Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2748
Tenkte det var på tide med en liten oppdatering av de forskjellige leverandørene av bredbånd. Priser, hastighet, brukerstøtte og ellers erfaringer fra dere?

Telenor

Har selv Telenor. Startet med 704/128, fikk oppgradert til 1mbit, så 2mbit, og nå 4mbit. De har lovt meg 6mbit, men de sier ikke linjen min tåler den hastigheten?! På papiret har jeg 4mb, men måler aldri høyere enn 3,5mbit. Nettet er også ustabilt, så er ikke veldig fornøyd.
Sjekk ut NGT sitt tilbud. Adsl 2+ (20mb) til latterlige 499kr/mnd. Ta en tlf til NGT og si du vil bytte internettleverandør. De tar seg av alt arbeidet, og det er fort gjordt.
Trådstarter
Dragoon, ja, jeg har notert meg det tilbudet, men det fungerer visst sånn at er du mer en 1km fra telefonsentralen så mister du hastighet per km.
Sitat av novastar
Tenkte det var på tide med en liten oppdatering av de forskjellige leverandørene av bredbånd. Priser, hastighet, brukerstøtte og ellers erfaringer fra dere?

Telenor

Har selv Telenor. Startet med 704/128, fikk oppgradert til 1mbit, så 2mbit, og nå 4mbit. De har lovt meg 6mbit, men de sier ikke linjen min tåler den hastigheten?! På papiret har jeg 4mb, men måler aldri høyere enn 3,5mbit. Nettet er også ustabilt, så er ikke veldig fornøyd.
Vis hele sitatet...

Hvor er det du måler hastigheten? måler du over internett blir den aldri helt nøyaktig.
Trådstarter
tuxeren, jeg måler over tester på internet ja, men før målte jeg 4mbit, nå er den aldri høyere enn 3,5
Jeg har et problem med høy ping, så tenkte jeg kunne ta det også her.

Det er helt umulig å spille f.eks. online spill p.g.a. av høy ping. Pingen stiger opp i 500-1000 bare jeg laster ned noe, uansett hastighet. I et online spill laster du jo ned små pakker hele tiden, noe som også fører til ekstrem ping. Har Telehor 1,5 mbit. Hastigheten er helt grei.

Er ikke helt sikker på om problemet ligger hos telenor, men vi har prøvd med forskjellige rutere uten resultat. Linja var helt grei tidligere, men plutselig en dag kom problemet.

Noen ideer?

Btw, og med torrenter, uansett hastighet, stiger pingen opp i 3-4000.

Hvis jeg ikke laster ned er pingen nedi 20, til uio.no og online.no.
Hvordan måler De, unge mann?
Husk for de som har ADSL så er linja Asynkron. Dermed når du laster opp noe så er det rimelig garantert at du ikke får samme ned farten som vanlig

mål linjene deres med www.tptest.se
Husk at ITavisen sin test (som du sannsynligvis bruker) er ræva på hastigheter over 2mbit, dette står til og med på sidene... Når skal folk få med seg dette?
Du kan jo teste ut http://download.enitel.no eller last ned TPTest (som sagt)
Du sier at du ikke kan få 6mbit fra telenor, og så sier Dragoon at du kan skifte til NGT å få 20mbit.
20 mbit er for de som omtrent har seng i naborommet til en sentral.
16mbit kan gå innen en 1-1.5km fra sentralen. Da sett at forholdene er optimale i nettet.
Er linja di ustabil, be Telenor sette ned hastigheten din, å se om det blir bedre. Forlang selvfølgelig en mindre regning, i tillfelle!

0,7mbit går ca 4 - 5km
1-2mbit går ca. 4 - 4.5km
2-4mbit går ca. 3 - 4km
4-6mbit går ca (1)2 - 3km
Mål linjelengda di på www.adsl.no, også der jeg har tatt hastighetsreduksjonen for ADSL2 fra..

Kode

Linjelengde 	Inn-hastighet 	Ut-hastighet
< 500m	 	24Mbps 		1,2Mbps
< 1000m 	20Mbps 		1,2Mbps
< 1500m 	18Mbps 		1,0Mbps
< 2000m 	16Mbps 		0,9Mbps
< 2500m 	12Mbps	 	0,8Mbps
< 3000m 	8Mbps 		0,7Mbps

Hastighetsmåling: Bruk alltid ftp.uninett.no til å måle hastigheten på linja di.

