Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1419
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Denne gangen kan man jo ta opp sikkerheten ved tingretten som advokat Sjak Haakheim påpeker i denne artikkelen her.

Er det noen som virkelig blir paff over at vi ikke har høy sikkerhet i tingretten? Er det virkelig slik at vi befinner oss i en modus som ikke tar høyde for at folk kan ha onde hensikter? Det er meg et paradoks at vi lever i et eventyrland som driter i alt som heter sikkerhet.

Det gjelder ikke bare tingretten, men det gjelder i store deler av landet.

Hva tenker dere?
Vi nordmenn generelt er et ganske naivt folkeslag som tror det beste om alle og at ingen har onde hensikter. Vi lever
på en måte i vår trygge boble og regner ikke med at noe virkelig seriøst skal ramme oss. Spør du meg har vi det egentlig litt for godt for vårt eget beste!
Vil ikke akuratt si at vi er så naive mer, når det ikke engang kan stå en koffert uten navn på en flyplass før noen ringer bombepatruljen.
Sist endret av Bruskork1; 29. august 2013 kl. 09:32.
Tja, det spørs jo litt hva du mener.

Om du mener vi at vi skulle hatt sikkerhetsvakter med våpen absolutt overalt, i amerikansk stil, hadde vi nok blitt vesentlig mindre trygge.

Om du mener at det virker som en god ide at de i tingretten har nødknapper for å lettere kunne tilkalle hjelp, så høres det ytterst rimelig ut, ja.
Sist endret av DumDiDum; 29. august 2013 kl. 09:34.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det gjelder ikke bare tingretten, men det gjelder i store deler av landet.

Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Flertallet vil det slik.
En pensjonert politimann ble knallet ned på Utøya.
Han hadde ikke en pumpehagle en gang.
Det gikk som det gikk.

Det går vakre Thailandske damer på Karl Johan.
Noen av dem er væpnet til tenna og livredde.

19% av damer som går på Karl Johan en sommerdag er voldtatt.

Denne damen bor i Lousiana og bærer en Kahrs Pistol på hofta til daglig.
http://www.youtube.com/watch?v=Nji57...=TLPDI3Imje0Fo
Hun er ikke redd :-)

Det er klart - Damer i Hanna Kvanmo-klassen har lite å frykte
Hvis damen er 162 cm høy så er hun ett lettere mål for ugreie folk.

Det er de svakeste som må ta støyten.

Folk med stor kropp går stort sett fri.
Men du vil jo stemme pirat partiet for mer frihet. Motsier du deg ikke litt? Vil du bli kontrollert hvor enn du går?
Fordi vår følelse av trygghet stort sett er velbegrunnet. Det er trygt her. SOm oftest. Shit happens, men hvis man skal konstruere samfunnet sitt rundt krisemaksimering og i-værste-fall-tenkning, så går friheten i dass. Da får du tilstander hvor politiet legger hånda på revolveren i det du kommer mot dem med et kart for å spørre om veien (hvilket de gjør i USA) og hvor alskens drakoniske overvåkningstiltak plutselig fremstår som rimelige. Tross alt, hvis alle er redde og har nødknapper overalt, så må det jo være en grunn til det...?

Hvor mange folk har blitt drept i tingretten de siste femti år? Hvor mange har blitt alvorlig skadet? Skadet overhodet? Jeg har ikke tall for hånden, men jeg har tro på at jeg hadde kjent til minst ett tilfelle hvis dette var et ubredt problem. Å lage en masse oppstuss fordi noen pingler får et plutselig innfall om at jobben deeres er farlig er ikke veien å gå.
I forhold til andre land er sikkerheten og rettigheter her til lands mange hakk bedre.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
-The only thing that can stop a bad guy with a gun is a good guy with a gun. My ass!
Tar heller en utøya episode pr 50 år enn en jevn strøm våpendrap fra politi, fra folk som skal "beskytte seg" og skyter naboen som kommer innom litt for seint på kvelden. Barn som får tak i våpen og skyter hverandre, ulykker +++

Tenk på hvor mye planlegging Breivik måtte gjøre for å få til massakren sin i Norge. I USA kan du bestemme deg for dette når du våkner på en dårlig dag og ha drept 20 mennesker før lunsj. Våpen overalt!

Hvis du tar statistikken over folk som blir drept av skytevåpen i USA (i forhold til befolkninga selfølgelig) og sammenligner det med hvor mange som blir drept med våpen i Norge så ser du fort at det er ikke nødvendigvis tryggere å bevepne alle til tenna.
Sist endret av Bothrops; 29. august 2013 kl. 09:48.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Flertallet vil det slik.
En pensjonert politimann ble knallet ned på Utøya.
Han hadde ikke en pumpehagle en gang.
Det gikk som det gikk.

