Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5379
Jeg har nettopp byttet til GET, med internett og TV. Det jeg lurer på er at TV kabel uttaket der hvor kablen går inn i huset er på motsatt side av rommet.

Hvordan kabel trenger jeg for å strekke den over til andre siden?
Finnes det noen spesielt bra kabaler?

Har hørt vedr. disse TV kablene at dersom man bruker en som er for lang kan det bli dårlig signal.

Tar gjerne imot tips.

Evnt. vet du om jeg får kjøpt dette på Clasolson?
hos mutter og fatter som akkurat har byttet til GET så er det coax kabel mellom veggutak og dekoderen, er mest sannsynligvis det du har også,

ja du får kjøpt coax kabel både på clas-olsen og biltema for en billig penge
Ahh takk takk
Coax, og det stemmer at signalet svekkes over lengre distanse. De selger antenneforsterker på Clas Ohlson (150kr eller noe) som fungerer.
Man trenger nok ikke en forsterker for å strekke en kabel til andre enden av rommet.

Er vel noen ti/hundre-talls meter før det blir aktuellt.
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Man trenger nok ikke en forsterker for å strekke en kabel til andre enden av rommet.

Er vel noen ti/hundre-talls meter før det blir aktuellt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Jeg tok utgangspunkt i situasjonen som er i min bopel, men kom akkurat på at signalet kommer fra antenne og ikke fastnett. Er det snakk om kabel(fastnett) så er det neppe behov for forsterker i dette tilfellet.
GET benytter dessverre et proprietært format på kablene sine, dvs hvis du skal ha en lengre kabel må den lages selv, dog selges alle delene på clas ohlson
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kabelen er standard coax med trippel skjerming, RG6, ikke kjøp kabel på clasohlson, den er bare dobbelskjermet.
RG6 benyttes når du skal banke kabel utvendig, skal du trekke i rør kan du benytte RG59, den er mer fleksibel. elby.no har kabler til rimelig penge.
RG6 og RG59 har en demping på 20db/100m, dvs skal du kun trekke en 20m f.eks demper du kun 4db, dette er helt uproblematisk.

setter du opp en forgrener (deler opp signalet til 2 kabler) demper du også 4 db. har du et tap på mer enn 7 db anbefaler jeg signalforsterker. (kjøp en ordentlig en, som forsterker 2-veissignal!!!)
Forøvrig selger Get egne kabler også