Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 3947
Hei!
Nå er det tid for å arrangere LAN. Vi trenger 4 maskiner som skal brukes til spillservere, og utenom LAN'et blir de brukt som vanlige pc'er.
Utenom lan'et brukes de til spill, photoshop og litt andre ting.

Ville dere satset på å bygge selv, eller ferdig? Hva blir billigst?

Er ikke siker på hva dere trenger å vite i tilegg, så bare spør

Fulloggal

Vi skal ha to spillserver på hver...

Ville det gått med denne pakken fra Komplett?
https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446457
Sist endret av fulloggal; 27. april 2009 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor mangen steamspill serverer går det ann å ha på en vanelig maskin uten at det går utover kvaliteten på serverene?
Sist endret av shockwave92; 27. april 2009 kl. 19:27.
Den pakken var egentlig litt svak. Skulle hatt min. 4GB RAM og helst en kraftigere Intel CPU, muligens en quad core fra AMD
Sist endret av jeppfi; 27. april 2009 kl. 19:31.
Ok. Hva hvis vi kjøper dette ekstra da? Eller blir det unødvendig dyrt?
23k for å bruke de til Gaming Servere? Jeg ville heller kjøpt 2-4stk som var litt kraftigere... hvis du skal bruke de til ganske krevende gaming senere er CPU'n litt for svak. Og du må ha skjermkort (4850,4870,4890,5870)
Ok, da tror jeg vi dropper det
Noen anbefalinger fra "ekspertene"? hehe

Ville dere bygget selv eller kjøpt ferdigbygget
Hvor mye vil dere legge i da?
Vi skal søke om oenger Men si rundt 20-30k da

EDIT: 20-30
Sist endret av fulloggal; 27. april 2009 kl. 19:37.
@janpfo: Den så grei ut Skal se på det, men fyr på med flere forslag Takker
Hvis serverene primært skal brukes til spillservere, har man vel ærlig talt ikke brukt for 1TB harddisk?
Jeg vet at 1TB harddisk ikke koster så mye for tiden, men fire spillservere trenger ikke 4TB samlet lagringsplass.

Jeg ville bygd selv, og lagt pengene i en kjapp harddisk (SSD?) for OS, spill osv.
Et bra hovedkort, fin mengde med ram og en kvalitets-CPU.

Kabinett trenger ikke se pent ut, så der kjøper man bare noe billig greier. Og det finnes også billige PSU-er som fungerer fint i spillservere.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Hvis serverene primært skal brukes til spillservere, har man vel ærlig talt ikke brukt for 1TB harddisk?
Jeg vet at 1TB harddisk ikke koster så mye for tiden, men fire spillservere trenger ikke 4TB samlet lagringsplass.

Jeg ville bygd selv, og lagt pengene i en kjapp harddisk (SSD?) for OS, spill osv.
Et bra hovedkort, fin mengde med ram og en kvalitets-CPU.

Kabinett trenger ikke se pent ut, så der kjøper man bare noe billig greier. Og det finnes også billige PSU-er som fungerer fint i spillservere.
Vis hele sitatet...
Eksempel? (titegn)
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Den pakken var egentlig litt svak. Skulle hatt min. 4GB RAM og helst en kraftigere Intel CPU, muligens en quad core fra AMD
Vis hele sitatet...
Voldsomt som folk kommer med utspill uten å ha noen som helst anelse på hva de snakker om.

1) hvorfor 4GB ram?
2) Quad core fra AMD? Hvofor AMD? begrunn svarene dine?


FOrøvrig, Trådstarter:

Kan du skrive hvilken spill det er snakk om å kjøre tjenser for, evt hva du ser for deg av spillere på hver server, og ikke minst, hvilket operativ system hadde du tenkt å bruke?

Sitat av Public_htmL++ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser jeg kan rette på denne i samme sleng.
1) Skjemkortet er penger du like godt kan skille ned i dass, det var snakk om en gaming server. Og kanskje litt bruk privat senere, totalt overkill.
2) SSD disk? way too early for å bruke i server sammenheng. Desse er ikke gode nok ut av boksen enda og krever en del tuning. Dette også såklart avhengi av hvilket OS man benytter.
3) Hva skal de med cdrom?
Sist endret av Nenzo; 27. april 2009 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nenzo: les posten en gang til "Utenom lan'et brukes de til spill, photoshop og litt andre ting."

