Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2463
Som tittelen sier, jeg er en kar halvveis til 70 :P Er 100% utførtrygdet(vært det i ca 5-6 år). Jeg ønsker å få meg deltidsjobb, men siden jeg er døv, så er det UTROLIG vanskelig å få seg en liten deltidsjobb. Hadde jeg funnet noe hvor jeg tjente 5-6k i mnd så hadde jeg vært superglad!

Hadde hjelpet masse på familie situasjonen vår, da vi nå venter barn nummer to

Har tidligere drevet med salg på Qxl og Finn.no men føler at det er vanskelig marked for det er jo noe "alle" driver med nå - i gamledager var det ikke problem å kjøpe billig"shit" fra usa og kina for å tjene greit på disse nett stedene.

Sjekker ukentlig ut finn.no arbeidsannonser etc men siden jeg er døv og ikke hører i telefonen - og er veldig avhengig av munnavlesning etc så er det ikke lett å finne noe.

Pøser ut litt frustrasjon her på freakforum, for kanskje noe har en bra idee om hva jeg evt kan prøve meg på av business eller kanskje noen har en idee til stilling som jeg ikke har tenkt på

Håper det blir litt respons på tråden
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Har et par tips.

Det ene er og utdanne seg til f.eks it ansvarlig da man som oftest ikke har det enorme behovet for lyd i et sånn yrke.

Det og lage programmer o.sv. kan også være mulig hvor du får per mail.

Så har jeg et tips til det at du er døv.

Jeg var hos et privat lege kontor hvor de foreslo Benforankret øreapparat, det blir skrudd fast i benet bak øret og fungerer feiende flott. De bruker som oftest ikke og foreslå det på offlentelige sykehos fordi det koster endel.

Men hvis du er 100 prosent døv vil jo ikke det funke.
Signo-stiftelsen har mange stasjoner i Norge, i hovedsak i Bergen og Oslo. Der jobber man med eldre, barnehage eller psykisk utviklingshemmede - alle er døve, og mange ansatte er det også.

Du ser jo ut til å ha glimrende rettskriving, til tross for at du er døv (mange sliter med det), og det kan gjøre deg til en god kanditat til å jobbe med kundestøtte over internett. Forsikringsselskaper, banker og telecomselskaper har chat-funksjon for kunder.
Som nevnt tidligere, så er det mange jobber hos store selskaper som har kundeservice via webchat eller e-post. Du har jo en god penn, så en slik jobb burde vel ikke by problemer. Andre ting kan være skriftlig oversettelse eller liknende.
Jeg lurer på hvorfor du er uføretrygdet, har du lyst å fortelle litt om det?
Hvis du er døv eller har redusert hørsel vil jeg tenke meg at du kan få noe hjelp fra Hørselshemmedes Landsforbund. Jeg hadde uansett kontaktet dem for å høre om de hadde noen forslag eller tips til en i din situasjon.
Alle jobber der du ikke har kontakt ved kunder muntlig er jo en stor mulighet.

Som Mathiessen nevnte: Hvorfor er du uføretrygdet?
Har du noen utdannelse fra før? Har du mulighet/lyst til å ta mer utdannelse?
Du kan med andre ord jobbe med alt som ikke krever hørsel?

Noen forslag:
  • forfatter
    oversetter
    programmerer
    designer
    webbasert kundesupport
    korrekturleser
    språkvasker

Alle, bortsett fra kundesupporten, kan utføres på frilansbasis.
Trådstarter
[quote=sam500;1959841.

Så har jeg et tips til det at du er døv.

Jeg var hos et privat lege kontor hvor de foreslo Benforankret øreapparat, det blir skrudd fast i benet bak øret og fungerer feiende flott. De bruker som oftest ikke og foreslå det på offlentelige sykehos fordi det koster endel.

Men hvis du er 100 prosent døv vil jo ikke det funke.[/QUOTE]

Ja det er en ny og spennende teknologi Har vært inne til test, for å se om det var noe for meg - har en liten sjanse for å kunne få det. MEN jeg har takket nei av den grunn, jeg er har igjen litt hørsel på ene øret, og skal jeg få en CI-inplantat må jeg bruke det på det øret som jeg hører på. De kan aldri gi garanti for at det virker, og da syntes jeg det er et for stort offer for meg å ta den sjansen

Selv om jeg har litt hørsel er jeg for det regnet 100% døv, sikkert vanskelig for en som ikke har innsikt i det for å forstå men ...

