Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 7931
Hellå,
Går tredjeåret på vgs, og det har seg slik at vi nå over lang tid har fått oppførselsanmerkninger for å bruke snus i timene. Igår hadde jeg en episode hvor en lærer ba meg om å spytte ut snusen, men jeg forklarte hun pent om at dette var noe jeg ikke kom til å gjøre. Når jeg kommer hjem og skjekker anmerkningene på itslearning, hadde hun da ført opp 2 anmerkninger på meg.
Jeg sendte hun derfor en mail og spørte hun om kunne sende meg skolereglementet, og utheve hvor det står konkret at snus ikke er lov på videregående skoler.

Hun sender meg så reglementet, men jeg stusset over at det var en linje under paragrafen angående besittelse og bruk av rusmidler som gikk noe i denne duren: "Snus er etter norsk lov regnet som et rusmiddel, og er derfor ulovlig i den videregående skolen". Jeg googlet så opp det orginale skolereglementet, og fant fort ut at denne siste strofen IKKE står under rusmiddelparagrafen! Dette vil si at læreren, eller gud veit hvem, faktisk redigert skolereglementet til sin egen fordel basert på personlige meninger.

Jeg har tatt kontakt med Akershus Fylkeskommune og forklart saken, de mente at lærere ikke har lov til å gi anmerkninger for dette. Jeg videresendte hun også dette "forfalskede" skolereglementet, og at hun skulle komme tilbake til meg. Venter fremdeles på svar, men har på følelsen at det kommer til å ta sin tid.

Hva er NFF sitt synspunkt på dette?
Sist endret av SmokeTheHerb; 19. mars 2010 kl. 12:40.
Hvis en lærer ber deg gjøre noe, du driter i det læreren sier, er det til pass at du har fått anmerkning. No er det også slik at en rekke videregående skoler opererer med tobbakfri skolemiljø, dette styrker ikke akuratt ditt standpunkt.

Hvis svaret mitt var litt diffust: Jeg mener at læreren har gjort det riktige. Syntes dog synd på læreren som må ha en sutre-kopp som elev.
Sist endret av Spelly; 19. mars 2010 kl. 12:48.
Enig med Spelley. Snusen kan du bruke utenfor klasserommet, det er ingen grunn til å sitte å patte på en slik i timen, der skal du gjøre andre ting.

Kontaktet fylkeskommunen? Den snusen din må bety mye gitt.
Selvfølgelig skjønner jeg jo at jeg får anmerkning for å sette meg i motverge for å spytte ut snusen, jeg sa jo til hun at jeg heller kunne ta en anmerkning enn å spytte ut snusen, av rent prinsipp. Men nå er egentlig poenget jeg prøver å få frem her at de faktisk har lagt til sine egne retningslinjer i skolereglementet, når de tydligvis engang (iflg fylkeskommunen) ikke har lov til å sette anmerkninger for snusbruk.
Zed's demise
Shivertone's Avatar
Problemet her er vel egentlig ikke at h*n brukte snus i timen. Heller det at læreren redigerte skolereglementet for å få "tatt" h*n.. Noe JEG synes er galt..
Sitat av Shivertone Vis innlegg
Problemet her er vel egentlig ikke at h*n brukte snus i timen. Heller det at læreren redigerte skolereglementet for å få "tatt" h*n.. Noe JEG synes er galt..
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo greit, men det hadde aldri blitt redigert om han hadde tatt ut snusen

Uansett, du har jo ikke fått noe svar tilbake, for alt vi vet beklager hun og endrer anmerkningene. Da er det jo ikke noe problem lenger. Om hun ikke gjør det, ja DA er det diskusjonsgrunnlag
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Selvfølgelig skjønner jeg jo at jeg får anmerkning for å sette meg i motverge for å spytte ut snusen, jeg sa jo til hun at jeg heller kunne ta en anmerkning enn å spytte ut snusen, av rent prinsipp. Men nå er egentlig poenget jeg prøver å få frem her at de faktisk har lagt til sine egne retningslinjer i skolereglementet, når de tydligvis engang (iflg fylkeskommunen) ikke har lov til å sette anmerkninger for snusbruk.
Vis hele sitatet...
Ikke har lov til å sette anmerkninger ved snusbruk, står sikkert ikke spesifikt i reglementet, men det er garantert andre punkt i reglementet som backer opp læreren. Dette handler ikke om prinsipp. Sier læreren: noe til deg, gjør du dette.
Uansett bare fortsett å send mail til læreren din og fylkeskommunen, det eneste du gjør er å drite deg selv ut. Tipper på at mailene kommer til å bli hengt opp på en vegg slik at alle kan le av det. Makan. Like dumt som å gi faen i pålegg fra politiet, du får en bot, så går du å griner over det i etterkant. DET ER DIN FEIL.
Sist endret av Spelly; 19. mars 2010 kl. 12:55.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ja, det er jo greit, men det hadde aldri blitt redigert om han hadde tatt ut snusen

