Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 13384
Hei. Dette jeg skal si nå er bare tanker (ikke virkelighet) basert på nysgjerrighet.
Hvis du skal utføre det "perfekte" ran mot en butikk som ligger litt avsides fra de store områdene, hvordan? 4 personer + 1 som kan kjøre bil ?

For-arbeidet vil gå ut på å overvåke butikken i 3 dager først og skrive ned hvem som jobber og grave litt generelt rundt butikken: overvåkning, sjefen,ansatte, daglige rutiner og happenings, kunder og eventuelle alarmer.

Så kjøpe inn skifte-klær(lincer,fake bart, hansker,bukse,genser som skjuler din hudfarge,finnlands-hette + skift til vanlige klær) og få tak i klokker, våpen, sveise 4 kg spanske ryttere hvis det blir noen eventuell biljakt, politi radio + 2 kofferter til å ha penger eller gevinsten i.

Våpen og amunisjon blir skaffet igjennom utendlanske kontakter(Østen) så de ikke kan spores til bake noen sted. Vi vet godt hvordan vi behandler et våpen.

Personlige bevis som kan felle oss skal legges i en boks-før ranet, mobil(batteri ut), id-kort, pass, førerkort ALT! . Alibi må også til For alle. Vi har alle vært på danskebåten: " kjøpt 5 biletter til 5 andre personer og faket id-kortene dems til å være oss" . Der har du alibiet. Etter på vil vi få bilettene dem's etter dems hyggelige tur til danmark.

Videre vil ranet utføres i nøye presisjon når det er minst kunder, unge ansatte som jobber, når dagen begynner å gå mot slutten muligens og når det er stille på politi-radioen eller når det er en annen forbrytelse et annet sted om trekker oppmerksomhet.
Ellers så kunne vi ha sprengt en bil utenfor et viktig bygg for å få de vekk eller få det til å se ut som terror.

En Fyr ute som holder utkikk etter bråk eller politi. To inne som raner og fyller kofferten. En ute som passer på at ingen løper ut bakdøra og ringer. Videre når ranet er halveis ferdig i butikken, slås alle telefoner + mobiltelefoner istykker og overvåknings-video ødelegges og brennes. Ansatte bindes med strips i bein og med armene bakryggen.

En Svart Van brukes som fluktbil med fake-skilter på, her lastes de spanske rytterne, våpen og 2 kofferter. Under flukten kjøres fluktbilen(svart van) til en av våre kontakter som er bil opphøgger. Han fjerner deler og viktige serial numbers som var registrert på den bilen, så videre fjernes rammenummere på van'en også høgges den. Der Skifter vi klær og brenner alt vi har hatt på oss under rane. Her ligger også boksen vår med personlige ting, mobil, id-kort, førerkort. HANSKER beholdes på og brennes når vi er ferdige og under jorden.

Våpen gjemmes ned et sted langt inne i skogen og vaskes senere med et sterkt-løsemiddel før alle blir tatt bit for bit ifra hverandre og kastet og sortert utover mange ulike steder.(noen detruert)

Videre må alle 5 gå under jorden til våre's kopier kommer hjem fra Danskebåt tur. Så vil vi få bilettene dems og de lagres. + de fake leggene dems blir destruert også. Videre om pengene så lager vi en fake koffert med fake papir-sedler. Den gjemmes også et lurt sted, tilfelle purken får snusen i noen.

Men den ekte kofferten med alle pengene gjemmes på et annet sted hvor det ikke kan spores eller bli funnet. Så lar vi vår lille skatt ligge på vårt sikre sted i en 6 måneder. Så politi ikke kan mistenke oss for å ha noe med det å gjøre.. Vi har alle alibi for å ha vært på danskebåten.

Hva synes dere? Noen kommentarer?
Sist endret av anto; 29. august 2007 kl. 20:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mykje bry for 5-6000 kroner ville eg sei...

Husk på at veldig få butikker har så veldig store kontantsummer. Kort tar over, og det er dessuten ingen god grunn til å ha masse cash liggande.
enig.. bilettene te danmark tar inntekten men du kan jo alltids rane en gullsmed eller noe sånt, men noe fancy greier på utstilling, skaffe deg glass skjærer, skjære hull i ruta og strekke hånda inn..
eller knus og løp
Jeg tror trådstarteren tuller. Jeg håper det...
Hvilken film har du sett?
Hadde det ikke vært lettere å stukket av på motorsykkel i to hundre og helvete uten hjelm? Tviler sterkt på at politiet hadde følget etter dere da

Ansatte bindes med strips i bein og med armene bakryggen.
Vis hele sitatet...
bruk sølvteip, fungerer mye bedre.