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Alle jobber der du ikke har kontakt ved kunder muntlig er jo en stor mulighet.

Som Mathiessen nevnte: Hvorfor er du uføretrygdet?
Har du noen utdannelse fra før? Har du mulighet/lyst til å ta mer utdannelse?
Vis hele sitatet...
Jeg har mye arbeidserfaring. Grunnen til at jeg endte opp med å bli uførtrygdet nå for noen år siden er at jeg ga opp hele NAV og det systemet. Etter å ha vært på attføring i 13 år, vært på masse yrkesutprøvninger, tatt masse utdanning og søkt hauger av jobber - uten å lykkes + at man hele tiden er i en kamp i NAV systemet for å få hjelp og tilretteleggingen man trenger, valgte jeg å søke om uførtrygd.

Så jeg vil virkelig si at jeg har prøvd mitt og ikke gitt opp uten kamp!

Jeg har utdanning innen barn og undomsarbeider fag. Har hels og sosial, barne og ungdomsarbeider vk1, ungdomskunnskap fra høyskole, allmennfageligpåbygg, handel og kontor 2 år (den gang det het det) og 2 år på fotografskole(den gang linja hete det) ..

I tillegg har jeg jobbet, med pc-produksjon, budbilkjøring, katine-arbeider, barnehagearbeid, lærerassisent(på skole for døve)... bla bla bla...


Jeg også har tenkt at det å kunne jobbe som en chatt/email medarbeider i et stort firma hadde vært suppert, feks ikea, skandibanken etc er jo bare noe av de få store som i dag har chatt-hjelp på sine hjemmesider.

Men hvordan klarer man å få en slik jobb, regner med at for å tjene 5-6k i mnd så er det ikke snakk om en så stor prosent stilling heller...

Ble litt mye skriving så usikker på om jeg falt litt ut av alt jeg skulle forklare men.. bare spør mer, og om noen av dere har kontakter og mer ideer, hører jeg de gjerne!!
Sitat av roffern Vis innlegg
Men hvordan klarer man å få en slik jobb, regner med at for å tjene 5-6k i mnd så er det ikke snakk om en så stor prosent stilling heller...

Ble litt mye skriving så usikker på om jeg falt litt ut av alt jeg skulle forklare men.. bare spør mer, og om noen av dere har kontakter og mer ideer, hører jeg de gjerne!!
Vis hele sitatet...
Du kan alltids kontakte de bedriftene du tror har en passende jobb, selv om de ikke har utlyst en stilling (åpen søknad).
Er du heldig så har de et behov for hjelp, og er du uheldig så får du bare et nei
Uansett så kan de ta vare på CV-en din i tilfelle en passende stilling blir ledig.
Og det virker som du har en ganske fyldig CV også.

Hva med å hjelpe andre døve, ettersom du sannsynligvis kan tegnspråk?
Har du f.eks tenkt på om du kunne passet som personlig assistent eller støttekontakt for en døv person?
Sist endret av Grimdoc; 10. januar 2011 kl. 17:53.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En liten deltidsjobb kan være live support for ett eller annet firma, over nett såklart, om du er interessert i slik da.

Ellers så har jeg ikke så gode forslag, du har prøvd endel virker det som, men ikke gi opp enda!

Føler med deg, vet ikke om jeg kunne orket å leve som døv.
En taxi-sjåfør her i Drammen er døv. Virker ikke som han har noen problemer med å utøve det yrket. Har en liten lapp som det står at han er døv på. Og en blokk der man skriver adressen.

Har bare fornøyde kunder.

