Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 2641
Har sett Haikerens guide til galaksen, og hører hvilke synspunker dere har til denne filmen. Personlig synes jeg den knapt fortjener terningkast 1. Det er noe av det desidert værste jeg har sett på lenge, og filmen er værre en Sin City, som fortjener terningkast 1.

Hva driver filmfolka med? et "romskip" som blir til "blomst" og små mus eier jorda kommersielt?

Kunne nesten tro filmen var kødd, men innholdet stemmer med beskrivelsen.
Er du i det hele tatt klar over at den er basert på en bok?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du ikke har lest boken så er det vel kanskje derfor du ikke likte den? Har ikke sett den selv enda så jeg skal ikke si noe, men jeg vet at boken hvertfall er veldig merkelig.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Sitat av mongeland
Er du i det hele tatt klar over at den er basert på en bok?
Vis hele sitatet...
Nei jeg er analfabet dust, selvfølgelig vet jeg det! du kunne spart deg for denne posten.

Deezire: Ja, filmen er *syk* , den er ikke bare dumt laget. Men hele filmen er dum, tåpelig og helt uten handling.
Sist endret av Voyage; 14. mai 2005 kl. 02:07.
men har du lest boken?
Voyage's Avatar
Trådstarter
Nei har ikke lest boken, og det kommer jeg ikke til å gjøre etter å ha sett filmen
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Voyage, å være analfabet impliserer ikke at man er dust. Dessuten har ikke analfabetisme noe å gjøre med viten om bøker - du kunne spart deg for den posten.

Jeg venter enda på å se filmen på kino. Å se filmen på pc blir som å ete biff med skje, som jeg så fint sa det tidligere. Jeg digger boka og venter i spenning på filmen!

Dessuten er vel filmen britisk, og humoren deretter. Det får i såfall være en unskyldning.
Sist endret av m0b; 14. mai 2005 kl. 02:09.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Da går du glipp av en hel del. Desverre.
du ville kanskje hatt en aning om hva filmen snakket om om du hadde lest boken, er lite vits å syte over en dårlig film om man ikke forstår filmen
Om du ikke har lest boken, så synd for deg. Ut i fra posten din var det umulig å vite om du hadde lest den eller ikke.

Noe av det som gjør bøkene så bra, er språket til Adams. Du må også ha i bakhodet at dette er Science-Fiction, det vil si at all vitenskapen er fiksjonell. Hence the name. Da er det plutselig ingen fysiske lover, de bestemmer forfatteren selv. Og hadde det ikke vært sært om alt i filmen hadde vært helt realistisk når boken ikke er det? Det er alt som er så fjernt (f.eks. et romskip som drives av usannsynlighetskraften) som gjør dette så bra.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Men om du har lest boken overasker det meg at du ble sjokkert over innholdet i filmen (som jeg ikke har sett). Det er absurd herlig, ja nesten opphøyet...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du dømmer boken etter filmen så vil jeg si at du dømmer på helt feil grunnlag. Boken er genial og det er en grunn til at den er så populær. Men, selvfølgelig. Ikke alle liker samme type litteratur, men jeg vil si at du går glipp av en del dersom du ikke leser den.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Boka kan være bra, men filmen var teknisk dårlig - deler av innholdet minner om hjemmelaget PC-grafikk. Så den som Video CD og takk pris for det.
Hoi, snakker om å banne i kjerka. Du er en av få som ikke skjønner det 'alle' andre ler godt av. HHGTTG er en av få bøker — og nå film — jeg nærmest har omkommet av latter etter å ha lest/sett.

(Er ikke tilfeldigvis du som opptrer i Telenor-reklamen? "Har de laget bok av filmen og nå da?" )
Jaha.

VCD-kvalitet suger jo egentlig ganske mye. Dette er en film som er for... spesiell til å sees som Warez-versjon. Spør du meg. Jeg kommer i alle fall ikke til å laste den ned.
Med filmen mener du den som kommer på kinoen, og ikke den serien som er eldgammel?
Boka er iallefall genial, men jeg syntes også radiosendingen var på lik linje med boka.
Sist endret av Lise13; 14. mai 2005 kl. 02:21.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Små hvite mus som forsøker operere ut hjernen på en mann tar kvelden for meg. Filen er ikke spesiell som warez for meg. Jeg angrer på at den ble brent, for CD-platene kunne blitt brukt til noe annet.