Skal dette bli større enn Nokas ranet i Stavanger? :P
Sist endret av kenneth199; 29. august 2007 kl. 21:05.
Genial tanke. Blir dette en realitet noen gang, så vil jeg tro du sliter rimelig bra, da politiet helt garantert har lest/kommer til å lese dette.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Ser ikke helt poenget med denne tråden. Det er jo rimelig enkelt å planlegge et ran, problemet er å helgardere seg for som KAN skje. Dessuten er som sagt dette overkill utførelse av en forbrytelse med lite utbytte.

aghona: du kan ikke skjære hull i et vindu med en glasskjærer.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Du snakker om noe politiradio opplegg?.

Face it homeboy, politiet bruker mobiltelefon nå.
som sagt er det mye som står på spill, mye penger går i forbredelse og mange som skal dele de få kronene som kommer ut av dette. Du må også ha en god del kontakter!
Det var mye gode idèer om hvordan løse visse problemer, men utbytte ville jo ikke dekt en tredjedel av det det ville kostet å skaffe alt.

-Svart van = en del
-Danske båt tur til 5= en del
-Våpen og utstyr = en god del (tviler på at russerne, hvis du hinter til de når du mener østen, vil gi fra seg èn del våpen gratis)
-Fake ID = ja litte granne

Utbytte av ranet = veldig lite.
Sitat av comi
Du snakker om noe politiradio opplegg?.

Face it homeboy, politiet bruker mobiltelefon nå.
Vis hele sitatet...
de bruker nokk politiradio ja.

Vil tro postmannen tjener mer per time en du tjener pr time du bruker på dette ranet+planleggning trådstarter
Sist endret av Evelen2; 29. august 2007 kl. 22:12.
Sitat av kenneth199
Hadde det ikke vært lettere å stukket av på motorsykkel i to hundre og helvete uten hjelm? Tviler sterkt på at politiet hadde følget etter dere da


bruk sølvteip, fungerer mye bedre.

Skal dette bli større enn Nokas ranet i Stavanger? :P
Vis hele sitatet...

du vet det finns helikopter ikke sant?
butikker har maks 20 000 i butikken etter stengetid, det maste av inntektene er bankkort
Du sitter igjen med toppen 20-30k? Fordelt på 5 stykker? Og minus alt av utstyr og kontakter, alibier osv som skal ha betalt. Jobber selv i butikk og det har gått helt over til kort. På en omsetning på 70k kan så lite som 13k være i kontanter.
Sitat av Impetus
Joda god plan, men som sagt er det ikke mye penger i kassa på en matbutikk et stykke unna byen. Men en ting er sikkert, gjennomfører du dette uten noen mistag blir du nok ikke tatt. Tror ikke politiet gidder å sette inn store ressurser på å ta noen som fikk med seg noen tusen kronet.
Vis hele sitatet...
Men de setter gjerne inn store ressurser for å ta væpnede ranere.
Sitat av xtapolapocetl
Men de setter gjerne inn store ressurser for å ta væpnede ranere.
Vis hele sitatet...
Spesielt hvis de lager en avledning som kan minne om terrorisme. Plutselig har du hele heimevernet vandrene rundt med politimyndighet.
Er jo mange butikker som har sånne pengeautomater som det ikke er mulig å få ut cash av uten spesialkort, etc. I tilllegg er det som regel tidslås på alle butikk safer (I tillegg til kodelåser på dører osv), så vil tro det finnes mer attraktive ransobjekter... Er nok mer lønnsomt å rane gamle damer på gata. (pluss at det ikke er overvåkning, og du trenger bare noen raske bein for å komme deg unna)

Tobbelulle
Alibiet deres er også ikke helt patent. Man har garantert blitt filmet på et tidspunkt på en båt. Dvs. det er ganske lett å se at det faktisk ikke var dere som var på båten.
Jo fler kontakter jo flere tystere ;p
Trådstarter
14 0
Sitat av Deezire
Du sitter igjen med toppen 20-30k? Fordelt på 5 stykker? Og minus alt av utstyr og kontakter, alibier osv som skal ha betalt. Jobber selv i butikk og det har gått helt over til kort. På en omsetning på 70k kan så lite som 13k være i kontanter.
Vis hele sitatet...
det er faktisk en del av butikker litt ut på landet som tjener masse, og legger det bort fortsatt. Kjenner en del folk som har jobbet på ulike steder, som har gitt meg masse info.

