Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3431
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hei

Skal ta kjappversjonen. Det går mot mitt siste år på bygg og anlegg, og jeg føler jeg har valgt feil studieretning, og vil gå påbygg for generell studiekompetanse/tenke-år. Har nå i ettertid tenkt at politi kunne hvert et yrke for meg, har grei fysikk, er høy og maskulin, og trener fotball og er i grei form. Karakterene ligger vel på 3-4.

Rullebladet er cleant.

Har jeg en sjans idet hele tatt?

Orbeck
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hei

Skal ta kjappversjonen. Det går mot mitt siste år på bygg og anlegg, og jeg føler jeg har valgt feil studieretning, og vil gå påbygg for generell studiekompetanse/tenke-år. Har nå i ettertid tenkt at politi kunne hvert et yrke for meg, har grei fysikk, er høy og maskulin, og trener fotball og er i grei form. Karakterene ligger vel på 3-4.

Rullebladet er cleant.

Har jeg en sjans idet hele tatt?

Orbeck
Vis hele sitatet...
Gammel er du?
Siste år på bygg og anlegg, så jeg vil tippe... 17, snart 18.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dice Vis innlegg
Gammel er du?
Vis hele sitatet...
18
titegn
Først søker du, så blir du kanskje innkalt til fysiske tester og intervju, så går det deretter. Gjenomsnittsalderen sist jeg leste er rundt 25. Du må ha klasse b og minst tre i norsk bokmål.
Sist endret av mo3; 21. mai 2012 kl. 22:02.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av Dice Vis innlegg
Gammel er du?
Vis hele sitatet...
Tror han er 94 etter som han går siste året på bygg og jeg tror bygg kun har 2 år?
Sitat av orbeck Vis innlegg
18
titegn
Vis hele sitatet...
Minstekrav er 20, MEGET få som kommer inn når dem er 20.
Skaff deg en jobb eller noe annet i mens og skaff deg litt erfaring og god omtale. Det teller mer på opptaket enn karakterer!
Anbefaler også å ta en tur i militæret. Vil nok telle positivt.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hei

Skal ta kjappversjonen. Det går mot mitt siste år på bygg og anlegg, og jeg føler jeg har valgt feil studieretning, og vil gå påbygg for generell studiekompetanse/tenke-år. Har nå i ettertid tenkt at politi kunne hvert et yrke for meg, har grei fysikk, er høy og maskulin, og trener fotball og er i grei form. Karakterene ligger vel på 3-4.

Rullebladet er cleant.

Har jeg en sjans idet hele tatt?

Orbeck
Vis hele sitatet...
Du må ha generell studiekompetanse.

Karakterene dine kan være litt svake slik de nå er.

Ellers må du være forberedt på at det er og vil være vanskelig å få relevant arbeid -politibetjent, i overskuelig fremtid.
Ta deg en tur i militæret, gjerne et par ekstra år hvor du får gjort noe leder-aktig, som f.eks befalskolen. Skaff deg førerkort og ta opp de dårligste karakterene dine fra VGS, så kommer du nok inn når du er 21+
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mussgaas Vis innlegg
Ta deg en tur i militæret, gjerne et par ekstra år hvor du får gjort noe leder-aktig, som f.eks befalskolen. Skaff deg førerkort og ta opp de dårligste karakterene dine fra VGS, så kommer du nok inn når du er 21+
Vis hele sitatet...
Får generell studiekompetanse, og venter på svar fra forsvaret. (Del 1) Men er vel i tillegg typ 5år skole ? Kommer ikke i jobb før jeg er 30da? :P
Ta studie et år også kan du ta et pauseår med folkehøyskole, når du blir 20 søker du deg til Politiskole =)
evt. kom deg inn i militæret
Sist endret av Vod0; 21. mai 2012 kl. 22:40.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ta studie et år også kan du ta et pauseår med folkehøyskole, når du blir 20 søker du deg til Politiskole =)
evt. kom deg inn i militæret
Vis hele sitatet...
Også får han mest sannsynlig avslag og har ingenting å gjøre :P
Det er i bunn og grunn akkurat likegyldig om du har jobbet i kassa på rema eller vært befal i militæret før opptak, det handler om hva folk sier om deg, hvem du er, hva slags person du er.

