Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 3165
Fra Aftenposten.no.






En norsk soldat ble i dag drept og en annen er kritisk skadet etter at en veibombe eksploderte i Afghanistan.

Dette er tredje nordmann drept i Afghanistan:

  • I mai 2004 døde soldaten Tommy Rødningsby etter at kolonnen han var med i ble angrepet av raketter i Kabul.
Hva synes dere om situasjonen i Afghanistan? Burde norske styrker i det hele tatt være tilstede?
Det at soldater dør er vel desto større grunn til å sende inn fredsbevarende styrker? Er ikke som om noen blir tvunget til å dra utenlands.
Hvis jeg blir kalt inn i millitæret, kan jeg nekte å dra inn i Afghanistan?
Sitat av Turbolego
Hvis jeg blir kalt inn i millitæret, kan jeg nekte å dra inn i Afghanistan?
Vis hele sitatet...
jepp, å reise til afganistan er frivilligt...
Ingen blir sendt ufrivillig utenlands, det er en tjeneste man må søke om.
Det kjørte en toyota land cruiser da angrepet fant sted. Kan vi ikke få låne noen hummere av amerikanerne? De tåler jo fint en veibombe har jeg sett
Det er jo føkkings krig. Hadde dere seriøst regnet med noe annet.

Isaf er jo en opperasjon ledet av nato, og som en del av nato syns jeg det er ok at vi deltar. Opreasjonen har også FNs velsignelse...

Jeg er uendelig uenig i at man gikk inn i Afganistan i utgangspunktet, men når man først er det så er hendelser som dette noe man må regne med.
Sist endret av Halalgeir; 8. november 2007 kl. 21:19.
Storparten av HMMV'ene er ikke pansret de heller og dermed blir det ren bingo om man blir skadet eller ikke.

Norge har jo både Iveco'er og CV90'er i Afghanistan som kan brukes dersom man trenger pansrede kjøretøy. Dog er det lite hensiktsmessig å kjøre rundt i panser hele tiden og ikke ha noen som helst kontakt med sivilbefolkning.

Man har jo lenge vært klar over hvordan situasjonen i landet er, det er tross alt en grunn til at vi sender soldater og ikke sivile.
Sitat av Halalgeir
Jeg er uendelig uenig i at man gikk inn i Afganistan i utgangspunktet
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor? Utgangspunktet var jo at et ekstremt islamsk regime nektet å utlevere hovedmannen bak 9/11 angrepene, Osama bin Laden.
Sitat av Kinseek
Kan jeg spørre hvorfor? Utgangspunktet var jo at et ekstremt islamsk regime nektet å utlevere hovedmannen bak 9/11 angrepene, Osama bin Laden.
Vis hele sitatet...
Det kan du

Først og fremst fordi det var en panikkreaksjon på 9/11. Jeg tror gjengen i det hvite hus trengte å vise sin befolkning av de ikke lot seg pelle på nesen og at jakten på Osama bare er en av grunnene for at de gikk inn. Man ivaderer ikke et land for å fange en skral, gammal fyr...

For det andre så er jeg av den oppfatning av at det å gå til militært angrep på et land for styrte et regime ikke hører hjemme i en sivilisert verden. Serriøst. Man hadde ikke gjort veldig mye for å presse landet ved hjelp av andre metoder. Verdens øyne var ikke på Afganistan før 9/11.

For det tredje så mener jeg at, hvis man gikk inn i Afganistan for å "redde" befolkningen for Taliban så skulle man gjort det for lenge siden.

Invasjonen ble begrunnet med mange edle argumenter, men hvis man ser etter realpolitiske grunner til å gå inn i Afganistan så vil nasjonale forhold innadi USA peke seg ut som en kraftig faktor.

Ironisk nok er det jo amerikanske penger som fikk Taliban til makten...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek
Kan jeg spørre hvorfor? Utgangspunktet var jo at et ekstremt islamsk regime nektet å utlevere hovedmannen bak 9/11 angrepene, Osama bin Laden.
Vis hele sitatet...
La oss invadere USA. USA nekter av prinsipp å utlevere amerikanske borgarar til internasjonale domstolar, og all den tid det ser ut til å vere rimeleg legitimt for USA, så burde det vere faen så legitimt for taliban å nekte å utlevere nokon til ein domstol som ikkje er internasjonalt ratifisert.