Telenor Kapaks
Bruk Telenor Kapaks til å få info om linja di
Brukernavn: skapaksprovider
Passord: prov

Kapaks gir blant annet ut "Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: Kbps" og "Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: Kbps". Det vil si at du får vite hvor mye linja di burde greie å levere, uavhengig av hvilket abbonoment du har nå
Sist endret av sputch; 28. mai 2006 kl. 13:29.
Sitat av CoDEmASTeR
Husk at ITavisen sin test (som du sannsynligvis bruker) er ræva på hastigheter over 2mbit, dette står til og med på sidene... Når skal folk få med seg dette?
Du kan jo teste ut http://download.enitel.no eller last ned TPTest (som sagt)
Vis hele sitatet...
http://download.enitel.no er noe av den dårligste testen jeg har vært borti. Får 1500kbps der (jeg har 20mbit/10mbit). På Itavisen får jeg rundt 15mbit og med TPtest får jeg "normal" fart (dvs rundt 20mbit).
Sitat av Abs
http://download.enitel.no er noe av den dårligste testen jeg har vært borti. Får 1500kbps der (jeg har 20mbit/10mbit). På Itavisen får jeg rundt 15mbit og med TPtest får jeg "normal" fart (dvs rundt 20mbit).
Vis hele sitatet...

nå vil jeg ikke anbefale å bruke denne for de vanlige xDSL kundene som har routing fra helvette når det gjelder å komme seg inn i banetele nettet.
Men for oss som har banetele underleverandører er det tut å kjør der.
TP test er det som anbefales for folk som skal måle hastigheter over KABLET nettverk
jeg må si jeg er veldig misfornøyd med Nextgentel Adsl 2+ linja. Har trådløst nettverk, men burde vel få mer enn 4 mbit. Nextgentel sier dem har målt 17 mbit fram til routern min. Det kan vel ikke tape seg så mye bare fra routern og til pc`n. Er generelt veldig misfornøyd med nextgentel. Elendig kundeservice.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøvd med kabel kva hastighet du får då? Og kva trådløs router har du? 4Mb over 802.11b er heilt ok for å sei det sånn...
Jeg er ganske fornøyd med linja mi, fra nextgentel! Nextgentel Adsl 2+ får 14 mbit med kabel! Med trådløst får jeg 4.5 mbit...
Har Midi 1500/500 fra Canal Digital . Skal øke til Maxi 4000/1000 nå, det koster 447 i mnd. Noen som vet om bedre tilbud enn dette i Trondheim?
Sitat av gas1
jeg må si jeg er veldig misfornøyd med Nextgentel Adsl 2+ linja. Har trådløst nettverk, men burde vel få mer enn 4 mbit. Nextgentel sier dem har målt 17 mbit fram til routern min. Det kan vel ikke tape seg så mye bare fra routern og til pc`n. Er generelt veldig misfornøyd med nextgentel. Elendig kundeservice.
Vis hele sitatet...
JO den kan og vil sannsynligvis tape seg så mye.
Grunnen er at du kansje kjører et B nettverk. Da får du ikke mere i reel hastighet ut av nettet.
har routeren 10mbit interface kan også dette virke inn på den.
Brukerfeil er noe som den vanlige brukerne ALDRI vil innerømme. Grunnen er enten uvitenhet eller stahet.
At kundeservice dermed blir dårlig er vel å ta i litt..
Har 56k modem jeg
Sitat av Psych|Com
JO den kan og vil sannsynligvis tape seg så mye.
Grunnen er at du kansje kjører et B nettverk. Da får du ikke mere i reel hastighet ut av nettet.
har routeren 10mbit interface kan også dette virke inn på den.
Brukerfeil er noe som den vanlige brukerne ALDRI vil innerømme. Grunnen er enten uvitenhet eller stahet.
At kundeservice dermed blir dårlig er vel å ta i litt..
Vis hele sitatet...

Kundeservicen er dårlig, linja mi ble borte her plutselig for en tid tilbake. Da gikk det 380 kr i tlf utgifter for og få tak i kundeservice, satt i 1 t og 50 min. Så lenge det funker er det helt fint, men ikke lett og få tak i support.

