Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 19193
Jeg har vært på GSV, pes i starten men det er læx å sitte å passe på grensa
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sigar: Ja, jeg tjente min tjeneste i HMKG, dimiterte i Mars. Det var en knallhard tjeneste, men jeg fikk endel opplevelser igjen for det. Jeg havnet i støttetropp i 1. Gardekompani - det kompaniet som var best av de kontigentene som var da. Dette varierer for hvert år hvilket kompani som regnes som de beste. Uansett, ble endel felt - var kanskje 20-30 feltdøgn. Det er ikke så mye i forhold til enkelte andre plasser man havner, men til gjengjeld må man på vakt. Noe som kompenserer for den enkle felt tjensten.
Vi fikk også være med å utføre et skarpt oppdrag i Trondheim, et sikringsoppdrag som ble utført da usa skulle tømme et av lagrene sine. Vi ble der over helga og hadde oppdraget på kaia der de losset båten.

Skal du inn der, gjør det med stil og ikke la deg knekke. Den første tida sjekker de hvem som er egnet til å være mer og hvem som ikke er det. En knallhard prosess, i min tropp var vi rundt 60 ved innrykket, og når de var ferdige med å luke ut folk var vi rundt 30 mann. Vi fill påfylling på rundt 15 mann, hvorav rundt 7 av de ble igjen i troppen. Harde nedskjæringer, men dette resulterte i at vi ble den mest disiplinerte troppen og den troppen med beste resultater.

Du skal inn på heistadmoen, når du er ferdig med rekrutten og gardeperioden blir du overført til huseby. En rimelig hard overgang om du får de rette befalene. Lykke til skal du ha, jeg synes hvertfall det var verdt det.

Back to topic, denne tråden er om GSV - ikke HMKG
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når jeg var på sesjon valgte jeg GSV som mitt valg. Det ble sagt at jeg skulle høre fra dem i september, siden jeg driver og tar fagbrev. Vil det da si at jeg kommer inn i januar. Og hvor
stor er sjansen for å komme inn?
Har utrolig lyst til å komme inn der, men det er vanskelig å
planlegge høsten når jeg ikke vet om jeg kommer inn eller ikke. Er det noen man kan kontakte for å høre noe mer?
ugla har nesten samme problemet. men man er jo ferdig med lærlingetiden i august ?
1. september er jeg ferdig.
▼ ... over et år senere ... ▼
skal inn til tjeneste til gsv 19 juli. Noen som har vært der før som har noen gode råd?
Noen andre som skal opp dit kanskje?
minner på her å om www.utvalgt.no, sidene kommer vel straks opp igjen.
Der får du snakke med andresom skal inn ditt og befalet som er der og folk som har vært inne på den avdelingen det gjelder.
(er bare HÆREN sine avdelinger som er representert der)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg fikk innkallelse til grensevakten for noen dager sida nå, og etter å ha lest litt i denne tråden må jeg si at jeg ikke akkurat ser fram til det med et stort smil
Jeg er nok ikke av typen som er mest gira på å jobbe hardt og følge ordre. Heller av typen som synes alt som ikke er moro er dritt

Vil jeg med dette få noe ut av GSV?
Og er det muligheter for soldater å reise en tur til Russland i ny og ne, forresten?
vell, du blir flinkere i å stå på ski, fryse og bruke kikkert :-)
Sitat av Mr.Bango
Jeg fikk innkallelse til grensevakten for noen dager sida nå, og etter å ha lest litt i denne tråden må jeg si at jeg ikke akkurat ser fram til det med et stort smil
Jeg er nok ikke av typen som er mest gira på å jobbe hardt og følge ordre. Heller av typen som synes alt som ikke er moro er dritt

Vil jeg med dette få noe ut av GSV?
Og er det muligheter for soldater å reise en tur til Russland i ny og ne, forresten?
Vis hele sitatet...

Du har overhodet ingenting å grue deg til! jeg har selv vært 6 mnd på gsv og 6 mnd på korpfjell grensestasjon. Siste 6 mnd var helt konge. ser tilbake på det som en jævlig fin opplevelse.

jeg dimma nå i januar og dro selv inn med blandede følelser. første 6 mnd var for oss hardt til tider, men ikke nå lenger. fra sommeren 2006 var det en ny kaptein som tok over i grkp/u( grensekompaniet utdanning, er der du er de første 6 mnd) og etter dette har det blitt mindre hat og frysing.

på grensa er det bare helt konge. man er mye rundt på OP`er og der er det kun deg sammen med 3 andre soldater. 2 og 3 uker uten at du ser befal er ikke uvanlig. forholdet du får til befalet på grensa kan heller ikke sammelignes med andre steder. er kompisforhld til tusen. mye god mat er det også

du vil ihvertfall få mulighet til å delta på en arrangert tur til murmansk

GLED DEG!!
Jeg skal til GSV, søkte meg spesielt inn dit (dum?)
Jeg skal til Sessmvollen den 18. derimot.