Viare ville det truleg vore eit brot på menneskerettane (!) å utlevere Osama til USA, ettersom det er openbart at han risikerte dødsstraff der.
Sitat av moridin
Storparten av HMMV'ene er ikke pansret de heller og dermed blir det ren bingo om man blir skadet eller ikke.

Norge har jo både Iveco'er og CV90'er i Afghanistan som kan brukes dersom man trenger pansrede kjøretøy. Dog er det lite hensiktsmessig å kjøre rundt i panser hele tiden og ikke ha noen som helst kontakt med sivilbefolkning.

Man har jo lenge vært klar over hvordan situasjonen i landet er, det er tross alt en grunn til at vi sender soldater og ikke sivile.
Vis hele sitatet...

Du kan fint ha "(kontakt)" med sivilbefolkningen med en IVECO, det er bare å stoppe å gå ut av bilen. Jeg var nede i det området (Camp Freia) i 4uker i forrige måned og vi stoppet ofte i Keyzar og snakket med befolkning + for å kjøpe nan brød og brus.

Og alle HMMV'ene jeg har sett de amerikanske styrkene har kjørt der nede er pansra til det ugjenkjennelige.
Problemet her er jo at ingen av norges IVECO-er er til deres disposisjon. De hadde pansrede Mercedeser de kunne ha brukt. Greit de er gamle, men mye bedre enn upansrede. Dette var rett og slett en feil avgjørelse. Stygt å si det: Det er krig, folk dør. Å kjøre pansret bil til en skytebane burde vel være fast rutine.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er frivillig å dra ned dit, ergo kan de takke seg selv. Kynisk og "stygg" tankegang, men dog.
Sitat av robhol
Det er frivillig å dra ned dit, ergo kan de takke seg selv. Kynisk og "stygg" tankegang, men dog.
Vis hele sitatet...
På den andre side vil jeg si at ungdommer som er 19-20-21 år gamle muligens ikke ser rekkevidden av det de melder seg frivillig til...
Enig der Halalgeir. Men når man er passert 18 så må man få lov til å ta sike avgjørelser selv. Selv om det sikkert er en del som ikke er modne til å ta den avgjørelsen. Men hva er alternativet? Aldersgrense?

Jeg synes det er bra at vi gjør vår del av jobben, med frivillige soldater. Det er jo trist at liv går med, men vi har tross alt mistet veldig få.

Forresten så skriver adressa at veibomben gikk av kokken 13.37 (http://www.adressa.no/nyheter/utenri...icle975994.ece). Tilfeldig?

Edt: Det var 1337 norsk tid. Så var nok nettopp det, tilfeldig.
Sist endret av lovebadger; 8. november 2007 kl. 23:15.
Sitter her litt halvnervøs nå, fetteren min er/var i det området. Av en eller annen grunn er jeg sikker på at han ikke er skadet, men håper bare jeg ikke tar feil.

Jeg ser egentlig ikke grunnen til at vi trenger soldater der i hele tatt, synes det er helt unødvendig.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av lovebadger
Forresten så skriver adressa at veibomben gikk av kokken 13.37 (http://www.adressa.no/nyheter/utenri...icle975994.ece). Tilfeldig?

Edt: Det var 1337 norsk tid. Så var nok nettopp det, tilfeldig.
Vis hele sitatet...
vg og dagbladet sier 15:37.
Sitat av Franklin
Ingen blir sendt ufrivillig utenlands, det er en tjeneste man må søke om.
Vis hele sitatet...
Man kan selvfølgelig bli sendt utenlands "ufrivillig" i stridstid (når Norge selv er i krig), men da syns jeg alle bør være frivillig for landet sitt ;-)

