Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3180
Jeg kom over en sak på aftenbladet i dag om organisasjonen "Dele - ikke stjele". Du har sikkert allerede gjettet er dette er en organisasjon mot "piratkopiering". Det jeg ikke forstår er nettopp navnet til disse folka..

36 organisasjoner i kulturlivet står bak kampanjen og oppropet dele – ikke stjele som til nå er signert av nærmere 2.000 opphavsrettshavere.
Vis hele sitatet...
Er de virkelig så tette at de ikke forstår forskjellen på deling og tyveri?
ordboka sier at dele er blant annet å skille, stykke opp og fordele. Stjeling derimot forklares som
stjele stjal, stjålet (norr stela)
1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en
2 ta, legge beslag på tillitsvervene s-r mye tid / de store vindusflatene s-r mye varme
3 lure (seg til) s- et kyss / s- seg til å gjøre noe / s- seg ut bakveien
Vis hele sitatet...
Som vi alle vet er det en vesentlig forskjellig betydning mellom de to ordene og jeg tror ikke noen av oss kan se hvor stjeling kan kobles til fildeling. Er folka bak organisasjonen rett og slett dumme? Har de sett seg blinde av griskhet og hvor lenge kan de ignorere faktaen om at fildeling, lovlig som ulovig, er teknologi som er kommet for og bli og det i det hele tatt er den mest logiske måten å spre informasjon på i denne internettalderen vi er i?
Nok et håpløst tiltak av platebransjen, spør du meg..
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
du stjeler på en måte noe som du ikke har betalt for da?
nei, jeg får det av andre. hvor de har fått det fra kan jeg umulig vite.

edit:
http://nynerd.com/wp-content/uploads/2008/06/piracy-is-not-theft.gif
Sist endret av ErikH; 31. august 2009 kl. 19:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg er einig i at det er litt bak mål å fortsatt komme med påstanden om at kopiering er tjuveri, men samtidig har jo kampanja ein heilt annan profil enn "Piracy kills music", som møtte unison motstand. Det tyder på at dei har funne ut at pisken neppe ser ut til å funke spesielt bra, og det viser at det er vilje til å tenke i den bransjen der. Men dei har endå ikkje forstått at mange meiner argumentet om at det er tjuveri er ugyldig.

Eg vel faktisk å vere optimist, og trur dette er eit teikn på bevegelse: fra dommedagsprofetier, til litt meir nyanserte bilder.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg ser for meg en fremtid hvor konserter bli større. DVS mer lydshow mer ting som ligger rundt musikken. Muligens live sanger også som band ikke gjør opptak av. Jeg ser også får meg at det vil koste mer og dra på konserter.

Selv prøver jeg å kjøpe CDer men klarer ikke å la være og besøke TPB noen ganger i måneden. Men alt i alt vil nok musikken overleve, artistene finner nok en vei.

At de kaller piratvirksomheting stjeling mener jeg er feil ordbruk. De kopierer jo, men om jeg laster ned en CD istedenfor og kopiere denne har jeg vel egentlig stjelt den. En annen måte og se på det er at det er ikke musikken du stjeler. Det er kopieretten, du stjeler kopiretten da du ikke har kjøpt denne men tilegner deg materiale denne skal beskytte via piratnedlastingen.
stjele stjal, stjålet (norr stela)
1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en
Hvis du kan stjele en ide kan du vel stjele noe annet som ikke er fysisk også. Herunder musikk\filmer\programmer. Det du stjeler blir vel informasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sonic Vis innlegg
stjele stjal, stjålet (norr stela)
1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en
Hvis du kan stjele en ide kan du vel stjele noe annet som ikke er fysisk også. Herunder musikk\filmer\programmer. Det du stjeler blir vel informasjon.
Vis hele sitatet...
Nei, juridisk sett er stjeling og brot på opphavsrettslova to heilt seperate ting, og eg vil hevde det er det i vanlig dagligtale også. Stjel eg noko er det implisitt at du har mista det eg stjel. Kopierer eg så kopierer eg - INGEN har mista noko.

Det er ein viktig nyanse å få med, for den problematiserer automatisk platebransjen si framstilling av at ein kopi tilsvarer nøyaktig eitt tapt salg.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
plateselskapet mister penger på at folk kopierer?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
plateselskapet mister penger på at folk kopierer?
Vis hele sitatet...
Dem kan ikke miste noe dem ikke har (altså, dem har ikke kopiene folk lager i sin eie), men derimot kan det hende dem ikke tjener like mye som dem kunne ha gjort.

