Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8019
Heisann!
Holder på å innredet garasjen og har et problem jeg håper dere kan hjelpe meg med...
Det jeg lurte på er om det er mulig å lage til en dibbedutt som gjør at når du rygger bilen inn i garasjen så registrerer denne tingen når du er f.eks 20-30 cm innenfor porten....
Deler postkasse med ei som ikke sto først i køen når kjøreferdighet ble utlevert liksom.
Ganske irriterende når jeg parkerer min bil fint og rett foran porten ( nesten hver gang ;-) ) , mens hun har 2 meter fra fronten på bilen til porten. Dette blir jo bare dødplass. Har forsåvidt god plass i garasjen....
Men dette er bare sinnsykt irriterenede!!! ;-)
Eneste jeg har kommet på er 2 lekte biter i gulvet , men det ser litt teit ut syns jeg.
Ser for meg en type laser fra ene veggen til den andre ( på tvers liksom), når hekken på bilen treffer denne "strålen" så tennes et lite lys på veggen ved siden av bilen som sier til kjerringa at NÅ skal du stoppe og porten går ned med "litt" klaring mellom bil og port.....

ANYONE???
Selvom jeg måtte tyde teksten din som runer, så tror jeg at jeg fant ut hva du ville frem til.
Dette er meget simpelt å lage med elektronikk ja. Er ikke avhengig av mange komponenter heller... En hver idiot skal klare å koble det sammen.
Tennisball i en snor fra taket??
Trådstarter
5 0
Jeg er helt grønn når det kommer til slike ting som dette....
Har søkt rundt på det stor nett men finner liksom ikke ut hva jeg trenger.
Hadde noen hjulpet meg litt med hva jeg trenger så skal jeg vel få mekket noe sammen ;-)

Ikke noe tennisball fra taket nei !! Hehe...
Garasjen blir innredet med ganske høy standard liksom så ting skal være fint og helst ikke vise. Holder på å legge opp elektrisk så denne dibbetutten til parkering blir lagt skjult osv....
Vi har på jobb noen følere som går på lys, om du putter hånden foran så får ikke lyset tilbakemelding. Husker ikke hva man kaller slikt nå men kan finne det ut for deg på mandag om du ikke allerede har fått svar da. Den fungerer som en av og på bryter som du kan koble videre til lampen. Som sagt er det veldig enkelt om jeg bare hadde husket navnet...
jeg har også lektebit i garajen å det funker fett for meg

Tennisball ifra taket funker fjell, men ser retard ut.

Masse du kan gjøre, men ja.

Sånn som du tenker, så har du bare en laser på ene siden, også en mottaker på andre siden. Så når noe går imellom, så slår et relee inn, å en lampe tennes da.

Men det du må tenke på da, er at hvis du skal rygge først bak, så må du kjøre litt fram igjen, sånn at når kjerringa skal rygge bilen bak ved siden av deg (hvis det var 2 biler, jeg tror det) så funker den da også at du ikke står iveien for laseren.

Du trenger 230v DC, kontaktor, relee, 2 lamper, en på hver side, så begge ser, eller 1 så begge ser, samma det
Sist endret av IphoneFreak; 11. februar 2012 kl. 19:40.
Trådstarter
5 0
Masse gode ideér her nå jeg...takk for det!

Dette er jo en smal sak egentlig...i teorien hvertfall ;-)

Jeg er ute etter noe som virker knirkefritt...HVER

Har 2 biler i garasjen ja. Dette blir kanskje et problem....
Sitat av Andresh Vis innlegg
Masse gode ideér her nå jeg...takk for det!

Dette er jo en smal sak egentlig...i teorien hvertfall ;-)

Jeg er ute etter noe som virker knirkefritt...HVER

Har 2 biler i garasjen ja. Dette blir kanskje et problem....
Vis hele sitatet...
Blir ikke et problem, så lenge den som rygger først inn, kjører bitte litt fram igjen Eller kjøre så langt fram, at lyset slutter å lyse
Denne: Homemade laser motion sensor

Sett den slik at lasern markerer linja hvor du er 20-30 cm innenfor porten, når LED-lyset brytes, kan du skru av motorn.

