Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 11270
Etter norsk lov har man rett på sluttoppgjør ved siste vanlige utbetaling av lønn. Jeg sa opp jobben, og hadde min siste arbeidsdag i mars, fikk lønn en uke etter alle de andre som fremdeles jobber i bedriften, og jeg får ikke sluttoppgjør. Jeg har kontaktet dem en rekke ganger, til og med skrevet prev og sendt per post, uten hell. Jeg skulle hatt pengene den 1.april!

Hva kan jeg gjøre?
Kontakt Fagforeningen.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Kontakt Fagforeningen.
Vis hele sitatet...

Jeg er ikke medlem i LO
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Jeg er ikke medlem i LO
Vis hele sitatet...
Det er akkurat nå man tenker: Aahhh hvorfor meldte jeg meg ikke inn
Sist endret av FaLcOn; 23. april 2009 kl. 22:13.
Så... jeg er fucked? Har tjent opp feriepenger siden februar 2008. Er det ikke noe jeg kan gjøre? :S
Ja, bruk media! Det er et sterkt hjelpemiddel! hvem vil vell ha dårlig rykte?
Du har vell krav på feriepengene uansett. Men det kan henne disse kommer når dem andre får utbetalt feriepenger.
http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#11

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.
Fagforeninger liker sånne saker uansett. Ta det opp med dem, de hjelper deg nok
Skriv ut lovteksten over, ta den med til ex-lederen din og be om pengene innen 72 timer, ellers anmelder du forholdet. Slik er spillereglene og hvis du har ditt på det tørre er ikke en anmeldelse noe de ønsker.

Gir de ikke etter, blir regningen feriepenger + saksomkostninger.

lykke til!
Anmeldelse er bare og glemme, dette er ikke en politisak. (ikke enda iallefall)

Det du gjør er og sende et lønnskrav (påkrav) , der du krever utbetalt lønn og feriepenger, og gir en frist på 1-2 uker.
Dette må du sende rekomandert. Hvis han da ikke betaler, sender du en betalingsoppfordring/konkursvarsel til han, dette sendes 4 uker etter første krav ble sendt. I dette konkursvarselet gjør du oppmerksom arbeidstakers rett til og begjære bedriften konkurs, dersom lønn ikke betales innen 2 uker. Det gjør at han er nødt til og gjøre noe, det er mye lettere for han og dra ut tiden hvis du bare tar det muntligt med han og ikke gjør det etter boka. Dette er riktig måte og gjøre det på, fordi du da er du sikret pengene dine via lønnsgarantifondet.
Sist endret av ScoopeX; 24. april 2009 kl. 13:35.
Er mye forskjellig informasjon som har kommet her, men det er ScoopeX som har helt rett her.
Sist endret av danielsk; 24. april 2009 kl. 13:38.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Anmeldelse er bare og glemme, dette er ikke en politisak. (ikke enda iallefall)

Det du gjør er og sende et lønnskrav (påkrav) , der du krever utbetalt lønn og feriepenger, og gir en frist på 1-2 uker.
Dette må du sende rekomandert. Hvis han da ikke betaler, sender du en betalingsoppfordring/konkursvarsel til han, dette sendes 4 uker etter første krav ble sendt. I dette konkursvarselet gjør du oppmerksom arbeidstakers rett til og begjære bedriften konkurs, dersom lønn ikke betales innen 2 uker. Det gjør at han er nødt til og gjøre noe, det er mye lettere for han og dra ut tiden hvis du bare tar det muntligt med han og ikke gjør det etter boka. Dette er riktig måte og gjøre det på, fordi du da er du sikret pengene dine via lønnsgarantifondet.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser et påkrav ut?

Finnes det en slags guide eller en mal for slikt?

Jeg er elendlig på slike ting.
Sist endret av Cyberblack; 24. april 2009 kl. 16:20.
eksempel på et påkrav: http://www.konkursradet.no/maler/pdf...n_vedlegg2.pdf

går ikke det igjennom hos dem, så er konkursvarsel neste steg.
Jeg har ikke fått lønnslipp de siste månedene. De skyldet på datatrøbbel. Hvordan skal jeg regne ut beløp?
Det står også at jeg "viser til tidligere krav", noe jeg ikke har sendt.
Det var bare et eksempel, men har du purret muntligt, så er det jo likefullt en slags purring, bare bytt ut til: viser til tidligere samtale med "ola nordmann" . Om du har purret før eller ikke har ingenting med sakens framgang etter dette brevet, dette brevet er det som setter hjulet i bevegelse.

