Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2284
Hei!

Jeg har stående et digitalt miniflygel jeg har fått i konfirmasjonsgave for ca seks år siden. Den tar litt plass, jeg hater de vektede tangente og midi-funksjonen er ustabil på den. Det er et merke jeg aldri har hørt om, men mine foreldre hevder de kjøpte den til en verdi av ca 17.000 kroner ny.

Det har seg sånn at jeg mye heller vil ha et funksjonelt og lite midi-keyboard, ettersom det er mer praktisk for min musikkproduksjon. Det er flott å se på, men det er omtrent det eneste.
Den er såvidt verdt tusenlappen og tenker å selge den på finn.no rundt det beløpet for så å kjøpe keystation 88 eller noe.

Hva synes dere om å selge slike gaver?

http://bildr.no/thumb/1191939.jpeg

- boblesaft
Sist endret av boblesaft; 30. mai 2012 kl. 00:59.
Kommer an på hva du skal bruke pengene på. Med mindre du er i en nødsituasjon så vil jeg se på det som ganske dårlig gjort å selge gjenstanden. Men akkurat i ditt tilfelle så tar jo pianoet opp masse plass, hvis det blir et problem så har du jo en god grunn til å selge det. Hvor mye tror du at du får for et slikt piano akkurat idag?
Vel, det er jo ikke helt fint å selge gaver da. Dog det er jo ditt så du kan gjøre hva du vil med det.
Om du bor for deg selv og ikke med foreldre så kan det være at du kanskje får solgt det og holdt det hemmelig?

Ellers kan du jo bare si det til dem og lufte tanken. Se hvordan de reagerer.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Kommer an på hva du skal bruke pengene på. Med mindre du er i en nødsituasjon så vil jeg se på det som ganske dårlig gjort å selge gjenstanden. Men akkurat i ditt tilfelle så tar jo pianoet opp masse plass, hvis det blir et problem så har du jo en god grunn til å selge det. Hvor mye tror du at du får for et slikt piano akkurat idag?
Vis hele sitatet...
Er ikke i en nødsituasjon, men har ikke uten videre penger til å bare kjøpe meg et nytt midi-keyboard. Ettersom denne ikke funkerer stabilt og lever opp til mine forutsetninger til musikkproduksjon tenker jeg å selge det.

Er ikke helt sikker på hvor mye jeg får for det. Til noen som ikke har peiling på piano og aldri spilt før, kanskje 5k. Derimot en pianist som skal prøve det ville gitt maks tusenlappen for det.
Merket er pianonova, men når jeg søker på modellen YL-**(et eller annet) får jeg null treff på google.
Det med å selge gaver må du nesten vite selv om er riktig eller ikke da foreldre reagerer ulikt på sånt.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Det med å selge gaver må du nesten vite selv om er riktig eller ikke da foreldre reagerer ulikt på sånt.
Vis hele sitatet...
Hva mine foreldre tenker om det er ikke relevant. Jeg spør dere, nFFere, hva dere synes om å selge slike gaver.
Jeg synes det er helt greit, det gjør også foreldrene mine om de vet at jeg ikkecer fornøyd da det er bedre å få noe igjen for det enn å la det støve ned.
Jeg syns det er helt ok. Det er din ting, vil du ikke ha den så er det like greit å selge den. Virker heller ikke som den har sentimental verdi for deg, så ser ikke problemet. Sell that shit!
Du må beise sjarken!
Hvis det pianoet hadde vert noe du hadde fått av en avdødt familemedlem, som betyr mye for deg. da hadde det vert en sak, men når det bare er et piano så er det jo en ærlig sak at du har et høyere nivå enn utstyret ditt og noen må selges for å investere i nytt utstyr.
Siden du selger det for å kjøpe keyboard og ikke for å finansiere fyll og faenskap.
Det er dette som er problemet med å kjøpe så dyre gaver til andre. Det funker aldri som det skal, blir ikke riktig, vil ha noe annet, for dyrt, for dårlig ... bedre å gi cash eller gavekort.

Ville kanskje sagt det til foreldra først, og deretter solgt og kjøpt nytt. Ville sagt jeg fikk solgt for en høyere pris enn 1000 kr om det kosta 17 000 nytt. 6 år, da er det nok synket en god del i verdi da. Hadde aldri solgt det for den prisen, ville minst hatt halvparten.
Sist endret av Taurean; 30. mai 2012 kl. 01:22.
Det er et slikt som dette du har? http://www.pianoshowroom.com.au/cate...elect/347.html
Sist endret av meitemark; 30. mai 2012 kl. 01:28.
elektronikk og andre ting som enten slites eller "brukes opp" som bil, moped, etc. ja dem ser jeg på null problem å selge selvom dem var en konfirmasjonsgave for x elle xx år siden. Annser det ikke som uetisk eller umoralsk.

