Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 7814
Ja, skal homsene/lesbene få lov til å gifte seg på lik linje med heterofile?

Hvis ja, vil dette føre til kjernefamiliens undergang slik vi kjenner den?

Eller er det på høy tid å innse at VI LEVER I 2007 (er det et argument egentlig?) og at homsing/lesbing er helt normalt?

Er homofile par egentlig skikket som foreldre?

Jeg sier tja. Hva sier dere?



P.S. Fant en morsom vits på google:

How do you know when you're at a Gay Picnic?

The Hot Dogs taste like Shit!

Søplete måte å skrive om et viktig tema.
Smakløs/teit vits.

Uannsett, Viktig diskusjon.
JA, homofile/lesbiske skal ha lik rett til å gifte seg som alle andre,
dessuten skal de ha foreldrerett på lik linje med alle andre.

JA, de er like bra som oss.
JA, de har like gode/dårlige oppdragelsesevner.
JA, det er på høy tid at vi innser idiotien i å se ned på folk,
på grunn av seksuelle preferanser.
Sist endret av miles; 9. juni 2007 kl. 16:19.
enetse argumentet jeg ser for meg i MOT dette er at de stakkarsungene kan bli mobbet. men om dette blir en akseptert ting og noe helt normalt. vil da ungene bli mobbet noe spesielt på grunn av dette? Jeg tror ikke det. tror det er bare noe som kanskje skjer de første årene men dør ut med tiden når det er helt akseptert.
http://www.sija.no/index.htm

Selvfølgelig burde homofile få gifte seg på lik linje med heterofile. De burde også få adoptere. Det barn trenger er foreldre som bryr seg og elsker hverandre, uansett kjønn. Det er værre med de barna som har tre fedre og fire mødre som de rullere på annenhver helg.
Studer http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/ så ser du fort at "kjernefamilien" alt er død.
Knut Nærum har oppsummert saken om en eventuell felles ekteskapslov:

7 grunner til å si Ja:

1. De homofile vil det.
2. Og de lesbiske.
3. Det burde vært et ord for alle som har kjæreste av samme kjønn
3. Det var ikke en grunn.
3. Men dette er en grunn : Ekteskap og unger er så fint at flest mulig bør nyte godt av det.
4. Det finnes ingen grunn til å gjøre forskjell på folk. Homofile og lesbiske er akkurat som andre, bortsett fra sexen. Også har de bedre musikksmak. I hvert fall de homofile.
5. Skal discoen bestå som kulturuttrykk, er det nødvendig at de homofile får adoptere.
6. Hvis det blir felles ekteskapslov, slutter de å mase.
7. Det vil irritere biskop Kvarme noe så inni hampen.
Jeg mener at homofile og lesbiske burde få gifte seg på lik linje med andre. Hvorfor skal man tviholde på at retten til å gifte seg kun skal komme de heterofile til gode? Man sier ja til at man skal dele livet sitt med hverandre og offentliggjør det. Er i grunn ikke store greiene å tviholde på.

To personer av samme kjønn kan forsørge et barn like bra som to av forskjellig kjønn, men så kan man også komme inn på det med at barn har godt av å ha to personer av forskjellig kjønn i livet sitt fordi de gjerne står for forskjellige ting. Det har noe med identitet å gjøre. Det er jo nettopp derfor man vil ha flere menn i barnehager og skoler. Jeg mener at de bør få ha barn, men man bør også ta det med identitet i betrakning.

Barn mobbes for alt mulig i dag. At de mobbes for at foreldrene er av samme kjønn er ikke problemet. Problemet er at de mobbes i det hele tatt.. Hadde man ikke blitt mobbet for det ene, så hadde man nok blitt mobbet for det andre.. HAHA! Se på idioten med gul t-skjorte 'a! GULING! GULING!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av etse
enetse argumentet jeg ser for meg i MOT dette er at de stakkarsungene kan bli mobbet. men om dette blir en akseptert ting og noe helt normalt. vil da ungene bli mobbet noe spesielt på grunn av dette?
Vis hele sitatet...
Ungene vil bli mobbet, fordi dette aldri blir HELT godkjent. Det vil alltid finnes konservative homofobe, akkurat som det alltid vil finnes rasisme og vold. Vi kan kalle det hva vi vil, men det vil alltuid være her. Dessverre.
Tror mobbepotensialet for homofili er ganske lite i dag, i alle fall sammenlignet med f.eks. briller eller overvekt hos barna. Skal vi forby nærsynte og overvektige å få barn av den grunn?
Sitat av ivioyner
Tror mobbepotensialet for homofili er ganske lite i dag, i alle fall sammenlignet med f.eks. briller eller overvekt hos barna. Skal vi forby nærsynte og overvektige å få barn av den grunn?
Vis hele sitatet...
Og i så fall vil vi aldri kommer over den mobbekneika før homofile for lov til å adoptere og det ikke blir sett på som noe unormalt å ha to mødre eller to fedre.
Nei sier jeg til en felles ekteskapslov.
Er ingen homsehater, men er jævlig lei av alt styret..hvorfor må de absolutt ha kirkens velsignelse? har det noe å si? Og det er så mye mas og faenskap om homofili for tiden..Det framstår som mer normalt og til og med bedre enn heterofili, jeg kjenner ett par homser og det skal ikke stå på det.

Dessuten tror jeg dette vil påvirke barna som vokser opp under homofile kår voldsomt, både på seksuell identitet og egen identitet..Er vi egentlig klare for noe slikt?
Helt fra steinalderen av har det vært kvinne-mann-barn.
Jeg tviler sterkt på at disse barna blir like normale som andre barn, de vil bli sterkt påvirket..uten tvil.
Det har også med kjønnsroller å gjøre, hvem er mamma, hvem er pappa?
Dette mønsteret vil bli helt jævlig å bryte opp i. Tør garantere at de barna som vokser opp i sånne forhold vil bli marilyn manson freaks.
Sitat av Kaptein Snus
Tør garantere at de barna som vokser opp i sånne forhold vil bli marilyn manson freaks.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med Marilyn Manson?
De burde no få lov til og gifte seg. Men.. Om jeg ikke tar feil gifter de fleste seg i kirker. Og der er det bibelen som ruler, og i bibelen står det at sex med sitt eget kjønn er galt (Corect me if im wrong). Så det krasjer litt der. Det er akkurat som om en islamist skulle sitte og knaske bacon i synagogen. Hvis man forstår poenget?
Men presonlig har jeg ingenting i mot at Lesber eller Homser er sammen, gifter seg, eller adopterer barn.
Selv omm det kan bli vanskelig for barnet uten en Mor/fars figur..!
Sitat av Kaptein Snus
Tør garantere at de barna som vokser opp i sånne forhold vil bli marilyn manson freaks.
Vis hele sitatet...
Da er dine garantier verdt sinnsykt lite.