Men som nevnt, i fredstid er det kun de som viser seg å være godt skikket til internasjonale operasjoner som blir sendt ut.
Why Norge?
Har ikkje USA nokk soldater og VÅPEN og sende nedover?!
"feig måte å ta oss på"? Hvorfor er det feigere å sette opp en bombe langs en vei og utløse den når fienden kjører forbi, enn å fly over og slippe en bombe mot et mål?
Sitat av [GC/Betater]
Why Norge?
Har ikkje USA nokk soldater og VÅPEN og sende nedover?!
Vis hele sitatet...
Vi er medlem av NATO og FN. Så mener de at det skal sendes soldater ned ditt må medlemmene i NATo bare hjelpe til. Hvis noen angriper Norge en gang kommer ikke noen i NATO til å hjelpe oss hvis vi gir beng i å hjelpe nå.
Sånn en allianse funker, i've got your back if you've got mine
Så er det vel litt Norges egen interesse å delta også, politikerne snakker bare ikke så høyt om det som USA osv.
Hovedgrunnen til at vi er der nede, er for å hjelpe. En annen grunn er at dette er en NATO operasjon, og velsignet av de nødvendige partene, slik at vi på en litt skrudd måte er forpliktet til å gi våre allierte en hjelpende hånd når det trengs. Når folk dør der, bomber sprenger der så og si hver dag, er det et rimelig godt tegn på at det er noe galt der nede, og at landet trenger litt rydding. Vi har et militærvesen, vi har masse folk, og det eneste vi gjør er stort sett å sitte på ræva og se på. Vi deltar ikke mye i internasjonale operasjoner rundt omkring i den konfliktfylte verdenen vi lever i, og om vi først deltar sender vi lite nedover. Dette holder vi på med nå.

La oss trekke opp et eksempel her, relevant eller ikke er opp til dere å avgjøre. La oss si at Norge begynte å krige seg imellom, forskjellig parter er uenige og vi ender opp i en konflikt. Folk blir drept, landet blir ødelagt og spinner ut av kontroll. Det begynner kanskje å gå opp for enkelte at vi faktisk trenger hjelp. Hjelp til å få ro og orden. Men hva skjer? Jo, ingen kommer og hjelper. Ingen bryr seg, det er ikke deres problem. Vi kan gå i vår egen dritt, for de har ikke på seg sko for det. Hvordan hadde det føltes? Vi blir latt i stikken av resten av verdenen, og vi ødelegger landet vårt mer. På dette punkt ville noen verdsatt hjelp, og noen ville distansert seg fra det og blitt motstandere, og det er det som skjer. Noen vil ta imot hjelpen, antagelig selve regjeringen også, men andre grupper vil bli motstandere. NATO samarbeider jo med Afghanistans regjering.

Jeg synes vi egentlig trengte en skrudd person som Bush til å sette dette igang, dòg på et merkelig grunnlag. Men åpenbart var det at landet trenger hjelp. Men jeg skal ikke bare ta et objektivt syn på dette. Enkelte føler selfølgelig at vi ikke har en dritt der nede å gjøre, at det ikke er vårt problem, at vi ikke skal risikere våre unge soldaters liv for de gående telta der nede. Men det gjelder i en viss grad oss også, for der nede vanker jo terrorisme. Terrorister som gjør oss utrygge, som ikke har noe imot å kjøre et fly med flere hundre passasjerer inn i skyskrapere for å fremme sin sak. De har en ganske merkelig kultur ja, men de har da fortsatt krav på hjelp. Hvor i helvete blir det av menneskerettighetene da folkens, om vi ikke hjelper? Selvom de lever et par hundre år bak oss, og muligens tolker kulturen sin feil på enkelte steder, betyr det sannelig ikke at vi skal sitte og se på. Men det betyr heller ikke at vi automatisk har en grunn til å brase inn i landet dems og gjøre som vi vil. Og det synes jeg heller ikke vi har gjort, NATO samarbeider med regjeringen, og alle har et felles ønske om å skaffe litt ro og orden der nede. Nå er situasjonen ganske spent, iogmed at motstandere har offentlig erklært en offensiv mot enkelte provinser. Dessuten holder vi oss kompiser med allierte, så hvis vi noen gang skulle havne i krig får vi hjelp.

Men folk får gjøre opp sine egne meninger, men jeg synes det ikke er så på trynet at vi er der.
Sist endret av Sky; 9. november 2007 kl. 00:13.
Angående NATO, så bør dere lese litt mer om hva den avtalen faktisk går ut på, arath.inc og mr_burn. Det er hvis et av allianselandene _blir_angrepet_ vi er forpliktet til å hjelpe til, ikke hvis et av allianselandene _angriper_ et annet land, det er en viss forskjell der.

