Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 306817
Fant en litt intressant video som kansje kan være meget behjelpelig i disse tider av året
Gleder meg som fy til å begynne å leite!

Uansett her
Flust med gode tips!
Nå skjer det endelig store greier i rogaland hvertfall. Årets fangst så langt er på 6.6g tørket.

Skal testes nå til helga. får se om jeg får mekket en dugelig rapport , men er ikke noe flink til og beskrive herligheten.
var på en liten tur i sta... og fant noen små... hehe... har jeg funne den rette eller?


http://img529.imageshack.us/i/10082009113.jpg


http://img136.imageshack.us/i/10082009112.jpg
Sist endret av piperens; 11. august 2009 kl. 00:19.
Tror du må laste opp bildene på nytt.
Der var det bilder
Sitat av piperens Vis innlegg
Der var det bilder
Vis hele sitatet...
Men det er IKKE flein
Sitat av penduftw Vis innlegg
Men det er IKKE flein
Vis hele sitatet...
Regna nesten med det...
Sitat av piperens Vis innlegg
Der var det bilder
Vis hele sitatet...

Har ved flere tilfeller sett disse (eller noen som ligner), veldig
nær forekomster av fleinsopp. Men de vokser tydeligvis i de mer mose-
dekte områdene av gressmark. De jeg har sett, er lett å avskrive,
ettersom de er spinklere og skjørere enn flein, og mattere i tekstur.
De har også rustbrune skiver/ sporer, som er felles for noen sopparter man
absolutt må ligge unna.

Soppene på bildene k a n se ut som de er fra slekten Conocybe.

Noen på forumet med mykologikunnskaper som vet?
Hmm , tror jeg venter litt lenger med å plukke på min faste plass. Virker som det ikke er helt kommet igang enda
Folkens. Vi har en egen tråd til identifisering av fleinsopp. Vær så snill å bruk den.

Vær også vennlig å faktisk sett dere litt inn i hvordan Spiss fleinsopp ser ut før dere poster bilder av mer eller mindre random arter som ikke engang ligner litt. Det var mye rart som dukket opp her i fjor =)

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=94893
Sist endret av mentalmelt; 12. august 2009 kl. 01:44.
Det er ikke noe vits i å mase om hvorvidt noen har funnet sopp her eller der. Fleinsoppsesongen er i gang, som vi allerede har sett beviser på, og du kan forvente å finne sopp over hele landet i større eller mindre grad. Hvis du vil vite hvor mye sopp som er i akkurat ditt lokalmiljø, så er det bare å gå ut av døra di og se etter. Simple as that.

Alle spørsmål om hvor man kan finne sopp, eller hvor sopp har blitt funnet, vil bli slettet. Det går halvveis under regelen mot spørsmål om tilgjengelighet, og halvveis under gidd å se etter selv.
Sist endret av mentalmelt; 13. august 2009 kl. 21:26.
Hvor fort kan en liberty cap vokse opp ? =)
Er det tull å leite når plenen først er klippet?

Det kryr jo av men med sitteklippere overalt!
(Insects)
En spissflein kan vokse opp på kort tid. Jeg har selv vært med på å finkjemme et stort sauejorde uten å finne en eneste flein (det ble funnet 4-5 stk. av tre personer på et par timer, antakelig rett etter at andre som visste om stedet hadde høstet), bare for å nærmest vasse i overflod et par-tre dager senere. Gir du det tre dager med OK forhold, skal det underjordiske mycelnettverket ha skutt fram nye frukter.
Har sittet her og lest en del nå. Jeg er den som liker og ha fakta om det jeg hopper meg uti. Så dette er kansje et litt noob spørsmål, men ingen som har skrevet det direkte så jeg må bare spørre. Spiser du hele soppen eller bare hatten?

Har fott med meg at du hakker den opp eller hiver den i gryta og koker den, så jeg går ut i fra at du spiser hele. Men det har seg sån at jeg stikker ut nå for og skjekke om det har kommet her. Og hvis de har kommet (som jeg har god tro på) så ville jeg smile på vidt gap, noe som sikkert vill føre til en fristelse av og spise dem.

Så jeg håper og ha fott svar på spm mitt til jeg kommer hjem igjen, sån at jeg kan sette i gang og spise =)

Hvis ikke så kommer jeg nok hjem fjern på en eller annen måte og svarer om det var flein jeg fant. Ellers så leser dere om en som spiste feil sopp og bled funnet 2uker etter i skogen xD

Nei men seriøst, jeg er forsiktig
Sitat av Hegex Vis innlegg
Har sittet her og lest en del nå. Jeg er den som liker og ha fakta om det jeg hopper meg uti. Så dette er kansje et litt noob spørsmål, men ingen som har skrevet det direkte så jeg må bare spørre. Spiser du hele soppen eller bare hatten?