Men ikke alle som kopierer ville kjøpt produktet, dersom det ikke var noe annet alternativ.

Jeg gleder meg til den dagen en skikkelig, lovlig kopiering blir en realitet. Der man kan betale en månedlig/årlig sum og kopiere deretter.
Sist endret av Grimdoc; 31. august 2009 kl. 19:54.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
plateselskapet mister penger på at folk kopierer?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør de. De har også lagt ut skyhøye estimat på hvor mye penger de har tapt. Et google søk viser til en god del av disse.
Hadde plate/Film industri vert litt smartere, så hadde di lakt ut alt på nett for salg. Nye filmer 50 lapp som igjenn hadde blitt billigere etterhvert som di blir eldre eller mindre populære. Filmene skulle ha vert for nedlastning. God kvalitet med di undertekstene du ønsker og virusfritt. Jeg tror di hadde veret en god konkurent for TPB, selv om det kostet litt.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
plateselskapet mister penger på at folk kopierer?
Vis hele sitatet...
Gjorde et lite regnestykke for en venn her om dagen.
Antall sanger på pcen: 4550
Antall filmer/episoder av serier: 5/92
Spill: 2-3 stykker

4550*8=36 400
5 * 150 = 750
92 * 1.99 US$ = 1 098 Norwegian kroner
2 spill= 500-1000 kroner

Nesten 40 000 norske kroner er vi oppe i da. Platebransjen kan ikke gå rundt å syte over at de har mistet p.ga. han.
Hadde fildeling vært ikke-eksisterende, ville han sansynligvis ikke brukt mer enn 2k tilsammen.

Så platebransjens usanynlige sammenligninger er helt på jordet, selv om de ganske taper en brøkdel av det de påstår.
Jeg er helt enig med ertsaas her, hvis filmene hadde kostet rundt 50lappen, og det var kjapt å kjøpe filmen, og at det var HD så hadde mange flere kjøpt filmene over nettet. Noe som hadde resultert i økt salg, noe som igjen øker profitten.

Men det skjer ikke før vi alle sitter på fiber med 100mbit linjer. Dagen kommer tho, det er jeg ganske sikker på!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Jeg er helt enig med ertsaas her, hvis filmene hadde kostet rundt 50lappen, og det var kjapt å kjøpe filmen, og at det var HD så hadde mange flere kjøpt filmene over nettet. Noe som hadde resultert i økt salg, noe som igjen øker profitten.

Men det skjer ikke før vi alle sitter på fiber med 100mbit linjer. Dagen kommer tho, det er jeg ganske sikker på!
Vis hele sitatet...
..? 100mbit for å kunne se HD? tull.
Jeg streamer BluRay-filmer med bare et minutt bufring først, og jeg sitter på 12mbit.
Sitat av binkabi Vis innlegg
4550*8=36 400
5 * 150 = 750
92 * 1.99 US$ = 1 098 Norwegian kroner
2 spill= 500-1000 kroner

Nesten 40 000 norske kroner er vi oppe i da.
Så platebransjens usanynlige sammenligninger er helt på jordet, selv om de ganske taper en brøkdel av det de påstår.
Vis hele sitatet...
Prøv å gang 40 000 med alle de andre millioner som har like mange sanger å filmer/spill som du har...

40K * 1 000 000 = 40 000 000 000...
Å det var bare en million av de som har det...

Tenk deg ??


Men såklart, jeg er vel en liten pirat selv...

Som aXXo sier:
- Har jeg sett en film jeg synes er bra, vil jeg at andre og skal få gleden av den.
Kopiering er ikke det samme som stjeling!

"Hvis" det hadde være det samme som å stjele så ville man mest sansynelig kunne hatt forsikring på anntall sanger man hadde på pc'en i tilfelle pc' ble stjålet..
Sist endret av noobpower; 31. august 2009 kl. 20:17.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Prøv å gang 40 000 med alle de andre millioner som har like mange sanger å filmer/spill som du har...

40K * 1 000 000 = 40 000 000 000...
Å det var bare en million av de som har det...

Tenk deg ??


Men såklart, jeg er vel en liten pirat selv...