Har hørt at det er ganske deilag at opplæringen bare varer i 6 mnd, imotsettning til fleste andre som har 12 mnd. Godt å slippe alle sersjentene ol.
Jeg er veldig spent på om jeg klarer å komme meg opp på grensepost. Er jo ikke alle som blir sendt dit. Mange som blir i leiren og ordner og styrer der(mener jeg bestemt å ha hørt?). Ønsker liksom å komme på grensepost, ikke å gå rundt i leiren og sose

Edit: XyleneAddict og picotte: Jeg ringte med VPV 4 ganger for å være sikker på at jeg ble sendt dit Gleder meg som en unge.
picotte: ønsker du å dele overlevelses tipsene?
Sist endret av Rexxar; 18. mai 2007 kl. 22:25.
Sitat av Mr.Bango
Jeg fikk innkallelse til grensevakten for noen dager sida nå, og etter å ha lest litt i denne tråden må jeg si at jeg ikke akkurat ser fram til det med et stort smil
Jeg er nok ikke av typen som er mest gira på å jobbe hardt og følge ordre. Heller av typen som synes alt som ikke er moro er dritt

Vil jeg med dette få noe ut av GSV?
Og er det muligheter for soldater å reise en tur til Russland i ny og ne, forresten?
Vis hele sitatet...
Du vil nok sannsynligvis bli sendt til en annen avdeling dersom du ikke passer inn fysisk og psykisk. Vet selv om flere som ble sendt fra GSV til Troms-bataljoner.
Skal selv inn i GSV, skal møte Sessmvollen den 18 så vidt jeg vet.

Ser faktisk fram til denne tiden etter alt som har blitt sagt her, vil heller ha noe ut av militæret enn og gli lett igjennom Kjenner et par som har vært der og de mente russerne kan ha det med og ødelegge samband samt avlytte telefonen din, virker jo mye mer givende enn og sitte nede i sør hvor det etter hva jeg har hørt er lite action og man kan dra hjem hver helg. Problemet som sagt tidligere er hvis du har dame, det kan bli litt leit.
Sist endret av Ankh; 21. mai 2007 kl. 14:14.
GSV er å annbefale,bra velferd og god mat.For de som er motivert på å kommer ut på grensa går de første 6 månedene greit,er du umotivert og lei blir det et sant helvete.Det er mye stress og slit og du har følelsen av å være litt mer elite en andre steder,iværtfall sånn jeg følte det.Gøy å dra ut på byen,og på feks strippe show når man ikke har sett "ekte" damer på flere måneder.Hender det er noe bråk,er nokk som noen sier her at kansje ikke alle i Kirkenes er like glad i soldater.Noen jeg kan forstå når hele byen blir innvadert,men kommer vel litt an på en selv.

Alt i alt tror jeg nokk de fleste kommer til å like seg,hater du å være i tjeneste spiller det vel ikke så stor rolle hvor du tjenestegjør.Blir like ille uansett
Jeg skal absolutt dra til GSV HVIS jeg skal i millitæret.

Jeg var forøvrig i pasvik i sommer, og mens jeg fisket etter ørret, så kom det faen meg traskende noen soldater inni skauen (uten dekning etc) og det var søren dutte meg broren til en kammerat av meg. Litt morsomt var det jo.
Sitat av max-mekka
Jeg skal absolutt dra til GSV HVIS jeg skal i millitæret.

Jeg var forøvrig i pasvik i sommer, og mens jeg fisket etter ørret, så kom det faen meg traskende noen soldater inni skauen (uten dekning etc) og det var søren dutte meg broren til en kammerat av meg. Litt morsomt var det jo.
Vis hele sitatet...
Tenker du da på om du kommer inn eller om du får tid el? For om du vil kommer du inn, nesten uansett. Så sant helsen din er tilfredsstillende da
Sist endret av Rexxar; 22. mai 2007 kl. 13:39.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Siden jeg var tråstarter her, så kan jeg fortelle hvordan min tur til GSV endte.

Jeg kom på sessvollmoen på innrykksdagen, der ble man sendt (etter timer med venting) til diverse kontroller.
Legen spurte meg om diverse helseproblemer, der fortalte jeg at jeg hadde dårlig syn og var avhengig av linser/briller. Det spilte ingen rolle forsåvidt, men da han spurte om jeg hadde hatt noen ryggproblemer nå eller tidligere svarte jeg som sant var.
Hadde ikke hatt noen store problemer, men litt vondt i korsryggen i perioder, samt at min far var ufør pga ryggen sin. Ut fra lite eller ingenting sa legen at da kunne jeg desverre ikke dra nordover. For de hadde alt for mye erfaring med ødlagte rygger der oppe, pga tunge sekker og annen last.

Dette endte med at jeg ble værende på Sessvollmoen i en slags "leketjenste" følte jeg, så jeg dimmet etter 7 dager etter å ha klaget på søvnproblemer og lite matlyst.
Sitat av tnt
Siden jeg var tråstarter her, så kan jeg fortelle hvordan min tur til GSV endte.