Jeg kjenner flere som kommer fra slike barndommer.
Ingen av dem minner meg om Marilyn Manson på noen måte.

Edit: Hardcore,
Vi har homofile prester.
Kræsj bom bang.
Sist endret av miles; 9. juni 2007 kl. 17:32.
Jeg er for like rettigheter, men mot ekteskap i kirken. Kirken bør få velge selv, ikke en random broiler fra Arbeiderpartiet som har pisset de riktige opp etter ryggen!
Jeg mener NEI. Det er kukk og fitte. Sånn er det, og sånn burde det fortsette med. Sex er en viktig del av ekteskap. Det fører slekta videre. Adopterer man bare, blir det ikke noe fortsettelse. Er en grunn til at det er som det er. Dessuten er det veldig stor mulighet for at barna deres blir mobba på skolen. Etses argument er nogenlunde riktig. Det vil etterhvert bli normalt med homofile og lesbiske ekteskap om det blir gjort en lov for det, og da vil ikke ungene bli mobbet. Men mest sannsynlig vil det ta mer enn 10 år før dette er normalt. Inntil da eller senere vil barn bli mobbet. Faktisk er det registrert UNDER 2000 homofile + lesbiske samliv i norge. Husker ikke akkurat tallet. 1311 tror jeg. (Må forresten si meg uenig med Don Tomaso som sier at homofile har god musikksmak). Og som Hardcore sier: I kirker er det bibelen som ruler. Jeg tror ikke bibelen sier at å gifte seg med et likt kjønn er feil, men at sex med samme kjønn er "avskyelig". Men anyway, jeg tror nok at man må begynne å gifte seg andre steder da. Men jeg skal ikke skifte tema nå. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye mas om dette! Let`s keep it like always!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg tror heller at barn som vokser opp i strenge religiøse forhold sliter mer, jeg baserer mitt utsagn på et brev som ble sendt til Richard dawkins fra en Middelaldrende kvinne som også hadde blitt antastet av sin lokale prest.
Heldigvis fikk hun ikke gjennomgå det visse alter- og korgutter får gjennomgå (av evt. seksuelle overgrep).

Minnet om møtet med presten gikk under følelsene "ekkelt", men at tanken på hennes nære venn som hadde dødd når hun var ung, brant i hælvette (dette hadde foreldrene informert henne om) fordi hun ikke var kristen, førte til mange horrible mareritt som varte ut i tennårene.

Når dette er hva en religiøs oppvekst kan bringe, så ser jeg ikke det gale i den åpensinnede oppveksten et evt barn av et homofilt par.
At vi til dags dato har folk som absolutt må grave i privatlivet til andre fordi de mener det er umoralskt er forkastelig.
Kanskje de tror at alle barnene av slike par vil vokse opp til å bli homofile, noe man nesten kan beklage de for, vi sier jo alltid "et kristent barn" "et muslimskt barn" selv om vi innerst inne vet at et barn har ikke den videste anelse om helheten og betydningen av å være "kristen" eller "muslim".
De indoktrinerer barna til fremmedhat, at deres 'tro' er den eneste riktige og alt annet er feil uten et snev av kritisk tankegang. Det minner stygt om 1984 der stakkaren i hovedrollen til slutt tror at 2 + 2 = 5 fordi staten sier så.
Sist endret av Dodecha; 9. juni 2007 kl. 17:48.
Tekken20,
Ja, du er jo fornøyd, hvorfor endre noe da?
Hvordan de undertrykte føler seg er da ikke så viktig.
Sist endret av miles; 9. juni 2007 kl. 17:46.
Det finnes unger i dag som vokser opp med homofile foreldre, uten å ta skade av det. Kjenner folk som har fedre/mødre som ikke oppdaget at de var homofile før de var 30-40 år gamle. Foreldrene er ikke dårligere foreldre for det, og ungene vokser opp til å bli respektable mennesker dem også. Vil ikke si at disse ungene er noe dårligere enn andre unger, og det er heller ikke noe de blir mobbet for. Tror at det å la homofile få ha barn vil gå helt fint.

Videre burde homofile få lov til å gifte seg i Den Norske Kirke, i og med at det er en statskirke. Hvis kirken på død og liv ikke vil la homofile få gifte seg, synes jeg ikke vil kan ha en statskirke lenger. Uansett bør vi ikke nekte homofile å gifte seg i tinghuset, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget med at homofile bare kan inngå partnerskap.
Sitat av Kaptein Snus
Jeg tviler sterkt på at disse barna blir like normale som andre barn, de vil bli sterkt påvirket..uten tvil.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du selv var klar over det, men denne setninga er satire på høyt nivå. Uten tvil.
Gifte seg? Nei hvis det å gifte seg er en religiøs handling. Om religionen ikke er for det er det ingen grunn til at de skal få gifte seg heller, men det blir som Laurentius sier. Så lenge de vil være en del av staten får de være tilgjengelige for alle.

Det beste for alle ville vel være å avskaffe statskirken så de får tute som de vil uten å plage oss andre, og å la homofile få gifte seg på tinghuset.
Et par ting: argumentet om at det står i bibelen at homofili er synd/galt, er vel kanskje blant dei viktigaste argumenta for at homofile ikkje skal få gifta seg i kyrkja, men eg vil påpeika at det står ein del rart, for å bruka det uttrykket, i bibelen som i dag blir sett totalt vekk frå. Derfor synest eg at det er rart at nokre ting blir sett vekk ifrå og betrakta som gamaldags i forhold til dagens standardar, medan andre ting ser ein på ting ein skal følga. Eg hugser ikkje mykje konkret, men ting som at ein skal drepa den som bruker klede av to forskjellige slag (td lin og bomull). Tviler på at så veldig mange følger den regelen i dag.
Ellers såg eg at nokon kommenterte at det har vore mor/far/barn sidan steinalderen, og eg kan jo til dømes fortelja at homofili var ganske vanleg i vikingtida i Noreg, så homofili er ikkje akkurat ein nymotens sak. Grunnen til at det er fleire homofile i dag enn for 50 år sida er at det for litt over 50 år sida ulovleg å vera homofil i Noreg.
Så, uansett meiner eg at homofile bør få gifta seg og adoptera på lik linje som alle andre. Argument som at ungane vil bli mobba, er ikkje haldbare. Mi oppleving frå barneskulen var at me brydde oss lite om kva foreldra til dei andre dreiv med.
Ok, her var det mange gode poenger som blir tatt opp.