AMD ville jeg valgt hvis du skal bruke de til spill etterpå, de er billige og lett å klokke. Klokker du den til 3,7ghz er den fremfor core i7 920, på spill. På WinRAR og slikt ligger den etter, men det er kanskje fordi AMD lager spill CPU'er.
Jeg kan svare på vegne av fulloggal

Vi skal ha Counter-strike: soruce servere. Kanskje også en GMod server, og muligens noen andre steam spill.
Vi hadde tenkt rundt 20 stk på hver server. Windows xp burde vel funke fint siden vi har cder til det.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Voldsomt som folk kommer med utspill uten å ha noen som helst anelse på hva de snakker om.

1) hvorfor 4GB ram?
2) Quad core fra AMD? Hvofor AMD? begrunn svarene dine?


FOrøvrig, Trådstarter:

Kan du skrive hvilken spill det er snakk om å kjøre tjenser for, evt hva du ser for deg av spillere på hver server, og ikke minst, hvilket operativ system hadde du tenkt å bruke?



Ser jeg kan rette på denne i samme sleng.
1) Skjemkortet er penger du like godt kan skille ned i dass, det var snakk om en gaming server. Og kanskje litt bruk privat senere, totalt overkill.
2) SSD disk? way too early for å bruke i server sammenheng. Desse er ikke gode nok ut av boksen enda og krever en del tuning. Dette også såklart avhengi av hvilket OS man benytter.
3) Hva skal de med cdrom?
Vis hele sitatet...
1) Hvorfor? Hvis du leser førsteposten, skal maskinene bli brukt til gaming senere, er det ikke greit å ha maskin med ett kraftig skjermkort da?
2) ok? Begrunn å kom med kilder
3) HVa skal de ikke med CDrom?
Kabinett trenger ikke se pent ut, så der kjøper man bare noe billig greier.
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det mest idiotiske jeg har hørt! Kabinett er faktisk veldig viktig, mange tror ikke dette, men det er det. Det kan utgjøre noe på ytelsen, noe som påvirker ytelsen en del, nemlig varme! Det er viktig at kabinettet har noen vifter og har en god luftgjennomstrømning, f.eks antec twelve-hundred har dette. Du kjøper ikke et billig kabinett med rævva kjøleløsninger!

Windows XP funker fjell, men dere må legge inn x64 versionen da. De fleste bugsa er fiksa i den så den er ikke farlig å bruke! Fungerer like godt som x86.

Dere kunne gått for en Linux Distro, men det tar litt tid å sette seg inn i det, så det enkleste hadde vært XP, evt. Windows server 2003/2008, som dere kan skaffe på flere måter. (Pirathavna)
Sist endret av jeppfi; 27. april 2009 kl. 20:57.
Vi trenger uansett cd-rom til å instalere os på maskinene:P så var det spørsmålet vekke

Ja, jeg vet vi kan instalere fra flash minnebrikke osv og, men like greit med cd-rom
Sist endret av shockwave92; 27. april 2009 kl. 20:57.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Dette er noe av det mest idiotiske jeg har hørt! Kabinett er faktisk veldig viktig, mange tror ikke dette, men det er det. Det kan utgjøre noe på ytelsen, noe som påvirker ytelsen en del, nemlig varme! Det er viktig at kabinettet har noen vifter og har en god luftgjennomstrømning, f.eks antec twelve-hundred har dette. Du kjøper ikke et billig kabinett med rævva kjøleløsninger!

Windows XP funker fjell, men dere må legge inn x64 versionen da. De fleste bugsa er fiksa i den så den er ikke farlig å bruke! Fungerer like godt som x86.