Ja, afghanistan trenger hjelp, men det USA gjorde til å begynne med der, var ikke hjelp. Bomber er ikke hjelp, bomber er krig. Noe må gjøres, ja, men dette her ser jo faktisk ikke ut til å være rett måte å gjøre det på det heller, så kanskje man faktisk skulle prøve en fredelig måte for en gangs skyld? Ikke bare slippe løs cowboy-gjengen fra washington og følge lydig etter dem?

Nato samarbeider med regjeringen? Javel... Er det den regjeringen som blir ledet av han her du snakker om?
Sitat av wikipedia
Afghanistan er ledet av president Hamid Karzai som ble håndplukket av Bush-administrasjonen til å lede et interimstyre etter Talibans fall.
Vis hele sitatet...
Ja, det høres virkelig ut som en fyr med folket bak seg.

Sitat av Arath.inc
Vi er medlem av NATO og FN. Så mener de at det skal sendes soldater ned ditt må medlemmene i NATo bare hjelpe til. Hvis noen angriper Norge en gang kommer ikke noen i NATO til å hjelpe oss hvis vi gir beng i å hjelpe nå.
Vis hele sitatet...
Dette er jo også en litt interessant tolkning... hvis usa mener at det skal sendes soldater et sted, så må medlemmene i nato bare hjelpe til?
Bondevik slikket jo Bush oppetter ryggen ganske tydelig, og nå har han fått en fin deskjob i FN. Noe å tenke på?
Selv tror jeg jeg hadde søkt meg til Afghanistan (Lett å si nå, men..) om jeg hadde vært i forcen nå, for ingenting har gitt mer utvikling en en krig..
Nå er det faktisk sånn at Norge bidrar med mere i Afghanistan enn USA i forhold til folketall og BNP. Perverst?
Sitat av Mushy
Problemet her er jo at ingen av norges IVECO-er er til deres disposisjon. De hadde pansrede Mercedeser de kunne ha brukt. Greit de er gamle, men mye bedre enn upansrede. Dette var rett og slett en feil avgjørelse. Stygt å si det: Det er krig, folk dør. Å kjøre pansret bil til en skytebane burde vel være fast rutine.
Vis hele sitatet...

Jepp, det er sant. Vi har også upansrede MB'er, type softskin. De har vi kjørt rundt i de to første mnd vi var der nede, hadde vi gått på en IED hadde bilen og personellet gått til helvete.

Det med pansrede bilder har med beredskap å gjøre, om man sitter på 60min eller 24t beredskap.
Sitat av atomet
Angående NATO, så bør dere lese litt mer om hva den avtalen faktisk går ut på, arath.inc og mr_burn. Det er hvis et av allianselandene _blir_angrepet_ vi er forpliktet til å hjelpe til, ikke hvis et av allianselandene _angriper_ et annet land, det er en viss forskjell der.

Ja, afghanistan trenger hjelp, men det USA gjorde til å begynne med der, var ikke hjelp. Bomber er ikke hjelp, bomber er krig. Noe må gjøres, ja, men dette her ser jo faktisk ikke ut til å være rett måte å gjøre det på det heller, så kanskje man faktisk skulle prøve en fredelig måte for en gangs skyld? Ikke bare slippe løs cowboy-gjengen fra washington og følge lydig etter dem?

Nato samarbeider med regjeringen? Javel... Er det den regjeringen som blir ledet av han her du snakker om?


Ja, det høres virkelig ut som en fyr med folket bak seg.



Dette er jo også en litt interessant tolkning... hvis usa mener at det skal sendes soldater et sted, så må medlemmene i nato bare hjelpe til?
Vis hele sitatet...
Hva f*** har egentlig alle mot USA? Vi burde være glad at noen gidder å skyte de feige terroristene. De gjemmer seg jo bar sivil befolkningen og klær seg ofte i sivile klær.

Og jeg tror at FN/NATO i den pakken der har prøvd med diplomatisk løsning av problemet,det fungerte ikke. Uansett de terrorsitene ser ut til å gi beng i regler og diplomatiske løsninger.
Sist endret av Arath.inc; 9. november 2007 kl. 10:04.
Sitat av atomet
Angående NATO, så bør dere lese litt mer om hva den avtalen faktisk går ut på, arath.inc og mr_burn. Det er hvis et av allianselandene _blir_angrepet_ vi er forpliktet til å hjelpe til, ikke hvis et av allianselandene _angriper_ et annet land, det er en viss forskjell
Vis hele sitatet...
Nå er nå ikke den styrken norge har sendt ned noen ren angreps styrke denne gangen. Dette er soldater som skal hjelpe til å opprettholde ro og orden. Noen ganger vil dette kreve å angripe fienden ja men dette er ikke på langt nær noen invasjons styrke vi har sendt.
Sitat av Arath.inc
Hva f*** har egentlig alle mot USA? Vi burde være glad at noen gidder å skyte de feige terroristene. De gjemmer seg jo bar sivil befolkningen og klær seg ofte i sivile klær.

