Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 7813
For 50 år siden var det forbudt å være homo, ikke rart det var få homofile da...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Mith
Det er forskjell på å bli homofil og det å komme ut av skapet. Grunnen til at det er flere åpne homofile i norge nå enn for 10 - 20 - 30 år siden er at det har blitt mer og mer akseptert av folk, ikke at flere prosent av befolkningen er homofile. Det å vokse inn i det funker heller ikke. Du kan tross alt ikke styre følelsene dine.
Vis hele sitatet...
Det å si at man ikke kan styre følelsene sine er jo greit, men at man kan utvikle følelsene (ufrivilig) til å bli homofile tror jeg ikke du så bastant skal avvise.

Jeg ser ikke bort ifra at det nå er flere personer i prosent som har homofile følelser enn det var for 500år siden (nå bare spyr jeg et tilfeldig tall ut i luften)
Dette fordi det er mer godtatt idag, og folks følelser styres gjerne av dette også. Man leser mer om homofili, og ser mer på tv.

Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke.
Helt legitimt spørsmål. Er det noen her som har homifile foreldre, og kan fortelle om hvordan de opplever dette?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av tnt
Det å si at man ikke kan styre følelsene sine er jo greit, men at man kan utvikle følelsene (ufrivilig) til å bli homofile tror jeg ikke du så bastant skal avvise.

Jeg ser ikke bort ifra at det nå er flere personer i prosent som har homofile følelser enn det var for 500år siden (nå bare spyr jeg et tilfeldig tall ut i luften)
Dette fordi det er mer godtatt idag, og folks følelser styres gjerne av dette også. Man leser mer om homofili, og ser mer på tv.

Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Men er homofile følelser/fantasier nok til å bli satt i båsen homofil?
Det er jo folk som har homofile/bifile faser i livet, også etter tenårene, men som fortsatt forblir heterofile når alt kommer til alt. Det så man kanskje ikke så mye av før i tiden og på dette punktet blir nok folk påvirket av samfunnet/blader/tv/whatever.

Så tv/blader og kulturen ellers gjør kanskje at flere folk tester ut litt forskjellig og sliter kanskje mer med å finne sin egen seksuelle identitet.
Dersom det er imot bibelen at 2 homofile gifter seg, så kan ikke de være skikkelig kristne heller, så hvorfor gifte seg i kirken?
Hvem har sagt at homofile må ha sex? Det er da lov å være forelsket i en annen person av samme kjønn.

Sitat av wiki
Forelskelse er en følelse av stor beundring for, tiltrekning mot eller begjær etter en annen person, som oftest en av motsatt kjønn. Forelskelsen kan gi en opplevelse av intens lykke og velvære og skyldes hormoner som utløser en naturlig rus i kroppen. Alle aldersgrupper kan bli forelsket, men følelsen kan være særlig intens i puberteten.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis de er forelsket, gjør det til at de MÅ ha sex? Når det er snakk om barn synes jeg adoptering er bra for å få barn et ordentlig hjem og ikke bo på gaten resten av livet.

Å elske noen, kjærlighet, betyr ikke at de må ha sex. Det må da være opp til enhver om de skal gifte seg eller bare være sammen, ingen kan nekte dem det, så enkelt er det. Og ekteskap burde og være fritt tillatt.

Sitat av wiki
Kjærlighet er en menneskelig følelse, vanligvis rettet mot et annet menneske. Kjærlighet er å være glad i noen. Mange vil si at kjærlighet er irrasjonell i sin natur, og derfor er vanskelig å definere.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til at barn blir "mobbet" av å ha homofile foreldre er bare bullshit, ja det hender iblant, men det er ikke no stort problem i forhold til mobbing av funksjonshemmede o.l.
I support gay marriage if both chicks are hot.

Bibelen er desverre ikke ei bok som oppdateres hvert 10. år. Derfor må vi kanskje ta i betraktning at samfunnet utvikler seg i en annen retning. Jeg mener det burde bli lov å gifte et homofilt par, men vet ikke om samfunnet er klar for at de skal få adoptere.
Sitat av Nimrad
Bibelen er desverre ikke ei bok som oppdateres hvert 10. år.
Vis hele sitatet...
Dette handler på ingen måte om bibelen men om felles ekteskapslov, men jeg kan ikke la deg si dette uten å arrestere deg. Bibelen er slik den var. Bare fordi det kommer nye opplag av bibelen, betyr ikke at innholdet er blitt forandret. Dette er kun oversetting.
"men vet ikke om samfunnet er klar for at de skal få adoptere."
Hvorfor ikke? Det har da fungert helt fint i Sverige. Jeg har hørt så mange si at samfunnet ikke er klart, uten å få et eneste godt svar på hvorfor det ikke er klart! Er virkelig det norske folk så trangsynte? Eller er det bare du som har så liten tro på de homofile?