Uansett, du har jo ikke fått noe svar tilbake, for alt vi vet beklager hun og endrer anmerkningene. Da er det jo ikke noe problem lenger. Om hun ikke gjør det, ja DA er det diskusjonsgrunnlag
Vis hele sitatet...
Med en gang hun sa at jeg skulle spytte ut snusen, spørte jeg om jeg fikk slippe anmerkning hvis jeg gikk å kasta den ut. Hun svarte at jeg fremdeles ville få anmerkning, og da satte jeg meg i vranglås å nektet å spytte ut snusen. Kunne jo selvfølgelig lagt meg flat på dette for å unngå problemene, men husker en episode for en stund siden hvor en lærer fikk beskjed av rektor gjennom fylkeskommunen at han skulle slutte å gi anmerkninger for det. Det står jo heller ikke noe sted konkret i skolereglementet at snus ikke er tillatt, så det virker som om hun gjør dette basert på egne meninger.

Sitat av spelley Vis innlegg
Ikke har lov til å sette anmerkninger ved snusbruk, står sikkert ikke spesifikt i reglementet, men det er garantert andre punkt i reglementet som backer opp læreren. Dette handler ikke om prinsipp. Sier læreren: noe til deg, gjør du dette.
Uansett bare fortsett å send mail til læreren din og fylkeskommunen, det eneste du gjør er å drite deg selv ut. Tipper på at mailene kommer til å bli hengt opp på en vegg slik at alle kan le av det. Makan. Like dumt som å gi faen i pålegg fra politiet, du får en bot, så går du å griner over det i etterkant. DET ER DIN FEIL.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel aldri sagt at det ikke står spesifikt i reglementet? Når jeg prata med dama fra fylkeskommunen på telefon, fikk jeg inntrykk av at lærerene ikke skal kunne gjøre dette. Hva om du hadde fått bot fra politiet for noe som ikke er ulovlig eller noe man ikke har gjort, hadde du bare latt det gå?
Det er greit nok at alle reagerer på at han faktisk trosset læreren osv, men det er ikke det som er fokuset i innlegget. Det som man burde ha fokus på er at læreren har sendt eleven et FORFALSKET dokument, hun har lagt til en paragraf som ikke finnes i skolereglementet rett og slett. Dette er dokumentforfalskning rett og slett! Denne læreren kommer nok til å få en del trøbbel for denne lille episoden. Hvis fylkeskommunen faktisk er villig til å ta tak i denne saken så betyr det at de tar denne episoden veldig alvorlig, for om jeg ikke tar helt feil har nok fylkeskommunen nok å gjøre på jobben.

Jeg synes at det at eleven har trosset læreren er en BAGATELL i forhold til at en lærer forfalsker lovverk for å forsvare sin sak. Hvis fylkeskommunen finner ut av at det ikke finnes en slik regel tipper jeg at læreren kan komme opp til vurdering av å få sparken, og hvis folk er så sykt gretne på at eleven har trosset en lærer så kan eleven få en annmerkning for å ha trosset læreren istedet! Herregud at dere faktisk trekker ut at en elev har trosset en lærer istedet for å trekke ut at en lærer faktisk har forfalsket et regelverk er bare helt latterlig!!
Sitat av spelley Vis innlegg
Syntes dog synd på læreren som må ha en sutre-kopp som elev.
Vis hele sitatet...
Og jeg syns synd på meg selv som må ha en sutre-kopp av en lærer som absolutt finner det illebefinnende at jeg har en brun pose under leppa, gjør det noe forskjell for hun?
vis det står på skolens reglemang at det er forbudt og røyke på skolens område. så gjelder oftest snus også. for de slår det under tobakksvare. Men det bør står konkret at enn ikke har lovt og bruke det på skolens område.
så fremt ikke det står "tobbaksvarer" så kan de ikke slå det inn under tobakk, og jeg har lest reglementet og det står noe som i den duren her: "røykehjørner og røyking er ikke lov på skolens tomt og område" så nei de har ikke skrevet tobakk og nei de kan ikke dra den regelen inn under tobakk når det står slik i regelverket.
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
Og jeg syns synd på meg selv som må ha en sutre-kopp av en lærer som absolutt finner det illebefinnende at jeg har en brun pose under leppa, gjør det noe forskjell for hun?
Vis hele sitatet...
Vel, hadde du konsentrert deg mer om undervisningen, så hadde du visst at illebefinnende er et substantiv og at du skal bruke objektiv form av "hun", altså "henne" i slutten av setningen din.
Haha. Latterlig hvor mye folk skal kverulere. Det er fredag. Smil
Konfronter læreren med det. Ikke ødelegg karrieren hennes.
Fy faen jeg vet ikke hva som skjer om dagen med folk og "rettighetene" deres. Hvis lærern ber deg om å gjøre en ting så gjør det, kommer vel ingenting vondt ut av det.