Kanskje det kunne vært noe?
Sist endret av solrikioo; 10. januar 2011 kl. 18:04.
Sitat av roffern Vis innlegg
Men hvordan klarer man å få en slik jobb, regner med at for å tjene 5-6k i mnd så er det ikke snakk om en så stor prosent stilling heller...
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du ikke gå i 100% stilling? Driver du og regner på hvordan du kan tjene mest ved å jobbe minst, nemlig en kombinasjon av trygd og deltidsjobb? Dette synes jeg er veldig pussig, døv eller ikke.
Sitat av roffern Vis innlegg
Men hvordan klarer man å få en slik jobb, regner med at for å tjene 5-6k i mnd så er det ikke snakk om en så stor prosent stilling heller...
Vis hele sitatet...
Når du er 100% uføretrygdet er det et bestemt beløp du kan maksimalt tjene i året (tror det ble økt til 72000 fra rundt 64000, men skal ikke si helt sikkert). Da må du jo nesten finne en jobb som enten lar deg jobbe timer som enten passer helt perfekt, eller at du har lange pauser i mellom normale arbeidsdager.

Du kan jo også høre med NAV, så du ikke gjør en tabbe og må tilbakebetale penger til de fordi du jobbet for mange timer, eller tjente for mye.
Sitat av roffern Vis innlegg
I tillegg har jeg jobbet, med pc-produksjon, budbilkjøring, katine-arbeider, barnehagearbeid, lærerassisent(på skole for døve)... bla bla bla...
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke tilfeldigvis kjørt budbil i Stavanger?
Lagerarbeid er tingen for deg. Klarer du å kjøre truck å lese en plukkliste, har du jobb.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Lagerarbeid er tingen for deg. Klarer du å kjøre truck å lese en plukkliste, har du jobb.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke. Vist man tenker på sikkerheten, så er man vel nødt til å høre når man skal kjøre truck. At man kan høre vist noe skjer som man ikke ser. Det være seg ting som faller, folk bak trucken, ting som man treffer uten å høre det, osv osv.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Det tror jeg ikke. Vist man tenker på sikkerheten, så er man vel nødt til å høre når man skal kjøre truck. At man kan høre vist noe skjer som man ikke ser. Det være seg ting som faller, folk bak trucken, ting som man treffer uten å høre det, osv osv.
Vis hele sitatet...
Neppe. Alle jeg kjørte truck med hadde hørselvern med full musikk, og jeg heller hørte ingenting om at det ikke er lov med hørselvern under opplæringen av BT.

Hørselvern er jo også påbudt i visse industriområder der man kjører med truck...
Sist endret av Grimdoc; 10. januar 2011 kl. 21:30.
Først vil jeg si at jeg har stor respekt for deg. Jeg har ikke kjennskap til mange døve, men jeg kjenner mange uføretrygdede personer som bare sitter på ræva og klager, uten å gjøre noe for å bedre situasjonen deres. Du derimot, tross det å være døv, vil virkelig endre situasjonen, og det står det respekt av.

Du skriver greit, så en jobb innen skriving hadde kanskje vært noe for deg? Som nevnt tidligere, web-helpdesk, for en bedrift som har det, gjerne noe du kan fra før, da opplæring av en ny person, som i tillegg er døv kan være dyrt og vanskelig (kun spekulasjon, vel og merke), og ikke mange bedrifter ville satset på det, jeg ville i hvertfall ikke. (Kanskje pga jeg beunder pågangsmotet ditt, men det er fordi jeg er en svak person.

Uansett, lykke til!
som nevnt over så driver vel Signo med masse forskjelligt(noe du sikkert veit iom du er døv)

stor respekt til deg som faktisk vil ut i arbeid, mange som bare ville gravd seg ned, og bare sutra rundt.

ovenfor der jeg bor(andebu i vestfold) er det en skole for døvblinde og der ville jeg tro det hvertfall var behov for folk med din kompetanse, ja du hører lite, men kan prate med hendene noe de gjør også
denne skolen er vel innenfor signo.
Postmann?
Jobbet selv i Posten i 1 1\2 år. Gikk med post på Lørdags formiddag og i ferier. Tipp topp jobb spør du meg.
Når jeg jobbet der var det faktisk en som var døv, han hadde null problem med og utføre jobben.
Helt kurrant jobb + du får litt trim også
Hvis du skal jobbe deltid er du først nødt til å få satt ned uføreprosenten din fra 100% til ønsket/funksjonabelt antall.
Ellers flott at du føler du vil gjøre noe, selvom du i utg. er uføretrygdet. Trygd betyr ikke nødvendigvis at man ikke får lov å bidra som andre folk!
Sist endret av vacant; 11. januar 2011 kl. 17:19.