Du kan sikkert fikse en bryter som skrur på lasern etter behov når garasjeporten åpnes.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Denne: Homemade laser motion sensor

Sett den slik at lasern markerer linja hvor du er 20-30 cm innenfor porten, når LED-lyset brytes, kan du skru av motorn.

Du kan sikkert fikse en bryter som skrur på lasern etter behov når garasjeporten åpnes.
Vis hele sitatet...
i teorien så må jo laseren være på hele tiden. Så den "homemade laser motion sensor" dingsen vil gå fort tom for strøm.
Er jo litt jalla også å lage en sånn selv. Hadde det vært meg, så hadde jeg ikke giddet det

Fyre inn en bevgelsessensor sånn at lyset går på i garasjen + at den aktiverer den laseren? sånn at hvis det kommer en bil inn eller du skal noe, så går lyset på? eller via garasje porten som TURBOLEGO sier

er litt upraktisk hvis du skal gjøre noe der, å så går du laseren i øye hvis du er uheldig. Uendelig mye muligheter her.
Sist endret av IphoneFreak; 11. februar 2012 kl. 20:26.
Trådstarter
5 0
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Denne: Homemade laser motion sensor

Sett den slik at lasern markerer linja hvor du er 20-30 cm innenfor porten, når LED-lyset brytes, kan du skru av motorn.

Du kan sikkert fikse en bryter som skrur på lasern etter behov når garasjeporten åpnes.
Vis hele sitatet...
Ser bra ut dette!!! ;-)

Har en A3 og en A4, ikke samme lengde på bilene. Litt firkantet nå men da vil ikke den minste stå helt fremme. Men men , de står hvertfall pent på linje ;-)
Noen som har lite å gjør som kan hjelpe meg med en liten handleliste ;-) ?
Til TS:
Har du sinnsykt lang garasje eller noe? Eller har kanskje bare en usedvanlig kort bil...
Hvordan kan man ha 2 meter fra fronten på bilen til porten når man rygger inn? Det tilsier at garasjen er over 5 meter lang (bil på 3 meter + 2 meter til port) når bilen klarer å rygge 2 meter forbi porten uten å treffe vegg eller annen hindring =). Du har ikke garasje, du har tunnel =)

edit: ser hvordan bil du har nå. Var litt treig til å poste
Sist endret av moan1244; 11. februar 2012 kl. 20:40.
Trådstarter
5 0
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Til TS:
Har du sinnsykt lang garasje eller noe? Eller har kanskje bare en usedvanlig kort bil...
Hvordan kan man ha 2 meter fra fronten på bilen til porten når man rygger inn? Det tilsier at garasjen er over 5 meter lang (bil på 3 meter + 2 meter til port) når bilen klarer å rygge 2 meter forbi porten uten å treffe vegg eller annen hindring =). Du har ikke garasje, du har tunnel =)

edit: ser hvordan bil du har nå. Var litt treig til å poste
Vis hele sitatet...
Garasjen er 6*8.5m
Til TS, be dama skjerpe seg, å parkere skikkelig! høhø
Nice garasje 6*8,5 er mye det! Da tror jeg det blir litt rart med laser igjennom hele garasjen.
er flere slike parkin aid her
Sitat av Andresh Vis innlegg
Garasjen er 6*8.5m
Vis hele sitatet...
Ser problemet ditt nå =) Sinnsykt stor garasje du har =)

Hvorfor ikke bare lage et lite merke i gulvet ved bildøra hennes. Når hun rygger inn, skal hun stoppe når det merket er ca ved førerdøra.
Du kan lage et merke på veggen som forteller hvor langt bak fronten skal.
Du kan henge et speil på bakveggen. Dette justerer du så kvinnen ser sin egen hekk nærme seg.
Ryggesensor kan vel også ettermonteres, hun trenger vel det utenom garasjen også.
Sist endret av bajjaz; 11. februar 2012 kl. 20:51.
Eies garasjen kun av deg?
Da kan du si følgende:
Parker riktig innen 5 dager, eller parker et annet sted.

