Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 4215
Dersom en hund er blitt såpass gammel og skral at den lider, er det da humant å avlive den selv med co2, dvs. at man f.eks plasserer en engangsgrill i samme rommet som hunden ligger slik at den bare sovner sakte inn?
Vil det være en smertefri og human måte å gjøre det på?
For det første, å ta livet av et pattedyr med co2 er ikke humant.
Grunnen til dette er at puster den inn co2 vil den få kvelningsfornemmelser. Akkurat som om vi mennesker forsøker å holde pusten.
Årsaket til at du bare MÅ trekke pusten til slutt er ikke oksygenmangel, men opphopning av co2 i blodet.
Når du begynner å puste puster du co2 ut og du føler deg normal etter hvert som co2 nivået i blodet synker.
Engangsgrill i samme rom som hunden høres ikke bra ut. Usikkert om den danner mye co2 eller mer co. Og co er eksplosivt i hvis det blir stor nok konsentrasjon.
Hvis du kan få hunden til å ligge rolig i et relativt lite kammer/lufttett bur kan du bruke helium. Hvis hunden puster inn helium vil den miste bevissheten og dø uten kvelningsfornemmelser. Men er ikke sikker på lovligheten med dette.
Sist endret av Arex_x; 2 uker siden kl. 05:13.
Når du først har tatt på deg ansvaret for en hund synes jeg du burde spandere på deg de 2000 - 3000 kr det koster å få det gjort profesjonelt.

Enkelte vetrinærer kan også komme hjem til deg å utføre det hvis du ønsker at den skal ta sin siste pust i kjente omgivelser.
Mange som har hund som ikke burde hatt det...
Hvorfor kan du ikke få en dyrlege til å gjøre det? Er jo mest humant. Å skyte den går fortest hvis du ikke har råd til dyrlege.
hvorfor gidder du egentlig å skaffe deg kjæledyr i det hele tatt, hvis du ikke har lyst til å betale pengene det koster for å avlive den hos dyrlegen??
Enkelte mennesker burde ikke hatt lov til å eie hund.
Det er lov å avlive husdyr selv, på human måte. Dette er da skudd mot hodet. Om du ikke har jegerprøve/våpen til å gjøre dette, eller kan få noen til å gjøre det for deg, er veterinær eneste lovlige løsning. Å kvele dyret med CO er en rimelig sinnsyk idé, spesielt når man ikke vet forskjellen på co2 og kullos.
Sist endret av UncleSam; 1 uke siden kl. 08:47.
Litt off topic, men dere som syns det er så ille å avlive en hund med co2 er klar over at nesten alle griser i Norge blir avlivet med co2? Håper dere syns det er like sinnssykt....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Litt off topic, men dere som syns det er så ille å avlive en hund med co2 er klar over at nesten alle griser i Norge blir avlivet med co2? Håper dere syns det er like sinnssykt....
Vis hele sitatet...
Det er en VESENTLIG stor forskjell på å putte et dyr i et rom med en engangsgrill kontra å bli plassert i et industrielt gasskammer.


Dropp ideen med engangsgrill, du risikerer å bli bøtelagt om noen finner ut av det. Dra til veterinær.
Sist endret av Dodecha; 1 uke siden kl. 14:24.
Lisaklinikken kan kanskje hjelpe deg om du ikke har råd til avlivning.

https://www.dyrebeskyttelsen.no/lisaklinikken/
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Vil det være en smertefri og human måte å gjøre det på?
Vis hele sitatet...
Avliv dyret så fort som mulig at den ikke føler smerte. Hvis du ikke klarer det selv så betaler du for vetrinær.
Dra til veterinær.

Evt smør tuppen på jaktrifla med leverpostei.
Trådstarter
Jeg spurte om dette for å få et fornuftig svar slik at jeg kunne avstå fra å gjøre det om det var inhumant, men endte opp med svar fra en gjeng synsere som bare er ute etter å komme med grove beskyldninger uten at de i det hele tatt vet hva de snakker om.

Kan ikke de som ikke har vitenskapelig kompetanse bare la vær å svare?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg spurte om dette for å få et fornuftig svar slik at jeg kunne avstå fra å gjøre det om det var inhumant, men endte opp med svar fra en gjeng synsere som bare er ute etter å komme med grove beskyldninger uten at de i det hele tatt vet hva de snakker om.

