Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 8359
Trådstarter
Er det ikke slikt også at reinsdyr langt nord i Norge (de som samene passer på, er ikke den beste i geografi ) spiser rød fluesopp, for å oppnå pysokaktive effekter? At de i tilleg søker dette på vinteren. I tilleg så skal samene så ha drukket urinen til reinsdyrene, slik at de ikke ble forgiftet av fluesoppen. Det skal ha vært slik Julenissens slede oppsto

Kilder NBC-Rød fluesopp (på engelsk, fly amanita tror jeg)
Sitat av Skeid Vis innlegg

Aaaah, fantastisk det du sier til slutten der. At prøver du ikke, så har du ingenting du skulle ha sagt. Jeg tror for å være helt ærlig at det "verdigrunnlaget" opplevelsen gir bare er arrogant innbilning, og du kan vel kanskje fortelle deg hva slags verdigrunnlag du sitter igjen med som ikke uvitende jeg har fått med meg.
Vis hele sitatet...
Skeid:
Det stemmer jo det mentalmelt sier. Har du ikke prøvd dmt eller andre psykedeliske stoffer vet du jo ikke helt hva det er snakk om. Mye av skepsisen mot psykedeliske ser jeg alltid handler om moral og at "dette er unaturlig,eller galt for mennesket."

Hvordan kan du mene noe om at verdigrunnlaget opplevelsen gir bare er arrogant innbildning når du ikke har prøvd det?
Sitat av Skeid Vis innlegg
Ja, pharma professoren på skolen min sa det om LCD faktisk, men aldri hørt at hun nevnte DMT. Siden jeg er interesert hadde det vært fint å få lest noe av den fagliteraturen om mulig.
Vis hele sitatet...
Ja, det skader jo ikke å faktisk ha lest litt om det man forsøker å debattere om.

Sitat av Skeid Vis innlegg
Hvordan har dyr og mennesker inntatt et spekter av forskjellige kjemikaler? Litt usikker på hva du tenker på, men om det er forrurensing og slik, så blir vel heller ikke det naturlig for kroppen? Dette er ikke så viktig å diskutere uansett, men er nygjerrig på hva du mener.
Vis hele sitatet...
Alt omkring oss er kjemikalier. Maten vi spiser, væsken vi drikker, gassene vi puster i osv. Alt dette bidrar over lang tid til å endre organismen, både fysiologisk og psykologisk. Det er ingenting unaturlig med dette.

Enkelte av disse kjemikaliene har en høyere grad av bioaktivitet enn andre, deriblant de som er psykoaktive. Både mennesker og dyr har over tusenvis av år lært seg å finne frem til akkurat disse stoffene, og gjøre nytte av dem. På samme måte har vi lært oss hvilke vekster som lindrer hvilke lidelser og kurerer hvilke sykdommer, hvilke planter som inneholder mye næringsstoffer, hvilke som er giftige, osv.

Dette feltet kalles etnobotanikk, og beskriver relasjonen mellom planter og mennesker. En høyst naturlig og særdeles viktig del av vår evolusjonshistorie. Jeg vet ikke hva som er naturlig for deg, men jeg får inntrykk av at du tror det mest naturlige er å ikke putte i seg noe som har en høy grad av bioaktivitet, et perspektiv som i historisk sammenheng får deg til å fremstå som rimelig sær sammenlignet med resten av arten vår.

Sitat av Skeid Vis innlegg
Aaaah, fantastisk det du sier til slutten der. At prøver du ikke, så har du ingenting du skulle ha sagt. Jeg tror for å være helt ærlig at det "verdigrunnlaget" opplevelsen gir bare er arrogant innbilning, og du kan vel kanskje fortelle deg hva slags verdigrunnlag du sitter igjen med som ikke uvitende jeg har fått med meg.
Vis hele sitatet...
Hva du tror er vel strengt tatt lite interessant når vi diskuterer personlige opplevelser som du selv har null erfaring med. Du kan lese så mye du vil om temaet, men du vil på ingen måte kunne forstå hva en slik opplevelse innebærer uten å faktisk ha erfart det. Jeg vet selv hvor latterlig feil disse forestillingene er, for jeg som alle andre har jo hatt dem selv.

