Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 11482
jeg har en besteveninne som har starta å teste mye dop, jeg holder jo på med det selv så hakke så mye å si...
vil ikke at hun skal drive med sånt... føkker opp ganske mye, hverfall når man er 15.
hva synes dere?
er det greit at en 15år gammel jente røyker hasj,sniffer amf... og popper rohypnol?
Hasj går vel greit.. Resten synes jeg hu er litt ung for. Ihvertfall om hun prøver mer enn en gang.
Men som du selv sier, så driver du på med det selv. Uten å vite hvor gammel du er, eller hvilke rusvaner du har, så er det vel ikke så merkelig at hun driver på med det samme som deg, dersom dere er bestevenner? Sjekk deg selv i speilet, før du ser på andre.
Kort sagt: Nei...
Synes ho skal stoppe når leken er god.
Hasj, går greit. men resten er det på tide å slutte med.
Det er jo overhodet ikke bra at hun driver med noe sånt i det hele tatt... hasj er jo ikke av det sterkeste som sikkert mange vet! (jeg er ikke noe ekspert i det hele tatt), men akkurat når det gjelder hasj har jeg noen venner som driver for mye med det! Ikke bare at det blir en ekstra utgift, men én av de har symptomer til å utvikle shizofreni! :s

jeg vil bare si at jeg overhodet ikke er ekspert på temaet, men du trenger ikke være ekspert for å si at det er skadelig å hoppe ut av 10.etasje på et hus rett ned i bakken, eller krasje i en bil i 100!
Du har jo ikke så mye du skulle sagt Benji.. Men er helt enig, alt utenom hasj er dumt å drive med! Men så lenge du bruker det selv så burde du kanskje få noen som ikke driver med det selv til å snakke med ho.

Blir akkurat som når mamma satt med en sigg i kjeften å snakka om hvor farlig det var å røyke...

Edit: Mener ikke at det er smart å røyke hasj, men siden jeg gjør det selv og ikke har fått noen andre bivirkninger enn ett litt tregere hode og avhengighet så har jeg ikke noe imot at folk driver med det.

Amf derimot har jeg også gått på, og det fucker opp en god del! Prøv å vis henne ett skikkelig narkovrak så kanskje ho innser alvoret.

Men at 1000 personer sier at ho må slutte er ikke alltid det beste, siden de fleste som går på noe har hørt det 1000 ganger fra før.
Sist endret av Cybergasm; 3. august 2005 kl. 18:46.
[quote=el_bamso]Det er jo overhodet ikke bra at hun driver med noe sånt i det hele tatt... hasj er jo ikke av det sterkeste som sikkert mange vet! (jeg er ikke noe ekspert i det hele tatt), men akkurat når det gjelder hasj har jeg noen venner som driver for mye med det! Ikke bare at det blir en ekstra utgift, men én av de har symptomer til å utvikle shizofreni! :s [quote]

Hvis man får shizofreni av hasj må man ha røyka i noen år. Med mindre man har det latent i kroppen...
Sist endret av TEHb; 3. august 2005 kl. 18:47.
Benji's Avatar
Trådstarter
jeg er 16, har drevet med dop i et år, nå driver jeg bare med hasj...
vet at hasj ikke er så farlig, men å kombinere hasj med snorte middler tror jeg ikke er sunt for noen.
man kanke sammelinge dop med å hoppe fra 10'ende etasje... eller bli kjørt over av en bil?
At hasj _ikke_ er farlig er jo bare vås og tull. Folk sier at de røyker litt av og til, men hva skjer når dere ikke klare å kontrolere det lengre?

Dette er jo bare starten.

16 år og røyker?
personlig så er jeg mot alle rusmidler forutenom alkohol. Det er en grunn til at det er forbudt, uansett hva dere sier

Jeg syntes hun burde slutte før hun vraker seg selv.
r33l: er nok ikke helt enig, men noe greier ikke å styre sine lyster det er et problem.
har du prøv?
Benji: Min filosofi når det kommer til rusmidler er at det ikke er hvilket stof man bruker, men hvor ofte/mye man bruker stoff i det hele tatt. Jeg mener for eksempel at det er mye verre å drikke seg full tre ganger i uka enn å skyte heroin en tre ganger i året. Alt handler om selvkontroll. Å ikke bli avhengig.