Som aXXo sier:
- Har jeg sett en film jeg synes er bra, vil jeg at andre og skal få gleden av den.
Vis hele sitatet...
Du "glemte" og ta med setningen :
Hadde fildeling vært ikke-eksisterende, ville han sansynligvis ikke brukt mer enn 2k tilsammen.
Vis hele sitatet...
Da er vi nede igjen i 2 000 000 000.
Sitat av somnium Vis innlegg
..? 100mbit for å kunne se HD? tull.
Jeg streamer BluRay-filmer med bare et minutt bufring først, og jeg sitter på 12mbit.
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke alle som kan ha slike hastigheter på kobber'n hvis de bor litt for langt unna terminalen. SÅ det er ikke alle som har slike hastigheten per dags dato. Når jeg først skulle ha kjøpt en film, vil jeg ha den på hardisken min, ikke streamet.
Sist endret av MikeHunt; 31. august 2009 kl. 20:22.
Sitat av binkabi Vis innlegg
Du "glemte" og ta med setningen :


Da er vi nede igjen i 2 000 000 000.
Vis hele sitatet...
jaja:P
men er fortsatt mye penger da:P


Men man kan jo kalle det at man deler en backup av filer mellom hverandre.

"Det er ulovlig å kopiere en film, men det er lov å ta back-up"
Sitat av Ondskap Vis innlegg
jaja:P
men er fortsatt mye penger da:P


Men man kan jo kalle det at man deler en backup av filer mellom hverandre.

"Det er ulovlig å kopiere en film, men det er lov å ta back-up"
Vis hele sitatet...
Jau, det er lov å ta back-up av filer du har kjøpt, men ikke å gi disse filene til andre. Det resulterer bare i tapte inntekter til de som har laget filene.

Jeg lover deg, hadde du laget et program som kostet 100.000kr å utvilke. For så å bli lastet ned over 100.000.000 ganger uten at du tjente 1 øre på det, pga folk bare kopierte filene, så hadde du blitt pisst.
Sist endret av MikeHunt; 31. august 2009 kl. 20:34.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
mener å huske en advokat sa en gang i tiden at du kan gi backup av kjøpte filmer osv til nær fam osv?
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Men man kan jo kalle det at man deler en backup av filer mellom hverandre.

"Det er ulovlig å kopiere en film, men det er lov å ta back-up"
Vis hele sitatet...
Samme hva du kaller det, for når en annen person mottar din kopi, så er det piratkopiering dersom det er opphavsbeskyttet materiale.

Backupen skal ikke gis ut til noen, om du ikke kan lagre den trygt i huset ditt så kjøp en bankboks.
Jeg er for fildeling, men jeg kunne faktisk tenke meg en betalingsløsning slik jeg og flere andre har nevnt tidligere.

Sitat av sengetøv Vis innlegg
mener å huske en advokat sa en gang i tiden at du kan gi backup av kjøpte filmer osv til nær fam osv?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg og hørt før, men har aldri sett kilder til denne røverhistorien.
Sist endret av Grimdoc; 31. august 2009 kl. 20:36.
Nei det er faktisk lov å dele/kopiere med næremeste familie og venner.

(de prøvde jo å inføre i sverige at man bare kunne dele sine filer med 10 andre beskjente... lol , tror det var i forbindelse med ipred-loven...
Sist endret av noobpower; 31. august 2009 kl. 20:39.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
finner ikek kilder, men mener det stod på dinside eller noe i fjord..
jeg er for fildeling selv

men la merke til en ting, vi har adobe-pakka igjennom skolen, og der står det 2003-2007 copyright og noe annet.
vil ikke det i hovedsak si at det spiller ingen rolle om du bruker cracked da?
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Jau, det er lov å ta back-up av filer du har kjøpt, men ikke å gi disse filene til andre. Det resulterer bare i tapte inntekter til de som har laget filene.

Jeg lover deg, hadde du laget et program som kostet 100.000kr å utvilke. For så å bli lastet ned over 100.000.000 ganger uten at du tjente 1 øre på det, pga folk bare kopierte filene, så hadde du blitt pisst.
Vis hele sitatet...
Men da må du jo samtidig spørre deg selv følgende spørsmål:
Er jeg beste tilbyder av eget produkt?
Er produktet mitt riktig priset i forhold til hva folk er villige til å betale for produktet mitt?

