Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 819
er igang med å installere Wireless G tråløs ruter.
men nå må jeg velge mellom
-Static IP
-Dynamic IP
-PPTP
-PPPoE
hva skal jeg velge?

Har 1 stasjonær PC som er koblet til vårt Telenor-modem. jeg skal koble opp rutern til dette modemet og få tråløst på 2 bærbare.

trenger litt mer info for å svare?
Du skal velge dynamic ip
Da får routeren ip fra modemet ditt.
I tillegg må routeren også settes opp til å dele ip'er til de maskinene som skal kobles til.
Du stiller den bare på dynamic, hvis jeg ikke tar helt feil er routern/modemet dere har ifra Telenor allerede stilt på at den skal gi ut IP dynamisk. Hvis det var eksternt for routern du tenkte på?

Om det er internt, så kan du velge mellom å ha fast ip, eller å motta ip.
Når jeg hadde Telenor for et par måneder siden måtte jeg hvertfall bruke PPPoE for å koble meg på. Kan være at nyere moden gir ut dynamisk ip.
Ja, var slik med telenor når jeg hadde dette også. Men det gjalt modemet/routern som står sist. Ettersom jeg forstår av personen her, skal han ha en router innenfor modemet/routern.
Sitat av Hallgeir
Du skal velge dynamic ip
Da får routeren ip fra modemet ditt.
I tillegg må routeren også settes opp til å dele ip'er til de maskinene som skal kobles til.
Vis hele sitatet...
hvordan setter jeg opp routern til¨å dele ip'er med de andre maskinene da?
Fra Telenor er Thomson Speedtouch 546t/546t2, de fleste versjoner av 510i og Topcom Explorer 871BT alle routermodem, og da setter du opp den trådløse med dynamisk.
Zyxel Prestige 600, Alcatel Speedtouch Home, Lucent Cellpipe, og noen flere er bare modemer, slik at den trådløse bør settes opp med pppoe.
dette skjer vanligvis ganske så automatisk, da de fleste trådløse rutere allerede er satt opp til å faktisk ha WiFi gående. Sett opp dynamisk ip som sagt over. Og let etter et trådløst nettverk med en av de bærbare. Om du ikke finner noe, leter du etter "wireless" i konfigurasjonen av den trådløse ruteren din. Sannsynligvis et så enkelt valg som "activate" eller "on".

Etter dette vil du vel kanskje sikre nettet, dette tar du under "security" i konfigurasjonen (antar lokasjoner her.). passphrase er vel kanskje det enkleste i ditt tilfelle.

Lykke til!
Om du ikke får det til med en gang, går det alltid an å prøve seg frem. Det er slikt man lærer av, og ruteren vil nok ikke ta skade av det. Da stort sett alle kommer med en "reset" knapp.

PS:
Jeg antar selvfølgelig at routeren er koblet til slik den skal i "modemet" fra din isp.
Sist endret av catolh; 1. august 2006 kl. 13:46.
Sitat av tornerose
hvordan setter jeg opp routern til¨å dele ip'er med de andre maskinene da?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si når du ikke forteller hva slags trådløs router du har.

Vanligvis finnes det en meny inne i oppsettet til routeren hvor du kan velge om routeren skal gi ut ip-adresser. Let etter en plass med "Wan"-innstillinger. Anbefaler at du setter deg ned med bruksanvisnigen, eller prøver deg frem som andre her har foreslått