Politiet setter ikke inn kripos på dette og halve Hollywood CSI'en vi har her i norge på dette.
Politi-helikoptere? Det kan kjøre en time på den lille tanken det har. Ikke mer. Tviler på at de sender helikoptere på det lille her når pilotene sikkert har brukt halvetanken bare på sørfe rundt i norsk luftrom.
Problemet ditt er vel hvor alvorlig du skal gjøre ranet. Det er slik politiet beregner hvor mye de skal gjøre av saken. Og de fleste steder har penger lagret i en safe med tidslås.

Vil tro du får større utbytte ved å rane et par folk som skal levere penger i nattsafen ved stengetid. På knappe 10 minutter så ryker sikkert 1-3mill i nattsafen på Sørlandssenteret i Kristiansand. Får du med deg et par poser og fordufter så tror jeg du har mindre problemer og mer utbytte.
Trådstarter
14 0
Sitat av Scr0tum
Det var mye gode idèer om hvordan løse visse problemer, men utbytte ville jo ikke dekt en tredjedel av det det ville kostet å skaffe alt.

-Svart van = en del
-Danske båt tur til 5= en del
-Våpen og utstyr = en god del (tviler på at russerne, hvis du hinter til de når du mener østen, vil gi fra seg èn del våpen gratis)
-Fake ID = ja litte granne

Utbytte av ranet = veldig lite.
Vis hele sitatet...
utstyr og slikt er ikke noe problem hvis en har kontakter som skylder deg litt tjenester her og der. Og med kontakter mener jeg folk som går igjennom helvette og smerte for å ikke tyste på kameraten sin.
For min del virker det som at du vil være mer hardcore enn du kanskje er. Men for all del, gjør som du vil. Norge er ikke helt som Izzat, sønner og den gjengen.
Overkill, og med dagens CashGuard-system forværrer det hele situasjonen.
va med nattsafen ved kvadrat? _norges største kjøpesenter_
Dette er jo helt HØL I HUET!!!

Risikere 10 års fengsel for småbeløp, say no more, men lykke til
Vil tro at alibiet ikke er helt vantett. Idèen er god, men om dere er 5 stk som skal utføre ranet, så må dere ha 5 stk til for å kunne sikre "alibiet" deres. De må jo også eventuelt ha et alibi de også vel?

Jo flere kokker på kjøkkenet, jo mer søl blir det.

Edit:

Om du kjenner en bilopphugger som vil være med på dette, så er det greit. Ville heller gått for å male en bil i vannløselig maling, slik at dere slipper å bry dere om at bilen må hugges.
Sist endret av Remien; 30. august 2007 kl. 01:22.
For å knekke alibiet deres lett:

1. Signalament fra personene som utførte ranet sammenlignet med personene på danskebåten. (høyde, kroppsbygning osv.)

2. Overvåkningsfilmer vil vise at dere aldri var på båten, eller i bygninger og terminaler rundt.

3. Dere vil begynne å grine/skjelve/sprekke i avhør, hvis ikke dere klarer å kjøre psyken deres i lås, noe som de færreste klarer. Og så klart vil dere vise andre tegn til usikkerhet.

Politiet vil samle så mye informasjon som mulig, så ta et helt vanlig avhør uten at dere vet hvilken info de har på dere.
Etter dere er ferdig med forklaringene deres, så vil de bruke opplysninger/beviser en etter en, og slutt går dere tomme for fornuftige svar. Sist vil de vel også sammenslå forklaringene deres.
Sist endret av piuu; 30. august 2007 kl. 01:44.
Om det skal utføres bør det vel helst være rett før stengetid når dem skal telle safebagen. Vi hadde rundt 40-45k i kontanter i enden av dagen før vi slapp safebagen ned i nattsafen.
Nå har jeg ikke lest det som har blitt sagt tidligere i tråden, og ikke hele innlegget ditt anto, men ganske fort så jeg noen ting som blir feil å gjøre.