Dere kunne gått for en Linux Distro, men det tar litt tid å sette seg inn i det, så det enkleste hadde vært XP, evt. Windows server 2003/2008, som dere kan skaffe på flere måter. (Pirathavna)
Vis hele sitatet...
Men kabinettet trenger fremdeles ikke å se pent ut... Jeg har sett mange direkte stygge og billige kabinetter, med fine kjøleløsninger. Så det du sier er direkte latterlig. Det som spiller en rolle, er hvor kraftige vifter du benytter og ikke minst hvor du plasserer dem.
Sist endret av Spelly; 27. april 2009 kl. 21:00.
Har 2 servere stående her vedsiden av meg med ubuntu så linux går fint mener den xp'en vi har er x64
Har ikke sagt at kabinettet trenger å se pent ut, det jeg mener er at om du kjøper et kabinett som du legger litt penger i. Lian-Li er en av de, men de er litt overkill i forhold til prisen. Kjøper du et kabinett for 1000-1500,- får du gode kjøleløsninger som du slipper å modde på hvis du ikke kan så mye innen dette feltet.
Har 2 servere her på rommet mitt med ubuntu, så det går fint med linux mener den xp'en vi har cd til er x64..


ops dobbelpost:/
Sist endret av shockwave92; 27. april 2009 kl. 21:03.
Hvis dere bruker XP så gå for x64, Linux så går dere for Ubuntu, google noen guider så får dere det til Din beste venn når du har Linux er faktisk google
jepp har satt opp en css server og en gmod server på linux. gmod serveren kjører jeg igjennom wine :P

google<3

men no går eg vel litt offtopic:P
Kjempebra shockwave92! Da ville jeg hlet klart gått for Linux. Linux blir brukt på nesten alle server maskiner, bruker lite minne og yter veldig godt!

Kjør x64 av Linux da.
Sist endret av jeppfi; 27. april 2009 kl. 21:07.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Dette er noe av det mest idiotiske jeg har hørt! Kabinett er faktisk veldig viktig, mange tror ikke dette, men det er det. Det kan utgjøre noe på ytelsen, noe som påvirker ytelsen en del, nemlig varme! Det er viktig at kabinettet har noen vifter og har en god luftgjennomstrømning, f.eks antec twelve-hundred har dette. Du kjøper ikke et billig kabinett med rævva kjøleløsninger!
Vis hele sitatet...

Slapp av, mann.
Det jeg mente med innlegget mitt var at man ikke nødvendigvis trenger å legge så utrolig mye penger i et nytt kabinett.
Man kan f.eks. kjøpe et brukt bigtower eller miditower, med mulighet for X antall vifter.

Eller man kan være kreativ --lage sin egne åpne løsninger, noe som har fungert fint når jeg har manglet kabinett.

Så for å oppsummere:
1) Det trenger ikke se fint ut.
2) Man kan kjøpe brukt.
3) Lage egne åpne løsninger.
4) Kjøpe et nytt billig midi/big-tower og sette inn gode vifter.
Sist endret av s1gh; 27. april 2009 kl. 21:30.
Er sant det du sier s1gh
Tror vi går for Janpfo sitt forslag Denne!
Og så fyrer vi opp Ubuntu på de, og kjører serverene gjennom Wine.

Det er veldig nyttig for oss å ha CD-rom da vi installerer OS, diverse programmer ol. fra CD. Og vi kan bruke de til å se på film på etter LAN'et

Kabinettet er vel greit på den maskinen, og hvis det er krise så kan vi bare la de stå åpen eller noe Evt. sette en bordvifte vedsidenav...

Hva er egentlig forskjellen på x32 og x64 på XP og Linux (Ubuntu)?
*x86(ikke x32) støtter max. 3,5GB RAM, x64 tror jeg støtter 128GB eller så er det 256GB. Og x64 skal visstnok yte bedre.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
*x86(ikke x32) støtter max. 3,5GB RAM, x64 tror jeg støtter 128GB eller så er det 256GB. Og x64 skal visstnok yte bedre.
Vis hele sitatet...
Ok, takk Da vet vi det...
Den maskinen du går for der er veldig bra, ville kanskje oppgradert CPU og kjøpt delen hver for seg. Kanskje byttet ut skjermkortet.

