Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 5015
Hva skjer hvis en ikke avleggeer stemme når det er valg? Eg spør fordi eg har hørt at hvis en ikke stemmer og for eksempel Frp vinner valget.
Så blir stemmene til de som ikke stemte tilsatt dette partiet?
Får liksom ikke det til å rime i mitt hode:-). Eller?

Isåfall stemmer jeg blankt neste gang
Sist endret av druefjes; 30. juli 2009 kl. 15:29.
Sitat av druefjes Vis innlegg
Hva skjer hvis en ikke avleggeer stemme når det er valg? Eg spør fordi eg har hørt at hvis en ikke stemmer og for eksempel Frp vinner valget.
Så blir stemmene til de som ikke stemte tilsatt dette partiet?
Får liksom ikke det til å rime i mitt hode:-). Eller?

Isåfall stemmer jeg blankt neste gang
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg veit stemmer ikke dette. Du har ikke stemt ergo har man ikke noe data man kan føre opp heller.
Gleder meg til valgkampen Er aktiv selv så dette kommer til å bli bra. Håper på forsatt rød ( evt rødgrønn) regjering
Det er heeelt feil. Det skjer ingenting med stemmene til de som ikke stemmer, det blir omtrent det samme som om man hadde stemt "blankt".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dog er det å ikkje stemme på det partiet du vil ha inn på tinget på mange måter ei stemme til dei andre partia - dei får større andel av totalen. Så om du stemmer på eit anna parti enn FRP så reduserer det sjølvsagt sjansen for at FRP får inn like mange representanter som om du satt heime.
At de blanke stemmene skulle gå til vinnerpartiet rimer ikke helt Ulogisk
Hvordan har du klart å få stemmerett uten å gå på ungdomsskolen?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvordan har du klart å få stemmerett uten å gå på ungdomsskolen?
Vis hele sitatet...
Stemmerett får man når man blir myndig og har ingenting med ungdomsskolen å gjøre.
Sitat av skolms Vis innlegg
Stemmerett får man når man blir myndig og har ingenting med ungdomsskolen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Tror han mente at dette er ting man lærer på ungdomsskolen
Sitat av Asoke Vis innlegg
Tror han mente at dette er ting man lærer på ungdomsskolen
Vis hele sitatet...

Hva!? Kaller du meg dum? Greit nok...

Men så klart skjønte jeg det, måtte bare fremheve spydighetene hans.
Når det gjelder valg så spiller det forsåvit ingen rolle hvem du stemmer på eller ikke. Siden alle partiene lover dit og dat, men om de blir valgt så holler de omtrent ikke en drit av det de har lovet.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Når det gjelder valg så spiller det forsåvit ingen rolle hvem du stemmer på eller ikke. Siden alle partiene lover dit og dat, men om de blir valgt så holler de omtrent ikke en drit av det de har lovet.
Vis hele sitatet...
Det spiller ekstremt stor rolle, om ikke de spesifikke valgløftene blir holdt så har det stor innvirkning på den generelle politikken som blir ført.
Vil du virkelig påstå at en ren Rødt regjering ville vært det samme som en ren Frp regjering?
Jeg skal stemme og det blir i hvertfall ikke på noen i den sittende regjering.
Det har vel ikke vært flere valgløfter som har blitt brutt noen gang.
og du tror at de borgerlige vil holde flere løfter?

jeg synes at denne regjeringen har gjort mye bra. har også noe med at med den røde eller rødgrønne regjeringen vet jeg hva jeg får og at det ikke kan bli alt for ille.
jeg blir redd når jeg tenker på hva frp og høyre kan gjøre.
Vet ingenting
Tja hva faen, vi lever jo bare en gang? Morsomt å prøve å se hva som skjer
Blir det ikke rødgrønt flertall så flytter jeg til Sverige
Skal stemme på det partiet som kan gjøre noe med alt det råtne faenskapet ( ca 30 % ) vi må lese om og se på tv i media hver dag. Det er visse ting som har fått mer og mer oppmerksomhet de siste 10-15 åra. Eller det det er vell rettere sagt at problemet har bare øket på, tror ikke de venstrevridde pressefolka gjør de med vilje.
Tenker på drap, voldtekter, gjengkriminalitet, smugling av kjøtt for salg osv. osv.
Så min stemme går til FrP. Tenker som så at de er på tide de får en mulighet til å vise noe, nekter å tro de klarer å kjøre hele landet på ræva på bare 4 år.

Og så til de som vil kalle meg rasist, nazist, nasjonalist, husk at 25 % av befolkningen stemmer dette partiet, alle kan ikke være idioter som vi så ofte blir beskyldt for å være, evt. det jeg nevnte ovenfor.
Det har også vært en trend i det siste at andre partier på venstresiden har kopiert saker fra Frp så som infrastruktur, innvandring, gjengvold etc. Ja det har faktisk de siste dagene vært oppe dette med å skille nordmenn og utlendinger i fengslene, det nærmeste dette kan sidestilles med er jo apartheid regimet som var i Sør Afrika, dette er en tanke som kommer fra den rød-grønne regjeringa............det er noe å tenke over.

Det jeg ønsker er å slippe å måtte lese om alt faenskapet som skjer rundt i landet hver dag.

( OG ja, nordmenn er også kriminelle, bare i mindre grad prosentvis.)
Sitat av boiler Vis innlegg
Blir det ikke rødgrønt flertall så flytter jeg til Sverige
Vis hele sitatet...
Hils til IPRED fra meg...
Og så til de som vil kalle meg rasist, nazist, nasjonalist, husk at 25 % av befolkningen stemmer dette partiet.

Hvis det er 25 % av oss som stemmer på frp, så hadde de vel vært i regjeringen allerede.
Husk på at frp's lette og totallt blottede form for valgkampanje (Tenker på 120 km/h, skattelettelser, innstramninger i asylpolitikken) ALLTID har truffet de enkleste sjeler når det ikke er valg, men når det gjelder på valgdagen så tenker folk på de litt større tingene og dermed mister frp masse stemmer.

OG ja, nordmenn er også kriminelle, bare i mindre grad prosentvis.