Samfunnet er klart! Homofili er godtatt av folk flest! Hva gir oss rettigheten til å ta en av de beste opplevelsene i hele livet, vekk fra noen bare pga deres seksuelle legning? Ungene vil ha det så ufattelig mye bedre med homofile foreldre her i Norge, enn det livet de får tilbudt på et miserabelt barnehjem i russland. Så hvorfor lar vi ikke alle par som har mulighet og ønsker det, få muligheten til å ta seg av et av disse barnene?

Matthiesen: Det var jo det han skrev...
Her er i alle fall mine $0.05:

Edit: Alle forekomster av homofili omhandler både mannlige og kvinnelige homofile forhold, eller homser og lesber om du vil.

(1) Ekteskap av homofile syns jeg ikke hører hjemme i kirka. Ekteskap i kirker er et løfte for alle og enhver, samt Gud, om at man skal holde sammen til en eller begge dør.
Edit: Med grunnlag i at bibelen omtaler homofil sex som en styggedom/galt. Det blir galt å legge frem et løfte for Gud hvor man lover å begå styggedom med en annen person, "til døden skiller <dem> ad".
[offtopic]Jeg så en tidligere argumenterte med at kirken ansetter homofile prester. Det bibelske grunnlaget står likevel, og det er fremdeles en omdiskutert sak om man skal tillate homofile prester i kirken. [usaklig]Hvorfor er homofile så besatt av å bli prester, egentlig?[/usaklig][/offtopic]


(2) Ekteskap som i ekteskapslov (bryllup på tinghuset) syns jeg skulle være fritt for alle. Dette er jo et sett samlivsretter og lover som burde gjelde for homofile som for heterofile.

Problemet med punkt to for meg, er at ekteskapsloven tillater å søke om adopsjonsbarn og andre unger. Dette er en vanskelig problemstilling.

Mot: Er det rett å la et barn vokse opp uten en morsfigur og en farsfigur? Man kan argumentere med at mange gjør uansett det i dag, helt eller delvis, fordi mor og/eller far er borte (pga. skilsmisse, dødsfall, uegnet forelder (vold, mishandling), etc...). At mange barn i dag vokser opp i familier uten både mor- og fars-figur blir i mine øyne et svakt argument. Fordi noen vokse opp slik, så skal vi tilrettelegge for at flere må det?

For: Mange barn, spesielt i utlandet, vokser opp på barnehjemsinstitusjoner. Her har man ganske enkelt ikke foreldrerelasjoner, og mange barn må slite seg gjennom oppveksten under dårlige kår. Jeg føler det er veldig unødvendig at barn må gå uten foreldre, når det finnes flotte, oppegående (homofile) par her i Norge som ønsker barn.
Sist endret av maedhros; 11. juni 2007 kl. 23:06.
@maedhros:
1. Dette er det kirka selv som må bestemme og fremstår for meg som smått irrelevant for diskusjonen.
2. Her er du inne på riktig spor, det er ekteskapsloven debatten omhandler. Kirkesporet er en avsporing. Ekteskapsloven gjelder alle som har vigselsrett, også kirka, ikke bare byfogden. Mange trossamfunn og organisasjoner har vigselsrett, deriblant kirka, HEF, holistisk forbund osv. Vigselsrett innebærer ikke en vigselsplikt, altså kan kirka og andre reaksjonære velge å ikke vie homofile, men de får muligheten til å gjøre det.

Adopsjon: Rett? Ja. Kjernefamilien er ikke en naturlig institusjon, faktisk er den historisk veldig ny. Forestillingen om at barn har det best sammen med mor og far er en reaksjonær og konservativ forestilling som ikke er riktig. Barn som vokser opp med homofile foreldre får ikke noen arr på sjela fordi de manglet far eller mor. Den forskningen vi har viser at barn med homofile foreldre ikke mangler impulser eller blir annerledes enn andre barn.
Ja. Dere har rett. Mith, du hadde et godt argument med jødene som overbeviste meg. Men jeg er uenig med Laurentius at homofili er positivt. Men som sagt: Jeg er ikke imot HOMOFILE personlig, men jeg er ikke så glad i HOMOFILI. Jeg syntes faktisk at homofile oftere er hyggeligere enn heterofile (snålt). Men det er ærlig talt under 2000 registrerte homofile/lesbiske par i Norge! Hvorfor begynne allerede nå å diskutere forandrnger i loven? Vent til det kommer til 5000 ihvertfall
!
Sitat av tekken20
Ja. Dere har rett. Mith, du hadde et godt argument med jødene som overbeviste meg. Men jeg er uenig med Laurentius at homofili er positivt. Men som sagt: Jeg er ikke imot HOMOFILE personlig, men jeg er ikke så glad i HOMOFILI. Jeg syntes faktisk at homofile oftere er hyggeligere enn heterofile (snålt). Men det er ærlig talt under 2000 registrerte homofile/lesbiske par i Norge! Hvorfor begynne allerede nå å diskutere forandrnger i loven? Vent til det kommer til 5000 ihvertfall
!
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på å ikke like homofile og det å ikke like halve identiteten deres? Eller misforstår jeg deg, når jeg leser at du ikke er så glad i at to av samme kjønn blir forelsket, elsker hverandre og er nære fysisk og mentalt – som par? Akkurat som store deler av din identitet er knyttet til det å finne en av motsatte kjønn som du kan dele livet med, har homofile den samme søken etter den rette.