Og som jeg vet har alle skoler forskjellige regler, hvis snus blir oppfatta som rusmiddel på skolen din er det som det er, og etter min mening fortjener du å få anmerkning. Læreren hadde garantert ikke sagt noe til deg hvis du fikk lov til å snuse i timen så sjerp deg.
Elever har rettigheter de òg, ikke bare lærere. Reglementet skal være skrevet under av elev (og eventuelt foresatte), på at reglene er lest og forstått (og at de vil følges). De fleste videregående skolene i landet har bestemt seg for at skolen skal være tobakksfri. Vil understreke "fleste", i og med at det virker som skolen du går på ikke har en slik regel. Om det er tilfelle, så har ikke læreren din noen rett til å forfalske et reglement, som gagner henne på en positiv måte, og deg på en negativ måte.

Det å ta saken opp til høyeste ledd, er vell litt drøyt. Vil også nevne at du ikke burde gå i mot læreren din, på den måten du gjorde. Du bør være saklig i en slik diskusjon, ellers kommer du ikke langt i denne "saken".
Sist endret av RampLest; 19. mars 2010 kl. 14:58.
Jeg er i utgangspunktet uenig at snus skal være forbudt på skolen. Grunnen til det er at jeg ikke kan se hvem det skader annet en evt. brukeren. Er det virkelig en forstyrrelse?

På en annen side blir det meningsløst å krangle med skolen om dette, uavhengig av når dette ble skrevet inn i reglementet. Det står nå i reglementet, og det trenger ikke nødvendigvis å bli backet opp av norsk lov sålenge det ikke krenker rettigheter. Sist jeg sjekket var ikke snus en rettighet.
Sist endret av fetter; 19. mars 2010 kl. 15:33.
Jeg er i utgangspunktet uenig at snus skal være forbudt på skolen. Grunnen til det er at jeg ikke kan se hvem det skader annet en evt. brukeren. Er det virkelig en forstyrrelse?
Vis hele sitatet...
For det første ligger det preller overalt (snuserne hiver snuskladdene rett på gulvet som regel). For det andre så vil gruppepresset være mye større dersom alle lar seg utfolde 100% om snusbruken sin (når de kan snuse praktisk talt overalt). Derfor synes jeg det bør være klare restriksjoner på når og hvor man kan bruke enhver form for tobakk. Jeg synes at man burde ha de samme reglene for snus som for røyk; det foregår ute). Det synes jeg er et greit kompromiss, for da kan man nemlig slippe at det ligger snuspreller overalt samtidig som man har den holdningen at tobakk ikke hører klasserommet til (men hva man i privatlivet gjør skal ikke forstyrres).

Når det gjelder snusbruken din i timen så vil jeg si at det er tåpelig å kverulere med læreren på den måten du gjorde (og seinere fylkeskommunen) når saken har så lite omfang. Kan du ikke heller bare innrette deg til å klare deg uten nikotin mellom pausene? Men for all del - det forsvarer ikke at hun endret reglene til egen bruk.
Eg går 3. året påbygg, og i klassen min er det fleire som snuser i timen. Så lenge dei ikkje trykker det opp i trynet på andre, hiver snusen i søpla når dei er ferdige og følger med i timen seier ikkje læraren noko på det. Kan vera eg bare har vore heldig, men klassene mine på vgs har alltid hatt eit slags "forhold" til læraren. Me godtar tøying av reglane frå lærarane, og dei godtar det same frå oss. Og hittil har begge partar tjent på det.

Og ellers, eit lite utrag frå ordensregelementet til skulen min.