Men hvordan kan dere bestride at det naturlige og mest fornuftige set-up for en familie er mor, far og barn. (Ikke far, far og far/mor [i.e. transseksuell]).

Jeg mener, hvor mange her stemmer for at jeg skal kunne få gifte meg med 14 kvinner og to geiter hvis jeg ønsker det?
Sist endret av SergeGainsbourg; 9. juni 2007 kl. 20:23.
Kjernefamilien er ikke naturlig, det er en relativt ny institusjon som allerede er død.

Og kan vi prøve å holde kirken utenfor debatten? Ekteskapet er en juridisk og symbolsk institusjon som i dag ikke har noe med religion å gjøre utover at mange velger å gifte seg i kirken.
Først av alt,

Det er to temaer i denne diskusjonen.

1. Skal kirken åpne for homofile ekteskap?
2. Skal par med homofil legning få adoptere barn.

Trådstarter rettet denne diskusjonen mot spørsmål nummer 2. Men det diskuteres kun under spørsmål nummer en i kirken per idag. Kirken har ingenting med adopsjon å gjøre.

Min Bakgrunn:

Jeg er født og oppvokst med heterofile foreldre. Hatt en helt normal oppvekst med både opp og nedturer. Har bodd i Kristiansand i hele mitt liv. Aldri bodd andre steder, og aldri vært borte fra foreldre mer enn et par uker. Høsten 2005 bestemte jeg meg derimot for å gjøre noe annerledes. Jeg bestemte meg for å dra ut et år som utvekslingsstudent i utlandet. Valget falt på USA. Det gikk måneder uten at jeg hadde blitt matcha med en familie, før jeg fikk en e-post rundt to uker før jeg reiste, juli 2006, hvor det stod at jeg hadde blitt matchet med et homofilt par - to lesbiske damer i begynnelsen av tredveårene (30 og 34). Normalt sett i organisasjonen jeg reiste med ville man ikke fått valget å si ja eller nei til familien du blir matchet med. Men siden familien er spesiell for enkelte konservative land - og kanskje også konservative enkeltfamilier fikk jeg altså valget. Jeg var veldig usikker i begynnelsen. Var noe helt annet enn det jeg hadde gått rundt å gledet meg til siden høsten 2005. Men jo mer jeg tenkte på det, og jo mer jeg snakket med venner og familie så fant jeg ut at det var slett ikke noe galt i å ta sjansen på dette. Dette blir jo en veldig ny opplevelse uansett, tenkte jeg. Hvorfor ikke gjøre den ennå mer spesiell? Jeg har nå tilbragt rundt 10 måneder med Laura og Shannon. Skal hjem til Kristiansand om et par uker. Og jeg kan dessuten legge til at jeg er heterofil selv. Ingen tvil om det punktet heller.

Tema 1: Ekteskap

A marriage is an interpersonal relationship with governmental, social, or religious recognition, usually intimate and sexual, and often created as a contract.
Vis hele sitatet...
Et ekteskap er altså en avtale mellom to individer som oppfattes som en avtale om å dele resten av livet med hverandre. Det trenger ikke være religiøst bundet - men ekteskap har absolutt sine røtter i religion.

Diskusjonen kirken har tatt opp her, er om ekteskap bør tillates i kirken, altså ikke andre steder - for kirken har egentlig ingen rett til å bestemme ekteskapets lover andre steder. Jeg er ikke kristen selv. Vet ikke riktig hva jeg tror på for å være ærlig, så du kan vel egentlig kalle meg en ateist.

Ekteskap i kirken er en tradisjon som er tatt opp fra de bibelske tekstene. Dermed mener jeg at det er fullstendig opp til kirken selv å tolke disse tekstene til hvordan de ønsker å styre deres egne regler om ekteskap i kirken. Uansett mener jeg ikke-religiøse ekteskap bør bli akseptert i alle former slik som religiøse ekteskap blir. Da tenker jeg på skattelette, arv, og så videre. Jeg vet ikke helt hvordan dette funker i Norge, men her i South-Carolina har ingen homofile lov til å gifte seg. Man kan dra til Massachusets(?) og gifte seg, men man får kunn skattelette og så videre om man også bor der. Dette kommer selvsagt ikke på tale for mange mennesker, som har familie langt unna denne delstaten av USA. Jeg mener altså at i 2007, bør det norske samfunn godta ikke-religiøse ekteskap mellom homofile som et helt vanlig kristent ekteskap - i hvertfall når det kommer til goder og fordeler et heterofilt ekteskap mellom mann/kvinne får.

Homofile er helt vanlige mennesker som deg og meg. Den seksuelle legningen er forskjellig - men det er alt. Hvor stor påvirkning har DIN seksuelle legning på livet DITT? Ganske liten? Ikke sant?

Tema 2: Adopsjon

Sitat fra adopsjonsforum.no:

Den aller viktigste bakgrunnen for å velge å bli adoptivforeldre er at en ønsker seg barn. Det gjelder både de som allerede har egenfødte barn, og de som av ulike grunner ikke har det.

Den formelle godkjenningen av adoptivforeldre gjøres av norske myndigheter ved ett av de fem regionkontorene under Statens barnevern og familievern (Bufetat). Her følger en kort oppsummering av de viktigste reglene som gjelder for godkjenning av adoptivsøkere:

€Loven fastsetter en nedre aldersgrense på 25 år som vilkår for å adoptere. I retningslinjene er det en øvre aldersgrense på 45 år, som praktiseres noe mer fleksibilt enn den nedre grensen. Hvis f.eks. den ene ektefellen er betydelig yngre, vil man i noen tilfelle tillate en litt høyere alder enn 45 for den andre.