Jeg kom på sessvollmoen på innrykksdagen, der ble man sendt (etter timer med venting) til diverse kontroller.
Legen spurte meg om diverse helseproblemer, der fortalte jeg at jeg hadde dårlig syn og var avhengig av linser/briller. Det spilte ingen rolle forsåvidt, men da han spurte om jeg hadde hatt noen ryggproblemer nå eller tidligere svarte jeg som sant var.
Hadde ikke hatt noen store problemer, men litt vondt i korsryggen i perioder, samt at min far var ufør pga ryggen sin. Ut fra lite eller ingenting sa legen at da kunne jeg desverre ikke dra nordover. For de hadde alt for mye erfaring med ødlagte rygger der oppe, pga tunge sekker og annen last.

Dette endte med at jeg ble værende på Sessvollmoen i en slags "leketjenste" følte jeg, så jeg dimmet etter 7 dager etter å ha klaget på søvnproblemer og lite matlyst.
Vis hele sitatet...
Ehhh, så du er nå sendt oppover dit igjen? Etter at du ble nektet tjeneste der?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rexxar
Ehhh, så du er nå sendt oppover dit igjen? Etter at du ble nektet tjeneste der?
Vis hele sitatet...
What? Jeg startet tråden i 2003, jeg ble aldri sendt til GSV.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg vil gjerne høre de nyeste erfaringene fra GSV! Skal opp dit i Juli, så det blir veldig spennende!
Jeg ble innkalt i GSV i sommer. Innrykket var vel i slutten av juli, tror jeg. Møtte opp på Sessvollmoen. Måtte igjennom alt det alle må; legesjekk, blodprøver, tannlegesjekk, samtale med lege osv... Jævlig kjedelig dag, helvetes mye venting. Fikk såvidt kommet med opp til Kirkenes samme dag. Var noe forsinkelser, så flesteparten kom seg ikke oppover før neste dag, men jeg dro opp på kvelden. Kom frem, fikk utdelt rom på kaserne osv. Innrykksdagaen består for det meste av timesvis med venting.

Neste dagen ble også mye vening, men da skjedde det litt mer.. Fikk en del informasjon, hårklipp og utlevering av første delen av utstyret. Deretter fulgte det utstyrsmønstring, osv...

Men nå skal jeg ikke oppsummere alle dagene jeg var der, selv om jeg bare var der i 18 dager... Ble dimma etter 18 dager pga ryggplager. Hadde lettelse i tjenesten i en uke, pluss at jeg gikk på 10-12 smertestillende av alle typer hver dag. Paracet, voltaren og paralgin forte. Alt sammen samtidig.
Det hjalp ikkke en dritt, så jeg gikk til legen hver dag omtrent og klaget på ryggen, sånn at jeg ble dimma.

For å oppsummere mine erfaringer, så er det en stor fordel å være i noenlunde bra fysisk form fra før der oppe. Det er mye løping og stress, samt tunge sekker og annet utstyr. Intensiviteten på alt man gjør avhenger veldig av hvor streng befalet er, tror jeg. Noen stresser noe jævlig, noen andre er litt mer behagelige å ha med å gjøre. Maten der nede er veldig bra, varierer alt fra fisk til pizza. Varm lunsj nesten hver dag.Velferdstilbudene er også veldig bra. Playstation, datarom, tvrom både på kaserna og velferdshuset, kinosal, bordtennis, kantine osv... Det blir også arrangert billige utenlandsturer, henholdsvis Russland og Finland ihvertfall, tror jeg.

De fleste trives nok bra der, det gjorde ihvertfall jeg. Hadde ikke jeg hatt så jævlig vondt i ryggen, så hadde jeg kommet til og fått det kjempebra der. Har snakket med romkameratene mine i ettertid, og de stortrives ute på grensa nå.

Hvis man er interessert i jakt og fiske, så er det ingen andre steder som er mer i blinken enn GSV! Det er utrolige områder med både berørt og urørt natur. Man får mye moro der oppe. Det er vel noen som sliter med mørketiden der oppe om vinteren, men om man slipper det, så får man mye moro der oppe!
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 4. mars 2008 kl. 15:05.
Heldiggris er du,enig med svisj, naturen og folket der oppe gjør opp for det hele.Er du inntr.i friluftsliv kan du nyte det sommer som vinter.Naturfenomen som midnatsol med lys hele døgnet,det fantastiske nordlyset.En mektig natur,farvene som skifter i takt med årstidene,det er det som har skapt det åpne folket som kalles Finnmarkinger. Mvh.Noi.
Du får det jo til å høres ut som om det er bra her oppe Neida, bare tuller.
Det er utrolig bra på GSV. Absolutt å anbefale. Du kommer til å hate mye, og intenst, men alt er drit digg når du ser tilbake på det. Eneste som skal til for å komme gjennom hatet er en god kompis som backer opp og et smil om din egen munn. Da blir alt mye lettere.