Dette funker fint for meg, men det er ikke dermed sagt at det funker fint for andre.
Jeg tror ingen i verden, hverken unge eller gamle, har noe godt av å bruke rusmidler ofte, spessielt ikke de midlene som er vanedannende.

Hold dere til psykedelika og et godt glass vin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Responsible_drug_use
Alt med måte!
Sitat av Benji
jeg er 16, har drevet med dop i et år, nå driver jeg bare med hasj...
vet at hasj ikke er så farlig, men å kombinere hasj med snorte middler tror jeg ikke er sunt for noen.
man kanke sammelinge dop med å hoppe fra 10'ende etasje... eller bli kjørt over av en bil?
Vis hele sitatet...

Det var da overhodet ikke det jeg skrev heller, jeg sa bare at jeg ikke er ekspert på området, og jeg mente at man ikke trenger å være ekspert på newtons lover for å forstå sammenghengen mellom fritt fall fra 10. etasje og møtet med bakken

Ei heller ekspert på kollisjon i høy fart for å forstå hvor vondt det kan bli.

Ei heller at jeg er noen ekspert på hasj eller andre narkotiske midler, jeg bare ser på resultatene av mine venners hasjbruk, hvordan det skaper avhengighet og vonde stunder.

Benji: Tror du du det er farlig å gjøre noe av det som står over, er du ekspert på noe av dette (bortsett fra hasj)? Men du kan alikevel se konsekvenser, det er det jeg vil frem til.
litt vanskelig å vite hva jeg skal ta tak i nå.
kan begynne med å si meg helt enig "el_bamso", som bare prøve å fortelle noe på en litt annen måte.

en annen ting jeg vil si er at alle er forskjellige(hehe, noe ingen viste) og at dette gjør at alle blir påvirket av stoffer på forskjellige måter. det vil si at ingen får den samme rusen, og ingen vil jeg tørre å påstå får den samme rusen to ganger. det vil også si at noen greier med mer selvvilje å bare holde seg til en joint i uka, eller i måneden, andre "må" gjøre det hele tiden. det er akkurat som et glass vin med maten eller ti på kvelden.. det er litt forskjeld og det er det jeg prøver å komme frem til. noe som forresten også er sagt tydelig lengre oppe, bare jeg som måtte gjøre det enda litt tydligere...
Benji's Avatar
Trådstarter
jeg mener at hajs ikke er farlig på noen annen måte enn at det ødlegger vennskap, er ikke ekspert på noe dop, har bare bestemt meg for å holde meg unna dop som er sterkere en hasj, av egen erfraring...
men er lett å røyke mye/ofte når man er deppa, og det kan være falrig... men det kan man jo gjøre med alkohol oso (drikke mye når man er deppa)

(da forsto jeg hva du mente el bamso )
Sitat av zeronz
r33l: er nok ikke helt enig, men noe greier ikke å styre sine lyster det er et problem.
har du prøv?
Vis hele sitatet...
Ja har desverre det. én gang og that's it. Ble altfor skeiv, bad trip.

Var på foredrag med en ex-narkoman, han fortalte at å røyke hasj er inngangs premien til hardere stoffer.
Sitat av Benji
jeg mener at hajs ikke er farlig på noen annen måte enn at det ødlegger vennskap, er ikke ekspert på noe dop, har bare bestemt meg for å holde meg unna dop som er sterkere en hasj, av egen erfraring...
men er lett å røyke mye/ofte når man er deppa, og det kan være falrig... men det kan man jo gjøre med alkohol oso (drikke mye når man er deppa)

(da forsto jeg hva du mente el bamso )
Vis hele sitatet...
takk.. hehe! Jeg så selv at det kunne misforståes det jeg skrev først... Og å sammenligne bilkrasjer og flyforsøk med hasj(misbruk) ville jo være feil. Så fremt du ikke prøver noe av dette under hasjrusen da

Heldighvis har det ikke ødelagt noen vennskap for meg


Sitat av r33l
Ja har desverre det. én gang og that's it. Ble altfor skeiv, bad trip.

