Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 8845
Nå har det seg slik at for ca 2 år siden opprettet jeg en nettby profil for å holde kontakten med en kjæreste jeg hadde.
Etterhvert tok dette forholdet slutt og jeg ga en kamerat brukernavn og passord da han ville sjekke på sin kjæreste også men anonymt.
Isteden har han blandet seg i diskusjoner om hunder og div annet vektergreier.
Jeg har derfor blitt kalt inn på teppet på bakgrunn av noe han har skrevet og jeg aner ikke hva men må være ganske alvorlig når sjefen ringer meg og ber meg møte på hans kontor mandag morgen 08:00.
Er vist skrevet masse kallenavn vi bruker i jobben og div annet og diskusjonen har gått ganske opphetet for seg.
Er det virkelig mulig og gi meg skylda for noe jeg ikke vet hva er og ber meg møte på teppe for noe jeg er komplett uforbredt på? Jeg får ikke vite hva som er blitt skrevet eller noe før jeg kommer inn på mandag.
Kan jeg virkelig få sparken for noe jeg verken har skrevet eller sagt?
Forklar situasjonen, så løser det seg nok.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Nei, du forklarer det jo bare som det er. Sier at du har gitt vekk kontoen din til noen andre og at du derfor ikke har kontroll på noe av det som er skrevet.
Jeg jobber jo som vekter og kameraten min hører jo en del løs og fast fra jobben.
Han har dog klart og gjøre en kunde av jobben min rimelig forbanna med noe som er sagt og gjort på nettby.
Ringte jo sjefen og spørte om han ville jeg skulle sperre kontoen men det var vist revne likegyldig for han så man kan trygt si han er rimelig sur.
Har ringt kameraten min han er borte til mandag på helgeferie så får nok ikke noe ut av han før jeg har vært inne og sett.
Har jeg ikke noe rett til å få vite hva som er blitt sagt før jeg blir kalt inn?
Ble ikke Nettby opprettet i fjor en gang? Mulig jeg tar helt feil nå.

Men som de andre sier her, forklar hva som har skjedd.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Vel, om jeg forstår rett her, så har du fortalt "vennen" din konfidensiell informasjon om jobben din. Og om det er tilfelle så fortjener du vel all den kjeft / straff du kan få? Er det noe jeg har misforstått her?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av mp34567
Jeg jobber jo som vekter og kameraten min hører jo en del løs og fast fra jobben.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du har skrevet under på en taushetserklæring og "kundebeskyttelses" erklæring og slikt, så når du da har fortalt kompisen din om ting som har skjedd på jobben så er du egentlig rimelig fucked.
Be om å få ha tillitsvalgt tilstede, det regner jeg med du har krav på, uten at jeg har sjekket lovverket.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Ip-adressen som er brukt til og skrive innleggene tilhører kompissen din.

Derfor, du er uskyldig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av comi
Ip-adressen som er brukt til og skrive innleggene tilhører kompissen din.

Derfor, du er uskyldig.
Vis hele sitatet...
Dersom du bryter taushetsavtalen du har på jobben er du _IKKE_ mye uskyldig.
Det er ikke taushets erklæringen som er blitt brutt. Det som er blitt snakket om er hvordan tjeneste bikkjer bør være. Utifra det har min kompis gitt helt feilaktig informasjon og skremt vettet av de fleste som når tror at jeg er en vekter med en draps bikkje og div annet. Ingen konfidensiell informasjon er blitt gitt ut som feks at det er vakt med hund på operaen står det tilogmed på skiltene. Så kan ikke helt si at den delen er konfidensiell.
Sitat av mp34567
Det er ikke taushets erklæringen som er blitt brutt. Det som er blitt snakket om er hvordan tjeneste bikkjer bør være. Utifra det har min kompis gitt helt feilaktig informasjon og skremt vettet av de fleste som når tror at jeg er en vekter med en draps bikkje og div annet. Ingen konfidensiell informasjon er blitt gitt ut som feks at det er vakt med hund på operaen står det tilogmed på skiltene. Så kan ikke helt si at den delen er konfidensiell.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror sjefen din at du har skrevet det?