Sitat av §10
Bruk eller oppbevaring av rusmiddel er forbode på skolen sitt område og ved all aktivitet i skolen sin regi.
Det er ikkje tillate å bruke tobakk/snus på skolen sitt område og ved all aktivitet i skolen sin regi.
Vis hele sitatet...
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Det er jo helt idioti å si at han fortjener en eller to anmerkninger på grunn av dette når det ikke står noe om det i reglementet engang. Det er ytterst få som tar i mot en ufortjent straff med et smil. Hadde det vært meg hadde jeg nok ikke dratt det så langt som å sende mail til fylkeskommunen, men jeg hadde helt klart stått på mitt til jeg fikk det svart på hvitt at det er ulovlig. Det samme gjelder (som nevnt av Spelley) også forenklede forelegg. Hvis politiet vil gi deg bot fordi du kjørte for fort, men de ikke har måling, godtar du forelegget da?
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Hadde det vært meg hadde jeg nok ikke dratt det så langt som å sende mail til fylkeskommunen, men jeg hadde helt klart stått på mitt til jeg fikk det svart på hvitt at det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk læreren selv som ba meg ta det opp med fylkeskommunen.
Ser også flere her nevner at det ikke er noe jeg burde henge meg opp i, men altså, når det faktisk ikke står noe som helst i skolereglementet om tobakk, jeg får bekreftet av fylkeskommunen at jeg ikke skal få anmerkning for det, at snus ikke går under rusmiddelparagrafen og at læreren endrer på reglementet til sin egen fordel, skal jeg bare la det gå!??!?

Skolen min er heller ikke et av tesprosjektene for tobakksfri skole.
Sist endret av SmokeTheHerb; 19. mars 2010 kl. 17:41.
Hvorfor ikke bare respektere lærern din og spytte ut snusen din, alt trenger ikke være en maktkamp hvor du nekter og bli styrt blablabla, voks opp!
Sitat av Andcat Vis innlegg
Hvorfor ikke bare respektere lærern din og spytte ut snusen din, alt trenger ikke være en maktkamp hvor du nekter og bli styrt blablabla, voks opp!
Vis hele sitatet...
Off-Topic:

Hvorfor ikke bare respektere folk/elevers rettigheter og den Norske lov.

On-Topic

Jeg er ikke enig i lærerens synspunkt. For det første er du urimelig å straffe en person to ganger pga en forseelse.
For det andre dokumentforfalskning er faktisk alvorlig.
Jerg er ikke helt enig i framgangsmåten din. Jeg ville heller først tatt det opp med vedkommende (læreren), viss det blir ignorert så rektor, Elevorganisasjonen, kommune, Fylke, politianmeldelse (prinsippielt pga at dokumentforfalskning faktisk er ulovlig).

Men jeg liker å være litt kilde kritisk. Jeg sier IKKE at du "pynter" på din egen sak for å fremstå bedre, men jeg vil bare vite hvilken skole du går på for å finne skolereglementet. Dette fordi jeg vil tolke reglementet til skolen og den norske lov opp mot hverandre om at snus er et rusmiddel ( latterlig. Ja, jeg snuser) da jeg ikke tror at snus går under rusmiddel paragrafen. Snus er jo en tobakksvare med nikotin som kan tolkes som stimulerende, men ikke berusende.

Men som sagt det er for mye piss fra enkelte lærere rettet mot elever. Derfor vil jeg råde deg til å kontakte Elevorganisasjonen viss du er sikker på at du ikke har "pynta" litt på sannheten og at du har riktige tolkninger og hjemmelen på din side, viss kontakt med fylkes kommunen ikke fører frem.
Sitat av SmokeTheHerb Vis innlegg
"Snus er etter norsk lov regnet som et rusmiddel, og er derfor ulovlig i den videregående skolen"
Vis hele sitatet...
Så lenge ikke de lærerene på skolen din som røyker/snuser må gå utenfor skolens område for å nyte disse, skal ikke det gjelde for deg som elev heller. Så lenge du er over åtten år da.

Niktotin er et rusmiddel, men i denne forbindelse er det nok rusmidler som alkohol, cannabis, kokain, amfetamin osv som det er tenkt på.

Hvis tobakk da skal gå under denne regelen, bør det også gjelde kaffekoppen til læreren din.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Off-Topic:

Hvorfor ikke bare respektere folk/elevers rettigheter og den Norske lov.