For øvrig finner jeg hele debatten fullstendig absurd. Er det ikke absurd å i det hele tatt vurdere fortsatt diskriminering av mennesker på bakgrunn av seksuell legning? I all anstendighets navn mener jeg at når man avdekker en så grov forskjellsbehandling av mennesker, bør man snarest foreta lovendring i stillhet. Slik at vi alle har rettferdige premisser når vi skal møte hverandre som forskjellige individer. Jeg blir trist av å se at vi fremdeles bygger et samfunn som tilrettelegger for stigmatisering av mennesker.

Dersom mennesker er skikket til foreldrerollen, skal de, så langt jeg kan forstå, selvsagt få adoptere – uavhengig av rase, kjønn, politisk vinkling, seksuell legning etc. Det er så mange småfolk der ute som trenger en mamma, eller to mammaer eller tre bestefedre. Eller masse, masse omsorg. Hvordan kan det i det hele tatt taes med noe så banalt som seksuell legning i en slik sammenheng? To milliarder barn sulter jo der ute.
Som homofil selv henger jeg meg ikke oppi om man skal kunne gifte seg eller ikke, men at parnerskapsloven skal være like gyldig som en ekteskapslov.

For meg er det viktig at min partner skal arve meg og våre felles deler når jeg dør, eller evt omvendt. Vil ikke at han skal miste retten til min del av leiligheten vi for eks har kjøpt i lag, slik at ikke min familie kan komme hente alle tingene som på papiret var mitt pga en teit lov.

Inntil videre vil jeg ikke ha noen barn, men vil heller ikke sette en stopper for de som ønsker det.
Har ingen ting imot at homofile kan gifte seg. For dem er det like naturlig å gifte seg med samme kjønn, som det er for oss heterofile å gifte seg med en person av motsatt kjønn. Derimot kan jeg ikke si at adopsjon virker helt riktig... Sier bare én ting: "Morra di er mann".
Sitat av commie
Adopsjon: Rett? Ja. Kjernefamilien er ikke en naturlig institusjon, faktisk er den historisk veldig ny. Forestillingen om at barn har det best sammen med mor og far er en reaksjonær og konservativ forestilling som ikke er riktig. Barn som vokser opp med homofile foreldre får ikke noen arr på sjela fordi de manglet far eller mor. Den forskningen vi har viser at barn med homofile foreldre ikke mangler impulser eller blir annerledes enn andre barn.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg alltid har trodd har vært et problem med adopsjon, men siden du sier at forskning viser det motsatte, så ønsker jeg kilder!
Sitat av Shade~
Har ingen ting imot at homofile kan gifte seg. For dem er det like naturlig å gifte seg med samme kjønn, som det er for oss heterofile å gifte seg med en person av motsatt kjønn. Derimot kan jeg ikke si at adopsjon virker helt riktig... Sier bare én ting: "Morra di er mann".
Vis hele sitatet...
Jeg synes personlig at to homofile skal gifte seg er feil, i henhold til at det er i mot all religøs tro å være homofil eller lesbisk (selv om det ikke står noen bokstavelig, men at man ikke skal ha sexuell omgang med en av sammen kjønn). Vi kan desverre ikke skrive om bibelhistorien etter 2000 år, å begynne leve etter den igjen slik som vi vil.

Men derimot synes jeg at alle skal ha rett til å kunne binde en pakt mellom seg og sin partner som er like gyldig og bindende som et giftemål, selv om du er kristen, hetro, homo eller hedning.
Bibelen har ikke noe med dette å gjøre. Kirka har ikke monopol på ekteskapet...
Klart homofile skal få gifte seg, men spørsmålet er om de skal få lov til det i kirken. Jeg mener det, men nå har kanskje kristne andre formeninger om det, men så lenge vi har Statskirke så skal det være likt for alle. Hadde stat og kirke vært adskilt så kunne kirken bestemt reglene.
Sitat av commie
Bibelen har ikke noe med dette å gjøre. Kirka har ikke monopol på ekteskapet...
Vis hele sitatet...
Enig, men få "kildene" er du snill!
Kan ikke folk få pule og gifte seg med hvem de vil? Hvem f... er vi til å bestemme det for andre. Om jeg var homofil og kirken ikke ville at jeg skulle gifte meg med en mann, vel så hadde jeg for f... giftet meg et annet sted.