Kan du si hvor på nettby det ligger så jeg kan vurdere det.
Sist endret av Kaunda; 31. august 2007 kl. 16:55.
Sitat av Kaunda
Hvorfor tror sjefen din at du har skrevet det?
Vis hele sitatet...
Fordi kontoen det er skrevet fra, er registrert på ham.
Spørsmålet her er vel ikke hva som kommer til å skje videre, men heller hva slags drittsekk kompisen din er.
Men uansett, om ingen konfidensiell info er gitt ut så er det jo bare å legge seg flat for sjefen din, forklare det som har skjedd og håpe han forstår.
Dette ligger under en diskusjon som på nettby angående det og ha skummel hund. Jeg har dog slettet hele kontoen min så vet ikke om innleggene fortsatt vil vises.
Det er bare generelt noen som kom med noen fine kommentarer om at hund kan settes ut med pepperspray og kompisen min har da blitt rimelig opphetet i diskusjonen og det har gått litt i at vi ikke har rutiner og gå på folk med pepperspray men heller holde oss på avstand og kalle opp hovedkontoret som kalles 01 og med dette mener han kameraten min har fått tak i konfidensiell informasjon. 01 er et dekknavn som brukes av mange så aner ikke helt hvordan det kan være konfidensielt og at vi trekkes oss tilbake om folk prøver og spraye oss med pepperspray eller bikkjene så er det jo rimelig kjent at vektere ikke bærer det helt store våpen arsenalet og ikke skal risikere livet i tjenesten osv. Er egentlig kun generell info som ligger ute. Iogmed at jeg ikke har vært på kontoen annet en å sperre den har jeg ikke fått tak i så mye info om saken men mandag kl 08:00 skal jeg vist inn på teppet.
Har takket nei til tillitsmann og tenker heller som så at om han vil se meg opp skal han få lov men da vil jeg kjøpslå for å få en sluttattest hvor det står at jeg sluttet etter eget ønske, ellerså kan vi krangle om det er gyldig oppsigelse eller ikke og alt det der. Forhåpentligvis får jeg vel bare en skriftelig advarsel.
er 02,03,04 osv også koder for forskjellige ting, plasser?
Sjefen din har ikke mye rett til å gi deg en skriftlig advarsel engang, spør du meg.
Ta for pokker med deg tillitsvalgt til møtet! To hoder tenker ALLTID bedre enn ett.

Og i fremtiden bør du holde "kameratene dine" unna nettprofilene dine
02, 03, 04 er ikke koder som brukes. Koder som brukes er s også et nummer. Det brukes dog aldri lenger da radioen forsvant da de flytta basen til bergen. 01 er bare alminnelig kjent som dit man ringer med alle sine problemer og spørsmål.
Jeg har ikke fått tilbud om å ha med meg tillitsvalgt til møte.
Joda har sletta hele nettby profilen min og kommer nok aldri til å bruke et nettsamfunn igjen. Har prøvd og forklare for sjefen min før men han er så veldig regelrytter. Ting er sånn og sånn og du har gjort det og det og hva du sier betyr egentlig ikke noe jeg gjør det jeg vil allikevel.
hmm... har dere i det hele tatt en tillitsvalgt? :S