Og jeg tror at FN/NATO i den pakken der har prøvd med diplomatisk løsning av problemet,det fungerte ikke. Uansett de terrorsitene ser ut til å gi beng i regler og diplomatiske løsninger.
Vis hele sitatet...

Nå har jeg strengt tatt ikke satt meg særlig godt inn i hvorfor USA gikk inn i Afghanistan, og hva slags diplomatiske tiltak som ble prøvd først, men iforhold til Irak så gikk USA til angrep på syltynt grunnlag. Basert på løgn. FN sa nei, Nato sa nei. Men USA ville absolutt angripe Irak, så da angrep USA Irak.

Når de i ettertid sier at "men vi fjernet jo et diktator regime", så er det også litt artig, ettersom det aldri var et mål eller argument før de gikk til angrep.

USA hører i altfor liten grad på resten av verden, og det liker jeg ikke.
Jeg syns alltid det er rart at folk blir sjokka når en soldat dør.

Hva forventer man egentlig når man sender noen i krig?
Forventer de at man skal utruste personer med våpen, og at ingen skal bli drept eller skadet?

Tror de at motstanderene er så dumme at de ikke vil klare å ta livet av en soldat?
Nå vet jeg ikke hvor mange de norske styrkene har tatt livet av, men alierte av de norske har jo tatt livet av noen.
Man kan liksom ikke si "Vi skal drepe så mange vi vil! Men vi kommer ikke til å bli skadet!"

Altså, jeg skjønner det bare ikke?!
Kan noen forklare dette for meg? :-S
Sitat av atomet
Angående NATO, så bør dere lese litt mer om hva den avtalen faktisk går ut på, arath.inc og mr_burn. Det er hvis et av allianselandene _blir_angrepet_ vi er forpliktet til å hjelpe til, ikke hvis et av allianselandene _angriper_ et annet land, det er en viss forskjell der.
Vis hele sitatet...
Akkurat. USA ble jo angrepet...

Jeg vet det er en diskutabel tolkning av 9/11, men verdenssamfunnet har gjennom Nato og FN "godkjent" at dette var et militært angrep på USA og gitt amerikanerene rett til å svare på angrepet...
Update:
Kristoffer Sørli Jørgensen (22) fra Stange er den drepte.
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00635/SOLDAT_DREPT_sx3e69_635358v.jpg

Sitat av GothQueen
Jeg syns alltid det er rart at folk blir sjokka når en soldat dør.

Hva forventer man egentlig når man sender noen i krig?
Forventer de at man skal utruste personer med våpen, og at ingen skal bli drept eller skadet?

Tror de at motstanderene er så dumme at de ikke vil klare å ta livet av en soldat?
Nå vet jeg ikke hvor mange de norske styrkene har tatt livet av, men alierte av de norske har jo tatt livet av noen.
Man kan liksom ikke si "Vi skal drepe så mange vi vil! Men vi kommer ikke til å bli skadet!"

Altså, jeg skjønner det bare ikke?!
Kan noen forklare dette for meg? :-S
Vis hele sitatet...
Norge sender ikke folk til Afghanistan verken for at de skal drepe eller blir drept.
De skal først og fremst bevare freden, men våpenkamper er jo uungåelige, og da stoler de på overlegent utstyr og trening.
Sitat av GordonFreeman
Update:
Kristoffer Sørli Jørgensen (22) fra Stange er den drepte.
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00635/SOLDAT_DREPT_sx3e69_635358v.jpg


Norge sender ikke folk til Afghanistan verken for at de skal drepe eller blir drept.
De skal først og fremst bevare freden, men våpenkamper er jo uungåelige, og da stoler de på overlegent utstyr og trening.
Vis hele sitatet...