Skal sette sammen en handlevogn til deg
Sist endret av jeppfi; 27. april 2009 kl. 21:41.
Sitat av spelley Vis innlegg
1) Hvorfor? Hvis du leser førsteposten, skal maskinene bli brukt til gaming senere, er det ikke greit å ha maskin med ett kraftig skjermkort da?
2) ok? Begrunn å kom med kilder
3) HVa skal de ikke med CDrom?
Vis hele sitatet...
1) Jo, har du? står ingenting om Gaming der.
2) Personlige + bekjente erfaringer, vi har testet en del av de. Du må gjerne google etter foruminnlegg o.l selv, jeg gidder ikke. Jeg har testet de selv.
3) Sånn sett, hva skal jeg ikke med et privat fly? Jeg mener fortsatt det er unødig. I dag så har man USB thumbdrives som kan brukes for å installere OS o.l.

Janfo, mulig jeg har ikke bencha eller søkt etter resultat, men jeg vet at Intel i7 er et beast på det meste, siden desse ikke skal brukes til gaming, så gå for intel. Spilltjener != Spillklient.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
1) Jo, har du? står ingenting om Gaming der.
2) Personlige + bekjente erfaringer, vi har testet en del av de. Du må gjerne google etter foruminnlegg o.l selv, jeg gidder ikke. Jeg har testet de selv.
3) Sånn sett, hva skal jeg ikke med et privat fly? Jeg mener fortsatt det er unødig. I dag så har man USB thumbdrives som kan brukes for å installere OS o.l.

Janfo, mulig jeg har ikke bencha eller søkt etter resultat, men jeg vet at Intel i7 er et beast på det meste, siden desse ikke skal brukes til gaming, så gå for intel. Spilltjener != Spillklient.
Vis hele sitatet...
Jo, det skal de. Når vi ikke har LAN.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-2B9D8D60FEDD

Denne er god for gaming og til server, den har god CPU hastighet som er greit når de skal brukes til game servere. Den har godt med cache, faktisk så har AMD mye bedre cache enn Intel, for den er fordelt over alle kjernene. Skjermkortet er det beste fra Ati som er ute nå. Kommer 5870 snart, men de blir en god del dyrere. CPU'en er også den beste fra Ati.

Nenzo: http://www.neoseeker.com/Articles/Ha...pii955/10.html se her, den ligger ikke langt etter i7 920, klokker du den til 3,7-4ghz som er veldig enkelt på AMD cpu'er så ligger den likt i gaming, hvis den ikke yter bedre.

For å nevne noe så er det denne serien fra AMD som har rekken på overklokking når det gjelder Quad-Core, på hele 6,5ghz.

Nenzo: står i posten at de skal brukes til gaming etter LANet.
@janpfo: Takk for at du gadd å lage en handleliste, men den var litt i dyreste laget
Satser du på 2-3 slike så vil ikke det være så dumt. Men du velger selv, vet den var litt dyr Har en uvane ved å lage litt for dyre handlelister

Nenzo: i spill som utnytter quad-core så ligger i7 920 litt etter: http://www.neoseeker.com/Articles/Ha...pii955/11.html
Sist endret av jeppfi; 27. april 2009 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Ser jeg kan rette på denne i samme sleng.
1) Skjemkortet er penger du like godt kan skille ned i dass, det var snakk om en gaming server. Og kanskje litt bruk privat senere, totalt overkill.
2) SSD disk? way too early for å bruke i server sammenheng. Desse er ikke gode nok ut av boksen enda og krever en del tuning. Dette også såklart avhengi av hvilket OS man benytter.
3) Hva skal de med cdrom?
Vis hele sitatet...
DVD-rom er alltid kjekt å ha, jeg har ihvertfall brukt det på mine servere, er ikke så dyrt heller. Kan jo enklere installere OS eller annen programvare som du får på CD eller andre støttende disker.

SSD for å kjøre programvare raskere, kanskje ikke det mest stabile samt. systemavhengig på ytelse ut av boksen som du også skriver men, han kan selvfølgelig bytte ut dette.

Om du har lest første post så ser du at han skal bruke serveren til andre sammenhenger enn kun server, nemlig også som desktop til bl.a spill og photoshop, som da kan kreve litt kraftig GPU, om du har sett litt på CS4-pakka til adobe så har de blitt flinkere til å utnytte GPU, dette kan du faktisk velge mellom i programvara.