Edit: Selvfølgelig har du ikke fått tilbud om dette. Det er fordi sjefen din sannsynligvis er en liten luring som overhodet ikke har lyst til å bli fortalt at det han driver med ikke har noe med jobben å gjøre
Sist endret av Melkekartong; 1. september 2007 kl. 07:26.
Hvis sjefen din er en regelrytter, burde han vite at du har krav på å ha med tillitsvalgt til slike møter.
Og av tidligere erfaring selv, hadde jeg ikke vurdert en gang å ikke ha med tillitsvalgt.
Er du forresten organisert ? Hvis ikke - bli det. Du står _så_ mye sterkere i tvister da.
Sist endret av Sjanten; 1. september 2007 kl. 11:16.
Jeg kan ikke tenke meg at du kan få sparken for dette. Med mindre du har gjort noe galt som for eksampel å bryte taushetsplikt, eller gått ut med rutiner etc. fra jobben har du lite å frykte.
Med mindre sjefen din er en totalt useriøs leder er han sikkert bare ute etter å få klarhet i situasjonen.
Er du ansatt på heltid eller har du en vikatkontrakt som fornyes hver mnd?
Grunnen til at jeg spør er at det er mye lettere å kvitte seg med sistnevnte ved bare å ikke fornye kontrakten.
Det jeg har er 30% fast stilling men jobber gjerne 120% i perioder.
Er ikke organisert og ja jeg vet vi har en tillitsmann men aner ikke hvem det er. Går bare og gruer meg til møte mandag morgen. Vil han gi meg sparken så skal han i allefall få møte en litt tøff forhandling før jeg gir meg. Og blir det skriking som vanlig kommer jeg til å reise meg opp og gå og si at han kan si ifra når han er ferdig med å skrike da jeg kom for å snakke.
Nå er det heldigvis arbeidstakers marked der ute og vil han gi meg sparken mister han en vekter som er opplært på mange objekter. Spørs om han er villig til det. Men skal nå alltids klare og få en jobb et annet sted om så blir tilfelle.
Sitat av mp34567
Det jeg har er 30% fast stilling men jobber gjerne 120% i perioder.
Er ikke organisert og ja jeg vet vi har en tillitsmann men aner ikke hvem det er. Går bare og gruer meg til møte mandag morgen. Vil han gi meg sparken så skal han i allefall få møte en litt tøff forhandling før jeg gir meg. Og blir det skriking som vanlig kommer jeg til å reise meg opp og gå og si at han kan si ifra når han er ferdig med å skrike da jeg kom for å snakke.
Nå er det heldigvis arbeidstakers marked der ute og vil han gi meg sparken mister han en vekter som er opplært på mange objekter. Spørs om han er villig til det. Men skal nå alltids klare og få en jobb et annet sted om så blir tilfelle.
Vis hele sitatet...
Sur for oppriktige diskusjoner om hunder og pepperspray, "revnende likegyldig", møte kl. 0800 mandag morgen, "skriking som vanlig", unnlater å opplyse om rett til å ha med tillitsvalgt.

Høres ut som en leder med seriøse adferdsproblemer.

Bra han ikke kom inn på politihøgskolen!
Ledern min er litt små skummel ja. Han har en tendens til å misforstå ting og lite villig til å høre etter på den ansatte.
At jeg har brutt så mye taushetsplikt kan jeg ikke skjønne, åssen hunder reagerer på pepperspray er strengt tatt ikke taushetsbelagt (trodde jeg)
Kan jo nevne at jeg er blitt trukket ut av jobb da jeg valgte og ikke stille meg i veien for en truck som kjørte opp og ned i tv 2 huset men isteden gikk over til siden hvor jeg ikke hadde fullstendig oversikt. Dette ble oppfattet som en lat holdning og at jeg satte sikkerheten på tv 2 i fare. Da var det rett hjem fra jobb og opp til sjefen og stå skolerett for dette også. Prøvde og forklare at vs det og bli overkjørt av en truck og det og miste oversikten så var ikke valget så vanskelig.
For og si det sånn er ikke mitt første møte med han. Egentlig litt urettferdig når jeg ikke har skrevet i debatten engang men kompisen min har skrevet en del.
Jeg har dog slettet brukern nå for å slippe flere konfrontasjoner der inne så får vi se hva utfallet blir på mandag.
Får jeg sparken så får jeg bare levere inn uniformen og kreve mine tilgodehavner og feriepenger utbetalt mens jeg ser meg om etter en annen jobb
*kremte kramte*
Litt sånn annet...
Er det ikke noe med at på de fleste nettsteder så er det _mot reglemanget_ å dele, selge eller gi bort kontoer?
O_o
Har ikke solgt den eller gitt den bort bare lånt den bort og for alt jeg bryr meg nå må de gjerne banne den også selv om jeg har slettet den
Sitat av mp34567
Har ikke solgt den eller gitt den bort bare lånt den bort og for alt jeg bryr meg nå må de gjerne banne den også selv om jeg har slettet den
Vis hele sitatet...
Låååne = deeele!
nei delte ikke. Jeg har ikke brukt den siden han fikk brukernavn og passord for å sjekke hva kjæresten hans drev med der inne. Og låne og dele er to forskjellige ting
Sitat av mp34567
nei delte ikke. Jeg har ikke brukt den siden han fikk brukernavn og passord for å sjekke hva kjæresten hans drev med der inne. Og låne og dele er to forskjellige ting
Vis hele sitatet...
Så har vi den "aldri gi bort passordet ditt, aldri la noen andre få logge på din konto"
Errhm...

Kontoen var på en eller annen måte registrert i ditt navn/e-mail adresse.
Den hadde en tilknyttning til _deg_!
Og _du_ har laget den!
Derfor vil _jeg_ si at _du_ er ansvarlig på alt aktivitet som skjer på den kontoen.

