Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1893
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trenger litt oppklaring!

Det bruker HTML og CSS til å design utseende på en nettside, ikke sant?

Men php brukes til hva? kan jo gjøre mer der det skjønner jeg er jo et scripting verktøy med hva gjør det? er det oppkobling til server og slikt?

Javascript bruker til å få fancy ting på nettsiden?

Og med HTML 5, er trenger man noe av dette andre da? Eller er det fortsatt bare det samme med litt mer funksjoner?


Har prøvd å lett litt, men trenger bare en avklaring.
HTML - Koder som nettleseren din leser, og omformer til noe pent og vakkert som du kan se på.
PHP - Ansvarlig for alt dynamisk innhold, kontrollerer alt av databaser, og slike ting.
Css - designed på nettsiden
Html - Selve nettsiden, hvor du har tables osv.
PHP - databaser, statistikker, kontrollere osv
Litt uspesifikke svar her så langt.

HTML er et markupspråk, og forteller nettleseren hvordan strukturen på siden er. Språket skiller mellom overskrifter, brødtekster, viser at dette er en header, dette en footer, dette en navigasjon osv. HTML har egentlig ikke noe med hvordan nettsiden din ser ut.

CSS brukes for å stilsette HTML-kodene. Her utformer man nettsiden; definerer størrelser, plasseringer, farger osv.

PHP er et server-side-språk. Det betyr at koden kjøres av en server i bakgrunnen før det returneres til nettleseren. Siden det kjøres av serveren har ikke klienter (nettlesere) tilgang til denne koden. PHP brukes til dynamisk innhold, og utfører logiske oppgaver i bakgrunnen. Som nevnt over brukes dette f. eks til databasebehandling. Skal du ha en login-side må brukeren autoriseres med et slikt server-side-språk, skal du ha en gjestebok/kommentarfelt må et slikt språk ta seg av databehandling. You get the point.

Javascript er et scriptspråk som kjøres av nettleseren, i motsetning til PHP som er på servernivå. Det betyr at man kan få dynamikk på nettsiden selv etter at siden er lastet. Vil du f. eks ha innhold til å bevege på seg må Javascript benyttes. Når du skriver en post på dette forumet kan du klikke på knapper for å legge til smilefjes. Javascript brukes nettopp til dette, ved å registrere klikk, og legge tekst i tekstfeltet.

Håper forklaringen over gir litt mer mening.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av ma10as Vis innlegg
Litt uspesifikke svar her så langt.

HTML er et markupspråk, og forteller nettleseren hvordan strukturen på siden er. Språket skiller mellom overskrifter, brødtekster, viser at dette er en header, dette en footer, dette en navigasjon osv. HTML har egentlig ikke noe med hvordan nettsiden din ser ut.

CSS brukes for å stilsette HTML-kodene. Her utformer man nettsiden; definerer størrelser, plasseringer, farger osv.

PHP er et server-side-språk. Det betyr at koden kjøres av en server i bakgrunnen før det returneres til nettleseren. Siden det kjøres av serveren har ikke klienter (nettlesere) tilgang til denne koden. PHP brukes til dynamisk innhold, og utfører logiske oppgaver i bakgrunnen. Som nevnt over brukes dette f. eks til databasebehandling. Skal du ha en login-side må brukeren autoriseres med et slikt server-side-språk, skal du ha en gjestebok/kommentarfelt må et slikt språk ta seg av databehandling. You get the point.

Javascript er et scriptspråk som kjøres av nettleseren, i motsetning til PHP som er på servernivå. Det betyr at man kan få dynamikk på nettsiden selv etter at siden er lastet. Vil du f. eks ha innhold til å bevege på seg må Javascript benyttes. Når du skriver en post på dette forumet kan du klikke på knapper for å legge til smilefjes. Javascript brukes nettopp til dette, ved å registrere klikk, og legge tekst i tekstfeltet.

Håper forklaringen over gir litt mer mening.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Alt du ser på internett er (stort sett) HTML + CSS. Browseren tar HTML/CSS'en og gjør det om til en fin webside.

Om du ser på HTML som en julegave, så er CSS innpakningspapiret og sløyfen.

PHP derimot er en liten nisse som bor på serveren. Hans oppgave er å lage HTML (han kan også lage CSS, JavaScript, bilder og andre ting). Når noen vil se en webside sier de fra til nissen, og han setter sammen litt HTML og gir det tilbake til browseren.