Når det kommer til adopsjon har jeg ikke gjort meg opp noen mening siden jeg driter i hele emnet.
Jeg har en homofil engelsk lærer, men han har aldri sagt til noen elever at han er det. Alle liker han.

Nei jeg synes ikke de skal få lov. Ekteskap er ikke bra. Det er noe skit som ble funnet på slik at folk ikke skulle gå ifra hverandre. Denne dritten kan vi spare de homofile for. La de gifte seg hvis de vil.

Hvis det finnes en gud i blandt oss. Så er han homofil! Og det mener jeg!

Eller lesbisk da... sorry
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av SergeGainsbourg
Ok, her var det mange gode poenger som blir tatt opp.

Men hvordan kan dere bestride at det naturlige og mest fornuftige set-up for en familie er mor, far og barn. (Ikke far, far og far/mor [i.e. transseksuell]).

Jeg mener, hvor mange her stemmer for at jeg skal kunne få gifte meg med 14 kvinner og to geiter hvis jeg ønsker det?
Vis hele sitatet...
Haha, det syntes jeg kanskje var det beste argumentet for "nei til felles ekteskapslov" hertill. Hvis jeg føler meg undertrykt, fordi jeg har lyst til å gifte meg med 14 kvinner og 2 geit, men ikke får lov til det, er det ikke nødvendig å diskutere ny lov pga. det.

Beklager om jeg tar opp et litt gammelt tema...
Jeg føler jeg måtte slenge inn et argument til de som prater om naturlig og unaturlig i sammenheng med homofile:

På Tøyen T-bane i Oslo henger det en reklame som sier: "Mot naturens orden? - En utstilling om homofili i dyreriket". Jeg har ikke hatt noe imot verken giftemål eller adopsjon for homofile, men akkurat den reklamen fikk meg til å tenke over hvor absurd det er at noen proklamerer at disse gjøremålene er UNATURLIGE. Altså, heterofili er ikke normalt, det er bare vanlig.

SergeGainsbourg: Seriøst, det burde ikke ha vært lover som forbød deg å gifte deg med fjorten kvinner. Geita derimot, blir en annen sak, siden det blir vanskelig å vurdere om den samtykker eller ikke.
Sist endret av Nichotin; 30. juli 2007 kl. 11:08.
Sitat av Hardcore
Om jeg ikke tar feil gifter de fleste seg i kirker. Og der er det bibelen som ruler, og i bibelen står det at sex med sitt eget kjønn er galt (Corect me if im wrong).
Selv omm det kan bli vanskelig for barnet uten en Mor/fars figur..!
Vis hele sitatet...
Det står ingenting spesifikt i bibelen om at homofili er en synd, det er bare noe kristne exstremister sier for å ungå homofile i kirken.

On topic: Ja til homofilt ekeskap jeg ser ikke problemet det er ingen som tar skade av att de homofile får det som de vil.
Nei, det er helt unaturlig! Det er ikke naturlig å gifte seg.

Bare se på dyreverden - ingen gifter seg der. Så bør man ikke tukle med naturen - ergo ingen eneste menneske på kloden bør gifte seg. Hverken homofile eller heterofile...
fordi om ingen i dyreverdenen direkte gifter seg er det mange dyr som er totalt monogame, altså har samme partneren hele livet vil ikke det bety ca. det samme som et ekteskap?
a, skal homsene/lesbene få lov til å gifte seg på lik linje med heterofile?
Hvis ja, vil dette føre til kjernefamiliens undergang slik vi kjenner den?
Eller er det på høy tid å innse at VI LEVER I 2007 (er det et argument egentlig?) og at homsing/lesbing er helt normalt?
Er homofile par egentlig skikket som foreldre

At homser gifter seg og bor sammen har jeg ingenting imot. Har selv en kompis som er homo, så har ingenting imot homser. Homser hadde sikkert vært gode foreldre, men for barnet sin skyld, støtter jeg ikke dette. Tenk å vokse opp med to fedre, må jo være jævlig psykisk, og du er garantert å bli mobbet.. desverre
Jeg syns de skal få kunne gifte seg, men ikke adoptere
Sitat av zenzen0
Det står ingenting spesifikt i bibelen om at homofili er en synd, det er bare noe kristne exstremister sier for å ungå homofile i kirken.
Vis hele sitatet...
3 Mos 18,22 - "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."
3 Mos 20,13 - "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."
Sist endret av LeChuck; 1. august 2007 kl. 22:50.
Sitat av Zero
3 Mos 18,22 - "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."
3 Mos 20,13 - "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."
Vis hele sitatet...
Unskyld jeg har vist blitt feilinformert gjennom konfirmasjons undervisning
Sitat av Zero
3 Mos 18,22 - "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."
3 Mos 20,13 - "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."
Vis hele sitatet...
Ting fra mosebøkene er en del av den gamle pakten og ignoreres sånn som man vil. INgen som steiner voldtektsmenn sammen med offeret heller. Det er vel mer aktuelt å henvise til f.eks. Paulus brev til korinterne hvis man skal argumentere mot homofili fra et tekstperspektiv, men også der er det en viss debatt om akkurat hva som blir ment.
Hvis lesbene er digge.