Kilder takk

Måtte Siv Jensen brenne
[/quote]
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Brulte: Alle kan ikke være idioter, nei. Det er imidlertid ikke urimelig å anta at halvparten av norges befolkning er mindre smart (siden 100 er gjennomsnittlig IQ), og da er det kanskje ikke helt forferdelig å tenke at en fjerdedel er idioter.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Hils til IPRED fra meg...
Vis hele sitatet...
Men det kommer jo ikke til å skje
Jeg stemmer på det partiet som vil øke invisteringer ifra oljefondet i aksjer ifra 30% til 40%. Vil øke uhjelpen. Ta inn mer asys-søkere. Øke barnebidraget. Skattelette til de rike. Drive momsfrie firmaer så lenge man er ifra et annet EØS land, opptil 4 år. Bygge bomstasjoner i Trondheim, Molde, Ålesund, Hamar, Røros, Elverum. Det koster å gi. Stem AP.
Det som irriterer meg er at norske politikerlønninger er så dårlige at de øverste politikerne i dette landet er lavt utdannet og uten mye kunnskap. Greit nok at de "snakker som folk forstår det", men jeg føler gang på gang at ved å "snakke så folkelig" gjør at de mister hele tyngden i debattene som går på tv. Det er sjelden jeg får noe som helst ut av å se på stortingsdebatter, som i og for seg burde være veldig skarpe.

Jeg vet jo egentlig svaret på dette her da, men jeg er bare så utrolig lei og frustert. Svaret er jo at 90% av alle normenn er faktisk så dum som "folk flest" og skjønner lite og driter i politikk.. Derfor blir alle debatter redusert til ordkriger om hvem som lovet dette først. FrP vinner debatt på debatt fordi de sier "dette har vi foreslått før, og nå er det bra de andre har forstått det".. Jeg sier "Jada FrP, dere driver jo med helgradering på alle området og med alle forslag hadde dere vel hatt et rekordhøyt statsbudsjett også, og det samtidig som dere mener vi betaler for mye skatt.."

Det skal rett og slett ikke så mye til for å innse at FrP er populister uten mål og mening, så HVORFOR FØLGER DERE ETTER?! (Ja, jeg sier DERE, fordi det er sikkert en haug her inne som stemmer FrP også, ikke til å benekte).
Sitat av Zaratuz Vis innlegg
Jeg stemmer på det partiet som vil øke invisteringer ifra oljefondet i aksjer ifra 30% til 40%. Vil øke uhjelpen. Ta inn mer asys-søkere. Øke barnebidraget. Skattelette til de rike. Drive momsfrie firmaer så lenge man er ifra et annet EØS land, opptil 4 år. Bygge bomstasjoner i Trondheim, Molde, Ålesund, Hamar, Røros, Elverum. Det koster å gi. Stem AP.
Vis hele sitatet...
Dude! Siden når var Arbeiderpartiet for skattelette for rike? Er du for det så må du stemme på et annet parti. Nærmeste parti til AP som støtter dette er nok SV ( Ihvertfall etter hva Kristin Halvorsen har uttalt).
det eneste posetive ved frp i en regjering er at folke da hadde sett og forstått hvor populistisk partiet er og hvor lite peiling de egentlig har. forhåpentligvis ville de heller aldri bli valgt igjen.
Sitat av laksen Vis innlegg
Det spiller ekstremt stor rolle, om ikke de spesifikke valgløftene blir holdt så har det stor innvirkning på den generelle politikken som blir ført.
Vil du virkelig påstå at en ren Rødt regjering ville vært det samme som en ren Frp regjering?
Vis hele sitatet...
Nei, men de vil være veldig like.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Nei, men de vil være veldig like.
Vis hele sitatet...
Uvitenhet er lykke
Jeg er litt oppgitt over at folk alltid skal stemme strategisk, så min stemme går som alltid til miljøpartiet de grønne. Partiet fremstår nok som ganske naivt, men de har gode ideologier etter min mening, noe en del andre partier mangler.


Til dere som stemmer blankt, er det fordi dere ikke finner et parti som er for deres meninger, eller fordi dere er i mot "systemet"?

godt valg folkens
for alle dere som er intressert i deres eget personvern. så anbefaler jeg dere å ta en titt på venstre sin politikk. de er de eneste som har skjønt hvor viktig privatliv er.

orker ikke tanken på nok en periode med arbeiderpartiet. ørgh!!!
Sist endret av skeptfisk; 31. juli 2009 kl. 04:11.
Sitat av boiler Vis innlegg
Og så til de som vil kalle meg rasist, nazist, nasjonalist, husk at 25 % av befolkningen stemmer dette partiet.

Hvis det er 25 % av oss som stemmer på frp, så hadde de vel vært i regjeringen allerede.
Husk på at frp's lette og totallt blottede form for valgkampanje (Tenker på 120 km/h, skattelettelser, innstramninger i asylpolitikken) ALLTID har truffet de enkleste sjeler når det ikke er valg, men når det gjelder på valgdagen så tenker folk på de litt større tingene og dermed mister frp masse stemmer.

OG ja, nordmenn er også kriminelle, bare i mindre grad prosentvis.

Kilder takk

http://www.ssb.no/ssp/utg/9903/1.shtml

Måtte Siv Jensen brenne
Vis hele sitatet...
[/quote]

Når det gjelder enkle sjeler er eg enig i det. MEN, vi har ett demokrati her i landet. Det betyr at om det er de enkleste sjelene som vinner valgkampen så må de "smarte" fint føye seg til dette.

For den som ikke har fulgt med de siste 20 åra så kan jeg opplyse at det blir bare flere og flere "enkle FrP" sjeler.
Jeg syntes det er fryktelig synd at så mange nordmenn her i landet anser andre nordmenn som enkle, dumme og blottet for samfunnsengasjement. Jeg kommer til å stemme FRP på grunn av at jeg er lei av dette fantastisk store byrokratiet vi lever i. Jeg vil bestemme over mitt eget liv, og er villig til å betale mer for å kunne gjøre dette.