Som Kamma skrev er det de første dagene i rekrutten dritkjipe. Mye venting, dritsure befal som roper at du må holde utstyret høyt over hodet under møsntringer etc. Men så når man kommer igang med litt sikkelig tjænest blir det kjempegøy. Etter hvert blir befalet mer omgjengelig, og du vil oppdage at de faktsik er normale personer, og de vil bli mer kameratslige.
Om det er mange som ikke liker stress, bære tungt, hate etc finnes det mange bra alternativer. Man har GAKP, de som drifter leir. Innen der kan du feks bli Presse og Informasjons-assistent. Om du interresserer deg for å ta bilder og skriving er dette en kjempe fin stilling. Om man er interressert i kjøretøy er TREN-tropp bra allternativ. Tar av seg alt av transport ov personell og kjøretøy, og du får lappen på mye. Trenger ikke nødvendigvis å være skikkelig bil-interressert, men er jo et pluss da. For litt slackere tjænest har man vakta eller velferden. Finnes mye ok der og.

Uansett hva du liker finnes det som stort sett et alternativ på GSV. Uansett hvilken stilling man får får man oppleve mye morsomt vær og mye annet flott.
Er på alle måter å anbefale!
Fine svar å få her gitt

Lurer litt på erfaringer fra å være sanitetsmann (i grensekompaniet). Jeg kommer til å søke medisin i England mens jeg er i militæret, og lurer på om det kan gi nogenlunde fin erfaring å ha vært gjennom det?
Det er ingen tvil om at du vil lære mer sanitet enn en gjennomsnittsnordmann kan i dag, hvis du kommer inn i den avdelinga i militæret. Du vil nok få nyttig erfaring da. Og det er vel heller ikke akkurat negativt å ha med det på en CV i en eventuell søknad som sanitetsmann i England?
Da tror jeg at jeg kommer til å søke på det (innenfor GSV). Men er likevel svært interessert i å høre erfaringer.

Hadde vært fint å vite hvordan de fire utdanningene "taes" innenfor GSV, altså sanitet, patruljefører, sambandsmann og speider. Jeg er interessert i å lære meg så mye som mulig i løpet av førstegangstjenesten.
Sist endret av The X; 6. mars 2008 kl. 22:06.
Er helt enig med tassmus. Jeg avtjente selv førstegangs tjenesten min der, og etter å ha hørt hva andre folk har gjort i førstegangstjenesten så tror jeg Grensejeger må være en av de beste tjenestene. Rekrutten kan være litt hard, men man møter mange likesinnede som har samme innstilling da burde det ikke være no stress å komme seg på grensa. Jeg anbefaler alle som er keene på en givende og bra førstegangstjeneste å søke seg til GSV. Tror de fleste som har vært der kan skrive under på det.
Sitat av Rexxar
Har hørt at det er ganske deilag at opplæringen bare varer i 6 mnd, imotsettning til fleste andre som har 12 mnd. Godt å slippe alle sersjentene ol.
Vis hele sitatet...
...ikke for å være kjip, men det er vel heller få steder hvor opplæringen varer i 12 mnd... 8 uker rekrutt + en mnd eller to med kurs er vel mer typisk. De aller fleste steder blir også mye mer lax på vask og brett og den slags med en gang du er ferdig med rekrutten++.
Jeg var grensejeger med sanitet som spesialfelt. Det var mye løft og bandasjering osv på kurset, men også trening på skuddskader ol. da grensejegere patruljerer med skarp ammo i gruen, husker ikke alt vi måtte igjennom. Tror kurset er av graden nivå3 og er relativt høyt med tanke på masseskader osv. det eneste man ikke får, hvertfall da jeg tok kurset er infusjon (sette kanyler og intravenøst). Men sumasumarum så var det et bra kurs og sanitetsmannen får et viktig ansvar i patrulja derfor legger befalet vekt på hvem som passer til sanitet osv. Jeg har opplevd i ettertid at det var bra å ha på cv når det gjelder jobber som har med menneskeansvar og kontakt å gjøre. Så klart hvis man kommer i en situasjon der det brenner på dass.
Når det kommer til utvelgning av spesialisering å gjøre så er kommer det litt etterhvert med tjenesten hva man har lyst til og hva man føler man passer best som. Tror man kan finne en del stoff om det på nettsidene til gsv. Velferden på gsv har mange kurs men erfarte selv da man først kommer på grensa så er man der for å patruljere og være ute i skauen i flere dager og gjøre en jobb så vi fikk ikke god tid til å gjøre så mye inne i garnisonen. men slik info finner man sikkert også på nettsidene dems.
Tusen takk for fantastisk svar, Totti! Fra det lærte jeg mye!
Jeg tror GSV kommer til å bli akkurat det jeg håpte det skulle bli! Trening, dispilin, erfaring og læring.

Atomet: I mine øyne så er ikke det å ha skikkelig disiplin på vask og brett, og på masse annet, noe som det norske folk virkelig har godt av! Hver enkelt blir mye mer selvstendig og effektiv dersom han/hun har god disiplin. For man "gidder ikke".
The X: Du må gjerne si og synes hva du vil, men sånn er virkeligheten, og den er ofte grei å forholde seg til.