Var på foredrag med en ex-narkoman, han fortalte at å røyke hasj er inngangs premien til hardere stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg husker vi hadde sånne plakater på ungdomskolen der det sto at "9 av 10 som har prøvd Heroin har prøvd Hasj først"!!! Det sier noe om at det er ytterst få som hopper rett på Hero, men mange tar veien innom Hasj. Noe å tenke over...
Sitat av r33l
Ja har desverre det. én gang og that's it. Ble altfor skeiv, bad trip.

Var på foredrag med en ex-narkoman, han fortalte at å røyke hasj er inngangs premien til hardere stoffer.
Vis hele sitatet...
det er helt sant, og ja jeg har også hørt det. og når du tenker deg litt om er det faktisk ganske logisk. men begynner med noe som er svakt, og får lyst å prøve noe som er litt sterkere. men det vil ikke si at alle som røyker Marihuana begynner på hardere stoffer for det.
Benji's Avatar
Trådstarter
hajs trenger ikke være et stoff som leder til sterkere stoffer, kommer helt ann på vilje styrken til personen. men ja, man havner somoftest i et dop miljø... og har tilgang til sterkere stoffer...
jeg mener alkohol oso kunne ha ledet til sterkere stoffer, hvis det var ulovlig og ledet til dårlig miljø
Benji: Cannabis kan ødelegge mer enn vennskap. Ikke for å bagatellisere vennskap, det er en fin og viktig ting, men hasj er ikke sunt. Hverken for kropp eller sjel. Jeg bruker selv cannabis i blant og trives med det, jeg har akseptert det som en del av livet mitt og det har faktisk skaffet meg mange nye vennskap. Imidlertid gidder jeg ikke å bli en "stoner" slik som en del av vennene mine, fordi jeg ser at de ikke får det så bra etter en stund. Jeg må også legge til at andre stoffer ikke nødvendigvis er "sterkere" enn cannabis, men heller annerledes.

r33l: Ingangs premie? Rart ordvalg, men det stemmer ikke uansett.
Nittini av hundre som prøver heroin har prøvd alkohol først.. Noe å tenke på. Iiik!
Sitat av felix_poker
Benji: Cannabis kan ødelegge mer enn vennskap. Ikke for å bagatellisere vennskap, det er en fin og viktig ting, men hasj er ikke sunt. Hverken for kropp eller sjel. Jeg bruker selv cannabis i blant og trives med det, jeg har akseptert det som en del av livet mitt og det har faktisk skaffet meg mange nye vennskap. Imidlertid gidder jeg ikke å bli en "stoner" slik som en del av vennene mine, fordi jeg ser at de ikke får det så bra etter en stund. Jeg må også legge til at andre stoffer ikke nødvendigvis er "sterkere" enn cannabis, men heller annerledes.

r33l: Ingangs premie? Rart ordvalg, men det stemmer ikke uansett.
Vis hele sitatet...
offtopic:
Må bare få si noe om deg felix, syns du er veldig reflekterende og sånn, selv om jeg ikke deler ditt syn på alt så føler jeg at du argumenterer sånn at vi forstår at det er dine meninger i stedet for at "SÅNN ER DET, DERMED BASTA!!" trenger litt mer av det her på forumet!