Men B nettverk? Hva gjør jeg for å få mest mulig ut av linja da? Kan gjerne innerømme brukerfeil jeg. 10 mbit interface trur jeg det er, hørtes kjent ut....
kjøper deg en ny og fin G ruter å sørger for at den har 100mbit interface på wan portern.
vel skal ikke si noe på at du ikke får tak på de. nåes de ikke via mail ?

en av disse duger fin fint:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=11303
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=32213
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=49205

sørg for å kjøpe klient kort av samme merke og samme spesifikasjoner
Telenor: 4mbit linje. Funker stabilt, men dårlig support.
Vi hadde 2mbit fra Telenor, så fant vi ut at vi ville ha 6mbit.
Men
Telenor mente det bare ble ustabilt
Så vi fikk 1.5mbit, som kostet litt mindre. Da skulle nettet vårt være greit og stabilt.
Men
Nei, nettet hopper ut og inn hvert 20 minutt. Vi har klaget mye, men det hjelper ikek så veldig.
Jeg er ganske lei av stjelehor nå, men foreldrene mine vil ikke bytte fordi "Telenor har den beste kundeservicen og det er viktig om noe går galt"
Litt håpløst syns jeg da.

Jeg vil ha NGT 20mbit men "NGT har dårligst kundeservice"
Er NextGelTel så dårlige på support?

Hva bør funke bra og stabilt for en gutt som liker hastighet og bor 10min fra Arendal?
Sitat av tSig
Hva bør funke bra og stabilt for en gutt som liker hastighet og bor 10min fra Arendal?
Vis hele sitatet...
Rakettbil med støttehjul ?
Sitat av tSig
Vi hadde 2mbit fra Telenor, så fant vi ut at vi ville ha 6mbit.
Men
Telenor mente det bare ble ustabilt
Så vi fikk 1.5mbit, som kostet litt mindre. Da skulle nettet vårt være greit og stabilt.
Men
Nei, nettet hopper ut og inn hvert 20 minutt. Vi har klaget mye, men det hjelper ikek så veldig.
Jeg er ganske lei av stjelehor nå, men foreldrene mine vil ikke bytte fordi "Telenor har den beste kundeservicen og det er viktig om noe går galt"
Litt håpløst syns jeg da.

Hva bør funke bra og stabilt for en gutt som liker hastighet og bor 10min fra Arendal?
Vis hele sitatet...
Er det bluecom sentral i nærheten av deg? Hør med de, men hvis det må gå igjennom samme telenorsentral tviler på at du vil kunne få noe god hastighet.

Sitat av tSig
Jeg vil ha NGT 20mbit men "NGT har dårligst kundeservice"
Er NextGelTel så dårlige på support?
Vis hele sitatet...
Ja, det har de...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bestillte ADSL2+ og fikk fastsatt installasjonsdato til 3. Juni, hvor montøren skulle komme og legge opp linja. Da jeg ikke fikk oppgitt noe mer konkret tidspunkt enn "en gang mellom 09.00 og 16.00" førte det til at jeg måtte ta meg fri fra jobben iogmed at det er 3 mil dit, og jeg har ikke lappen. Anyways, når montøren endelig dukker opp klarer han ikke å få linja mi opp, og det viser seg at han ikke kan komme tilbake før 7. Juni. Dermed var jeg enda en arbeidsdag mindre.

Da linja endelig kom, bestemte den seg for å gå igjen etter ett par dager. Etter noen samtaler til kundeservice, og ett totalt antall av tre(!) modemer i stua, ble linja endelig tatt opp igjen! Men nå går linja ned og opp som en jojo, og jeg har heller aldri opplevd større hastigheter enn 17/0,8 mbit, noe som varte i rundt en time, før den sank igjen.

I tillegg var Nextgentel så frekke å fakturere meg for (jeg har riktignok nektet å betale samtlige fakturaer før de klarer å levere produktet, men faen heller!) porto for tilsending av nytt modem, samt montørgebyr for en montør som jeg ikke ble varslet om.

Jeg har snakket med teknisk flere ganger, og får alltid samme svaret; "Vi skal sjekke det opp og tar kontakt med deg", men så tar de ikke kontakt! Jeg må ringe dem! Ringte dem sist i dag tidlig for å heve avtalen, men så klarte hun dama å overtale meg til å vente til de hadde evaluert saken, slik at jeg kunne få noe informasjon på hva årsaken til problemene var, og hva som eventuellt kunne skje videre. Vel tenkte jeg, er jo greit å få ett svar... Denne tilbakemeldingen skulle jeg få innen en uke, så jeg håper da på at jeg snakket med en kundebehandler som faktisk gidder å se på saken min denne gangen! Så gjenstår det å se da.. Hører jeg ikke fra dem innen en uke, så ringer jeg inn og hever avtalen.

Jeg regner heller ikke med at jeg må betale abonnementsavgift for disse tre månedene hvis jeg hever avtalen, de har tross alt ikke klart å levere varen som jeg kjøpte. Dette er jo en vesentlig mangel som jeg har gjort de klar over fra dag to, og nå har det gått tre måneder!