Neida. Hvis det skal være noe som heter likestilling, så selfølgelig. Eneste er jo at barna kan bli heftig mobbet og bli slengt dritt etter: Morra di er mann, morra di har bart osv.(som praktisk talt er sant). Men personlig bryr jeg meg mitt på ryggen om denne saken. Men finnes jo uendelige argumenter.
Vet ikke om det er tatt opp, men ser vi på dyreriket, ser vi at mange arter ikke har "kjernefamilien" som mål. Mange arter har grupper med en mann og mange hunner... Tenk på det. Skulle vi gjort det hadde det blitt at alle mennene sloss og tok kvinnene. Det har vært mange familiemodeller opp igjennom tidene. Mange arter kjører også eneforeldre som en vanlig ting. Faen, hos noen dyr eter foreldrene hverandre. Mange satser på at kun kvinnene oppdrar barna. Samma faen... Mener ikke at vi skal bli helt "lion king", men "mor,far og 3 barn med hus, hytte og 2 biler" er ikke lenger det eneste mulige.

Skal dere si at homofile ikke er ment å ha barn, så er faen ikke de sterile heller skikket.
Sist endret av bobbo; 1. august 2007 kl. 23:27.
Sitat av cappuman
Homser hadde sikkert vært gode foreldre, men for barnet sin skyld, støtter jeg ikke dette. Tenk å vokse opp med to fedre, må jo være jævlig psykisk, og du er garantert å bli mobbet.. desverre
Vis hele sitatet...
Vel, dette er jo ditt subjektive syn, som har vokst opp med foreldre av begge kjønn. Et barn som har vokst opp med homofile foreldre vil ikke ha ditt syn, da det er en annen oppdragelse bak Ergo, det vil ikke syntes at det er jævlig psykisk. Og selv om motstandernes hovedargument er at barnet vil bli mobbet, viser forskning at barn med homofile foreldre ikke skiller seg ut i statestikken. Ergo, de blir ikke mobbet som et følge av foreldrenes legning.

Et barn med foreldre av samme kjønn vil bli mobbet dersom foreldrene til andre barn tillater dette. Om de sier det er unaturlig, vil selfølgelig barna vennes til dette. Så det er ikke de homofiles feil at deres barn evt. kan bli mobbet, men foreldrene som vil unngå at barna blir mobbet, ved å påpeke at dette er unormalt. Irony strikes again!

Det er dessuten naturlig for mange insekter å spise maken sin etter samleie - når skal vi innføre dette? Det er jo så naturlig som man kan få det!
Barn av alene- og skilte foreldre ble mobbet før. Samfunnet har forandret seg og det kan det gjøre igjen. I lang tid var kvinnenes rolle ved kjøkkenbenken, og i mange land er det det enda. Sier dere da at vi ikke skulle hatt noen kvinnefrigjøring, for "faen, damene vil jo bli mobba!ZOMG"... Eller slavene i USA? Apartheid? Legalisering av homofili? Samfunnet må utvikle seg, og mange ganger så blir det en litt småring overgansperiode, men skal vi bare stoppe opp og gi opp?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Zero
3 Mos 18,22 - "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."
3 Mos 20,13 - "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det da slik at så lenge jeg ikke har anal sex med kvinner så kan jeg ha så mye sex med menn som jeg bare måtte ønske.
Tenk om alle var homofile da -.- Slutt på menneskeheten.

Blir jo flere og flere.. jeg er redd for at en dag er det bare homofile igjen.. og da blir det jo ikke født fler barn! omg
Xon: Hva er alternativet da? Man kan ikke forby homofili, og historia har vist at det er vanskelig å stoppe den naturlige utviklinga, så hvis det blir flere og flere homser så er det slik naturen utvikler seg, og det er lite og ingenting vi verken kan eller bør gjøre noe med.

Du må også ha i bakhodet at homofili mellom menn var straffbart i Norge fram til 1972, (noe som nå virker helt absurd) som selvsagt gjorde at veldig få var ute av skapet da. Det er en av grunnene til at det kan virke som om flere er homofile nå enn tidligere.
Hva er det egentlig spørsmålet er?