Bestefar kjempet for dette landet med blod, og falt. Nå er det min tur å kjempe for dette landet. Forhåpentligvis ikke med blod, men med svette og muskler for å bygge opp industrien og infrastrukturen. Men det går ikke an å gjøre med en sosialistisk regjering som ikke legger til rette for dette.

Jeg er lei av å høre om tragiske bilulykker der ærlige hardtarbeidende mennesker mister livet fordi veien ikke er brei nok og ikke sikker nok. Gjerne i en gammel bil uten nødvendig sikkerhet fordi familien har rett og slett ikke råd til å kjøpe en sikrere og nyere bil pga avgiftene.

Jeg er lei av å høre om asylsøkere som kommer inn via svinesund uten ID, og står neste dag i Oslos gater og selger narkotika. Jeg er lei av mennesker fra u-land med et totalt forvridd menneskesyn får vandre fritt og utføre kriminalitet. Det er et kjent faktum at disse menneskene som er en minoritet, står for majoriteten av kriminalitet her i landet.

Jeg har ingen ting mot innvandrere og asylsøkere som retter seg etter gjeldene lover, normer og regler. Har man en legitim grunn til å være her, skal jeg stå klar for å hjelpe til.

Jeg er lei av at politiet ikke har ressurser, mens mangfoldige millioner blir dumpet ut i den vide verden, kamuflert som u-hjelp uten en ringe anelse om hvor de havner hen. Lander de hos en sårt trengende, fattig bondefamilie, eller hos en korrupt statsleder?

Jeg mener at dette landet har et stort behov for å bygge opp industri og infrastruktur, og en koalisjon mellom Høyre/FRP vil tilrettelegge dette på en best måte i dag. Ja, det vil bli større forskjell på fattig og rik her i landet, flere rike bedriftsledere, men er det ett dårligere alternativ enn at alle blir plutselig lut fattige når oljen tar slutt om 20-40 år?

Hva skjer om 40 år med en SV regjering? Oljen har tatt slutt, 150000 mennesker som jobbet i oljesektoren har ingen andre steder å gå enn til nav, som snart ikke har mer penger igjen da de ble brukt opp til 100km lyntog mellom Oslo,Bergen,Trondheim og Kristiansand. Samt integrering for enda 150000 nye asylsøkere som ikke får jobb. Hvordan får Ola Nordmann mat, når veiene har råtnet inn til bygda han bor i? Det er tusenvis av slike bygder.

Vi trenger FRP/HØYRE til å bygge opp landet vårt igjen. Når alle eurpoaveier har fått 4-6felt, industrien er blomstrende og vi har igjen fått noe å leve av, da kan AP/SV/SP få regjere igjen.
Bare en kommentar til høyre: Synes de har en del viktige meninger og gode politikere, men saken om å gi medalje til de flinkeste elevene på barneskolen er vel å skyte seg selv i foten med bazooka? Hvor dumme er de egentlig? Hvor mange stemmer tror de at de tjener på å et forslag som er bra for to-tre personer i hver klasse? Resten av foreldrene som ikke har de "smarteste" barna i klassen vil synes forslaget er idiotisk. Utrolig synd for høyre.
Bestefar kjempet for dette landet med blod, og falt. Nå er det min tur å kjempe for dette landet. Forhåpentligvis ikke med blod, men med svette og muskler for å bygge opp industrien og infrastrukturen. Men det går ikke an å gjøre med en sosialistisk regjering som ikke legger til rette for dette.
Vis hele sitatet...
Og han blir sikkert riktig så stolt over at du slenger deg med på det partipolitisk nærmeste vi har okkupasjonsmakten!

Jeg er lei av å høre om asylsøkere som kommer inn via svinesund uten ID, og står neste dag i Oslos gater og selger narkotika. Jeg er lei av mennesker fra u-land med et totalt forvridd menneskesyn får vandre fritt og utføre kriminalitet. Det er et kjent faktum at disse menneskene som er en minoritet, står for majoriteten av kriminalitet her i landet.
Vis hele sitatet...
Hvor er det du hører om dette, da? Sist jeg sjekket sto de for en ganske mariginal del av kriminaliteten, ikke "majoriteten" som du sier.


Jeg har ingen ting mot innvandrere og asylsøkere som retter seg etter gjeldene lover, normer og regler. Har man en legitim grunn til å være her, skal jeg stå klar for å hjelpe til.
Vis hele sitatet...
Ja, du bidrar garantert vesentlig til integrasjonsprosessen. Greit nok at folk liker å legitimere sine egne synspunkter, men jeg har null tro på at du faktisk har gjort dette. Foreslår at siden du har nok baller til å stå og stigmatisere samtlige innvandrere i landet - og tro meg, de fleste innvandrere blir støtt hvis du sier til dem at de står for "majoriteten av kriminaliteten" så kan du faenmeg gå og melde deg som støttekontakt for et par asylsøkere på nærmeste asylmottak. Det vil tross alt ikke koste seg så mye "blod og tårer" som det å stemme FrP, men hvis du virkelig vil bygge landet foreslår jeg at du hjelper til med å gjøre andre i stand til å gjøre det samme.
Jeg er lei av at politiet ikke har ressurser, mens mangfoldige millioner blir dumpet ut i den vide verden, kamuflert som u-hjelp uten en ringe anelse om hvor de havner hen. Lander de hos en sårt trengende, fattig bondefamilie, eller hos en korrupt statsleder?
Vis hele sitatet...
Du får tilgi tonen min, men jeg foreslår at du holder kjeft om ting du åpenbart ikke har satt deg inn i. Eller kanskje vi skal formulere det slik: "Er det slik å forstå at du har satt deg nøye inn i denne problemstillingen og dermed er kvalifisert til å uttale deg såpass bastant, eller sier du bare det som skal til for å legitimere dine egne synspunkter?" Dette er kontinuerlig under evaluering og vurdering og å si at penger bare deles ut vitner om total misforståelse av ikke bare bistand, men generelt sett hvordan departementer jobber - men joda, du skal få lov til å stemme uansett.