Ser ikke helt hvorfor du prøver å rette meg, da du selv ikke har lest gjennom hele første post en gang.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror vi går for Janpfo sitt forslag Denne!
Og så fyrer vi opp Ubuntu på de, og kjører serverene gjennom Wine.

Det er veldig nyttig for oss å ha CD-rom da vi installerer OS, diverse programmer ol. fra CD. Og vi kan bruke de til å se på film på etter LAN'et

Kabinettet er vel greit på den maskinen, og hvis det er krise så kan vi bare la de stå åpen eller noe Evt. sette en bordvifte vedsidenav...

Hva er egentlig forskjellen på x32 og x64 på XP og Linux (Ubuntu)?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal dere kjøre serverne i Wine?

Hvis dere først absolutt skal kjøre ting i "windows", hvorfor ikke faktisk bruke windows?

Eller hvorfor ikke bare sette opp linux versjonene? Det er jo svineenkelt å sette opp f.eks CS:S server på linux idag. Krever jo knapt konfigurasjon.
Vi kjører css server på linux. men gmod server kan ikke kjøres i linux, så da må den kjøres igjennom wine.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Janpfo Vis innlegg
*x86(ikke x32) støtter max. 3,5GB RAM, x64 tror jeg støtter 128GB eller så er det 256GB. Og x64 skal visstnok yte bedre.
Vis hele sitatet...
Tja, det er ikke det som er defininsjonen på forskjellen mellom x86 (32-bit), og AM64/x64 (64-bit).

Forskjellen er at en 64-bits CPU kan adresse og prosessere 64-biter med data på de stedene x86 (32-bit), bare klarer max 32-biter.

I tillegg kan den adressere mer minne (noe som er en "fysisk" begrensning i x86 arkitekturen, 32-bits prosessorer kan ikke adressere mer en max 4096 MB RAM totalt, og dermed, jo mer minne man har på f.eks grafikkort, nettverkskort o.l vil da være under dette. Dermed om du har 4 GB Ram i maskinen, og et skjermkort med 512 MB VRAM, så kan ikke maskinen bruke mer enn 3,5 GB totalt.

x64 er en helt ny arkitektur, og i tillegg støtter den kjøring av legacy 32-btis kode på de felter hvor programmer ikke er blitt portet til x64 enda.

x86 32-bit er en gammel dritt plattform som burde dø ut snart! :P
Sitat av spelley Vis innlegg
Men kabinettet trenger fremdeles ikke å se pent ut... Jeg har sett mange direkte stygge og billige kabinetter, med fine kjøleløsninger. Så det du sier er direkte latterlig. Det som spiller en rolle, er hvor kraftige vifter du benytter og ikke minst hvor du plasserer dem.
Vis hele sitatet...
Han nevner jo ikke noe om at de ikke er bra hvis de ser stygge ut?
Hva med å kjøre Gmod-servere på windows (server-edition), og CS:S-serverne gjennom ubuntu eller tilsvarende.
HAr aldri prøvd win server. Er det vanskelig? Skal se om jeg finner den i bukta...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men for all del, ikke kjør server (cs:s) på vista, det lagger i vinkel(eller herfra til månen om du vil). Vista stjæler så mye ram, at det i mine øyne er skrekkelig :/
Vi skal ikke ha vista, tro meg:P
Tenkte på win xp pro elns Eller linux-basert.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg blir nesten litt matt når jeg leser tråden. Hvorfor i helvete skal dere anbefale han SSD? Det finnes ingen god grunn til å velge SSD til en gameserver og enkel desktop-maskin. Hvis dere ikke har noen som har erfaring med Linux eller *BSD så kjører dere enkelt og greit Windows XP. Gjør det enkelt!

Det jeg sier er ikke nødvendigvis del-facto standard, men jeg har opparbeidet meg ganske god erfaring opp gjennom de siste 10 årene, både jobbrelatert og ved å arrangere dataparty av ymse størrelser.