On-Topic

Jeg er ikke enig i lærerens synspunkt. For det første er du urimelig å straffe en person to ganger pga en forseelse.
For det andre dokumentforfalskning er faktisk alvorlig.
Jerg er ikke helt enig i framgangsmåten din. Jeg ville heller først tatt det opp med vedkommende (læreren), viss det blir ignorert så rektor, Elevorganisasjonen, kommune, Fylke, politianmeldelse (prinsippielt pga at dokumentforfalskning faktisk er ulovlig).

Men jeg liker å være litt kilde kritisk. Jeg sier IKKE at du "pynter" på din egen sak for å fremstå bedre, men jeg vil bare vite hvilken skole du går på for å finne skolereglementet. Dette fordi jeg vil tolke reglementet til skolen og den norske lov opp mot hverandre om at snus er et rusmiddel ( latterlig. Ja, jeg snuser) da jeg ikke tror at snus går under rusmiddel paragrafen. Snus er jo en tobakksvare med nikotin som kan tolkes som stimulerende, men ikke berusende.

Men som sagt det er for mye piss fra enkelte lærere rettet mot elever. Derfor vil jeg råde deg til å kontakte Elevorganisasjonen viss du er sikker på at du ikke har "pynta" litt på sannheten og at du har riktige tolkninger og hjemmelen på din side, viss kontakt med fylkes kommunen ikke fører frem.
Vis hele sitatet...
http://www.akershus.no/file.php?id=10421 - dette er skolereglementet som gjelder for skolen. Dette har som nevnt tidligere blitt tatt opp med elevrådet, som igjen tok det opp med fylkeskommunen og fikk dem til å prate med rektor - rektor ga så beskjeden videre til læreren det gjaldt og han er nå inneforstått med at han ikke skal gi anmerkninger for snus. Jeg valgte å ikke blande inn elevrådet, siden de ville gått rett til fylket de også.

Sitat av DeVille Vis innlegg
Så lenge ikke de lærerene på skolen din som røyker/snuser må gå utenfor skolens område for å nyte disse, skal ikke det gjelde for deg som elev heller. Så lenge du er over åtten år da.

Niktotin er et rusmiddel, men i denne forbindelse er det nok rusmidler som alkohol, cannabis, kokain, amfetamin osv som det er tenkt på.

Hvis tobakk da skal gå under denne regelen, bør det også gjelde kaffekoppen til læreren din.
Vis hele sitatet...
Stemmer at jeg har fylt 18. Det er ikke for å lage faenskap jeg gjør det her, men altså, hvis jeg faktisk kan bli kvitt over 10 anmerkninger, riktignok tilsammen, for snus så dæven døtte.
Sitat av hågensen Vis innlegg
Haha. Latterlig hvor mye folk skal kverulere. Det er fredag. Smil
Vis hele sitatet...
Det går an å smile mens man kverulerer
Hvorfor skal folk snakke om hvorfor han snuser i timen, osv? Det han spør om er hva folk her sier om at læreren hans forandrer på loven til sitt eget beste.

Mitt tips:

1. Print ut Rusmiddelparagrafen
2. Vis læreren paragrafen, å si at det ikke står noe om snus- Spør hvorfor hun har forandret på loven
3. Kanskje gå til rektor eller høyere makt, og lag litt bråk for læreren
4. WIN
Sist endret av Donkeybrain; 19. mars 2010 kl. 21:10.
Takker. Blir det noe mer pes så gå til Elevorganisasjonen ikke elevrådet er to forskjellige ting. Elevorganisasjonen er spesialister på elevers rettigheter.
Grunnen til at snus blir forbudt på skolene er at elevene generelt er noen forbanna discusting griser. Istedenfor å gå fram til søppelkassa for å kaste dritten, legger de dem i vinduer, bak ovner og andre interessante steder.

Det er så godt som umulig å vite hvem som legger dem der, og vi kan ikke akkurat lete igjennom vært eneste forbanna rom etter driten hver dag heller. Min skole har også snusforbud (selv om det er ikke blir håndhevet spesielt hardt), og vårt tilfelle ligger det overhodet ikke noen gufne, moralistiske grunner bak, men utelukkende praktiske grunenr; elevene mangler normal folkeskikk. Våre opplevelser her stemmer såvidt jeg vet godt overens med andre skoler også.
Sist endret av DumDiDum; 19. mars 2010 kl. 21:27.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Ingen i skolesystemet, fylkeskommunen eller noen lærere kommer til å ta ditt parti. Dette med reglementet kan sikkert læreren få noe pes for, men jeg ser for meg at rektor skal ha en ytterst dårlig dag om hxn skal kjefte for en slik en bagatell.