Det trenger ikke sitte noen nisse i serveren, men da kan man bare hente den HTML'en som allerede ligger der. Hvis man vil at HTML'en skal endre seg over tid på noen som helts måte så trenger man en nisse.

JavaScript er en annen nisse. Han er litt mindre, og bor i browseren. Han kan også lage HTML, men som regel sitter han bare og gjør småendringer på den HTML'en som PHP-nissen allerede har laget.

Gleder meg til Jul
Sist endret av tormaroe; 27. november 2011 kl. 12:26.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Alt du ser på internett er (stort sett) HTML + CSS. Browseren tar HTML/CSS'en og gjør det om til en fin webside.

Om du ser på HTML som en julegave, så er CSS innpakningspapiret og sløyfen.

PHP derimot er en liten nisse som bor på serveren. Hans oppgave er å lage HTML (han kan også lage CSS, JavaScript, bilder og andre ting). Når noen vil se en webside sier de fra til nissen, og han setter sammen litt HTML og gir det tilbake til browseren.

Det trenger ikke sitte noen nisse i serveren, men da kan man bare hente den HTML'en som allerede ligger der. Hvis man vil at HTML'en skal endre seg over tid på noen som helts måte så trenger man en nisse.

JavaScript er en annen nisse. Han er litt mindre, og bor i browseren. Han kan også lage HTML, men som regel sitter han bare og gjør småendringer på den HTML'en som PHP-nissen allerede har laget.

Gleder meg til Jul
Vis hele sitatet...
Takk for fin oppklaring! Lo også godt!

Men en ting: lyst til å lage en helt enkel side, med bare litt informasjon om en kafe, som meny, arrangementer, hva som skjer, priser ++, dette kan jeg fint lage i Bare html og CSS ikke sant?

Det er jo greit, men jeg vil ha de slik at de som eier bedriften kan gå inn å legge inn ting i arrangementer, hvordan kan jeg gjøre dette? Uten at de må inn å skrive det inn i "koden"

PS: interressert i webutvikling, så kunne gjerne tenkt meg å programmere det, men er det andre løsningen kom med de også men vært programmere HTML, CSS og utseene på siden.

Kanskje du kunne peket meg i riktig retning?

God jul!
Start med å laste ned WAMP (PHP, Apache, MySQL).
Dette er for å kjøre alt lokalt.

Last så ned Wordpress og finn en guide for å installere på WAMP (eks).

Tror ikke jeg trenger å si mer, du er voksen gutt og kommer langt med å starte der..

--
Kan hende WAMP klager på at du må peke til nettleseren, pek da til:

Kode

C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
---
Når det er oppe å går flytter du det over på et domene, koster normalt 150-300kr året.
ProISP.no er greie på pris og hastighet. One.com er tilsvarende på pris, bedre på support (24t live chat), men noe treg database ved eskalering.


Anbefaler å starte med Wordpress, kanskje gå videre senere til Joomla, Concrete5 eller annen CMS løsning.
Sist endret av Bruker564; 27. november 2011 kl. 22:30.
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
lyst til å lage en helt enkel side, med bare litt informasjon om en kafe, som meny, arrangementer, hva som skjer, priser ++, dette kan jeg fint lage i Bare html og CSS ikke sant?

Det er jo greit, men jeg vil ha de slik at de som eier bedriften kan gå inn å legge inn ting i arrangementer, hvordan kan jeg gjøre dette? Uten at de må inn å skrive det inn i "koden"
Vis hele sitatet...
Skal de kunne endre på ting uten å jobbe direkte i HTML-filene så "må" du ha noe dynamisk (en nisse ) på serveren. Vi snakker da PHP + en database hvor innholdet lagres.

Det du burde vurdere er å bruke en eksisterende løsning, f.eks. en WordPress blogg eller et CMS som Joomla, og så tilpasse denne. Da slipper du sansynligvis unna uten PHP-programmering, og kan bruke tiden på å tilpasse designet.
her snakker du om et helt basic CMS-system Det kan være litt jobb å lage fra grunnen av (Du vil bli nødt til å lære deg et server-side språk, f.eks php i tillegg til bruk av databaser) men du vil lære utrolig mye i prosessen! Hvis du går for dette kan det jo være greit å skaffe seg noe litteratur, men tutorials på nett burde holde en stund det også. Regn med at det tar tid!