€Det kreves at adoptivsøkere er gift med hverandre når en skal adoptere. Ekteskap eller dokumentert samboerskap (betyr at samboerskapet må være registrert i folkeregisteret) skal ha en varighet på minimum to år.


€Norsk lov åpner også for at enslige kan bli adoptivsøkere. Imidlertid er godkjennelsespraksi i Norge noe strengere for enslige, og det er dessuten få opprinnelsesland som prioriterer enslige søkere.

€Søkerne må i utgangspunktet ha god helse, men det skal legges vekt på søkernes totale omsorgsevne over tid.

€Det kreves at søkerne har sikker økonomi slik at barnet får vokse opp under trygge forhold. Det legges ikke avgjørende vekt på høy inntekt, men at økonomien er trygg og stabil.

€Adoptivbarnet bør være det yngste i familien. Det bør minst være to års aldersforskjell mellom adoptivbarnet og søkernes øvrige barn.
Vis hele sitatet...
Homofile par som ikke er i et ekteskap, om det i det hele tatt er mulig i Norge, kan i teorien bruke et smutthull og adoptere som enslig foreldre. Men da er det jo kun den ene i paret som blir oppført som mor/far, og om denne personen dør - så vil ikke partneren sitte igjen med noen rettigheter. Jeg ser ingen grunn til at homofile personer ikke kan klare å oppfylle disse kravene på lik linje som heterofile personer. Men per i dag i Norge kan ikke homofile partnere søke om adopsjon.

Når det kommer til etikk er det en som sier at barnet kommer til å bli forvirret på sin egen seksuelle legning (Kaptein Snus). Dette stemmer ikke. Jeg siterer:

In 1993, Dean Hamer found the genetic marker Xq28 on the X chromosome. Hamer's study found a link between the Xq28 marker and male homosexuality[24], but the original study's results have been disputed[25]. Flies bearing mutant alleles of the fruitless gene, causes male flies to court and attempt to mate exclusively with other males.
Vis hele sitatet...
Dette kan selvsagt diskuteres. Noen tror at homofili er et valg - og bevisene er ikke bevis nok til å være 100% sikkert. Det er ikke mye her i verden som er 100% sikkert - om man faktisk tenker over det. Jeg mener at det aller, aller mest sannsynlige, etter å ha lest om disse undersøkelsene og etter å ha bodd med et homofilt par, er at homofili ligger i en genetisk abnormalitet. Jeg vil personlig ikke kalle det en genetisk feil, men jeg kan forstå personer som kaller det for det. Alle har sin egen mening og bør respekteres for den.

Mange grupper i dagets samfunn blir kritisert for de dårlige sidene sine. Mange sier utlendinger er kriminelle. Betyr det at alle er kriminelle? Mange sier at homofile er mentalt syke. Betyr det at alle homofile er mentalt syke?

Og det er akkurat det som er spørsmålet her. Er et homofilt par mentalt frisk nok til å adoptere et barn? Er homofile ansvarsfulle nok? Kommer barnet til å få en god oppvekst?

ALLE disse spørsmålene blir stilt til HVERT ENESTE PAR/INDIVID som ønsker å adoptere. Hver eneste søknad blir behandlet INDIVIDUELT. Jeg kan ikke se en ENESTE god grunn for at homofile ikke er normale personer. Hva er det som er så unormalt med dem? Den seksuelle legningen? Jasså? Men hvordan går den ut over livet ditt og valgene du tar da? De aller, aller fleste som er imot homofiles rettigheter kjenner ikke homofile selv. Det betyr ikke at alle som støtter de homofile har noe særlig bedre kjennskap til homofile heller. Men poenget mitt er at de fleste som faktisk har tatt seg tid til å bli kjent med et homofilt individ på lik linje som heterofile individer, faktisk ikke ser noe unormalt med de homofile - i hvert fall ikke på grunn av seksualiteten.

Noen ganger skulle jeg ønske disse respekterte prestene i samfunnet vårt, som mener homofile mennesker er tatt opp av demoner ville blitt kjent med personen uten å vite at personen er homofil. Om de hadde blitt kjent med et fantastisk menneske, for å så kjenne personen godt over lang tid, for å SÅ få vite at personen faktisk er homofil. Kanskje da hadde de sett at demoner kanskje ikke er så ille? Og at kanskje disse demonene er bedre enn deres Gud.

Bakord og siteringer:

Alle har rett til å mene hva de vil, og jeg respekterer alle på meningen de har.
Dere må beklage at oppbyggingen av denne teksten er litt rotete. Som sagt så har jeg ikke brukt norsk-kunnskapen min i det hele tatt siden August. Skrivefeiler og slikt er det sikkert fleng av. Trenger ikke kritisere meg på akkurat det. Siteringen min er wikipedia og adopsjonsforumet. Jeg er klar over at wikipedia ikke alltid er en god kilde for tekster - men jeg har lest litteratur som støtter opp mot disse siteringene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_orientation#Genetic
http://en.wikipedia.org/wiki/Marriage
http://www.adopsjonsforum.no/

Edit:

Sitat av Laurentius
Videre burde homofile få lov til å gifte seg i Den Norske Kirke, i og med at det er en statskirke. Hvis kirken på død og liv ikke vil la homofile få gifte seg, synes jeg ikke vil kan ha en statskirke lenger. Uansett bør vi ikke nekte homofile å gifte seg i tinghuset, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget med at homofile bare kan inngå partnerskap.
Vis hele sitatet...
Dette er et aspekt jeg ikke har tenkt på enda. Men hva er da poenget med en statskirke? En kirke går etter bibelen. Og om kirken ikke følger bibelen kan den vel ikke klassifiseres som en kirke lenger?
Sist endret av ochryl; 9. juni 2007 kl. 20:49.
Jada la de gifte seg, det driter jeg i. Men å adoptere liker jeg ikke. Helt imot. Vokse opp med to pappaer er bare absurd i mitt syn~
Sitat av Archj
Jada la de gifte seg, det driter jeg i. Men å adoptere liker jeg ikke. Helt imot. Vokse opp med to pappaer er bare absurd i mitt syn~
Vis hele sitatet...
Det er absurd? Hvorfor?
1) Det er svært mye synsing her - og dette er egentlig ikke en plass for subjektiv tenking. Greit at noen ikke liker at homofile adopterer barn, men det blir feil å si at de vil ta skade av det, når man ikke har bakgrunn for å påstå dette. Det er undersøkt på dette, og flere "bekjente" kommer også frem her, som eksempler på at man ikke tar skade av å ha homofile foreldre. Eod.