Og ja... Jeg bor 394 meter fra sentralen, så det burde ikke være noe linjetekniske forhold som står i veien her, eller? Ser iallefall ikke slik ut iflg. Telenor sin kapaks, men dette er kanskje ikke rette oppslagsverk i forhold til Nextgentel som har eget nett?

Telenor Kapaks
Total linjelengde inkludert inntak: 394 meter
Lengde på inntak: 100 meter (standard)
Linjestatus: Aktiv linje
Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere
Fabrikat på utstyr: Ukjent
Vis hele sitatet...
Resultat av validering:
(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.
Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.
Merknader:
Mulig produktklasse: ADSL 19200/864

Produktinformasjon
Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL
Bredbåndsprodukt på linjen: BA
Søkt produkt: ADSL-BASIS
Høyeste produktklasse: ADSL 19200/864
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 19200
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 864
Produktkode: 122
Mulig produktklasse: ADSL 19200/864
Vis hele sitatet...
uRK, ble litt mye det her :P
Sist endret av Thysanoptera; 5. oktober 2006 kl. 02:56.
Ta den begrensede versjonen der av kapaks med en klype salt.
Den er ingen fasit, den gir kun en god pekepinn.
Startet min bredbåndskarriere med NGT i 2001/2002, alltid vært fornøyd med dem som leverandør, og husker godt når de åpnet opp for 8mbit en hel sommer blant annet

Etter dette har jeg i takt med flytting vært borti blant annet UPC, også disse ga gode resultater.

Der jeg bor nå, kjenner jeg vedkommende som drifter kabellaget, så jeg peaker på 1,2MB/s - begrenset av linken videre mot Catch. Vurderer å gå til anskaffelse av en redundant linje, i form av ADSL2+; venter bare på at sentralen skal bygges ut, da jeg har lukrative tilbud fra både Telenor og NGT (349/398 mnd+rask installering).
Et godt råd om dere får dårlig kundeservice et sted er å begynne å ta opp samtalen med kundebehandler. Dere må jo selvfølgelig informere om dette når samtalen begynner. Navnet til vedkommende bør komme med.
Det som er så fint med dette er om kundebehandler lover noe, men ikke holder det, så har du ihvertfall noe å vise til i motsettning til ord mot ord.
Det hjelper ofte til å få litt fortgang i saken din.
Når jeg, Marjo, Lee og Kakcoo bestemte oss for å flytte sammen stod valget mellom Catch/Bluecom/Ventelo og NextGenTel. Det ble til at vi gikk for sistnevnte da Catch skulle ha 995 kr for at en montør skulle komme på besøk hos oss, mens NextGenTel bare skulle ha halvparten av det. Nå angrer vi. Sårt.

For det første fikk vi en modem/router. Dermed var våre m0n0wall-planer bortkastet. Grensesnittet i routeren er ALT for brukervennlig. Avanserte brukere (som oss) har ikke sjanse til å konfigurere den slik man vil ha det. Når jeg står opp om morgenen kan jeg se at jeg har blitt disconnecta flere ganger i løpet av natten, noen ganger så mange som 6-7 ganger, og hver gang har vi fått ny IP, noe som igjen er veldig irriterende da vi har noen servere og greier som står mot et domene. Hadde vi gått for Catch kunne vi fått fast IP, gratis, stabil linje og vi kunne brukt vår egen router.

Og sist, men slettes ikke minst; Laster glatt ned i 2.3 MB/s, men med en gang jeg starter opp Call of Duty 2 og skal spille på favorittserveren (som jeg hadde rundt 40ms responstid på med Catch 10000/1000 hjemme hos foreldrene mine) ligger jeg rundt 120ms responstid med vår kjære 20000/1200 fra NextGenTel.
Kommer aldri til å bestille noe fra NextGenTel igjen.
Hva er galt å måle linjen over internett? De testene regner ut hvor fort jeg kan laste ned en fil fra en server, og det er det jeg vil vite.

sputch:Kapaks har fått ny link, men er uansett bra. Sjekket min egen linje der og fant ut at jeg bare kan drømme om ADSL2....
Hihihi, får dere 14 Mbit kablet og 4 Mbit trådløst? Hva slags trådløs ruter bruker dere?

Jeg bestilte ADSL2+ fra NGT til noen venninner nå i høst. Trådløst drar de 17mbit glatt. Linjeavstand på ca 1 km.