Kan ikke de som ikke har vitenskapelig kompetanse bare la vær å svare?
Vis hele sitatet...
Om du skal avlive den selv så skyter du den i hodet. Som nevnt over er det den eneste lovlige (og humane) måten å gjøre det på.
Som andre har sagt er veterinær eller en kule veien å gå. Når det gjelder gassing med CO2 er det et kompromiss for effektiv avliving av en flokk med gris hvor individuell håndtering vil skape ekstra stress for dyrene. Det er neppe noe du vil utsette et kjæledyr for.
KVAKKsalver
Trenger en vitenskapelig kompetanse for å kverke et dyr????
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Trenger en vitenskapelig kompetanse for å kverke et dyr????
Vis hele sitatet...
I siviliserte land så krever man en viss kompetanse ja, for vi tillater ikke tortur av dyr.
Som med mye annet som er regulert så var det vel noen som gikk for langt og noen gir vel komplett faen. Og da vil folk protestere og så kommer det lovgivning.

Du kan lese dyrevelferdsloven
her.
Sist endret av Dodecha; 1 uke siden kl. 17:15.
KVAKKsalver
Sitat av Dodecha Vis innlegg
I siviliserte land så krever man en viss kompetanse ja, for vi tillater ikke tortur av dyr.
Som med mye annet som er regulert så var det vel noen som gikk for langt og noen gir vel komplett faen. Og da vil folk protestere og så kommer det lovgivning.

Du kan lese dyrevelferdsloven
her.
Vis hele sitatet...
Det jeg reagerte på var "vitenskaplig".
Quite atrocious
Expialidocious's Avatar
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg spurte om dette for å få et fornuftig svar slik at jeg kunne avstå fra å gjøre det om det var inhumant, men endte opp med svar fra en gjeng synsere som bare er ute etter å komme med grove beskyldninger uten at de i det hele tatt vet hva de snakker om.

Kan ikke de som ikke har vitenskapelig kompetanse bare la vær å svare?
Vis hele sitatet...
Men ser du ikke saken fra den andre sida?

Greit nok at metoden du snakker om er co2 forgiftning, det har vi jo sett folk gjøre i tv/film MEN: De gjør det med en bil, en hel motor som produserer en del gass. Dette er jo også det som skjedde i det infamøse bunker ravepartyet i Oslo.

Men én engangsgrill? Kanskje du bare var litt kreativ med eksempel, ser jo at du skriver "f.eks" forran men det er derfor folk reagerer som de gjør, det høres veldog lite gjennomtenkt ut. Og når folk leser veldig lite gjennomtenkte ting så tenker de ofte det værste. Vi mennekser har jo ganske god historie i å gjøre mindre smarte ting.

Så jeg synes du kan ta det litt mer med ro, kanskje heller se det positive i at folk er så glade i dyr at de reagerer som de gjør i tråden her. Du har jo fått saklig informasjon, om litt agressivt formidlet.

One love
Hagle eller dynamitt. Gass må være forferdelig for hunden. Det må skje momentant og smertefritt.
Om du gjøre det billig; ta båten til Danmark og tilbake, deklarer hunden som kjøpt i Danmark men nekt å betale så blir den avlivet etter 2-3 uker.

Men serriøst, gå til veterinær.

Her er en human måte så du får iallefall et svar: https://en.wikipedia.org/wiki/Inert_gas_asphyxiation
Jeg er helt klart enig at han burde dra til veterinær.Men at engangsgrill metoden er så jævla inhuman er jeg tvilende til,folk tar livet av seg på denne måten
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av vurezo Vis innlegg
Om du gjøre det billig; ta båten til Danmark og tilbake, deklarer hunden som kjøpt i Danmark men nekt å betale så blir den avlivet etter 2-3 uker.

Men serriøst, gå til veterinær.

Her er en human måte så du får iallefall et svar: https://en.wikipedia.org/wiki/Inert_gas_asphyxiation
Vis hele sitatet...
For en som ikke bor nær danskebåten blir vel dette like dyrt som å avlive hos dyrlege. Er det ikke tenkelig at de kommer til å ilegge dem som prøver å importere hunden gebyr for avliving uansett?


Hvis TS har økonomiske problemer kan hen lage en spleis, Nordmenn er ofte rause for å hjelpe barn og dyr
Sist endret av frilansloser; 1 uke siden kl. 02:33.
Uansett hvordan du velger å gjøre det ville jeg satt hunden under tilstrekkelig sedasjon så den er i søvne.