Når det gjelder temaet at hasj fører videre til sterkere stoffer eller ikke tror jeg det er frem og tilbake ettersom det finnes eksempler i min vennekrets på begge påstandene. Veldig individuelt, men kommer også veldig ann på miljøet en havner i.


til benji: røyker venninna di hasj fordi det er godt, eller fordi det er "kult"! for å hygge seg med venner eller for å komme inn i nye miljøer
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Rusmidler er ikke farlig og har vel aldri ødelagt noe som helst. Det er brukeren av rusmidelet som er farlig og ødelegger..
z0p: jeg vet ikke helt jeg, men det fører i hvertfall til at levra blir skadet
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Ja, rusmidler kan ødelegge vitale kroppsdeler eller fremskaffe psykoser, men det er opp til brukeren om han vil innta så store mengder av et rusmiddel. Så det jeg vil frem til er vel, Legaliser dop, forby mennesker!
Jeg synes det veninna di gjør er forkastelig, og jeg vil gjerne ta et alvordsord med hennes foresatte som lar dette pågå!
Sitat av mxyzptlk
Nittini av hundre som prøver heroin har prøvd alkohol først.. Noe å tenke på. Iiik!
Vis hele sitatet...
*blæ* tror det var sånn at hasj var lovlig og alkohol ulvovlig.. eller var det omvendt

Sitat av z0p
Ja, rusmidler kan ødelegge vitale kroppsdeler eller fremskaffe psykoser, men det er opp til brukeren om han vil innta så store mengder av et rusmiddel. Så det jeg vil frem til er vel, Legaliser dop, forby mennesker!
Vis hele sitatet...
sant.. hvem skal forby menneskene når vi er borte!
Benji's Avatar
Trådstarter
la oss si at man røyker hajs 1 gang i uka, dett ødlegger ikke så mye det, seff kan hasj ødlegge masse... hvis man røyker det masse
ingenting er sunt i forstore mengder, hasj er kansje farligere i store mengder en goderi ja...
man får kansje mange nye venner, men ikke alle av de er gode venner
Sitat av r33l
Var på foredrag med en ex-narkoman, han fortalte at å røyke hasj er inngangs premien til hardere stoffer.
Vis hele sitatet...
Offtopic: Var det Odda og "Geirtulling"? :P
Sist endret av LeChuck; 3. august 2005 kl. 22:10.
Sitat av Benji
la oss si at man røyker hajs 1 gang i uka, dett ødlegger ikke så mye det, seff kan hasj ødlegge masse... hvis man røyker det masse
ingenting er sunt i forstore mengder, hasj er kansje farligere i store mengder en goderi ja...
man får kansje mange nye venner, men ikke alle av de er gode venner
Vis hele sitatet...
alt må ses i samenheng, som sagt lengre opp i tråden. noen nyter alkohol og rusmidler andre misbruker de samme stoffene. og her er det en stor forskjell. det går an å nyte alkohol uten å være alkoholiker. det går an å bruke narkotike uten å være misbruker.

selvfølgelig kan røyking av narkotika ha mye å gjøre med vennkretsen, og jeg tror det er stor forskjell fra ungdomskole til videregående og universitet. det er som forskjellige verdener. når det gjelder narkotika i ungdomsverdenen synes jeg ikke noe om det, det er få som respekterer at det ikke bør tas i store mengder og mange misbruker stoffene helt. noe som ikke er bra i det hele tatt. mange av oss som skriver at hasj er greit, har vel nesten glemt at vi snakker om ungdomskole trinet, inkludert meg selv hadde jeg nesten glemt det. og det er vanskelig å si at det er greit å røyk hasj til en jente men ikke hold på med noen annet. for det er alltid moro å prøve det du ikke burde gjøre..

selv er jeg heldigvis ferdig med både ungdomskolen og videregående, og miljøet er ikke det samme. men blir ikke lenger, (i det minste ikke i min krets) preset til noe man ikke vil..
Det er en stor sjans for at hu ender opp på gata viss det fortsetter sånn framover. Det er naivt å tro at dette går bra. Ta en tur i Oslo, snakk med dem som er "frivillige" brukere der.. I den alderen er miljø viktig... Man blir lett påvirket av andre, særlig de eldre.
Sitat av el_bamso
Jeg husker vi hadde sånne plakater på ungdomskolen der det sto at "9 av 10 som har prøvd Heroin har prøvd Hasj først"!!! Det sier noe om at det er ytterst få som hopper rett på Hero, men mange tar veien innom Hasj. Noe å tenke over...
Vis hele sitatet...
det blir ca det samme som å si at ni av ti som røyker hasj har drukekt morsmelk..
Sitat av drwho
det blir ca det samme som å si at ni av ti som røyker hasj har drukekt morsmelk..
Vis hele sitatet...
Øh.. nei.