Hvorfor blir det slakkere? Tja, flere grunner antar jeg. Rekrutten er trening, og ALT gjøres veldig overdrevet, så prinsippene skal sitte i til senere. Å ha ORDEN i skapet er EN ting, og det har god grunn - rett og slett for oversikt, og å kunne pakke raskt. Å bruke massevis av tid på å holde alle brettekanter like knivskarpe som på rekrutten er derimot bare tull. Det er en grunn til at befalet heller ikke legger vekt på det. Det samme gjelder selvsagt for romvask, støvlepuss osv. Det er forskjell på å holde rommet normalt rent og ryddig, og å ikke kunne finne et støvfnugg der. Støvlepuss er primært for å holde støvlene tette, ikke pene (dvs - garden blir selvsagt noe helt annet, men de ødelegger jo støvlene for å få dem penest mulig).

...og ironisk nok... jeg REGNER MED at du mener at folk flest ville ha godt av litt bedre disiplin? Vel, kanskje du skulle ha litt bedre disiplin på skribleriene dine selv... Les den første setningen i svaret ditt til meg igjen - det som står der er faktisk at folk IKKE vil ha godt av litt mer disiplin
Sitat av atomet
...ikke for å være kjip, men det er vel heller få steder hvor opplæringen varer i 12 mnd... 8 uker rekrutt + en mnd eller to med kurs er vel mer typisk. De aller fleste steder blir også mye mer lax på vask og brett og den slags med en gang du er ferdig med rekrutten++.
Vis hele sitatet...
Snakker jo generelt, da din pirker. Hele førstegangstjenesten er utdanning, ikke som på GSV der man i et halvt år løser et skarpt oppdrag. GP feks, der trener og driller de hele året ut. Altså utdannes. At man har kurs og div innimellom er jo en selvfølge, men det blir for dumt å sitte og regne på det bare for å gi et inntrykk av forskjellene fra andre tjenester opp mot GSV
Sist endret av Rexxar; 7. mars 2008 kl. 21:26.
Rexxar:
Jeg mener ikke å ødelegge illusjonene dine i det hele tatt, jeg prøver bare å fortelle deg at det der faktisk er hverdagen ganske mange steder, med skarpe skudd i magasinet, eller IHVERTFALL i lomma når du har vakt/går patrulje, og veldig lite "rekruttskoleaktig" tilværelse. Du må huske på at f.ex. en flystasjon, en marinebase... ganske mange steder egentlig - kan være veldig attraktive terrormål, for ikke å snakke om innbrudd i våpenlagre. Tror nok det er større sjanse for at noen gærninger prøver seg på noe sånt enn at russerne plutselig bestemmer seg for å invadere oss, og den vurderingen tror jeg heller ikke jeg er alene om. Så, skarpe oppdrag har du veldig mange andre steder enn i GSV.

Så nei, det var ikke for å pirke, det var fordi det virka som du hadde fått inntrykk av at alle andre steder var 12mnd med samme opplegg som på rekrutten, og det er feil.

Trening/øvelse-opplegget varierer selvsagt ettersom hva slags tjeneste du har, men med mindre du ender opp som kokk eller noe må du regne med at det er relativt jevnt og trutt.

Jeg mener ikke å pirke eller noe som helst, jeg sier bare at SÅNN ER DET. Ok da, VAR ihvertfall. Er noen år siden jeg var inne nå, men tviler på at akkurat det der har endra seg noe særlig.
Sist endret av atomet; 8. mars 2008 kl. 03:55.
Av det jeg kjenner til, er rekruttperioden på GSV på 6 mnd. Etter 6 mnd får blir du grensejeger og vokter grensa til Russland. De siste 6 mnd har jeg hørt skal være ganske kjekke, da dere går i en slags turnus og bor i små hytter med streifrunder.

De første 6 mnd har jeg hørt er ganske tøffe. Det består mellom annet av en 2 ukers lang vinterøvelse, der dere tar dere frem på ski (og da snakker vi natoplanker ja).

Som tidligere gardist, ble jo gardister sett på som den tøffeste tjenesten man kan ha i førstegangstjenesten, men GSV har overgått alt de siste årene! Det er definitivt den tøffeste tjenesten man kan ha, foruten spesialtjenester som befalsskolen og jægerkommandoen, HJK.

Lykke til hvertfall!
Hyys: Spennende! Jeg visste ikke at GSV regnes som "tøffest", foruten befal og HJK! Er dette bare din mening, eller er det allment kjent?

Det er korrekt at de 6 første månedene er rekruttperioden, og de 6 siste er tjeneste som grensejeger.
Sitat av The X
Hyys: Spennende! Jeg visste ikke at GSV regnes som "tøffest", foruten befal og HJK! Er dette bare din mening, eller er det allment kjent?

Det er korrekt at de 6 første månedene er rekruttperioden, og de 6 siste er tjeneste som grensejeger.
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Kanskje 90 % av alle som har vært i militæret, sier at den tjenesten de hadde er den beste! Sånn er det bare!

Men at GSV er den tøffeste førstegangstjenesten, mener jeg kom frem i enten et tv-program eller en artikkel i en større avis. Her hadde de altså basert seg på\forsket på alt fra fysiske krav, fysiske og psykiske tester, hvor hardt det er å utføre tjenesten til samholdet og humøret i troppen.