2) Så lenge kirken kaller seg selv for STATSkirken, og man er medlem fra man blir født, bør det være like rettigheter for alle. Og at kirken får et ord her, er egentlig helt absurd.

3) Homofili er like naturlig som å være hetero. Det finnes dyrearter med homofili over alt i naturen, og det er ingen bevis for at det ikke har eksistert homofile siden menneskets begynnelse. I mange samfunn var det helt normalt å ha én mannelig, og én kvinnelig partner.

Jeg liker ikke negroide. Jeg syntes at huden deres er ekle, og det er en unormal farge å ha i Norge. Jeg vil ikke la de gifte seg, fordi det er bare beskrevet om slaver fra Afrika i bibelen, ergo de er nødt til å være mindre verdt enn oss.
For 50 år siden hadde denne setningen gitt folket mye mening. Like mye vil en lignende setning om homofili være helt uakseptabel om 50 år. VI bestemmer ikke hva som er naturlig, tiden gjør.
Sitat av ochryl
Det er absurd? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi det er mitt syn på det. Enkelt og greit.
Det skjønte jeg.
Men du forklarer ikke synet ditt.

Hvorfor er det unormalt og absurd? Hvilke situasjoner ville barnet komme opp i som hadde blitt absurd for deg? Er bare nyskjerrig. Du skal få lov å mene akkurat det du vil.
syns de skal få gifte seg så mye de vil, men om de skal få adoptere barn er jeg mer usikker på
Heisann, har ikke tatt meg tid til å lese hele tråden. Jeg er sikker på att det er mange gode argumenter her. Mine tanker:

Det er meget mulig at "vi lever i 2007" ikke er noe argument for, og det er godt mulig at det har seg slik med flere av "for" argumentene. Men hva er egentlig argumentene mot?

Gammel kristelig konservativitet og fordommer spør du meg. Ola Nordmann er ikke vandt med dette, og er livredd for å liberalisere seg.

Men hva har det egentlig å si hva kjønn man har, nå i likestillingens dager. Jeg kjenner en del homofile, av begge kjønn. Å jeg må si som så, at jeg skjelden treffer mer åpne, hyggeleige, engasjerte osv. personer enn homofile. Og nå når dette har gått opp for meg, er fordommene mine forsvunnet. Hva de driver med under dyna er ikke lenger noe som opptar hodet mitt og gjør at jeg vemmes med å prate med en "homse". Å når denne barriæren er nede, så her jeg heller ingen fordommer. Jeg ser dem som personer, uavhengig av legning, og som sagt ofte veldig gode personer. Men jeg tror det mye er disse fordommene (i tillegg til prisipper med rot i år 1438) som gjør att folk tenker på homofile som annerledes.

Så klart er homofile annerledes, men vi er alle annerledes. Noen røyker hasj i det skjulte. Andre drikker for mye. Mens noen har vektproblemer. Andre igjen sitter for mye på PC og sliter med sosiale evner. Deres fordel er att det ikke er like synlig, ikke like fordomsfult. Mens personer som er anderledes på den måten att de faller for parsoner av samme kjønn, ikke skal få lave livet sit fullt ut, gifte seg som er "the big happening" i livet for veldig mange av oss. det forstår jeg ikke helt.

Det finnes fetisister av alle slag, å en fetish kan fort omtales som en legning. Mange er nødt til å ha rollespill for å kunne gjennomføre et samleie, mens andre er avhengi av anale leker, gummi/latex, frukt, tær osvosv. Men disse trenger ikke vise dette offentlig. Dissekan finne sin partner gifte seg, og leve ut sine særheter i fred og ro, men alikevel bli behandlet som "normale". Det kan ikke en person som er avhengi av noe mer, en person som ikke bare ar avhengi av en av samme kjønn for å bli sesuelt opphisset, men er avhengig av en av samme kjønn for å bli forelsket, for å elske et medmenneske, for å hære i et forhold.

Og hva er det vi opplever i et forhold alle av oss:
Love at first sight.
Forelskelse. Varme følelser som strømmer gjennom deg når du møter blikke fra sin elskende.
Den første kinoturen.
Den første kvelden med henne i armene.
Det første kysset.
Det og fortelle sin mor og far om din kjære.
Det å bli ertet på av mor og far fordi en vandrer runt i transe, og bare tenker på sin elskede.
Det første samleiet.
Planer om barn.
Planer og drømmer om giftemål.

Alt dette er fantastisk for oss hetrofile. Men for våre medmennesker, de homofile er mye av dette fylt av frykt og nervøsitet, for og bli møtt av fordommer, og dømninger. Frykt for sinte foreldre osv. Tanker om å aldri kunne gjøre mye av der som vi i et "normalt" parforhold tenker på som naturlig.

Og hva er det som er det store motargumentet?
- Det er ikke naturlig!

Men hva er det som er unaturlig med det. Homofili er ikke kjemisk blanding som er fremstilt i et laboratorium. Homofili et kanskje et unntak, et avvik. Men hva er det vi alle har hørt og godtatt opp igjennom årene? - Ingen regel uten unntak. Har vi hørt, og vi har godtatt det. Men vi kan ikke godta homofili som et unntak fra regelen. Som en del av den balansen som naturen er. Men jeg vil si att homofili er et unntak fra regelen, og fult ut naturlig. Tross biologiske sperre ang. formering. Og argumentet "unaturlig" kun er tilstede for å dekke over fatka: Frykt, fordommer, konservativitet osv.

Åså kan man jo si: Jamen disse argumentene kan brukes på pedofili, nekrofili osv.

Men nei, Pedofile skader barn, aoldtektsforbrytere skader offerne sine, nekrifile skader de døder rykte. Men homofile skader ingen, ikke samfunnet, ikke noen.