Jeg mener at dette landet har et stort behov for å bygge opp industri og infrastruktur, og en koalisjon mellom Høyre/FRP vil tilrettelegge dette på en best måte i dag. Ja, det vil bli større forskjell på fattig og rik her i landet, flere rike bedriftsledere, men er det ett dårligere alternativ enn at alle blir plutselig lut fattige når oljen tar slutt om 20-40 år?
Vis hele sitatet...
Høyre vil være flinke til å bygge industri. FrP vil tilintetgjøre økonomien ved å pøse ut oljemidler internt i landet uten forståelse for inflasjon. I beste fall blir Høyre en modererende faktor som sørget for at de holder seg på matta. Du får tilgi meg hvis jeg ikke heller tror at FrP er i stand til å forstå forskningsarbeid og vurdere det siden de tross alt går mot FNs klimapanel fordi det passer dem best at fakta ikke stemmer overens med deres ønsker. Norge er et land som er avhengig av kompetanse for å lykkes, jeg lurer da inderlig på hvorfor FrP ønsker å privatisere lånekassen slik at studentlån blir styrt av bankene. I USA følger de den modellen og der er utdanningsnivået langt lavere, men det er kanskje også fordi alle de fattige må verve seg i militæret og bli drept for å få råd til høyere utdanning.

Hva skjer om 40 år med en SV regjering? Oljen har tatt slutt, 150000 mennesker som jobbet i oljesektoren har ingen andre steder å gå enn til nav, som snart ikke har mer penger igjen da de ble brukt opp til 100km lyntog mellom Oslo,Bergen,Trondheim og Kristiansand. Samt integrering for enda 150000 nye asylsøkere som ikke får jobb. Hvordan får Ola Nordmann mat, når veiene har råtnet inn til bygda han bor i? Det er tusenvis av slike bygder.
Vis hele sitatet...
Store ord fra en som støtter et parti som ønsker å bruke opp pengereservene til Norge på det de føler for i gjerningsøyeblikket.

Vi trenger FRP/HØYRE til å bygge opp landet vårt igjen. Når alle eurpoaveier har fått 4-6felt, industrien er blomstrende og vi har igjen fått noe å leve av, da kan AP/SV/SP få regjere igjen.
Vis hele sitatet...
Om vi bare kunne få en riktig autobahn så ordner sikkert alt seg, kos og klem!
Sist endret av ivioynar; 31. juli 2009 kl. 21:23.
Jeg kommer til å stemme AP, rett og slett fordi de er den største konkurrenten til FrP. Oppfordrer egentlig alle de som ikke liker FrP, men ikke vet hva de skal stemme på, gjøre det samme!

Kan si at jeg er 100% sikker på at FrP er en større trussel mot det norske systemet, enn det innvandrerne er.
AP, SV KRF etc vil ikke at FRP bruker litt mer av oljepengene på skoler, veier, helse etc for da går Norge til helvete...

Hva har disse partiene klart i løpet av 2008 og 2009. Jo, grunnet massiv investering i aksjer så har oljefondet mistet 931 milliarder (JA MILLIARDER) og de klager på at FRP vil bruker 20-30 milliarder mer???
Har lite peiling og interesse for politikk, at the moment, men regner med hvis jeg stemmer at det blir Venstre eller FrP.
Sitat av kayo404 Vis innlegg
AP, SV KRF etc vil ikke at FRP bruker litt mer av oljepengene på skoler, veier, helse etc for da går Norge til helvete...

Hva har disse partiene klart i løpet av 2008 og 2009. Jo, grunnet massiv investering i aksjer så har oljefondet mistet 931 milliarder (JA MILLIARDER) og de klager på at FRP vil bruker 20-30 milliarder mer???
Vis hele sitatet...
Så du mener at hvis vi hadde hatt FrP i regjering i 08-09, så hadde vi unngått finanskrisa? De pengene vi mista på grunn av invistering i aksjer, hadde vi mista uansett. Og FrP hadde gjort akkuratt det samme.
Sitat av kayo404 Vis innlegg
AP, SV KRF etc vil ikke at FRP bruker litt mer av oljepengene på skoler, veier, helse etc for da går Norge til helvete...

Hva har disse partiene klart i løpet av 2008 og 2009. Jo, grunnet massiv investering i aksjer så har oljefondet mistet 931 milliarder (JA MILLIARDER) og de klager på at FRP vil bruker 20-30 milliarder mer???
Vis hele sitatet...
At aksjene går ned i verdi betyr ikke at pengene er tapt, men det hadde de vært hvis FrP begynte å selge aksjer i nedgangstiden. Forøvrig er hovedproblemet ikke det å benytte seg av oljefondet, men å benytte seg av det i landet slik at vi får inflasjon.
Bruke penger på infrastruktur trenger ikke nødvendigvis å bety inflasjon. Få svensker eller polakker eller andre til å lage vei, da havner pengene utenfor Norge og vi får ikke inflasjon. Vi kan bruke dette for å justere vår egen inflasjon ved å ta inn nordmenn når økonomien tillater det.
Når det gjelder bistand og uhjelp så blir det mer å mer tydelig at systemet er feilslått, flere å flere står frem og forteller hva som skjer i i de landene det gjelder, da snakker eg om folk som har bodd/jobbet der nede.
Ellers er det jo flere i miljøet som uttaler seg. http://forskningsradet.ravn.no/bibli...995050401.html
Det blir meningsløst å dele ut penger som havner i lomma på noen få.
Der er også eksempler fra Pakistan der bistanden skulle gå til skoler men i stedet havnet hos den lokale krigsherren.
Vi bør se mot Asia der det også har vert kolonimakter og bistand i etterkant, se på hva vi kan lære av historien der borte skal vi klare å få bukt med bistandproblemet.