1. Jo fler dere er jo lettere blir dere tatt, mitt motto har alltid vært å bare være to, da vet du uansett hvem som har tysta viss det kommer tysting og avhørsforklaringer inn i bildet.
2.Våpen?, veldig dårlig idee, tenk deg om litt, det er en butikk du skal rane, du trenger ikke akkuratt å utstyre deg med panservern hehe, og blir man tatt så blir straff betydelig høyer om du har brukt våpen. Du kan evt bruke ett balltre og være enten høyrøstet eller rolig, det er forskjell fra person til person hva som skremmer folk, men jeg lover deg at det er ikke mange butikkansatte som gidder å risikere noe ved å sette seg opp mot en ransmann.

Å rane en butikk er i teorien enkelt:
1. Vær 2 personer, nr 1 står på utsida i bil og holder vakt, nr 2 er inne i butikken og utfører ranet.
2. Fort inn fort ut, det beste er vel å gjøre det rett før stengetid, da er det mest penger og minst kunder.
3.Kneble personalet før du stikker så slipper du det kjipe faktum at aøramknappen blir trykket på i samme øyeblikk som du forlater butikken.

Det er når du har gjort det jeg har beskrevet nå det blir vanskelig, enten er du heldig og slipper unna uten noen som er vitne til hendelsen, noe som sjeldent skjer.
Politiet er faktisk veldig flinke og har gode metoder for å nøste opp i sånne hendelser som det her, tru det eller ei.

Finns tusen måter å rane en butikk på, men det som er viktigst å tenke på, er å gjøre det så lite straffbart som mulig. Ergo hold våpen og personskader ute av bildet, ikke gjør mer enn det du er der for å gjøre.hehe

Mvh
BoinTjau
Hva med å rane en politi-stasjon!
Er det mye beslaglakte penger der?
gå få deg en jobb smaker 1000 ganger bedre en å være på en sliten varetekt celle med rulings i 10 år
Sist endret av starmos11; 30. august 2007 kl. 10:28.
Sitat av z0p
Ser ikke helt poenget med denne tråden. Det er jo rimelig enkelt å planlegge et ran, problemet er å helgardere seg for som KAN skje. Dessuten er som sagt dette overkill utførelse av en forbrytelse med lite utbytte.

aghona: du kan ikke skjære hull i et vindu med en glasskjærer.
Vis hele sitatet...
du har vel rett i det når jeg tenker meg om spørs åssn skjærer man bruker da.. type vinkelsliper funker nok(ikke akkurat glasskjærer da), men da er det vel bedre å bare trigge alarmen og knuse ruta med en gang.
Sitat av 9zlbed
butikker har maks 20 000 i butikken etter stengetid, det maste av inntektene er bankkort
Vis hele sitatet...
Har du et konkret bevis på det? JEg har bevis på at det er mye mye mer penger i en safe. Riktignok er det bare på en av matkjedene, mulig det er annen praksis andre steder.
Sitat av anto
Videre om pengene så lager vi en fake koffert med fake papir-sedler. Den gjemmes også et lurt sted, tilfelle purken får snusen i noen.
Vis hele sitatet...
Poenget med det er?

Sitat av anto
HeiUnder flukten kjøres fluktbilen(svart van) til en av våre kontakter som er bil opphøgger. Han fjerner deler og viktige serial numbers som var registrert på den bilen, så videre fjernes rammenummere på van'en også høgges den.
Vis hele sitatet...
Ville vel kanskje gjort det før ranet så man får ødelagt bilen så frt som mulig etterpå.


Som nevnt tidligere her så blir det jo vanvittig dyrt ran. Og utbytte skal deles på 10 stykker. Neppe lønnsomt. Hvis noen skylder deg tjenester som tilsier at de gir deg gønnere, ville jeg heller bedt dem om å gi meg narko og solgt det videre. Større fortjeneste fordelt på kun deg.
Sist endret av donjohnson; 30. august 2007 kl. 12:10.
z0p, det er da null problem å skjære et hull i et vindu.. ?
Altså hvis du tar det i påsketider/høytider så kjenner jeg en på en kafe som gikk med med 110 000kr cash til nattsafen. Etter en ukes fortjeneste.

Lettere å rane en ungdom etter stenge tid med en pose penger.
Sitat av BLixxzz
Hva med å rane en politi-stasjon!
Er det mye beslaglakte penger der?
Vis hele sitatet...
Dette må da være det morsomste påfunnet gjennom hele threaden. Blir som og sende Heia tufte mot japanske Kendo mestre i kamp.
Jeg synes akkurat det samme som magicalTrevor, ganske rart påfunn av trådstarter. Får bare håpe på at du ikke raner.