Har fott med meg at du hakker den opp eller hiver den i gryta og koker den, så jeg går ut i fra at du spiser hele. Men det har seg sån at jeg stikker ut nå for og skjekke om det har kommet her. Og hvis de har kommet (som jeg har god tro på) så ville jeg smile på vidt gap, noe som sikkert vill føre til en fristelse av og spise dem.

Så jeg håper og ha fott svar på spm mitt til jeg kommer hjem igjen, sån at jeg kan sette i gang og spise =)

Hvis ikke så kommer jeg nok hjem fjern på en eller annen måte og svarer om det var flein jeg fant. Ellers så leser dere om en som spiste feil sopp og bled funnet 2uker etter i skogen xD

Nei men seriøst, jeg er forsiktig
Vis hele sitatet...
lurte litt på det samme selv, tenkt å gå meg en søndagstur for å se hvordan det står til i midtnorge.
Man spiser hele soppen. Men pass på å knipe av stilken over bakken, så du ikke røsker med deg noe av rotsystemet. Ikke at det er farlig i seg selv, men du vil ikke ta noe "vekk" fra området der du fant soppen.
Kan også gi den et lite knips på hatten før du følger xtapolapcetl sitt tips. Slik at den mister sporene(?), og nye sopp kan tre frem.
Takk for svaret xtapolapocetl =) og jeg skal huske på tipset til neste gang jeg tar turen ut

Vell det var en alt LANG tur jeg gikk, kom netopp hjem og har dysja. Jeg gikk opp i en skog som jeg pleide og gå i når jeg var liten, jeg vet det ikke vokser noe serlig flein i skog. Men jeg kan huske at når jeg var liten så var jeg og en kompis oppe i den skogen (som er skam stor) så fant vi en plass der det var FULT av sopp, det lå mer intil en eng som lå intil en damm. Vell så var det mange år siden jeg var der sist så jeg bare traska rundt i skogen der uten noe hell.

Jeg gikk så ut igjen fra skogen og gikk et stykke bort til en annen skog (gir ikke opp så lett). Der vet jeg det er enger eller hva det nå kalles, der hester går, er ganske sikker på at det er kuer der også. Vell etter og komt der måtte jeg krysse en elv/kloak som jeg nesten falt uti. Men det var ingenting og finne der heller

Men eg ganske sikker på at jeg fant 1 flein! Den hadde den spisse tuppen på hetta, men den lå litt nerme noen andre wannabe fleinsopp så jeg var litt skeptis :P Hadde tenk og spise den, men tror ikke det hadde blitt den stor turen på en liten flein akoratt xD

Noen som har funnet noe bra med flein eller? Vil gjerne vite vilken del i lande du fant dem. Jeg bor 20min fra Sandnes og 20 min fra Stavanger.
Sist endret av Hegex; 15. august 2009 kl. 09:51.
Å lete i skogen er bortkasta tid. Der finner du ingenting.. Man må ut på gresssletter eller helst beitemarker der det går dyr for å finne noe.. Ofte ser man først fleinen når man går ned på knær for å kikke gresset litt nøyere etter. I rogaland skal det da være nok av beitemarker som egner seg ypperlig for flein

Finne man først en fleinsopp så er det lurt å finkjemme området rundt denne soppen ekstra godt. Sjangsene for å finne 5-10-20 sopp i en kvadratmeters omkrets er meget store
Sist endret av Bearass; 15. august 2009 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
da er fleinsoppen kommet spring og plukk
Kan noen svare meg hvor lenge man kan ha flein i clipsposer? Hvor lenge kan man ha fleina før dem blir dårlige?
Sitat av Norts Vis innlegg
Kan noen svare meg hvor lenge man kan ha flein i clipsposer? Hvor lenge kan man ha fleina før dem blir dårlige?
Vis hele sitatet...
Hvis soppen er godt tørket før du lagrer den og den ligger mørk, tørt og kjølig/kaldt, kan du oppbevare den i årevis uten at den blir ubrukelig. Husk at selv om dette går sakte, forutsatt at soppen er bearbeidet og lagret som beskrevet over, vil mengden virkestoffer gradvis reduseres.
Thanks felix poker Det hadde jeg aldri trodd at man kunne ha det så lenge, det er fett! Da har jeg flein hele året da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom akkurat hjem fra en times sopptur 220 fine/store flein venter på å bli spist!
Ok. Jeg har nå lest gjennom første siden grundig.