For de som måtte lure, eg er fortsatt for bistand, men ikke med de resultatene vi har i dag, det må en radikal endring til i måten å utøve bistanden på, derfor skal eg også stemme for FrP.
Sitat av boiler Vis innlegg
Blir det ikke rødgrønt flertall så flytter jeg til Sverige
Vis hele sitatet...
Den der syns jeg er litt morsom. Folk flykter fra Norge når noen andre enn kjernesosialistene tar over. Det folk ikke har forstått, og forhåpentligvis forstår før de flykter, er at med mindre de flykter til en inngrodd sovjet-stat i øst vil de ikke finne noe lignende som Norge har når det kommer til politikk. Selv med en Høyre-FrP-regjering vil vi ha en politikk som fortsatt ligger til venstre for det de fleste andre europeiske land har. De eneste som ikke vil la deg tro det er sosialistene. Men for all del, flykt i vei.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
for alle dere som er intressert i deres eget personvern. så anbefaler jeg dere å ta en titt på venstre sin politikk. de er de eneste som har skjønt hvor viktig privatliv er.

orker ikke tanken på nok en periode med arbeiderpartiet. ørgh!!!
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se for meg at noen som faktisk har en reel interesse for politikk stemmer Venstre. Jeg tror du vil ha problemer med å finne et parti som spriker så langt fra teori til praksis. Hvis jeg skulle valgt et parti ut fra partiprogrammet alene, hadde jeg så absolutt vurdert å stemt Venstre. Når jeg derimot ser på uttalelsene fra partiet i media føler jeg litt for å kaste opp. Men personvernskortet til Venstre derimot er den største spøken de noen gang har fabrikert. Hvis du leser litt om hva Venstre gjorde for personvernet sist gang de satt i regjering vil du nok bli litt mer skeptisk til å stemme Venstre.
Sist endret av sofa; 1. august 2009 kl. 12:39.
Hvordan har du klart å få stemmerett uten å gå på ungdomsskolen? av ivioynar


Lenge siden eg har gått ungdomskolen. Var ganske sikker på at stemmene som ikke ble registrert ikke kunne bli notert i valgtallene. Men ble satt ut av en kompis som lurte meg til å tro noe annet. hehe!
Derfor kom det en ganske unødvendig post av meg her.

For å si det sånn så er eg veldig lite politisk aktiv og syntes politikk er et evig mas om lovnader og løfter, som til syvende og sist ikke blir utført. Som oftest bare løfter dei gir for flere stemmer, så durer maskineriet videre Noen av løftene som de derimot klarer å holde, er det ikke sikkert neste regjering er enig i, altså liten forandring over kort tid.
Men over et lengere perspetiv tenker eg denne form for politikk er bra for forvalting av penger.
Men eg lever no så eg tenker at frp endelig kan få litt fart på sakene. Det tror eg.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Hva skjer om 40 år med en SV regjering? Oljen har tatt slutt, 150000 mennesker som jobbet i oljesektoren har ingen andre steder å gå enn til nav, som snart ikke har mer penger igjen da de ble brukt opp til 100km lyntog mellom Oslo,Bergen,Trondheim og Kristiansand. Samt integrering for enda 150000 nye asylsøkere som ikke får jobb. Hvordan får Ola Nordmann mat, når veiene har råtnet inn til bygda han bor i? Det er tusenvis av slike bygder.

Vi trenger FRP/HØYRE til å bygge opp landet vårt igjen. Når alle eurpoaveier har fått 4-6felt, industrien er blomstrende og vi har igjen fått noe å leve av, da kan AP/SV/SP få regjere igjen.
Vis hele sitatet...
Du er flink til å vise at du ikke har fjerneste anelse om økonomi (evt grunnleggende matte), noe jeg mistenker at du har til felles med store deler av FrP (både aktive politikere og mange av velgerne deres).

Fire-felts motorvei koster i snitt ca 100.000kr pr meter å bygge ut, hvis jeg ikke husker helt feil. Bare E6 er litt i overkant av 260 mil i Norge (tar da ikke hensyn til de relativt små delene som allerede er bygget ut).

Det vil si at bare E6 ville koste 260 milliarder å bygge ut. Blir ikke mye oljefond igjen med de utbygningsplanene dine. Tvert imot ville vi vel heller ha sittet igjen med en statsgjeld som raskt nærma seg USA-nivåer.

Å bygge ut bane for høyhastighetstog koster helt sikkert litt mer, sant nok, men her har man i etterkant fordel av at det er MYE lavere vedlikeholdskostnader, for ikke å snakke om VILT mye lavere kostnader (energi, betjening++) for alt av transport som skal gå langs den, og en ulykkesrisiko som er nærmest neglisjerbar når man sammenlikner med motorvei.

Takk til deg og økonomikunnskapene dine for å vise hvor totalt bak mål FrP & velgerne deres er.
Sist endret av atomet; 1. august 2009 kl. 13:52.
Enig med druefjes, mye prat og lite blir gjort. Så langt.
Derfor synes eg FrP skal få prøve seg, de klarer ikke kjøre landet i grøfta uansett. Det er komplett umulig så mye resurser som er i dette landet.
Vi trenger litt forandring, samme om det blir dårligere eller bedre. Tror ikke det vil virke inn på mitt liv så mye uansett om FrP kommer til makta for en periode.......
I den grad FrP faktisk "klarer å få gjort noe", så jo, jeg tror nok de vil være i stand til å gjøre MYE skade på fire år. Det er f.ex. ikke vanskelig å sette store deler av oljefondet over styr, hvis de bare PRØVER å gjennomføre halvparten av det de lover vil de gjøre massiv skade på norsk økonomi. Ikke bare i form av at de bruker opp mye av oljefondet, men ved at de ved å bruke alt for mye innenlands kan klare å kjøre både inflasjon & renta rett i taket.
Sist endret av atomet; 1. august 2009 kl. 14:50.
Sitat av atomet Vis innlegg
I den grad FrP faktisk "klarer å få gjort noe", så jo, jeg tror nok de vil være i stand til å gjøre MYE skade på fire år. Det er f.ex. ikke vanskelig å sette store deler av oljefondet over styr, hvis de bare PRØVER å gjennomføre halvparten av det de lover vil de gjøre massiv skade på norsk økonomi. Ikke bare i form av at de bruker opp mye av oljefondet, men ved at de ved å bruke alt for mye innenlands kan klare å kjøre både inflasjon & renta rett i taket.
Vis hele sitatet...
FrP har foreslått å bruke svensker dansker eller andre utenlandske foretak for å bygge vei om det er fare for inflasjon og rente, kan du bruke litt av dine økonomiske evner til å tenke over dette?
Nekter å tro utlendingene vil bruke så mye av pengene de tjener på dette innen Norge. De får jo mye mer for pengene om de bruker det hjemme. Det kan vi se på pakistanerne i Norge, det går ut hundrevis av millioner i året til Pakistan for å bygge palasser som skal være en slags hytte eller ferieplass når ting går litt galt her oppe på berget........
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Høyre vil være flinke til å bygge industri. FrP vil tilintetgjøre økonomien ved å pøse ut oljemidler internt i landet uten forståelse for inflasjon. I beste fall blir Høyre en modererende faktor som sørget for at de holder seg på matta. Du får tilgi meg hvis jeg ikke heller tror at FrP er i stand til å forstå forskningsarbeid og vurdere det siden de tross alt går mot FNs klimapanel fordi det passer dem best at fakta ikke stemmer overens med deres ønsker. Norge er et land som er avhengig av kompetanse for å lykkes, jeg lurer da inderlig på hvorfor FrP ønsker å privatisere lånekassen slik at studentlån blir styrt av bankene. I USA følger de den modellen og der er utdanningsnivået langt lavere, men det er kanskje også fordi alle de fattige må verve seg i militæret og bli drept for å få råd til høyere utdanning.