Kompisen din kunne vel ha laget en "falsk" konto for å spionere på kjæresten sin?
(BTW, så er det høyst umoralskt å spionere på _kjæresten_ sin.)
Den hadde en tilknytting til meg ja men det var ikke dette jeg regnet med han skulle bruke den til! Dessuten så er det ikke JEG som har skrevet det. Jeg kan tilstå å ha lånt bort identiten min men uvitende om hva den skulle brukes til! Strengt tatt så mener jeg det er urettferdig og holde MEG ansvarlig for noe JEG ikke har skrivd!
Må nok si meg enig med GothQueen her.
Selv om ikke det var du som gjorde noe gale så sett blei det gjort i ditt navn og dermed ditt ansvar.
Rettferdigt eller ikke slikt er det nå engang verden vi lever i fungerer.

Hmm kanskje du fårstår NÅ hvorfor man ikke ikke skal gi ut passord og bruker navn til folk nettopp pga slike ting som dette.
Du kan trøste deg med at du ikke er den første og blir sikkert (dessvere) ikke den siste som driter på draget pga noe som dette
Du har gjort brudd på taushetsplikten din, og det sier du deg enig i, ved og opplyse om noe som er internt i bedriften. Om det være seg pepperspray eller andre rutiner ved bruk av hunder er det fortsatt brdd ved taushetsplikt, og selvom dette er en altfor normal plik å bryte bør den fortsatt slås nedpå i de fleste bedrifer når den blir oppdaget.

Selvfølgelig kan jeg ikke se at du har gjort noe feil ved at din kompis har skrevet dette, men nu var dog din konto, ditt navn, og din arbeiderplass som gjorde at du ble kalt inn på teppe, og jeg kan ikke anbefale deg annet enn å være ydmyk, fortelle sjefen hvordan dette hendte, og at det er lett å fortelle til en kompis om noen små rutiner,
Er sjefen din opplyst om ting i omverdenen så vil han skjønne at dette ikke er unormalt, og kun gi deg en advarsel.

Vil uansett ønske deg lykke til!
Nå viser det seg at det var ikke denne diskusjonen som var tema i det hele tatt men at jeg faktisk har skrivd ned mine arbeidstider på nettby.
Dette mener de er brudd på alminnelig lojalitetsplikt. Når jeg prøvde og forklare fikk jeg bare beskjed om at han ikke likte holdningen min og ble overkjørt totalt.
Jeg prøvde og legge meg flat og tilby og ta imot skriftelig advarsel også lignende men det ble blankt avvist. Hovedstillitsvalgt fikk jeg ikke tilbud om å ha til stede engang. Var kun avdelingsleder og Personal direktøren.
Eneste alternativet de godtok var at jeg sa opp dagen og da skulle jeg få sluttattest som sier at jeg slutter etter eget ønske.
Ellers ble det videre møter på onsdagen hvor mitt ansettelses forhold skulle være tema og da ville jeg bli sparket og fått det på attesten.
Ikke så vanskelig og tenke seg hva jeg valgte..... Da var man arbeidsledig.... Hva er neste skritt? Gå til sosial kontoret og kreve stønad der?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ok, å skrive arbeidstider brot på lojalitetsplikta? Seriøst?

Det høyrest totalt idiotisk ut! Er du med i ei fagforening? Nei? Viss du ikkje er det, meld deg inn og ta kontakt med juristane der, for dette høyrest ut som usakleg oppseielsesgrunn, og det kan medføre erstatning til deg. Så ta kontakt med jurist!
Det er fordi folk ikke skal vite hvor vi er fordi vi kan være leid inn for å pågripe folk og da er det dumt at de vet hvor vi er og når vi er der. Operaen har for øvrig døgn kontinuerlig vakthold så jeg ser ikke forskjellen de gjør om de vet når jeg var der når det alltid er noen der uansett.

Papiret jeg fikk og måtte skrive under på sier blandt annet.

Partene er enig om at innehold i denne avtalen kun skal meddeles de som har et konkret behov for tilgang for eksempel lønningsavdelingen i hafslund sikkerhet.

Partene er enig om å ikke uttale seg på negativ måte om hverandre.

Med inngåelde og oppfyllelse av denne avtale er ethvert mellomværende mellom partene i annledning arbeidsforholdet oppe og avgjort og partene kan ikke gjøre ytterligere krav mot hverandre i denne annledningen.