Det er ingenting arrogant med dette, det er bare fakta. Det blir det samme som at jeg skal begynne å synse om hvilken verdi det har å reise et sted jeg aldri har vært, eller å lese en bok jeg ikke har lest. Jeg ville ikke hatt noe grunnlag for å uttale meg, og derfor er jeg ihvertfall ydmyk nok til ikke å fulstendig avfeie hele verdigrunnlaget basert på absolutt ingenting.
Sist endret av mentalmelt; 6. juni 2009 kl. 14:31. Grunn: skrivefeil
Skeid!

Nå har mentalmelt og dodecha kommet med to veldig gode poster som tar grundig og saklig for seg argumenteringen din med vitenskapelige kilder i ryggen. Jeg håper inderlig du tar deg tid til å lese hva de har skrevet så du forhåpentligvis lærer og innser noe. Så får jeg ta meg tid til å unnskylde for at jeg var litt krass i innlegget mitt tidligere i tråden, men faktum er faktisk at du er uviten på dette området. Jeg benytter meg ikke av dette som noen argumentering heller, men du henvendte deg til oss ved å spørre "Har du noe peiling?", noe jeg tok som et krasst og arrogant spørsmål fra din side. Men nok om det =)
Sist endret av Sky; 6. juni 2009 kl. 14:51.
Jeg prøvde "tyngre" stoffer første gang som 22 åring, og er veldig glad jeg ikke prøvde tidligere. Da jeg har sett hvordan det har gått med folk jeg kjente som var på min alder når jeg var 15/16. De prøvde tidlig og mange av de er på kjøret. Man har ikke så god "forståelse" og respekt når man er så ung... vent noen år du!

Jeg selv har en god jobb, og kommer fra en flott familie og har det veldig bra i motsetning til veldig mange andre. Det tror jeg er veldig viktig hvis man skal eksprimentere med narkotika. Og at man også har veldig stor respekt for stoff, da det er noe som kan snu opp ned på livet ditt hvis man ikke er forsiktig. Vit hva du dytter i deg, vær klar over konsekvensene og stopp når hodet ditt sier stopp.
Sitat av Duddy Vis innlegg
Til og med jeg skjønner at å sniffe bensin er veldig "mind fuck", og veldig dumt, med mindre man har det som personlig formål å ødelegge hodet sitt. Har en venn som nettop inhalerte dospray, rimelig dumt tenker jeg, som mener inhallanter, og fattigmanns dop, rett og slett ikke er verdt det.
Var en gang jeg hadde "stoner" kveld hvor jeg satt inne å røyka pipe. I og med at jeg liker å sitte å fikle med ting, og at jeg liker å brenne ting veldig godt, så ble det med at jeg satte å lekte med ligther. Ble med at når jeg skulle brenne en flaske, (som senere ble til en bong) litt nøye, at jeg ved et feiltak klarte å puste inn en god del lighter gass (sånt skjer når en er stein, dere vet hva jeg snakker om, i hvertfall dere som har røyka sin del Cannabis). Begynte å se rødt og grønt, og trodde Albert Einstein løpte etter meg og prøvde å stikke meg ned med en spiss kjøttkniv.

Det er det jeg mener om det.

En venn kom til meg forresten i dag og spurte om jeg ville prøve muskatt, har slev tenkt på dette, men droppa idèen. Hva synes dere? er det noen skader ved dette?
Vis hele sitatet...

Når du sniffer en ''god'' del lighter gass så enten dør du pga hjerneskader, eller så får du en rus som ikke varer særlig lenge hvis du begynte å se psykadeliske ting så er det mer pga thcen du røyka ikke lighter gassen.
Av å sniffe løsemidler kan du faktisk få halliser

Halliser av løsemidler, med mer.
Sist endret av Saint123; 9. juni 2009 kl. 01:07. Grunn: Hallis
▼ ... over en uke senere ... ▼
Joda men du får mer halliser av thc faen heller, lighter gass vil aldri gi en lang effekt.
Trådstarter
Var nettopp på klassetur, og ja, jeg tok med 5g pollen hasj Var veldig kos, i tillegg til at læreren, og de andre voksne ikke merka en dritt. Veldig deilig å ligge på taket på byssa på svanen, med en hasjpipe i den ene hånda, og en pils i den andre, spesielt ved solnedgang Men det er det, venter til jeg er ferdig med grunnutdannelsen.
Mitt tips; vent til du blir noen år eldre.