Slik som jeg har forstått det, så er ikke selve plukkingen av flein ulovlig, så lenge man har den til "jeg-studerer-sopp-som-interesse". Uansett, jeg har tenkt meg ut og plukke senere i dag (viss regnet gir seg) eller i morgen. Det jeg lurer på er hva som er beste måten og oppbevare den på. Jeg bor hjemme enda, og jeg tviler på at de liker at jeg tørker flein på stuabordet.

Noe annet jeg lurer på er om jeg kan putte den i en vannabsorberende beholder, for og unngå kondens og råttne sopp for og så spise den om 1 ukes tid eller noe slik?

3: Må man tørke den for å spise den? Er det fordeler/ulemper ved å spise den fersk vis versa tørket?

Annet spørsmål. Kan jeg plukke den, oppbevare den på en tørr plass i en uke f.eks, for og så javse i meg shroomsa? Viss jeg legger soppen i en papirpose av et slag (ingen kondens etc)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Typisk måte å tørke er å legge de utover aviser e.l. og legg dette under sengen din, eller i en skuff med mye plass, unna lys og varme.

Jeg har selv brukt norgesglass/syltetøyglass med noen poser silica gel i, har du ikke dèt kan du ta en kjøkkenklut og legge den flatt ut, hell en brukbar haug med salt og knyt de fire hjørnene sammen sånn at kluten blir en slags pose.

Du må ikke tørke soppen for å spise den: Faktisk er det mer virkestoff i fersk sopp enn tørket: Psilocin brytes ned ved tørking men det mer stødige molekylet psilocybin holder seg lenge i mørke og tørre omgivelser.
Fikk min förste fangst noensinne i dag =) Fant vel 50-60 stk i ulik störrelse, noen store og fine, men noen var veldig små, er det noe funk i de små også?

Hvor er det virkestoffet ligger, er det bare i hatten, eller er det i stilken også?

Takker på forhånd for svar
Virkestoffet vet jeg ikke hvor er, men det er ingen skade av å spise både hatt & stilk : )
Det er funk i de små også, og det er noen som sier at de små gjerne er veldig potente. Jeg vet ikke helt om jeg hadde trodd på det, men hvis du har plukket "aborts" så er det kjempefunk i dem iallefall Uansett så er det like greit og måle i vekt, istedenfor og styre med og telle dem. Er litt kjipt å plukke 100 små og tro du blir helt i sandkasta hvis det veier 1 gram.

Virkestoffet ligger i hele soppen - stilken og hatten.
"Psilocybin-innholdet i soppen kan variere betydelig (fra 0,2% til 2% - høyest for unge eksemplarer)."

Så sier wiki, if so.. så er myten om at 1 sopp kan inneholde like mye psilocybin som 100 eksemplarer vil da være 10% sann
Unnskyld at jeg spör, men hva er "aborts"?

Hvor lenge må jeg vente för jeg kan höste på det samme sted jeg höstet i dag?
Aborts er sopper som har sluttet å vokse av en ukjent grunn - De er kjempesmå og hatten er mørkeblå i fargen.

3-5-7 dager? Noe rundt der. Sopp vokser veldig fort.
Er litt usikker på dosering, har 50-60 sopp,og de varierer stort i störrelse. Vet det er best å dosere i antall gram, men har ikke vekt som måler så lav vekt.

Er vel greit å begynne med 1-2 gram?

Noen som har noen tips?
1-2 gram tørket sopp er en høy nybegynnerdose. Jeg anbefaler alle som velger å eksperimentere med fleinsopp å begynne lavere enn det. F. eks. 15-20 sopper er et greit utgangspunkt. Det er ingen vits i å kaste seg ut i dette. Man har god tid
Apropos 'kaste seg ut i det'.. denne karen spiste visst 3-400 ferske:
http://www.dagbladet.no/2009/09/02/n.../vold/7917580/

«Naken, ruset på fleinsopp og med hallusinasjoner om sin tante i Meråker gikk mannen til angrep på politiet. Men 41-åringen var så svett at politiet ikke fikk tak på ham».

hahaha
Jeg heiv i meg ca 50 flein for et par uker siden, første gang jeg testa, men til stor skuffelse fikk jeg ikke noen stort virkning av det. Soppen var fra i fjor høst så er vel alderen som har gjort det? ikke vet jeg, men nå er det sesong så skal ut å plukke^^.