Engangsgrill I samme rom som hunden må man være passe mongo for å engang tenke. Da kan du likesågodt bare tre en plastpose rundt hodet på den.
Trådstarter
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Det jeg reagerte på var "vitenskaplig".
Vis hele sitatet...
Dersom avlivning med co2 med hensyn på hva individet føler under avlivning ikke er av vitenskapelig karakter, hva er det da? Noe man kan synse seg fram til slik folk gjør i denne tråden?
Sitat av Candiru Vis innlegg
Uansett hvordan du velger å gjøre det ville jeg satt hunden under tilstrekkelig sedasjon så den er i søvne.

Engangsgrill I samme rom som hunden må man være passe mongo for å engang tenke. Da kan du likesågodt bare tre en plastpose rundt hodet på den.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke skjønner forskjellen ved å sovne rolig inn ved bruk av co2 og bli kvelt med en plastpose så er det du som er mongo.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er en VESENTLIG stor forskjell på å putte et dyr i et rom med en engangsgrill kontra å bli plassert i et industrielt gasskammer.


Dropp ideen med engangsgrill, du risikerer å bli bøtelagt om noen finner ut av det. Dra til veterinær.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at engangsgrill er noe annet, men co2 er ikke en human måte avlive dyr på uansett om det så er i et industrielt gasskammer.

OP om du er i Oslo finnes det en gratis dyrlege du kan forsøke: www.dyrebeskyttelsen.no/lisaklinikken
Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Litt off topic, men dere som syns det er så ille å avlive en hund med co2 er klar over at nesten alle griser i Norge blir avlivet med co2? Håper dere syns det er like sinnssykt....
Vis hele sitatet...
Greit å rydde opp i, så ikke folk tror på dette..
Griser blir ikke avlivet med CO2. Griser på slakteri i Norge blir bedøvet med CO2 i helt optimale konsentrasjoner for rask bevisstløshet før de blir avlivet. Avlivingen foregår ved kutting av store blodkar og avblødning mens de er bevisstløse.
Lurer på om vi kan avlive hundeeiere med CO2. Tar bare imot svar fra vitenskapsmenn.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Dersom du ikke skjønner forskjellen ved å sovne rolig inn ved bruk av co2 og ....
Vis hele sitatet...
Hverken mennesker eller hunder sovner rolig inn ved avliving med co2.
Les det jeg skrev i mitt første innlegg.
Avliving med co2 er en forferdelig grufull død.
Men med avliving med helium foreksempel vil du sansynlig vis ikke en gang merke at du mister bevissheten.
Hvis vi puster inn luft med lite oksygen vil vi ikke få kvelningsfornemmelser.
Kvelningsfornemmelser får vi av CO2. Holder vi pusten hopes co2 opp i blodet. Dette forårsaker den følelsen av at vi bare MÅ trekke pusten.
Så lenge du kan puste co2 ut vil du ikke få panikk: (Amerikansk jagerflyver forklarer en hendelse med manglende oksygen i flyet.)
https://youtu.be/x3Vh7riQ5QM?t=1052
Sist endret av Arex_x; 1 uke siden kl. 09:54.
Sitat av Boble Vis innlegg
Greit å rydde opp i, så ikke folk tror på dette..
Griser blir ikke avlivet med CO2. Griser på slakteri i Norge blir bedøvet med CO2 i helt optimale konsentrasjoner for rask bevisstløshet før de blir avlivet. Avlivingen foregår ved kutting av store blodkar og avblødning mens de er bevisstløse.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det. Ble kanskje litt dårlig formulert, men co2 gassing er en del av avlivingen. Animalia skriver selv at CO2 er problemtaisk og ikke gir øyeblikkelig tap av bevissthet, er ubehagelig å puste inn, grisene puster anstrengt og
mange får heftige kramper. Det kan ta opptil 30 sekunder før de mister bevisstheten.
Sist endret av brokkolireddik; 1 uke siden kl. 10:02.
Dette er definitivt veterinærjobb, pengeboka di spiller liten rolle når du må avsette hunden.
Alt annet vil bare påføre dyret unødig lidelse å det er det vi vil unngå når vi avskaffer dyrene våre.
Vil du at kompisen din skal ha skrekk å redsel i sine siste øyeblikk?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Noe tilsvarende som Adolf Hitler gjorde med jødene mener du?
Vis hele sitatet...
Nja-jødene var en etnisk gruppe-det er ikke hundeeiere-og han benyttet zyklon b
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Noe tilsvarende som Adolf Hitler gjorde med jødene mener du?
Vis hele sitatet...
Likevel kunne du gjerne tenkt deg å gjøre det med ditt eget kjæledyr.