Det vi ikke skal glemme, er at i dag har homofile det ganske fritt. De kan være åpne om sin legning uten å bli hengt som de ville blitt i 1684. De kan være forsterforeldre, og de kan ha egne barn om de jukser og finner seg ei god venninde og krysser "feil" av i papirer. Men når det er såpass fritt. Hvorfor kan de ikke få hele pakken, giftemål, vurdering for adopsjon, lov til å gi blod osv.

Hvordan ville du følt deg om du ikke kunne får utføre din største drøm, fordi du var for feit etc. Det handler ikke om gutt og jente, gutt og gutt eller jente og jente. Det handler heller ikke om alle homofile. Men det handler om menneskeverd og om likestilling.

Å jeg må selv si det, at når jeg ser tilbake på livet jeg har hatt i min familie. Så tenker jeg mange ganger at jeg like gjerne kunne vokst ut i et stabilt hjem, homofilt eller ikke.

Jeg syns vi skal si ja til menneskeverd. Ja til likestilling. Og ja til homofilt ekteskap.

Men så må heller ikke deav dere som er homofile glemme att dere er heldige som lever nå, og ikke for 200 år siden.

(no offence to noone)

Btw. Har en god del homofile venner som kommer til å le seg skakke av den vitsen din xD
Sist endret av eXpergefacio; 10. juni 2007 kl. 02:15.
Jeg har gode venner som har vokst opp med homofile foreldre. De har aldri blitt mobbet. Folk har vært nyskjerrige, men de har ALDRI blitt mobbet. Homofobe kunne sikkert se gevinst i å mobbe BARN av homofile, men tingen er at en homofob ikke like lett tørr ytre seg slik blandt unge i dag, ettersom de ikke har spesiellt stor støtte. (slik er det værtfall i mitt miljø.)

Jeg kjenner disse menneskene, og de er akkurat som alle andre. Man kan umulig se forskjell på barn av homofile og hetrofile.

Jeg synes at så lenge Norge har statskirke så skal homofile få lov til å gifte seg. Om stat og kirke bør være splittet er en helt annen diskusjon. Det står mye i bibelen, blandt annet at vi ikke skal spise gris (2. Mosebok kap. 11 1-8), men vi gjør det likevel.
Sitat av lovebadger
Det står mye i bibelen, blandt annet at vi ikke skal spise gris (2. Mosebok kap. 11 1-8), men vi gjør det likevel.
Vis hele sitatet...
Jo, fanden kan også lese bibelen. Har en følelse av at kristne i dag (dvs. noen av dem, jeg ønsker ikke å være generaliserende, men realistisk) bare er kristne når det passe dem. Og bare leser det i bibelen som passer dem. Føler dette er feil, og at det å hente argumenter fra denne boken i er holdbart slik det er i dag.
Stakkars tenåringer som skal vokse opp og bli lurt til å tro at homofili er normalt - for det er det ikke. Det har aldri vært normalt, og kommer aldri til å bli normalt. (He made them Adam & Eva, not Adam & Steve) Men det er normalt at ungdommer i puberteten kan bli betatt og kanskje forelsket i en av samme kjønn. Dette skyldes en del forvirra hormoner som ikke har funnet sin rette plass i systemet enda. Hvis da velmenende voksne gir uttrykk for at slike følelser er ensbetydende med at du er homofil, da er vi med på å ødelegge mennesker. Unger i puberteten burde få undervisning om dette i skolen.
At enkelte velger å leve i homofilt samliv, får være opp til den enkelte, men hvorfor skal de på død og liv ha kirkens velsignelse til dette? Og hvorfor må så mange homofile absolutt bli prest, når de vet at Bibelen sier at det er unormalt og avskyelig?
Sitat av ochryl
Det skjønte jeg.
Men du forklarer ikke synet ditt.

Hvorfor er det unormalt og absurd? Hvilke situasjoner ville barnet komme opp i som hadde blitt absurd for deg? Er bare nyskjerrig. Du skal få lov å mene akkurat det du vil.
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at menn har penis og damer har vagina, for å si det på den pene måten. Og to pappaer hadde hvertfall skrudd hodet mitt, når jeg blir med min første bestekompis hjem for første gang også har faren hans en dame ...

Edit: Skrev at damer hadde penis, lal
Sist endret av Archj; 10. juni 2007 kl. 02:39.
Sitat av Mefiboset
Stakkars tenåringer som skal vokse opp og bli lurt til å tro at homofili er normalt - for det er det ikke. Det har aldri vært normalt, og kommer aldri til å bli normalt. (He made them Adam & Eva, not Adam & Steve) Men det er normalt at ungdommer i puberteten kan bli betatt og kanskje forelsket i en av samme kjønn. Dette skyldes en del forvirra hormoner som ikke har funnet sin rette plass i systemet enda. Hvis da velmenende voksne gir uttrykk for at slike følelser er ensbetydende med at du er homofil, da er vi med på å ødelegge mennesker. Unger i puberteten burde få undervisning om dette i skolen.
At enkelte velger å leve i homofilt samliv, får være opp til den enkelte, men hvorfor skal de på død og liv ha kirkens velsignelse til dette? Og hvorfor må så mange homofile absolutt bli prest, når de vet at Bibelen sier at det er unormalt og avskyelig?
Vis hele sitatet...
Haha, du forklarer om "forvirrede" hormoner som om det var vitenskapelig fakta.
Kristne homofile må ikke absolutt bli prest - men de tror også på gud, og vil tjene han. Er ikke det en flott tanke vel? Som jeg sa tidligere, da du ble født, var det ikke uvanlig at man hadde samme syn på mørkhudede.
Når det først er sagt sånn tusen ganger her inne at "Bibelen sier.." så vil jeg påpeke at Bibelen kan tolkes på mange, mange måter. Det er opp til hvor du leser og hvem som leser.

Ja, homofile burde få kirkens tillatelse til å gifte seg, under den forutsetning at de er kristne. Ja, homofile burde fått adoptere på lik linje med alle andre mennesker. Saken er at du har ikke noen som helst form for garanti for gode foreldre. Hvem som helst heterofile kan bli foreldre i dag, og det er mange unger som sliter med dårlig oppvekst og dårlige foreldre.

Når det gjelder mobbing, så vil man ikke bli mobbet om homofili blir akseptert. Det vil ikke bli mobbing om unger blir oppdratt slik at det er greit å være homofil. Det er miljøet som skaper mennesker. Det vil alltid finnes homofobe, dessverre, men så lenge homofobe er i mindretall så vil ikke vi få mobbing. Jeg syns også at "ungene blir mobbet" er et godt nok argument. Da vil du ikke ta tak i problemet, men heller gå en omvei rundt. Hvilken løsning er det?

