Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 754
Jeg har bestemt meg for at jeg trenger høyere utdannelse, og vil gjerne ta biologi eller et annet realfagsstudium. Imidlertid har jeg bare generell studiekompetanse ...

Hvordan kan jeg lettest skaffe meg realfagskompetansen jeg trenger -- og er det i teorien mulig å rekke dette i tide til å komme inn på biologi til høsten? (Jeg har forresten allerede søkt på biologi i årets samordna opptak, så selve søknaden er i orden.)

På forhånd takk for svar.
'Forkurs til ingeniørstudie' gir tilsvarende fordypning (2+3.klasse) i mattematikk, og tilsvarende 2.klasse fysikk på allmennfag.

Dette kurset kjøres normalt over ett år, men det er enkelte Høgskoler som kjører intensive sommerkurs for de som har generell studiekompetanse som deg.

Lånekassen gir stønad til sommerkurs.

Det kan gis opptak til videreutdanning med forbehold om bestått kurs.

En runde på google + en ringerunde burde hjelpe deg finne ut om dette dekker dine behov.

Lykke til!
Hei!

Så lenge du ikke nå har realfagene/realfagpoengene som kreves for å komme inn på på studiet du har søkt, kan du trolig ikke begynne på det til høsten. Men mitt råd nummer 1 er å prate med en studieveileder. Betal heller litt penger for det, så har du en hjelper som kan alle smutthullene og får deg dit du vil.

Men hvordan du lettest kan skaffe deg realfagkompetansen du trenger? Det er definitivt individuelt, mtp hvor lett man tar disse fagene. Utifra at du ønsker deg inn på et realfagstudium, tenker jeg at du er over middels skikket til å ta realfagpoengene du trenger uten undervisning. Altså, du kan simpelthen melde deg opp som privatist til eksamen, lese selv og gå opp, uten hjelp fra noen.
Hvis du ønsker undervisning eller oppfølgning på nett kan du jo sjekke ut noen skoler på nett, f. eks. Bjørknes eller Sonans.

Jeg bestemte meg selv for å ta "realfagpakka" etter endt videregående og var ikke i tvil om jeg trengte undervisning eller ikke. Jeg måtte ta den dyre løsningen

Lykke til!
Tror det skal gå an med et års påbygning (regelverket gir deg rett til totalt 5 år på videregående) for å få det du trenger, eneste problemet er at du får ti timer norsk i uka.
Du får ikke realfagskompatansen til å komme inn til høsten. Du må studere de fagene du trenger privat eller på voksenopplæring. (Matte, fysikk, kjemi, biologi)