Benji, er vennina di voksen nok til å snorte, så er hun vel voksen nok til å ta konsekvensene av det.

Viktigeste er at du er der for henne når hun vill slutte med dopinga.

Går det over ende, kontakt morra eller barnevernet om råd for vennina di.
Husk å ikke blande henne inn i noe barnevernet piss, gjør henne så anonym som mulig.
De jeg kjenner som er blitt omplasert av barnevernet ender oftest opp med andre problembarn der det svirrer mer av narkotika enn i nabolaget hennes.

Det er likevel viktig å handle raskt, snart begynner hun på videregående og er hun ikke klar i huet så ryker viktige deler av livet hennes.
Sist endret av raz; 3. august 2005 kl. 23:33.
Benji's Avatar
Trådstarter
definer gå over streken...
hun mener at siden jeg røyker hasj, så har ikke jeg noe å si til andre rusmidler
det gikk litt over streken når hun dro med en veninne å lukta på cola inn på dassen min,
men skal ikke blade med med henne, føler at jeg ikke har så mye å si...
sa bare, skal du ruse deg så ikke gjør det på dassen min... ikke bland morra mi inn i probleme hvis det går galt
Du har så mye å si som du bare vill, problemet er at hun ikke gidder å høre på deg.

Neste gang hun snorter på dassen din eller du finner litt i lommene hennes, ta det ifra henne.
Gå ut og selg det.

Du tjener ett parr kroner sammtidig som du gjør det for en "god" sak.
Hei Benji..! Jeg synes du skal finne ut selv hvordan du skal forholde deg til venninna di..
Du kan da ikke be om råd fra mennesker som har fått situasjonen beskrevet i kun et par setninger....
Det er som å be ingrid espelid om å framstille LSD.
Sist endret av mentalmelt; 4. august 2005 kl. 03:54.
Benji: Forklar henne hva hun driver med. (Dop, narkotika, lovbrudd)
Forklar hva som vil skje hvis hun fortsetter. For om hun gjør det, så VIL det skje. eventually.
Sitat av Benji
man får kansje mange nye venner, men ikke alle av de er gode venner
Vis hele sitatet...
Det er så alt for sant.
Jeg hadde mange venner en gang (faktisk!), helt til ryktene spredde seg. Nå står jeg nesten alene
Står nå med en "utskifta" vennegjeng. Og til hvilken pris? For et par trekk?
Jeg er han derre "hasjisen" som aldri gjør noe annet enn å røyke hasj mener folk.
Fordommer er noe dritt!

Nå henger jeg desverre sammen med folk som driver på med litt av hvert. Folk jeg hatet før.
Nå er det bare å holde seg på matta.
Sist endret av colamannen; 4. august 2005 kl. 14:24.
ta ho med til oslo, og la ho snakke med de narkomane..*host* kanskje ikke den beste ideen i verden, men poenget var at ho skal bli advart. la ho snakke med noen som har vært på kjøret, eller fortell ho om noen du kjenner som har død av det..

selv driver jeg ikke med noe sterkere ettersom noen av vennene mine var hard inn i miljøet med mye dop, og nå er fler av dem helt borte umulig å snakke med de lever i sin egen lille verden på mentalsykehuset..
Sist endret av zeronz; 4. august 2005 kl. 14:21.
Sitat av mentalmelt
Hei Benji..! Jeg synes du skal finne ut selv hvordan du skal forholde deg til venninna di..
Du kan da ikke be om råd fra mennesker som har fått situasjonen beskrevet i kun et par setninger....
Det er som å be ingrid espelid om å framstille LSD.
Vis hele sitatet...
Ikke for å dra denne tråden noe særlig lenger, men det er natt og jeg kjeder meg.