Stått til tjeneste til den har blitt "gammel og skrall", men bruke mellom 1500 og 3000 kroner på en human avslutning, det unner du den ikke.

Uansett om det hadde vært smertefritt er det en jævlig uverdig ting å gjøre og du fremstår som rimelig skrudd i hue når du ikke skjønner dette eller ønsker å ta innover deg svarene du får. Du har jo fått flere svar, men så lenge det ikke er svaret du ønsker å høre(så du bare kan kjøre på med å torturere din egen hund til døde) så kaller du alle andre for "en gjeng synsere" på tross av at du har fått flere gode og saklige svar her.

Akkurat i sånne tilfeller er det utrolig trist at man er anonym. Dyrebeskyttelsen burde ha vært koblet inn.
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Likevel kunne du gjerne tenkt deg å gjøre det med ditt eget kjæledyr.

Stått til tjeneste til den har blitt "gammel og skrall", men bruke mellom 1500 og 3000 kroner på en human avslutning, det unner du den ikke.

Uansett om det hadde vært smertefritt er det en jævlig uverdig ting å gjøre og du fremstår som rimelig skrudd i hue når du ikke skjønner dette eller ønsker å ta innover deg svarene du får. Du har jo fått flere svar, men så lenge det ikke er svaret du ønsker å høre(så du bare kan kjøre på med å torturere din egen hund til døde) så kaller du alle andre for "en gjeng synsere" på tross av at du har fått flere gode og saklige svar her.

Akkurat i sånne tilfeller er det utrolig trist at man er anonym. Dyrebeskyttelsen burde ha vært koblet inn.
Vis hele sitatet...
Missforstår du med vilje eller er du virkelig så dum?

Jeg stillte spørsmålet for å vite om det finnes noen avlivningsmetode som er like human som det dyrlegene benytter og blir beskylt for å være torturist.

Sliter du med en eller annen form for personlighetsforstyrrelse siden du ønsker å angripe andre mennesker på den måten?
Ta kontakt med en lokal jeger som vet hva dem gjør, børse/haggle mens hen står å spiser sitt siste måltid.
Hvis ikke så er veterinær prioritet. the fugly truth.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hverken mennesker eller hunder sovner rolig inn ved avliving med co2.
Les det jeg skrev i mitt første innlegg.
Avliving med co2 er en forferdelig grufull død.
Men med avliving med helium foreksempel vil du sansynlig vis ikke en gang merke at du mister bevissheten.
Hvis vi puster inn luft med lite oksygen vil vi ikke få kvelningsfornemmelser.
Kvelningsfornemmelser får vi av CO2. Holder vi pusten hopes co2 opp i blodet. Dette forårsaker den følelsen av at vi bare MÅ trekke pusten.
Så lenge du kan puste co2 ut vil du ikke få panikk: (Amerikansk jagerflyver forklarer en hendelse med manglende oksygen i flyet.)
https://youtu.be/x3Vh7riQ5QM?t=1052
Vis hele sitatet...
Helt riktig. TS kan jo forsøke dette selv, bare ta en vanlig brødpose/plastikk pose og pust inn og ut av den i et minutt eller to, man får nøyaktig samme følelse som om man holder pusten for lenge, og etterhvert får kramper. Så co2 er ikke et humant valg nei, finnes flust av andre gasser som tar livet av noe mye raskere
Alternativ 1: dyrlege! Med mindre noen andre har kompetansen!!!!!(les dette gjerne igjen!!)
Alternativ 2,å det beste i mine øyne ,OM det blir gjort riktig!! : gi kompissen masse hundesnop i siste øyeblikk- å få tak i noen med tillgang og kjennskap til våpen å ammo..gi kompissen ett NAKKESKUDD!ikke mot panna,da noen hunder har så tjukk skalle,at kulen muligens ikke avliven den ,men slår den bare i svime/koma!!! (Har sett det før,,,,ikke koslig...!!) Midt i nakken,rett under skallen,der skallen slutter,å der er ett søkke/mykt punkt!(kraniet slutter)Sikt mot snuten/litt over! Å alt er over på ett mikroøyeblikk..gjerne å ett skudd i hjertet,(øverst å rett bak forbeina! )Dette bør IKKE gjøres av noen som ikke vet hva de gjør!!!!

