Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2097
Enn jeg kjenner(som jeg ikke liker) ble tatt i fartskontroll i helga, er litt spent på hvilken straff han får Han ble tatt i 113 km/t i en 50-sone. På lovdata og på andre sider finner jeg bare straffen for opp til 25 km/t over grensen. Dette blir jo mye værre. Må kanskje sitte inne vil jeg tro?
who who who? et under at du ikke har blitt bustet enda
Lappen ryker definitivt. Her er det vel snakk om fengsel også, da det er snakk om 50-sone og de er veldig hissige ved lave fartsgrenser.
Lappen ryker selvsagt, og bota blir saftig. Om det blir ubetinget fengsel vet jeg ikke, men dom blir det nok.

Min far ble busta i 88 km/t i 50-grensa og mista lappen i 8 måneder tror jeg det var. + en bot på ca. 20 000 (bøter beregnes etter hvor mye man tjener, så dette varierer)..
Hei! Dette lukter fengsel lang vei ja.

Høyesterett har trukket grensen for ubetinget fengsel ved cirka 90 km/t i 50-soner, se blant annet Rt. 1988 s. 1212 og Rt. 1994 s. 1045.

Høyesterett ga i 1989 (1068) ubetinget fengsel i 24 dager til en som holdt 116,4 km/t. Vil vel anta at dette tilfellet havner i samme størrelsesorden, med forbehold om omstendigheter som taler for noe annet.
Okei, takk for svar folkens






Sitat av Nenzo
who who who? et under at du ikke har blitt bustet enda
Vis hele sitatet...

Mr Hermansen ;P Hehe, ja, jeg har vell egentlig vært ganske heldig. Men jeg har jo 4 prikker på lappen da :/
Sitat av mxyzptlk
Lappen ryker selvsagt, og bota blir saftig. Om det blir ubetinget fengsel vet jeg ikke, men dom blir det nok.

Min far ble busta i 88 km/t i 50-grensa og mista lappen i 8 måneder tror jeg det var. + en bot på ca. 20 000 (bøter beregnes etter hvor mye man tjener, så dette varierer)..
Vis hele sitatet...
Jøss, da må han ha blitt tatt av en streng purk..
En kompis av meg ble tatt med 82 km/t i en 50-sone, mista lappen i 6 mnd og fikk 6000 i bot..

Har hørt når det er 100% og mer fartsøkning ryker mann inn. Altså 100 eller mer i en 50 sone... 120 eller mer i en 60 sone..
Jøss, da må han ha blitt tatt av en streng purk..
Vis hele sitatet...
Er ikke "purken" som stopper vedkommende som utmåler straffen - det gjøres av politijuristen.

Har hørt når det er 100% og mer fartsøkning ryker mann inn. Altså 100 eller mer i en 50 sone... 120 eller mer i en 60 sone..
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det ikke. Ingenting slikt er fastsatt, og avhenger av rettspraksis og andre forhold som spiller inn - værforhold, fotgjengeroverfelt, nødverge, etc.
www.skittau.no Så slipper de vertfall å gå på pengene løs..
Sitat av Digitalsoldier
www.skittau.no Så slipper de vertfall å gå på pengene løs..
Vis hele sitatet...
skittau dekker vell ikke boten dersom man mister førerkort.
Sitat av xitor
Jøss, da må han ha blitt tatt av en streng purk..
En kompis av meg ble tatt med 82 km/t i en 50-sone, mista lappen i 6 mnd og fikk 6000 i bot..
Vis hele sitatet...
Som jeg sa fastsettes boten etter vedkommendes inntekt. Fattern tjener ganske bra (direktør), derfor fikk han så stor bot. Ellers stemmer jo tiden uten lappen ganske bra.
Jeg tror ikke de går på hvor mye man tjener. De sjekka ikke inntekten min når jeg fikk bot sist gang iallefall. En kamerat av meg på samme lavtlønnede arbeidsplass kjørte litt fort i fylla og fikk over 34k i bot. Over dobbel hastighet i 50 sone gir vel godt over 10k i bot.
Sitat av Digitalsoldier
www.skittau.no Så slipper de vertfall å gå på pengene løs..
Vis hele sitatet...
Det greiene der kan umulig gå bra i lengden... 12mnd x 89 kr = 1068kr i året. Kan aldri tenke meg at målgruppa deres vil holde seg under 1000kr i fartsbøter i året i snitt. Får man bare EN litt hissig bot, så må man jo være helt fri for bøter i årevis for å veie opp for det.
Sitat av mxyzptlk
Som jeg sa fastsettes boten etter vedkommendes inntekt. Fattern tjener ganske bra (direktør), derfor fikk han så stor bot. Ellers stemmer jo tiden uten lappen ganske bra.
Vis hele sitatet...

Det tviler jeg på gjelder ved fartsbøter. Hvis du fyllekjører derimot, så får du en bot som tilsvarer ca 12 % av forrige års inntekt.
Ca 30 dager betinget fengsel, og 2 år uten sertvikat.

ZuPrEmE: De vanlige satsene på bøter slutter der hvor lappen ryker, etterpå fastsettes boten etter vedkommendes inntekt.