Jeg husker dette godt, fordi det var når jeg var inne i garden jeg hørte det, og da trodde jeg ikke på det. Helt til en kammerat som var inne samtidig som meg fortalte hvordan de hadde det.

Du må nok hate litt i kulda, gå litt i deg selv, men det mener jeg bare er sunt- og du lærer sinnsykt mye om deg selv! (altså, hvor mye du egentlig tåler, fra dager uten mat til søvnløse netter i -40 grader)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av atomet
Rexxar:
Jeg mener ikke å ødelegge illusjonene dine i det hele tatt, jeg prøver bare å fortelle deg at det der faktisk er hverdagen ganske mange steder, med skarpe skudd i magasinet, eller IHVERTFALL i lomma når du har vakt/går patrulje, og veldig lite "rekruttskoleaktig" tilværelse. Du må huske på at f.ex. en flystasjon, en marinebase... ganske mange steder egentlig - kan være veldig attraktive terrormål, for ikke å snakke om innbrudd i våpenlagre. Tror nok det er større sjanse for at noen gærninger prøver seg på noe sånt enn at russerne plutselig bestemmer seg for å invadere oss, og den vurderingen tror jeg heller ikke jeg er alene om. Så, skarpe oppdrag har du veldig mange andre steder enn i GSV.

Så nei, det var ikke for å pirke, det var fordi det virka som du hadde fått inntrykk av at alle andre steder var 12mnd med samme opplegg som på rekrutten, og det er feil.

Trening/øvelse-opplegget varierer selvsagt ettersom hva slags tjeneste du har, men med mindre du ender opp som kokk eller noe må du regne med at det er relativt jevnt og trutt.

Jeg mener ikke å pirke eller noe som helst, jeg sier bare at SÅNN ER DET. Ok da, VAR ihvertfall. Er noen år siden jeg var inne nå, men tviler på at akkurat det der har endra seg noe særlig.
Vis hele sitatet...
Er enig i at det ikke noen steder er 12mnd rekrutt, men man har mer grønn tjeneste gjennom hele året enn på GSV. Og ja, det er nok større sjanse for at noen bomber en flyplass eller marinbase enn at russerne innvaderer. Men for de som vet litt mer om Grensevaktens oppgave er det ikke derfor vi er der. Grensevakten skal heve norsk suverenitet, og vise tilstedeværelse mot Russland, ikke direkte å stoppe dem fra å innvadere oss. Ingen ting tilsier at russerne kommer til å innvadere oss, og dessuten sees ikke de på som fiender lengre. Time changes. Oppgaven er og å vokte schengen-grensen, som jo stopper der. Dette er en oppgave Grensevakten har fått fra politiet.
At det er større sjanse for at noen bomber en flyplass el. kan være så, men det skjer uten tvil mer ute langs grensen, og man får oppleve mye mer, og slik blir det en ganske mye mer givende tjeneste enn å gå rundt på en flyplass.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dere som har vært i GSV: Hvor ofte fikk dere fri? Jeg bor i Oslo, og frykter at reisen tar halve permen.

Jeg lurer litt på å bytte til Kongens Garde (dersom det ennå er mulig... :P)
Det tar ca 2t å fly fra Kirkenes til Oslo. Så det tar ikke så lang tid for deg å komme deg hjem. For mange andre derimot kan det ofte ta noen timer, men man kommer seg hjem på dagen uansett. Det hører med til historien at det er "tradisjon" at flyselskaper streiker på 1. permen til rekruttene på GSV. Det har skjedd mange ganger. Men gutta som jobber med flyreiser er flinke og for alltid ordnet det på et vis. Ulempen med å være på GSV er jo at det er vanskligere å dra hjem på en helgeperm eller slikt.
Sitat av Rexxar
Er enig i at det ikke noen steder er 12mnd rekrutt, men man har mer grønn tjeneste gjennom hele året enn på GSV. Og ja, det er nok større sjanse for at noen bomber en flyplass eller marinbase enn at russerne innvaderer. Men for de som vet litt mer om Grensevaktens oppgave er det ikke derfor vi er der. Grensevakten skal heve norsk suverenitet, og vise tilstedeværelse mot Russland, ikke direkte å stoppe dem fra å innvadere oss. Ingen ting tilsier at russerne kommer til å innvadere oss, og dessuten sees ikke de på som fiender lengre. Time changes. Oppgaven er og å vokte schengen-grensen, som jo stopper der. Dette er en oppgave Grensevakten har fått fra politiet.
At det er større sjanse for at noen bomber en flyplass el. kan være så, men det skjer uten tvil mer ute langs grensen, og man får oppleve mye mer, og slik blir det en ganske mye mer givende tjeneste enn å gå rundt på en flyplass.
Vis hele sitatet...
For all del, gsv er nok et av stedene hvor man har suverent mest grønn tjeneste, så det er nok flott for de som liker å være ute! (PS: Liker man dette, men havner i luftforsvaret, så kan jeg også anbefale å satse på hundefører! Bare vær klar over at det innebærer mye løping og pes...)