Kan prøve å tegne et parkeringskonsept hvis ønsket
Hva med å montere opp en Ultrasonisk Sensor?
http://www.farnell.com/datasheets/483090.pdf
har søkefelt opptil 2 meter(ganske isolert føle retning), giver til relee, relee til lys.
done deal!
ikke vanskligere enn det.
Robonor.no masse du kan bruke og kort leveringstid.
legg en 2x4 som er like breid som bilen bak i garasjen, slik at når personen rygger bak og treffer denne så vet h*n at dem er innenfor porten.

Enkle løsninger er ofte beste
Du måler ganske enkelt opp 30 cm fra veggen og tegner på gulvet med kritt. Etter dette finner du to solide planker og limer fast. Når du kjører bilen inn, vil du kjenne på dekka når du er 30 cm ifra.

Problem solved.
▼ ... over en uke senere ... ▼
eventuelt bare bruke laser løsningen som allerede er nevnt her, men i fra taket og ned i gulvet da er ikke den andre bilen i veien
Halvlitersflaske med litt sand i bunnen som du henger inne i garasjen. Når du treffer flasken vet du at du står fint
Sitat av Andresh Vis innlegg
Heisann!
Holder på å innredet garasjen og har et problem jeg håper dere kan hjelpe meg med...
Det jeg lurte på er om det er mulig å lage til en dibbedutt som gjør at når du rygger bilen inn i garasjen så registrerer denne tingen når du er f.eks 20-30 cm innenfor porten....
Deler postkasse med ei som ikke sto først i køen når kjøreferdighet ble utlevert liksom.
Ganske irriterende når jeg parkerer min bil fint og rett foran porten ( nesten hver gang ;-) ) , mens hun har 2 meter fra fronten på bilen til porten. Dette blir jo bare dødplass. Har forsåvidt god plass i garasjen....
Men dette er bare sinnsykt irriterenede!!! ;-)
Eneste jeg har kommet på er 2 lekte biter i gulvet , men det ser litt teit ut syns jeg.
Ser for meg en type laser fra ene veggen til den andre ( på tvers liksom), når hekken på bilen treffer denne "strålen" så tennes et lite lys på veggen ved siden av bilen som sier til kjerringa at NÅ skal du stoppe og porten går ned med "litt" klaring mellom bil og port.....

ANYONE???
Vis hele sitatet...
Rygg bilen dit du vil ha den, og heng en innebandyball fra taket i ei snor, når ballen treffer bakruta kan dama stoppe....
Så nå at det var nevnt i en litt annen variant....
Sist endret av Bare-surr; 20. februar 2012 kl. 22:48.
Fikk tolket posten din litt bedre nå!
Det du kan prøve er å sette opp en bevegelsessensor der dama skal stoppe, pekende mot den andre siden av rommet. Deretter taper du en dorull foran sensoren, slik at den kun tar opp bevegelser rett fram. Koble sensoren til en liten lampe som du kan plassere en plass hu ser den.
Overskuddsmateriell
Her var folk veldig ivrig til å diskutere alt annet en TS sitt ønske om løsning på problem

http://www.youtube.com/watch?v=zQK1kTh57Fk

Ser du på denne filmen så kan du få noen gode tips til hvordan du kan løse problemet ditt. I stedet for å koble seg inn på kameraet fra det releet så kobler du på en lampe / diode. Du kan også sikkert mekke noe finere opphenging av speila.
Du finner også garantert noe gammelt datautstyr som er utstyrt med 9V DC strømkilde som du kan erstatte med batteriet

Husk å sjekk hvilken spenning releet kan styre, tvilsomt at de kan styre 220V fra så liten spenning.
En laserdiodemodul, en lyssensitiv motstand, et lite speil... Så litt enkel elektronikk så har du et ganske elegant system
▼ ... over en uke senere ... ▼
just a speck of dust
Sitat av Mantuz Vis innlegg
legg en 2x4 som er like breid som bilen bak i garasjen, slik at når personen rygger bak og treffer denne så vet h*n at dem er innenfor porten.

Enkle løsninger er ofte beste
Vis hele sitatet...
Støtter denne her, men hvis du absolutt skal ha noe fancy så kan du putte en/noen 12 volts bryter under, så kan du viderekoble dem til alarm etter ønske. Enten det være seg lyd eller lys.