Er det snakk om å få lov til å kunne kalle seg mann og mann, dame og dame? Gift? Eller er det noe mer;

- Giftemål i kirken
- Adoptere barn
- Annet?


Jeg har ikke noe problem med at homofile får gifte seg. Men;
- Kirken er ikke noe statlig organ, det er en religion, og jeg mener derfor at det ihvertfall ikke er opp til politikerene å bestemme om kriken skal vie homofile eller ikke. Faktisk bør det være en felles avgjørelse via bisperådet på det, også bør det være opp til hver enkelt prest om han ønsker å gjennomføre en slik sermoni. Du kan ikke pålegge en person å utføre en religiøs handling som strider mot hans religiøse overbevisning - det håper jeg alle forstår.

- Adopsjon. Nå vet ikke jeg helt hvordan dette fungerer, men om det er slik at man ved å være gift automatisk får adoptere (om andre krav som inntekt, hus og heim, vandelsattest osv er oppfyllt) barn ber jeg om følgende:
- Det er de homofile/den homofile siden som ønsker at det skal bli slik. Da er det opp til dem å legge frem forskning/erfaringer fra andre land/uttalelser fra eksperter på området osv slikt som viser at
1) Det er ikke noe problem for et barn å bli oppdratt av homofile foreldre
2) Det er ikke noe problem for et barn å ha to pappaer/mammaer istedenfor en av hver
3) Det vil ikke gjøre det umulig for norge å få lov til å adoptere barn fra utlandet (det er enkelte land som har truet med at land hvor homofile får adoptere ikke vil få adoptere barn fra dem), dette vil gå ut over de som allerede har muligheten


Vi kan ikke basere avgjørelsen på synsing. Jeg etterlyser beviser, klare fakta! Det er barnets beste som er det viktigste!
Sitat av oleandreas
- Kirken er ikke noe statlig organ, det er en religion, og jeg mener derfor at det ihvertfall ikke er opp til politikerene å bestemme om kriken skal vie homofile eller ikke.
Vis hele sitatet...
Kirken er i aller høyeste grad tilknytta staten, siden vi dessverre fortsatt har en statskirke. Politikere og egentlig hvem som helst har rett og plikt til å uttale seg om hva som skjer internt i statskirken.
Sitat av oleandreas
Faktisk bør det være en felles avgjørelse via bisperådet på det, også bør det være opp til hver enkelt prest om han ønsker å gjennomføre en slik sermoni. Du kan ikke pålegge en person å utføre en religiøs handling som strider mot hans religiøse overbevisning - det håper jeg alle forstår.
Vis hele sitatet...
Nei det forstår jeg absolutt ikke. Hvis og når ekteskapsloven blir endret mener jeg alle prester skal gjennomføre det som da blir norsk lov. Vi kan ikke ha et samfunn hvor religion går foran lovverket, uavhengig om det er kristne, buddhister, muslimer eller jøder. Nekter en prest å vie to homser fortjener presten refs, evt sparken. Hva med hvis man hadde hatt tilfeller av en rasistlege som hadde nektet å behandle svarte? Hadde man godtatt det?
Sitat av oleandreas
- Det er de homofile/den homofile siden som ønsker at det skal bli slik. Da er det opp til dem å legge frem forskning/erfaringer fra andre land/uttalelser fra eksperter på området osv slikt som viser at
1) Det er ikke noe problem for et barn å bli oppdratt av homofile foreldre
2) Det er ikke noe problem for et barn å ha to pappaer/mammaer istedenfor en av hver
3) Det vil ikke gjøre det umulig for norge å få lov til å adoptere barn fra utlandet (det er enkelte land som har truet med at land hvor homofile får adoptere ikke vil få adoptere barn fra dem), dette vil gå ut over de som allerede har muligheten
Vi kan ikke basere avgjørelsen på synsing. Jeg etterlyser beviser, klare fakta! Det er barnets beste som er det viktigste!
Vis hele sitatet...
Det er mange, mange som vil endre loven, og ikke bare homofile, men også folk på den "heterofile siden" som du kaller det. Det finnes også mange erfaringer og forskning på området, selv om jeg mener det burde være irrelevant. At enkelte adopsjonsbyråer eventuelt ikke vil adoptere til homofile er isåfall byråene sitt problem, og ikke noe man kan ta hensyn til i debatten.
1. Det er bevist at det ikke er noe "problem" for barn å bli oppdratt av to homofile foreldre.
2. Dette er samme spørsmål som #1, og samme svar.
3. Det er et problem.
Sitat av DonTomaso
Det er mange, mange som vil endre loven, og ikke bare homofile, men også folk på den "heterofile siden" som du kaller det. Det finnes også mange erfaringer og forskning på området, selv om jeg mener det burde være irrelevant. At enkelte adopsjonsbyråer eventuelt ikke vil adoptere til homofile er isåfall byråene sitt problem, og ikke noe man kan ta hensyn til i debatten.
Vis hele sitatet...