Man kan bli så sinna man bare vil men så lenge det er fildeling som er grunnen til at du ikke selger så er ikke problemet ditt i første rekke hvordan du kan stoppe fildelingen men hvordan du kan få folk til å kjøpe produktet ditt. Du vil rett og slett ikke få løst problemet ditt hvis du ikke gjør noe med årsaken. Hvis 100.000.000 laster ned programmet ditt og ingen kjøper er det noe som er alvorlig feil med forretningsmodellen din.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
finner ikek kilder, men mener det stod på dinside eller noe i fjord..
jeg er for fildeling selv

men la merke til en ting, vi har adobe-pakka igjennom skolen, og der står det 2003-2007 copyright og noe annet.
vil ikke det i hovedsak si at det spiller ingen rolle om du bruker cracked da?
Vis hele sitatet...
Altså, de kan ikke lage copyright for 2003-udenelig, heller da. Bare at den var kjøpt rundt 2007, og den har ikke blitt oppdatert.
La oss si at Photoshop kosta bare 400-500 kroner, hadde jeg hatt muligheten hadde jeg lasta ned en (pirat) kopi for å slippe å betale et øre for det.

Det tror jeg de fleste ville gjort.
Sitat av laksen Vis innlegg
Men da må du jo samtidig spørre deg selv følgende spørsmål:
Er jeg beste tilbyder av eget produkt?
Er produktet mitt riktig priset i forhold til hva folk er villige til å betale for produktet mitt?

Man kan bli så sinna man bare vil men så lenge det er fildeling som er grunnen til at du ikke selger så er ikke problemet ditt i første rekke hvordan du kan stoppe fildelingen men hvordan du kan få folk til å kjøpe produktet ditt. Du vil rett og slett ikke få løst problemet ditt hvis du ikke gjør noe med årsaken. Hvis 100.000.000 laster ned programmet ditt og ingen kjøper er det noe som er alvorlig feil med forretningsmodellen din.
Vis hele sitatet...
Nå satt jeg det på spissen her, og det trodde jeg virkelig at folk ville forstå. Jeg skjønner tankegangen din, men uansett: Har du som betaler rett til å si hvor mye jeg skal ta for programmet mitt? Nei det har du da ikke, selv om det hadde vært lurt å kartlegge brukerne for nettopp det programmet for å legge til rette med priser. Tenk om det programmet var hovedsaklig til rike sjeler, akkurat som en ferrari. Selv om den logikken ikke helt passer her.
Sist endret av MikeHunt; 31. august 2009 kl. 20:49.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Nå satt jeg det på spissen her, og det trodde jeg virkelig at folk ville forstå. Jeg skjønner tankegangen din, men uansett: Har du som betaler rett til å si hvor mye jeg skal ta for programmet mitt? Nei det har du da ikke, selv om det hadde vært lurt å kartlegge brukerne for nettopp det programmet for å legge til rette med priser. Tenk om det programmet var hovedsaklig til rike sjeler, akkurat som en ferrari. Selv om den logikken ikke helt passer her.
Vis hele sitatet...
Nei men jeg er i min fulle rett til å ikke kjøpe det hvis pris ikke samsvarer med den verdien jeg oppfatter den har. Da er alternativet enten fildeling eller å ikke bruke produktet ditt. Samtidig som jeg ikke har rett til å sette prisen selv så har jeg muligheten til å skaffe det på andre måter (merk: om enn ulovlig). Du kan da spørre deg selv hva du er best tjent med av å prøve å forhindre piratkopiering eller å prøve å få folk til å betale for produktet i første omgang ved å tilby et så godt produkt som mulig til en pris folk faktiskt er villig til å betale.
I følge åndverksloven er det lov å dele åndsverk innen familien og den nærmeste vennekretsen. Dvs. at du trenger ikke å sitte alene hvis du skal høre på en cd, du kan invitere kompisene dine til filmkveld og hvis du kjøper en bok går det greit at du låner den bort til en venn; så lenge du IKKE tar betalt for det. Da er det straffbart ifølge §12 og §54 av åndverksloven.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html
Sitat av laksen Vis innlegg
Nei men jeg er i min fulle rett til å ikke kjøpe det hvis pris ikke samsvarer med den verdien jeg oppfatter den har. Da er alternativet enten fildeling eller å ikke bruke produktet ditt. Samtidig som jeg ikke har rett til å sette prisen selv så har jeg muligheten til å skaffe det på andre måter (merk: om enn ulovlig). Du kan da spørre deg selv hva du er best tjent med av å prøve å forhindre piratkopiering eller å prøve å få folk til å betale for produktet i første omgang ved å tilby et så godt produkt som mulig til en pris folk faktiskt er villig til å betale.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg jo slik at det KOSTER å lage noe og da. Adobe har utgifter som må betales, det må lages oppdateringer (de må "forhåndsbetales" via salget på programmet, ettersom det er verre å ta betalt for en oppdatering), de må betale vaktmesteren som rydder på kontoret, de må betale strøm/internettregningene sine, samt mye annet. Jeg sier ikke at Adobe har kun ett produkt, slik at de må basere seg på dette. Men om dem bruker dekningsbidragsmetoden fornuftig, så gjør dem det slik.