Dog, det kan jo ikke gjemmes under en stol at å være i militæret, kanskje ha det som yrke i noen år har lettere for å trene frem de kvaliteter som lederskap, evnen til å jobbe alene og i team, holde hodet kaldt, være snartenkt og alikevel stå ved dine avkjørelser, og mer enn kassajobben på rema.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Hva er konklusjonen ? Er det ingen vits i å prøve?
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hva er konklusjonen ? Er det ingen vits i å prøve?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil bli politi nå er svaret nei.

Er heller ikke et yrke som du skal velge ut fra et ungdommelig innfall.
Link
Får to poeng ekstra med førstegangstjeneste
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hva er konklusjonen ? Er det ingen vits i å prøve?
Vis hele sitatet...
Du er ikke kvalifisert akkurat nå, mtp alder, men det er jo langt ifra et umulig mål for deg, hvis dette virkelig er noe du vil. Fortsett å hold deg i form, sjekk ut kravene til PHS og jobb deg opp mot dem, skaff deg noe å gjøre, og start å søk ifra du er 20, sjangsen er liten, men i værste fall får du bare nei, da søker du igjen året etter! Lykke til!
Snakket personlig forleden med en ganske koslig politimann som har tjent det norske folk i over 25 år. Han fortalte at referanser var dødsviktig. Ikke søk når du er 20 fordi du kan. Han anbefalte meg å arbeide seg opp og skaffe gode referanser. Du burde også være samfunsengasjert sa han. Drt var viktigst.
True phreak.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Får generell studiekompetanse, og venter på svar fra forsvaret. (Del 1) Men er vel i tillegg typ 5år skole ? Kommer ikke i jobb før jeg er 30da? :P
Vis hele sitatet...
Nei, det er tre års utdanning. Kjenner fire stk. som går politiskolen akkurat nå, alle går 2. året, og de er hhv. 23, 27, 27 og 28 år... Alle er bra folk med mye erfaring og bra referanser, så listen henger svært høyt.
Ca. 1 av hver 4 person som søker seg inn til politihøyskolen blir tatt inn. Er langt ifra noe umulig oppgave om du er innehaver av de kvalitetene politiet ønsker seg, som de har en prosess med intervjuer,gruppearbeid og personlighetstest. 3 års utdanning hvor hvertfall 1 av åra er praksis arbeid hos politiet. Snittalderen ligger på ~24, men at folk på 20 år kommer inn hender. Om det er noe du virkelig er gira på så er det bare å søke, siden de faktisk legger vekt på antall søkte ganger for å se at du faktisk er veldig motivert....
Jeg skal til opptak til PHS nå den 05. Juni. Dette er første gang jeg søker, og i det hele tatt har mulighet til å søke. Skal prøve å huske å si ifra om hvilke spørsmål de stiller.
Så noen sa at du heller kunne jobbet på rema istedet for 2 år som befal, det er selvsagt bare tull. Jeg vil tro alt relvant er bra.

- Brannmann
- Militære
- Dykking
- Klatring
- Vekter(?)