Store ord fra en som støtter et parti som ønsker å bruke opp pengereservene til Norge på det de føler for i gjerningsøyeblikket.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk enig i mange av argumentene dine, men det siste i avsnittet du kommer med er rett og slett bare sosialistisk propaganda som sier at venstresiden er sååå mye bedre enn høyresiden. FrP sa en gang i 1995(?) at de ville dele ut oljepenger til befolkningen. Men da var også FrP et lite og nyoppstartet parti som ikke visste mye. Dette er ikke tilfellet idag, nå er FrP et av de største partiene i landet og de vet hva de driver med.

De enorme økonomiske musklene Norge har som følge av oljerikdommen gir oss store muligheter. Disse mulighetene skusler regjeringen bort. Fremskrittspartiet ønsker å investere langt mer av petroleumsformuen i infrastruktur, i form av veier, bredbåndskapasitet, opprusting av sykehus, skoler og sykehjem. Denne typen investeringer vil ikke forsvinne som følge av en nedgang i verdensøkonomien, men vil styrke Norges konkurransekraft, og være til stor nytte for innbyggerne.

Den siste tiden har flere økonomer støttet en slik politikk. Ifølge siste offisielle rapport fra Statens pensjonsfond - utland (oljefondet) har Norge tapt 633 milliarder kroner totalt i 2008. Dette har skjedd på grunn av aksjespekulering. Gjennom sin budsjettpolitikk søker Fremskrittspartiet å redusere offentlig sløsing og byråkrati, og satse på samfunnsøkonomisk lønnsomme, offentlige investeringer, fremfor offentlig forbruk.
Vis hele sitatet...
Kilder. www.frp.no

Joda. FrP vil bruke mer av oljefondet, men å slenge det ut slik som du sier vil de ikke. Den regjeringen vi har nå vil spare oljefondet i tilfellet det blir krise en dag.... FrP vil, som quoten min sier, styrke Norges konkurransekraft. Dette tilsier da at Norge vil bli et 'sterkere' land som vil ha mer å tilby på alle områder.

At vi idag sitter på skoler som fortsatt bruker lærebøker fra 1950 er helt absurd. Jeg merket selv den enorme forskjellen på offentlig og privatskole da jeg gikk på videregående. Jeg prøvde meg på offentlig skole, men skiftet etterhvert til privat - og det var så enormt mye bedre. Sykehus vet vi alle også at kunne trengt en oppussing; ja faktisk, hele Norge trenger en oppussing etter å ha vært for lenge under sosialistisk styre.



Sitat av atomet Vis innlegg
Du er flink til å vise at du ikke har fjerneste anelse om økonomi (evt grunnleggende matte), noe jeg mistenker at du har til felles med store deler av FrP (både aktive politikere og mange av velgerne deres).

Fire-felts motorvei koster i snitt ca 100.000kr pr meter å bygge ut, hvis jeg ikke husker helt feil. Bare E6 er litt i overkant av 260 mil i Norge (tar da ikke hensyn til de relativt små delene som allerede er bygget ut).

Det vil si at bare E6 ville koste 260 milliarder å bygge ut. Blir ikke mye oljefond igjen med de utbygningsplanene dine. Tvert imot ville vi vel heller ha sittet igjen med en statsgjeld som raskt nærma seg USA-nivåer.

Å bygge ut bane for høyhastighetstog koster helt sikkert litt mer, sant nok, men her har man i etterkant fordel av at det er MYE lavere vedlikeholdskostnader, for ikke å snakke om VILT mye lavere kostnader (energi, betjening++) for alt av transport som skal gå langs den, og en ulykkesrisiko som er nærmest neglisjerbar når man sammenlikner med motorvei.

Takk til deg og økonomikunnskapene dine for å vise hvor totalt bak mål FrP & velgerne deres er.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å si dette? Det du sier stemmer fint lite.

Motorveien mellom Kristiansand og Grimstad på 38 km koster om lag 4 milliarder, dvs nærmere 1 milliard pr 10 km. Men i den summen er også 75 km med tilførselsveier med.

Frp foreslår et motorveinett på om lag 2000 km. Regner vi med dobbelt så mange tilførselsveier, likt eksemplet Kristiansand-Grimstad får vi om lag 4000 km med tilførselveier til de 2000 km motorveiene. Kostnad 200 milliarder (1 milliard * 200)

Vi kan altså få et topp moderne motorveinett mellom våre største byer som vil nå 90 pst av befolkningen for 200 milliarder, dvs under 1/10 del av oljefondet.
Bilaksjonen har forsiktig beregnet at et slik motorveinett vil ha en årlig samfunnsmessig gevinst på 62 milliarder pr år inn i evigheten. Så investeringen er innspart på få år.

