Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7695
Heisann! Jeg har fått narkose veldig mange ganger, og har da lurt litt på hva det inneholder.

Jeg vet dog ikke det kjemiske navnet på det, men hva er det det inneholder? Og hva fremkaller det? Flask koma, eller bare veldig tung søvn?
Jeg har fått lagt i full narkose eller hva man kaller det både ved bruk av sprøyte med noe som svei noe jævlig i årene, og med gassmaske. Hva er forskjellen?
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Jeg har fått full narkose værtfall 10 ganger, noen ganger maske, men mest sprøyter. (Kanyle / veneflon.) Men jeg fikk aldri vondt i årene though.
Når du er i narkose, har du som regel en god cocktail av forskjellige medisiner innabords.
La oss starte fra man ligger på rommet på sykehuset: Der får man gjerne langtidsvirkende smertestillende og beroligende i bunn, og gjerne også litt kvalmestillende. Da er det ofte opioider (feks oxycontin som er et langtidsvirkene opioid) man får, mulig også i kombinasjon med en god dose paracet. Som beroligende brukes ofte Dormicum, eller midazolam som virkestoffet heter. Dette er for å ha litt smertestillende i bunn til operasjonen er over og du skal våkne opp igjen.

Som induksjon av narkosen, får man enten injisert ett eller flere stoffer via en venekanyle, eller så inhalerer man en gass. Noen av de stoffene man kan inhalere heter desfluran, sevofluran eller isofluran. Det finnes helt sikkert flere stoffer man kan bruke til dette, og disse stoffene har gjerne litt forskjellige egenskaper, sånn at man kan tilpasse narkosen til hver enkelt person. Intravenøst kan de bruke for eksempel propofol, ketamin (ofte ved trafikkulykker da denne ikke hemmer respirasjonssystemet i like stor grad) eller barbiturater som for eksempel thiopental.

Induksjonen gjør at man sovner, og man kan kalle det en veldig dyp søvn. (Man kan faktisk drømme mens man er i narkose. En liten andel av de som er i narkose, kan faktisk også huske elementer av ting som har blitt sagt under operasjonen når de våkner). Dog, de bruker veldig ofte å koble til en EEG som registrerer hvor dypt man sover, sånn at man kan følge med om pasienten faktisk sover eller registrerer noe av det som skjer.

Etter at man har sovnet går man over i vedlikeholdsfasen av narkosen. Da er pasienten intubert, og via de slangene som går ned i lungene, får man en blanding av NO (nitrogenoksid), oksygen og en av de gassene jeg nevnte ovenfor.

Må bare nevne at det er mange muligheter for hvordan en narkose blir utført, men på et generelt basis er dette mer enn nok.
Sist endret av Dolf; 23. juli 2011 kl. 20:55. Grunn: gjorde det litt mer oversiktlig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg har fått lagt i full narkose eller hva man kaller det både ved bruk av sprøyte med noe som svei noe jævlig i årene, og med gassmaske. Hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
AHA! Jeg har prøvd å fortelle venner at "når jeg fikk narkose, så svei det noe jævlig i ARMEN.." og ingen har trodd på meg.
Er det ikke propofol som svir?
Sitat av thallium Vis innlegg
Er det ikke propofol som svir?
Vis hele sitatet...
Propofol "svir" litt ja og har et melkeaktig utseende. Slår deg ut ganske umiddelbart.
TAKK. Har lurt evig på det der, siden jeg aldri huska noen gassmaske, bare noe som kom inn via årene og svidde som faen. Rakk å kjenne deg oppover mot albuen før jeg var borte vekk og våkna hylende.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er vanskelig å si mye om hvilket middel som brukes: det finnes nemlig styggmange. Selv har jeg vært under narkose én gang, da ble det brukt remifentanil.
Remifentanil er i all hovedsak et smertestillende og brukes i all hovedsak i støtte for andre stoffer i narkose eller til sedasjon...
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er vanskelig å si mye om hvilket middel som brukes: det finnes nemlig styggmange. Selv har jeg vært under narkose én gang, da ble det brukt remifentanil.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke styggmange, og dessuten er propofol det eneste som svir: http://felleskatalogen.no/felleskata...&thin=0&href=0
Sitat av thallium Vis innlegg
Det finnes ikke styggmange, og dessuten er propofol det eneste som svir: http://felleskatalogen.no/felleskata...&thin=0&href=0
Vis hele sitatet...
Propofol er ikke det eneste som kan svi, da alt som blir injisert kan forårsake irritasjon, og dermed svie, til en viss grad. Det sies også at etomidate (også et legemiddel som brukes til å indusere narkose) svir mer enn propofol. Svien kan forhindres ved at man sprøyter inn litt lokalbedøvelse (for eksempel lidokain) og lar dette virke i et par minutter før man injiserer propofol eller etomidate.

Funfact: Det sies at Michael Jackson døde av en overdose med propofol.
Sist endret av Dolf; 6. august 2011 kl. 08:17.
Sitat av Dolf Vis innlegg
Det sies også at etomidate (også et legemiddel som brukes til å indusere narkose) svir mer enn propofol.
Vis hele sitatet...
Men etomidat er ikke registrert i Norge, og dermed svært lite brukt sammenlignet med propofol