Om du begynner med cannabis når du er 15 år, vil der raskt videreutvikle seg til andre stoffer.
Si at du heller begynner når du er 18-19 år, vil du være mer voksen å klare å beherske ditt kropp og sinn mer. (ikke dermed sagt at du ikke kommer til å begynne med andre ting)
Men du klarer å tenke litt mer over konsekvenser.
Som det ble sagt tidligere i tråden kommer de andre rusmidlene til å være her når du blir gamlere også.

Begynte selv med cannabis da jeg var 15 år, og kan si med erfaring at;

- Du vokser saktere
- Du forblir ganske "barnslig"
Pluss du har en del skole igjen, om du begynner å røyke vil du bli mye latere, frekkere i kjeften o.l

Så hadde jeg fått valgt om igjen ville jeg også ha ventet.
Sitat av Mescaliine Vis innlegg
Begynte selv med cannabis da jeg var 15 år, og kan si med erfaring at;

- Du vokser saktere
- Du forblir ganske "barnslig"
Pluss du har en del skole igjen, om du begynner å røyke vil du bli mye latere, frekkere i kjeften o.l
Vis hele sitatet...
Wow, det var litt av noen konklusjoner å trekke etter ditt eget, private, ukontollerte enmannsstudium!

Hvordan vet du at du vokste saktere, forble barnsli og ble ufin i snakketøyet? Dro du tilbake i tid og gjenomlevde ungdomstiden på nytt, uten cannabis, og vokste raskere, ble mindre "barnslig" og frekk?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hold deg unna rusmidler! Du er alt for ung! Uansett om det er tobakk, alkohol, hasj eller kokain. Kanskje jeg høres kjedelig ut, men det passer ikke inn i ungdomslivet og det har jeg erfart selv.
Sist endret av Mexxy; 18. juni 2009 kl. 18:28.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hold deg unna rusmidler! Du er alt for ung! Uansett om det er tobakk, alkohol, hasj eller kokain. Kanskje jeg høres kjedelig ut, men det passer ikke inn i ungdomslivet og det har jeg erfart selv.
Vis hele sitatet...
Tenk deg nå litt om da mann. Hvordan skal dette forhindre noen og ruse seg? Det der virker like dårlig som lov systemet vårt klarer og holde mennesker unna alternativ rus.
Sitat av felix_poker Vis innlegg

Hvordan vet du at du vokste saktere, forble barnsli og ble ufin i snakketøyet? Dro du tilbake i tid og gjenomlevde ungdomstiden på nytt, uten cannabis, og vokste raskere, ble mindre "barnslig" og frekk?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at av dop blir du mer og mer kynisk, hjernen vokser senere osv
Sitat av Mescaliine Vis innlegg
Poenget mitt var at av dop blir du mer og mer kynisk, hjernen vokser senere osv
Vis hele sitatet...
Ja, alle rusmidler omgjør deg gradvis til en kald og kynisk neandertaler.
Virkelig dyptgående og gjennomtenkte argumenter du har her.
Sitat av Mescaliine Vis innlegg
Poenget mitt var at av dop blir du mer og mer kynisk, hjernen vokser senere osv
Vis hele sitatet...
Selv om mentalmelt allerede har kommentert dette, må jeg få lov til å avfeie disse tåpelige og ubegrunnede påstandene selv også. Dop gjør at du blir mer og mer kynisk? Ja, kanksje om du er avhengig av et opiat eller liknende, lever i ett konstant jag etter penger til neste dose. Da kan man etterhvert bli ganske kald og kynisk, men å trekke en parallell fra livet som gatejunkie, til å ta seg en joint i ny og ne, eller spise sopp eller prøve kokain en gang på en crazy ferietur, det er et realt sjumilssteg!

At hjernen skulle vokse saktere om man bruker en tilfeldig form for psykoaktivt stoff, har du vel heller ikke noe godt grunnlag for å påstå?
Problemet med hasj hos unge, er at de ser på det på en helt annen måte enn de ville om 5 år. Når man ser feil på et stoff, blir det også feil virkning i hodet ditt. Er man eldre har man bedre kontroll, mye mere informasjon om stoffet og man har også tenkt i gjennom dette bedre.