Hovedkort: Billig og enkelt, helst med integrert VGA. To SATA-porter eller flere.
CPU: Billig dual-core desktop-prosessor
Minne: 2-4GB rimelig minne
Harddisk: SATA - billigste du finner
Skjermkort: Unødvendig om du finner HK med VGA integrert. Billigbillig!
Kabinett: Romslige, ikke nødvendig med rack da de aldri skal stå i et rack

Et lite forslagt fra meg, burde duge i lange baner for det dere skal ha. Kan kanskje oppgradere prosessoren litt hvis dere vil ha mer futt i dem og putte i en minnebrikke til. Men det må dere se ettersom hvor stort budsjett dere har. Kabinettet jeg har valgt er svært egnet til formålet.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-1D9FBACD3DDF

Sitat av djxfade Vis innlegg
x86 32-bit er en gammel dritt plattform som burde dø ut snart! :P
Vis hele sitatet...
Hva pokker skal de med 64-bits system når ikke spillene eller programmene de skal kjøre er lagd for det? Hvis de skal ha et 64-bits system så nesten dobler de prisen per enhet. It's beyond me. Igjen; Keep it simple, stupid.

(PS! Dere får aldri tak i 30k helt uten videre. Vi har arrangert LAN med 100 deltakere de siste 7 årene og det eneste selvinnkjøpte utstyret vi har er switcher og en dedikert maskin.)
Sist endret av m0b; 12. mai 2009 kl. 20:38.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Helt enig med deezire og jeg tenkte HVA FAEN? SSD?.

Har selv arrangert LAN med 120 stykker. Tro meg 30k er ganske vanskelig og bla opp.
Det er masse dere må ta høyde for. Gamle god maskiner funker fjell! Vi hadde ingen problem med og få en pentium 4 til og dra 120 stykk.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Vi har forresten brukt en Pentium III på 1Ghz som gateway og firewall de siste årene, så nei, det er ikke noe problem!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg blir nesten litt matt når jeg leser tråden. Hvorfor i helvete skal dere anbefale han SSD? Det finnes ingen god grunn til å velge SSD til en gameserver og enkel desktop-maskin. Hvis dere ikke har noen som har erfaring med Linux eller *BSD så kjører dere enkelt og greit Windows XP. Gjør det enkelt!

Det jeg sier er ikke nødvendigvis del-facto standard, men jeg har opparbeidet meg ganske god erfaring opp gjennom de siste 10 årene, både jobbrelatert og ved å arrangere dataparty av ymse størrelser.

Hovedkort: Billig og enkelt, helst med integrert VGA. To SATA-porter eller flere.
CPU: Billig dual-core desktop-prosessor
Minne: 2-4GB rimelig minne
Harddisk: SATA - billigste du finner
Skjermkort: Unødvendig om du finner HK med VGA integrert. Billigbillig!
Kabinett: Romslige, ikke nødvendig med rack da de aldri skal stå i et rack

Et lite forslagt fra meg, burde duge i lange baner for det dere skal ha. Kan kanskje oppgradere prosessoren litt hvis dere vil ha mer futt i dem og putte i en minnebrikke til. Men det må dere se ettersom hvor stort budsjett dere har. Kabinettet jeg har valgt er svært egnet til formålet.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-1D9FBACD3DDF



Hva pokker skal de med 64-bits system når ikke spillene eller programmene de skal kjøre er lagd for det? Hvis de skal ha et 64-bits system så nesten dobler de prisen per enhet. It's beyond me. Igjen; Keep it simple, stupid.

(PS! Dere får aldri tak i 30k helt uten videre. Vi har arrangert LAN med 100 deltakere de siste 7 årene og det eneste selvinnkjøpte utstyret vi har er switcher og en dedikert maskin.)
Vis hele sitatet...
Takker for svar Vi skal søke penger fra det lokale kulturkontoret her!

Sitat av bavarai Vis innlegg
Helt enig med deezire og jeg tenkte HVA FAEN? SSD?.

Har selv arrangert LAN med 120 stykker. Tro meg 30k er ganske vanskelig og bla opp.
Det er masse dere må ta høyde for. Gamle god maskiner funker fjell! Vi hadde ingen problem med og få en pentium 4 til og dra 120 stykk.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det holder med én middels kraftig maskin? Isåfall er det et pluss for oss, da det sikkert er litt lettere å skaffe cash