La oss droppe det der med kirken, det er ikke det denne debatten handler om. Jeg beklager jeg dro det inn, og jeg håper du er en så god debattant at du ikke fortsetter.


Jeg har fremdeles ikke sett en eneste forskningsartikken som viser at det ikke spiller noen rolle om et barn vokser opp med to foreldre av samme kjønn eller ikke. Derimot har jeg funnet følgende sider selv:

http://www.morfarbarn.no/sider/tekst.asp?side=5
Ok, det er en organisasjon som jobber aktivt mot en lik ekteskapslov, men jeg syntes artikkelen dems virker sånn passe seriøs. Under punkt 4 kan jeg f.eks lese følgende:

"Studiene som ofte blir brukt til støtte for homofil adopsjon, sier ingenting om homofil adopsjon der ingen av de voksne er biologiske foreldre"

"I tillegg til dette avgjørende punktet er studiene om barn av lesbiske mødre preget av flere graverende svakheter som gjør dem ubrukelige til å trekke allmenne slutninger eller til å begrunne ny lovgivning"

Osv. Du kan jo lese selv.

I tillegg til dette har man Professor Sigurd Skirbekk ( http://folk.uio.no/sigurds/ ) ved Universitetet i Oslo som blant annet har denne artikkelen: "Klarer barn seg like godt uten mor og far?" http://folk.uio.no/sigurds/familie/Barn_uten_fedre.htm

Her finner jeg blant annet følgende:

"* Gutter som er vokst opp i farløse familier viser gjennomgående negative utviklingstrekk over et vidt spekter av kjennetegn. Mye forskning peker i denne retningen
Kilde: Elizabeth Herzog og Cecilia E. Sudia: Boys in Fatherless families. US Dept of Health and Welfare, Office of Child Development, Children´s Office, Washington 1970. Biografi s. 99-120."

Det virker også som om han peker til relevante kilder, og at dette er seriøse studier. Direkte relevans til spørsmålet om barn skal få lov til å bli adoptert av homofile er det kanskje ikke, men det sier noe om at det _er_ innvirkninger på et barns oppvekst om bare den ene foreldren er tilstede. Og da snakker vi om mangel på en far eller en mor. Det hjelper så vidt jeg har forstått ikke noe med to av en.

Uansett.
Skal man opprette en lov i norge skal denne baseres på noe annet enn synsing. Skal man opprette en lov må man vite hva man går til, og man må ha studier som viser at det man ønsker å innføre igjennom å innføre en ny lov faktisk er det som skjer. Dvs at man får det resultatet man ønsker.

Å si at "Det finnes også mange erfaringer og forskning på området, selv om jeg mener det burde være irrelevant." så mener du med andre ord at dette ikke trenger å støttes av forskning? Du mener at du er villig til å la disse potensielle adopterte barna være prøvekaniner for noe du mener, dvs ikke vet, er positivt/rettmessig?

Sitat av commie
1. Det er bevist at det ikke er noe "problem" for barn å bli oppdratt av to homofile foreldre.
2. Dette er samme spørsmål som #1, og samme svar.
3. Det er et problem.
Vis hele sitatet...

Jeg vil gjerne se det beviset, takk

Man får stadig høre at slikt er bevist, men jeg har aldri noen sinne fått _sett_ det beviset selv! Har du sett det? Eller har du bare hørt det?
Sitat av Xon
Tenk om alle var homofile da -.- Slutt på menneskeheten.

Blir jo flere og flere.. jeg er redd for at en dag er det bare homofile igjen.. og da blir det jo ikke født fler barn! omg
Vis hele sitatet...
Idioter Det spiller ingen rolle hvor mange somm er homofile. Hvis alle er homofile kan vi jo gi sperm til damer som de kan nlage barn av. Hva faen lever dere helt i steinalderen? Er ikke rart enkelte tror romeriket gikk under fordi ingen menn ville ligge med kvinner.
ja. ingen tvil. og vi må slutte å engste oss for at barna skal bli mobba. hvis det rett og slett ikke blir noen grunn lenger, så vil ikke man etterhvert ikke koble mobbing + homofiles barn sammen. vi kommer ikke langt hvis man hele tida skal drive å fundere over det.
Jeg har sett flere publiserte forskningsoversikter som viser at den forskningen vi har tilgjengelig viser at barn som vokser opp i enkjønnede familier ikke tar skade av det. Skirbekk fokuserer i sin artikkel utelukkende på studier av gutter i farløse familier i USA, noe som ikke kan sammenlignes med enkjønnede familier i Norge. For meg så virker det som om Skirbekk er mer ideologisk i sin seleksjon av forskning enn de han beskylder for å være ideologiske...
Sitat av commie
Jeg har sett flere publiserte forskningsoversikter som viser at den forskningen vi har tilgjengelig viser at barn som vokser opp i enkjønnede familier ikke tar skade av det. Skirbekk fokuserer i sin artikkel utelukkende på studier av gutter i farløse familier i USA, noe som ikke kan sammenlignes med enkjønnede familier i Norge. For meg så virker det som om Skirbekk er mer ideologisk i sin seleksjon av forskning enn de han beskylder for å være ideologiske...
Vis hele sitatet...