Ps: Sjekk forsåvidt avisene deres i morgen, man vet aldri!
jaja, ta å ran purken du. du blir tatt i inngangsdøra hvis du er heldig på vei ut
Planen hørres ganske bra ut, men det spørs hvor stor gevinsten blir. Det er en god plan, men planen tar for mye utgifter vist det er bare en vanlig matvare butikk eller en bensinstasjon.

Jeg ville ha gått for en gullsmed kanskje, men det kan jo politiet få fort snusen i vist du prøver å selle det videre.

Det må jo ha blitt no ala Nokas, hvor du virkelig får mye spenn for bryet.
Sitat av vidarlo
Mykje bry for 5-6000 kroner ville eg sei...
Vis hele sitatet...
Bedre å rane varebeholdningen til en gullsmed.
Fan .. endre overskriften til "Hvordan utføre det perfekte ran med minimalt utbytte" eller "Hvordan utføre Nokas ran v.2"

seriøst.. vil nok si at det er bedre å bare storme inn og buffe alt .
En dude som gjorde det på en kiosk der jeg bor, han fikk med seg 15.000 +/- og er så vidt jeg vet enda ikke tatt .

Det eneste han kjøpte var en vannpistol til .. 10 kr ?
Sist endret av lsrr; 30. august 2007 kl. 17:50.
Du skal ha mye innsideinformasjon for å gjøre et ran med go gevinst på i dag.

Rane en butikk må vel være det latterligste jeg har hørt på lenge, om jeg så skulle ha gjort det hadde jeg gjort det for spenningen og ikke giddet å tatt med pengene en gang. Litt synd på butikkdamen som sikkert er over 60 år og må gå på piller for resten av livet i ettertid da men...

Jeg bor på en øde bygd. For ikke så lenge siden ble det arrangert en fest i nabobygda. Snakk om 2k til 6-7k innbyggere til sammen i bygdene. Festen hadde rundt 600-700 innbetalte for en sum av 200kr. La oss si 700 x 200 = 140.000kr. Dette ligger som regel i inngangen eller hjemme til noen den kvelden.

Hva tror du skal til for å ta de pengene? En softgun og to-tre personer. Alibi? Joda, dere var på festen blandt 700 andre personer. Pengene graves ned i hagen til noen og ligger der til dere får lyst på en brus. Om noen i hele tatt mistenker dere, så har dere ikke noe penger på dere, ergo: ingen beviser. <--- Denne planen kom jeg på for 2 minutter siden. Sikkert ikke så nøye planlagt, men jeg vil si den er LANGT bedre enn å rane en butikk for maks 20.000 (som skrevet)? Mye lettere også.
Sist endret av dico; 30. august 2007 kl. 17:51.
haha, du tjener jo minimalt, hvis man ikke går i underskudd hvis man følger planen din til punkt å prikke.
hehe mye stress får liten gevinst men svart van er ikke lurt å bruke det er får "standard" fluktbil, fordi viss snuten får nyss i det på en eller annen måte, så stopper de en svart varebil fort. Det kan ver andre har sakt dette men jeg orker ikke å lese gjennom alt.
Det perfekte butikk ran, heeeelt teoretisk såklart:

2 personer
1 bil
en plastikk pistol som ser ekte ut (mindre strafferamme)
finlandshette
En butikk uten kamera i en annen kommune.


En går inn med hette og "gunner", flekker pistolen og tar alt i kassa samt sigaretter, kontantkort etc som er verdt noe for så å springe et par kvartaler med godset til man er sikker på å ikke bli forfulgt for så å kjøre hjem til sin egen kommune. verre er det ikke
Det kan være ok med penger i en butikk..en stor matvarekjede, som eg velger å ikke navngi, kan ha opp til 160-170000kr i butikk. Mesteparten av dette er da beskyttet med innfarging. Desse får du garantert ikke ut av butikk i orginalfargen..Dermed sitter du igjen med det lille du eventuelt får ut av safe, som har tidslås, så her kan det være lurt å legge inn en kaffe/røykepause mens man venter på det. Maxutbytte av en slik butikk beregner eg til et sted mellom 20-50000, har med størrelse å gjøre. + det butikken eventuelt har i safe og om man kommer seg inn i den.
Dette er ikke verdt risikoen.