Men, hvor mye som faktisk skjer der oppe på grensa tror jeg nok du har litt store forhåpninger om... Hvis å være hundefører (eller vaktsoldat selvsagt, selv om det nok er noen hakk mer kjedelig - de har jo ikke noen hunder å leke med ) skal kalles "å gå rundt på en flyplass", så må gsv omtrent tilsvare å "stå i et tårn og se på fugler"... og begge deler blir veldig dårlige beskrivelser av hva man gjør.

Har kompiser som har vært der også (riktignok noen år siden, russerne er nok mer aktive igjen nå), og det er nok en av de mer aktive tjenestene rent fysisk, + barskt klima, uten tvil, men såvidt jeg husker av beskrivelsene var det for det ikke akkurat daglige atomvåpensmugleforsøk, for å si det sånn. Stort sett omtrent så stille som det kan bli, med unntakene som bekreftet regelen.

Et lite tips ang. hjemreiser:
Det er faktisk ikke så dumt å være litt lenger nord... Ørlandet - oslo tar f.x. like i underkant av 12 timer, og dermed får man ikke fly på gratis-hjemreisene. Hadde det bare tatt noen få timer mer, så hadde det blitt fly på disse turene istedet... så det går faktisk raskere å komme seg til oslo fra bodø/kirkenes++ enn fra trondhjemsområdet.
Sist endret av atomet; 29. mars 2008 kl. 17:03.
Du er min venn
niigu's Avatar
Grensejegertjenesten er en helt fantastisk tjeneste, og du vil antageligvis finne deg godt til rette om du er klar for litt slit. Jeg kom inn som rekrutt i januar 06, og likte det ikke i det hele tatt (i begynnelsen). Det var forjævlig. Frost inne på rommet i vinduskarmer og på skap til og med. Uvirkelige krav på tidsfrister som befal satt. Troppstrid som bare det. Saken er at man utdanner seg til å bli jeger. Jeger er noe man kan stolt kalle seg etter endt utdanning. Rekrutt er man i 5 uker på GSV. En egentlig rekrutt-tid er på 3 mnd. Det sier en del om hva slags dager man må igjennom den første mnd. Gjerne holdt vi på til elleve på kvelden (revelje klokken halv seks i rekrutten) og ble våknet iblant midt på natt bare fordi befalet ville "kødde" med oss. Rekrutten endes med en tredagers øvelse i felt, hvor man for første gang virkelig får oppleve hva det vil si å være et snev jeger. Jeg sov 3 timer tilsammen den øvelsen (vi var meget få i patruljen) og spiste veldig lite mat. Sov i 26 timer etter den øvelsen og spøy av første måltidet.

Dette var da ille. Men plutselig:

Man har funnet god kontakt med troppen (helst laget man er i, type Charlie, Bravo, Alfa osv), man har plutselig masse å fortelle og mye å diskutere. Det er faktisk uhyre artig å slite for å så etterpå tenke tilbake på det. Og man angrer aldri! Husker midt i rekrutten hvor jeg var så lei og bare ville ut, men det skjedde da ikke, og det er jeg så glad for. Det var vel antageligvis det kalde og mørke triste været (solen er aldri oppe vinterstid) som gjorde det demoraliserende. Vi startet med 84 i troppen. Etter 3 mnd var vi nede i 39 stk. Så det sier litt om hvor mange som dropper ut. Er man en av de som ikke gjør det og faktisk kommer seg til grensa til Russland, angrer man ikke slitet i det hele tatt.

Etter 2 mnd i utdannelsen hadde vi nok en øvelse, "Vinterdrill" (høres artig ut?). Siden du blir innkalt sommerstid regner jeg med at øvelsen heter øvelse Jeger. Uansett, da var vi ute i skogen 11 dager og frøs, hvorav 6 dager med utdanning, type opprette skjulte baser, overlevelsesdøgn, taktisk helikopterflyging og isbading bla.a. På overlevelsesdøgnet hadde vi ikke mer enn det tøyet vi hadde på oss. På natta målte vi minus 47 grader. Veldig kaldt, og jeg husker jeg våknet midt på natta fordi jeg ikke kunne kjenne beina. Hørtes veldig overdrevent ut, men det skjedde faktisk. Gøy var det fordiom De siste 5 dagene var marsjen hjem. Vi ble fraktet ut dit med buss og beltevogner, men måtte gå hjem! Den aller siste dagen var en nattmarsj, tropp vs tropp, så her måtte vi gi det siste lille vi hadde. Var dødsartig det også. Husker jeg havna i koma de siste 2 kilometerne

Etter 4-5 mnd hadde vi siste øvelse før vi kunne kalle oss selv for "Jegere". "Øvelse Patrulje". Egentlig handlet dette mest om hva vi hadde lært og hvor mye kompitable vi var i felt. Vi ble tildelt kart og oppdrag av øvre befal og satt ut på ski fra dropp-off-point. Vi skulle finne vår egen plass å ha base, skjule denne og utføre oppgaven vi ble tildelt. Deretter skulle vi ligge skjult i 6 dager. Da var det om å tilpasse seg felten og være diskréte). Da vi var på vei hjem kom selvfølgelig avslutningen. Et flott lite løp som varte i tolv timer, og pussing av matriell i åtte timer i tillegg.

