Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 782
Har nettopp oppgradert datamaskinen min med ny PSU på 700W, nytt hovedkort, prosessor og minne! Har kobla alt etter boka!
Datamaskinen består av:
Hovedkortet NY!
Minnet NY!
Prosessor NY!
Strømforsyning NY!
Skjermkort
Harddisk Nr.1
Harddisk Nr.2

Nå til forklaringen av problemet. Første gang jeg boota opp PCen kom jeg så langt til å skrive inn passordet til brukeren min. Men tastaturet fungerte ikke (PCen hadde ikke oppdaget det) mens musen fungerte helt fint. Startet da PCen på nytt, men tastaturet fungerte fortsatt ikke så tok USB kabelen inn og ut, da fungerte det. Når jeg da logget meg på fikk jeg opp en boks med et ja nei spørsmål. det sto noe lignende dette: "Windows har oppdaget en stor hardware oppgradering og må registreres på nytt innen tre dager". jeg klikket "OK" og ble med det logget inn på brukeren min. Fikk da opp muligheten om å registrere windows over nett, over telefon eller få en påminnelse om kort tid. Valgte da sist nevnte og med det startet REBOOT HELVETE!

Hver gang jeg skrur på datamaskinen nå restarter den seg rett etter at windows boot screen er ferdig med å loade, får ikke muligheten til å logge på. Men det som er rart er at den rebooter seg kun der. Kan gå inn på BIOS og være der så lenge jeg vil, kan også boote fra CD-rommen og den rebooter ikke. Kan egentlig boote på alle måter uten om vanlig og i safemode. Eneste jeg får ut av dette er at det må være noe feil med opperativ systemet, eller så har jeg kobla noe feil som jeg tviler sterkt på.

Veldig takknemlig for hjelp og lignende erfaringer!!
Sist endret av Magg; 1. mai 2008 kl. 15:24.
Formater hardisken/windows partisjon og installer windows på nytt. Evt kan du redde det du trenger av filer med en linux live cd
Man kan ikke bruke en gammel windowsinstallasjon på et annet hovedkort, du må legge inn windows på nytt.
Trådstarter
57 2
hm.. vel jeg krudde av datamaskinen og slo av strømforsyningen fysisk og lot den stå en stund. skrudde så alt på nå og prøvde igjen. Fikk nå logget meg på datamaskinen og fikk opp registrerings mulighetene igjen. Har dessverre ikke internett tilkobling så skal registrere på nytt over telefon og se om det hjelper. ser jo ut som det fungerer nå?! så skader vel ikke å prøve så jeg slipper å formatere disken for å så instalere en windows partisjon på nytt vel? og jeg har ingen linux live CD heller så hjelper ikke så mye, men kjempe takk for hjelpen
Om det hjalp å la den stå en stund, så er det kankje noe som går varmt, og du får et annet resultat når du gjør det samme. Åpn opp og kjenn om noen deler er super-varme.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Etter at man bytter chipset må man i 99% av alle tilfeller reinstallere.

Og siden du uansett sikkert skal ha inn 53235 nye drivere over de 53253 gamle er det likesågreit uansett.
Trådstarter
57 2
Sitat av Pyro_Killer
Om det hjalp å la den stå en stund, så er det kankje noe som går varmt, og du får et annet resultat når du gjør det samme. Åpn opp og kjenn om noen deler er super-varme.
Vis hele sitatet...
Niks, er ikke noe som går seg varmt.

Sitat av AtXbYeA
Etter at man bytter chipset må man i 99% av alle tilfeller reinstallere.

Og siden du uansett sikkert skal ha inn 53235 nye drivere over de 53253 gamle er det likesågreit uansett.
Vis hele sitatet...
ok takk, det fungerte uannsett ikke registrere Windows på nytt :P
Trådstarter
57 2
hm, nytt problem.. eller det er det samme! jeg har reinstalert windows (slettet den forige partisjonen og laget en ny osv.) men når jeg skal sette opp instillingene rett etter instalasjonen rebooter den fortsatt...
og før dette så får jeg en beskjed (fikk den i sta også men nevnte den ikke). Jeg kan velge å kjøre SATA i AHCI mode, hva nå enn det gjør og på denne siden står det noe om det. Jeg forsto det ikke helt, men den sier at det kan oppstå boot failure hvis du endrer det etter at operativsystemet allerede er instalert!
Sist endret av Magg; 1. mai 2008 kl. 18:48.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du skal installere XP i SATA mode må du inkludere en driver for dette under startup av installasjonen (F6 rett etter boot av plate).