Hvis du ønsker å få opp en fungerende side så snart som mulig kan du jo ta en titt på ferdiglagde løsninger, slik som Joomla eller Wordpress. Med enkelte modifikasjoner burde du ha en fungerende løsning etter litt arbeid

Edit: og to andre kom meg i forkjøpet
Sist endret av Hoppestokk; 27. november 2011 kl. 22:30.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er vel å ta seg vann over hodet å se for seg å levere en god full løsning til en bedrift med det kunnskapsnivået.
Da kan det være bedre å se på alternative, men kanskje like gode løsninger.
Det virker som om små bedrifter greier å profilere seg sterkt i nærmiljøet gjennom facebook. De fleste kjenner facebook, så det er lett å oppdatere informasjon. Ved en annen løsning vil de ofte føles knotete for brukeren, og man sitter med en nettside med utdatert informasjon. Det er dårlig reklame.
Facebook har APIer som gjøre det mulig å hente informasjon derifra til en ekstern side. Dersom du lager en enkel statisk nettside for denne bedriften først, kan du kanskje prøve å integrere API til dynamisk informasjon etter litt erfaring.
1-3 dokumenter med kun den mest vesentlige informasjonen burde holde i massevis. Tenk igjennom hva besøkende faktisk vil vite. F.eks kontaktinfo, kart, meny, åpningstider og annen relativt statisk info. resten taes vi facebook.
En enkel, billig og effektiv løsning vil jeg påstå. no-offence, men ditt første webprosjekt vil ikke være god reklame for noen bedrift
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Skal de kunne endre på ting uten å jobbe direkte i HTML-filene så "må" du ha noe dynamisk (en nisse ) på serveren. Vi snakker da PHP + en database hvor innholdet lagres.

Det du burde vurdere er å bruke en eksisterende løsning, f.eks. en WordPress blogg eller et CMS som Joomla, og så tilpasse denne. Da slipper du sansynligvis unna uten PHP-programmering, og kan bruke tiden på å tilpasse designet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hoppestokk Vis innlegg
her snakker du om et helt basic CMS-system Det kan være litt jobb å lage fra grunnen av (Du vil bli nødt til å lære deg et server-side språk, f.eks php i tillegg til bruk av databaser) men du vil lære utrolig mye i prosessen! Hvis du går for dette kan det jo være greit å skaffe seg noe litteratur, men tutorials på nett burde holde en stund det også. Regn med at det tar tid!

Hvis du ønsker å få opp en fungerende side så snart som mulig kan du jo ta en titt på ferdiglagde løsninger, slik som Joomla eller Wordpress. Med enkelte modifikasjoner burde du ha en fungerende løsning etter litt arbeid

Edit: og to andre kom meg i forkjøpet
Vis hele sitatet...
Sitat av Bruker564 Vis innlegg
Start med å laste ned WAMP (PHP, Apache, MySQL).
Dette er for å kjøre alt lokalt.

Last så ned Wordpress og finn en guide for å installere på WAMP (eks).

Tror ikke jeg trenger å si mer, du er voksen gutt og kommer langt med å starte der..

--
Kan hende WAMP klager på at du må peke til nettleseren, pek da til:

Kode

C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
---
Når det er oppe å går flytter du det over på et domene, koster normalt 150-300kr året.
ProISP.no er greie på pris og hastighet. One.com er tilsvarende på pris, bedre på support (24t live chat), men noe treg database ved eskalering.


Anbefaler å starte med Wordpress, kanskje gå videre senere til Joomla, Concrete5 eller annen CMS løsning.
Vis hele sitatet...

Okei, tusen takk for flotte svar! Har drevet med programmering i form av python, så tror det å lære seg PHP kan gå, men vil helst ha en side for oppe, så kan jeg heller ta med fred å ro og lære dette over litt lenger tid, syntes det med webutvikling er veldig morsomt!

Jeg har XAMP på macen nå, så skal prøve å få satt opp en side. Noen tips som dere litt mer erfarne har lyst til å dele? Og hva er forskjellen på et CMS system i forhold til Wordpress?