Sitat av battlecaT Vis innlegg
Apropos 'kaste seg ut i det'.. denne karen spiste visst 3-400 ferske:
http://www.dagbladet.no/2009/09/02/n.../vold/7917580/


«Naken, ruset på fleinsopp og med hallusinasjoner om sin tante i Meråker gikk mannen til angrep på politiet. Men 41-åringen var så svett at politiet ikke fikk tak på ham».

hahaha
Vis hele sitatet...

"mannen hadde fått det for seg at hvis han gikk til Meråker uten å gå på asfalt, så ville han redde en dødssyk tante, og verden for øvrig,"

Den setningen er svidd inn i hodet mitt, hørtes jo hysterisk morsomt ut ettersom Meråker er 9 mil unna der han startet:P
Sist endret av Mdy; 2. september 2009 kl. 21:22.
Mannen var i tillegg under påvirkelse av amfetamin. Må ha vært en helvettes til trip.
Hvor lenge varer en fleinsopp tripp? sånn ca..
ca 4-5 timer, av og til lengre.
pluss 15-60 min fra du spiser soppen til du merker noe.
Sist endret av Joachimm; 3. september 2009 kl. 01:58.
Sitat av Mdy Vis innlegg
Jeg heiv i meg ca 50 flein for et par uker siden, første gang jeg testa, men til stor skuffelse fikk jeg ikke noen stort virkning av det. Soppen var fra i fjor høst så er vel alderen som har gjort det?
Vis hele sitatet...
Det er mulig, om soppen har blitt lagret dårlig. Ellers skal 50 stk. gi en relativt sterk virkning.
Selv om det i utgangpunktet blir ganske å offtopic velger jeg alikevel å poste en artikkel om en latterlig episode fra dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2009/09/02/n.../vold/7917580/

-__

Sitat av mdy
Jeg heiv i meg ca 50 flein for et par uker siden, første gang jeg testa, men til stor skuffelse fikk jeg ikke noen stort virkning av det. Soppen var fra i fjor høst så er vel alderen som har gjort det?
Vis hele sitatet...
50 fleinsopp skal funke. Er det sikker på at det _Er_ fleinsopp? Er det du eller noen andre som har plukket soppen? Evt. er disse pålitielig nok til å ha plukket 100% riktig sopp.
Uansett, sterk eller kraftig rus så skal man kjenne noe på 50 fleinsopp. Det er klart kvaliteten blir dårligere av at dem blir lagret over et år. Dog, dette avhenger selfølgelig på lagrings metoden.
Jeg har vært borti fleinsopp som lå i ca. 2 år (som en kompis pluttselig fant igjen under et flyttelass), der vi måtte spise ca. 200 sopp hver før det funket. Dette vet jeg var pga. dårlig lagring, men på en annen side fikk en kamerat av oss igjen ganske bra funk på ca. 80 stykk. (jeg veier ikke fleinsopp - det tar jeg på øyemål) Selv om jeg vet at 1g. ca ligger på 30-40 sopp, selfølgelig avhengig av størrelse osv.

Merket du ingenting av soppen du spiste?
Om, så men, - uten å oppfordre til noe som helst, kan jeg opplyse om at det fremdeles er mye sopp rundt om for de som er intr. i å se hvordan fleinsopp ser ut =P
Sitat av speq Vis innlegg
50 fleinsopp skal funke. Er det sikker på at det _Er_ fleinsopp? Er det du eller noen andre som har plukket soppen? Evt. er disse pålitielig nok til å ha plukket 100% riktig sopp.
Uansett, sterk eller kraftig rus så skal man kjenne noe på 50 fleinsopp. Det er klart kvaliteten blir dårligere av at dem blir lagret over et år. Dog, dette avhenger selfølgelig på lagrings metoden.
Jeg har vært borti fleinsopp som lå i ca. 2 år (som en kompis pluttselig fant igjen under et flyttelass), der vi måtte spise ca. 200 sopp hver før det funket. Dette vet jeg var pga. dårlig lagring, men på en annen side fikk en kamerat av oss igjen ganske bra funk på ca. 80 stykk. (jeg veier ikke fleinsopp - det tar jeg på øyemål) Selv om jeg vet at 1g. ca ligger på 30-40 sopp, selfølgelig avhengig av størrelse osv.