Hva snusen din angår er det klabert at du ikke skal få sitte og sutte på den i timen. Hadde alle fått lov det hadde skolen blitt forsøplet ned av snus overalt, det er dritekkelt og uhygienisk. Som om ikke det var nok så skal du faktisk gjøre som læreren sier, at du satte deg til motverge er uhyre barnslig og vitner til en type stahet som ikke gjør noen noe godt.
Haha ganske morsomt at de fleste vaskehjelper sier at de foretrekker å vaske på videregående skoler istedet for store kontorbygninger osv. Jeg går selv på VGS og vaskehjelpen har sagt rett ut, elever på vgs er bedre til å rydde etter seg rett og slett. dere får le så mye dere vil, jeg hadde ikke skrevet et slikt innlegg på kødd for å si det sånn, hadde vært helt unødvendig....
Sitat av spelley Vis innlegg
Ikke har lov til å sette anmerkninger ved snusbruk, står sikkert ikke spesifikt i reglementet, men det er garantert andre punkt i reglementet som backer opp læreren. Dette handler ikke om prinsipp. Sier læreren: noe til deg, gjør du dette. Makan. Like dumt som å gi faen i pålegg fra politiet, du får en bot, så går du å griner over det i etterkant. DET ER DIN FEIL.
Vis hele sitatet...
Mener du at dersom man mottar en bot man synes er urimelig, så skal man automatisk forholde seg til denne, kun fordi det er noen med høyere maktautoritet som har tildelt den? Hva skjedde med å kjempe for egne rettigheter? Jeg ser poenget ditt, men du må også huske på at vi alle er mennesker og vi alle gjør feil; uansett om det er lærerbadges eller politiskilt man går rundt med i bukselommen (jeg tar forøvrig ikke noe standpunkt, og jeg har ikke lest den høyst uinteressante problemstillingen til trådstarter heller).
Sist endret av Exmagician; 20. mars 2010 kl. 01:24.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
@ Jamrock - At vi gjøre det bra er vel da vitterlig ingen grunn for at vi skal gjøre det dårligere?
Never change a winning team, hold den boksen med snus i lomma.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvis en lærer ber deg gjøre noe, du driter i det læreren sier, er det til pass at du har fått anmerkning. No er det også slik at en rekke videregående skoler opererer med tobbakfri skolemiljø, dette styrker ikke akuratt ditt standpunkt.
Vis hele sitatet...
Dette er da helt feil? En lærer kan da absolutt ikke be en elev gjøre en dritt, iogmed at lærere har null makt over skolen, det er det skolereglementet som har. Har han ikke skrevet under på det, så kan han ikke få anmerkning for det.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Casanova Vis innlegg
Dette er da helt feil? En lærer kan da absolutt ikke be en elev gjøre en dritt, iogmed at lærere har null makt over skolen, det er det skolereglementet som har. Har han ikke skrevet under på det, så kan han ikke få anmerkning for det.
Vis hele sitatet...
Det Spelley sier er helt korrekt.
Lærerne sin oppgave er å bedømme elevene gjennom semestrene. Dette er ikke bare faglig, men også hva atferd angår. Da en elev fint kan oppføre seg fint mot kun en lærer men ikke mot alle har man anmerkningsystemet som virker slik at alle lærere har en enkel og grei måte man kan gi beskjed om uønsket atferd på.

Om atferden er innenfor skolereglementent betyr på ingen måte at man er immun mot anmerkninger, lærerne skal fremdeles bedømme atferden din. Så om en lærer syntes snus i timen er noe kliss, da kan læreren gi anmerkning for dette.

Skulle skolereglementet innebart alt hadde det blitt lengre enn en strykebrett discalimer fra Amerika.
Sitat av Sio Vis innlegg
Det Spelley sier er helt korrekt.
Lærerne sin oppgave er å bedømme elevene gjennom semestrene. Dette er ikke bare faglig, men også hva atferd angår. Da en elev fint kan oppføre seg fint mot kun en lærer men ikke mot alle har man anmerkningsystemet som virker slik at alle lærere har en enkel og grei måte man kan gi beskjed om uønsket atferd på.

Om atferden er innenfor skolereglementent betyr på ingen måte at man er immun mot anmerkninger, lærerne skal fremdeles bedømme atferden din. Så om en lærer syntes snus i timen er noe kliss, da kan læreren gi anmerkning for dette.