Og forresten så er Photoshop noe av det dyreste programmet som "hobby-redigerere" bruker.

Men som sagt så kunne kanskje Adobe presset sin egen pris litt, men dette er noe dem ikke gjør, ettersom dem vet at produktet er så bra at prisen kan holdes skyhøy!
Sist endret av Grimdoc; 31. august 2009 kl. 21:14.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Hadde plate/Film industri vert litt smartere, så hadde di lakt ut alt på nett for salg. Nye filmer 50 lapp som igjenn hadde blitt billigere etterhvert som di blir eldre eller mindre populære. Filmene skulle ha vert for nedlastning. God kvalitet med di undertekstene du ønsker og virusfritt. Jeg tror di hadde veret en god konkurent for TPB, selv om det kostet litt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk ikke det. En 50-lapp er fortsatt 50kr mer enn gratis. Når folk i tillegg slipper alt "styret" med å registrere seg med bankkortnummer osv. tror jeg de fleste vil foretrekke bukta.

Jeg kan ikke si jeg ser løsningen, men jeg ser definitivt problemet.
Største problemet er vel at vi må vente i månedsvis før vi får sett filmer på kino og før de kommre på dvd/blu-ray.
Eksempel:

Jeg lastet ned "The Bank Job" for en stund siden (1,5-1 år elns, husker ikke) og trodde ikke det var en veldig ny film. Over et halvt år senere kom den på kino.
Sist endret av drittunge; 31. august 2009 kl. 22:18.
En del ting går i riktig retning, og for meg ser det ut som om bransjen har begynt å lære.

Jeg så akkurat "Menn som hater kvinner," streamet gjennom BKK altibox. Dette kostet meg 49kr, en sum jeg gladlig betaler. Kvaliteten var det ingenting å utsette på, og hele prosessen med å leie filmen tok ca fem sekunder. Filmen kom på DVD 26.08, (altså for fem dager siden) og så vidt jeg kan se, var det ingen piratkopi tilgjengelig før 19.08 (på piratebay i alle fall). Dette viser at noen har funnet ut at det kan lønne seg å være den beste tilbyderen av eget materiale. Nå er dette en nordisk film, så det er sikkert litt enklere å få en så hurtig release enn med f.eks. en amerikansk film, og en burde absolutt klare å tilby filmen sin før piratene gjør det, men uansett syns jeg dette er et steg i riktig retning fra filmbransjen.

Det neste steget burde være å droppe delayen mellom kino og dvd/tv/streaming-release.
jepp, Snegler^^

eneste måten å ødelegge et svart marked er å tilby en bedre vare/produkt selv.

men dette med å kunne dele mellom venner; gjelder dette de x antall tusen facebookvennene folk gjerne har? eller eventuelt medlemmer på en lukket side?
Det er det som gjør hele greia så uklart, det er ikke definert hva som er nærmeste vennekrets.

Men de mener at det er greit å møte 20 stk. vilt fremmede personer på byen, ta med hjem og se på film så lenge du ikke tar betalt for det.
Hvis du sender en film til en person på f.eks. freakforum du har snakket masse med på IRC er det plutselig ulovlig etter deres mening.

Orker ikke å lese noe mer akkurat nå, men mener å huske at det er greit å brenne en cd til en kompis også.

Loven er jo veldig uklar, så det er ikke godt å si. Regner med den kommer til å bli endret uansett, så vi får vel utnytte det mens vi kan.
Sist endret av drittunge; 31. august 2009 kl. 23:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drittunge Vis innlegg
Men de mener at det er greit å møte 20 stk. vilt fremmede personer på byen, ta med hjem og se på film så lenge du ikke tar betalt for det.
Hvis du sender en film til en person på f.eks. freakforum du har snakket masse med på IRC er det plutselig ulovlig etter deres mening.
[...]
Loven er jo veldig uklar, så det er ikke godt å si. Regner med den kommer til å bli endret uansett, så vi får vel utnytte det mens vi kan.
Vis hele sitatet...
Om du tar med venner heim er det vitterlig ikkje snakk om eksemplarframstilling, og det er ein situasjon som ikkje blir diskutert i heile teke i lova. Lova tek i hovudsakleg stilling til kommersiell bruk og eksemplarframstilling.