Merket du ingenting av soppen du spiste?
Om, så men, - uten å oppfordre til noe som helst, kan jeg opplyse om at det fremdeles er mye sopp rundt om for de som er intr. i å se hvordan fleinsopp ser ut =P
Vis hele sitatet...
Jeg fikk soppen av en bekjent som hadde spist fra samme posen de lå i. Dette var riktig nok et par måneder i forveien, og dosen var på rundt 150 (som skal ha gitt en kraftig tripp, de hadde ingen mistanke om at de ikke var potente). Fikk soppen i en helt vanlig åpne/lukke-pose, har sett tørket flein før og sett masse bilder av det på nett, og ingenting utenom det vanlige.

Når jeg spiste soppen på kvelden var litt småtrøtt etter arbeidsdagen, hadde en liten blund etter jobb for å "lade opp litt" . Etter 45min ble jeg plutselig mye mer opplagt og var ikke trøtt i det hele tatt, holdt meg våken til 4-5 om natta noe som er veldig uvanlig meg på en fredag.
Ellers syntes jeg synet mitt ble litt skarpere, ble litt mer oppmerksom og hadde litt dypere tanker om ting. Var ute en tur 2 timer etter jeg hadde spist det og innbilte meg at farger ble litt skarpere, spesielt grønt gress under gatelyktene ettersom det var mørkt ute.
Men tanken slo meg da og som fortsatt sitter med meg er om det bare var jeg som var på leiting etter tegn på at det hadde noen effekt, og kanskje innbilte meg ting?

Noen andre som har lignende erfaring ved for liten effekt? Var litt kjipt ettersom kvelden jeg tok det på var helt perfekt for turing^^ men som sagt, er sesong for det så blir vel å prøve igjen snart
Et par gram flein jeg hadde liggende i en ikke-lufttett pose mistet nesten all sin potens etter litt over halvannet år i skuffen.
Hei! Jeg og en gjeng har plukka en del fleinsopp som vi har tenkt å ta når tiden er inne. Det jeg lurer på er hva som er den ultimate settingen når det gjelder flein? Det er jo selvsagt ganske individuelt, men har vært kult å fått en del tips!

Hva er den beste måten å ta inn flein på? Kan det være så høy temperatur at man kan steke/koke? Her tenker jeg kvalme, smak, best rus, sterkest rus ++
Når på døgnet bør man ta? Inne eller ute? Musikk? Film? Hva er lurt å kjøpe inn? Kan man røyke joints før/under flein (er ikke sikkert man husker å fyre når man er påvirket? :P)

Alle i gjengen røyker en del weed, og har både gode og dårlige erfaringer med Salvia Divinorum - vi er på en måte klar over hvilken effekt psykedeliske stoffer kan ha! Vi skal også ha minst en sitter!

Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare! Som belønning skal jeg prøve å få alle til å skrive en rapport etter trippen! =)
- Spsis dem rå. Smaker jord-aktig, men det er den beste måten å inta på etter egene erfaringer.
- Bare å røyke. Det runder av trippen på en god måte uten å svekke rusen.
- Den ulitmate settingen er selvfølgelig ute i naturen og andre spennende plasser, men første gangen bør du helst ta trippen din inne.
- Ha litt forskjellig mat liggende omkring, det kan hende noen ting smaker sinnsykt godt, mens andre tings gjør deg så kvalm at du spyr.
- Lag til en del forjsellige spilellister med forkjellige sjangrer (psykadelisk musikk, noe upbeat, trance osv) du kan bytte mellom om du blir redd eller musikken blir for heftig.
- Ha en del ting du tror kan bli spennede i nærheten (speil, barneleker, kosedyr osv.)
Sitat av plohg Vis innlegg
- Spsis dem rå. Smaker jord-aktig, men det er den beste måten å inta på etter egene erfaringer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor synes du det er den beste måten? Takk for svar
Da jeg prøvde flein for første gang, lagde jeg mat på den. Hvis du skal gjøre det anbefaler jeg deg å blande med noe vanlig matsopp, mtp smaken. Du kan lese om hvordan jeg lagde det og hvordan det gikk her.
Sist endret av exocytose; 4. september 2009 kl. 09:12.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Du kan lese om hvordan jeg lagde det og hvordan det gikk her.
Vis hele sitatet...
Ja leste det - bra rapport btw! Men vil høre hva de som har mer erfaring har å si! Du har jo tross alt bare prøvd en gang :P
Jeg vil IKKE anbefale deg å spise dem rå. Har gjort det selv, og i tillegg til at de er vanskeligere å få ned, merker du det mye mer i magen også etter min erfaring.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg vil IKKE anbefale deg å spise dem rå. Har gjort det selv, og i tillegg til at de er vanskeligere å få ned, merker du det mye mer i magen også etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Husk at de kan være "rå" selv om de er tørket

Eller pleier du å varmebehandle soppen, xtapo?