Sitat av z0p Vis innlegg
Det er vel å ta seg vann over hodet å se for seg å levere en god full løsning til en bedrift med det kunnskapsnivået.
Da kan det være bedre å se på alternative, men kanskje like gode løsninger.
Det virker som om små bedrifter greier å profilere seg sterkt i nærmiljøet gjennom facebook. De fleste kjenner facebook, så det er lett å oppdatere informasjon. Ved en annen løsning vil de ofte føles knotete for brukeren, og man sitter med en nettside med utdatert informasjon. Det er dårlig reklame.
Facebook har APIer som gjøre det mulig å hente informasjon derifra til en ekstern side. Dersom du lager en enkel statisk nettside for denne bedriften først, kan du kanskje prøve å integrere API til dynamisk informasjon etter litt erfaring.
1-3 dokumenter med kun den mest vesentlige informasjonen burde holde i massevis. Tenk igjennom hva besøkende faktisk vil vite. F.eks kontaktinfo, kart, meny, åpningstider og annen relativt statisk info. resten taes vi facebook.
En enkel, billig og effektiv løsning vil jeg påstå. no-offence, men ditt første webprosjekt vil ikke være god reklame for noen bedrift
Vis hele sitatet...
Takk for svar Har allerede en helt basic side oppe, de ønsker ikke noe mer, men kunne gjerne tenkt seg litt forandringer da på det design messige og ikke slik det er nå, da jeg må skrive inn nye innlegg på min datamaskin, (iweb) men at de kan legge inn ting selv.

Har som sagt drevet litt med programmering så er ikke helt nybegynner, så tror jeg kan få mekket sammen noe. Men ser helt klart det at man ikke skal la et prosjekt på noe man gjør for en bedrift være sitt første prøve prosjekt!

Men takk til dere alle! kommer nok flere spørsmål fra meg!

Sett litt på CMS systemet Joomla, dette ser bra ut

Men er det noen mulighet til at jeg kan "kode" hele siden i HTML og CSS og bare bruke Joomla til å legge inn nye artikler i "hva skjer" delen?

Jeg har ikke lyst til å designe siden i Joomla.
Du nevner HTML5. HTML 5 som standard er bare neste versjon av html 5, som inkluderer diverse nye tagger (video, audio, canvas osv.) samt litt greier for seo...

HTML 5 som buzzword betegner både HTML 5, CSS 3 og ECMAscript(Javascript) 5, og de nye mulighetene og funksjonene i disse språkene.

Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Okei, tusen takk for flotte svar! Har drevet med programmering i form av python, så tror det å lære seg PHP kan gå, men vil helst ha en side for oppe, så kan jeg heller ta med fred å ro og lære dette over litt lenger tid, syntes det med webutvikling er veldig morsomt!
Vis hele sitatet...
Å kunne python vil være en fordel når du skal lære PHP og eller Javascript. Da disse språkene har en del likhetstrekk. Alle språkene er "loosly typed", ergo: du trenger ikke å deklarere hvilken datatype en variabel skal holde (string, int, et.). Språkene er syntaktisk forskjellige. PHP og JS bruker blocks {} mens Pyhton kun bruker innrykk(indentation) for å uttrykke innholdet i en loop f.eks. Men bottom line blir at du har en fordel viss du kan Python.

PHP er et ubeskrivelig rotete språk. Måter å jobbe på som henger igjen fra nitten steinøks. Og alle variabler må begynne med $ ($varialbe). Mye dårlige ressurser på nett (men også noen gode

Selv prøver jeg å gjøre et poeng av ikke å starte eller avslutte <?php?>-taggene i hytt og pine, men heller bruke echo på all html. Også å alltid bruke single quotes '' i script-språkene, og "" i html. Gjør du noen slike grep blir det enklere og holde oversikt over koden.

Et program som markerer koden din er også en fordel. Selv syns jeg Netbeans IDE fungerer veldig bra med PHP og JS. Det sjekker også koden din for feil et. og er tigjengelig for de fleste store OS.

EDIT:
Du kan lage templates til Joomla. Selv har jeg ikke brukt noe CMS på flere år. Syns stort sett de er for store og for rotete. Men det er meg. Om jeg skulle vurdert noe ville jeg tatt en titt på http://www.aikiframework.org/ Det ser forholdsvis enkelt og fornuftig ut