Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1558
Sitter nå å lufter litt videre utdanning etter videregående. Lyst til å jobbe med data og få en skikkelig utdanning innen dette.

Kom borti dette, og bare lurte på om noen har noen erfaringer med dette? Trenger litt mer info enn det som står der
http://www.hibu.no/studietilbud/itst...embedded_data/
Går på HIBU i det faget akkurat nå faktisk. Men det er kun første år, så jeg kan ikke utdype så veldig. Først og fremst så må du ha studiekompetanse for å komme inn, med matte 3mx og fysikk 2fy(eller hva de heter for tiden), eller gå ett år med forkurs hvor du får alt du trenger. Fagene vi har nå er matte, "videregående programvareutvikling" og "Intro til Data".

Videregående programvareutvikling er programmering i java, og er egentlig et skikkelig overdrevent fint og teit navn på det. Man lager ikke noe særlig avansert, og lærerne i faget suger. Den egentlige læreren har perm eller noe, så de hyrte inn en vietnameser som verken kan norsk eller java.

Intro til data starter med grunnleggende elektronikk, og går videre inn i basic hardware og videre i den retningen. Stort sett et koselig fag.

Personlig skal jeg gå første året om igjen
Sist endret av Archj; 16. april 2009 kl. 17:35.
Jeg kjenner ikke dette studietilbudet, men ingeniørfaget er relativt likt innen ett felt. Dette fordi man må dekke en del basisfag for å få godkjent ingeniørstudiet, og det er ikke tid til større variasjoner innen f.eks. datafag. Du kan med hell ta dette studiet og kle samme stillinger som en ingeniør innen datateknikk.

Som Archj sier; Fagnavn og beskrivelse er desverre ofte mer pompøst formidlet enn det faktiske innholdet, men det er slik jo over alt, ikke bare i skoleverket. Hvem tror vel at sjømannsbruden er like digg som musa til eksen, selv om reklamebrosjyren sier det?

Uansett; Man er prisgitt gode forelesere i alle studier, og klarer du klemme informasjon ut av en som har fullført dette studiet (ikke en som må gå første året om igjen*humre*) vil du nok få mer sannferdig info enn det brosjyrene sier.

go for it!
Jeg går selv på HiBu nu, på 4 året. Og må si det har vært en helt grei skole. Det er en del kjedelige fag, som Matte, Fysikk, men de fagene slipper en ikke unna, uasnett hvilken høygskole/universitet en velger.

Archj, sa "Man lager ikke noe særlig avansert, og lærerne i faget suger.":
og jeg vet hvilken lærer han sikter til, men det finnes gode student-assistenter som er hjelpsome, og kan forklare ting på en forståerlig måte.

Ellers så er det som sakt koselige fag. Tror HiBu er et like godt valg som andre skole. Det er dessuten et fint studentmiljø.
Fra 2.klasse her og jeg kan ikke si annet at jeg koser meg på denne skolen. Aldri har jeg opplevd så hyggelige forelesere eller administrasjon.

1.klasse i år har vært litt rart, men foreleseren som skulle hatt programmering var utsatt for en trafikkulykke.

Mange gøye fag og fint studie.
Sist endret av SirTam; 16. april 2009 kl. 20:16.
hehe, lo en del da jeg fikk tilsendt denne tråden.

Jeg går på masteren i "data" på HiBu nå, og har også tatt Bachloren som du vurderer å ta. Jeg også hadde lyst på en jobb i data, og å bli en dataingeniør er en god vei inn i dette. Du lærer litt om alt, og kan få mange jobber der du jobber med veldig mye forskjellig innen data.

Jeg har også vært student assistent i 3 år nå i høstsemesteret i faget Grunnleggende Programvareutviklig, og er enig med Archj om at hovedlæren i faget kanskje ikke har vært helt kvalifisert til å undervise dette. Men den normale læreren kommer nok tilbake for dere som starter i år.

Om at du ikke vil gjøre noe veldig avansert er nok dette sant, du lærer å komme igang med programmering og andre ting rundt data, men oppfordres også til lære selv. Og evnen til å kunne lære også etter skolen er viktig innen et yrke som dataingeniør, det kommer så mye nytt i dette fagfeltet, og du må ha muligheten til å lære deg nye ting alene for å klare å følge med med tiden.

HiBu er en skole da du får en kvalifisert grad samtidig som du har en del fritid. Er derfor jeg gikk der (også fordi jeg er rimelig lat), men hvis du er typen som vil ha best mulig utdannelse og jobber mye og er smart, ta en grad som er mye av det samme på NTNU eller UiO, de vil ofte gå litt dypere i ting med høyere tempo.

I 3. året på HiBu vil du også ha et prosjekt med industrien i Kongsberg (Kongsberg gruppen, FMC, Datarespons osv) og du har muligheten til å komme godt i kontakt med disse i løpet av studiene, og hvis du jobber litt går det rimelig greit å få seg en første jobb der ute også.

Håper noe av dette hjalp deg
Tusen takk, høres bra ut! Har fortsatt god tid på å bestemme meg men er jo greit å sjekke litt
Ta en bachelor i elektronikk med spesialisering innen mikrodata ved Høgskolen i Gjøvik, spesielt hvis du er interessert i embedded systems ol. Veldig kvalifiserte lærere.
Hvis du har interessere for data og elektronikk vil jeg nesten anbefale en utdanning innen elektronikk istedet for data, fordi du får et helt annet syn på alt. Samtidig som du lærer veldig mye data. Jeg har bachelor i elektronikk, men jobber så godt som bare med software. Lærte en del C++, assembly, datamskinarkitektur +++ på skolen som er direkte datarettet.
Sist endret av saroth; 17. april 2009 kl. 13:44.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Saroth har et poeng om du vil lære elektronikk og det å skrive software til dette. Men om du vilkelig vil ha en datautdanning er det lite som slår slike fag som på HiBu. Du lærer litt digitalteknikk ( kan ta fag innen elektro om du vil ), men det er veldig datarettet. 3.året vil du feks skrive programmer som skal få liten en bil til å rygge med en tilhenger. Du vil og få et godt innblikk i industrien i Kongsberg og mulighet til å få mentor derfra.

Lykke til!