Det er like greit at han spør her siden freakforum.nu, med noen tusen aktive medlemer der alle kommer fra forskjellig bakgrunn med forskjellige erfaringer kan gi han bedre svar på problemet hans enn en gammel røy av en ungdomsarbeider.

ta ho med til oslo, og la ho snakke med de narkomane..*host*
Vis hele sitatet...
De kommer fra Oslo, begge to. *host*
Sist endret av raz; 5. august 2005 kl. 02:51.
Benji's Avatar
Trådstarter
ja vi kommer fra oslo, og vi kjenner mange som driver med mye sterkere ting en hasj
det jeg lurte på var ikke, "hva syntes dere jeg skal gjøre" det tror jeg ikke dere kan hjelpe med...
men hva syns dere om at en 15år gammel jente starter med hasj (ikke så farlig nei, men får deg i et miljø som er dårlig) og sniffing... vet jeg selv er veldig ung for å starte med dette... så dere kan jo like så godt spørre: hva dere synes om at jeg driver med hasj
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det var da voldsomt så mange som skulle svare på ting de helt åpenbart ikke har den fjerneste idé om!?

For det første:
Hasj ER ikke et gateway stoff som leder til hardere stoffer, og det er det, tro det eller ei, mangfoldige år siden man motbeviste. At dette argumentet brukes den dag i dag av ignorante og uvitende mennesker i organisasjoner som 'Forening mot Rusgifter' og 'Ungdom mot narkotika' er ikke annet enn en skam for vitenskapen, og det viser utrolig godt hvordan folk velger å tro på den versjonen av virkeligheten som passer de best, gal eller rett.

For det andre:
Hasj skaper ikke eller er ansvarlig for schizofreni, og andelen schizofrene cannabisbrukere er ikke høyere en den andelen man finner i resten av befolkningen.

Ok, så til saken. Venninnen din røyker hasj, speeder og spiser tabeletter. Dette er i og for seg ikke så forferdelig unormalt, men problemet her er hovedsakelig at hun er femten år. Hvor stort dette forbruket er sier du ikke noe om, men skal jeg være helt ærlig virker det svært ugunstig uansett hvor stort eller lite det nå måtte være. Barn, ja barn, SKAL ikke ruse seg på hverken lovlige eller ulovlige rusmidler, og enhver som oppfordrer til dette er i mine øyne ikke bedre enn dealerne som selger ulovlige stoffer eller alkohol til barn. Et barn på den alderen vil være i stor forandring, og den påkjenningen som puberteten faktisk er er ikke gunstig å døyve med rusmidler.

Jeg personlig ville anbefalt denne jenten å holde seg borte fra alt dette, men kanskje spesielt speed, som ved høyt forbruk kan være ganske hardt for kropp og sjel, samt beroligende tabeletter, da disse ofte er ekstremt vanedannende. Nå prøver jeg ikke på noen måte å si at hasj er ufarlig, men av tre onder så må dette på langt være det beste.
You could suck the fun out of a stone.
Godt skrevet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
nohope: Haha, nice comeback! Takk for kompliment
Nydelig innlegg. Vært borte en stund og ble rett og slett forbanna da jeg leste igjennom denne tråden.
Ignorante Idioter, "Er en grunn for at alkohol er lovelig og ikke hasj" er faen meg det dummeste jeg har hørt.
Jeg vet ikke om den grunnen så kunne ikke du prøvd å forklare meg?
▼ ... over en uke senere ... ▼
InTrance: Nå begynner du vel å vippe litt på kanten av å ligge veeeeldig off-topic, eller?

On-Topic igjen, sier som det er blitt sagt tidligere: er venninna di gammel nokk til å snorte så er hu gammel nokk til å ta konsekvensene av dette selv.
Sist endret av Planken; 12. august 2005 kl. 19:47. Grunn: Skriveleif
Det er selvfølgelig ikke greit. Og om hun er venninen din burde si at hun skal drite langt i det.

