Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 999
Har fått med meg at det er en del aktive fotografer her på forumet, men hva kreves for å komme inn på events som fotograf ? Må man være ansatt i bedrifter som går under media ? Eller hva kreves for å få tilgang til feks indrebane på fotballkamper ?
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
For meg har det funket å si at jeg er fra en eller annen skole, og at vi driver et reklameprosjekt.
Siden de fleste events ønsker PR, har jeg bare måttet snakket med noen folk før situasjonen har vert klar.
Vanligvis vil de se bildene etter at du har vert og tatt dem i en slik situasjon. Om du tilbyr deg og sende samtlige bilder uopfordret kan dette hjelpe på inntrykket.
En annen ide kan være å kontakte dem som gjerne arrangerer en del events i byen du bor i. Spør dem om dem trenger en person til å ta bilder de kan ha på sine hjemmesider o.l. Gjerne tilby deg selv til å oppdatere hjemmesidene deres også. Så får du sikkert gratis inngang til de fleste eventsene også? Jeg driver hvertfall med det her, mest å oppdatere hjemmesidene, men kommer alle konsertene, og tar bilder til hjemmesidene.
Epleplukker
Trådstarter
Altså i min by er det snakk om IK Start, Vipers, Quarten osv.. Tror ikke de trenger folk som kan oppdatere siden deres eller ta bilder for dem.

Skole prosjekt kan fungere, men kan ikke ha skoleprosjekt hver gang.
Sitat av SkiM
Har fått med meg at det er en del aktive fotografer her på forumet, men hva kreves for å komme inn på events som fotograf ? Må man være ansatt i bedrifter som går under media ? Eller hva kreves for å få tilgang til feks indrebane på fotballkamper ?
Vis hele sitatet...
Alle medier får hver sin kvote med pressefolk. Klubben har sine, Vålerenga sender feks alltid folk fra Klanen ned på linja.

Ta kontakt med klubben som arrangerer kampen for nærmere info. Hvis du har tenkt til å betrakte kampen fra sidelinja, er det noe jeg på det sterkeste anbefaler deg til IKKE å gjøre.
Sist endret av Thedeeq; 4. april 2006 kl. 22:19.
Epleplukker
Trådstarter
Vel, Startkampene var bare et eksempel og ikke noe jeg kunne tenke meg å ta bilder av.
Men det du sier er at jeg tilhøre en mediebedrift for å inngå i deres kvote ?
Ikke nødvendigvis. Nå kjenner jeg jo bare til hvordan det gjøres i Vålerenga da. Det hender jo ofte at elever på forskjellige skoler også får muligheter for å være nede på selve banen. Mediebedriftene sender jo ut sine folk. Ta kontakt med dem å fortell hva du ønsker, kan jo hende de sender deg på noen arrangementer som frilanser. De gjør det med meg ihvertfall...
hvis du skaffer deg et pressekort (norskt) så er du vell halveis?
Epleplukker
Trådstarter
Joa, høres ikke så dumt ut. Men hvordan får man tak i det ? Regner med det krever en del.

Thedeeq: Har du kontaktet aviser eller er det snakk om klanen ?
Kontakt arrangør på forhånd. Slik som skoleaviser etc opererer ikke med pressekort, men må da ha en forhåndsklarert avtale.
Epleplukker
Trådstarter
ok. men er det noen som vet hva det kreves å få tak i pressekort?
For å få tilgang til sånne events i din by er det ikke værre en å bli med i røde kors sitt hjelpekorps. De har som regel sanitetsvakt. Dette gjelder også fotball kamper. Da har du veeeeldig gode seter for å si det sånn. Om det regner kan du også stille deg inne i spiller tunnelen eller annet.

Ok du skal igjenom litt kursing i første hjelp men er verdt det.
Hva med events som feks. Topp 20 på rådhusplassen, hva tror du må til for å komme backstage som fotograf.?
Merk! Under 18.
Googlet litt:

"Kontakt Norsk Journalistlag for å få søknadsskjema. Dette skjamaet
inneholder en egen seksjon for frilansere. I denne seksjonen må du
opplyse om hvor lenge du har arbeidet som freelancer,hvem dine
viktigste oppdragsgivere er, inntekt som freelancer i fjor + forventet
inntekt i år. Det kan også være lurt å legge ved dokumentasjon /
arbeidsprøver.

NJ har telefonnummer 22 05 39 50, epostadressen er "

Les her

-> Helvete ta god kildehenvisning
Kommer veldig an på hva det er du skal ta bilder for, egentlig... Er det bare for deg selv, så kan det være veldig vanskelig noen steder, men er det for et eller annet som er litt etablert innen det relevante miljøet så pleier det ikke å være noe stress, ihvertfall hvis du er så lur å ta kontakt med arrangøren på forhånd.