Som avslutning vil jeg legge til at jeg tror ikke at unger med homofile foreldre vil bli påvirket på en negativ måte. Jeg tror heller de vil bli mindre trangsynt og mer akseptable. Jeg tror ikke at det vil gå utover legningen deres, da jeg tror ikke legning kan bestemmes av noen, verken foreldre eller venner. Jeg tror at det ikke er et valg. Jeg tror heller det er genetisk.

Det er på tide å åpne øynene og godta at det er mennesker forskjellige fra oss.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Som verken homofil eller religiøs synest jeg likevel at det virker logisk at dersom homofile/lesbiske skal gifte seg i kirken, er det jo en religiøs handling. Da burde det følge reglene til den religionen, som f.eks kristendom:
Paulus`brev til romerne, kapittel 1q8, vers 27

På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.
Vis hele sitatet...
edit: Jeg har sikkert sagt noe som de fleste allerede har tatt opp, men det er bare mitt eget syn på saken. Forøvring veldig dårlig start på tråden, med dårlige vitser og useriøse greier.
Sist endret av mkey; 10. juni 2007 kl. 12:48.
Mener du at dette sitatet på noen måte rettferdiggjør undertrykkelse av homofile?
Bibelen er ett produkt av sin tid, den kan ikke tas bokstavelig i vår tid, imho.
Sist endret av miles; 10. juni 2007 kl. 12:53. Grunn: et eller ett??
Hvorfor alt maset om kirka? Spørsmålet om homofile skal kunne gifte seg i kirka kommer i neste rekke. Det man ønsker nå er å la homofile gifte seg. Kirka er bare en av flere organisasjoner med vigselsrett.
Sitat av commie
Hvorfor alt maset om kirka? Spørsmålet om homofile skal kunne gifte seg i kirka kommer i neste rekke. Det man ønsker nå er å la homofile gifte seg. Kirka er bare en av flere organisasjoner med vigselsrett.
Vis hele sitatet...
Fordi det er kirka som sier nei her. Human-Etisk forbund sier at de vil vie homofile.
Kirka sier muligens nei, men debatten handler om den juridiske ordningen, ikke om kirka skal vie homofile, det må kirka finne ut av selv. I dag kan ikke homofile gifte seg, ei heller hos HEF eller andre som vil vie homofile siden de ikke omfattes av lovverket. Bibelsitater og hva DNK mener er i så måte rimelig irrelevant for debatten, med mindre man allerede anser lovverket som forandret.

Dagens partnerskapslov er så og si lik ekteskapsloven, bortsett fra kapittel 2 om prøving av ekteskapsvilkår og kapittel 3 om vigsel i ekteskapsloven. I tillegg sier adopsjonsloven at "... andre enn ektefeller kan ikke adoptere sammen." og partnerskapsloven: "... Adopsjonslovens regler om ektefeller gjelder ikke for registrert partnerskap."

Det man ønsker er at homofile og heterofile skal samles om samme lov, ekteskapsloven. Det finnes ingen rasjonell grunn til at homofile skal være forvist til et lekeekteskap som partnerskapsloven legger opp til.

Kirka har meg bekjent ikke vigselsplikt og blir derfor ikke tvunget til å vie homofile, noe som vel er enda en spiker i kista på statskirka, men det er en annen debatt...
Jeg har ikke studert de vitenskapelige fakta om puberteten så nøye, men jeg har selv vært ung en gang (for lenge, lenge siden) og jeg vet at fenomenet med tiltrekning av eget kjønn kan forekomme. Mitt poeng er at tenåringer i dag bør få vite at sånne følelser kan være normalt i en periode, men de bør IKKE oppmuntres til å begynne å eksperimentere med sex med en av samme kjønn. Jeg er helt sikker på at det vil være skadelig, og kan føre til at man blir homofil.
Mefiboset: Du blir ikke homofil, det er noe du er født som. Videre antar du at homofile foreldre oppfordrer ungene til å bli homofile, noe jeg absolutt ikke ser på som noen selvfølge.

Videre hørte jeg nok det beste argumentet jeg har hørt i adopsjonssaken i dag; Om ungene blir litt mobbet for homofile foreldre har egentlig ingenting å si, siden de uansett vil ha det mye bedre i Norge enn på et tilfeldig barnehjem i den tredje verden.
Sitat av Mefiboset
Jeg har ikke studert de vitenskapelige fakta om puberteten så nøye, men jeg har selv vært ung en gang (for lenge, lenge siden) og jeg vet at fenomenet med tiltrekning av eget kjønn kan forekomme. Mitt poeng er at tenåringer i dag bør få vite at sånne følelser kan være normalt i en periode, men de bør IKKE oppmuntres til å begynne å eksperimentere med sex med en av samme kjønn. Jeg er helt sikker på at det vil være skadelig, og kan føre til at man blir homofil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager vil du dra seksualundervisningen i skolen tilbake til 50-tallet? Det er absolutt ingen som "oppmuntrer til å begynne å eksperimentere med sex med en av samme kjønn", vi har strengt tatt kommet forbi den epoken for lengst. Det å være homofil er i dag svært akseptert hvis du ikke har fått med deg det.
Såklart! Ja, ja, ja! Hvem faen bryr seg hva ANDRE folk gjør?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mefiboset
Jeg har ikke studert de vitenskapelige fakta om puberteten så nøye, men jeg har selv vært ung en gang (for lenge, lenge siden) og jeg vet at fenomenet med tiltrekning av eget kjønn kan forekomme. Mitt poeng er at tenåringer i dag bør få vite at sånne følelser kan være normalt i en periode, men de bør IKKE oppmuntres til å begynne å eksperimentere med sex med en av samme kjønn. Jeg er helt sikker på at det vil være skadelig, og kan føre til at man blir homofil.
Vis hele sitatet...
Stikk i strid med all forsking.