Den aller siste øvelsen het "Øvelse Grensejeger", hvor man da opererer ute på grensen og blir opplært av de grensejegerne patruljen din skal ta over for. Veldig artig øvelse med masse sporsøking og mye nytt og annerledes. Faktisk en veldig gøy øvelse, med unntak av siste delen ("Snorløpet"), hvor man da skal avslutte øvelsen på god gammeldags befalsmåte. Det er det som er den store nisjen ved øvelser ved GSV: Hver gang en øvelse skal avsluttes, skal soldatene eller jegerne virkelig brenne den siste dagen. De SKAL slites ut til siste dråpe.

Så kommer grensa. Det var utrolig herlig. Det spørs veldig hvilken stasjon man havner på (man kan søke på seks forskjellige stasjoner), ihvertfall gjorde det det da jeg var der. Vi var heldigvis heldige og havnet på den sørligste av de seks, Gjøkåsen. Vakker natur og mye interessant å titte på over grensa. Man kjører rundt på 6-hjulinger og snøscootere og patruljerer grensa på en god måte. Møter på turister og bringer informasjon til lokalpolitiet om hva som skjer på grensen. Mye ski/bil/båt-kjøring også på patruljer. Og selvfølgelig mye føtter. Og selvfølgelig kooosetjenesten!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av tnt
Jeg er blitt en av de "heldige" som har fått innkalling til denne tjenesten. Drar nordover 23 juli.
Noen som har hatt denne tjenesten tidligere? evt noen som skal dra nordover i sommer?
Jævla spent på dette kan du si, heh.. kaldt og jævlig
Vis hele sitatet...

Skal ut 23 juli selv blir bra og spennende...
Kapitalist
Klix's Avatar
Var vel strengt tatt 5 år siden mr. tnt ble innkalt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skal inn i juli jeg =) Søkte selv etter brudd med dama, tatt meg vann over hodet nå?
Sist endret av jst.emil; 27. mai 2008 kl. 17:34.
Sitat av svisj
edit: Og hvis du er av rånertypen: Det er nok av villige, tøsete fjortisser!
Vis hele sitatet...

Dæven! Da ska e kom


Men en ting er sikkert... Det er mye kaldere i f.eks Geilo, enn i Nord-Norge
Sitat av hyys
Først og fremst: Kanskje 90 % av alle som har vært i militæret, sier at den tjenesten de hadde er den beste! Sånn er det bare!

Men at GSV er den tøffeste førstegangstjenesten, mener jeg kom frem i enten et tv-program eller en artikkel i en større avis. Her hadde de altså basert seg på\forsket på alt fra fysiske krav, fysiske og psykiske tester, hvor hardt det er å utføre tjenesten til samholdet og humøret i troppen.

Jeg husker dette godt, fordi det var når jeg var inne i garden jeg hørte det, og da trodde jeg ikke på det. Helt til en kammerat som var inne samtidig som meg fortalte hvordan de hadde det.

Du må nok hate litt i kulda, gå litt i deg selv, men det mener jeg bare er sunt- og du lærer sinnsykt mye om deg selv! (altså, hvor mye du egentlig tåler, fra dager uten mat til søvnløse netter i -40 grader)
Vis hele sitatet...
Tror faktisk det er NATO som har rangert det som tøffeste førstegangstjeneste etter en rangering de benytter seg av. Det ble dog også sagt at kulden ga veldig høy score og at dette var en veldig avgjørende faktor for førsteplassen.

Tror forøvrig det er snakk om "ordinære" førstegangstjenester, altså førstegangstjenester du kan bli innkaldt til. På marinejeger, fallskjermjeger osv må du søke, tror det er grunnen til at disse ikke topper listen. Dessuten kan det jo nevnes at mye av det skal hemmeligholdes til en viss grad.
GSV er den enenste militære avdelingen i tillegg til Garden som løser skarpe oppdrag i Norge. Resten trener kun opp mot mobilisering. (Tenker da på førstegangstjeneste.)
Sitat av sjokkis
GSV er den enenste militære avdelingen i tillegg til Garden som løser skarpe oppdrag i Norge. Resten trener kun opp mot mobilisering. (Tenker da på førstegangstjeneste.)
Vis hele sitatet...
"Når Hærens avdelinger løser de oppdrag de er trent for brukes betegnelsen skarpe oppdrag."

Direkte fra forsvarsnett.no.

Tror det er ganske mange flere avdelinger som faller under den definisjonen.
Hvordan er det med håret når man skal opp på gsv, må alt vekk?
hår er som med alle andre plasser.

Skal ikke røre kragen, gå over ørene og skal se nogenlunde "bra" ut :-)
om du skal ha langt blir det som kjent hårnett.

Når jeg var i førstegangstjenesten så kom det en kar inn med enorme dreads, men så gikk ei uke så var de borte...han dimma eller blei dimmet 1-2 dager etterpå.