Du vet vel hva du hadde i lønn der du jobbet og hvor mange timer du jobbet hver uke?
Det er feriepengen jeg vil ha. Også de feriepengene jeg har tjent opp i år, selv om jeg skatter 50%. Jeg vil bare bli ferdig med bedriften. Hvordan regner man det ut, hvis man ikke har fått lønnslipp de siste mnd?
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Det er feriepengen jeg vil ha. Også de feriepengene jeg har tjent opp i år, selv om jeg skatter 50%. Jeg vil bare bli ferdig med bedriften. Hvordan regner man det ut, hvis man ikke har fått lønnslipp de siste mnd?
Vis hele sitatet...
Jeg satt oppi nøyaktig samme situasjon som deg Cyberblack.

Jeg måtte til og med gå så langt som å kontakte advokat...
Først DA fikk jeg feriepengene mine.
Og du har faktisk KRAV på de pengene
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Hvordan regner man det ut, hvis man ikke har fått lønnslipp de siste mnd?
Vis hele sitatet...

sjekk kontoutskrifter eller nettbank så ser du jo hvor mye du har fått utbetalt i lønn og så regner du ut hvor mye du skal ha av de i ferie penger(12%ca)
▼ ... noen uker senere ... ▼
En arbeidsgiver er pålagt i henhold til loven å gi ut lønnsslipper. De er også lovpålagt å betale ut feriepenger. Ta kontakt i form av brevs form, søk opp diverse lovhenvisninger på lovdata.no (ferieloven, bokføringsloven osv) Hvis du ikke er komfortabel med dette så kontakt en advokat. Fra 1. januar 2009 er inntektsgrensen for å kunne få fri rettshjelp i behovsprøvde saker forhøyet, til kr 246.000 for enslige og kr 360.000 for ektefeller/samboere. Har du ikke krav på fri retsshjelp så kan du kontakte juss-buss i Oslo som bidrar med gratis veiledning. http://www.jussbuss.no/
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei,

Jeg har det samme problemet, men det jeg ikke skjønte bæret av var, siste vanlige lønnsdag??? altså jeg hadde min siste dag 19 mai,og vi fikk lønn 18.
Er det da ment at jeg skulle ha utbetalt sluttoppgjøret mitt den 18 eller måtte jeg ventet til neste mnd da?

på forhånd takk!
Sitat av Rado Vis innlegg
Hei,

Jeg har det samme problemet, men det jeg ikke skjønte bæret av var, siste vanlige lønnsdag??? altså jeg hadde min siste dag 19 mai,og vi fikk lønn 18.
Er det da ment at jeg skulle ha utbetalt sluttoppgjøret mitt den 18 eller måtte jeg ventet til neste mnd da?

på forhånd takk!
Vis hele sitatet...
er fullt mulig at du har en så sær arb. giver at han gir deg det 18 juni i stedet da ja. men han har faktisk lov til det også da siste arb dag var etter lønningsdagen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Til trådstarter: Jeg har vært/er i slutten av en slik prosess nå.

Etter et halvt års engasjement hos denne arb.givern (privat men det har ikke noe å si for sakens utfall) så manglet det summer nå å da på mine lønninger over en lengre periode,i tilegg til at han mente timelistene mine hadde for mye timer å jeg jobbet 10-14 timer hver dag i en periode over et år,han utbetalte for lite,i tilegg til at det ikke ble utbetalt de reelle antall arb timer.Parkerte lastebilen en dag ferdig ryddet for mitt,ringte å fortalte hvor den stod å at der kan han hente den,ifra den dagen ble jeg sykmeldt å kom ikke tilbake dit mer. Heldivis var jeg medlem av fagforbundet så har fått gratis hjelp derfra,dette er to år siden,å først nå er pengene rundt hjørnet,slik tar tid da myndighetene er nødt til å la dette gå innom de forskjellige prosesser etterhvert som skyldner nekter å gjøre opp.
Så jeg eier halve hyttetomta hans nå som ble lagt ut for salg i våres
Som det ble nevt tildligere så er nok dette "mat" for forbundet uansett å de vil hjelpe deg,IKKE DRØY DET LENGRE! Enten ringer du forbundet så fort som mulig,ellers/å advokat.