Selv om Norge bare sender soldater som primært skal bevare fred og opprettholde ro og orden, må vi likevel være klare for at det kan gå soldatliv tapt. Vi har tross alt sendt soldater til et krigsområde, og ingen burde være overrasket over at våre fredsbevarende styrker fra tid til annen blir angrepet, og at dette i ytterste konsekvens kan føre til døde soldater.

Om vi bare hadde sendt hjelpearbeidere nedover, måtte man fortsatt være forberedt på at våre folk kan bli bli drept. Det er en risiko som alle løper i krigsområder, sivile som soldater.
Sist endret av emphi; 9. november 2007 kl. 16:25.
Sitat av Halalgeir
Akkurat. USA ble jo angrepet...

Jeg vet det er en diskutabel tolkning av 9/11, men verdenssamfunnet har gjennom Nato og FN "godkjent" at dette var et militært angrep på USA og gitt amerikanerene rett til å svare på angrepet...
Vis hele sitatet...
Ja, diskutabelt kan man ihvertfall kalle det. Millitært tror jeg det aldri har blitt definert som, men nato godtok vel å utvide betydningen av artikkel 5 til også å gjelde terroristangrep, så da burde de egentlig ha gått løs på Saudi-Arabia, siden det var der de fleste 9-11-terroristene kom fra.

arath: Hva alle har imot usa? Det er ikke snakk om å ha noe "imot usa", det er snakk om at usa SELV ikke å følger regler, lover osv som de krever at andre skal følge, det er snakk om at det har blitt drept sikkert nærmere 100.000 sivile som følge av USAs angrep, først mot Afghanistan, så mot Irak, det er snakk om at de rett og slett lager mer problemer enn de løser, fordi Bush & co på død og liv skal løse alle verdens problemer med bomber, kuler og krutt. Eller - det vil si, så lenge de ikke tjener på å bare la faanskapen fortsette (vil gjerne si at et eller annet stort firma har en stor avtale med en diktator e.l.), da driter de i det.
Sist endret av atomet; 9. november 2007 kl. 17:07.
Avdøde var en bekjent av meg, og det samme er han som er skadet. Tragisk at sånn skjer, skulle tro Usa hadde nok Soldater til å klare seg alene.
Trist å høre b3ndx.

Bare for å ha sagt det:
Har respekt for de som drar dit av de rette grunnene - dvs at de faktisk vil prøve å gjøre ting bedre for folk der borte (selv om jeg ikke har tro på måten det gjøres på), men har også en sterk følelse av at det er helt andre grunner for veldig mange (eventyrlyst, godt betalt, "tøft"++).

For den saks skyld regner jeg også med at yngste&favoritt-fetteren min kommer til å dra dit relativt snart med mindre ting skulle endre seg voldsomt, siden han for ikke så lenge siden signerte en relativt lang kontrakt med MJK.
Men...
Det er jo styrker nede i krigs land, som er der for å bevare freden, og de har ikke våpen.
Og det dør relativt så av dem.
- Viss de fremdeles er der da...

Faren til en vennine av meg jobbet slik.
Husker selvfølgelig ikke hvilket land har var i, og heller ikke hva organisasjon det var...

En døde, i de fire årene han var der nede.
Og han ble påkjørt av en bil.

Våpen = fred?
Rar tankegang... Rar krig! Det er jo egentlig bare barnehage krangling!
"Det var min leke først! Denne sandkassa er bare min!"
Bare at de har sterkere våpen enn plastik spader og trehjulssykkler.
Trådstarter
Sitat av GothQueen
Men...
Det er jo styrker nede i krigs land, som er der for å bevare freden, og de har ikke våpen.
Og det dør relativt så av dem.
- Viss de fremdeles er der da...

Faren til en vennine av meg jobbet slik.
Husker selvfølgelig ikke hvilket land har var i, og heller ikke hva organisasjon det var...

En døde, i de fire årene han var der nede.
Og han ble påkjørt av en bil.