Partene er enig om å avslutte arbeidsforholdet med virkning fra dags dato. (er det virkelig lov? arbeidskontrakten min sier 2 ukers gjennsidig oppsigelse?)
Sikkerhetsklarert
Man kan bli sagt opp med umiddelbar virkning når det gjelder "spessielle omstendigheter" mener jeg det står i AML.

Dette er nok som Vidarlo sier, på kanten til oppsigelse på usakelig grunnlag.
Og at de forsøker å få deg til å tie stille ved å bake inn i oppsigelsesbrevet at du ikke kan ta dette opp igjen seinere er også bare tull. Gå til LO, de har mulighet til å hjelpe deg selv om du ikke er medlem.
Sitat av mp34567
Det er fordi folk ikke skal vite hvor vi er fordi vi kan være leid inn for å pågripe folk og da er det dumt at de vet hvor vi er og når vi er der. Operaen har for øvrig døgn kontinuerlig vakthold så jeg ser ikke forskjellen de gjør om de vet når jeg var der når det alltid er noen der uansett.

Papiret jeg fikk og måtte skrive under på sier blandt annet.

Partene er enig om at innehold i denne avtalen kun skal meddeles de som har et konkret behov for tilgang for eksempel lønningsavdelingen i hafslund sikkerhet.

Partene er enig om å ikke uttale seg på negativ måte om hverandre.

Med inngåelde og oppfyllelse av denne avtale er ethvert mellomværende mellom partene i annledning arbeidsforholdet oppe og avgjort og partene kan ikke gjøre ytterligere krav mot hverandre i denne annledningen.

Partene er enig om å avslutte arbeidsforholdet med virkning fra dags dato. (er det virkelig lov? arbeidskontrakten min sier 2 ukers gjennsidig oppsigelse?)
Vis hele sitatet...
Det er avtalefrihet, og det vil si at du står fritt til å inngå bindende avtaler som går på tvers av tidligere inngåtte avtaler.

De mener å ha grunn til å avskjedige deg med øyeblikkelig virkning. For å slippe å risikere at du setter deg mot avskjedigelsen ved å påstå at den er usakelig, og så måtte betale lønn for deg i 6-12 mnd. fremover under rettsaken, presenterte de denne avtalen for deg.

Dersom du hadde tapt i retten kunne du risikert 200-300 000 kr i saksomkostninger.
Det er sagt før, men jeg veit ikke om det kan gjentas for ofte: Du MÅ ta kontakt med ei fagforening for å forklare saken din. Dette høres superfishy ut, og fagforeninga di, eller LO sentralt, kan hjelpe deg videre.
Er nettopp det jeg er redd for. Meg mot et helt konsern. Oddsene er ikke i min favør. Og måtte betale arbeidsgiver en årslønn og litt til i saksomkostninger i tillegg har jeg ikke råd til. Får nok heller bare akkseptere at det ihvertfall står på sluttattesten jeg får at jeg sa opp etter eget ønske......
Sitat av mp34567
Er nettopp det jeg er redd for. Meg mot et helt konsern. Oddsene er ikke i min favør. Og måtte betale arbeidsgiver en årslønn og litt til i saksomkostninger i tillegg har jeg ikke råd til. Får nok heller bare akkseptere at det ihvertfall står på sluttattesten jeg får at jeg sa opp etter eget ønske......
Vis hele sitatet...
Du kan bare glemme å ta kontakt med fagforeninger om du ikke er medlem. Selv de som er medlemmer vil slite for å få støtte i en sak som denne.

Om du vil sjekke ut saken din juridisk kan du ta kontakt med adv. Jens-Ove Hagen i Føyen, Oslo. Men jeg tror ikke det er verdt innsatsen slik saken din står nå. Det er også bare en 30% stilling du har som ytterligere gjør at dette må tas på din egen personlige konto for læring og tabber.
Om du lar fagforeninga håndtere konflikten så vil du ikke måtte betale saksomkostninger. Fagforeninga går ikke til sak med mindre de er sikker på å vinne og om de skulle tape så tar de seg av saksomkostningene. Men om du ikke er organisert så er det beste tipset å la det gå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mp34567
Er nettopp det jeg er redd for. Meg mot et helt konsern. Oddsene er ikke i min favør. Og måtte betale arbeidsgiver en årslønn og litt til i saksomkostninger i tillegg har jeg ikke råd til. Får nok heller bare akkseptere at det ihvertfall står på sluttattesten jeg får at jeg sa opp etter eget ønske......
Vis hele sitatet...
Fagforeninger stiller opp gratis. Dei vurderer om saka er verdt å kjøre, og om den er det så tek dei juristutgifter o.l.