Når det gjelder vedlikehold er den en konstant faktor. Motorveier vil erstatte andre veier slik at de samlede vedlikeholdskostnadene ikke trenger å være høyere enn kostnadene ved dagens umoderne veinett.
Vis hele sitatet...
Kilder: http://www.bedreveier.org/ | http://www.bilaksjonen.no
Sist endret av Boo-Boo; 1. august 2009 kl. 17:25.
Sitat av Brulte Vis innlegg
FrP har foreslått å bruke svensker dansker eller andre utenlandske foretak for å bygge vei om det er fare for inflasjon og rente, kan du bruke litt av dine økonomiske evner til å tenke over dette?
Vis hele sitatet...
Vi importerer allerede rimelig mye arbeidskraft, og prisnivået i Norge er fortsatt abnormt høyt. Hva enn arbeid som gjøres, så trengs det underleverandører, menneskene trenger kost og losji etc... med andre ord, det baller på seg.

Hvis import av arbeidskraft var en magisk tryllestav man kunne svinge med, hadde vi hatt tilsvarende priser som andre land allerede. Det har vi ikke.

(Her i Odessa koster det forøvrig 0.9 kroner å ta trikken )

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
JMotorveien mellom Kristiansand og Grimstad på 38 km koster om lag 4 milliarder, dvs nærmere 1 milliard pr 10 km. Men i den summen er også 75 km med tilførselsveier med.

Frp foreslår et motorveinett på om lag 2000 km. Regner vi med dobbelt så mange tilførselsveier, likt eksemplet Kristiansand-Grimstad får vi om lag 4000 km med tilførselveier til de 2000 km motorveiene. Kostnad 200 milliarder (1 milliard * 200)

Vi kan altså få et topp moderne motorveinett mellom våre største byer som vil nå 90 pst av befolkningen for 200 milliarder, dvs under 1/10 del av oljefondet.
Bilaksjonen har forsiktig beregnet at et slik motorveinett vil ha en årlig samfunnsmessig gevinst på 62 milliarder pr år inn i evigheten. Så investeringen er innspart på få år.

Når det gjelder vedlikehold er den en konstant faktor. Motorveier vil erstatte andre veier slik at de samlede vedlikeholdskostnadene ikke trenger å være høyere enn kostnadene ved dagens umoderne veinett.

Kilder: http://www.bedreveier.org/ | http://www.bilaksjonen.no
Vis hele sitatet...
1. Vedlikehold er overhodet ikke en konstant faktor. Større veier og større hastigheter krever mer vedlikehold. Dette burde hvem som helst skjønne.

2. Grimstad, Kristiansand er flatt og pent som fanden. Du kan overhodet ikke ta kostnadene herifra og flytte dem over til bergen-oslo-trondheim. Det blir bare tåpelig.

Jeg ser det overhodet ikke som urealistisk at med disse to faktorene vil de reelle kostnadene være tidoble (med diskontering for framtidige utgifter altså), og med andre ord nøyaktig det forrige poster framla.

Det får da finnes grenser for idiotisk bruk av tallmateriale. Det er grunn til at man som regel kjører store forprosjekt for å estimere kostnader. Det er nemlig vanskelig.
Sist endret av DumDiDum; 1. august 2009 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@boo-boo: Kan du peke på noe jeg sier der som ikke stemmer?

4-felts motorvei KOSTER i snitt ca 100.000 pr meter å bygge ut, enten du liker det eller ikke (har du tenkt over at disse sidene du viser til som kilder ikke er direkte upartiske?), den norske delen av E6 ER på ca 2600km, og boogeyman (som jeg svarte til) foreslo faktisk at man skulle bygge ut alt av europaveier i norge til 4-felts motorvei. Selv hvis vi holder oss til FrP's noe mer forsiktige forslag på 200 mil, så tilsvarer dette en ganske anseelig del av oljefondet.

FrP sa en gang i 1995(?) at de ville dele ut oljepenger til befolkningen. Men da var også FrP et lite og nyoppstartet parti som ikke visste mye. Dette er ikke tilfellet idag, nå er FrP et av de største partiene i landet og de vet hva de driver med.
Vis hele sitatet...
Frp var NYSTARTA i 95? Kjære deg, sjekk historien til "ditt eget" parti litt. Forøvrig tror jeg forrige gang de foreslo det var i 2006, men det kan sikkert hende de foreslo det i 95 også. Jeg tviler ikke, det har ikke mangla på idioti fra dem opp gjennom åra.

Sitat av Brulte Vis innlegg
FrP har foreslått å bruke svensker dansker eller andre utenlandske foretak for å bygge vei om det er fare for inflasjon og rente, kan du bruke litt av dine økonomiske evner til å tenke over dette?
Nekter å tro utlendingene vil bruke så mye av pengene de tjener på dette innen Norge. De får jo mye mer for pengene om de bruker det hjemme. Det kan vi se på pakistanerne i Norge, det går ut hundrevis av millioner i året til Pakistan for å bygge palasser som skal være en slags hytte eller ferieplass når ting går litt galt her oppe på berget........
Vis hele sitatet...
Hvorfor man bygger et fett hus i hjembyen...? tjah, kanskje fordi man har lyst til å flytte tilbake etterhvert? (noe som jo også sparker litt bein under alle frepperes evige favorittskremselspropoganda med at vi kommer til å ha et muslimsk flertall i 2050 eller hva det nå er).

Å bruke utenlandske foretak og arbeidskraft vil helt klart bremse inflasjonsdelen NOE. Riktignok er du bra dum hvis du ikke forstår at veldig mye av pengene faktisk vil bli igjen her i norge samme hva, men det får være ditt problem. Samtidig er det litt morsomt å se hvordan Frp argumenterer den ene veien i ett øyeblikk, og den andre i neste, så fortsett gjerne. Forøvrig tror jeg å utelukke norske firmaer fra budgivingen på slike prosjekter vil være mot diverse regelverk vi har fått fra EU, og strider jo raskt mot flere av Frp's "prinsipper", men hey, hvorfor bry seg om hva man lover når det er valg? Det er jo bare å drite i det i etterkant når de forstår at det ikke er gjennomførbart.

Åja, boo-boo, jeg glemte en liten ting: 100.000kr pr meter = 1mrd pr 10km. Bare for å hjelpe deg litt med hoderegninga.