Våpen = fred?
Rar tankegang... Rar krig! Det er jo egentlig bare barnehage krangling!
"Det var min leke først! Denne sandkassa er bare min!"
Bare at de har sterkere våpen enn plastik spader og trehjulssykkler.
Vis hele sitatet...
Fredsbevarende styrker har så absolutt våpen. Skjønner ikke hva du babler om her.
Sitat av GordonFreeman
Fredsbevarende styrker har så absolutt våpen. Skjønner ikke hva du babler om her.
Vis hele sitatet...
De hadde ikke våpen.
:-/
Med mindre du kan drepe noen med pyricept og penicillin?..
Sitat av GothQueen
De hadde ikke våpen.
:-/
Med mindre du kan drepe noen med pyricept og penicillin?..
Vis hele sitatet...
Fredsbevarende styrker (f.eks FN-utplasseringer) har våpen. Men, det er seksjoner innen for denne styrken som jobber med andre ting enn vakt og sikring.
Trådstarter
Sitat av GothQueen
De hadde ikke våpen.
:-/
Med mindre du kan drepe noen med pyricept og penicillin?..
Vis hele sitatet...
Tror du mener leger(?)
Det er ikke noe poeng i å sende fredsbevarende styrker om de ikke har våpen, ganske logisk egentlig.
Hva skal de gjøre med militante opprørerne da? Rope til dem?
Må ha vært en glipp i hukommelsen din...
Ja det er nato som er i regi her, under sterkt press fra USA da selvfølgelig. Bør nat det nato trekkes inn i forhold til 9/11? Svaret her er nei. Nato er en forsarsallianse for nasjoner, beregnet på angrep fra nasjoner. Og det var ikke en nasjon som angrep usa på 11 september, men en liten gruppe mennesker. Faktisk så kan man se på det som en stor politisak, og burde ikke involvere militære middler i det hele tatt. Det hele er et politisk spill. Hvor mye stemmer vant ikke G.W Bush på frykten som ble skapt i Amerikanske hjem?

Når det er sagt så er jeg uenig med at vi gitt inn der til å begynne med, da det helt klart finnes andre områder i verden som trenger hjelpen mer. Som f.eks Sudan eller Sierra Leone. Men når vi først er der nede må vi gjøre jobben skikkelig
Sitat av GordonFreeman
Fra Aftenposten.no.






En norsk soldat ble i dag drept og en annen er kritisk skadet etter at en veibombe eksploderte i Afghanistan.

Dette er tredje nordmann drept i Afghanistan:

  • I mai 2004 døde soldaten Tommy Rødningsby etter at kolonnen han var med i ble angrepet av raketter i Kabul.
Hva synes dere om situasjonen i Afghanistan? Burde norske styrker i det hele tatt være tilstede?
Vis hele sitatet...
Ble litt bekymret når jeg hørte dette først; har et par kompiser som er i Afghanistan nå.

Det jeg kommer til å si nå, gjelder for det meste 2BN, dette fordi jeg ikke er tilstrekkelig informert om Telemarkbataljonens innsats og oppgaver der nede.

2BN kan sies å være mer eller mindre en symbolsk styrke som er i Afghanistan som følge av at Norge også må sende styrker ut pga. internasjonal politikk. Basen til 2BN er inne i samtlige baser fra andre land der nede, og mesteparten av tiden går til trening og puss/vedlikehold. Jeg skal for all del ikke benekte at 2BN også får oppdrag og gjøremål, men det er ikke å benekte at mange av disse rett og slett ikke bidrar til noe.

Jeg for min del mener ikke det er behov for 2BN i Afghanistan, ettersom vi har militært personell fra HJK der. Men for all del; de som har dratt ut (de fleste for pengenes skyld) har søkt og villet dra ut, godt informerte om diverse trusler som f.eks. miner og geriljagrupper.
Sitat av GordonFreeman
Tror du mener leger(?)
Det er ikke noe poeng i å sende fredsbevarende styrker om de ikke har våpen, ganske logisk egentlig.
Hva skal de gjøre med militante opprørerne da? Rope til dem?
Må ha vært en glipp i hukommelsen din...
Vis hele sitatet...
Nei :-/
De bare var der.
Og drev forhandlinger med "the bad guys".
Sitat av DryYouTear
Ble litt bekymret når jeg hørte dette først; har et par kompiser som er i Afghanistan nå.

Det jeg kommer til å si nå, gjelder for det meste 2BN, dette fordi jeg ikke er tilstrekkelig informert om Telemarkbataljonens innsats og oppgaver der nede.

2BN kan sies å være mer eller mindre en symbolsk styrke som er i Afghanistan som følge av at Norge også må sende styrker ut pga. internasjonal politikk. Basen til 2BN er inne i samtlige baser fra andre land der nede, og mesteparten av tiden går til trening og puss/vedlikehold. Jeg skal for all del ikke benekte at 2BN også får oppdrag og gjøremål, men det er ikke å benekte at mange av disse rett og slett ikke bidrar til noe.

