Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5051
Heii...

jeg sitter med laptop'en min i stua (må sitte her) for å få noe signa..l og trenger å forsterke litt på d...
Jeg bruker nette til naboen som er i den andre oppgangen av blokka...(signalstyrke: veldig lavt )

Jeg har sjekket rundt her i forumet og fant ut at et wlan repeater forsterker signalene til trådsløs nette (eller hva?)
Og så jeg lurer på om hvordan den fungerer...altså om man skal koble den til noe- eks. router/aksesspunkt eller no annet?
en repeater snapper opp signalet ditt og forsterker det videre. Flere wlan routere har funksjonaliteten tilgjengelig. Sjekk om din eksisterende støtter repeatermodus og gå for en ekstra.

Et annet alternativ er å se etter en ny router du kan justere signalstyrken på.
Du kan jo trikse med firmware fra DD-WRT hvis du har en ruter som passer, jeg har hørt at det går an å stille på milliwatt-ett-eller-annet som gir bedre signal.
Trådstarter
32 0
Sitat av Wierd1 Vis innlegg
en repeater snapper opp signalet ditt og forsterker det videre. Flere wlan routere har funksjonaliteten tilgjengelig. Sjekk om din eksisterende støtter repeatermodus og gå for en ekstra.

Et annet alternativ er å se etter en ny router du kan justere signalstyrken på.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke min egen router ...bruker bare trådløse nettverk
(har ikke no vanlig inet hjemmet)
Sett en forsterker på den trådløse basestasjonen.
Søk på Wifi amplifier.
et kjapt søk på ebay

Denne er jo ganske kraftig da.
Jeg hadde en link utendørs over ca 800m
Med eksterne retningsantenner fikk jeg 10% signal.
Med 500mw forsterker i ene enden økte signalet til 60%
med 500mw forsterker i begge ender lå signalet på 99%
Overførte i praksis rett over 40mbit/s (108mbit basestasjoner)
Så fikk full utnyttelse av min 30/30Mbit fiberlinje over trådløs link.


Du bør altså kjøpe et accesspoint som kan settes opp som klient.
Sett forsterker på dette sammen med retningsantenne der du før best mulig signaler.

Du har altså da ut fra dette accesspunktet en kablet kobling til naboen med gode sinaler.
Sett en vanlig trådløs router på denne eller koble deg til med kabel i laptopen.
Det finnes nok accesspunkt du kan bruke som repeater, men vil tro det vil gå ut over kvaliteten på signalene mot din nabo.
Det vil nok koste 3-4000 kr, med et par accesspunkt, ekstern antenne og forsterker.
men da har du en skikkelig tilkobling i hele ditt hus.
Sist endret av Taerc; 15. april 2009 kl. 22:46.
Trådstarter
32 0
går det an med bare med en sånn her eks.? http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=113184
Sist endret av Biggi!; 15. april 2009 kl. 22:54.
Den repeateren vil nok funke bra.
Men du vil aldri få bedre tilkobling enn du har i dag der du har best signaler.
Men du vil kunne få samme signalstyrke i ditt hus som du har der du får best kobling til naboen.
Med andre ord, har du gode signaler fra naboen din et eller annet sted funker denne bra.

Viss du bare har middels/dårlige signaler samme hvor du flytter laptopen vil det være en god investering med en wifi forsterker sammen med denne repeateren
Sist endret av Taerc; 15. april 2009 kl. 22:58.
Trådstarter
32 0
Sitat av Atle Vis innlegg
Du har altså da ut fra dette accesspunktet en kablet kobling til naboen med gode sinaler.
Sett en vanlig trådløs router på denne eller koble deg til med kabel i laptopen.
Det finnes nok accesspunkt du kan bruke som repeater, men vil tro det vil gå ut over kvaliteten på signalene mot din nabo.
Det vil nok koste 3-4000 kr, med et par accesspunkt, ekstern antenne og forsterker.
men da har du en skikkelig tilkobling i hele ditt hus.
Vis hele sitatet...
Blir det da det samme som at jeg har fått meg min egen trådløs nettverk hjemmet eller??
Sitat av Biggi! Vis innlegg
Jeg har ikke min egen router ...bruker bare trådløse nettverk
(har ikke no vanlig inet hjemmet)
Vis hele sitatet...
hehe, fikk ikke med meg at du stjal båndbredde av nabo'n. Må vært for sent for øynene mine.

Du får banke på hos nabo'n og be de vri litt på antennen til routeren da :P
Sist endret av Wierd1; 16. april 2009 kl. 11:09.
Trådstarter
32 0
hm..
så...? vil wlan repeater hjelpe meg?
Sitat av Biggi! Vis innlegg
hm..
så...? vil wlan repeater hjelpe meg?
Vis hele sitatet...
ja, så lenge du har tilgang til nettet kan du få en repeater til å re-sende signalet den plukker opp med forsterket styrke. Den dagen nabo'n skrur på sikkerhet er du dog 'up shit creek'

lykke til
Trådstarter
32 0
Jeg har tilgang, men trenger bare litt bedre signals

Oxo en annen ting jeg lurer på.....Fins det noe som man kan bruke for å få inn flere trådløs nettverk? fra litt lenger avstand
Sitat av Biggi! Vis innlegg
Jeg har tilgang, men trenger bare litt bedre signals

Oxo en annen ting jeg lurer på.....Fins det noe som man kan bruke for å få inn flere trådløs nettverk? fra litt lenger avstand
Vis hele sitatet...
Ja teoretisk er dette mulig. Hvis du skaffer en mottaker som er mer sensitiv, enten via bedre elektronikk eller større antenner er dette mulig. Om dette finnes skal jeg ikke begi meg ut på uten å lese rundt det, men det overlater jeg til deg

Tror kanskje jeg ville ringt beste ISP på din adresse og tegnet abbonement selv i stedet :P

lykke til

PS: Husk at Wlan er 2,4GHz, som er egenfrekvensen til vann og det du får fra microbølgeovnen, så let etter wlan en solskinnsdag (eller sett deg ute og ta en øl).
Trådstarter
32 0
Ser knall ut. Løp å kjøp!
Trådstarter
32 0
eller hva med denne? hva er forskjellen?
http://gigaset.com/shc/0,1935,hq_en_...rNrNrN,00.html

(noen andre som kunne vært bedre?eller hvilken burde jeg kjøpe?)
Sist endret av Biggi!; 20. april 2009 kl. 00:39.
Er ikke noe hokus pokus dette. Kjøp en repeater og sett opp
Vil dog ikke påberope meg noen ekspertrolle her, så jeg frastår fra å anbefale den ene over den andre

lykke til