Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1757
Om jeg ikke har muligheten til å lage PCB, men allikevel vil lage noe uten å bruke disse eksperimentkortene, hva gjør jeg? Finnes det noe lignende sånne eksperiementkort som er litt mer permanent?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kjøper verobrett, som er ferdige kort med striper av kobber, som du kan hakke opp og kople sammen slik du vil.
Man lodder på veroboard, ikke sant?
Finnes det noen norsk nettbutikk man kan kjøpe dette på? Tok en enkel "vero" i søkeboksen til elfa, der den ikke fant noe. Eller er 48-320-02 på elfa veroboard?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Clas Ohlsson selger det, og eg er rimelig sikker på at elfa selger det...
Er det 32-1281 (clas) du snakker om? Isåfall, er det den med kobberøyer eller den med 3hullsbaner jeg skal ha?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, er nok det. Kva av dei du vel er smak og behag. Eg liker tre-holsbaner rimelig godt, men det er en grunn til at begge typer finst...
Og for sikkerhetsskyld: Hvilken temperatur burde jeg lodde med?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
300-350°C er det eg bruker. Har min Weller stilt på 350°C på vanlig arbeid, og går ned litt ved småplukk som SMD. Har til gode å svi komponenter med for sterk varme.

Det som er litt pirk er at kobberlaget på vero detter av om du varmer det for lenge, så dei er engangskort, og kan i liten grad brukast om igjen, så eg kopler opp på brødbrett for å deretter flytte over på veros.
Et lite spørsmål om parallelporten: Hva kan skje om noe kortslutter e.l? Kan jeg ødelegge parallelporten? Om jeg setter en diode etter hver pin, vil dette forhindre at noe i dataen kan bli ødelagt hvis jeg ødelegger noe på utsiden av parallelporten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg trur paralellporten er *rimelig* robust, men kortslutning kan ødelegge driverelektronikken.

Serieporten derimot, er totalt idiotsikker på så godt som alle PCer. ±15V. Null problem. Kortslutning. Null problem. Alle pinner sammenkobla. Null problem.

Edit: nei, diode vil ikkje hjelpe, ettersom den i liten grad begrenser strømmen. Det beste er å lempe på en optokopler på kvar utgang. Da er du rimelig trygg, ettersom dei fleste optokoplere eg har sett har isolasjonsspenning på 3kV eller meir.
Sist endret av vidarlo; 20. august 2007 kl. 16:16.
Nytt spørsmål: Hvor kan jeg kjøpe et enkelt etsesett? Dvs. penn, kobberplate, pulver og bruksanvisning? Har sett folk har sagt de har kjøpt det på clasohlson før, til og med art.nr, men søkte og fant ikke. Så også litt på elfa, men har aldri vært så flink til å finne ting på elfa
Også fint om det er i et ferdig sett, for folk som trenger å få det inn med teskje.
Fint med informasjon om hvordan jeg skal kvitte meg med greiene, hvordan det skal oppbevares og hvor mange ganger det kan brukes før jeg må kjøpe nytt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Elfa:
Fremkaller: 49-577-00 (Ikke nødvendig ved bruk av penn)
200 g etsepulver: 49-577-26
1000 g etsepulver: 49-577-42
Penn: 49-523-39
Komplett etsekar: 49-800-10
Uv belyser: 49-821-04 (Ikke nødvendig ved bruk av penn)

Det som er enklest og gir best resultat er å lage printutlegget i et program på pc først, for så å skrive det ut på transparent og belyse det på printkortet for så å fremkalle dette. Ulempen er at dette krever dyrt utstyr. En ferdig uv belyser koster ca 4000kr, men det går også an å lage mindre og enklere selv med uv leds i stedet for lysrør. Hvis du er interessert kan jeg sende deg en artikkel om dette.
Jeg vil gjerne se en artikkel om det, og om jeg skal ha PC-versjon, kan jeg printe ut transparenten med laserprinter? Og UV-lysrør kostet jo ikke så mye det, foreksempel 15W UV-lysrør til 122.5kr 33-541-07 på elfa. Og om jeg har forstått det riktig da, så er prosessen med penn og med transparang den samme, bare at du uv-lyser kortet der du normalt ville tegnet på kortet?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du kan printe på transparent med laserprinter. Bare pass på at den er beregnet for laser. Prosessen er noe enklere med penn, da tegner du rett på kortet og etser. Hvis du printer på transparent må du belyse printkortet gjennom transparenten med UV, fremkalle, og så etse.
Hei. Har akkurat forsøkt et par ganger på laserprinter/PCBtrikset.

Jeg brukte vanlig matt A4-ark. Prøvde først et par ganger, men det gikk i dass, til tross for at jeg har stryki papiret i MINST et kvarter.
Deretter prøvde jeg å legge hele kretskortet (med papiret) i vann etter ferdig stryking (la det kjøle seg ned litt FØR man legger det i vann) i ca. 20 minutter for å deretter gni bort papiret, og vips! MYE bedre!!


Forresten.. .når man skal etse - hva slags beholder bør man ha etsevæska i?
Sist endret av Melkekartong; 30. august 2007 kl. 19:11.