Kopierer du er det per definisjon eksemplarframstilling, som er fullt ut lovleg så lenge du held deg til §12 i åndsverkslova. Om det skjer over IRC, minnekort, dvd, papirark eller røyksignaler er uviktig.

Legg forøvrig merke til forbeholdet om at kopien ikkje må vere oppstått i konflikt med §2, så det er mao. ulovleg å gi nokon kopi av ein film du lasta ned frå the pirate bay. Det er imidlertid lovleg å gi nokon kopi av ein film du fikk ein kopi av fra ein nær venn.
Sist endret av vidarlo; 1. september 2009 kl. 08:33.
Kanskje Venstrepolitiker Trine Skei har vært her og lest?;
- Jeg har over 2000 venner på Facebook og like mange kontakter i Outlook. Kan jeg da dele musikk - og videofiler med dem, spurte Venstres Trine Skei Grande under fildelingsdebatten «Dele - ikke stjele» på Rockefeller i Oslo torsdag ettermiddag.
Vis hele sitatet...
Mer om hva Trond Giske mener om saken: http://www.aftenbladet.no/kultur/107...ngsregler.html
Sist endret av ErikH; 3. september 2009 kl. 13:52.
No skal jeg ta kopi av alle filmene og musikk-CDene mine, så skal jeg dele dem med vennene mine! Husk: Dele, ikke stjele!
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå har det seg jo slik at det KOSTER å lage noe og da. Adobe har utgifter som må betales, det må lages oppdateringer (de må "forhåndsbetales" via salget på programmet, ettersom det er verre å ta betalt for en oppdatering), de må betale vaktmesteren som rydder på kontoret, de må betale strøm/internettregningene sine, samt mye annet. Jeg sier ikke at Adobe har kun ett produkt, slik at de må basere seg på dette. Men om dem bruker dekningsbidragsmetoden fornuftig, så gjør dem det slik.

Og forresten så er Photoshop noe av det dyreste programmet som "hobby-redigerere" bruker.

Men som sagt så kunne kanskje Adobe presset sin egen pris litt, men dette er noe dem ikke gjør, ettersom dem vet at produktet er så bra at prisen kan holdes skyhøy!
Vis hele sitatet...
Adobe var vel kanskje et dårlig eksempel?

The San Jose-based software company earned US$ 191.6 million on sales of US$ 887.3 million in Q3 of 2008, which ended on August 29. A year ago in the same quarter, Adobe earned 7% more — US$ 205.2 million on sales of US$ 851.7 million.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.cmswire.com/cms/industry-...own-003171.php
Sitat av bronsky Vis innlegg
Adobe var vel kanskje et dårlig eksempel?
Kilde: http://www.cmswire.com/cms/industry-...own-003171.php
Vis hele sitatet...
Selv om Adobe tjente mer i fjor, så betyr vel ikke det at marginene er nådd med tanke på hvor mye dem kan redusere prisen?
Adobe går fortsatt i overskudd, så det du sier er vel ikke så relevant til mitt eksempel.
Jeg ser dere setter opp fine regnestykekr om at en har kopiert for 40 000kr, og at personen allikevel ikke hadde brukt mer enn 2000kr. Da er det allikevel 2000kr som de kunne fått. Dermed er tapet mye mindre enn hva de sier, klart det. Men som det blir påpekt flere ganger i tråden, så er det millioner som driver med fildeling. Da er plutselig ikke 2000 per pers så rent lite. Så paradoksalt nok ifølge deres regnestykker, så taper bransjen mye. Men ikke like mye som de sier selv.

At bransjen selv har skyld i tapet, ved at de har høye priser selv på de dårligste filmene og musikkverkene, er ikke noe nytt. Jeg skulle gjerne sett at f.eks TPB hadde blitt en betalingstjeneste, slik at man laster ned noe for 40 000kr, men gir 2000kr isteden. Begge sider tjener da på det.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
mener å huske en advokat sa en gang i tiden at du kan gi backup av kjøpte filmer osv til nær fam osv?
Vis hele sitatet...
Det stemmer - det er lov å f.eks dra til en kompis og brenne en CD-kopi av en plate og ta den med deg hjem.. MEN: Etter at åndsverksloven ble revidert (i 2005?) så er det blitt ulovlig å "omgå effektive beskyttelsemekanismer" for å lage en slik kopi. Det er altså _ikke_ lenger lov å dra hjem til den samme kompisen og lage en kopi av en DVD han har..