Det blir litt uetisk og umoralsk vist det da er snakk om smykker, eller andre ting som evt er graverte, eller kanskje har vært arvet ned fra en grand onkel eller noe.
Men et piano som angivelig kostet 17K dengang det ble kjøpt, og som du nå ønsker å "oppgradere" ... ser det ikke som umoralsk eller uetisk å selge dette.

Selg ivei
Sist endret av Mantuz; 30. mai 2012 kl. 01:35.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
ooh, det var velidg nære! Nærmere enn jeg har kommet. Modellnummeret på pianoet er (etter nærmere undersøkelse) riktignok YL-800.
Uansett er det vel ikke store forskjeller. Pianoet mitt har forøvrig diskettstasjon slik at jeg kan skrive/lese midi-filer på pianoet. Sikkert nyttig på 90-tallet.
Sist endret av boblesaft; 30. mai 2012 kl. 01:59.
Eneste jeg klarer å finne som lager et piano med det produktnavnet er "Kazen", Kinesisk/Sør-Korea, men jeg klarer ikke å finne noe mer informasjon: http://sagesell.com/productinfo.asp?id=1354 (random webshop med produktet)
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg har blitt lært opp til at å gi bort gaver (som du har fått som gave tidligere) er fyfy, men å selge gaver er helt greit.
Pokker heller. Da sender jeg de en mail og spør om modellen YL-800 virkelig var så dårlig at de ikke turte å legge ut informasjon om den på nettsidene deres.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg ser overhodet ikke problemet.

- Hva ville foreldrene dine da de ga deg gaven? At du skulle koze deg med den.
- Kozer du deg med den? Nei.
- Finnes det bedre produkter der ute som du ville fått plass og råd til om du solgte denne? Ja.
- Vil foreldrene dine at du heller skaffer deg et slikt i stedet for at du føler at du beholde det de ga deg? Jepp.

Folk her som har store kvaler om å gjøre slikt vil jeg nødig komme på besøk hos. Ser for meg boliger fulle av skrap som først kan kastes når de har bitt i gresset, fordi de ikke klarte å kvitte seg med det.

Lag musikk, ikke klamre deg fast til verktøy du hater.

Compulsive hoarders gonna hoard compulsively, og 6 år er laaaaang tid.
_____________________
Dette innlegget ble satt på spissen i samarbeid med Iselin Michelsen. Hun er kanskje ikke den smarteste personen i skuffen, men øynene hennes ser ganske spisse ut om hun sminker seg riktig og kniper igjen øynene.
Når det gjelder å selge gaver ser jeg ikke noe problem i det, greit nok at du fikk det av noen som tenkte du ville bli glad for gaven, men om alle skulle tatt vare på shit som de har fått av noen så hadde man ikke kommet langt. Fikk ett speilrefleks kamera i konfegave, men det var begynnt å dra på åra, så da ble det kjøpt inn nytt kamera. selv om mamma mente at jeg måtte i såfall gi pengene for kameraet til han som ga det til meg.... De ble i min lommebok for å si det slik...
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
Sitat av losjien Vis innlegg
selv om mamma mente at jeg måtte i såfall gi pengene for kameraet til han som ga det til meg.... De ble i min lommebok for å si det slik...
Vis hele sitatet...

sorry men mora de kan vel ikke være helt rekti (forhåpentligvis kødda hu med deg)
om du får en ting og selger den ette ren stund, så skal man jo ikke levere de penga man får for faenskapen til han du fikk det av og bra att du ikke gjorde som hu sa
Så lenge du kjøper noe skikkelig for de pengene du får for gaven, og ikke bare sløser de bort. Så er det OK mener jeg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
17.000 er mange penger! Var pianoet det du ønsket deg? Syntes det var fryktelig mange penger å bruke hvis de ikke var sikker på at gaven var midt i blinken. Har selv fått høre at bursdagsgaven min kosta tusenvis av kroner, så seinere funnet samme varen til 7-800kr... så ja, må enten vurdere om du trur de er fulle av dritt, eller om de har blitt lurt og kjøpte katta i sekken.
Men har du ikke bruk for det så har du ikke bruk for det, og sålenge du skal kjøpe mer musikkutstyr og ikke øl så burde folka dine støtte det. Selv om det sikkert er surt å kjøpe en gave til 17k som blir bytta ut med et midi plastikk-keyboard til et par lapper noen år seinere
Sist endret av Bothrops; 30. mai 2012 kl. 08:48.