Ta kontakt med fagforening ASAP.

Greit nok at det er mogeleg brot på arbeidskontrakt, men det er ikkje så grovt brot at det burde føre til oppseiiing.

Bruk 10 min på å ringe LO og spør dei! Du har ingenting å tape og allt å vinne!

Sitat av Kaunda
Du kan bare glemme å ta kontakt med fagforeninger om du ikke er medlem. Selv de som er medlemmer vil slite for å få støtte i en sak som denne.

Om du vil sjekke ut saken din juridisk kan du ta kontakt med adv. Jens-Ove Hagen i Føyen, Oslo. Men jeg tror ikke det er verdt innsatsen slik saken din står nå. Det er også bare en 30% stilling du har som ytterligere gjør at dette må tas på din egen personlige konto for læring og tabber.
Vis hele sitatet...
IDIOTISK RÅD! Det koster ingenting å ta kontakt, og med respekt å melde så er fagforeninger sikkert bedre enn deg! Og brudd på arbeidskontrakt kan føre til forskjellige ting, men oppsigelse er veldig alvorlig!

Så ta kontakt med LO! Det koster ingenting.
Sitat av vidarlo
Fagforeninger stiller opp gratis. Dei vurderer om saka er verdt å kjøre, og om den er det så tek dei juristutgifter o.l.

Ta kontakt med fagforening ASAP.

Greit nok at det er mogeleg brot på arbeidskontrakt, men det er ikkje så grovt brot at det burde føre til oppseiiing.

Bruk 10 min på å ringe LO og spør dei! Du har ingenting å tape og allt å vinne!


IDIOTISK RÅD! Det koster ingenting å ta kontakt, og med respekt å melde så er fagforeninger sikkert bedre enn deg! Og brudd på arbeidskontrakt kan føre til forskjellige ting, men oppsigelse er veldig alvorlig!

Så ta kontakt med LO! Det koster ingenting.
Vis hele sitatet...
Vidarlo, du er ikke så rent lite naiv. Tror du at fagforeningene sitter å venter på å bruk kr 300 000 ++ for en som ikke er medlem!

Hva blir det neste? At du ringer til forsikringsselskapet og spør om hjelp ETTER at du har krasjet bilen?
Kaunda åssen viste du at jeg sitter på en 30% stilling? Kan ikke se og ha nevnt det.... Du bor i oslo også så nå begynner jeg seriøst og lure.... Jobber du i hafslund mon tro?
Sitat av mp34567
Det jeg har er 30% fast stilling men jobber gjerne 120% i perioder.
Vis hele sitatet...
ehhh... heheh
Sitat av mp34567
Kaunda åssen viste du at jeg sitter på en 30% stilling? Kan ikke se og ha nevnt det.... Du bor i oslo også så nå begynner jeg seriøst og lure.... Jobber du i hafslund mon tro?
Vis hele sitatet...
Det er jeg som er sjefen din...
sikkert bare meg som er trøtt. Har jobba nattskift hele helga. fra 20-08. Var derfor de først ville kalle meg inn på mandag de snikene.

Har snakket med LO nå. Ble satt over til en jurist og la fram saken.
Han mener det er usakelig oppsigelse men å kjøre opp mot hafslund for en 30% stilling mener han ikke er verdt risken. Han mener det er en 50/50 sjangse. Uansett ville ikke 6 måender med 30% lønn gi så mye uansett. Ville koste mere å kjøre saken og jeg risikerer og tape slutt attest som sier at jeg sluttet på eget intiativ.

Sitat av Kaunda
Det er jeg som er sjefen din...
Vis hele sitatet...

Bra det da. Siden du sier i noen av dine første poster at du mener at sjefen min har adferdsproblemer.......
Kan vi vennligst holde oss seriøse her, jeg blir paranoid
Sitat av mp34567
sikkert bare meg som er trøtt. Har jobba nattskift hele helga. fra 20-08. Var derfor de først ville kalle meg inn på mandag de snikene.

Har snakket med LO nå. Ble satt over til en jurist og la fram saken.
Han mener det er usakelig oppsigelse men å kjøre opp mot hafslund for en 30% stilling mener han ikke er verdt risken. Han mener det er en 50/50 sjangse. Uansett ville ikke 6 måender med 30% lønn gi så mye uansett. Ville koste mere å kjøre saken og jeg risikerer og tape slutt attest som sier at jeg sluttet på eget intiativ.