Man må selvsagt ha greie referanser fra jobbene. Fordelen om du trives i militæret er at du kan ta alt jeg listet opp der.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Anbefaler også å ta en tur i militæret. Vil nok telle positivt.
Vis hele sitatet...
Rettelse! For et par år siden gjorde det det, men siden vi lever i "alle skal med" samfunn så går alle opptak til PHS gjennom samordna opptak. Dog de har et intervju så hvis du har vært MP vil de nok tenke positivt om deg. Men det teller ikke mye. PS for å søke PHS må du være 21 år.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Rettelse! For et par år siden gjorde det det, men siden vi lever i "alle skal med" samfunn så går alle opptak til PHS gjennom samordna opptak. Dog de har et intervju så hvis du har vært MP vil de nok tenke positivt om deg. Men det teller ikke mye. PS for å søke PHS må du være 21 år.
Vis hele sitatet...
Mulig det er tilfeldig, men fire av fire som var på troppen min i utdanningen til militær vakt (som har politimyndighet) kom inn på PHS, samtlige i en alder av 20-21 år.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hva er konklusjonen ? Er det ingen vits i å prøve?
Vis hele sitatet...
Som folk sier her, veldig sjeldent å komme inn før man er 24-25 år. Har en bekjent med bra karakterer, referanser fra militæret, veldig god fysikk/utholdenhet og har jobbet utenom når muligheten har hvert der. 23 år, begynte fengsels skolen istedenfor og tenkte deretter å søke inn på nytt etter at han er ferdig. Så ja, lykke til. Men hvis du ikke er en stjerne kandidat tviler jeg litt på at du kommer inn med det første.
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Som folk sier her, veldig sjeldent å komme inn før man er 24-25 år. Har en bekjent med bra karakterer, referanser fra militæret, veldig god fysikk/utholdenhet og har jobbet utenom når muligheten har hvert der. 23 år, begynte fengsels skolen istedenfor og tenkte deretter å søke inn på nytt etter at han er ferdig. Så ja, lykke til. Men hvis du ikke er en stjerne kandidat tviler jeg litt på at du kommer inn med det første.
Vis hele sitatet...
Jeg derimot ser bare fordeler med å søke. Bare det å ha søkt en gang og så søke på nytt etter noen år viser dedikasjon. Pass på å bruk årene til noe annet enn å bare bli eldre

Er du riktig heldig kommer du inn til første del og det er sikkert verdifull erfaring det også.
Ta et år i militæret, søk deg inn i MilitærPolitiet, så har du enda mer erfaring når du kommer på opptak på PHS.
Tror ikke det er så altfor vanskelig å komme inn.. bare synd at politiet har så dårlig betalt
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Rettelse! For et par år siden gjorde det det, men siden vi lever i "alle skal med" samfunn så går alle opptak til PHS gjennom samordna opptak. Dog de har et intervju så hvis du har vært MP vil de nok tenke positivt om deg. Men det teller ikke mye. PS for å søke PHS må du være 21 år.
Vis hele sitatet...

Dette er feil. Du må fylle 20 år det året du søker.
Ta deg en tur i militæret, vær et/to år vekter (Vær meget positiv på jobb selvom du har drittfolk å handle med så går det bra, anbefaler Securitas da man kan rykke kjappere opp i gradene her (vet om en som fikkntilbud som avdelingsleder bare etter et halvt år, han er nå inne i Kongsvinger)).

Husk at du får alderspoeng, med et snitt på 3-4 så teller alle gode poeng med. Førstegangstjeneste gir 2 poeng, tror også det er 2 poeng i året. Jobb hardt når du tar studiekompetanse, les gjerne 1-2 timer mer (mye jobbing på PHS også..)
Politi er 3 år på skole før du kan søke fast jobb.

Lykke til!

Forresten, nårnjeg sier vekter; ekskluder parkeringsvakt (europark, qpark osv.). Da politet som ansetter veldig ofte ser dette som negativt ("lekepoliti"), ville anbefalt Gardermoen(/annen flyplass) eller senter.

Tuberkulose
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg derimot ser bare fordeler med å søke. Bare det å ha søkt en gang og så søke på nytt etter noen år viser dedikasjon. Pass på å bruk årene til noe annet enn å bare bli eldre

Er du riktig heldig kommer du inn til første del og det er sikkert verdifull erfaring det også.
Vis hele sitatet...
Så klart, mange som ender opp med å måtte søke flere ganger for å komme inn. Lykke til, og ikke gi opp!
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for gode svar allesammen, dette hjalp veldig Har fått inntrykk av at det ikke er så lett å bli politi alikevell ! Men skal ihvertfall ikke bli mini-politi, securitas f.eks, hater de som kjører rundt i bilene sine og leker tøffe. Får heller se om lysten og formen er der når jeg blir litt eldre, så får jeg heller nå ta studiekompetansen, og heller jobbe eller skaffe meg et fagbrev på et par år