Skulle skolereglementet innebart alt hadde det blitt lengre enn en strykebrett discalimer fra Amerika.
Vis hele sitatet...
Dette er da absolutt helt feil? En lærer kan gi deg anmerkning hvis det forstyrrer andre elever, men å gi noen anmerkning for snus (med mindre det er imot skolereglementet) er som å gi noen anmerkning for å spise en tyggis, noe som hadde vært totalt latterlig og det kunne ikke gått. Lærerne kan da absolutt ikke forandre skolereglementet når de vil?
Sist endret av Casanova; 20. mars 2010 kl. 02:32.
Ser ikke problemet med snusing mens undervisningen pågår, så fremt det ikke finnes restriksjoner som forbyr snus på skolens område. Jeg mener så lenge det ikke forstyrrer medelever så må folk få lov til å gjøre hva som må til for å holde konsentrasjonen oppe. Det blir som å forby kaffe i klasserommet.
Jeg synes egentlig det er helt teit å få anmerkning for å ha snus i timen.
Jeg går på TIP, og vi får lov å snuse i timen. Læreren vår bryr seg ikke med mindre man sitter med en svær kembo-prell som renner nedover tennene.

Hvorfor bryr han seg ikke?
- Jo, fordi det du putter i kroppen som ikke skader, plager, forstyrrer andre og undervisningen har ingenting med han og gjøre.
Han ser den ikke, lukter den ikke, og vil ikke vite av den engang.
Sålenge vi ikke tosser masse snus etter gulvet så er det greit.
Det synes jeg er noe alle skoler kunne godtatt.

Og ja jeg vet, snus er en tobakksvare, og tobakk er ikke lov innen skolens murer.
Men herregud da, en liten porsjonsnus kan da ikke være så ille?

OT:
Men når han allerede har fått beskjed om å tosse snusen, så kunne han ha gjort det.
Det er bare en liten bagatell, og kunne vært avverget med at han gikk rett til søpla med en gang, og tosset snusen.
Vis hvem som er voksen da, ikke vær så barnslig å sett deg opp mot en lærer bare fordi du får beskjed om å kaste gullklumpen i søpla.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Casanova Vis innlegg
Dette er da absolutt helt feil? En lærer kan gi deg anmerkning hvis det forstyrrer andre elever, men å gi noen anmerkning for snus (med mindre det er imot skolereglementet) er som å gi noen anmerkning for å spise en tyggis, noe som hadde vært totalt latterlig og det kunne ikke gått. Lærerne kan da absolutt ikke forandre skolereglementet når de vil?
Vis hele sitatet...
De kan ikke forandre forandre skolereglementet akkurat som de vil, det skrev jeg aldri heller.
Men om en lærer ikke vil ha snus i klasserommet kan en lærer gi anmerkning for dette. Om skolereglementet skulle sagt om noe om dette måtte det i så fall gitt tillatelse for bruk av snus, noe ingen har nevnt at det gjør.

Hvor mye en lærer kan bestemme over levene i sitt eget klasserom går innenfor det som kalles "fornuftens grenser" og det er ikke fornuftig og snitte med snus i klasserommet. Om dere syntes det for så være, men læreren har fremdeles rett til det.

Ingen i min klasse som bruker snus går inn i et stahetsmodus når læreren ber dem om å spytte den ut. Det er jo bare å være vanskelig.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hvor mye en lærer kan bestemme over levene i sitt eget klasserom går innenfor det som kalles "fornuftens grenser" og det er ikke fornuftig og snitte med snus i klasserommet. Om dere syntes det for så være, men læreren har fremdeles rett til det.
Vis hele sitatet...
Fornuftens grenser har ingenting med verken det norske lovverk eller skolereglementet å gjøre. At lærere og elever får drikke kaffe (som er et mye sterkere rusmiddel enn nikotin) men at de ikke får bruke snus fordi læreren syns det ser merkelig ut er totalt latterlig.

Lærere bruker iblant komme opp til meg og si "Spytt ut snusen", da sier jeg bare "Jada, såklart." og gjør ingenting. Får ikke anmerkning, og jeg slipper å spytte den ut. Hvis de begynner å krangle, så spytter jeg den ut, iogmed at vi er en nikotinfri skole.
Koffeinen du får i deg når du drikk ein kopp kaffi kan ikkje samanliknast med nikotinen i ei klype snus. Koffeinen gjer til at du får med deg meir i timen, snusen gjer at du dett ut av timen.