Dersom du skal kjøre i AHCI modus må du installere SATA driverne etter at du har installert windows hvis du vil sette den over i SATAmodus etter endt installasjon.
Trådstarter
57 2
ok, men hva er forskjellen på dem? fordeler og ulemper? og hva brukes/er det til? for akkurat dette har jeg ikke peiling på.. xD
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
AHCI emulerer IDE og gir deg maks ATA100 hastighet.
SATA kjører disken native mot sitt SATA interface og gir deg maks ATA-300 hastighet.

Om du merker noe forskjell på dette i faktisk ytelse derimot er ikke sikkert.
Trådstarter
57 2
ok takk =) fikk ikke AHCI til å fungere så jeg kjører native IDE. (sto på det fra før)
Har testa en hau med ting siden i går.
Har testa minnet for å se om det eventuelt er noe feil med det. fant ikke noe. (tatt det ene ut for å kjøre det alene for å så gjøre det samme med den andre) også gjort det samme med hardiskene mine.
kobla ut alt unødvendig som, USB portene til kabinettet, disketstasjonen, byttet skjermkort, osv.
Har prøvd å eliminere problemet, men finner ikke ut av det.

jeg får boota opp fra CD-rommen og så kopiert filene over til hardisken. Men når jeg skal boote opp fra hardisken (instalere windows XP 32-bit) restarter datamaskinen seg. jeg kan være inne i BIOS så lenge jeg vil.. men akkurat når jeg skal instalere windows restarter datamaskinen seg. jeg er helt ute av ideer!

trenger litt mere hjelp tror jeg..
Tusen takk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fungerer det eller ikke da?

Ifølge den første linjen din ser det jo ut som du har fått det til å fungere, men resten av teksten sin er negativ.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Har du prøvd å kjøre i en annen modus for å kunne plukke opp evt. feilmeldinger? Er du heldig får du en BSOD å gå utifra.

Har du gjort innstillinger i BIOS? Prøv å reset den til default.

Føler du at du har noenlunde kontroll på BIOS-innstillinger kan du prøve å sette mest mulig til "standard"-verdier

Sjekk produsentens hjemmesider for FW upgrades til BIOS

Prøv å kjør memtest. Mulig du f.eks må justere opp voltagen til minnemodulene

Bruk f.eks ultimate boot cd for å kjøre tester på systemet.
http://www.ultimatebootcd.com/

Google etter de forskjellige komponentene i sammenheng med windows xp installasjonsfeil

Du kan som en nødløsning lage en OEM-installasjon ved hjelp av nlite. http://www.nliteos.com/
Slipstream den med updates, sp, og drivere. Kjør full-automatisert installasjon uten OOBE, og dropp alt av systemsjekker og unødvendigheter. Du vil da mest sannsynlig få installert windows xp, men det er stor mulighet for at det samme skjer etter installasjonen. Dog vil du da ha muligheten til å disable restart on error og forhåpentligvis få muligheten til å se en BSOD med en feilkode å refere til via google.
Trådstarter
57 2
Sitat av AtXbYeA
Fungerer det eller ikke da?

Ifølge den første linjen din ser det jo ut som du har fått det til å fungere, men resten av teksten sin er negativ.
Vis hele sitatet...
eh, vel det fungerer ikke. Alt jeg har sakt så langt ble kanskje litt rotete, beklager (blir bare deppa av alle problemene ). Men den forige posten min er den riktigste.

Men har ikke kjørt noen tester på systemet ennå så takk z0p.
Angående BSOD, så fikk jeg en. men har kun fått den 2 ganger av alle 100 gangene jeg har startet opp. Var noe lignende denne bare at error koden var annerledes (flere nuller og greier hehe). Når jeg tenker på det var det kanskje dumt å ikke skrive den ned (men tror jeg fikk den med den gamle XP partisjonen, før jeg formaterte)
Men tusen takk for hjelpen begge to kommer sikkert tilbake hvis jeg får flere problemer ller bare for å takk en gang til (hvis det fungerer)
Sist endret av Magg; 3. mai 2008 kl. 12:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
57 2
Ok, har fått løst problemet! viste seg at timingen til minnet var helt faroff! Hver gang jeg endret den til det den skulle være pep bare maskinen og resatte seg. Oppgraderte derfor Bios og da fikk jeg endret timingen til det den skal være =) PCen fungerer som bare det nå! Scorte forøvrig 10241 i 3DMark06! Mens det gamgle systemet mitt fikk ca. scoren 3600..

Så tusen takk for hjelpen alle sammen =D