke har lappen, men tar lappen i polen, hva vil dette komme på sånn ca.?
ER det ikke slik at du må ha vært bosatt i landet du tar førerkortet i en viss periode vi snakker flere måneder tor jeg . hvis ikke vill jo alle og enhver tatt lappen i andre land.?
kreativ nerd
devotio's Avatar
OpenSource: Om du hadde lest artikkelen hadde du sett hva det var snakk om. Mange førerskoler registrerer deg på en adresse i Polen så lenge som du trenger (tror det var snakk om 186 dager) så da går det greit.

Om du tar lappen i Polen koster det ca. 2000-3000 norske kroner.
Jeg hadde lappen i Norge i rett under to år. Mista den for 3 mndr, men er lenge siden den flotte sperrefristen gikk ut nå.
Vurderer å reise til Polen å ta teori + oppkjøring, siden tross alt bare de to tingene fort koster nesten 5000 kr i Norge. Så vidt jeg har forstått så trenger man ikke da å ta noen fler prøver når man kommer tilbake til Norge, man kan bare få byttet førerkortet sitt i et norsk førerkort, mot noen små gebyrer? Syns 700 kr som Thedeeq nevner høres fint ut...
Hmm, trodde man måtte ta oppkjøringa igjen ?
Lurer på om en kompis som kom fra USA måtte gjøre det.
MacGyver ?
Hvis man må ta oppkjøringa på nytt i Norge etterpå så er det jo verdiløst da... Da blir det jo akkurat like vanskelig som i Norge, pluss at det blir kostende nesten like mye...
Eneste grunnen jeg tenkte for å ta i Polen er for å spare penger.
Sitat av kjpuck
Ikke det du spurte om, men bevis på at det faktisk går å ta lappen i polen når du har mistet den i norge: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article588394.ece
Vis hele sitatet...


neppe....blir vel trøbbel når du skal bruke det i Norge...forsikring og sånn
▼ ... over et år senere ... ▼
heisann

interessert i den artikkelen, men den er blitt borte. Kan du hjelpe meg? Si hva som sto der, eller fortelle meg hvor jeg kan finne den?

virra
▼ ... flere år senere ... ▼
bump, bump. Er det enda like "lett"? Kan man dra til Polen, og ta lappen der for så å konventere den til et norsk-gyldig førerbevis?
Sitat av voktern Vis innlegg
Lappen i polen er bare tull, mister du lappen i norge mister du også retten til å kjøre bil i norge.
Vis hele sitatet...
Wut? Ja?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av spectre85 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Øh? Polen er da vitterlig innenfor EØS-området. Så svaret er ja.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Øh? Polen er da vitterlig innenfor EØS-området. Så svaret er ja.
Vis hele sitatet...
Gikk litt kjapt i svingene der, hadde nettopp kommet hjem fra en lang bilferie, så var så som så med å få med seg hva som sto.
Sist endret av spectre85; 29. august 2011 kl. 11:55.
Det står jo følgende "At førerkortet er utstedt før søker fikk fast bopel i Norge"
For meg virker dette som at du ikke kan ha hatt bostedsadresse i Norge mens førerkortet ble gitt til deg. Info anyone?