Jeg for min del mener ikke det er behov for 2BN i Afghanistan, ettersom vi har militært personell fra HJK der. Men for all del; de som har dratt ut (de fleste for pengenes skyld) har søkt og villet dra ut, godt informerte om diverse trusler som f.eks. miner og geriljagrupper.
Vis hele sitatet...

bra du ikke vet hva du snakker om.
bn2 er fortiden en QRF styrke. dvs de skal rykke ut å hjelpe vist noe går galt.
som feks vist noen blir angrepet og trenger hjelp.
HJK var i kabul og jobbet med sikring og annet.
Det er 2 helt forskjellige oppdrag og 2 helt forskjellige styrker.
Og si at det ikke er bruk for en QRF uten at du vet hva de gjør syns jeg er merkelig.

Syns det er jevlig mange som uttaler seg om ting de ikke har peiling på eller kvalifisert til å påstå det de gjør om her. Greit nok slik blir det på et forum online. men tilgrunne for hva som skjer i afghanistan militært sett ligger ting den normale mann i gata aldri kommer til å kunne bedømme verken for eller imot siden de sitter på informasjon fra nyhetsbilde. Et bilde som verken er representabelt eller omfattende nok til å gjøre noen mening om.

Å sitte å si at det QRF styrken ikke gjør noe og bruke det argumentet at den er samlokalisert med andre nasjoner, når de er i en multinasjonal styrke (ISAF), vitner om at du ikke har det minste peiling på hva som skjer eller har skjedd her nede.
Sist endret av Psych|Com; 12. november 2007 kl. 04:09.
Trådstarter
Sitat av GothQueen
Nei :-/
De bare var der.
Og drev forhandlinger med "the bad guys".
Vis hele sitatet...
Høres ut som enten diplomater (f.eks fra FN eller ambassaden) eller politikere. Men de har ikke parasept og kan heller ikke kalles styrker. Tror du er litt på viddene nå, håper som sagt det er hukommelsen som svikter deg
Sitat av Psych|Com
bra du ikke vet hva du snakker om.
bn2 er fortiden en QRF styrke. dvs de skal rykke ut å hjelpe vist noe går galt.
som feks vist noen blir angrepet og trenger hjelp.
HJK var i kabul og jobbet med sikring og annet.
Det er 2 helt forskjellige oppdrag og 2 helt forskjellige styrker.
Og si at det ikke er bruk for en QRF uten at du vet hva de gjør syns jeg er merkelig.

Syns det er jevlig mange som uttaler seg om ting de ikke har peiling på eller kvalifisert til å påstå det de gjør om her. Greit nok slik blir det på et forum online. men tilgrunne for hva som skjer i afghanistan militært sett ligger ting den normale mann i gata aldri kommer til å kunne bedømme verken for eller imot siden de sitter på informasjon fra nyhetsbilde. Et bilde som verken er representabelt eller omfattende nok til å gjøre noen mening om.

Å sitte å si at det QRF styrken ikke gjør noe og bruke det argumentet at den er samlokalisert med andre nasjoner, når de er i en multinasjonal styrke (ISAF), vitner om at du ikke har det minste peiling på hva som skjer eller har skjedd her nede.
Vis hele sitatet...
Faktisk synes jeg du er den som bør holde kjeft, fordi du tydeligvis vet veldig lite om 2BNs rolle i Afghanistan. 2BN har alltid vært QRF i Afghanistan, dette er ikke noe nytt. Grunnet min "militære bakgrunn", samt at jeg som sagt har et par kompiser som er der nede nå, tror jeg man trygt kan si at jeg vet mer enn en som får all sin informasjon fra VG og Se og Hør. Jeg har heller aldri gitt uttrykk om å ikke kunne skille mellom 2BN og HJK, du bør kanskje lære deg å lese.

Ban, here I come.
hæ?? døde noen i KRIG??
jøss...det hadde vel ingen regnet med?

skjønner ikke at folk blir så sjokkert ass...
kan høres kaldt ut, men serriøst; det er krig, ikke kosefest!

snart blir det vel kjempeoverskrifter "mann våt av å bade, folk i sjokk"
jadda, den var litt på spissen...