Det går vakre Thailandske damer på Karl Johan.
Noen av dem er væpnet til tenna og livredde.

19% av damer som går på Karl Johan en sommerdag er voldtatt.

Denne damen bor i Lousiana og bærer en Kahrs Pistol på hofta til daglig.
http://www.youtube.com/watch?v=Nji57...=TLPDI3Imje0Fo
Hun er ikke redd :-)

Det er klart - Damer i Hanna Kvanmo-klassen har lite å frykte
Hvis damen er 162 cm høy så er hun ett lettere mål for ugreie folk.

Det er de svakeste som må ta støyten.

Folk med stor kropp går stort sett fri.
Vis hele sitatet...

Hæ? Vil 1/5 av damene karl johan bli voldtatt?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Tenk på hvor mye planlegging Breivik måtte gjøre for å få til massakren sin i Norge. I USA kan du bestemme deg for dette når du våkner på en dårlig dag og ha drept 20 mennesker før lunsj. Våpen overalt!
Vis hele sitatet...
Våpnene hadde han kjøpt helt lovlig i Norge. Med andre ord, for mange i dette landet er det faktisk bare å bestemme seg en morgen, og man har drept 20 stk før lunsj. Planleggingen lå i det å forsøke å sprenge hele regjeringskvartalet, finne målene han mente var riktig, skrive et såkalt manifest og så videre. Det å gå ut på gata og skyte noen krever minimal innsats også i Norge, så lenge man har våpentilgang (og det har mange).



_____________________________________________________


Ellers mener jeg at vi i Norge har et helt feil fokus i debatten om sikring av offentlige bygg. Jeg er enig i at vi ikke skal bli et slags festning Norge, hvor man skal ha bevæpnede vakter over alt og store områder skal sperres av for offentligheten.

Men noen bygninger, spesielt maktsentrumene, må sikres mye bedre. Det skal faktisk ikke være mulig å kunne kjøre en varebil full av eksplosiver inntil regjeringsbygg, storting og lignende. At vi sikrer disse byggene handler ikke om et mer lukket samfunn, men sunn fornuft.

Vi er en del av verdenspolitikken, og terroristangrep har blitt internasjonale. Vi involverer oss i konfliter blant annet med å sende soldater til Afghanistan og flybomging av Lybia. Vi kommer helt sikkert til å være delaktig i en eventuell militærakjson i Syria også. Derfor er vi faktisk et naturlig terrormål.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Hæ? Vil 1/5 av damene karl johan bli voldtatt?
Vis hele sitatet...
19% av damene som går på Karl Johan en sommerdag ER voldtatt så sant de er myndige.
For de som er under 18 år har jeg ingen data.

Målingen ble foretatt i 1995.

Nei - Jeg har ikke tenkt å dokumentere eller fortelle hvordan målingen ble foretatt.
Det var ett biprodukt av noe helt annet.

Men ikke ta min virkelighet for gitt - Spør heller en Sosionomtante - Hun har svar. Privat vel og merke.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics

Les gjerne den delen om Sverige. Det er ikke alle som går til Politiet uansett.

Underrapporteringen er betydelig.

Det blir litt som en spørreundersøkelse i USA:
Har du våpen? 32% svarer ja.
Det er ikke alle som synes det er ett greit spørsmål.
Sannheten er at nærmere 42% har våpen.
Det er ikke alltid alle vil gi sanne svar.
Det er 300 millioner REGISTRERTE våpen i USA.
Tidlig på 60 tallet ble det solgt gode rifler og pistoler til 30-40 dollar over disk på K:MART.
Jeg vil tro at flertallet av kjøperne er døde nå, men rifler og pistoler dukker stadig opp
på garasjesalg holdt av enker. Gode våpen varer gjerne 100 år eller mer.

Så hvis det dukker opp en dame i ditt liv som virker litt svakt frynsete i kantene
så kan det tenkes at din mistanke er begrunnet.

Det er uansett ett problem som angår oss alle.
Jeg tenker egentlig bare det at hvis vi får USA-tilstander i norge så kommer det til å bli mye flere våpendesperadoer som plutselig en dag finner ut at de skal drepe et dusin mennesker. Det er rett og slett helt forjævlig å bo et sted hvor man blir kontrollert, overvåket, gjennomsøkt og arrestert uansett hvor man går.

Det er en grunn til at Norge er mye tryggere enn USA. "Sikkerhet" er overrated.