Vi har forøvrig ikkje lov til å snuse eller drikke kaffi i timen, men det verkar som at det vert slått hardare ned på kaffidrikking enn snusing.
Hva slags argument er det at du oppfører deg obsternasig, egentlig? Som presisert tidligere har dette like mye om ikke mer med andre ting å gjøre, som for eksempel det faktum at ungdommer har en klar, motbydelig hang til å kaste snusen sin på vegger, skap, gulv og i blomsterpotter.
Du fortjener to anmerkninger. Én fordi snusing og skole ikke passer sammen, og den siste fordi du setter deg i motverge til å bare spytte ut en snus. Hvilken gloriefylte prinsippsak er det du følger ved å ikke spytte ut snusen? Personlig skulle jeg ønske at snusing i timen var utvisnings-grunnlag, ikke fordi jeg har noe imot snusere, men fordi dere aldri klarer å kaste snusen i søppelkassa. Gå heller i røykeskuret, så slipper jeg å forsikre meg om at jeg ikke får en ekkel snus på meg hver gang jeg beveger meg på skolen.
Det er jo ikke nødvendigvis alle som ikke treffer søppelkassa da.. Personlig bruker jeg lokk (toppen av boksen) og når den er full er det søppelbøtta.
Sitat av God Vis innlegg
Det er jo ikke nødvendigvis alle som ikke treffer søppelkassa da.. Personlig bruker jeg lokk (toppen av boksen) og når den er full er det søppelbøtta.
Vis hele sitatet...
Det er da flott det, men da har vi allikevel igjen alle de andre som ikke gjør det - som ødelegger for de som klarer å kaste brukt snus i søpla.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du fortjener to anmerkninger. Én fordi snusing og skole ikke passer sammen, og den siste fordi du setter deg i motverge til å bare spytte ut en snus..
Vis hele sitatet...
Er det ikke lengre lov å diskutere med mennesker? Hvorfor skal det ikke være lov å diskutere og få de til å bevise at det faktisk ikke er lov å ha snus i timen?

Hvis snusen hadde forstyrret andre medelever eller forstyrret eleven som brukte den så hadde jeg forstått det, men snus er et stimulant som fører til at det blir lettere å arbeide og man får mere energi (på lik linje med koffein), og det forstyrrer absolutt ingen andre. Ingen blir å slutte å snuse på skolen uansett om lovverket ikke tillater det, de blir bare å skjule den bedre, eventuelt ta den ut hvis en lærer kommer i nærheta, for så å nekte på at de noensinne hadde en i.

Sitat av jarinalus Vis innlegg
Koffeinen du får i deg når du drikk ein kopp kaffi kan ikkje samanliknast med nikotinen i ei klype snus. Koffeinen gjer til at du får med deg meir i timen, snusen gjer at du dett ut av timen.
Vis hele sitatet...
Bullshit, snus er da også et stimulant, som gjør at du får med deg mere av skoletimen hvis du feks. er trett. At du i det heletatt kan si sånt her uten kilder er totalt latterlig.
Som erfaren snuser vil jeg si at hvis jeg er uten snus i leppa i 30 min så blir jeg rastløs og ukonsentrert. Passer dårlig med tanke på at en standardtime er 60 min...
Sist endret av Katalysator; 20. mars 2010 kl. 18:13.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Casanova Vis innlegg
Er det ikke lengre lov å diskutere med mennesker? Hvorfor skal det ikke være lov å diskutere og få de til å bevise at det faktisk ikke er lov å ha snus i timen?
Vis hele sitatet...
Det er lov, men hver sak til sin tid. Når læreren skal undervise elevene i et fag er ikke den rette tiden.

Sitat av Katalysator Vis innlegg
Som erfaren snuser vil jeg si at hvis jeg er uten snus i leppa i 30 min så blir jeg rastløs og ukonsentrert. Passer dårlig med tanke på at en standardtime er 60 min...
Vis hele sitatet...
Snusere og siste time fredag har hatt mange rare konsekvenser i klassen min ja, og vi har timene på 80minutter.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Konfronter læreren med det. Ikke ødelegg karrieren hennes.
Vis hele sitatet...
ditto. Synes du burde konfrontere læreren, som mange av de andre her sier, men dersom det er fare for at læreren mister jobben så er det litt drøyt. Greit nok at hun redigerte skolereglementet, men allikevel er det utrolig dårlig om hun mister jobben fordi en elev nektet å kaste snusen i timen..