Alt vennligt ment!! Kvelning er INGEN god løsning!
Å kan ikke understreke nokk,at man må vite hva man gjør! Har sett andre som angrer DYPT -flere år etter- en "avlivelse",pga at det ikke var fullt så lett/eller en sikker måte...å slikt kan bli sittende resten av livet,for en som har ett fnugg av empati...
Så håper du finner en god løsning for dere begge,og at vovvsen slipper lide stort!
m.v.h.
Sist endret av Luckystrike440; 1 uke siden kl. 22:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"-flere år etter- en "avlivelse",pga at det ikke var fullt så lett/eller en sikker måte...å slikt kan bli sittende resten av livet,for en som har ett fnugg av empati...!"
word, 30 år å enda sitter det klistret i hjernebarken min.
Det er ikke trivelig bagasje. Gjør det rette, quick and easy!
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 22:29.
Synes det er bra at du stiller dette spørsmålet. Har en hund som er gammel. Hu blir 12 i august. Hopefully så kan man gaine noe knowledge av hva folk svarer. (og så drite i det meste) og fatte en grei beslutning. Min hund er så langt super healthy - men jeg vet at det kan forandre seg fort. Når det skjer, vet jeg i affal EN ting: hu skal ikke lide MEN - hvis hu "bare" blir lam i bakbeina ellerno - hadde du spurt hunden så ville hu ha levd ! Så selvfølgelig blir spm et aktuelt HVIS hunden lider. Men KUN da synes jeg. Hunder i kjærlige hjem er som regel heldige da synes jeg - når tiden er kommet så sørger vi for at de dør i de fleste tilfeller helt uten smerter.
Altså. Hva faen er det som skjer? Engangsgrill i et rom? For det første er det brannfarlig. For det andre vil det bli mye røyk og hunden vil dø av kullos først og fremst. For det tredje vil tilførselen av oksygen i rommet gjøre prosessen unødvendig lang.

Dette er dyreplageri og burde anmeldes!
KVAKKsalver
Sitat av reklame Vis innlegg
Altså. Hva faen er det som skjer? Engangsgrill i et rom? For det første er det brannfarlig. For det andre vil det bli mye røyk og hunden vil dø av kullos først og fremst. For det tredje vil tilførselen av oksygen i rommet gjøre prosessen unødvendig lang.

Dette er dyreplageri og burde anmeldes!
Vis hele sitatet...
Så lenge han faktisk ikke har gjort det, er det jo ingenting å anmelde. Jeg forstoed det slik at det der bare var tankespinn.
Trådstarter
Grunnen til at spørsmålet ble stillt var at jeg har lest tidligere at noen har skrevet at å føre inn eksos i en bil er en behagelig måte å dø på og mange mennesker har også gjort det for å avslutte livene sine.
Når det gjelder anbefalingen ang. helium, hvordan er det? Spør bare for nyskjerrighetens skyld og venter med spenning på utallige personangrep og hårreisende beskyldninger.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Grunnen til at spørsmålet ble stillt var at jeg har lest tidligere at noen har skrevet at å føre inn eksos i en bil er en behagelig måte å dø på og mange mennesker har også gjort det for å avslutte livene sine.
Når det gjelder anbefalingen ang. helium, hvordan er det? Spør bare for nyskjerrighetens skyld og venter med spenning på utallige personangrep og hårreisende beskyldninger.
Vis hele sitatet...
Kjenner du ikke noen som bare kan komme å skyte den? Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det så avansert.
Hva slags hund var det?
Gå ALLTID til veterinær, påkost hunden din, som alltid har vært der for deg de pengene det koster. Det er også kjempe viktig å være der, holde den,kose med den helt til siste åndedrag. Du er hunden din sin trygghet å når de ser deg passe på å trøste så vil det være så mye mindre skremmende for hunden, så den kan sovne inn rundt de den elsket mest.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kjenner du ikke noen som bare kan komme å skyte den? Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre det så avansert.
Vis hele sitatet...
Akkurat som folk med våpen er noe som vokser på trær i detta landet.
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva slags hund var det?
Vis hele sitatet...
Forster.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Forster.
Vis hele sitatet...
Har du fått avlivet den eller venter du på noen kreative forslag?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Akkurat som folk med våpen er noe som vokser på trær i detta landet.
Vis hele sitatet...
Bortimot ti prosent av befolkningen er registrerte våpeneiere gammel kilde