Jeg begynte med hasj som ung, men jeg har faktisk ikke opplevd noe annet enn å bli mer reflektert, roligere og bevisst.

Det er nok ikke hasjen det står på, men brukeren..
Er nok enig med majoriteten her. Man burde ikke eksperimentere med rusmidler før man er ferdig utviklet. Jeg tror sjangsen for rusmissbruk øker betydelig om man starter i ung alder.

Du sier også at du er snart 16 år, så jeg regner med du går på skole. Cannabis og skole er ikke en god kombinasjon.
Sitat av Mescaliine Vis innlegg
Mitt tips; vent til du blir noen år eldre.

Om du begynner med cannabis når du er 15 år, vil der raskt videreutvikle seg til andre stoffer.
Si at du heller begynner når du er 18-19 år, vil du være mer voksen å klare å beherske ditt kropp og sinn mer. (ikke dermed sagt at du ikke kommer til å begynne med andre ting)
Men du klarer å tenke litt mer over konsekvenser.
Som det ble sagt tidligere i tråden kommer de andre rusmidlene til å være her når du blir gamlere også.

Begynte selv med cannabis da jeg var 15 år, og kan si med erfaring at;

- Du vokser saktere
- Du forblir ganske "barnslig"
Pluss du har en del skole igjen, om du begynner å røyke vil du bli mye latere, frekkere i kjeften o.l

Så hadde jeg fått valgt om igjen ville jeg også ha ventet.
Vis hele sitatet...
Jeg bestemte meg for å røyke en gang per 2-4 måned fra jeg var 16. Det har jeg holdt godt også, helt til nå som jeg røyker stortsett hver helg. FAktum e at jeg mener du får større forståelse over ting samtidig som du ikke bryr deg om ting som andre i samfunnet gjør, hvertfall ikke i like stor grad lenger.

Å vente til du er ferdig med siste eksamen på skolen er en veldig god ide siden livsforholdene dine blir stabile og du kan gjøre det ordentlig på en måte hvis du skjønner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Selv om mentalmelt allerede har kommentert dette, må jeg få lov til å avfeie disse tåpelige og ubegrunnede påstandene selv også. Dop gjør at du blir mer og mer kynisk? Ja, kanksje om du er avhengig av et opiat eller liknende
Vis hele sitatet...
Trenger absolutt ikke være avhengig av opiater!
Om du generelt driver med dop, Vil du i lengden kanskje bli oppfattet som kynisk.
Dette er ikke tåpelige påstander, men jeg sier dette etter min oppfatning.
Har sett og kjenner mange av dette eksemplet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mescaliine Vis innlegg
Trenger absolutt ikke være avhengig av opiater!
Om du generelt driver med dop, Vil du i lengden kanskje bli oppfattet som kynisk.
Dette er ikke tåpelige påstander, men jeg sier dette etter min oppfatning.
Har sett og kjenner mange av dette eksemplet.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare en indikator på hvilket miljø du befinner deg i:
Klart, mange rusmissbrukere kan bli desperate etter neste dose, folk kan bli ekle i fylla etc.
Kretsene mine består av endel folk som nyter cannabis, ingen av de er kyniske enda, jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra jobb om at jeg er kynisk (og jeg må sammarbeide med mange forskjellige personer ganske ofte).

Så mitt tips til deg er å droppe den slags venner, finn noen som sprer glede
Har ikke orket og lese hele tråden, men begynte å røyke bønne femten år gammel, hver dag. Hadde diagnosen depresjon fra før av, og bønna hjalp meg og tenke mer positivt, samt få et mye bedre familie forhold ettersom jeg ikke gadd/orklet å bli irritert over små ting, og heller se det som litt mer morsomt at foreldre blei de som begynnte og hakke på små ting som de mente var barnslig, men som de selv gjorde og ikke helt var klar over. Blei mer anti sosial da ettersom jeg satt mye inne og bare chilla på pc'en. Tankegangen blei mye forandret, så ting fra mange andre perspektiver, the usual jeg tror alle ivrige røykere opplever etter en del røyking. Etter min mening tror jeg det var både positivt og negativt. Orker ikke å gå nærmere inn på det, men det var litt ossen man blir etter å røyke mye fra femten års alderen.