At jeg satt med pansertryne gjennom hele filmen og ugget, kan være mangel på britisk humor.

Edit: Ja, den som går/kommer på kino. The.Hitchhickers.Guide.To.The.Galaxy.TS.SVCD-Centropy, 1,55GB.
Sist endret av Voyage; 14. mai 2005 kl. 02:22.
Jeg er redd for at filmatiseringen av boka kan gå til helvete, men det er Doulgas Adams som har skrevet manuset, så det kan vel ikke være så ikke. Ford Prefect ble neger.
Sist endret av Lise13; 14. mai 2005 kl. 02:27. Grunn: Skrivefeil.
Voyage: kanskje komedie/science-fiction rett og slett ikke er din sjanger? jeg for min elsket boken og til og med miniserien til BBC, selv om den bærer preg av lite budsjett. det at mus er de mer intelligente vesenene på jorda har nok noe med menneskets syn på seg selv som er rimelig høyt.

Karlsen: står det noen plass i boka at Ford Prefect IKKE var neger?
Noe galt med at Ford ble neger? Jeg har faktisk forestilt meg Ford som neger flere ganger mens jeg leste bøkene. Og jeg har alltid forestilt meg Arthur Dent som Fry fra Futurama.
Jeg har CAM-versjonen av filmen, og den er jævla bra, faktisk. Nok til at jeg greide å se filmen.

Helt genial film, forresten. Jeg var utrolig skeptisk på forhånd, men de har greid å oppfylle kravene jeg hadde satt så godt som jeg kan forvente av en film basert på en bok. Zaphod MÅ bare oppleves
Er dere i det hele tatt klar over at bøkene er basert på et radio hørespill?
Voyage's Avatar
Trådstarter
Hva handler boka om , som filmen ikke handler om?

Amerikansk radiohørespill? En statistikk viser at godt 100 000 amerikanere ser UFO hvert eneste år. Om det er manus skrevet fra notater til innringernes tanker blir jeg redd.
Sist endret av Voyage; 14. mai 2005 kl. 02:45. Grunn: Skrifeleif
Du roter deg fullstending vekk nå, Voyage.

1) Det er britisk.
2) Det er fiksjonelt, ikke basert på noen hillbillies sine erfaringer.
3) De to første bøkene er skrevet ut i fra manusene til radiohørespillet, de andre er en fortsettelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hit..._to_the_Galaxy - les og lær.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Flott link, nå fikk jeg se mer. Bøkene/Radioprogrammet var sikkert bra. Filmen er dessverre dårlig på alle måter.
Err. Om HGTTG hadde vært kun en film hadde den nok ikke vært noe spesielt. Men som jeg har sagt tidligere er det Science-Fiction og da er det litt søkt å kritisere den p.g.a. at den er usannsynlig urealistisk.

Det er først og fremst språket til Adams og de bisarre måtene han beskriver ting på som gjør denne fortellingen så bra.
Voyage, du overgår nesten deg selv her nå.

HGTTG er - tro meg - en av de morsomste bøkene som noensinne er skrevet. Forutsatt at du faktisk har høy nok sosial intelligens og et nøkternt nok syn på livet til å skjønne denne humoren da vel å merke. Selv gleder jeg meg som en unge til filmen, og jeg tror faktisk jeg kommer til å like den godt, selv om du eventuelt skulle ha rett i at den ikke er noe teknisk eller visuelt underverk.

Når du kommer her og spyr ut dine meninger på denne måten om den historien (egentlig de bøkene og hørespillene, pluss den gamle TVserien fra BBC) som er juvelen i enhver nerds boksamling, så greier i alle fall ikke jeg helt å ta deg på alvor.
Sist endret av Psy_Illusion; 14. mai 2005 kl. 03:16.
jeg digger HGTTG jeg.. den er jo tilbake på tv nå og så hver onsdag 19.25 er det tv-tid for meg.. utrolig bra humor og utrooolig syke saker
Haikerens guide til galaksen
Premiere: 29.07.2005
Vis hele sitatet...
Er det bare meg eller ligger vi litt etter?
Vi gjør det. Lev med det.
Venter til den kommer på kino i Norge (som er _lenge_ etter verdenspremieren), men det er ikke så farlig. Har nettopp begynt og lese alle fem bøkene i triologien en gang til så jeg klarer godt og vent.
Du må jo være drita for å kunne se denne filmen. Det var jo sikkert de som lagde filmen også.
Har bare leste den 1. boka, men gleder meg litt til filmen. (Gleder meg kasnskje ikke så mye til filmen etter all den dårlige kritikken jeg leste her)..