Med andre ord har man gitt medieprodusentene muligheten til å frata deg retten til å dele åndsverk med venner og familie.

Dette er bare ett av mange eksempler på hvordan hver gang det har skjedd endringer i lovverk rundt åndsverk, så har endringene gått i favør av opphavsmenn og deres representanter, og imot forbrukeren.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg tror faktisk ikke det. En 50-lapp er fortsatt 50kr mer enn gratis. Når folk i tillegg slipper alt "styret" med å registrere seg med bankkortnummer osv. tror jeg de fleste vil foretrekke bukta.

Jeg kan ikke si jeg ser løsningen, men jeg ser definitivt problemet.
Vis hele sitatet...
Tror du har rett i at et lovlig alternativ må være enkelt, billig og bedre enn piratalternativet hvis det skal bli en stor suksess.
Jeg er ikke i tvil om at folk er villig til å betale for noe de egentlig kunne fått gratis, hvis det har høy kvalitet, pen innpakning og er lett tilgjengelig. F.eks: Vann på flaske.

Selv har jeg nesten sluttet å laste ned musikk (lasta ned _mye_ før) fordi Spotify er så praktisk. Skal begynne å betale abonnement der snart også, fordi jeg vil slippe reklame og få bedre lydkvalitet.

Jeg liker dokumentarer, så når det gjelder TV betaler jeg faktisk for Discovery, Discovery HD, Discovery World, Discovery Science, National Geo, NatGeo HD og History Channel HD.. Jeg har HD-PVR og alt mulig, men likevel velger jeg å laste ned en god del dokumentarer som har gått på en av disse kanalene. Hvorfor det? Fordi det er fleksibelt og enkelt, jeg slipper å planlegge, stille inn PVRen og manuelt spole over reklamene, jeg kan få en hel sesong på en gang o.s.v. Jeg betaler allerede 220 kroner måneden elns for kabelabonnementet, og hadde gladelig betalt CanalDigital en femtilapp eller to ekstra for en Spotify-lignende tjeneste der jeg hadde tilgang til å streame hva som helst fra arkivene til alle kanalene jeg har..

Jeg husker godt når jeg begynte å laste ned mp3er i 1997, og når Napster kom i 1999 - på den tida kunne jeg ikke forestille meg at musikk og filmbransjen fortsatt skulle prøve å pushe på oss DVDer og CDer 10 år etter! Men så fastlåste og ubrukelige er altså medieprodusentene. Og de trenger tydeligvis trusselen fra Piratebay for å forstå at de må komme opp med bedre produkter..

Forøvrig så anbefaler jeg alle som er i Oslo på lørdag og interessert i opphavsrett, å stikke innom Gloria Flames på Grønland kl.1800.
http://fribit.no/2009/09/02/pubm%C3%...fremtid%C2%BB/
Sist endret av rundgren; 4. september 2009 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Leste ein liten sak i dagens VG der Frankrikes president Nicolas Sarkozy vil fremma ei lov som gir internettleverandørar lov til å stenge din internett tilgang dersom du blir tatt i å laste ned piratkopierte filer. Det kjem ikkje fram av saken kven som skal sende inn denne klagen til din leverandør, men kjem denne loven så vil den bli innført i Noreg også på grunn av EØS-avtalen.

Quote VG: Frankrikes president Nicolas Sarkozy har i lengre tid jobbet hardt for at brukere skal kunne kastes ut ved mistake om piratkopiering - uten at man trenger å gå veien om en domstol.

Det virkar for meg som om dei vil gjera nær sagt kva som helst for å hindre piratkopiering.

Dele - ikkje Stjele. ... men for svingende!. Det er jo det me gjere!
Hvis noen legger ut noe på nettet så er det gratis. Internett er til for fildeling.
Hvis alle mongo poph*rer er så lei av at folk "stjeler" musikken demmes, så ikke bruk internett!
Hva hvis alle begynte med Spotify det vile jo løse alle problemene for musikk folka. De kunne jo starte en Spotify for film også.