Bra det da. Siden du sier i noen av dine første poster at du mener at sjefen min har adferdsproblemer.......
Kan vi vennligst holde oss seriøse her, jeg blir paranoid
Vis hele sitatet...
Få deg litt søvn nå! Om et år ler du av det hele...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Vidarlo, du er ikke så rent lite naiv. Tror du at fagforeningene sitter å venter på å bruk kr 300 000 ++ for en som ikke er medlem!

Hva blir det neste? At du ringer til forsikringsselskapet og spør om hjelp ETTER at du har krasjet bilen?
Vis hele sitatet...
Av egoisme. For ei fagforening er det viktig å skape presedens på kva som er akseptabelt og ikkje, og om dei har tidlegare dom å vise til er det større sjans for at dei slepp å gå til rettsak i ei framtidig sak.

Dessuten er dei interessert i å gi seg sjølv eit godt rykte, gjennom å kjøre saker for å beskytte arbeidstakere.

Dersom dei lar det bli presedens på at usaklige oppseiinger blir godtatt kan og vil det slå tilbake på dei i framtida.

Ofte er det nok i slike saker å skrive eit sakleg brev til arbeidsgjevar og påpeike at ein meiner at oppseiinga er lovstridig, og at den difor er ugyldig.

Og det skader _aldri_ å ringe. Det koster ingen ting, og tar ti minutt!
Sitat av vidarlo
Av egoisme. For ei fagforening er det viktig å skape presedens på kva som er akseptabelt og ikkje, og om dei har tidlegare dom å vise til er det større sjans for at dei slepp å gå til rettsak i ei framtidig sak.

Dessuten er dei interessert i å gi seg sjølv eit godt rykte, gjennom å kjøre saker for å beskytte arbeidstakere.

Dersom dei lar det bli presedens på at usaklige oppseiinger blir godtatt kan og vil det slå tilbake på dei i framtida.

Ofte er det nok i slike saker å skrive eit sakleg brev til arbeidsgjevar og påpeike at ein meiner at oppseiinga er lovstridig, og at den difor er ugyldig.

Og det skader _aldri_ å ringe. Det koster ingen ting, og tar ti minutt!
Vis hele sitatet...

Tankene din er riktige, men det virker ikke på den måten.

Det er forlengst skapt presedens for hva som er akseptabelt og ikke ved uttallige saker siden arbeidsmiljøloven ble laget for 30 år siden. Detaljene i hver sak er likevel unike, og for arbeidsgivere av noe størrelse, som Hafslund, er saken forhåndsvurdert av personer med juridisk kompetanse. Et brev fra noen vil ikke endre noe.

Der kampen om arbeidervern står i fremtiden er på det politiske plan, med stadig press fra liberalt politisk og økonomisk hold, med empirisk dokumentasjon på at stater med dårlig oppsigelsesvern har lavere arbeidsledighet og mer fleksibel arbeidstakerstyrke og økonomi. Bare se på USA og UK sammenlignet med Tyskland og Frankrike. Den skandinaviske modellen er unntaket i verdenssammenheng.

Fagforeninger oppnår ikke godt rykte ved å kjøre saker for ikke-organiserte. De får et godt rykte ved å klare å få til et aktivt og innflytelsesrikt tillitsmannsapparat. Dette mangler tydeligvis i Hafslund, siden MP ikke engang vet hvem som er tillitsvalgt.

Riktig at det bare er å ringe, men svaret blir like dårlig som spørsmålene. En forsvarlig vurdering av saken ville krevd noen timers konkret innhenting av de to partenes ulike syn på saken, og deretter vurdering og diskusjon med flere jurister og/eller finlesing av ulike dommer fra tilsvarende saker.

Dette får ikke MP av fagorganisasjonene om hun ringer aldri så mye. Selv
fagorganiserte får ikke uten videre omfattende juridisk hjelp. Som alle organisasjoner må de velge seg ut konkrete satsingsområder. Dette er saker av prinsipiell natur viktig for mange medlemmer som fagforeningen er trygg på å vinne. En sak som er vurdert som 50/50 vinnersjangse, og dette bare på å ha hørt MPs syn, vil aldri høre til i denne kategorien.
Sist endret av Kaunda; 3. september 2007 kl. 12:26.