Den første boka er veldig bra, men har hørt at den siste boka i serien skulle suge enormt
Sitat av Xandu
Den første boka er veldig bra, men har hørt at den siste boka i serien skulle suge enormt
Vis hele sitatet...
Det gjør den ikke.

Douglas Adams skulle dog gjerne ha laget en avslutning på serien som var litt mer.. positiv.. uten å røpe noe håper jeg.
Hehe... For såvidt delvis enig, srs, men den var jo overraskende da, og helt i tråd med Adams sin egen "logikk". Det måtte jo nesten ende slik!
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Sitat av mongeland
Noe galt med at Ford ble neger? Jeg har faktisk forestilt meg Ford som neger flere ganger mens jeg leste bøkene. Og jeg har alltid forestilt meg Arthur Dent som Fry fra Futurama.
Vis hele sitatet...
Samme her, har ofte forestilt meg dent som fry. iallefall iført en rød og hvit college jakke.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Jeg så litt av HGTTG i dag på nrk2, og jeg synes det var GENIALT. Minna meg litt om en blanding av Red Dwarf og Monty Phyton. Sær britisk satire-humor
Skal se filmen ja. Digger sånne litt "spesielle" filmer..
hm, må innrømme jeg syntes serien var kjedelig!... Har også prøvd å lese boken, men kom ikke så langt der heller.. det eneste jeg synes er bra er at svaret på alle verdens gåter er 42..
Sitat av mongeland
Og jeg har alltid forestilt meg Arthur Dent som Fry fra Futurama.
Vis hele sitatet...
Haha, og jeg som trodde jeg var den eneste
Sitat av Berion
Du må jo være drita for å kunne se denne filmen. Det var jo sikkert de som lagde filmen også.
Vis hele sitatet...
Så du var edru og angrer bittert?
Har boka liggendes her hos meg nå, samt "The more than complete hitchhikers guide". Skal lese boka, deretter se filmen. Håper jeg blir positivt overrasket.
En av de bedre "adventure" filmene jeg har sett på lenge, og morsom va den også.
Terningkast 6

edit: btw, skal på Verdens premieren på StarWars ikveld
Sitat av Psy_Illusion
Hehe... For såvidt delvis enig, srs, men den var jo overraskende da, og helt i tråd med Adams sin egen "logikk". Det måtte jo nesten ende slik!
Vis hele sitatet...
Det jeg egentlig mente var at Adams selv skulle ønske han hadde gjort det Han hadde svært lyst å lage enda en Hitch Hiker bok en eller annen gang ihvertfall (fra The Salmon Of Doubt).
I like turtles
Skyfex's Avatar
Voyage: Bwahaha.. Douglas Adams vitser er morsomme selv når du gjennforteller dem og påstår dem er dårlige. Geni Hvis du ikke skjønner humoren så synes jeg synd på*deg. Du går glipp av en utrolig morsom bok (serie).
Jeg har både lest boka og sett filmen. Boka er og blir helt genial, men jeg er ikke så fornøyd med filmen.. Det er en morsom film og de har fått med de beste poengene fra boka. Likevel er den ikke i nærheten av å leve opp til boka.. Det virker som de ikke helt har klart å bestemme seg for hva de skal ta med fra boka. Dessuten var Marvin + noen få andre ting, faktisk bedre i den dårlige serien.

Jeg anbefaler boka sterkt! Men ikke filmen til de som ikke har lest boka
Nå har jeg ikke lest så mø. men har filmen kommet ? Syntes boka var genial =)
Nico: Som du kunne ha lest litt lenger oppe i tråden, så kommer den på kino i norge i Juli.
jeg har lest hele trilogien, og kan si med hånda på hjerte at det er en av de beste bok-trilogiene jeg har lest
litt dumt at folk som ikke vet noe om boka allerede slenger seg ut og kritiserer, men nå har jeg ikke sett filmen selv enda. Vi får vente og se
Om Douglas Adams hadde levd til å lage filmen hadde den kanskje blitt anerledes? aner ikke jeg