Stortsett all forsking tyder at seksuell legning i minimal grad blir påvirka av det du opplever, så frykta di bunner i homofobi, og ikkje rasjonell tenking.
Sitat av Dodecha
Jeg tror heller at barn som vokser opp i strenge religiøse forhold sliter mer, jeg baserer mitt utsagn på et brev som ble sendt til Richard dawkins fra en Middelaldrende kvinne som også hadde blitt antastet av sin lokale prest.
Heldigvis fikk hun ikke gjennomgå det visse alter- og korgutter får gjennomgå (av evt. seksuelle overgrep).

Minnet om møtet med presten gikk under følelsene "ekkelt", men at tanken på hennes nære venn som hadde dødd når hun var ung, brant i hælvette (dette hadde foreldrene informert henne om) fordi hun ikke var kristen, førte til mange horrible mareritt som varte ut i tennårene.

Når dette er hva en religiøs oppvekst kan bringe, så ser jeg ikke det gale i den åpensinnede oppveksten et evt barn av et homofilt par.
At vi til dags dato har folk som absolutt må grave i privatlivet til andre fordi de mener det er umoralskt er forkastelig.
Kanskje de tror at alle barnene av slike par vil vokse opp til å bli homofile, noe man nesten kan beklage de for, vi sier jo alltid "et kristent barn" "et muslimskt barn" selv om vi innerst inne vet at et barn har ikke den videste anelse om helheten og betydningen av å være "kristen" eller "muslim".
De indoktrinerer barna til fremmedhat, at deres 'tro' er den eneste riktige og alt annet er feil uten et snev av kritisk tankegang. Det minner stygt om 1984 der stakkaren i hovedrollen til slutt tror at 2 + 2 = 5 fordi staten sier så.
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt enig i at det er forferdelig dumt, trist, og vanskelig for barn som vokser opp i hjem der alt går i regler. Ikke lov til å gjøre noe. Men det ser ut til at du peker til kristendommen. Hvis du har skjønt noe som helst av det kristendommen handler om, vet du at det er IKKE regler. Men selvfølgelig, det finnes jo de som er litt hjernebrent. Om jeg har skjønt det riktig er det dette du sier: Å vokse opp i en kristen familie er værre enn å vokse opp med homofile/lesbiske foreldre. Derfor er jeg for ekteskapsloven..

Krizzeyboi: Du har absolutt rett. Det var teit sagt av meg å si at vi ikke skal endre på noe pga. jeg er fornøyd.

homofile, heterofile og lesbiske er akkurat like bra mennesker. Men lover burde ikke forandres eller legges til bare fordi tidene forandrer seg. Det er ikke lenge siden grunnloven ble lagt. En lov er en lov. I stedet for å holde seg til den loven man har, legger man bare til nye, og forandrer dem. Hvorfor det? Fordi 1300 mennesker i Norge vil det? Vi er nesten 6.000.000 mennesker i norge!

Sitat av Laurentius
Mefiboset: Du blir ikke homofil, det er noe du er født som. Videre antar du at homofile foreldre oppfordrer ungene til å bli homofile, noe jeg absolutt ikke ser på som noen selvfølge.

Videre hørte jeg nok det beste argumentet jeg har hørt i adopsjonssaken i dag; Om ungene blir litt mobbet for homofile foreldre har egentlig ingenting å si, siden de uansett vil ha det mye bedre i Norge enn på et tilfeldig barnehjem i den tredje verden.
Vis hele sitatet...

Det er mulig å bli homofil etterhvert. Man er ikke nødvendigvis født med det. Man kan vokse inn i det pga. miljø. Jo mer vi sier: "Alle er like bra, homofili er greit", jo flere homofile blir det. Før i tiden var det ikke mange homofile i norge. Og det er det en grunn til..
Sitat av tekken20
(...)Men lover burde ikke forandres eller legges til bare fordi tidene forandrer seg. (...)

Det er mulig å bli homofil etterhvert. Man er ikke nødvendigvis født med det. Man kan vokse inn i det pga. miljø. Jo mer vi sier: "Alle er like bra, homofili er greit", jo flere homofile blir det. Før i tiden var det ikke mange homofile i norge. Og det er det en grunn til..
Vis hele sitatet...
1. Lover er til for å gjenskape rettsfølelsen til folket, altså det folk synes er galt skal være ulovlig. Da må jo lovene forandres, nå som folk flest mener at homofile bør få gifte seg!

2. Nei, nei, nei! Homofil er ikke noe du blir. Mange oppdager det ikke før de begynner å komme litt opp i årene, men det betyr ikke at de ikke har vært homofil hele tiden. Du mener at homofili er et valg? Hadde du klart å bli hard av å ta på kuken min? Hvis du svarer nei, innser du at det ikke er et valg! Og det har alltid vært homofile, selv om mange ikke har tørret å stå frem i tidligere tider, bl.a. pga kristendommen som definerer det som en synd.

edit: Mener du forresten at det er dumt at flere blir homofile? Det er jo faktisk en glimrende måte å forhindre overbefolkning på!
Sist endret av Laurentius; 11. juni 2007 kl. 17:54.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av tekken20
homofile, heterofile og lesbiske er akkurat like bra mennesker. Men lover burde ikke forandres eller legges til bare fordi tidene forandrer seg. Det er ikke lenge siden grunnloven ble lagt. En lov er en lov. I stedet for å holde seg til den loven man har, legger man bare til nye, og forandrer dem. Hvorfor det? Fordi 1300 mennesker i Norge vil det? Vi er nesten 6.000.000 mennesker i norge!
Vis hele sitatet...
Lover burde jo til enhver tid forandres og fjernes etterhvert som ting utvikler seg. Det hadde vært ille om jøder fortsatt ikke hadde adgang til Norge, og den paragrafen forsvant fra grunnloven alt i 1851. Lovverket må til enhver tid speile samfunnet.
Sitat av tekken20
Det er mulig å bli homofil etterhvert. Man er ikke nødvendigvis født med det. Man kan vokse inn i det pga. miljø. Jo mer vi sier: "Alle er like bra, homofili er greit", jo flere homofile blir det. Før i tiden var det ikke mange homofile i norge. Og det er det en grunn til..
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å bli homofil og det å komme ut av skapet. Grunnen til at det er flere åpne homofile i norge nå enn for 10 - 20 - 30 år siden er at det har blitt mer og mer akseptert av folk, ikke at flere prosent av befolkningen er homofile. Det å vokse inn i det funker heller ikke. Du kan tross alt ikke styre følelsene dine.