Her har du noen flere tall:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2970807.ece

Målt i strekk med fire felter, hvor mye vei får man så for 2,5 mrd.?
I Vestfold er man i gang med to strekk som illustrerer nettopp dette:
* 8,4 km mellom Sky og Nøklegård er beregnet å koste 1,1 mrd. kr.
* 8 km mellom Bommestad og Langåker er beregnet å koste 1,3 mrd. kroner.
....
Mangeårig utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet bekrefter at strekkene ligger på hva det gjennomsnittlig koster å bygge ny motorvei i Norge.
–Helt ny firefelts motorvei, i nytt terreng, koster et sted mellom 120 og 150 millioner kroner kilometeren. I Østfold, der man delvis har kunnet bygge ut eksisterende tofelts vei, har kostnadene blitt mindre. Men langs E6 igjen, fra Gardermoen mot Kolemoen, opererer vi med en pris på 7-8 mrd. for 6 mils vei, sier Aksnes.
2,5 mrd. gir dermed drøye to mil med ny motorvei, fordelt på de ti årene NTP-en dekker.
Vis hele sitatet...
Så:
a) jeg tok litt feil. Helt korrekt. Det var enda dyrere.
b) idiotene du siterer, som påstår 40.000 pr meter, aner (ikke så veldig overraskende) ikke hva de snakker om.
Sist endret av atomet; 3. august 2009 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har nå sitti å lest litt om de forskjellige partiene. De som vekker mest interesse for meg er FrP og venstre. Selfølgelig så skriver jo ikke FrP de om de negative sidene ved FrP. Det jeg lurer på er hva alle har så imot FrP? Virker som en slik generell oppfatning at folk ikke liker dem, selv mormi ble lite blid når jeg nevnte at jeg ville stemme FrP. Har lite peiling på politikk siden jeg aldri har brydd meg stort og har ikke kunnet stemt lenge.

Ang. Venstre så virker de aktuelle med tanke på at de vil beskytte 'data verdenen' og miljøet, vet heller ikke om dems negative sider.

Mvh han uten peiling på politikk.
Sitat av atomet Vis innlegg
@boo-boo: Kan du peke på noe jeg sier der som ikke stemmer?

Her har du noen flere tall:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2970807.ece

Så:
a) jeg tok litt feil. Helt korrekt. Det var enda dyrere.
b) idiotene du siterer, som påstår 40.000 pr meter, aner (ikke så veldig overraskende) ikke hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager hvis det er jeg som tar feil. Jeg kan innrømme et nederlag. Men jeg vet ikke helt hvilke kilder jeg vil stole på da eneste kilden du har er aftenposten - som da også er en veldig sosialistisk avis som for det meste skriver negative ting om FrP. Så inntil det motsatte faktisk er bevist, så stoler jeg på mine egne kilder.

Sitat av Kirie Vis innlegg
Har nå sitti å lest litt om de forskjellige partiene. De som vekker mest interesse for meg er FrP og venstre. Selfølgelig så skriver jo ikke FrP de om de negative sidene ved FrP. Det jeg lurer på er hva alle har så imot FrP? Virker som en slik generell oppfatning at folk ikke liker dem, selv mormi ble lite blid når jeg nevnte at jeg ville stemme FrP. Har lite peiling på politikk siden jeg aldri har brydd meg stort og har ikke kunnet stemt lenge.

Ang. Venstre så virker de aktuelle med tanke på at de vil beskytte 'data verdenen' og miljøet, vet heller ikke om dems negative sider.

Mvh han uten peiling på politikk.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at noen er imot FrP sin politikk er hovedsaklig fordi vil ha en mer kapitalistisk politikk, og vi her i Norge er mest vant til den sosialistiske styreformen. FrP er for at individet skal få bestemme mer over seg selv, istedenfor at staten skal kontrollere alt ifra livet ditt til diverse bedrifter - men dette er jo de positive tingene. De negative sidene som mange er imot (det de blir hetset mest for iallefall) er hovedsaklig innvandringspolitikken, der de vil ta inn færre innvandrere og asylsøkere slik at det blir lettere å integrere dem. For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke jeg heller hvorfor noen er såpass imot FrP og deres politikk.

Venstre vet jeg dessverre alt for lite om til å kunne hjelpe deg med.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Grunnen til at JEG missliker FrP er forstå jeg klarer ikke å forstå hvordan forslagene deres kan bidra til en bedre hverdag for "Folk flest" som er partiets slagord. I den partiet klarer å gjennomføre noe ser det ut som at, fra mitt synspunkt that is, at FrP skal gi oss en Amerikansk politikk. Med dette meder jeg enkelt å greit at du og jeg skal få mer penger å rutte med, though til gjengjeld klare oss selv. Betale for utdanning og helsevesen, thus betale mindre skatt. Et eksempel.

Ellers missliker jeg rasisme, FrP liker det. Nylig har FrP kommet med et forslag om å flytte asylmottakene til Afrika. Slik som Hitler.
Når jeg sammenlikner FrP med Naziregimet til Hitler vil jeg minne på at Hitler IKKE var ute etter å drepe alle jøder, men flytte dem til Madagaskar. Jødeland liksom. Planen sklidde litt ut kan man si.

Jeg er også imot mange av ideene og forslagene til FrP. Dessuten er partiet motsiende. De er liberale. Men de ville bruke gammel-russisk planøkonomi og styre bensinprisen imot markedets krefter da den var høy. Noe som bringer meg på ENDA en ting jeg missliker FrP for, de er populistiske.

Populisme er når en stikker fingen opp i været og sier "Hvilken vei blåser det i dag? Ah! Den veien! Da går vi dit!" Mange har prøvd og fortelle meg at de ikke er populistiske ved å si ting som at "Det bare er sånn at folk liker akkurat det som politikerne gjør" eller "Et parti for folk flest" men har ikke helt overbevist meg.

Hva frihet på Internett angår er venstre de mest pålitelige. Har selv vært en del på venstrehuset og der KRYDDE det av buttons typisk "Ikke overvåk meg" og "JA til intet innsyn"

Baserer ikke påstanden på at venstre er mer pålitelige på grunn av at jeg har sett buttons BTW :P