Jeg vli gjerne også se disse forsknigsoversiktene, dessuten vet man ikke om det er holdbart. Som morfarbarn.no-artikkelen antyder er det mye av den forskningen på området som ikke er det.

Grunnen til at jeg viser til Skirbekk er for å vise at det er gjort ganske mye forskning som viser at det å vokse opp uten en far faktisk påvirker et barn i stor grad. Og forskingen sier også at barnet kan ta skade av det. Så kan en jo selvsagt diskutere hvilken form for skade det gir, om det er noen muligheter for å kompansere for en foreldre av et kjønn ved at barnet treffer mange av det manglende kjønnet i sin hverdag, eller om det ikke gjelder når man kompanserer med en ekstra foreldre av samme kjønn, etc..

EDIT: på llh.no finner jeg følgende pdf-dokument under "Våre publikasjoner". Selv er jeg vant med å tenke på "publikasjoner" som vitenskaplig holdbare artikler, men her er det tydeligvis snakk om noe annet. Det finnes f.eks ingen kildehenvisning.

I dette dokumentet, http://www.llh.no/filestore/nskebarn.pdf , "Ønskebarn", forteller " Margrethe Seeger Halvorsen, psykolog ved institutt for psykologi ved Universitetet i Oslo" at:
"I løpet av de siste 20-25 årene har det blitt gjort en rekke internasjonale studier som har sett på barns fungering i «skeive barnefamilier». "

og
"Tar barn skade av å vokse opp med lesbiske og homofile foreldre? Nei, her er forskningen entydig. Hovedandelen av forskningen har sett på ulike sider ved barns fungering i lesbiske og homofile familier, og sammenlignet dette med barn som vokser opp med mor og far, eller mor alene. Resultatene fra denne forskningen viser at barn i lesbiske og homofile familier fungerer relativt likt som andre barn, dvs at de hverken har mer eller mindre atferdsmessige eller emosjonelle problemer enn andre barn, og at de deltar i sosiale aktiviteter og fungerer i vennegjengen på linje med andre barn. "

Det er jo vel og bra, men som sagt, det finnes ingen kildehenvisninger på dette. Problemet er altså at så lenge LLH driver å forteller folk ting som kan oppfattes som propaganda, men ikke kan dokumentere dette, stiller organisasjonen og dens sympatører svakt. Jeg ville tenke meg om en gang ekstra før jeg videreformidlet informasjon i denne saken som jeg ikke kunne vise til dokumentasjon for. Det virker som om litt for mange tar informasjonen som kommer ut for god fisk.
Sist endret av oleandreas; 2. september 2007 kl. 21:42.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det vil vel uansett være bedre for et foreldreløst barn fra et fattig land å bli tatt hånd om av et homofilt par her i norge og eventuelt bli mobbet enn å bli i et land med små sjanser for å i det hele tatt overleve.
Ja, jeg syns at lesbiske og homofile burde få lov til å gifte seg. Nei til adoptering av barn for dem. Her tenker jeg på barnet. Barnet kommer mest sannsynlig til å bli mobbet og sjansen er vel større at ungen ender opp som homfil/lesbe. Siden barn ofte har den egenskapen at de skal imitere sine foreldre.

Jeg aksepterer homofile og lesbiske men jeg syns at barnet mister da kanskje sjansen til å være normal som vi kaller det (mener da hetorofil).
Gammel tråd, viktig topic.

Selvfølgelig bør homofile få samme ekteskapsrettigheter som hetrofile.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de absolutt vil gifte seg i kirken, det er det samme som om en nynazist på død og liv vil bo i Christiania.

Når det gjelder adopsjon er ikke verden klar for det enda.
Om vi åpner for homofil adopsjon, vil de fleste land som vi adopterer fra rett og slett knipe igjen.
Vil vi nekte alle barna adgang til Norge?

Om fosterfamilie for norske barn er aktuellt, er jeg i tvil om.
Ser ikke for meg at et barn relativt store problemer får innpass i et homofilt miljø, det blir ekstra vekt til lasten fordi samfunnet vårt ikke er klar for det enda.
Sist endret av ProtoZ; 3. desember 2007 kl. 02:05.