Det er ikke sånn at bare fordi du bruker hasj, så må du gå over til tyngre stoffer. Men det er jo uten tvil enklere å havne på kjøret, når du først er på kjøret, for da er du jo egentlig på kjøret allerede.

Det er mange faktorer som til slutt kan føre til at en person får utvikler en psykisk lidelse som shizofreni eller bipolar lidelse. Men det er heller ingen tvil om at dop fungerer som en 'katalysator' når det gjelder sinnslidelser. Om du er mottakelig for en sinnslidelse, kan hasj være nok til å gjøre deg 'gal'.

Om du noen gang blir innlagt pga. en psykose, vil det første legene sjekker være om du har noen form for narkotikum i blodet.

Men få den søte venninen din bort fra sånt tull.
Alkohol er lovlig p.g.a. at folk nyter det(Ikke kun ruser seg på det). Hasj er ulovlig fordi det ikke er vanlig som smakstilsetning. Pass da' joint!
Hva er dette for en tråd...
Så klart er det best for en liten jente å ikke ta masse dop...
Men hva vet vi om hvor moden hun er. Kanskje hun er en liten kid, kanskje hun vet hva hun driver med. (sansynligvis ikke)
Det er bare Benji her som kan vite noe om hvordan han kan hjelpe henne eller om det trengs i det hele tatt for han er den eneste som kjenner henne. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan du får folk ut av problemer. Men hvis du skal ha en sjanse så må du i det minste ha et lite innblikk i personens psyke og tankemønstre... Og det har ikke vi..
Hvis du ikke vet hva du skal gjøre burde du heller snakke med en eller annen oppegående person som kjenner jenta.
15 år og begynner med dop? Ikke bra, skummelt...

Men, så til argumentene:
[QUOTE
Jeg husker vi hadde sånne plakater på ungdomskolen der det sto at "9 av 10 som har prøvd Heroin har prøvd Hasj først"!!! Det sier noe om at det er ytterst få som hopper rett på Hero, men mange tar veien innom Hasj. Noe å tenke over...[/quote]

Dette har vi alle hørt, men det er faktisk ikke logisk engang. Flere enn ni av ti heroinister har prøvd sigaretter først (eller knekkebrød, for eksempel, om vi skal være absurde). Dette blir jo sant uansett, om svært mange har prøvd det man sammenligner med. Denne statistikken er altså kun et logisk argument for at hasj er en inngangsport til H om man også viser den motsatte statistikken, altså hvor mange av de som har prøvd hasj begynner med heroin? Hvis den andelen er høy (som den selvsagt ikke er for sigg eller knekkebrød) - DA fungerer dette argumentet. Men den andelen er ikke høy hva gjelder hasj heller, og derfor viser ikke UMN m.fl. til den heller. De satser heller på at mange blir lurt av at man viser kun en side av statistikken...

[QUOTE
Det er en grunn til at det er forbudt, uansett hva dere sier [/quote]

Det er ofte forbudt fordi noen som ikke vet hva de snakker om har bestemt at det er forbudt. Det blir ikke farlig av den grunn. Oralsex er forbudt mange steder. http://www.journalism.sfsu.edu/flux/gSpot/sexLaw.html Homofili ble lovlig først i 1972, men pikekos var nok ikke farlig før nyttårsaften den gang heller. Hasj er lov enkelte steder, alkohol er ulovlig andre steder. Er Tuborg ufarlig i Spania men farlig i Bahrain? Selvsagt ikke. Tenke sjææææl.....

Men - det betyr bare at en del av argumentasjonen ikke funker. Jenta på 15 bør selvsagt avslutte det hele - og det fort. Rusmidler er skumle, og det kreves litt modenhet for å skjønne at det å ha kontroll er kjempeviktig. 15 år er altfor ungt for slik eksperimentering, og iallefall med speed o.l.
Jeg synes hu er for ung til sånt. Jeg synes egentlig man ikke skal drive med det i det hele tatt, men det får være en annen sak. 15 er hvertfall for ung. Er jo bare jentungen da. No drugs for me!